Mooie recensie in Oor, heeft iemand voor mij de recensie uit de nrc?
http://www.oor.nl/deruit_concertverslagen_details.asp?id=1070› THUIS BIJ BRIAN WILSON :: 7-7-2009
In 2004 bracht voormalig Beach Boy BRIAN WILSON het album Smile uit. Hij begon er al aan in 1966, maar een combinatie van factoren - waaronder gemor van andere bandleden en de mentale inzinking van Wilson - zorgde ervoor dat het decennia op de plank bleef liggen. Toen het uiteindelijk jaren later alsnog uitkwam werd het alom geprezen. Dat hij daarna nog twee albums afleverde, die veel minder enthousiasme teweeg brachten (What I Really Want For Christmas en That Lucky Old Sun), maakt hem niet minder populair. Getuige een stijf uitverkocht Paradiso.
Grijzende kapsels, kale plekken en rimpels, het staat er vol mee. Aangevuld met een willekeurige greep uit alle leeftijdsgroepen. Er lopen zelfs jonkies die nog niet eens geboren waren toen The Beach Boys hun laatste hit hadden met het mierzoete Kokomo. Allemaal komen ze in bewondering voor hun held Brian Wilson. Het is een bijzondere verschijning die het podium opschuifelt en achter zijn toetsenbord plaatsneemt. Een doorleefd persoon: succes, roem, ellende, depressie, hij heeft het allemaal van dichtbij meegemaakt. Hij straalt nog steeds een jeugdig enthousiasme uit, een jonge geest, maar gevangen in een lichaam dat door een combinatie van ouderdom en het jarenlange gebruik van drugs stram en soms wat ongecontroleerd oogt.
Wilson zit op zijn troon, vooraan, in het midden van het podium. Iedereen weet het: hier zit een muzikaal genie. Dat hij niet meer zo fris en fruitig oogt maakt zijn veelkoppige begeleidingsband meer dan goed. Die springen, rennen en swingen. En de meester dirigeert ze met armgebaren of een vingerknip. Met meerdere gitaren, een drumstel, saxofoon, keyboards en - waarschijnlijk het allerbelangrijkste - meerstemmige backing vocals, creëert de groep een wervelwind aan positieve vibes die de hoogtijdagen van de surf sound en rock & roll weer tot leven brengt. Nummers als California Girls, Dance Dance Dance, Surfer Girl en 409 vliegen voorbij.
De hoge tonen haalt Wilson niet echt meer, maar op die momenten wordt hij gelukkig bijgestaan door de rest van de band en de muur van geluid waardoor het niet heel erg opvalt. Als hij echter wat kracht zet, blijkt hij nog altijd over een prachtige stem te beschikken, wat hij bijvoorbeeld bewijst met een kippenveluitvoering van Soul Searching. Vervolgens komen we via uiteenlopende nummers als Marcella, Don't Worry Baby en Get Around aan bij Sail On Sailor. Vlak voor het einde staat Wilson op en verdwijnt onhandig achter de schermen. Zijn band volgt al snel. Na drie kwartier is het blijkbaar tijd voor pauze. Het publiek lijkt dat niet meer dan begrijpelijk te vinden - geen gemor tijdens de vijftien minuten wachten die volgen, alleen maar fanatieke praat over vervlogen tijden met de buren.
Met Then I Kissed Her verschijnen ze weer op de bühne. Maar Wilson lijkt buiten adem en heeft tijd nodig om er weer in te komen. In combinatie met een aantal minder interessante nummers is het genoeg om een knagend gevoel te krijgen van een inzakkend optreden. Tot ze opeens een versnelling hoger gaan. Publieksfavoriet Do You Wanna Dance knalt door de zaal. Gevolgd door Sloop John B en Wouldn't It Be Nice. Zo rijgen ze de hits aan elkaar. Na een indrukwekkende versie van God Only Knows worden ze beloond met een minuten durend, oorverdovend applaus.
Als het eenmaal stil is grapt Wilson dat het volgende nummer lang niet zo goed is. Maar mooi is het wel. Met een breekbare stem zet hij in zijn eentje in voor Midnight's Another Day. Een somber nummer met teksten als 'lost my way, the sun grew dim', 'took the diamond from my soul, turned it into coal' en 'lost in the dark, no shades of gray', over missende hoofdstukken in zijn leven. Een persoonlijk en intiem intermezzo dat een positieve twist krijgt als het naadloos overgaat in het nummer I'm Going Home, eveneens van zijn meest recente album That Lucky Old Sun. Het is een statement: ik was een poosje van de wereld, maar ik kom weer thuis. Thuis in California, thuis bij de muziek, terug in het leven.
In het laatste deel van de show blijven de hits komen. Na een mislukt beginnetje en een grapje gaat Paradiso helemaal los op een lange versie van Good Vibrations, eert Wilson Chuck Berry met een versie van Johnny B. Goode, komen de meisjes voorbij in Help Me, Rhonda en Barbara Ann en ontbreekt natuurlijk ook de überhit Surfin' USA niet. Na afsluiter Love And Mercy is er nog eenmaal een buiging van Wilson, voor hij weer schuifelend verdwijnt. Het applaus blijft nog een poosje klinken terwijl het publiek tevreden glimlacht. Het is geweldig om dit monument uit de muziekgeschiedenis op deze manier nog aan het werk te kunnen zien. SVEN GERRETS
Foto’s: SIESE VEENSTRA
Gezien: BRIAN WILSON, PARADISO, AMSTERDAM (6 JULI 2009)
Setlijst:
California Girls
Girl Don't Tell Me
Dance Dance Dance
Surfer Girl
In My Room
Salt Lake City
Custom Machine
409
Soul Searchin'
Desert Drive
Don't Worry Baby
I Get Around
Sail On Sailor
Marcella
Do It Again
(20 min pauze)
Then I Kissed Her
Imagination
Add Some Music
When I Grow Up (To Be A Man)
All Summer Long
Shot Down
Little Deuce Coupe
Do You Wanna Dance?
Sloop John B
Wouldn't It Be Nice
God Only Knows
Midnight's Another Day
I'm Going Home
Southern California
Good Vibrations
Toegift:
Johnny Be Goode
Help Me Rhonda
Barbara Ann
Surfin USA
Fun Fun Fun
Love And Mercy