idd c/4 per seconde^2.quote:Op vrijdag 24 september 2004 18:46 schreef Pie.er het volgende:
Wat bedoel je met c/4 versnellen? c/4 per seconde?
quote:En hoezo 'Nu staan de twee weer stil t.o.v. elkaar.'... Waarom weer? Ze hebben in dit probleem toch nooit stil t.o.v. elkaar gestaan?
Idd, dan zijn A en B even oud. Maar wat is dan die hele tweelingparadox?quote:Ik zou zeggen: pak als waarnemer het punt wat zicht precies tussen A en B bevindt. Dit punt ondergaat een eenparige beweging, waardoor de vergelijkingen makkelijk blijven. Vanwege symmetrie-overwegingen beweer ik dan zelfs dat A en B even oud zijn.
ze bewegen niet beide met v=1/2*c ... een van de twee heeft die snelheid, de ander staat stil (ligt eraan welke waarnemer je neemt) en na een bepaalde tijd gaan ze allebei in tegenover gestelde richting met 1 seconde versnellen met dezelfde versnellingquote:Op vrijdag 24 september 2004 19:01 schreef Solomon het volgende:
Even oud. Nadat ze beide evenlang met v=1/2 c hebben bewogen, zijn ze even oud. Als ze dan wederom met dezelfde snelheid bewegen (v=1/4 c), worden ze even snel ouder.
De tweelingparadox ontstaat als je in jouw verhaal "a en b versnellen ieder c/4/s naar elkaar toe" verandert in "b versnelt c/2/s naar a toe". Deze situaties zijn niet hetzelfde, omdat er in jouw verhaal op zowel a als b een versnelling te merken is (vanuit elk gezichtspunt), en in de tweelingparadox alleen op b. Wat dus meteen de tweelingparadox verklaart; b kan jonger zijn dan a omdat hun versnellingsgeschiedenis niet gelijk is.quote:Op vrijdag 24 september 2004 19:02 schreef DionysuZ het volgende:
idd c/4 per seconde^2.
[/quote
da's dubbelop
[quote]
Idd, dan zijn A en B even oud. Maar wat is dan die hele tweelingparadox?
dat is dus juist het probleem wat ik heb.. b is jonger dan a omdat hun versnellingsgeschiedenis niet gelijk is... speciale relativiteit gaat toch niet over versnellingen maar snelheden? Dus als je het stukje versnelling uit mijn verhaal weghaalt.. wie is dan ouder tov wie... A lijkt jonger dan B vanuit B en andersom. Idd.. het versnellingsstukje uit mijn verhaal heeft nix met speciale relativiteit te maken, dus haal da maar wegquote:Op vrijdag 24 september 2004 19:11 schreef Pie.er het volgende:
[..]
De tweelingparadox ontstaat als je in jouw verhaal "a en b versnellen ieder c/4/s naar elkaar toe" verandert in "b versnelt c/2/s naar a toe". Deze situaties zijn niet hetzelfde, omdat er in jouw verhaal op zowel a als b een versnelling te merken is (vanuit elk gezichtspunt), en in de tweelingparadox alleen op b. Wat dus meteen de tweelingparadox verklaart; b kan jonger zijn dan a omdat hun versnellingsgeschiedenis niet gelijk is.
quote:Op vrijdag 24 september 2004 21:22 schreef Modwire het volgende:
geef je ze een versnelling richting elkaar, of een snelheid?? Versnelling druk je niet uit in c...
Hij bedoelt vast c/4 meter per seconde^2. Nu tevreden?quote:Op vrijdag 24 september 2004 19:02 schreef DionysuZ het volgende:
idd c/4 per seconde^2.
Ik ook hoorquote:Op vrijdag 24 september 2004 21:42 schreef Modwire het volgende:
Pfff, ik bedoel het goed, hoor.
edit: lol, c/sec^2 is ook geen versnelling
1/4*c / s dan?quote:Op vrijdag 24 september 2004 21:42 schreef Modwire het volgende:
Pfff, ik bedoel het goed, hoor.
edit: lol, c/sec^2 is ook geen versnelling
Als je al aangeeft dat het A is die beweegt, dan heb je daar dus je antwoord. B is ouder.
Als het A is die beweegt, loop A's klokje dus langzamer. Tot dat ze even snel gaan.
Lijkt mij het meest logisch. In 'normale' situaties is degene die versnelling ondergaan is, degene wiens klokje langzamer loopt. Maar hier geef je eigenlijk al aan dat dat A moet zijn.
(Ben geen expert, btw)
Inderdaad. Maar het kan niet van de waarnemer afhangen wie er ouder wordt tov de ander.quote:Op zaterdag 25 september 2004 13:10 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Hoe weet je wie beweegt? Dat is toch juist relatief aan wie de waarnemer is?
Ja, je waarnemingen zijn frame afhankelijk. Daarom is er ook zoiets ingesteld als het "space-time interval' ds. Dat is gedefinieerd als ds2=c2dt2-dx2-dy2-dz2. Je werkt hier in een "pseudo euclidische ruimte". Je kunt eenvoudig inzien dat dit Lorentzinvariant is: c is voor elk frame hetzelfde, en zal dus in elk frame dezelfde afstand afleggen. Hieruit kun je de befaamde Lorentztransformaties halen: dat zijn "rotaties", maar dan niet in een 3d ruimte, maar in een 4d ruimte. De rotaties bekijk je dan natuurlijk om bv de x en t as ( de rotatie om bv x en y zijn gewoon ruimtelijke rotaties, en niet zo interessant: je wilt tenslotte een relatie leggen tussen ruimte en tijd), en hiervoor heb je hyperbolische functies nodig, omdat je niet in de gebruikelijke euclidische ruimte kijkt. Hieruit kun je dan gemakkelijk de Lorentztransformaties halen. En ook nog es hoe je relativistisch snelheden optelt, hoe hoeken veranderen, etc etc. Een erg sterk formalisme, en vrij eenvoudig: je hebt er geen lastige wiskunde voor nodig.quote:Op zaterdag 25 september 2004 13:51 schreef DionysuZ het volgende:
jah en daar zit juist mn punt :S .. als ik als voorbeeld neem een trein die met constante snelheid beweegt.. dan beweegt voor iemand op het perron de trein met een bepaalde snelheid, tikt de tijd op de trein dus trager. Maar iemand in de trein ziet het perron met een constante snelheid bewegen, voor hem tikt de trein op het perron dus trager dan bij hem in de trein.. :S
En dan nog iets.. is er verschil als je 1 uur met een bepaalde snelheid beweegt of als je 2 dagen met dezelfde snelheid beweegt? Volgens de speciale relativiteit dacht ik wel :S maar dan hangt het weer van de waarnemer af toch
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |