De VS hebben al zo'n systeem. Ben je niet voor je (ik meen) 34e E-7, dan is het exit.quote:Op donderdag 23 september 2004 22:12 schreef SHERMAN het volgende:
Hoe is dit dan in andere landen geregeld
En wanneer is de laatste keer dat de stoelen bij het allerhoogste echelon gewisseld werden?quote:Op donderdag 23 september 2004 22:23 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Omdat je eerst militair bent en daarna pas technicus. Een crewchief is gewoon soldaat op het moment dat zijn kist in de lucht is, of helemaal gevechtsklaar in de shelter staat. Op dat moment is hij beschikbaar voor patrouilles, bijvoorbeeld.
En omdat iemand die 20 jaar op dezelfde stoel zit die stoel bezet houdt voor iemand die wel graag carriere wil maken.
je kan niet van iemand van boven de 40 verwachten dat die nog ergens anders werk gaat proberen te vinden.. dat is onmogelijk, je moet de mensen de zekerheid geven van een baan tot je pensioen. natuurlijk moeten er wel functieeisen zijn, maar je moet niet mensen verplichten steeds maar weer in een rat-race te gaan verplicht, dat brengt stress en een slechte arbeidssfeer met zich mee, alswel een bruine arm mentaliteit...quote:Op donderdag 23 september 2004 22:13 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet echt een probleem, althans: voor het grootste deel niet. Je weet op het moment dat je Sgt1 wordt dat je nog 10 jaar hebt bij defensie. Alleen als je capabel genoeg bent mag je nog eens voor X jaar door als SM.
Ik begrijp het probleem niet helemaal. Een BBTer weet bij zijn aantreden dat hij voor 6 jaar getekend heeft, en daarna weg moet. Alleen als hij goed genoeg is, en er is plaats dan kan hij nog eens tekenen. Er is feitelijk niets nieuws aan, met dien verstande dat er geen BOTers meer zijn, iedereen wordt BBTer.
Je gaat je gang maar, maar als je ze niet resized kom ik je opzoeken en laat ik je dit topic op een modem browsenquote:Op donderdag 23 september 2004 22:25 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Als ik ze resize dan mag dat vast wel van Piro![]()
Gelet op de groep babyboomers die over een jaar of 5 met pensioen gaat denk ik dat je het niet zo somber moet inzien. "Exit Defensie" betekent tegen die tijd vrijwel zeker een baan, want ook in de burgemaatschappij hebben ze mensen nodig. En waarom mag een 40er niet in de rat-race? Dat zit een burger 40er toch ook? Over ruim 2 jaar behoor ik ook tot die groep, en ik maak me er totaal niet druk om. Als je 40er, militair, en "kandidaat exit" bent, en je maakt je daar zorgen over, dan behoor je tot die 70% waar ik het eerder al over had. Ik spreek uit ervaring: die rat-race is niet half zo erg als de meeste beroepsmilitairen het doen voorkomen.quote:Op donderdag 23 september 2004 22:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
je kan niet van iemand van boven de 40 verwachten dat die nog ergens anders werk gaat proberen te vinden.. dat is onmogelijk, je moet de mensen de zekerheid geven van een baan tot je pensioen. natuurlijk moeten er wel functieeisen zijn, maar je moet niet mensen verplichten steeds maar weer in een rat-race te gaan verplicht, dat brengt stress en een slechte arbeidssfeer met zich mee, alswel een bruine arm mentaliteit...
Jawel hoor. In de burgermaatschappij is het de normaalste zaak van de wereld.quote:je kan niet iemand van boven de 40 zomaar opstraat zetten alleen omdat er toevallig niet een baantje voor hem is in een hogere rang op dat moment.
!6000! foto'squote:Op donderdag 23 september 2004 22:30 schreef Piro het volgende:
[..]
