abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22986682
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 22:33 schreef EMW het volgende:

Denk hierbij ook aan het "butterfly-effect". Schijnbaar kleine dingen zijn helemaal niet zo klein, want die kleine dingen, hebben op langere termijn een heel groot effect.
Ja, mooi hé!

Volgens mij werd dat in The Mothman Prophecies mooi verteld, uitgebeeld, etc. Dit heeft ook iets te maken met hoever het beeld gaat dat wij, individuen ansich, hebben. Bijv. die man in de film zei iets tegen die ander: 'zie je die vogel daar', 'ja', antwoordde hij. 'Jij ziet hem boven het weiland vliegen, maar die vogel ziet alles en veel meer.' Naja, zoiets was het, vond het iig erg mooi.

En als één kikker in een vijver plonst is het niet bijzonder, als er honderden tegelijk uit de lucht geregend komen, wel. Toeval of bijzonderheid? Wat is klein en wat is groot? Wat vinden wij klein en wat vinden wij groot? Kijken wij teveel in de lucht af en toe waardoor wij de net zo bijzondere mieren vergeten. Kijken wij naar de grond teveel zodat wij de vogels niet meer zien? Who knows?

ik ga maar verder leren
pi_22986726
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 22:44 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

ik ga maar verder leren
Zware studie he, complexe gevoelskunde?

Ik ga ook verder met het uitpluizen van een behoorlijk [/b]complexe[/b] tekst, sociologie is niet echt mijn ding..

[ Bericht 3% gewijzigd door nozem op 01-11-2004 21:21:49 ]
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_22986953
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 22:46 schreef nozem het volgende:

Zware studie he, complexe gevoelskunde.

Ik ga ook verder met het uitpluizen van een behoorlijk [/b]complexe[/b] tekst, sociologie is niet echt mijn ding..
Ruilen
focking presentatie geven, waarvan ik de text nog grotendeels moet schrijven + uit het hoofd leren en over 10 uurtjes moet ik het kennen..koffieeee maar dan

Moest even op mijn hoofd krabben btw .
Maar succes alvast!

Ontopic: complexe mensen maken het zich soms zelf ook moeilijk
Maar ik ben nou eenmaal op mijn best (ahhhum), als ik zoveel andere dingen moet doen , hopeloos zucht.

[ Bericht 0% gewijzigd door sweetgirly op 02-11-2004 00:15:04 ]
  zondag 31 oktober 2004 @ 22:59:27 #254
85179 SEX
Real Nigga Shit
pi_22987040
Ik denk dat er heel veel complexe mensen zijn, je bent zeker niet de enige.
Hey Bonita, glad to meet ya, For the kind of stunning newness I must have foreseen ya!
pi_22987073
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 22:56 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Ruilen
focking presentatie geven, waarvan ik de text nog grotendeels moet schrijven + uit het hoofd leren en over 10 uurtjes moet ik het kennen..koffieeee maar dan

Moest even op mijn hoofd krabben btw .
Maar succes alvast!

Ontopic: complexe mensen maken het zich soms zelf ook moeilijk
Maar ik ben nou eenmaal op mijn best (ahhhum), als ik zoveel andere dingen moet doen , hopeloos zucht.
Verdorie, ben je me nu alweer vergeten.

Wanneer is een mens complex trouwens? Ik ken een aantal mensen die zichzelf ook als zijnde behoorlijk complex beschouwen, maar als je ze dan eenmaal wat beter kent blijken ze ineens een doodgewone boerenlul/burgertrien.

Het is een status die men zich graag aanmeet om wat interessanter over te komen op studiegenoten, kroegvolk en niet te vergeten, de andere sekse. Een vrouw die tegen me zegt: "Weet je, ik ben gewoon behoorlijk complex" roept bij mij eerder een mengeling van meelij en vertedering op dan interesse.

Dit gezegd impliceert dat niet dat ik vind dat complexe mensen niet bestaan, die bestaan zeer zeker, maar lopen er niet mee te koop. Overigens zijn echt complexe mensen zeer moeilijk in de omgang, ze zeggen a wanneer ze b bedoelen, ze veranderen constant van mening, ze zijn zo wispelturig als de pest, kennen extreme stemmingswisselingen en de lijst is langer en langer.

Ik prefereer wat stabielere personen om me heen, en dat wil niet zeggen dat er dan geen diepgang kan zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door nozem op 31-10-2004 23:13:36 ]
pi_22987786
Mannen zucht..ditmaal laat ik mijn complexiteit even voor wat het is en ga leren (dwarsligtoer).
En nouhhh, ik wou alleen maar ontopic gaan en ik hap ook al teveel .

Helemaal snappen zal ik jullie nooit (begrijpen is wat anders btw ). Maar dat is ook geen streven van mij . Heb wel wat beters te doen, leren bijv. hup miep . Maar jullie zijn dus complex bij deze, en maar vrouwen de schuld geven, ho eens even..noh noh (komt op voor de vrouwen nu ).

En wat betreft hokjes, want dat zijn toch weer hokjes, ik heb juist soms de kernachtigste woorden gehoord van mensen die allang niet meer in de studieboeken zitten. Intelligentie is zo relatief . En andersom heb je dat soort dingen ook nog, maar boeiuh, wat dat betreft, mij gaat het om de mens, als we dan toch meningen erin gooien .

Maar ik snap eigenlijk niet goed wat jullie (Nozem iha) nou eigenlijk willen zeggen.
Of dat moest je gewoon even kwijt, naja moet kunnen dan .
  zondag 31 oktober 2004 @ 23:36:33 #257
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_22987970
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 23:00 schreef nozem het volgende:

[..]

Verdorie, ben je me nu alweer vergeten.

Wanneer is een mens complex trouwens? Ik ken een aantal mensen die zichzelf ook als zijnde behoorlijk complex beschouwen, maar als je ze dan eenmaal wat beter kent blijken ze ineens een doodgewone boerenlul/burgertrien.

Het is een status die men zich graag aanmeet om wat interessanter over te komen op studiegenoten, kroegvolk en niet te vergeten, de andere sekse. Een vrouw die tegen me zegt: "Weet je, ik ben gewoon behoorlijk complex" roept bij mij eerder een mengeling van meelij en vertedering op dan interesse.

Dit gezegd impliceert dat niet dat ik vind dat complexe mensen niet bestaan, die bestaan zeer zeker, maar lopen er niet mee te koop. Overigens zijn echt complexe mensen zeer moeilijk in de omgang, ze zeggen a wanneer ze b bedoelen, ze veranderen constant van mening, ze zijn zo wispelturig als de pest, kennen extreme stemmingswisselingen en de lijst is langer en langer.

Ik prefereer wat stabielere personen om me heen, en dat wil niet zeggen dat er dan geen diepgang kan zijn.
Je hebt wel gelijk dat veel mensen die zichzelf echt heel bewust beschouwen als complex, om zo interessant over te komen, alles om maar vooral niet te worden gezien als een standaard persoon (terwijl toch nog nooit iemand heb horen zeggen "Hallo ik ben een simpele standaard persoon"). IK kan ook wel zeggen dat ik heel diep nadenk over het leven enzo, en dat is ook waar, maar als er champions leaugue is dan zit ik dus echt wel ff met een biertje op de bank, wat er ook gebeurt. (ik ben natuurlijk niet representatief voor de rest van de mensen maar ik denk dat wel meer mensen dat hebben toch )
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_22988108
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 23:29 schreef sweetgirly het volgende:
Maar ik snap eigenlijk niet goed wat jullie (Nozem iha) nou eigenlijk willen zeggen.
Of dat moest je gewoon even kwijt, naja moet kunnen dan .
Ik geef mijn visie op complexiteit.

