abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1548730
DEN HAAG - De PvdA wil dat allochtonen in Nederland kunnen stemmen voor de Tweede Kamer en de Provinciale Staten. Nu al hebben niet-Nederlanders het recht om onder bepaalde voorwaarden hun stem uit te brengen bij gemeenteraadsverkiezingen. In het nieuwe PvdA-verkiezingsprogramma wordt melding gemaakt van de uitbreiding van het kiesrecht voor allochtonen. Als voornaamste argument wordt gegeven dat de buitenlanders dan beter kunnen integreren en deelnemen aan de Nederlandse samenleving.

PvdA...... Waar zijn jullie in godsnaam mee bezig...?????????

pi_1548749
Willen allochtonen eigelijk wel stemmen......
  maandag 3 september 2001 @ 09:29:08 #3
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1548753
Wie verstaat men onder 'allochtonen'?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 3 september 2001 @ 09:35:54 #4
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1548775
quote:
Op maandag 03 september 2001 09:22 schreef Dr.Nikita het volgende:
PvdA...... Waar zijn jullie in godsnaam mee bezig...?????????
Met het beter laten integreren van allochtonen.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1548784
quote:
Op maandag 03 september 2001 09:35 schreef links234 het volgende:

[..]

Met het beter laten integreren van allochtonen.

Is dat wel zo...?????
  maandag 3 september 2001 @ 09:42:20 #6
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_1548790
Een allochtoon zou pas mogen stemmen als hij in bezit is van een nederlands paspoort en zijn andere nationaliteit opgeeft. Dus maar één paspoort.
pi_1548881
Ik vind dat het tijd word dat de PVDA maar afgeschaft gaat worden, die gekke Ideen van hun zorgen wel voor rechts-extremisme!!!
Hardcore in hart en nieren, en handen en voeten enz enz enz
  maandag 3 september 2001 @ 10:19:58 #8
10188 links234
pi_1548887
quote:
Op maandag 03 september 2001 09:39 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Is dat wel zo...?????

Ik denk dat je, wanneer je stemrecht hebt, je je meer betrokken voelt bij het reilen en zeilen van een land. Dus ja.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1548894
quote:
Op maandag 03 september 2001 10:19 schreef links234 het volgende:

[..]

Ik denk dat je, wanneer je stemrecht hebt, je je meer betrokken voelt bij het reilen en zeilen van een land. Dus ja.

Er wordt nog met smart op een reactie van jou gewacht hierzo: Korthals wil geen hoofddoekje in rechtbank
  maandag 3 september 2001 @ 10:25:09 #10
10188 links234
pi_1548902
quote:
Op maandag 03 september 2001 10:22 schreef Ron_Jeremy het volgende:

[..]

Er wordt nog met smart op een reactie van jou gewacht hierzo: Korthals wil geen hoofddoekje in rechtbank

Alsjeblieft.
pi_1548934
quote:
Op maandag 03 september 2001 10:25 schreef links234 het volgende:

[..]

Alsjeblieft.

Hahaha, tja, inconsequentie straft zichzelf af.
Je staat wel voor lul hoor nu.

"Je hebt je te gedragen naar de richtlijnen van een school"

Maar blijkbaar niet naar de richtlijnen van een rechtbank!

*Traantje van het lachen uit ogen wegpinkt*

pi_1549177
quote:
Op maandag 03 september 2001 10:19 schreef links234 het volgende:

[..]

Bedoel je het reilen en zeilen in hun eigen straatje binnen Nederland EN thuisland...?
  maandag 3 september 2001 @ 11:41:09 #13
10188 links234
pi_1549212
quote:
Op maandag 03 september 2001 11:34 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Bedoel je het reilen en zeilen in hun eigen straatje binnen Nederland EN thuisland...?

