abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 september 2004 @ 10:32:08 #51
98814 keronia
Keronia = groei
pi_22168789
quote:
Op donderdag 23 september 2004 18:05 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Je gaat je afvragen hoeveel abstracte bullshit je op een pagina kunt kwakken... zonder iets werkelijks te melden ..

je loopt vast in een cirkelredenatie: dat hele geschreven stuk heeft geen waarde ...

Het eerste-de-beste Bitteney-Speras-liedje zit beter in elkaar en is geloofwaardiger dan deze filososfie-fantasie; die, als gedachte, misschien hardstikke interessant is, bijna meditatief, maar als leerstelling volledig nutteloos.
Hoewel ik het aprrecieer dat je de moeite neemt om mijn stuk te lezen, vraag ik me af wat het voor nut heeft om slecht beargumenteerde kritiek te leveren (kortweg: afzeiken) aan iets dat je pas in z'n verband ziet als je ook goed de inleidende hoofdstukken hebt gelezen. Ik schep geen perfecte wereld, omdat ik niet in perfectie geloof (en die ook niet ambieer).
Alles oogt als subjectief en als cirkelredenaties omdat ik een grote dosis zelfkritiek gebruik om mijn ideeën niet absoluut te maken: DAT IS DE KERN: SCEPTICISME en STREVEn NAAR BETER, als je absolute uitspraken doet (die jij graag als leerstelling ziet), dan leg je je er bij neer terwijl ik probeer zo kritisch mogelijk na te denken over de waarheid en zin van het leven: sterker nog, ik durf te beweren dat ik bijna alle uitspraken van denkers kan herleiden tot zichzelf ontkrachtende uitspraken! (á la Socratische methode wellicht)!
Waar ik me aan erger is het feit dat mensen als jij niet zeldzaam zijn: oftewel, van die mensen die kant en klare feiten willen, of het nou vooroordelen zijn die leiden tot haat en geweld, of vormen van geloof in absurde dingen, enz... De wereld is vol met mensen die alleen maar leven voor het kant-en -klare geluk en door hun gebrek aan zelfkritiek en scherp nadenken alleen maar de kloteshit in deze wereld in stand houden... Hoe ontwikkelder je wordt, des te meer vragen je krijgt en als je alle twijfel, subjectivisme en moeilijke redeneringen van de tafel veegt, dan getuigt dat van weinig ontwikkeling (w.b. scherpzinnig en kritisch nadenken)... PUNT

PS: Ik wil mezelf niet verlagen om hedendaagse popmuziek af te zeiken, maar ik vind Britney-teksten met mijn stuk vergelijken toch het bekende 'appels' en 'peren'... maar goed waarom duizend woorden verspillen als één niet volstaat?
Zo, tot dusver de preek
Keronia, problemen = groei, geen problemen = stilstand!
pi_22168880
quote:
Op donderdag 23 september 2004 23:22 schreef Vodka_Lime het volgende:
Ik erger me er vaak aan dat ik veel contacten heb die toch vaak erg oppervlakkig blijven.
dan moet je zelf dus ook je best doen om eea wat te verdiepen...

contacten moeten elkaar stimuleren vind ik, om boeiend te blijven en dus mist er, in mijn ogen, dus ook iets aan jouw inbreng....
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 24 september 2004 @ 10:39:50 #53
98814 keronia
Keronia = groei
pi_22168940
Het doet me deugd dat er veel mensen in dit topic zijn die veel herkennen (natuurlijk beschouwen alle mensen zich wel als 'complex' 'gevoelig' etc., maar het gaat hier om een te grote mate, die je bij je geboorte al hebt meegekregen). Ik heb zelf ook een boekje over hooggevoeligheid gelezen en er veel in herkend. Natuurlijk zijn er veel verschillen, maar het valt op dat de meesten wel meer diepgang zoeken in het leven (in relaties, denken, creativiteit, muziek, etc) dan hun sociale omgeving dat doet! Een heel erg opvallend probleem is dat we vrijwel allemaal denken dat we buitenstaanders zijn, dat het moeilijk is om soortgelijke mensen te vinden. Eigenlijk zouden we deze kans dan aan kunnen grijpen, want er zijn hier genoeg soortgenootjes! Misschien is het leuk om elkaar wat beter te leren kennen en van elkaar te leren... bijv. via email of zo, beetje ideeën en ervaringen uitwisselen? Ben benieuwd
  vrijdag 24 september 2004 @ 10:56:25 #54
98814 keronia
Keronia = groei
pi_22169303
quote:
Op donderdag 23 september 2004 17:45 schreef Mukie het volgende:
Misschien kun je je wel herkennen in sommige dingen die ik schrijf (kijk maar ff op mn website).

Een doel? Is dat wat ik mis?
Overdrijf ik met mijn gedachtengang?
Denk ik te veel over dingen na?
Waarom zijn sommige dingenvoor mij standaard en voor anderen speciaal.

Mijn motto: Doe niet zo moeilijk, ik ben al ingewikkeld genoeg.
Komt het je bekend voor?
Het komt me inderdaad bekend voor, maar zoals ik al in een eerdere post aangaf, er zijn meer mensen zoals jij en ik en dat maakt het misschien makkelijker om uit te zoeken wat precies ons doel is en om onszelf te accepteren! Misschien dat we er samen uitkomen? Het lijkt me leuk om samen met gelijkgestemden het een en ander uit te wisselen via mail of mssngr of zo
  vrijdag 24 september 2004 @ 11:01:30 #55
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_22169412
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 10:56 schreef keronia het volgende:

[..]

Het komt me inderdaad bekend voor, maar zoals ik al in een eerdere post aangaf, er zijn meer mensen zoals jij en ik en dat maakt het misschien makkelijker om uit te zoeken wat precies ons doel is en om onszelf te accepteren! Misschien dat we er samen uitkomen? Het lijkt me leuk om samen met gelijkgestemden het een en ander uit te wisselen via mail of mssngr of zo
Ik heb het niet zo met labeltjes...
Voor al als ik lees wat er allemaal; in dit topic voorbij kwam: hypergevoeligheid e.d.
Zoek me dat liever zelf allemaal uit ipv het te gaan zoeken mbt een of andere medische verklaring.
Dit roept dan nl alleen maar meer vragen op, bij mij dan.
To be conscious that you are ignorant is a great step to knowledge.
Imagination is the one weapon in the war against reality.
  vrijdag 24 september 2004 @ 11:06:06 #56
7740 Kore
Mijn Tattoo :)
pi_22169496
Ik heb zelf ook gemerkt dat het contact tussen hooggevoeligen onderling anders is als bij niet hooggevoelige mensen, de sfeer is makkelijker en ongedwongen. Het lijkt soms wel moeilijker te zijn om met dezelfde soort mensen in contact te komen maar ze zijn er genoeg hoor. Ik ga zelf in oktober met 32 hooggevoeligen naar de dierentuin, ik ben benieuwd hoe dat gaat

DarkElf, soms willen mensen niet anders dan alleen maar oppervlakkig blijven, hoe je je best ook doet om er een wat meer diepgaand gesprek mee te willen voeren. Als je hooggevoelige mensen hebt, en gevoelige, zullen er ook genoeg mensen zijn die juist niet gevoelig zijn en dan is het moeilijk om een tussenweg te vinden met waar je dan wel over kan praten. Als dat dan niet lukt kun je je daar heel erg aan gaan ergeren.
Do not blame others for making you mad. Anger is a choice. Choose wisely.
pi_22169502
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 10:32 schreef keronia het volgende:

[..]

