abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22125953
In het kader van de kenniseconomie zou elke VWO/HAVO eindexamen kandidaat enkele eenvoudige wiskundige vaardigheden moeten kennen:

• Bewijs van de stelling van Pythagoras (er is een extreem makkelijk indiaas bewijs voor).

• Waarom -1 * -1 = 1.

• 2e graads polynomen oplossen zonder de abc-formule. Dus haakjes uitwerken, compenseren met een factor -(b/2a)2, etc.

Het is niet moeilijk, geeft meer inzicht en zijn nuttige vaardigheden.
    Toen ik eindexamen deed (aantal jaartjes geleden) zat dit dus echt niet in het paket
  • pi_22126394
    waarom?
    pi_22126510
    ja als je dit weet, wordt je zeker de volgende einstein.
    pi_22126519
    quote:
    Op woensdag 22 september 2004 12:35 schreef Byte_Me het volgende:
    waarom?
    omdat jij o.a. niet kan lezen
    pi_22126754
    ik kan wel degelijk lezen, maar "in het kader van de kenniseconomie" is geen reden.
      woensdag 22 september 2004 @ 12:57:47 #6
    100980 Zero2Nine
    Fatsoen moet je doen
    pi_22126894
    Jij hebt dit zeker ff geleerd op de universiteit of HBO en wil dit nu doortrekken naar de Middelbare school waar je zelf nog niet zo lang van af bent als ik het goed lees. ik vind het bewijzen van stellingen nog niet echt een middelbare school vaardigheid. en lang niet iedereen heeft het nodig later. voor wiskunde B zou het er misschien inmogen Wiskunde A mensen hebben er geen flikker aan. bij Economie ofzo heb je het niet nodig.
    Maar ik moet je wel zeggen ik zou willen dat ik het gekund had als EM'er (Economie en Maatschappij), heb nu wel een soort Beta opleiding daar zijn dat soort dingen wel handig (maar de meeste EM'ers mogen geen Beta opleiding doen, met A1,2 mocht ik nog net een halve Beta opleiding doen). maar om het iedereen bij te brengen al op de middelbare school? dat moet dan niet ten koste gaan van andere onderwerpen in de wiskunde.
    ---
    And when the leaves fall the land looks more human
    it's got me questioning the essence of my farm boy blues
    hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
    pi_22127397
    quote:
    Het is niet moeilijk, geeft meer inzicht en zijn nuttige vaardigheden
    Wat ik me nog van mijn wiskunde kan herinneren, was het wél moeilijk, vooral omdat de lesmethodieken nog steeds GEEN envoudige manier hebben om uit te leggen WAAROM zoiets is, bij dit soort vakken moet je een aantal dingen 'aannemen' zoals min * min == +

Momentele ben ik programmeur, en ik he bme er dan ook doorheen moeten worstelen, maar WTF ik er aan heb aan die kennis? he-le-maal NIETS! Ik heb nog NOOIT in mn dagelijks leven of in mn professionele carriëre de inhoud van een bol, de omtrek van een 3hoek of andere onzin uit hoeven rekenen. 't is leuk om te weten dat je het kan, maar tegenwoordig is er internet
    pi_22127439
    quote:
    Op woensdag 22 september 2004 12:57 schreef Zero2Nine het volgende:
    Jij hebt dit zeker ff geleerd op de universiteit
    dat is een half ja half nee antwoord.
    Feit blijft dat ze de resultaten wel gebruiken op de middelbare school maar de ideeen er achter niet terwijl die zo makkelijk zijn.
    quote:
    ik vind het bewijzen van stellingen nog niet echt een middelbare school vaardigheid.
    Ze hoeven ook niet alles te bewijzen. Deze wel.
    quote:
    en lang niet iedereen heeft het nodig later.
    Ik vind dat altijd zo'n onzin dat je iets niet zou hoeven leren omdat je het niet direct nodig hebt later.
    Wat denk je dat het doel is van school? Een eenvoudig survival pakket aanbieden waarmee je het in deze samenleving minimaal kan redden of ook nog wat extras bieden?
    quote:
    voor wiskunde B zou het er misschien inmogen Wiskunde A mensen hebben er geen flikker aan. bij Economie ofzo heb je het niet nodig.
    Maar ik moet je wel zeggen ik zou willen dat ik het gekund had als EM'er (Economie en Maatschappij),
    Nu spreek je jezelf tegen
    pi_22127512
    wat is trouwens het bewijs dat -1*-1=1?

dat is toch gewoon afspraak?
      woensdag 22 september 2004 @ 13:24:41 #10
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_22127550
    quote:
    Op woensdag 22 september 2004 13:18 schreef Papa_Eend het volgende:

[..]

