abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22289801
Ik ben dit jaar ook naar Brian Wilson geweest (3 keer zelfs) en het klopt zeker dat zijn stem op de plaat een stuk beter klinkt dan live; zeker de hoge noten had hij vaak moeite mee. Hij werd bij de moeilijke stukken vaak ondersteund door gitarist Jeff Foskett, die een falsetto heeft dat sterk lijkt op die van Brian in zijn jonge jaren.
Het lijkt er inderdaad op dat in de studio aan de stem gesleuteld is, ook wordt zijn stem in de harmonieen wat meer achter in de mix geplaatst. Niet dat dat een schande is, het blijft duidelijk Brian Wilson die zelf zingt en bovendien worden volgens mij op bijna alle CD's tegenwoordig technische trucjes gebruikt om alles beter te laten klinken.
Het doet in iedergeval wat mij betreft niets af aan het feit dat Smile ook anno 2004 van een zeldzame muzikaliteit is en ook op CD fantastisch klinkt.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 19:28:24 #27
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_22337140
Ik heb hem vandaag ook maar even op cd gekocht. Mooie verpakking.

Het bleek dat mijn mp3-rip niet alle nummers in de goede volgorde had staan. Ik vond de overgangen soms ook al wat raar.

Ik vind het trouwens echt een ge-wel-di-ge plaat! Vandaag weer met een grote glimlach op mijn gezicht op in de auto gedraaid.
Het enige minpuntje blijft de stem van Brian Wilson en dat hij ondanks de vermeende opboetsbeurt van zijn stem nog steeds klinkt alsof hij met wat watten in zijn mond zingt. Maar echt storend is het ook weer niet en verder vind is het gewoon één fucking geniale luistertrip.
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 19:49:27 #28
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_22337601
Ben gisteren -im Minneapolis- naar de Amerikaanse premiere van de SMiLE-tour geweest. Het was echt fantastisch!

Het begon met een half uurtje intiem en semi-akoestisch (o.a. Surfer Girl, Wendy, Be Good to My Baby). Daarna ging het vol versterkt met o.a. God Only Knows, Forever (opgedragen aan broers Carl en Dennis Wilson), Sloop John B, en Marcella. Na de pauze voerden ze SMiLE in z'n geheel op. Erg goed, ik zat met kippenvel en rillingen op m'n rug te luisteren/kijken.

Ze deden twee toegiften. De eerste had enkele van de klassieke, vroege Beach Boy-songs (Fun Fun Fun, California Girls, help Me Rhonda), de tweede betrof een weergaloze versie van Love & Mercy. Al met al een prachtige avond (zo'n 2,5 uur muziek!) die ik voor geen goud had willen missen.

Brians stem is inderdaad niet meer wat het geweest is. Vooral tijdens de wat langzamere, ballad-achtige nummers viel dat op. Maar zijn band ving het heel bekwaam op en naarmate de avond vorderde leek z'n stem beter te worden. Brian was erg goed in z'n doen; maakte wat grapjes, liet het publiek meezingen en bewoog wat onbeholpen mee op het ritme van de muziek.

Conclusie:
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
pi_22338881
Heb 'em vandaag in huis gehaald.
Ik heb 't nog niet kunnen luisteren maar de artwork is iig
  dinsdag 5 oktober 2004 @ 19:55:03 #30
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_22426420
Ik heb vanavond de originele Smile sessies eens naast de nieuwe opnames gelegd, maar dan is het toch wel jammer dat Brian zijn stem zo gehavend is. De originele versies van Wind Chimes en Surf's Up kunnen me bijna tot tranen toe roeren, de nieuwe versies zijn muzikaal en qua overige vocals minstens zo perfect, maar de lead-vocal van Brian is gewoon echt een stuk minder mooi.

<gevaarlijke stelling>
Misschien had het bij Brian Wilson presents Smile moeten blijven en had hij gewoon alles door zijn begeleidingsband moeten laten inzingen, met hier en daar een gastnootje voor zichzelf.
</gevaarlijke stelling>

Het blijft echt een geweldig album dat ik met veel plezier luister, maar het is toch ook jammer als je hoort hoe mooi het kan zijn met een écht goede zanger die de leadvocals doet.
pi_22427358
Het mist inderdaad die magie van de Beach Boys. Cabinessence heeft in de Beach Boys versie echt iets bovennatuurlijks vind ik met al die gelayerde zang in het refrein. Dat heeft de nieuwe versie totaal niet vind ik, dan heb ik helemaal niet dat vage/hippie/bovennatuurlijke gevoel als ik er naar luister.

Zelfde geld voor Surf's Up en andere nummers die toendertijd al zijn afgerond. Heroes & Villains vind ik een van de weinige nummers die ook in de nieuwe versie super klinken. Enige wat ik minder vind daarin zijn de "Lalala"'s - in de 1966 versie waren die heel hoog en nu zijn ze heel laag, wat ik dus niet vind klinken.

Maar goed, het is een geniaal album
Nee.
pi_22427628
Ik heb verschillende stukken gehoord, en ik kan niet wachten tot ik 'm ook heb.
Prachtig uitgevoerd, vocalen zijn ook ongelooflijk goed.
Morgen meteen naar de winkel.
pi_22427831
Nah, ik heb de originele sessies ooit es gehoord. Ik heb de CD nu een aantal maal gedraaid en ik 't is écht een meesterwerk, of z'n stem nou minder is of niet.

Het middelste gedeelte heeft denk ik de voorkeur, maar als één geheel is 't echt fantastisch.