Iedereen wil eruit springen, iedereen wil bijzonder zijn, iedereen wil graag onthouden worden door andere mensen. De complexiteit van de psyche duidt voor veel andere mensen op een hoge intelligentie en een mysterieuze persoonlijkheid en zal dus interesse genereren. Bepaalde sujetten weten dit dondersgoed en zullen in elk gezelschap om het hardst roepen wat voor complexe persoonlijkheden ze wel niet zijn. Dit zijn vaak dezelfde mensen die koketteren met hun kennis van literatuur, kunst en wetenschap. Gelegenheidsintellectuelen, want eenmaal thuisgekomen pakken ze er een nieuwe revu of een boek van Baantjer bij en zetten ze op de achtergrond een soap aan. (Niks mis mee, maar doe je dan ook niet voor als een literair purist)

De echte complexe persoonlijkheden houden zich stil en vervloeken op gezette tijden juist hun complexe gedachtengang. Uiteraard is het niet zo zwart-wit, maar jij zult vast wel wat mensen kennen die aan mijn bovenstaande beschrijving voldoen.

[ Bericht 23% gewijzigd door nozem op 31-10-2004 23:50:02 ]
  zondag 31 oktober 2004 @ 23:50:26 #259
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_22988312
quote:
Op zondag 31 oktober 2004 23:41 schreef nozem het volgende:

Dit zijn vaak dezelfde mensen die koketteren met hun kennis van literatuur, kunst en wetenschap. Gelegenheidsintellectuelen, want eenmaal thuisgekomen pakken ze er een nieuwe revu of een boek van Baantjer bij en zetten ze op de achtergrond een soap aan.
hehe geweldige beschrijving
---
pi_22988943
quote:

...
*proest

Even ingekort .

[ Bericht 37% gewijzigd door sweetgirly op 01-11-2004 01:18:47 ]
  maandag 1 november 2004 @ 09:16:00 #261
106902 Oogniks
the sphère is me
pi_22991948
quote:

[..]

De echte complexe persoonlijkheden houden zich stil en vervloeken op gezette tijden juist hun complexe gedachtengang. Uiteraard is het niet zo zwart-wit, maar jij zult vast wel wat mensen kennen die aan mijn bovenstaande beschrijving voldoen.
Misschien zijn er ook wel gelegenheids-complexen. Iemand die veel nadenkt en soms daar geen zin meer in heeft en even 'dom' wil genieten van een Baantjer-aflevering.
Rood
  maandag 1 november 2004 @ 19:22:35 #262
106856 MociN
Live your own legend
pi_23003891
Hier is nog een gevoelig complex iemand!
  maandag 1 november 2004 @ 22:58:00 #263
54281 hallodagg
Lekker peuzelen
pi_23010648
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2004 16:56 schreef danni het volgende:

eigenlijk is ie zoals zijn vader, maar dat weet ie nog niet, zo'n liverdje is hij niet.
al denkt ie van wel. en zn vader is kwa persoon het tegenovergestelde, rokkenjager.
En dat bepaal jij ff. Ik ben dus ook zo'n HSP(grafterm to be honest ), toch denken/dachten veel mensen(bij de eerste indruk) dat ik een arrogante klootzak/player of iets in die richting ben...
Het tegenovergestelde is waar.... lees mijn reacties maar ergens in dit topic. Ik ben een lieverdje, maar zie er niet echt zo uit... gotta deal with it and you know what? it's no big deal

Die jongen die je net beschreef is overigens wel een beetje extreem geval(voor zijn leeftijd) vind ik. Zo was ik ooit ook wel, maar over die(grote mate van) verlegenheid heb ik mezelf wel heen gezet(en ik ben ''pas'' 18).. Niet dat ik nu niet meer verlegen ben maar ok(toch nog wel vooral t.o.v meisjes, zonde eigenlijk )
Die zoute stokjes...
  maandag 1 november 2004 @ 23:08:59 #264
54281 hallodagg
Lekker peuzelen
pi_23010953
quote:

[..]

