abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22194946
Mjah, voor iedereen die geinteresseerd is, een leuke afleiding voor de lorentzfactor.
dS is in elk frame hetzelfde, dus ds2=c2dt2-r2=c2dt"2-r"2, waarbij " het andere frame aangeeft.
Dus dt"2=dt*Sqrt(1-(dx2+dy2+dz2)/(c2*dt2)), en (dx2+dy2+dz2)/dt2 is niets anders dan v2.
Dus dt"=ds/c=dt*Sqrt(1-v2/c2). Dit volgt dus puur uit het feit dat c overal gelijk is ! Pragtig toch

Aangezien je met een andere metriek werkt dan de gebruikelijke ( kwadratisch aftrekken ipv kwadratisch optellen), en je bij 'rotaties' c2t2-r2 onveranderd moet houden ( net als in een gewone ruimte de afstand tot de oorsprong onveranderd moet blijven) heb je de volgende formules:

**** x=x" cosh (p) + ct" sinh (p) ct= x" cosh(p) + ct" sinh(p)*****, waarbij p de hoek is.

Het ruimte tijd interval blijft nu behouden, yeuh.
Stel nu het frame K" als stilstaand, dan geldt x"=0 -------> x=c*t" sinh(p) en ct=ct" cosh(p)
oftewel: x/ct= tanh(p), oftewel V/c=tanh(p)

Dus Sinh(p)=y*(V/c) en cosh(p)=y, waarbij y=1/(sqrt(1-v2/c2)

Vul dit in bij ****, en je krijgt je transformaties

Tja, als ik het woord relativiteit lees, dan word ik altijd enthousiast. Excuses daarvoor.
pi_22194962
Ej Maethor, ook klassieke mechanica en elekromagnetisme gaan volgen, wordt je doodgegooid met deze dingen
pi_22199018
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 15:08 schreef Haushofer het volgende:
Ej Maethor, ook klassieke mechanica en elekromagnetisme gaan volgen, wordt je doodgegooid met deze dingen
Ik doe niet voor niks Technische Natuurkunde Ik ga straks wel Applications of Quantum Physics volgen, lijkt me erg interessant.

Edit: is DionysuZ' vraag bij deze beantwoord?

[ Bericht 4% gewijzigd door Maethor op 25-09-2004 18:45:13 ]
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_22205611
ja, da's ook leuk. Maar als je dat klassieke gedoe volgt, kun je wel zulke vragen op t forum beantwoorden Volgend kwartaal dan maar algemene relativiteitstheorie proberen. Ben benieuwd.

Over die vraag van Dionysuz : Tja, je accelereerd. In de SRT verwaarloos je dat voor t gemak. Daarom kun je bv ook geen cirkelbewegingen met de SRT beschrijven. Mij lijkt, dat als beide waarnemers gelijk acceleren, ze dezelfde tijddilatatie ondervinden. En anders maar weer Thomas Moore doorlezen.
pi_22213593
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweelingenparadox

http://en.wikipedia.org/wiki/Twin_paradox

Ik kan het niet zo mooi uitleggen als de rest maar google'n & wiki'en doen het altijd wel goed...
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  maandag 27 september 2004 @ 14:42:32 #31
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_22236258
t was ff lastig lezen maar denk dak het wel snap, vooral nu na die laatse linkjes van marvin blijkt dus dak de tweelingparadox hier nog een keer herhaal ofzo?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_22238168
Nou snap ik je probleem: je wilt A in de x richting met c/2 laten gaan, en B in de -x richting met c/2.
Dan verwaarlozen we de acceleratie voor tgemak, en vullen we deze 2 waarden in in de snelheids transformaties, die al eerder waren afgeleid. En aanschouw......
pi_22244447
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 19:05 schreef Haushofer het volgende:
Je praat hier over versnellingen. En dan gaat de speciale relativiteit niet meer op, omdat je geen inertiaalsystemen hebt. Maar mijn gokje is "even oud".
Als stelsel S’ t.o.v. S met x’= x – u t (snelheid u in x richting) en t’= t
Als vervolgens een deeltje, een raket, een versnelling heeft in zowel de x als y richting ( dus component evenwijdig en loodrecht op de u-richting), dan valt af te leiden dat de versnelling transformeert als

ax’ = ax gamma-3(u)(1 - vxu/c2) -3 en

ay’ = ay gamma-2(u)(1 - vxu/c2) -2+u vy axc-2gamma-2(u) )(1 - vxu/c2) -3

Er is dus een vx en een vy component met bijbehorende versnelling in het S-stelsel. gamma(u) = 1/wortel( 1 - (u/c)2)

De TS wenst alleen een parallelle versnelling. Wat is dan het effect op de leeftijden van de tweelingparadox? Op zich niet zo moeilijk. De loodrechte component is veel lastiger.
De helft staat er al. Nu julllie de andere helft????
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')