Hoewel ik het aprrecieer dat je de moeite neemt om mijn stuk te lezen, vraag ik me af wat het voor nut heeft om slecht beargumenteerde kritiek te leveren (kortweg: afzeiken) aan iets dat je pas in z'n verband ziet als je ook goed de inleidende hoofdstukken hebt gelezen. Ik schep geen perfecte wereld, omdat ik niet in perfectie geloof (en die ook niet ambieer).
Ik heb inderdaad een groot deel van je stuk doorgelezen (niet helemaal, grote stukken heb ik ook hooguit doorgescanned, dat stuk over je 'politieke oplossingen', Keroniaanse Staatsvorm, lees ik misschien nog een andere keer door)..

Ik poog een discusssie met je aan te gaan over wat je wil zeggen, maar het is makkelijk een kritische aanpak al snel te verwerpen als zijnde 'afzeiken' ...

Dan is het makkelijk om te vertrouwen op die andere 'hoog-sensibele' mensen, die allemaal van je stuk zeggen: 'heel leuk en creatief dat je dat soort dingen schrijft', maar het hoogstwaarschijnlijk zelf niet eens globaal doorgelezen hebben, omdat het stuk in feite domweg ondoorkombaar is ...

Je pretendeert een 'levenswijze' te propageren, een 'ideologie' neer te zetten:
Je beweert zelf dat Het kennen als zodanig, gerelateerd aan het vermogen om al dan niet over accurate representaties van feitelijke waarheden te beschikken, wordt zo in mijn ogen direct tot centraal onderwerp bestempeld,
Dat zie ik als een suggestie dat binnen jouw filosofie je beschikking hebt over die 'feitelijke waarheid', jouw levenswijze erop gericht is dat te bereiken, en je dus boven de mensen die jouw levenswijze niet volgen te verheffen ...

Verder is je analyse interessant, maar slechts het aantonen van 'knooppunten', een conflict tussen objectiviteit en subjectiviteit, chaos, wanorde die je op een gegeven moment vangt in een woordje 'complexiteit'.

Ik zie daarin echter enkel het copy-pasten van wat bekende filosofen, het leentje-buur spelen bij bekende concepten (Steiner en wat ander antroposofen) ...

Maar waar is je eigen oplossing, wat staat er precies in de 'conclusie' van jouw stuk?
Jouw definitie van 'complexiteit' is als een boer die ontdekt dat zijn weideland onder water is gelopen en dan opeens beslist om zichzelf dan maar visser te gaan noemen ...

Laten we eerlijk zijn, je hecht enorm aan je eigen beeld van 'bijzonder complex persoon', je vind jezelf hoogintelligent en hebt daarin misschien gelijk...
Maar dat hoogintelligent of hoogsensibel zijn heeft helemaal geen waarde, je bent heus niet 'beter' ... en zolang je jezelf niet kunt verdedigen in discussies, als je direkt het 'slachtoffer' gaat spelen zodra iemand jouw theses aanvalt, heb je dr niks aan.

Er zijn mensen met een MAVO-opleiding, of VMBO die een sterkere levensfilosofie hebben dan jou, die in discussies zich niet makkelijk onder tafel laten lullen door een brutale tafelgenoot met een grote mond (ik erken dat ik in mijn bewoordingen niet erg 'aardig' was, maar wel gemeend; bovendien is het domweg zo dat de meeste mensen in een sociale omgeving zichzelf beschermen door zich af te schermen, dat doen ze meestal met 'sceptiscisme')
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 24 september 2004 @ 11:25:26 #58
98814 keronia
Keronia = groei
pi_22169898
quote:
Op donderdag 23 september 2004 22:13 schreef toktoktok het volgende:
wat jij "heb"lijkt heel erg op wat ik "heb",

moeite met sociaal contact

Moet je mijn topic maar eens lezen, veel dingen komen overeen.
En ik zeg dit niet om "reclame"te maken voor "mijn"topic. Maar misschien kan er wat aan hebben of iets uit halen.
Ik heb je topic bekeken. Ik weet niet of het precies hetzelfde is, omdat ik het over algemene hooggevoeligheid heb, maar die sociale onzekerheid is wel iets dat sneller toeslaat (door bijv. gepest zijn vanwege het anders zijn, of door andere sociale situaties, of zelfs zonder duidelijke oorzaak) als je er mee geboren wordt. Ik ben ook sociaal wel onzeker, maar het is alleen in bepaalde situaties (meestal, dat geldt natuurlijk voor iedereen die dat heeft). Het hangt vooral af van mn gevoel van zelfwaarde en van de mate waarin ik gebukt ga onder bepaalde gewichtige zaken (stressoren dus). Het is het meest aanwezig als ik contact moet leggen met vreemden (met name meisjes die ik leuk vind), of als ik moet presteren of mezelf moet verantwoorden. Op den duur heb ik wel wat sociale vaardigheden geleerd en ben op sommige fronten zekerder en daadkrachtiger geworden dan anderen, maar ik ben wel erg onderhevig aan stemmingen en heb nog steeds veel weerstand tegenover nieuwe situaties en mensen. Ik zal het zelf moeten doen, anderen kunnen alleen mn verkeerde gedachten nemen, ik moet mezelf openstellen en initiatieven nemen, alleen wel in die mate dat ik het aankan natuurlijk
  vrijdag 24 september 2004 @ 11:49:37 #59
98814 keronia
Keronia = groei
pi_22170368
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 11:06 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad een groot deel van je stuk doorgelezen (niet helemaal, grote stukken heb ik ook hooguit doorgescanned, dat stuk over je 'politieke oplossingen', Keroniaanse Staatsvorm, lees ik misschien nog een andere keer door)..

Ik poog een discusssie met je aan te gaan over wat je wil zeggen, maar het is makkelijk een kritische aanpak al snel te verwerpen als zijnde 'afzeiken' ...
Ik zie het wel als een voordeel dat de scherpe ("niet zo aardige") opmerkingen wederzijds stimuleren tot een discussie van mijn ideeën. IN feite raken we zo in gesprek, want als je alleen maar had gezegd... "goh interessant", dan had ik het net zo goed niet kunnen voorstellen

Maar toch vind ik dat je jezelf nu een stuk beter verwoord en dan ben ik ook gelijk een stuk meegaander. Je hebt gelijk dat ik een hoop ideeën heb gebruikt van andere denkers. Dat is niet zozeer omdat ik zelf geen ideeën heb, maar meer omdat ik zo hoop wat meer fundamenten te hebben (anders heb ik alles maar "uit mn duim gezogen"). Mijn eigen bijdrage is meer in de vorm van het aanbevelen van een op alle die knooppunten (jouw woorden) geënte wijze van denken, een manier om al die inzichten toe te passen op een wereld vol overtuigde mensen die met hun overtuigingen anderen in het ongeluk storten (mensen die zich niet onder de tafel laten lullen in een discussie zijn misschien zelfverzekerd, maar de kans is groot dat ze te star vasthouden aan een standpunt dat niet houdbaar is maar dat ze om gezichtsverlies te voorkomen niet willen opgeven).
Ik heb zelf conclusies getrokken uit en aanvullingen gemaakt op de ideeën van anderen, veel kritische noten geplaatst enz... want ik denk dat dat meer naar gedegen inzicht leidt dan uit het niets geheel nieuwe ideeën te bedenken! Aanscherpen van ideeën die al een lange ontwikkelingsgeschiedenis hebben.
Ik heb nieuwe toepassingen gevonden voor onder andere de chaostheorie en dan vooral op mijn eigen wijze.
Dat mijn eigen ideeën niet goed te onderscheiden zijn van de 'geleende', is een fout mijnerzijds, namelijk het niet goed aangeven van bronnen. Het is ook inderdaad zo dat veel mensen een sterkere levensfilosofie hebben dan ik, maar ik denk dat dat nou juist ook het enge is in deze wereld: zo staan mensen continu lijnrecht tegenover elkaar en blijven ze als doorgewinterde Palestijnen / Israëlieten vasthouden aan hun eigen overtuigingen en proberen ze andersdenkenden te elimineren (dit klinkt dramatischer dan het in veel gevallen is, maar ik probeer een punt duidelijk te maken !

Nog een laatste opmerking: Ik beschouw mezelf niet als beter dan anderen, want dan zou ik mijn eigen stuk tegenspreken (iedereen is uniek en heeft al dan niet verborgen potenties op een bepaald vlak, al staat dit er niet letterlijk, maar het volgt er wel uit)! Ook hecht ik niet aan mijn beeld van 'complex persoon', simpelweg omdat ik mijn topic meer als een last dan een zegen zie. Ik ben vaak juist jaloers op mensen die hun zaken beter voor elkaar hebben in het leven en gewoon gelukkig zijn. En bijzonder ben ik wel, maar dat is niet 'hautain' bedoeld, maar meer een indruk zonder waarde oordeel (eerder negatief). Ik probeer vanuit die gevoelswereld, intelligentie en complexiteit (d.w.z. veel stemmingswisselingen, veel nadenken, veel verschillende interessen, etc) gewoon een eigen zin in het leven te vinden, zonder opzettelijk anderen daarmee te willen denigreren. Ik erger me wel eens aan anderen, maar alleen omdat hun gedrag mij soms een buitenstaander doet voelen of me kwetst, of omdat ik het misschien idioot vind dat mensen elkaar en hun wereld zo naar de klote helpen... gewoon omdat ze maar in herhaalde patronen vervallen...

Ik dank u
pi_22182498
Tja, wie valt er niet een een herhaald patroon??
hallo hier ben ik alweer
pi_22182655
quote:
Op donderdag 23 september 2004 23:40 schreef sweetgirly het volgende:
Gevoeligheid is toch een mooi iets? Of zie ik dat nou weer verkeerd ik zag het waarschijnlijk eens wel verkeerd, vandaar mijn nieuwe levensmotto: 'boeiuh' ..maw zo ben ik (oa ook) gewoon
In anderen vind ik het altijd een prachtig iets, maar voor mezelf ben ik er niet zo blij mee. Ik probeer het feit dat ik nogal gevoelig ben dan ook meestal maar wat te camoufleren.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zaterdag 25 september 2004 @ 01:26:05 #62
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_22189054
Je probeert de zin in het leven te vinden....

Mijn beste. Op een dag, heb je alles gefilosofeerd wat er reeds eeuwen voor jou gefilosofeerd was. En ook jij zult inzien dat de zin van het leven het leven zelf is en niet een "zin".

Wat drijft de mens te zoeken naar een metafysische kracht die de wereld beheerst? Welk lef om chaos te proberen te bevatten in een universum, te grote van je frontale kwab? Om het geheel te comprimeren in een theorie, in God, of als alternatief, een chaos theorie? Met welk doel? Om het te kunnen manipuleren, voor God te mogen spelen? Om het te onderwerpen aan conventies die uiteindelijk de ware essentie doet vervliegen alsof het helium is?

Complexiteit is niet iets wat bestaat. Complexiteit is een beschrijving van de mens van een systeem dat zij niet kan bevatten. Ja, chaos bestaat, maar alleen omdat het structuren voort brengt. Dát is de realiteit, dat is concreet, dát kan ik proeven, ruiken, voelen, zien, horen. Dat is waar we in leven. Dat is ons doel en onze essentie.

Maar hoe kan het dat een mens zichzelf als complex omschrijft? Hoe kan het dat een entiteit niet weet wat het is? Je kunt hooguit relatief complex zijn en je onbegrepen voelen door mensen die niet zo gevoelig zijn als jij. Maar je zelf complex noemen is je zelf al bijvoorbaat buiten de groep, de realiteit en buiten het leven plaatsen.

Ben je daarom een zonderling? Eenzaam? Vreemd? Ongelukkig? Wat maakt het uit?

Goed, een hoop filosofie in één post. De psychologische moraal van het verhaal is, "don't let it consume you". Vindt een doel voor je leven, of ga voor zelfdestructie. Wees een waardevolle entiteit binnen het complexe systeem.