Iedereen wil eruit springen, iedereen wil bijzonder zijn, iedereen wil graag onthouden worden door andere mensen. De complexiteit van de psyche duidt voor veel andere mensen op een hoge intelligentie en een mysterieuze persoonlijkheid en zal dus interesse genereren. Bepaalde sujetten weten dit dondersgoed en zullen in elk gezelschap om het hardst roepen wat voor complexe persoonlijkheden ze wel niet zijn. Dit zijn vaak dezelfde mensen die koketteren met hun kennis van literatuur, kunst en wetenschap. Gelegenheidsintellectuelen, want eenmaal thuisgekomen pakken ze er een nieuwe revu of een boek van Baantjer bij en zetten ze op de achtergrond een soap aan. (Niks mis mee, maar doe je dan ook niet voor als een literair purist)

Die zoute stokjes...
pi_23011551
quote:
Op maandag 1 november 2004 22:58 schreef hallodagg het volgende:

[..]

En dat bepaal jij ff. Ik ben dus ook zo'n HSP(grafterm to be honest ), toch denken/dachten veel mensen(bij de eerste indruk) dat ik een arrogante klootzak/player of iets in die richting ben...
Het tegenovergestelde is waar.... lees mijn reacties maar ergens in dit topic. Ik ben een lieverdje, maar zie er niet echt zo uit... gotta deal with it and you know what? it's no big deal

Die jongen die je net beschreef is overigens wel een beetje extreem geval(voor zijn leeftijd) vind ik. Zo was ik ooit ook wel, maar over die(grote mate van) verlegenheid heb ik mezelf wel heen gezet(en ik ben ''pas'' 18).. Niet dat ik nu niet meer verlegen ben maar ok(toch nog wel vooral t.o.v meisjes, zonde eigenlijk )
Die jongen waar je het over hebt is 24 en heeft pas 1 serieuze relatie achter de rug las ik. Dat is toch niet zo vreemd en laat zien dat hij wel degelijk in staat is tot het aangaan van relaties? Het feit dat hij heel de dag zit te blowen zorgt er voor dat hij zijn eigen glazen ingooit op den duur en er waarschijnlijk op termijn weinig relaties bij zullen komen, maar ik vind het gehad hebben van 1 serieuze relatie op je 24e niet echt absurd. Dat geldt namelijk voor zoveel mensen.

Maakt dat iemand complex en hooggevoelig?
pi_23011571
quote:
Op maandag 1 november 2004 23:08 schreef hallodagg het volgende:

Hij is evil hé?

Moet zeggen dat ik vannacht nog heb lopen tobben (zo gevoelig ben ik nou ), want eigenlijk verwarde hij me met zijn reactie en eigenlijk ben ik het er dus niet zo mee eens. Ik had een arsenaal aan goeie argumenten enzo. Maar ik lag net wat te lekker in mijn bed om nog te gaan fokken. Maar om het maar kort te houden, ergens ben ik het er mee eens en ergens niet. Maargoed, hoe meer ik zeg of zou zeggen, hoe idioter ik het voor mezelf maak. Laat ik het kort zeggen, wou het ergens opnemen, want ik voel me zelf toch ook een beetje een katekeeper van dit topic geworden en de mensen die erin vertoeven en anderzijds hoe meer ik zou zeggen, hoe complexer ik mezelf zou maken.

En ik wil me zelf allerminst gaan bestempelen als complex, het ging nl ook over gevoelige mensen. Dus soms kan je beter je mond houden dan , vind ik van mezelf. Maargoed, of ben ik nou te gevoelig of complex bezig.

daarom stop ik maar, maar wou dat toch even gezegd hebben!
Power to the sensitive and complex people toch maar even dan .

Of ben ik gewoon een eigenwijs, dat kan ook.
En Nozem, te drooggrappig gewoon, ik voel alleen weer de behoefte om het te verzachten ofzo als gevoelige en complexe vrouw zijnde, laten we het daar maar op houden .
pi_23011712
quote:
Op maandag 1 november 2004 23:29 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

En Nozem, te drooggrappig gewoon, ik voel alleen weer de behoefte om het te verzachten ofzo als gevoelige en complexe vrouw zijnde, laten we het daar maar op houden .
Een keer lekker er tegenin mag ook best hoor, ik kan er tegen.