THANK YOU MR. WILSON!
pi_22427995
Ik moet zeggen dat ik het middelste stuk ook het mooiste vind. De eerste twee "movement" zijn in de jaren '60 al geschreven - terwijl er voor het 3e movement nu nog een hoop geschreven is qua teksten (o.a In Blue Hawaii is helemaal nieuw qua tekst) en dat valt helaas soms te merken....

Overigens wél leuk dat er wat stukjes in terugkomen van nummers als "Fall Breaks And Back To Winter" en "Cool Cool Water" in bepaalde nummers.
Nee.
pi_22429462
Iemand al gehoord dat ie samen met Paul McCartney een LP gaat opnemen volgend jaar?
Stel je voor dat ze dat in de jaren zestig deden...
  dinsdag 5 oktober 2004 @ 21:55:38 #36
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_22429659
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2004 21:48 schreef Theeboon het volgende:
Iemand al gehoord dat ie samen met Paul McCartney een LP gaat opnemen volgend jaar?
Yup. Van Pitchfork:
quote:
So earlier this year, when you picked up a copy of Brian Wilson's first 2004 release, Gettin' in Over My Head and skipped over to "A Friend Like You", the highly anticipated duet with Paul McCartney, what was your first reaction? Yeah, that's about what we thought. Well, you're not alone. The general consensus among critics and fans (other than that the album has the most God-awful cover art of the year) is that while his duet with the ex-Beatle was noteworthy as a historic musical event, the resulting track was unfortunately a colossal misuse of both artist's talents. Well, according to WhatGoesOn.com, the actual sessions for the song reportedly went "so well" that the pair have decided to take another crack at a musical partnership sometime in 2005.

Details are sketchy as of yet, but the word from Wilson himself is that the two legends will reconvene next year to record a full-length album together. Speaking of his future plans after wrapping up 2004's critically acclaimed Smile tour, Wilson explained: "I'll make a rock 'n' roll album with Paul. That's going to happen next year. Paul is way out there. He's a complete original."

But the proposed McCartney project isn't the only rumored album activity for the former Beach Boy. As fans may have noticed, recent Wilson interviews have made it clear that his conquering of the long-abandoned Smile has helped to reawaken the 62 year-old's confidence behind the recording console. In an interview with Steve Taylor on XFM, Wilson alluded to the possibility of another new release. When Taylor asked about a possible follow-up to Smile, Wilson responded, "Yeah, if it's successful, boom [snaps fingers]... we'll make another one" As he appears to have once again mastered the multi-sectioned recording technique he once pioneered on tracks like "Good Vibrations" and "Heroes and Villains", it'll be interesting to see how this possible project develops with current studio technology at his disposal.
  dinsdag 5 oktober 2004 @ 21:57:42 #37
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_22429711
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2004 21:48 schreef Theeboon het volgende:
Op de solo-cd van Brian Wilson hebben ze laatst ook samen een nieuw nummer opgenomen. Dat was wel aardig, maar ook wel erg zoet.
Wel een leuk iniatief als ze wat samen gaan doen, maar of het geniaal wordt betwijfel ik.
  dinsdag 5 oktober 2004 @ 22:11:35 #38
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_22430107
Het middenstuk van de cd is overigens ook wel mijn favoriete gedeelte. Dat komt voornamelijk doordat het Child Is The Father of the man telkens zo geniaal is verweven met de nummers. En Wonderful en Surf´s Up hebben natuurlijk zulke prachtige melodielijnen dat je ervan overtuigt raakt dat Brian Wilson zijn ziel wel aan de duivel verkocht moét hebben.

Maar ik vind het laatste stuk, inclusief In Blue Hawaii eigenlijk ook erg goed.
  donderdag 21 oktober 2004 @ 16:29:07 #39
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_22774289
ik had 'm al een ruime week liggen maar heb vandaag maar eens de tijd genomen om 'm te luisteren...

eerste indruk: mooi, heel mooi
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_22774470
Brian schijnt inmiddels van plan te zijn om in 2005 wederom 2 cd's uit te brengen. Een ouderwets Rock 'n' Roll album met McCartney (hoewel McCartney zelf er volgens mij nog niet van weet ) en een kindercd. Hij heeft ook nieuwe nummers geschreven met Van Dyke Parks
Nee.
  maandag 28 februari 2005 @ 16:16:06 #41
11502 nipeng
The last ride is free
pi_25299966
Vanavond op NL3: Het uur van de wolf: De smile van Brian Wilson
28-2-2005 21:00-22:00

http://www.tvgids.nl/detail.php?pid=1628184&tab=1

Ik ga i.i.g. kijken.
pi_25300069
ow ja.. bedankt voor de herinnering
  maandag 28 februari 2005 @ 20:02:36 #43
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_25301540
Misschien zo ook maar even kijken. Op zich wel leuk.
  maandag 28 februari 2005 @ 20:15:21 #44
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_25301595
Oh ja! Was het al weer vergeten. Om in de mood te komen zal ik SMiLE alvast op zetten.
pi_25301932
Volgens mij is het een herhaling van een al eerder uitgezonden documentaire. Die was iig zeker de moeite waard! Kijken dus
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_25302459
Fuck man.. echt goed.
  maandag 28 februari 2005 @ 22:13:01 #47
11502 nipeng
The last ride is free
pi_25302468
Dat was best leuk. Ik ben zelfs benieuwd naar het album nu.
pi_25302566
Iemand moet mij er helpen aan herinneren dat ik mijn Beach Boys best of van mijn vader moet terugpikken.
pi_25302614
Waardeloze documentaire wat mij betreft, maar een intrigerende vent en dito muziek.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_25302676
quote:
Op maandag 28 februari 2005 22:20 schreef pyl het volgende:
Waardeloze documentaire wat mij betreft, maar een intrigerende vent en dito muziek.
Waarom waardeloos?
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')