Over gevoeligheid. Gevoeligheid komt en gaat. Dat je huilt bij een film is geen kwantificatie van je gevoeligheid. Bij de volgende film huil je misschien niet, of zal de eerste volgende keer dat je überhaupt weer huilt 30 jaar vanaf nu zijn. Je gevoeligheid, je focus kan verschuiven. Als jij dat wilt. En ergens wil je dat. Want deze thread is een schreeuw om herkenning en bevestiging van je al reeds ondervonden nietige bestaan. "is dit wat ik ben goed?". Maar om dat je je onbegrepen voelt, maakt het je tegerlijkertijd ongelukkig en probeer je filosofisch, introperspectief je zelf te bevestigen. Je te plaatsen in een dusdanig systeem, waarbinnen jouw complexiteit en gevoeligheid wél past. Maar waar ligt de grens, tussen realiteit en interpretatie? Die grens is een subjectieve, dynamische keuze. Geluk is een keuze. (en wees maar niet bang dat je daarbij je kennis zal verliezen over complexiteit). Kun jij die keuze maken? Ik hoop het voor je.
Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
pi_22189118
hey clone van mij (heb alleen 1st post geleze) je hebt adhd (zie google) en bent www.hooggevoelig.nl

goodluck.. vaag dat je er als psycholoog nooit achter bent gekomen.. bezoek eens een psychiater
  zaterdag 25 september 2004 @ 03:33:44 #64
103846 miasha
Altijd knuffelbaar
pi_22190120
Hoe weinig fantasie moeten wij hebben om binnen die korte tijd een conclusie over alles trekken en het filosoferen opgeven? In mijn ogen sterven mensen nog bijna altijd als kinderen, fysiek hoog bejaard, maar geestelijk beginnen ze net de wereld te leren kennen. Ik heb er zelf alleen nog maar aan kunnen ruiken.

Ik filosofeer zeer veel, omda ik het Bestaan beter wil leren begrijpen, om me er meer één mee te denken en te voelen. Ik ben al een deel van het Bestaan, maar dat mag altijd beter doordringen. En filosoferen doe je niet voor de antwoorden, maar voor de vragen. Hoe meer vragen je hebt, hoe verder je je denkwijdte vergroot. Uiteindelijk trek je vaak de simpelste conclusies en ontdek je dingen die je allang wist. Maar dan begrijp je ze ook. En alle nieuwe vragen zorgen ervoor dat je op meer niveaus gaat denken. Het zorgt ervoor dat je dingen ook van een andere kant kunt zien, dat je anderen beter leert begrijpen, dat je de wereld beter lief kunt hebben en ook sneller acepteren. Dat gebeurt ten minste als je de grote verbanden tussen zaken gaat zien, al blijft het nog zo vaag. Treurig wanneer mensen zeggen dat je er niet aan moet beginnen omdat het toch te moeiijk om te bevatten is, of dat je zelfs hoogmoedig bezig bent als je het probeert. Of wanneer ze een god erbij halen. De kritiek op het willen spelen van een god. Of mensen die alles terug baseren op god. Met uitspraken zoals "Alleen god kan zoiets bevatten".

Verder vind ik trouwens ook dat filosofie je niet moet consumeren. Je moet altijd uitkijken waar de grenzen van kennis, geluk en angst liggen. Jezelf onnodig angst aanjagen is nergens voor nodig. Goed opletten wanneer je filosofeert, duistere gedachtes moet je met jezelf uitpraten, je kunt ze niet zomaar wegbannen, maar door positief verder te filosoferen kun je ze uiteindelijk wel aan.

En zeker, de wereld is complex. Althans, ik vínd de wereld complex. Want daarover kunnen meningen verschillen, net zoals over alles in deze post en dit topic. Mensen zijn complex. Ik ben complex. En ben net als iedereen deel van het leven, van het Bestaan. Volgens die lijst van een pagina terug voldoe ik trouwens aan 15 punten, waarschijnlijk ben ik ook hoog gevoelig. Dat zou ten minste een aantal dingen verklaren. Maar zo gevoelig zijn is niet persé een nadeel, denk ik. Het is iets waarmee je wel goed moet leren omgaan, maar je kunt het gebruiken. Andere mensen in je omgeving aan kunnen voelen kan echt handig zijn. Ofschoon je dan ook moet leren er wat mee te doen, wat bij mij vaak ook het probleem is, hoor.
pi_22190167
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 11:06 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Dan is het makkelijk om te vertrouwen op die andere 'hoog-sensibele' mensen, die allemaal van je stuk zeggen: 'heel leuk en creatief dat je dat soort dingen schrijft', maar het hoogstwaarschijnlijk zelf niet eens globaal doorgelezen hebben, omdat het stuk in feite domweg ondoorkombaar is ...

Je pretendeert een 'levenswijze' te propageren, een 'ideologie' neer te zetten:
Je beweert zelf dat Het kennen als zodanig, gerelateerd aan het vermogen om al dan niet over accurate representaties van feitelijke waarheden te beschikken, wordt zo in mijn ogen direct tot centraal onderwerp bestempeld,
Dat zie ik als een suggestie dat binnen jouw filosofie je beschikking hebt over die 'feitelijke waarheid', jouw levenswijze erop gericht is dat te bereiken, en je dus boven de mensen die jouw levenswijze niet volgen te verheffen ...

Verder is je analyse interessant, maar slechts het aantonen van 'knooppunten', een conflict tussen objectiviteit en subjectiviteit, chaos, wanorde die je op een gegeven moment vangt in een woordje 'complexiteit'.

Ik zie daarin echter enkel het copy-pasten van wat bekende filosofen, het leentje-buur spelen bij bekende concepten (Steiner en wat ander antroposofen) ...

Maar waar is je eigen oplossing, wat staat er precies in de 'conclusie' van jouw stuk?
Jouw definitie van 'complexiteit' is als een boer die ontdekt dat zijn weideland onder water is gelopen en dan opeens beslist om zichzelf dan maar visser te gaan noemen ...

Laten we eerlijk zijn, je hecht enorm aan je eigen beeld van 'bijzonder complex persoon', je vind jezelf hoogintelligent en hebt daarin misschien gelijk...
Maar dat hoogintelligent of hoogsensibel zijn heeft helemaal geen waarde, je bent heus niet 'beter' ... en zolang je jezelf niet kunt verdedigen in discussies, als je direkt het 'slachtoffer' gaat spelen zodra iemand jouw theses aanvalt, heb je dr niks aan.

Er zijn mensen met een MAVO-opleiding, of VMBO die een sterkere levensfilosofie hebben dan jou, die in discussies zich niet makkelijk onder tafel laten lullen door een brutale tafelgenoot met een grote mond (ik erken dat ik in mijn bewoordingen niet erg 'aardig' was, maar wel gemeend; bovendien is het domweg zo dat de meeste mensen in een sociale omgeving zichzelf beschermen door zich af te schermen, dat doen ze meestal met 'sceptiscisme')
Ik vind jou schrijven erg fasinerend, analyserend en doordacht dit boeidt mij enorm.

Ehm ik neem mijn offtopic woorden terug hierbij mijn welgemeende excuses.

Ik hoop het nog vaker te zien dat er zulke genuanceerde discussies gevoerd worden...