Maar ik vind je eigenlijk wel iets complex' hebben, je posts tonen op gezette tijden een enigzins warrige doch intelligente gedachtegang namelijk.
pi_23011740
quote:
Op maandag 1 november 2004 23:28 schreef nozem het volgende:

Die jongen waar je het over hebt is 24 en heeft pas 1 serieuze relatie achter de rug las ik. Dat is toch niet zo vreemd en laat zien dat hij wel degelijk in staat is tot het aangaan van relaties? Het feit dat hij heel de dag zit te blowen zorgt er voor dat hij zijn eigen glazen ingooit op den duur en er waarschijnlijk op termijn weinig relaties bij zullen komen, maar ik vind het gehad hebben van 1 serieuze relatie op je 24e niet echt absurd. Dat geldt namelijk voor zoveel mensen.

Maakt dat iemand complex en hooggevoelig?
meen je niet.

ik ga pitten..weltrust!
pi_23011786
quote:
Op maandag 1 november 2004 23:36 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

meen je niet.

ik ga pitten..weltrust!
Slaap lekker, ik ben door de zure appel heen wat betreft sociologie. Nu de rest van de fruitmand nog.
pi_23011926
quote:
Op maandag 1 november 2004 23:35 schreef nozem het volgende:

Een keer lekker er tegenin mag ook best hoor, ik kan er tegen.

Maar ik vind je eigenlijk wel iets complex' hebben, je posts tonen op gezette tijden een enigzins warrige doch intelligente gedachtegang namelijk.
Lekkere timing hoor btw bedoel ik dus.
En uhh thanx geloof ik, vind zelf ook wel dat ik idd soms wat last heb van dat warrige. Best vermoeiend hoor soms .

maargoed, soms moet je jezelf dan even tot de orde roepen, soms lukt het, soms niet. En soms zijn er goeie middelen tegen , maar ook die helpen soms. En nu stop ik..ik ga er bijkans van grommen zo .. En thanx en gelukkig en hetzelfde!
pi_23012032
quote:
Op maandag 1 november 2004 23:42 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

En uhh thanx geloof ik, vind zelf ook wel dat ik idd soms wat last heb van dat warrige. Best vermoeiend hoor soms .

maargoed, soms moet je jezelf dan even tot de orde roepen, soms lukt het, soms niet. En soms zijn er goeie middelen tegen , maar ook die helpen soms. En nu stop ik..ik ga er bijkans van grommen zo .. En thanx en gelukkig en hetzelfde!
Ga maar lekker slapen, want ik ga het niet nog eens over bejaarden en rollators hebben. En ik wilde het woord suiker vandaag ook vermijden.

Morgen weer een dag vol hersenspinsels en complexiteiten.
  dinsdag 2 november 2004 @ 11:15:47 #272
98814 keronia
Keronia = groei
pi_23018637
Valt het jullie ook op dat er nu veel zinvollere gesprekken zijn in dit topic dan een tijdje terug? Niet meer zoveel het ik-tegen-de-ander verschijnsel en afzeikerij, maar leuke wisselwerking. Het werd tijd haha

Er is ook meer respect en begrip.
Ik vind dat iedereen wel iets zinvols te zeggen heeft en ik geloof niet dat de wereld zo in elkaar zit dat er 1 gelijk heeft en de rest niet! Iedereen benadert de werkelijkheid op zijn of haar eigen manier en iedereen heeft ook weer een hele andere set van uitdagingen waarvoor hij of zij zich in het leven gesteld ziet. Complex zijn alle mensen als hoogst ontwikkelde soort, maar de een heeft andere vermogens dan de andere en bij de een kabbelt het emotionele leven meer terwijl het bij de ander als een door de toorn van Poseidon verwerkelijkte storm raast met metershoge golven.
Arrogant is het zodra je het gebruikt om jezelf te nadele van anderen te onderscheiden, maar dat wordt niet alleen met de term 'complex' gedaan, maar ook door bijvoorbeeld weer mensen in dit topic juist als aanstellerige arrogantjes te omschrijven haha...
Mensen die anderen respecteren en in hun waarde laten, maar tegelijk zichzelf waarderen, dat zijn degenen die het sterkste zelfbeeld hebben. Zodra je persé anderen moet gaan aanvechten dan is het erg waarschijnlijk dat je zelf vanuit een slecht zelfbeeld die behoefte hebt ontwikkeld. Als je je echt goed voelt, zie je het nut van afzeiken niet eens in!
Keronia, problemen = groei, geen problemen = stilstand!
  dinsdag 2 november 2004 @ 11:21:06 #273
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_23018788
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 11:15 schreef keronia het volgende:
Als je je echt goed voelt, zie je het nut van afzeiken niet eens in!
Ja dat is helemaal waar, je merkt het wel hoor, als ik me goed voel ben ik ook veel meer bereid om hier echt een advies te posten, en dan hoop je ook echt dat het werkt. Als je jezelf kut voelt dan staat iemand anders uit zijn psychische problemen praten niet echt hoog op de agenda bij mij
---
  dinsdag 2 november 2004 @ 11:25:29 #274
85508 EMW
Vivimus quad somniamus
pi_23018919
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 11:15 schreef keronia het volgende:
Als je je echt goed voelt, zie je het nut van afzeiken niet eens in!
"We can only find peace in the outer world until we find peace in ourselves."
  dinsdag 2 november 2004 @ 11:35:15 #275
98814 keronia
Keronia = groei
pi_23019198
quote:
Op maandag 1 november 2004 23:42 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Sweety, weet je dat je het soms zelf ook complexer maakt dan het is? Want zowel jij als Nozem herkennen dat warrige in je teksten. Ik kan me voorstellen dat als jij vaak op zo'n manier over alles nadenkt en twijfelt, dat je dan ook niet meer weet wat je moet vinden en voelen. Ik herken dat heel erg bij mezelf, omdat uit mijn teksten (met ontzettende bijzinnen en vage redenaties en veel relativerende uitspraken) ook vaak die warrigheid spreekt. Je bent een intelligente meid en ik denk dat je net als ik gebaat bent bij een beetje rust in al dat denken zo nu en dan.

Wat ik bijvoorbeeld vaak doe is een bepaalde tijd met mezelf afspreken waarop ik mag gaan filosoferen of piekeren over dingen en lekker creatief bezig kan zijn. Dat heb ik nodig. Maar buiten die tijd richt ik me op gewone alledaagse dingen (wel op mijn manier) en zorg ik ervoor me niet teveel te laten meeslepen op de stroom van indrukken, vage gedachten en gevoelens. Ik focus mijn aandacht op bepaalde concrete doelen en laat me niet van de wijs brengen. Ik probeer consequent te zijn naar mezelf toe en wat betreft mijn keuzes in het leven en er blijkt vanzelf uit wat wel en wat niet bij me past. Kortom: het is goed om jezelf te ontdekken en jezelf en je 'doel' in het leven te leren kennen, maar als je het concreet en simpel houdt, en vooral consequent, dan scheelt dat heel veel stress en lastige buien. Je kunt dan al goed kijken naar je teksten en feedback van anderen.
Ik merk nu ook dat ik erg langdradig ben... niet nodig vaak.

Nog even dit: het is ook goed om jezelf vaak positief te beoordelen, en te belonen, om je zelfbeeld te begunstigen. Mijn valkuil is zelftwijfel en negatief denken (weet de jouwe niet hoor), als ik daar goed op let dan scheelt dat zoooveeeel frustraties en onzekerheid!
Het valt me alleen op in jouw teksten dat je vaak: misschien, geloof ik, soms, ook wel denk ik, of en dat soort relativering van je uitspraken gebruikt (ik wil je niet teveel analyseren hoor, want dat komt zo lullig over, maar misschien helpt het). Je twijfelt dan misschien teveel aan jezelf en laat je van de wijs brengen, iedere keer als je een goed punt begint te maken. Je opmerkingen snijden wel hout vaak, maar maak ze niet te relatief, want dan neem je de kracht ervan weg en dat blijkt ook in je houding naar de 'buitenwereld' toe dan! Dus gewoon: ik vind... het is... , lekker zelfverzekerd! Je hoeft niet aan jezelf te twijfelen (zeg dit mn ook tegen mezelf )

maar goed, kijk maar wat je er van vind,x
Keronia, problemen = groei, geen problemen = stilstand!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')