Je gaat je gang maar, maar als je ze niet resized kom ik je opzoeken en laat ik je dit topic op een modem browsen
Nogmaals: je bent eerst militair, en dan pas technicus. Als je goed bent als sleutelaar moet je burger worden, en (om jouw voorbeeld aan te houden) bij de KLM oid solliciteren. Met een beetje goeie wil kun je als burgermedewerker bij de KLu terecht tegen een beter salaris en betere werktijden.quote:Op donderdag 23 september 2004 22:28 schreef Piro het volgende:
[..]
En wanneer is de laatste keer dat de stoelen bij het allerhoogste echelon gewisseld werden?
Of je eerst militair of technicus bent maakt geen moer uit, je bent een militair technicus. Waarom die mensen eruit schoppen die goed zijn in hun werk, dat raakt kant nog wal.
Ja, jij, je hebt geen promotie gemaakt, helaas, opdonderen. Terwijl het wel gewoon een goeie militair en technicus was die er een carriere van wilde maken. In een bedrijf word je ook niet gedwongen om door te stromen naar een managersfunctie.
Ik vind dat je moet kunnen kiezen, als je gewoon lekker tot je pensioen korporaal wilt blijven moet dat kunnen, wat is daar mis mee? als je je werk toch goed doet.. sommige mensen zijn tevreden met hun werk en dat moet je respecteren. Je moet mensen niet gaan verplichten werk te solliciteren. Als ze tevreden zijn en ze doen het werk goed, is het toch prima?quote:Op donderdag 23 september 2004 22:35 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Gelet op de groep babyboomers die over een jaar of 5 met pensioen gaat denk ik dat je het niet zo somber moet inzien. "Exit Defensie" betekent tegen die tijd vrijwel zeker een baan, want ook in de burgemaatschappij hebben ze mensen nodig. En waarom mag een 40er niet in de rat-race? Dat zit een burger 40er toch ook? Over ruim 2 jaar behoor ik ook tot die groep, en ik maak me er totaal niet druk om. Als je 40er, militair, en "kandidaat exit" bent, en je maakt je daar zorgen over, dan behoor je tot die 70% waar ik het eerder al over had. Ik spreek uit ervaring: die rat-race is niet half zo erg als de meeste beroepsmilitairen het doen voorkomen.
[..]
Jawel hoor. In de burgermaatschappij is het de normaalste zaak van de wereld.
En de mensen die later instromen? Ik vind het knap als jij op je 28e erin gaat en op je 34e het tot E7 weet te schoppen.quote:Op donderdag 23 september 2004 22:26 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De VS hebben al zo'n systeem. Ben je niet voor je (ik meen) 34e E-7, dan is het exit.
En die eisen zijn gedwongen promotie? Welk een belachelijkheid.quote:Op donderdag 23 september 2004 22:40 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nogmaals: je bent eerst militair, en dan pas technicus. Als je goed bent als sleutelaar moet je burger worden, en (om jouw voorbeeld aan te houden) bij de KLM oid solliciteren. Met een beetje goeie wil kun je als burgermedewerker bij de KLu terecht tegen een beter salaris en betere werktijden.
Defensie is geen normaal bedrijf, al probeert het zich wel van tijd tot tijd zo voor te doen. Het is een militaire organisatie. Als je militair wordt dan behoor je te weten dat je aan eisen moet voldoen. Als je dat niet wilt (net als bij uitzendingen) dan moet je je keuzes maken.
stealth tank ofzo...quote:Op donderdag 23 september 2004 21:26 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Wat is dat voor en verneukte M1
De ervaring in de VS leert (en zij hebben de luxe dat ze zich kunnen permiteren om nee te zeggen als iemand te oud is) dat men vrij jong kiest voor het militaire vak. Iemand die studeert (en de gemiddelde 28-jarige sollicitant heeft dat gedaan) komt daar niet in de manschappen en kaderrangen terecht, maar in de officiersrangen. Daar gelden soortgelijke regels overigens.quote:Op donderdag 23 september 2004 22:44 schreef Piro het volgende:
[..]