Jammer genoeg komt dit niet veel voor
hallo hier ben ik alweer
  zaterdag 25 september 2004 @ 04:17:57 #66
95126 pukkiepuk
lonesome cowboy
pi_22190277
Ik herken dit heel erg

zit op het moment in een goede periode, maar dat kan volgende week weer totaal omgeslagen zijn

maarre ik zie dat topicstarter psycholoog is, dan moet je je vast al eens verdiept hebben in HSP, ik vind van mezelf dat ik erg veel kenmerken heb van een HSPer (Hoog Sensitief Persoon) en aangezien ik alles herken in je startpost...(rest nog niet gelezen, doe ik morgen)
  zaterdag 25 september 2004 @ 04:22:35 #67
103846 miasha
Altijd knuffelbaar
pi_22190286
Intelligentie en gevoeligheid heeft geen waarde als je jezelf in discussies niet hard kunt verdedigen?
Ik heb hier eerder volgens mij overheen gelezen, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Met alle respect. Jezelf hard verdedigen in discussies is natuurlijk wel handig, en een leuke bijkomstigheid. Maar hoge intelligentie (en dan heb ik het dus niet alleen over IQ, maar over alle vormen van intelligentie samen) is anders ook nog zeer nuttig. Op de eerste plaats kun je er vaak meer geld mee verdienen. Natuurlijk kan dat nog beter wanneer je in discussies mensen naar je hand kunt zetten, maar met intelligentie die verder gaat dan een hoog IQ kom je al heel ver. Op de tweede plaats kan het zeer goed bijdragen aan je zelfrespect. Op de derde plaats kunnen intelligentere mensen zichzelf over het algemeen beter verwoorden, en beter uitleggen wat ze bedoelen. Dat lijdt tot heel wat minder frustraties. Op een vierde plaats kun je met intelligentie allerlei probemen uit het dagelijkse leven oplossen. Altijd handig. Op een vijfde plaats hebben slimme en gevoelige mensen vaak sneller door wat mensen uit hun omgeving willen en verwachten. Dat kan aan de ene kant lastig en frustrerend zijn, maar als je het slim aanpakt kun je er gebruik van maken en mensen ermee helpen.

Nou moet je wel uitkijken met de definitie van intelligent. Veel mensen denken nog steeds dat alleen een IQ dat bepaald. Ofschoon taalvaardigheid en letterlogica onderdelen vormen van IQtesten, horen veel sociale, ethische, emotionele en andere vaardigheden ook bij intelligentie. Ik ken veel mensen met een niet zo hoog IQ, die ik toch als zeer intelligent beschouw. En ook mensen met een zeer hoog IQ, die ik als minder intelligent beschouw. Intelligentie hangt van veel factoren af.
pi_22190829
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 04:17 schreef pukkiepuk het volgende:
Ik herken dit heel erg

zit op het moment in een goede periode, maar dat kan volgende week weer totaal omgeslagen zijn

maarre ik zie dat topicstarter psycholoog is, dan moet je je vast al eens verdiept hebben in HSP, ik vind van mezelf dat ik erg veel kenmerken heb van een HSPer (Hoog Sensitief Persoon) en aangezien ik alles herken in je startpost...(rest nog niet gelezen, doe ik morgen)
dat zeg ik toch net in een paar posts terug.. www.hooggevoelig.nl vaak icm adhd

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2004 09:50:07 ]
pi_22193860
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 21:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:

In anderen vind ik het altijd een prachtig iets, maar voor mezelf ben ik er niet zo blij mee. Ik probeer het feit dat ik nogal gevoelig ben dan ook meestal maar wat te camoufleren.
Een gevoelige scepticus .
Maar kan idd vervelend zijn wat dat betreft. Opzich heb ik dat soms (nog) ook wel. En ik gooi ook niet rond dat ik wat gevoelig 'kan' zijn. Sterker, ik kan ook erg nuchter reageren en zijn. Aan de andere kant heb ik mijn uiterlijk gewoon niet mee om soms als een sterk iemand dus over te komen. Maar soms wel . Ligt aan hoe ik me voel dus ook gewoon en hoe anderen mensen mij gewoon zien. Maakt ook niet veel uit, een bepaald beeld heeft iedereen waarschijnlijk van iemand. Kan daar niet mee zitten. Het is hun beeld, niet het mijne soms. En affectie jegens mij, want dat gebeurt dus ook vaak genoeg, willen beschermen enzo, naja, so be it dan. Kan dat soort dingen nou niet echt als negatief zien. Laat maar gewoon toch? Dat is gewoon het beeld dat mensen kunnen hebben, is logisch.

Wat ik wel lastig vind, en ik weet niet of dit onder gevoeligheid valt, is het feit als het met mensen die dicht bij je staan minder gaat. Dat kan door mijn hoofd blijven spoken en ik kom er of daar ook gewoon niet van af. Zelfs als diegene wat onaardig tegen mij is, boeit het mij niet en praat ik er niet over, maar wil alleen dat diegene zich (weer) beter voelt of dat het of dat wel lukt of gaat lukken. Is ook logisch want ik weet op zo'n moment dat diegene wat sjacherijniger is, omdat het even tegenzit, of ze het nou zeggen of niet. Ik kan dan in bed liggen en echt gaan wensen van dat dit of dat gebeurt voor diegene (weet eigenlijk niet of dat mag trouwens, want dacht er ook weer aan of niet zo iemand zijn toekomst verandert misschien). Dan wens ik maar weer dat het dan iig beter gaat met diegene, hoe dan ook. Sommige mensen hebben gewoon zo'n pech in hun leven en daar kan ik dus heel erg slecht tegen. Nu weer, blijf er aan denken en het vreet zelfs een beetje aan me.

Poging tot uitleg hiermee wat betreft zwakte - kracht. Ok, ik word dus voornamelijk en zo zie ik mezelf ook soms, gezien als gevoelig/verlegen en wat onzeker op zijn tijd. Punt is, dat juist ik dat dus waarschijnlijk ben ivm vele andere mensen die wel zekerder, krachtiger, assertiever of wat dan ook overkomen. Maar, het verschil wat ik dan raar vind, is dat ik er in sommige situaties niet mee kan zitten of zit echter. Zoals het voorbeeld hierboven, ik denk dan weleens van: 'hoe kan het toch dat ik er zo mee zit, niet met mezelf maar met een ander dus. En diegene die zo'n pech hebben of wat pech hebben op een bepaald moment in hun leven en daardoor (gelijk) uit het veld geslagen zijn, pijn hebben etc, maar vaak mij als gevoelig etc dus zien . Terwijl ik kennelijk niet zo gevoelig ben omdat ik mezelf dus kan kwijtschelden, dat niet voel van mezelf, gewoon weg kan laten gaan, niet voorop stel of wil stellen. Maar dat van hun zo zou kunnen en willen overnemen'. Dat is misschien wel de kracht van de gevoeligheid.