Sure, ligt eraan hoe de zaken met dubbele nationaliteiten geregeld worden. Maar ik zie op zich weinig problemen. Als je hier een tijd woont mag je wat mij betreft stemmen. Waarom niet? Je woont er toch? Ik weet niet eens of het nuttig is om nederlanders die al jaren in het buitenland wonen nog stemrecht te geven. Maar goed, da's een andere discussie.
pi_1549243
quote:
Op maandag 03 september 2001 11:41 schreef links234 het volgende:

[..]

Sure, ligt eraan hoe de zaken met dubbele nationaliteiten geregeld worden. Maar ik zie op zich weinig problemen. Als je hier een tijd woont mag je wat mij betreft stemmen. Waarom niet? Je woont er toch? Ik weet niet eens of het nuttig is om nederlanders die al jaren in het buitenland wonen nog stemrecht te geven. Maar goed, da's een andere discussie.

Dus, je hebt geen moeite met belangenverstrengeling van een vreemde mogendheid b.v. op het gebied van mensenrechten, economie, cultuur, defensie, enz.?
  maandag 3 september 2001 @ 11:49:30 #15
10188 links234
pi_1549258
quote:
Op maandag 03 september 2001 11:47 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Dus, je hebt geen moeite met belangenverstrengeling van een vreemde mogendheid b.v. op het gebied van mensenrechten, economie, cultuur, defensie, enz.?

Ligt eraan hoe het geregeld wordt met betrekking tot dubbele nationaliteiten.
pi_1549284
Van een uitbreiding van het passieve kiesrecht voor allochtonen zal ik geen nacht minder slapen. Ik verwacht ook geen dramatische verschuivingen in de politiek, als dit zou gebeuren.
Voor het actief kiesrecht lijkt me de Nederlandse nationaliteit wel een vereiste (maar dat zal in het PvdA-programma ook het geval zijn).
pi_1549379
quote:
Op maandag 03 september 2001 11:49 schreef links234 het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe het geregeld wordt met betrekking tot dubbele nationaliteiten.

Hmmmm, vreemd... bespeur ik nu toch een beetje twijfel? En wat heeft een dubbele nationaliteit voor een (meer)waarde in deze? Je blijft toch hoe je het wend of keert met een navelstreng, al is het nog zo dun, verbonden met je thuisland. Als ik naar mijzelf kijk, ik heb een dubbele nationaliteit en blijf in hart en nieren toch een buitenlander. Zou je dan met dit gegeven niet bewust of onbewust voor de voordelen kiezen binnen de mogelijkheden van de wet, misschien wel ten nadele van de autochtone bevolking?
  maandag 3 september 2001 @ 12:13:31 #18
10188 links234
pi_1549444
quote:
Op maandag 03 september 2001 12:06 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Hmmmm, vreemd... bespeur ik nu toch een beetje twijfel? En wat heeft een dubbele nationaliteit voor een (meer)waarde in deze? Je blijft toch hoe je het wend of keert met een navelstreng, al is het nog zo dun, verbonden met je thuisland. Als ik naar mijzelf kijk, ik heb een dubbele nationaliteit en blijf in hart en nieren toch een buitenlander. Zou je dan met dit gegeven niet bewust of onbewust voor de voordelen kiezen binnen de mogelijkheden van de wet, misschien wel ten nadele van de autochtone bevolking?

Het kan, maar als dat binnen de wet is toegestaan kun je er gebruik van maken. Ik beweer ook niet dat het maar zonder meer moet worden ingevoerd of zo. En het stemmen op de ene partij is vrijwel altijd nadelig voor een andere partij. Dit soort zaken moet je goed weten uit te werken, aangezien het tricky materie is. Maar goed, allochtonen hebben nu ook lokaal stemrecht, en als dat goed werkt, waarom zou je het dan niet landelijk invoeren?
pi_1549480
Als allochtonen belasting moeten betalen, waarom zouden ze dan ook niet mogen stemmen ?
Er mogen er nu ook al een heleboel stemmen voor de gemeente raad dat levert toch geen enkel probleem op ??
En overigens : wat is een allochtoon ?? Hier in het oosten des lands zijn in veel plaatsen de duitsers de grootse allochtone groep.
pi_1549520
quote:
Op maandag 03 september 2001 12:13 schreef links234 het volgende:

[..]