Momentele ben ik programmeur, en ik he bme er dan ook doorheen moeten worstelen, maar WTF ik er aan heb aan die kennis? he-le-maal NIETS! Ik heb nog NOOIT in mn dagelijks leven of in mn professionele carriëre de inhoud van een bol, de omtrek van een 3hoek of andere onzin uit hoeven rekenen. 't is leuk om te weten dat je het kan, maar tegenwoordig is er internet
    Heb je nu niets meer aan de wiskunde-kennis van je opleiding?
    Als progammeur heb je toch kei-veel wiskunde nodig?
    pi_22127557
    quote:

[..]

Wat ik me nog van mijn wiskunde kan herinneren, was het wél moeilijk, vooral omdat de lesmethodieken nog steeds GEEN envoudige manier hebben om uit te leggen WAAROM zoiets is, bij dit soort vakken moet je een aantal dingen 'aannemen' zoals min * min == +
    Dat wordt mijn volgende onderwerp. Methoden in het onderwijs
    Mijn god wat heb ik daar een hekel aan.
    quote:
    Momentele ben ik programmeur, en ik he bme er dan ook doorheen moeten worstelen, maar WTF ik er aan heb aan die kennis? he-le-maal NIETS! Ik heb nog NOOIT in mn dagelijks leven de inhoud van een cirkel, bol, de omtrek van een 3hoek of andere onzin uit hoeven rekenen. 't is leuk om te weten dat je het kan, maar tegenwoordig is er internet
    zie een reactie eerder van mij.
    Verder kan het geen kwaad kritisch naar kennis te kijken. Zeker op internet.

Het leuke is nu dat je zegt dat je idd de formule voor de inhoud van een cirkel niet weet terwijl als ze je de achterliggende ideeen hadden gegeven over hoe de formule in elkaar zit je hem nu zelf had kunnen opstellen. Weten waarom de formule zo is is waardevollere kennis DAN dat de formule zo is.
    pi_22127600
    quote:
    Op woensdag 22 september 2004 13:23 schreef Byte_Me het volgende:
    wat is trouwens het bewijs dat -1*-1=1?
    puzzeltje voor jou
    quote:
    dat is toch gewoon afspraak?
    Het is wel erg gesteld met het hedendaagse odnerwijs want het is geen afspraak. Dat je al niet leert waarom het zo is is al erg maar dat je nou ook iets verkeert leert is helemaal the limit
    pi_22127619
    quote:
    Op woensdag 22 september 2004 13:20 schreef accelerator het volgende:

[..]
    Ik vind dat altijd zo'n onzin dat je iets niet zou hoeven leren omdat je het niet direct nodig hebt later.
    Wat denk je dat het doel is van school? Een eenvoudig survival pakket aanbieden waarmee je het in deze samenleving minimaal kan redden of ook nog wat extras bieden?
    [..]
    Je hebt nog steeds niet duidelijk gemaakt waarom die vaardigheden zo belangrijk zijn, en waarom juist die vaardigheden zo belangrijk zijn.

Als je de moeite neemt zo'n ronkende stelling te poneren, mag je daar ook wel wat meer onderbouwing voor geven. Zoals "byte_me" terecht opmerkt, is "in het kader van de kenniseconomie" niet echt een duidelijke reden. En de stelling "het zijn nuttige vaardigheden" is feitelijk alleen een herhaling van je punt, geen onderbouwing ervan.
    pi_22127651
    quote:
    Het is niet moeilijk, geeft meer inzicht en zijn nuttige vaardigheden.
    Als het niet zo moeilijk is geef dan eens ff duidelijk antwoord op die eerste 2.
      woensdag 22 september 2004 @ 13:31:04 #15
    100980 Zero2Nine
    Fatsoen moet je doen
    pi_22127680
    quote:
    Op woensdag 22 september 2004 13:20 schreef accelerator het volgende:

[..]

Nu spreek je jezelf tegen
    Ik bedoel het was wel handig geweest voor mij persoonljk, maar het gros van mijn profielgenoten op de middelbare school heeft er geen bal aan.
    ---
      woensdag 22 september 2004 @ 13:31:45 #16
    57695 Leonoor
    Unter 32-16-8...
    pi_22127697
    In de kenniseconomie, wat heeft een, laten we zeggen, advocaat, precies aan het al dan niet kunnen leveren van dergelijke bewijzen?

En waarom inderdaad deze bewijzen specifiek? Waar heb je ze op geselecteerd? Zijn dit er voldoende, of is er meer? Bestrijken ze met zijn 3-en een bepaald gebied, of is het gewoon iets randoms? Enlighten me...
    Nulla verba sed acta
    pi_22127709
    quote:
    Op woensdag 22 september 2004 13:31 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Ik bedoel het was wel handig geweest voor mij persoonljk, maar het gros van mijn profielgenoten op de middelbare school heeft er geen bal aan.
    had je op maat gesneden onderwijs verwacht?
      woensdag 22 september 2004 @ 13:33:46 #18
    100980 Zero2Nine
    Fatsoen moet je doen
    pi_22127753
    quote:
    Op woensdag 22 september 2004 13:32 schreef accelerator het volgende:

[..]

had je op maat gesneden onderwijs verwacht?
    nee juist niet, daarom vind ik het ook niet nodig om wiskundeA studenten dit bij te brengen. het is alleen handig als je nog de beta hoek in wil, maar dat willen de meeste EM'ers niet he.
    ---
    pi_22127797
    quote:

[..]

Wat mensen weleens vergeten, is dat je over het algemeen geen wiskunde leert om de methodes te onthouden, maar om een bepaalde manier van denken te leren. Die je dan ook overal kunt toepassen. Ik zelf krijg ook veel wiskunde die ik niet voor richting hoef te gebruiken ( bv de maat van dingen&Lebesque integralen, etc) maar het bevordert je denken wel.
    pi_22129194
    -1*-1=1 omdat -1*-1-1=0
    -(1*-1+1)=0 >>> 1*-1+1=0 ==> -1+1=0 ?
    de meeste mensen ..zo'n 80% van de leerlingen (naar mijn schatting).. hoeven niet te werken met bewijzen of te weten 'waarom' dit zo is in wiskunde..:S als ze toch om uitleg vragen, dan krijgen ze te horen van de leraren dat het gewoon een afspraak is... of de leraar geeft nog een toelichtend voorbeeld.
    pi_22130013
    quote:
    Op woensdag 22 september 2004 13:27 schreef accelerator het volgende:

[..]

puzzeltje voor jou
    [..]

Het is wel erg gesteld met het hedendaagse odnerwijs want het is geen afspraak. Dat je al niet leert waarom het zo is is al erg maar dat je nou ook iets verkeert leert is helemaal the limit
    volgens mij is het hetzelfde idee als i^2 = -1, wel gewoon afspraak dus.

en ik zal het je nog sterker vertellen, ik ben afgestudeerd aan een TU en inmiddels bijna gepromoveerd. Alle wiskunde die ik heb geleerd gebruik ik zelden tot nooit.
    pi_22130897
    quote:
    Op woensdag 22 september 2004 12:11 schreef accelerator het volgende:
    I
    Toen ik eindexamen deed (aantal jaartjes geleden) zat dit dus echt niet in het paket
    Als we dan toch het onderwijs gaan hervormen, zou ik in de nieuwe exameneisen trouwens ook willen opnemen dat elke VWO/HAVO eindexamenkandidaat moet weten hoe je "pakket" spelt.
    pi_22132658
    quote:
    Op woensdag 22 september 2004 12:57 schreef Zero2Nine het volgende:
    Jij hebt dit zeker ff geleerd op de universiteit of HBO en wil dit nu doortrekken naar de Middelbare school waar je zelf nog niet zo lang van af bent als ik het goed lees. ik vind het bewijzen van stellingen nog niet echt een middelbare school vaardigheid. en lang niet iedereen heeft het nodig later. voor wiskunde B zou het er misschien inmogen Wiskunde A mensen hebben er geen flikker aan. bij Economie ofzo heb je het niet nodig.
    OMFG!!! Wat ben jij een kneus! Ik zit pas in het eerste jaar van mijn economische studie en ik krijg nu al die derde, terwijl ik dat dus niet bij A1,2 hoefte te kunnen. Dus hou lekker ff je kont dicht als je er geen verstand van hebt.
    pi_22133273
    quote:

[..]

Als je niet weet waarom iets is zoals het is is het inderdaad moeilijk.
    Bewijzen van de stellingen geven je veel meer inzicht, het bewijs van de ABC-formule en de stelling van Pythagoras zijn vrij simpel te begrijpen en kunnen makkelijk op de HAVO en VWO onderwezen worden. Hoe de wiskunde nu gegeven wordt is het meer een groot Hocus-Pocus, vooral in de lagere klassen, wat niet bevordelijk is voor de interesse en het inzicht in de wiskunde.
    Alle eendjes zwemmen in het water. :)
    Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')