En de mensen die later instromen? Ik vind het knap als jij op je 28e erin gaat en op je 34e het tot E7 weet te schoppen.
Iemand die 50 is en nog steeds korporaal, is niet gemotiveerd genoeg meer, is de gedachte. erger nog:40 en korporal pleit ook niet echt voor je. Men wil gemotiveerde mensen, die hun best willen doen om hogerop te komen. Door je best te doen voor jezelf, doe je automatisch je best voor de organisatie.quote:Op donderdag 23 september 2004 22:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Ik vind dat je moet kunnen kiezen, als je gewoon lekker tot je pensioen korporaal wilt blijven moet dat kunnen, wat is daar mis mee? als je je werk toch goed doet.. sommige mensen zijn tevreden met hun werk en dat moet je respecteren. Je moet mensen niet gaan verplichten werk te solliciteren. Als ze tevreden zijn en ze doen het werk goed, is het toch prima?
Stel je voor: je wilt graag manager worden, en om dat te worden moet je eerst afdelingshoofd worden. Maar het huidige afdelingshoofd is 35, en niet van plan te vertrekken tot zijn pensioen op zijn 65e. de komende 30 jaar kun jij dus niet afdelingshoofd worden, laat staan manager.quote:Op donderdag 23 september 2004 22:46 schreef Piro het volgende:
[..]
En die eisen zijn gedwongen promotie? Welk een belachelijkheid..
Als jij capabel bent, uitgezonden kan worden, goed luistert en goed bent in wat je doet bij defensie, waarom zou je er dan uit moeten?
Ik zie dat de krijgsmacht aan het ombouwen is naar wat ik net beschrijf. Ik zie dat de krijgsmacht mensen een extra stimulans wil geven om beter te worden, en zo de krijgsmacht beter te maken. Het is geen hobby-clubje. Je moet ook aan andere functie-eisen voldoen. Wat nu als de Luchtmacht besluit om andere vliegtuigen te kopen? Moeten ze dan de oude houden, omdat jij graag tot je pensioen aan deze wil sleutelen? Als je de cursus niet haalt bij de overgang naar een andere kist kun je toch ook inpakken? Ik vind dit net zo iets. Men eist van je dat je aan iets voldoet, namelijk dat je jezelf continue verbetert, en op die manier mensen onder je een kans geeft om ook op jouw oude niveau te komen. Als je jezelf niet verbetert hinder je anderen in hun carriere gang. Mensen die WEL graag verder willen, maar dat niet kunnen omdat jij op je oude stoel wilt bliven zitten.quote:Op donderdag 23 september 2004 23:08 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
nee ik ben het daar niet mee eens.. het klopt niet... je kan best 40 zijn en korporaal en 120% gemotiveerd je werk doen. Jij gaat ervanuit dat iemand niet gemotiveerd is die 40 is en korporaal dat is gewoon onzin.. veel mensen vinden hun werk leuk en willen niet lieer dan dat werk doen tot hun pensioen. veel mensen willen niet de onzekerheid van steeds maarmoeten solliciteren en terecht.. ik vind dat dat je eigen keus moet zijn.. als jij een leuke functie hebt en die wil je blijven doen moet dat gewoon kunnen. en je kan best je best doen voor jezelf en de organisatie zonder dat je persé meer strepen hoeft, dat staat totaal los van elkaar.. jij ziet verbanden die er niet zijn.
Dan heb je pech, want er zijn geen managers nodig. De huidige manager doet zijn baan goed, dus waarom zou ie weg moeten?quote:Op donderdag 23 september 2004 23:05 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Stel je voor: je wilt graag manager worden, en om dat te worden moet je eerst afdelingshoofd worden. Maar het huidige afdelingshoofd is 35, en niet van plan te vertrekken tot zijn pensioen op zijn 65e. de komende 30 jaar kun jij dus niet afdelingshoofd worden, laat staan manager.