Naja, weet niet echt of ik te volgen ben. Maar op die momenten voelt mijn gevoeligheid dus niet aan als een zwakte. Mensen zien mij als klein, maar kennelijk kan ik gewoon veel hebben. Ik weet niet of anderen dat ook hebben en/of het bekend voorkomt. Ben hier wel benieuwd naar eigenlijk. Ik heb ook weleens gehuild om onrechtvaardigheid, dat zal ik laten weten dan ook, als ik teleurgesteld ben geraakt in mensen, oneerlijkheid enzo, maar ik kan dan weer verder of ga verder.

Maar ik kan dus zo'n medelijden met sommige mensen hebben. Vooral de mensen om wie ik geef. Nou klinkt medelijden zo stom, maar als mensen om wie ik geef wat is overkomen, dan kan ik dat dus niet loslaten op één of andere manier. Mezelf dus wel, oplossen etc..maar van een ander blijft het bij mij. Omdat het misschien diegene wel blijft dwarszitten. En het is nou niet zo dat ik er aan onder doorga ofzo, dus geen zwakte, ik kan het aan. Sterker, ik zou die pijn of situaties zo willen overnemen, zodat die ander het minder ervaart. Ohh, het klinkt waarschijnlijk zo stupid I know.

Naja, wat wel lastig is dat het dus maar door mijn hoofd blijft spoken, ik kan er dus niet of slecht tegen. Niet tegen die gevoeligheid, maar tegen die machteloosheid, ik wil er wat aan doen, het wegnemen bij diegene, die situaties ongedaan maken ofzo. Geef het maar aan mij, zodat jij verder kan gaan . Zoiets. Eigenlijk ben ik dus heel raar misschien, tenminste mensen die (en dat weet/voel ik dan wel het verschil tussen opzettelijk of niet..zo achterlijk ben ik niet) mij niet opzettelijk wat misdaan hebben, kan ik dus geen wrok of wat dan ook over hebben, sterker, ik wil dat ze er niet mee zitten ofzo . Tja, dan ben je wel nuts misschien. Ik begrijp gewoon de sjacherijnigheid, de machteloosheid van de mens soms, voordat er weet ik veel wat gedacht wordt.

Punt is dus eigenlijk, dat mensen die mij willen beschermen, waarschuwen voor mijn naïviteit, soms wat lacherig, behoedend doen etc etc (dat heb je ook nog), wat over mij heen willen lopen soms (boeiuh aan de ene kant). Dat ik ze juist wil bechermen in (voor hun de) crisis-situaties. En dat is weird, vooral voor hun.

Dus zo zwak is die gevoeligheid kennelijk niet bij mij. Maar ik haat het in die zin wel soms, omdat het (die situaties die ik dan ook weer telkens voor me zie, klotesituaties bij andere mensen, het medelijden wat ik dan krijg/voel, etc) zo sterk en vaak voor altijd bij mij aanwezig blijft. En that sucks wel! Nou, hopelijk heb ik het een beetje goed kunnen uitleggen .

[ Bericht 1% gewijzigd door sweetgirly op 25-09-2004 14:06:12 ]
  zaterdag 25 september 2004 @ 20:28:20 #70
98814 keronia
Keronia = groei
pi_22201031
Ik denk dat het aan de ene kant verleidelijk is om dingen een plaats en dus een label te geven (HSP, ADHD, etc), maar aan de andere kant bestaat daarbij het gevaar dat we 1. onze uniekheid als persoon daarmee negeren en 2. we teveel waarde gaan hechten aan die categorieën. Ik weet als psycholoog namelijk dat het niet makkelijk is om een gedegen diagnose te stellen, zeker niet op basis van wat posts in een topic, daar is een uitgebreid onderzoek voor nodig. En het is ook maar een kader waar in je de informatie over een complexe persoon in organiseert om tot verklaringen voor problemen te komen. Zo herken ik minder het idee van het geen afstand kunnen nemen van de smart van anderen, omdat ik meer weerstand heb en veel meer op mezelf (dat is juist mijn probleem), om andermans gevoelens tot me door te laten dringen. ADHD is voor mij niet echt herkenbaar.
HSP is nog niet zo bekend in de wetenschappelijke wereld geloof ik, ik ken sensitiviteit hoogstens als een subschaaltje in een persoonlijkheidsvragenlijst. Wel is er in de psychologie een algemeen aanvaard model, het biopsychosociaal model, dat stelt dat zowel de genetische, biologische, sociale en interne psychische factoren tezamen bepalend zijn voor iemand persoonlijkheid, gedrag en eventuele stoornissen daarin. W.b. genetica en biologie wordt overgevoeligheid vaak wel aangeduid als een risicofactor (d.w.z. verhoogde kans, maar geen gegarandeerd onstaan) voor het krijgen van psychische stoornissen. Die psychische, biologische en sociale factoren zijn daarbij medebepalend en maken (volgens dit model) dat ieder bij geboorte gevoelig persoon zich toch heel anders ontwikkelt. Vandaar de verschillen?
Ik heb wel een boekje gelezen over HSP, waarbij een wetenschappelijke benadering iets in de trant van "meer dan normaal gevoelig zenuwstelsel" zegt. Voor de rest meer een beschrijving van de kenmerken zoals eerder in dit Topic al gepost.

Nog even een woordje over het gefilosofeer in dit topic:
Complexiteit bestaat als algemeen aanvaard concept, en dat is voor mij genoeg bestaansrechtvaardiging, want daar werkt de filosofie mee (met concepten en logica). Zolang iedereen maar dezelfde definitie hanteert, niet? In feite bestaan alle benamingen voor dingen die gebeuren in de wereld alleen maar op begripsniveau, maar die discussie wil ik hier niet aanwakkeren...
Complexiteit is in mijn definitie (ongeveer iets als): Er is een toestand die wij noemen "orde" en een toestand die wij noemen "chaos" als een beschrijving van systemen zoals wij die in de natuur waarnemen (even geen discussie of "systemen" al dan niet 'bestaan'!). Wanneer orde zich vermenigvuldigt en dankzij de chaos differentieert (verandert, meer verschil / nuance en dus complexiteit vertoont) tot een 'gedifferentieerde' orde, dan spreek je van complexiteit, of groei (maar dan groei in de zin van complexe ontwikkeling, niet zozeer vermenigvuldiging van hetzelfde). Complexiteit leidt tot meer mogelijkheden en eigenschappen van systemen, zoals ecosystemen of levensvormen.
Ze evolueren, kun je ook wel zeggen. En dat laatste hangt erg samen met complexiteit en illustreert haar mooi: evolutie. Soort ontwikkelen steeds meer eigenschappen en kunnen zich daardoor in het gunstige geval beter aanpassen aan hun veranderende omgeving (vaak ook door trial en error, maar er is sprake van gunstige groei als het nuttige toevoegingen zijn, de slechte worden meestal uitgeroeid).
Je kunt het wel of niet eens zijn met Darwin, of met chaostheoretici, maar zowel evolutie als complexiteit hebben als concepten / modellen de mens veel dienst bewezen bij het begrijpen van wat er gebeurt in de ons omringende natuur.
Even nog een kleine toevoeging voordat ik eindelijk ophoud met deze belerende uitwijding (haha)!
Een andere vorm van complexiteit is de complexiteit van kennis of informatie. Net zoals orde en chaos samen nieuwe differentiaties voort kunnen brengen in de ontwikkeling van soorten die daardoor soms beter aangepast zijn, kan dit ook gebeuren in de representatie van gebeurtenissen (informatie). Zeker sinds de voorganger van de moderne mens haar neocorticale vermogens kreeg (oftewel: denkvermogen, plannen, etc), is ook het groeien van informatie en taal (uitwisseling ervan) belangrijk geworden. Dat kan naast gunstige genen de levenskansen nog extra vergroten, dus geen wonder dat veel mensen graag filosoferen en dingen willen weten e.d., het is toch een talentje dat onze stamboomvaders ons (niet voor nix) hebben gegeven, niet?
Maar goed, zo is het wel weer genoeg,
want ik wil deze post afsluiten met de (paradoxale, ironische, anti-climax bewerkstelligende) opmerking dat het eigenlijk niet zo handig is om in dit topic te gaan filosoferen, vooral niet omdat
het uitdiepen van een onderwerp sowieso vaak niet goed gaat op een vrij en breedgericht medium als dit forum!
that's all folks!
  zaterdag 25 september 2004 @ 20:48:27 #71
98814 keronia
Keronia = groei
pi_22201428
Één ding wil ik in ieder geval trouwens nog kwijt in dit topic. Ik kan een hoop dingen begrijpen van wat mij overkomt en ook van wat er in de wereld gebeurt. Ik heb redelijk wat zelfkennis en ook algemene kennis. Maar iets waar ik nog steeds niet uitkom is het volgende: hebben wij wel echt een vrije wil?
Ik weet wat ik moet doen om met mijn angsten en problemen om te gaan, maar ik kan me er eigenlijk nooit toe brengen om de drempels te doorbreken. Confronteren en blootstellen is belangrijk, maar het lijkt wel of ik gewoon niet aan die hardnekkige vermijding kan ontsnappen. Ik heb er al mijn hele leven last van dat ik moeite heb met intitiatieven nemen op diverse gebieden.

Contact leggen met een meisje dat ik leuk vind, dingen ondernemen in mijn leven om wat te bereiken, iets moeilijks bespreken met iemand, enz... Met name de eerste 2 zorgen er voor dat ik nooit de ervaringen opdoe waardoor ik verder kan groeien en meer tot mijn recht kom als persoon. Ik kan proberen mijn irrationele gedachten aan te pakken, kleine stappen proberen, proberen de controle los te laten, bier drinken, enz... maar die drempel en dus vermijding zijn onverbiddelijk en frustrerend bestand tegen elke poging om mezelf te helpen veranderen. Hoezo vrije wil? Hoezo wilskracht?

Ik stel me moeilijk open voor dingen in het leven die van me eisen dat ik iets presteer of aan bepaalde verwachtingen voldoe. Vooral het openstaan voor anderen is lastig vind ik, ik weet
ook nooit zo goed wat ik in een gesprek moet zeggen zonder dat het geforceerd overkomt, hoe neem je in vredesnaam die drempels weg?
Hoe breng je jezelf ertoe er gewoon voor te gaan in het leven?
  zaterdag 25 september 2004 @ 23:45:55 #72
95126 pukkiepuk
lonesome cowboy
pi_22206133
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 20:48 schreef keronia het volgende:
Één ding wil ik in ieder geval trouwens nog kwijt in dit topic. Ik kan een hoop dingen begrijpen van wat mij overkomt en ook van wat er in de wereld gebeurt. Ik heb redelijk wat zelfkennis en ook algemene kennis. Maar iets waar ik nog steeds niet uitkom is het volgende: hebben wij wel echt een vrije wil?
Ik weet wat ik moet doen om met mijn angsten en problemen om te gaan, maar ik kan me er eigenlijk nooit toe brengen om de drempels te doorbreken. Confronteren en blootstellen is belangrijk, maar het lijkt wel of ik gewoon niet aan die hardnekkige vermijding kan ontsnappen. Ik heb er al mijn hele leven last van dat ik moeite heb met intitiatieven nemen op diverse gebieden.

Contact leggen met een meisje dat ik leuk vind, dingen ondernemen in mijn leven om wat te bereiken, iets moeilijks bespreken met iemand, enz... Met name de eerste 2 zorgen er voor dat ik nooit de ervaringen opdoe waardoor ik verder kan groeien en meer tot mijn recht kom als persoon. Ik kan proberen mijn irrationele gedachten aan te pakken, kleine stappen proberen, proberen de controle los te laten, bier drinken, enz... maar die drempel en dus vermijding zijn onverbiddelijk en frustrerend bestand tegen elke poging om mezelf te helpen veranderen. Hoezo vrije wil? Hoezo wilskracht?

Ik stel me moeilijk open voor dingen in het leven die van me eisen dat ik iets presteer of aan bepaalde verwachtingen voldoe. Vooral het openstaan voor anderen is lastig vind ik, ik weet
ook nooit zo goed wat ik in een gesprek moet zeggen zonder dat het geforceerd overkomt, hoe neem je in vredesnaam die drempels weg?
Hoe breng je jezelf ertoe er gewoon voor te gaan in het leven?
TE herkenbaar....als er een benaming is voor jou 'probleem' dan is dat vast en zeker hetzelfde als wat ik heb...maar ik zie idd ook een gevaar in aan alles maar een labeltje plakken
daarom zie ik mezelf niet snel naar een psycholoog gaan, maar ik zit wel al lange tijd te denken om psychologie te gaan studeren, ben er heel geinteresseerd in,
vooral ook omdat ik mezelf zo zit te analyseren en er niks van snap WAAROM ik bepaalde drempels gewoon niet lijk te kunnen aanpakken, hoe graag ik het ook wil

ik vind dan ook erg interessant dat jij psychologie bent gaan studeren, terwijl je jezelf niet eens snapt zeg maar (niet verkeerd opvatten), OF heb je juist veel beter inzicht in jezelf gekregen daardoor?
heb jij ook last van dat je andere mensen zo goed kunt helpen met hun problemen, maar je eigen problemen maar niet kunt oplossen??? ik wel in ieder geval....

ik hoop niet dat dit echt het laatste was wat je kwijt wilde in dit topic trouwens (zoals je post begint), ik vind het erg interessant
  zondag 26 september 2004 @ 11:28:14 #73
98814 keronia
Keronia = groei
pi_22211455
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 23:45 schreef pukkiepuk het volgende:

[..]

TE herkenbaar....als er een benaming is voor jou 'probleem' dan is dat vast en zeker hetzelfde als wat ik heb...maar ik zie idd ook een gevaar in aan alles maar een labeltje plakken
daarom zie ik mezelf niet snel naar een psycholoog gaan, maar ik zit wel al lange tijd te denken om psychologie te gaan studeren, ben er heel geinteresseerd in,
vooral ook omdat ik mezelf zo zit te analyseren en er niks van snap WAAROM ik bepaalde drempels gewoon niet lijk te kunnen aanpakken, hoe graag ik het ook wil

ik vind dan ook erg interessant dat jij psychologie bent gaan studeren, terwijl je jezelf niet eens snapt zeg maar (niet verkeerd opvatten), Of heb je juist veel beter inzicht in jezelf gekregen daardoor?
heb jij ook last van dat je andere mensen zo goed kunt helpen met hun problemen, maar je eigen problemen maar niet kunt oplossen??? ik wel in ieder geval....

ik hoop niet dat dit echt het laatste was wat je kwijt wilde in dit topic trouwens (zoals je post begint), ik vind het erg interessant
Ik vind het ook erg interessant hoor! Ik heb zelfs in een eerdere post al aangegeven dat ik het leuk vind dat er zoveel herkenning is en dat het goed is als de mensen die dat hebben (zoals jij en ik) met elkaar in contact komen (want het is toch een minderheid). Daarom had ik voorgesteld om eventueel email uit te wisselen, mocht het gesprek in dit topic niet goed lopen (er komen een hoop posts bij die afleiden van het onderwerp, je kunt door 1 op 1 met email vaak veel beter een goed gesprek voeren met een persoon). Maar zolang er boeiende reacties komen als die van jou (en anderen), dan blijf ik natuurlijk posten hier!

Er zijn veel mensen die psychologie gaan studeren om zichzelf beter te begrijpen. Ik weet
niet of dat een goede reden is, omdat je vaak te snel denkt dat je een of andere stoornis hebt
of juist meer vragen krijgt, maar je hebt wel een goede motivatie en dat scheelt! Ik zelf ben
sommige dingen wel beter gaan begrijpen, maar het is moeilijk om neutraal naar jezelf te
kijken, je kan je niet loskoppelen van je gevoelens en soms kan de 'feedback' van iemand
in je omgeving wonderen doen.
Dat sluit ook mooi aan bij wat je zegt: dat je anderen wel kan helpen maar jezelf niet. Dat is
ook echt zo! Ik herken dat ook heel erg, ik kan heel goed bedenken hoe iemands probleem
opgelost moet worden (als dat kan), maar bij mezelf blijft het maar een onmogelijk opgaven,
je kunt geen therapeutje bij jezelf spelen
Maar dat geldt eigenlijk voor iedereen, dat is het mooie, dan helpen we gewoon elkaar, toch?
Misschien kan ik je helpen jouw problemen te verduidelijken en tips geven en jij andersom.
Vaak vul je elkaar aan in ervaringen en dingen die wel en niet lukken in het leven.

Want ik durf te wedden dat jij dingen kunt / durft waar ik moeite mee heb en andersom

Nou tot de volgende post dan maar!
Ik heet trouwens Marcel, dat Keronia is maar een fantasiespinseltje
pi_22213202
quote:
Op zondag 26 september 2004 11:28 schreef keronia het volgende:
Er zijn veel mensen die psychologie gaan studeren om zichzelf beter te begrijpen. Ik weet
niet of dat een goede reden is
Dat lijkt me dus geen goede reden. Je loopt alle kans dat je gaat projecteren. Zegt de term 'overdracht' je iets???
quote:
Dat sluit ook mooi aan bij wat je zegt: dat je anderen wel kan helpen maar jezelf niet. Dat is
ook echt zo! Ik herken dat ook heel erg, ik kan heel goed bedenken hoe iemands probleem
opgelost moet worden (als dat kan), maar bij mezelf blijft het maar een onmogelijk opgaven,
Maar dat geldt eigenlijk voor iedereen
Kijk, hier heb je het al! Spreek maar gewoon voor jezelf.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_22213678
quote:
Op zondag 26 september 2004 11:28 schreef keronia het volgende:

niet of dat een goede reden is, omdat je vaak te snel denkt dat je een of andere stoornis hebt
of juist meer vragen krijgt, maar je hebt wel een goede motivatie en dat scheelt! Ik zelf ben
sommige dingen wel beter gaan begrijpen, maar het is moeilijk om neutraal naar jezelf te
kijken, je kan je niet loskoppelen van je gevoelens en soms kan de 'feedback' van iemand
in je omgeving wonderen doen.
Idd, wou het al eerder zeggen, want zoals Moonah ook al zei, het lijkt mij juist ook geen goede reden. Ik wou zelf eerst Wijsbegeerte gaan studeren (nog steeds ) en de studiebegeleider zei met nadruk: 'heel veel mensen kiezen deze studie, net als bij psychologie, om zichzelf beter te willen begrijpen en zichzelf te willen helpen, maar dat is de verkeerde reden (motivatie dus ook) en deze mensen haken dus ook vaak algauw af, doe het daarom iig niet, alvast een waarschuwing!'. Ik had dat vermoeden dus ook al. Zelf vind ik het gewoon machtig interessant al die dingen en nog wat redenen.

Veel mensen die spw of sph doen merk je het ook bij. Echter worden zij (eerst!) helemaal zelf uitgemolken, want één van de grootste vereisten, of de grootste vereiste, is dat je jezelf kent. Als jij anderen wilt gaan helpen, zul je nl eerst je zelf moeten kennen (en goed ook). Je gaat (soms) graven in het diepste van je ziel, veel praten over jezelf, etc etc, totdat je helemaal goed op orde bent, om het zomaar te zeggen en er geen (onverwachte) valkuilen of wat dan ook kunnen ontstaan. Pas dan kan je andere mensen helpen, maar eerst dus..heel cliché..jezelf!

En tuurlijk zul je altijd dingen op een opleiding krijgen die je met jezelf in verband kan of gaat brengen. Maar het mag niet de enige reden zijn waarom je eigenlijk die opleiding doet in die zin. Meer een bijkomst dat je ook over jezelf leert, nogmaals geen uitgangspunt en iig geen goede.
quote:
Maar dat geldt eigenlijk voor iedereen.
En dit is dus (idd) niet zo.
Dat zou trouwens wat zijn zeg, allemaal hulpverleners die zichzelf niet eens weten te handhaven .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')