quote:
[b]
We hebben al zo'n 200 euro betaald aan pillen, speciaal voer etc maar dat heeft nog niet geholpen.
De andere kat heeft nergens last van.
oh, wat korte vraagjes:
1) Wat zegt de dierenarts? Is er onderzoek gedaan naar de oorzaak? Weet hij zeker wat het is? Het lijkt me niet dat je namelijk 'op de gok' pillen en voer meekrijgt van die man/vrouw?
2) Zijn beide katten geholpen?
3) Als er geen medische oorzaak is kan de oorzaak psychisch zijn. Is er daar al naar gekeken en heb je daar al iets mee gedaan? Dan denk ik dus aan kijken wat de oorzaak kan zijn van het plassen op andere plekken dingen die stress kunnen veroorzaken bij de kat. Dit kan van alles zijn, verplaatsing van de kattenbak, vervanging van de korrels, eten te dicht bij de bak. Eventueel een verhuizing of verplaatsing van meubels, een verandering in de dagelijkse routine? Is er zoiets gebeurt de laatste 4 maanden?
Je kunt bij de dierenwinkel een soort spray kopen met feromonen waardoor de katten zich meer op hun gemak gaan voelen. Het is o.a. verkrijgbaar onder de naam Sire Cattitude van Emax. Je hebt het ook als verdamper voor in het stopcontact. Ik heb er zelf hele goede ervaringen mee, dus het is het proberen waard. Wat ook kan helpen, zijn Bach Rescue Remedy druppels voor door het water, te verkrijgen bij van die natuurvoedingswinkels enzo. Daarnaast zijn er ook speciale afweersprays voor op de bank, zoals al eerder gezegd. Die kun je dus ook proberen, al moet je goed kijken welke van die sprays je op meubels mag gebruiken want een aantal kun je beter niet proberen op meubels. (mispoes is een goed merk maar mag ook niet rechtstreeks gebruikt worden op meubels.)Wat je wel kunt doen, is een beetje mispoes spuiten op een watje of stukje keukenrol, dat laten drogen en dat op de plek laten liggen op de bank waar de poes plast. Voorwaarde is wel dat je de urinelucht eerst goed van de bank haalt anders werkt het niet echt.
Een heel verhaal, maar ik zou nooit 1 van m'n katten wegdoen tot ik alles geprobeert heb om dit op te lossen. Ook voor de kat betekent wegdoen alleen maar meer stress, wat dus het probleem niet op gaat lossen en mogelijk alleen maar ergen maakt. En wie wil zo'n kat dan nog hebben? Ook voor de andere kat is het niet leuk om gescheiden te worden dus ik hoop dat jullie de aangedragen oplossingen alsnog willen proberen voor je de kat wegdoet.