Daarom moet je eruit als je niet verder wilt of kunt bij defensie.
Nou, dan zoek ik een andere baanquote:Op vrijdag 24 september 2004 00:01 schreef Piro het volgende:
[..]
Dan heb je pech, want er zijn geen managers nodig. De huidige manager doet zijn baan goed, dus waarom zou ie weg moeten?
Nergens wordt beloofd dat jij ooit afdelingshoofd zou worden tenzij je voor die functie bent aangenomen.
Jezelf continu verbeteren hoeft imo niet een promotie te betekenen.quote:Op donderdag 23 september 2004 23:55 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik zie dat de krijgsmacht aan het ombouwen is naar wat ik net beschrijf. Ik zie dat de krijgsmacht mensen een extra stimulans wil geven om beter te worden, en zo de krijgsmacht beter te maken. Het is geen hobby-clubje. Je moet ook aan andere functie-eisen voldoen. Wat nu als de Luchtmacht besluit om andere vliegtuigen te kopen? Moeten ze dan de oude houden, omdat jij graag tot je pensioen aan deze wil sleutelen? Als je de cursus niet haalt bij de overgang naar een andere kist kun je toch ook inpakken? Ik vind dit net zo iets. Men eist van je dat je aan iets voldoet, namelijk dat je jezelf continue verbetert, en op die manier mensen onder je een kans geeft om ook op jouw oude niveau te komen. Als je jezelf niet verbetert hinder je anderen in hun carriere gang. Mensen die WEL graag verder willen, maar dat niet kunnen omdat jij op je oude stoel wilt bliven zitten.
Je hoeft er niet aan mee te doen. Maar dan moet je wel een ander vak kiezen.
Nee, dus wachten tot er wél weer carrierekansen zijn. Dit plan slaat als een tang op een varken.quote:Op vrijdag 24 september 2004 00:05 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nou, dan zoek ik een andere baan
En dat is dus wat er zal gebeuren bij defensie als ze iedereen lekker laten zitten. Geen carrierekansen? Dan zoek ik een werkgever waar ik die wel heb. En zo werd het toch nog stil bij defensie....
Begrijp ik je nu goed? Jij blijft bij een werkgever zitten wachten op carriere, terwijl al je klasgenoten bij een andere werkgever al meerdere malen carriere hebben gemaakt? Er zitten grenzen aan de loyaliteit van mensen hoor!quote:Op vrijdag 24 september 2004 00:09 schreef Piro het volgende:
[..]
Nee, dus wachten tot er wél weer carrierekansen zijn.
Je begrijpt me verkeerd. Als de landmacht geen nieuwe sergeants aanneemt (ik noem maar wat) dan schik ik me wel met iets lagers. Alles beter dan een kantoorbaan imo.quote:Op vrijdag 24 september 2004 00:29 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Begrijp ik je nu goed? Jij blijft bij een werkgever zitten wachten op carriere, terwijl al je klasgenoten bij een andere werkgever al meerdere malen carriere hebben gemaakt? Er zitten grenzen aan de loyaliteit van mensen hoor!
Ik krijg het idee dat mijn eerdere post over defensie en de samenstelling van het personeel niet goed gelezen of begrepen is. Een groot deel van de mensen met een vast contract rent (al jaren) de organisatie uit, omdat ze gehinderd worden door de overgrote meerderheid, die alles bij het oude wil laten. Spreek eens met een vlieger bij een luchtvaartmaatschappij die ooit is begonnen bij de KLu, en je zult het bevestigd krijgen: er zit bij defensie een flinke club mensen die niet presteren zoals van ze verwacht mag worden. Tel daarbij op dat de salarissen achter blijven, en je in je carriere gehinderd word, en voila: je hebt de reden waarom in het verleden zoveel vliegers een burgebaan kozen. Niet omdat dat vliegen bij de KLM leuker is, want qua leuk willen ze allemaal terug. Ze zijn vertrokken uit ontevredenheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |