abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22124140

Gisteren is mijn bananenplant een beetje half overleden. Hij is dus gewoon afgeknakt aan de basis van de stam. De afgelopen 2 maanden zijn er wel 2 mooie stekken naast gekomen en die zijn nu al zo'n 30 cm hoog. Maar wat ik men nu afvraag, is dit een natuurlijk proces dat de moederplant gewoon de geest geeft om de kids te laten doorgroeien of is het gewoon pech. Op dit moment is de stam mbv een stok weer rechtop gezet, maar aangezien de stam gebroken is geweest is de sapstroom denk ik volledig verrot gegaan.
Best wel jammer, de plant deed het redelijk goed, maar was niet superzwaar. Hij is dus niet geknakt door een te groot gewicht, de basis leek gewoon erg zacht te worden. Iemand hier ervaring mee?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_22124480
Hoge planten vangen veel wind.... *knak*
copyright 2006
pi_22124496
Door de wind

*Blond*
pi_22124689
je kan de stekken als ze groot genoeg zijn gewoon afsnijden, en in een aparte pot zetten.
een banaan kloont zichzelf min of meer
Ik zal vanmiddag even een foto posten van mijn banaan
"Heb uw vijanden lief, betekent niet dat we onze ogen sluiten voor onrecht, het betekent dat we elkaar niet opgeven."
  woensdag 22 september 2004 @ 11:27:18 #5
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_22125065
Je moet een bananen plant snel verpotten, je kan beter een pot nemen dan ongeveer 1/3 van de grote van de plant is. Geeft meer stevigheid.
Kleine plantjes in andere potjes doen.
zo goed..?
  woensdag 22 september 2004 @ 11:35:51 #6
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_22125246

Banaan zorgt zelf voor opvolging
Banaan verzorgen
Een banaan vraagt een lichte plaats met weinig zon. Een minimumtemperatuur van 13°C is minimaal nodig om een banaan goed te laten groeien. Hoe warmer, des te beter, waardoor de kans op bloei en vruchtzetting toeneemt. De plant heeft een voedselrijke grond met zo mogelijk wat lichte klei nodig. Zorg voor een permanent vochtige grond. Geef vanaf het begin van de lente tot aan de herfst vloeibare kamerplantenmest. Een banaan kan in de volle grond worden geplant of in een grote kuip. Een banaan vormt uitlopers aan de onderkant van de bladvoet. Die kunnen voorzichtig worden losgemaakt en worden uitgeplant. Ook hier is een hoge temperatuur (24 - 27° C) nodig om de scheut aan de groei te krijgen. Zorg voor een goede afwatering van overtollig vocht. Door te veel water en vocht ontstaat wortel- en stengelrot. Controleer een banaan geregeld op rode spint. Gebruik zonodig AA spint-weg.
Met wat zorg ben je altijd verzekerd van een bananenplant
Klaar?
Ik niet!
  woensdag 22 september 2004 @ 12:03:48 #7
29440 ajay
Professor in de idioterie
pi_22125788
Een andere vraag over bananen, je moet toch juist ervoor zorgen dat er geen overdaad aan voedsel is voor de plant? Want ik heb altijd begrepen dat als de banaan genoeg voedsel krijg, deze gaat bloeien en vrucht dragen en daarna vrijwel meteen afsterft?

Verder staat mijn banaan eigenlijk in volle zon en altijd op hoge temp en eerlijk gezegd, heb ik nog nooit een banaan zoveel bladeren zien geven... Maar ik heb nog geen uitlopers gezien.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen!
pi_22126588
@ ajay, ben het helemaal met je eens, hier het zelfde verhaal.
Dit is mijn banaan:

"Heb uw vijanden lief, betekent niet dat we onze ogen sluiten voor onrecht, het betekent dat we elkaar niet opgeven."
pi_22128691
een kilo bananen kost 69 cent, vanwaar al die moeite?
pi_22129105
quote:
Op woensdag 22 september 2004 14:13 schreef PoPiJoPiDoPi het volgende:
Het is ook een sierplant, het gaat mij helemaal niet om die bananen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 22 september 2004 @ 14:44:09 #11
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_22129338
Meldt

Ik had juist vernomen dat je een banaan niet kan overvoeren ,flink veel gedroogde koeiemest en
Bij voorkeur volle zon, maar als hij op een warme beschutte plek staat doet hij het ook goed in lichte schaduw. Zéér voedselrijke grond. Het is haast niet mogelijk een banaan te overvoeren; bij meer voer gaat hij alleen maar harder groeien. Vloeibare kamerplantenmest kan, maar dan ben je snel door de voorraad heen. Beter is gedroogde koeiemest of compost, beide bij het tuincentrum te krijgen, bladaarde enz. door de grond heen mengen en daarnaast op de aarde rondom de plant aan te brengen. Bananen hebben veel water nodig in het groeiseizoen. In de winter kan men de wortelstok beschermen door een dikke laag afgevallen blad (±30cm).
Vermeerdering: delen van de wortelstokken en afnemen van de jonge scheuten wanneer die voldoende wortels hebben gevormd.

P.S Zie ik nou in paddo onder die grote banaan?
Klaar?
Ik niet!
  woensdag 22 september 2004 @ 14:55:37 #12
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_22129624
quote:
Op woensdag 22 september 2004 14:13 schreef PoPiJoPiDoPi het volgende:
Omdat ik met mijn digitale camera elk uur een foto ervan maak en dat na een half jaar samenvoeg tot een avi .
Niks voor jou ?
O nee je had je camera in de trein laten liggen
Klaar?
Ik niet!
pi_22129855
@foo_niks: ja zijn leuke plantenstekers voor in de herfst, mijn zoontje vind dat erg leuk.
  woensdag 22 september 2004 @ 23:28:35 #14
74480 VicEd
Kenya Njema!
pi_22141902
Kleine plantjes kan je met een mes wegsteken en opnieuw oppotten. Werkt goed, we hebben pas weer een derde generatie banaan staan.
Bij banaanproductie werkt het ook zo. Je groeit een boom en houdt drie kleintjes aan in verschillende stadia. Heeft de ene bananen geproduceerd kap je hem om en de volgende is dan aan de beurt, etc, etc.

Een banaan kan je gewoon overvoeden, zoals elke plant. Hij kan alleen vrij veel aan doordat hij ook veel water bevat. Bij teveel meststoffen krijg je zoutschade aan de wortels, vervolgen wortelaantastingen als Pythium of Phytophthora en hup dood. Ook kan je allemaal gebrekziektes krijgen doordat je antogonistische reacties krijgt door de overmaat van sommige elementen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')