quote:
Op dinsdag 2 november 2004 11:35 schreef keronia het volgende:
Sweety, weet je dat je het soms zelf ook complexer maakt dan het is? Want zowel jij als Nozem herkennen dat warrige in je teksten.
Keronia
![]()
Leuk een analyse
![]()
.
Nee, maar even serieus. Ok, tja waar zal ik beginnen. Bij de vraag, lijkt me verstandig. Tja, maar aan de ene kant vraagt die warboel bij mij er soms om, om ontward te worden. Vandaar mijn schrijven soms en het mooie vind ik (jaja, ik kan het echt wel hoor, ik ben zelfs gister adrem genoemd
![]()
), als ik dan zelf tot conclusies kom of bepaalde dingen etc etc. Hoeft voor een ander echter nog niet zo te zijn (want soms ben ik idd wel zo bescheiden en besef dat gewoon), voor mezelf is het alsof je dan als een gek hebt lopen spitten tot in de dieptes van je gedachtes en het is gewoon een lekker gevoel als je dan tot de kern bent gekomen, het woekerende onkruid hebt verwijderd en tot de mooie zaadjes komt en vooral als ze dan ontluiken gaan. Zo mooi voelt dat dan aan. Zoiets.
Ik weet trouwens niet of dat zo makkelijk eruit te halen valt. Heb dat weleens meer gehad, een nacht lang alleen maar denken, dan moest ik het gewoon opschrijven (ik hield soms mezelf niet eens meer bij. Maar probeerde het wel, alsof je iets voelt borrelen, een geheim in jezelf en net zolang doorgaat totdat je het hebt gevonden). Soms voelde het aan als een soort trance van de gedachtes die dan maar tevoorschijn kwamen, soort eureka gevoel gewoon, vooral als ik mezelf, mijn gedachtes, ontcijferd had. Geweldig vond ik dat soms en dan kon ik en ging slapen
![]()
.
Meestal bleef ik nog wat nadenken of genieten ervan, maar ok. Zo kon ik ook weleens, en nog steeds sta ik soms verbluft te kijken naar al de mooiheid, uren mijmerend naar de wolken/maan etc kijken. Dus waarschijnlijk is het ook gewoon een soort drama wat er bij mij in zit.
quote:
Ik kan me voorstellen dat als jij vaak op zo'n manier over alles nadenkt en twijfelt, dat je dan ook niet meer weet wat je moet vinden en voelen. Ik herken dat heel erg bij mezelf, omdat uit mijn teksten (met ontzettende bijzinnen en vage redenaties en veel relativerende uitspraken) ook vaak die warrigheid spreekt. Je bent een intelligente meid.
Nou, ik heb zelf dus juist het gevoel, dat ik (daardoor) juist steeds meer weet wat ik wel en niet wil, waar ik wel en niet mee eens ben, wat ik vind, etc etc. Soms juist iets teveel zelfs vind ik zelf
![]()
. Ik ben heel vaak (al dan niet onbewust, wat bewust wil worden en/of ik bewust maak, omdat dat meer strookt met mijn gevoel) opzoek naar die balans daarin. Ik wil dan ook het juiste zeggen, zoals het voelt in mijn hart. Dat klinkt misschien raar, maar zo voelt het ergens aan. Ik kan het dan negeren, maar daar voel ik me dan minder over en dan ga ik weer denken, verder mijmeren.
Dus eigenlijk probeer ik, hoe warrig soms ook, bij mezelf te blijven. En daardoor het weer voor mezelf en voor anderen (ook de behoefte naar soms) duidelijk(er) te maken. En ook al begrijpt niemand er een sikkepit van, voor mezelf voelt het oprecht aan, ook omdat ik verder wil enzo in iets, in dingen, blablabla. Soms wat minder, want alsof ik mezelf verantwoorlijk ofzo voor alles voel, misschien vooral voor mezelf, maar (of is het want?) ik kan het niet laten soms.
quote:
en ik denk dat je net als ik gebaat bent bij een beetje rust in al dat denken zo nu en dan.
Klopt.
Dat is ook de balans die ik zoek of gewoon probeer aan te houden.
Aan de andere kant..lees hieronder.
quote:
Wat ik bijvoorbeeld vaak doe is een bepaalde tijd met mezelf afspreken waarop ik mag gaan filosoferen of piekeren over dingen en lekker creatief bezig kan zijn. Dat heb ik nodig.
Dat kan ik dus eigenlijk helemaal niet.
Ik kan dat dus niet zelf aanroepen wanneer ik zin heb en/of stop zetten wanneer ik er geen zin in, tijd en behoefte aan heb. Bij mij komt het, dat gevoel, soms op de raarste momenten boven, soms vooral als ik het druk heb, tis net of ik het dan wel wil zien ofzo. En soms lijkt het alsof ik in een lange winterslaap zit, maar er ondertussen gewoon kennelijk van alles borrelt en dan erupteer ik opeens in gedachtes en al. Ik kan dus wel oh, zo normaal mijn dagelijkse gangetje gaan, maar soms niet. Het kan ook zijn dat ik gewoon gevoelig ben voor de maan
![]()
, omdat het mezelf de laatste tijd opvalt dat ik soms daar wat synchroon mee loop.
Stilte/rust, opladen -> woordenstroom/warrigheid -> integratie -> warrigheid wat ontwart -> stilte/rust en het cirkeltje is weer rond.
![]()
quote:
Maar buiten die tijd richt ik me op gewone alledaagse dingen (wel op mijn manier) en zorg ik ervoor me niet teveel te laten meeslepen op de stroom van indrukken, vage gedachten en gevoelens. Ik focus mijn aandacht op bepaalde concrete doelen en laat me niet van de wijs brengen. Ik probeer consequent te zijn naar mezelf toe en wat betreft mijn keuzes in het leven en er blijkt vanzelf uit wat wel en wat niet bij me past. Kortom: het is goed om jezelf te ontdekken en jezelf en je 'doel' in het leven te leren kennen, maar als je het concreet en simpel houdt, en vooral consequent, dan scheelt dat heel veel stress en lastige buien. Je kunt dan al goed kijken naar je teksten en feedback van anderen.
Ik merk nu ook dat ik erg langdradig ben... niet nodig vaak.
Heel goed!
Ach, die stress en lastige buien valt wel mee.
Kreeg gister te horen: 'wat zie je er vrolijk uit' en dus 'dat was adrem'
![]()
.
Maar serieus, ik probeer dat ook wel en probeer het in de gaten te houden. Voor mezelf, ik ga mezelf niet verloochenen ofzo. Ik wil juist mezelf zijn op de beste manier dat ik kan en voor anderen, zonder mezelf kwijt te raken. Sterker misschien, nee, ik wil juist mezelf helemaal gevonden hebben en blijven vinden. Die veranderingen enzo vind ik soms wel cool juist, beetje experimenteren soms met en in jezelf. Wat kan ik en wat kan ik niet en waarom dan niet, etc.
Gewoon, bij mezelf blijven staan dus, hoe eigenwijs dit ook mag klinken en anders kom ik er gewoon op terug als ik iets niet vind stroken met mijn gevoel of ik laat het er gewoon bij zitten, het ligt er aan. Wat dat betreft kan juist het luisteren naar je gevoel zo simpel zijn en zoveel stress schelen.
Maar kijk, dat denk ik, want het is en blijft mijn mening. En ik vind wel dat iedereen dat voor zichzelf mag en moet uitmaken hoe hij/zij daarover denkt. Ik ben geen waarheidsprofeticus ofzo. En het mooie aan gedachtes vind ik weer al die mijmeringen, bepaalde zienswijzen, meningen, etc van mensen. Wat dat betreft kan ik er ontzettend op kicken als iemand iets moois, treffends (voor mij), etc zegt.
Ik hou wel van mensen die lekker anders zijn wat dat betreft soms en mij aan het denken zetten wat dat betreft of verder laten denken enzo. Maar ach, ik ben zo divers daarin, soms is het eind zoek. En de meeste hebben dit, het maakt ook niet uit vind ik. Niemand is dus volgens mij zo makkelijk in hokjes in te delen, het proberen (dat) verder uit te vogelen, vind ik dan wel weer mooi. Zo wat veel 'vind-ikjes' zeg
![]()
.
quote:
Nog even dit: het is ook goed om jezelf vaak positief te beoordelen, en te belonen, om je zelfbeeld te begunstigen. Mijn valkuil is zelftwijfel en negatief denken (weet de jouwe niet hoor), als ik daar goed op let dan scheelt dat zoooveeeel frustraties en onzekerheid!
Het valt me alleen op in jouw teksten dat je vaak: misschien, geloof ik, soms, ook wel denk ik, of en dat soort relativering van je uitspraken gebruikt (ik wil je niet teveel analyseren hoor, want dat komt zo lullig over, maar misschien helpt het). Je twijfelt dan misschien teveel aan jezelf en laat je van de wijs brengen, iedere keer als je een goed punt begint te maken. Je opmerkingen snijden wel hout vaak, maar maak ze niet te relatief, want dan neem je de kracht ervan weg en dat blijkt ook in je houding naar de 'buitenwereld' toe dan! Dus gewoon: ik vind... het is... , lekker zelfverzekerd! Je hoeft niet aan jezelf te twijfelen (zeg dit mn ook tegen mezelf
![]()
)
maar goed, kijk maar wat je er van vind,x
Hehe, ik laat mezelf niet zo snel van de wijs brengen hoor
![]()
.
Mag misschien soms zo lijken, maar nee, als ik echt iets vind, voel, heb gedacht, dan blijf ik daar wel bij. Aan de andere kant als iemand echt iets zegt waar ik mezelf ook in kan vinden of gewoon vind dat diegene gelijk heeft en/of een ander standpunt beticht, dan zal ik daar in meegaan ook en/of het toegeven ook en/of er ook over verder (na)denken. Ik ben niet zo moeilijk. Maar vaak heb ik toch altijd gelijk, dus dat komt zelden voor
![]()
. Grappie.
Maar je hebt gelijk, het kan altijd beter, maar zo ben ik gewoon soms.
Van de wijs brengen vind ik ook niet zo erg, het kan soms weer andere kanten van mezelf naar boven halen, belichten. Sommige situaties hebben wat dat betreft goeie standpunten van mezelf naar voren gehaald, wat ik absoluut wel en niet wil, en/of behandeld wil worden. Van een soms naïef naar een zelfverzekerd iemand gegaan. Want zo heeft die naïviteit en/of gevoeligheid, het volle vertrouwen (vaak) aan mensen geven, de voordeel van de twijfel geven etc. mij juist een inzicht gegeven over mezelf.
Mijn eigen test-mode geweest die naïviteit, openstaan, enzo, laat maar zeggen. Wat dat betreft laat ik zeker niet met mij sollen. Nee, hoe naïef en al sommige ook denken dat ik mag zijn, zodra er niet oprecht mee om gegaan wordt, kunnen zij mijn andere kant zien, want ook dat voel ik dan. Dan hebben sommigen toch echt de verkeerde aan mij, en dat weten diegenen ook. Is het ook al gauw: mazzel!
Dat verontschuldigen/kwijt schelden van zichzelf is volgens mij ook iets vrouwelijks eigenlijk. Dat zit er ingebakken, dat wil je niet weten joh. Maargoed, aangezien ik dat al bemerkt heb ofzo, laat ik dat stukje weer soms vallen, heb het al opgemerkt dan van mezelf: 'nee, niet verontschuldigen' en boeiuh. Aan de andere kant, voelt het gewoon wel zo, (ik bedoel, ik kan vrij hard zijn, to the point misschien als ik eenmaal een keuze heb gemaakt, soms lijkt (eigenlijk niet zo vaak, maar het kan wel), en soms een zacht ei, dan ben ik week), dan doe ik er niet moeilijk over. Het moet goed voelen allemaal en dan vind ik het allemaal prima.
Zelfs felle discussies kunnen mij moeilijk van slag brengen, etc etc. Voor de rest ben ik nou eenmaal ergens een zacht ei soms, want waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Moeilijk word ik pas als mensen dus onrechtvaardig met mijn gevoel omgaan. Ja, want hallo, dat is niet de bedoeling natuurlijk. Ik ben dan wel gevoelig, maar gek ben ik niet. Maar ik denk, ja daar ga ik weer, dat dat ook menseigen is en/of kan zijn (of niet?). En het is ook weer zo verschillend per mens.
Naja, conclusie voor vandaag: ik heb mezelf ook wel weer even genoeg geanalyseerd.
Thanx iig, Keronia
![]()
En hehe, jullie moeten vooral met dat soort dingen komen, want dan krijg je ook wel lappen tekst, ik kan kort iets schrijven, maar dat lange gaat er niet zomaar uit hoor. Kan het wel perfectioneren, dat probeer ik dan ook soms. En of ik het wil veranderen, nope, dan kan ik net zo goed iemand anders zijn, en begint zowat alles op elkaar te lijken. Ik hou ook wel van veranderingen juist, nieuwe zienswijzen en soms kan ik dat (nog) niet, ligt aan de situatie zowel hier als in real life, met één onelinertje. Daarbij soms met het nadenken erover, heb ik het gevoel dat ik verder kan komen in iets, ben ook nog vrij nieuwsgierig dus, nou, nu hou ik op.
Daarom, aan sweetgirly kan je beter soms niet iets vragen over haarzelf, want die wil weer alle kanten belichten, goed uitleggen. Naja, of ik kom met hele kort antwoorden, het ligt echt aan de situatie, gevoel enzo.
Ok, enough nu idd, want ik kan wel doorblijven gaan zo. Tjonge, tjonge, ik analyseer soms ook teveel door tot in de puntjes. Maar anders klopt het niet
![]()
.
Maar één voordeel, hoe meer ik heb geschreven en hoe langer de teksten eerst waren, ze worden nu steeds korter. Mark my words!
![]()
. Want ik heb al zoveel geanalyseerd, dat er steeds minder overblijft
![]()
.
[ Bericht 0% gewijzigd door sweetgirly op 02-11-2004 13:50:13 ]