Het kan, maar als dat binnen de wet is toegestaan kun je er gebruik van maken. Ik beweer ook niet dat het maar zonder meer moet worden ingevoerd of zo. En het stemmen op de ene partij is vrijwel altijd nadelig voor een andere partij. Dit soort zaken moet je goed weten uit te werken, aangezien het tricky materie is. Maar goed, allochtonen hebben nu ook lokaal stemrecht, en als dat goed werkt, waarom zou je het dan niet landelijk invoeren?

Dus als ik je verhaal goed lees wil je toch dat enige restricties aan het kiesrecht verbonden zijn. Is dat wel reëel t.o.v. de allochtone bevolking?
In mijn ogen: stemrecht JA/NEE zonder enige restricties.

Lokaal stemrecht is een geheel andere situatie wat je abosoluut niet kan en mag vergelijken met landelijke verkiezingen.

maandag 3 september 2001 @ 12:27:36 #21
10188 links234
pi_1549530
quote:
Op maandag 03 september 2001 12:25 schreef Dr.Nikita het volgende:
Lokaal stemrecht is een geheel andere situatie wat je abosoluut niet kan en mag vergelijken met landelijke verkiezingen.
Hoezo? Stemmen is toch stemmen? Het maakt toch niet uit of je mag stemmen voor de tweede kamer of voor de PS. Het 1 is toch niet minder dan het andere?
  maandag 3 september 2001 @ 12:29:12 #22
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_1549542
quote:
Op maandag 03 september 2001 12:06 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Ik denk het niet. Ik ben zelf ook in het bezit van een dubbele nationaliteit, maar in het land waar ik ben, stem ik voor de partij die in mijn ogen het beste mijn belangen als staatsburger van het betreffende land kan behartigen. Dan stem ik dus als autochtoon.

Eenieder die het staatsburgersachap van een land heeft, is op dat moment autochtoon van dat land. Dan kan hij oorspronkelijk van een andere afkomst zijn, maar als we bang moeten zijn dat iedere vreemdeling potentieel een vijfde colonne kan vormen, kunnen we beter stoppen met naturalisatie (en ik verwacht nu al reacties van enkele figuren hier die dat met verve zullen beamen ).

Maar om op het oorspronkelijke topic terug te komen: ik ben van mening dat alleen Nederlandse staatsburgers stemrecht moeten hebben. Anders kan bijv. iedere EU-er die hier een tijd woont vanzelf stemrecht krijgen. Lijkt me niet gewenst. PvdA: sommige ideeën kan je beter voor je houden. Of nog beter: houd op met een poging tot nadenken te doen, jullie hebben al in het verleden bewezen niet al te snugger te zijn (Melkmuil als lijsttrekker: WHOEHAHAHAHA! I rest my case).

[Dit bericht is gewijzigd door SilkTie op 03-09-2001 12:32]

We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)
  maandag 3 september 2001 @ 12:29:43 #23
10188 links234
pi_1549545
quote:
Op maandag 03 september 2001 12:25 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Dus als ik je verhaal goed lees wil je toch dat enige restricties aan het kiesrecht verbonden zijn. Is dat wel reëel t.o.v. de allochtone bevolking?

Ach, de autochtone tieners mogen nu ook niet stemmen. Dus er zijn al restricties.
pi_1549695
quote:
Op maandag 03 september 2001 12:29 schreef links234 het volgende:

[..]

Ach, de autochtone tieners mogen nu ook niet stemmen. Dus er zijn al restricties.

Je verwart wat in de grondwet staat over leeftijdsgrens met restricties.
pi_1549704
quote:
Op maandag 03 september 2001 12:58 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Je verwart wat in de grondwet staat over leeftijdsgrens met restricties.

Aan welke eisen moet een allochtoon dan volgens jou voldoen om stemrecht te krijgen ??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')