nergens.quote:op dinsdag 21 september 2004 04:14 schreef lamon het volgende:
waar moet ik beginnen?
gefeliciteerd dan..quote:beginnend met de meest logische en de enigszins wetenschappelijk te onderbouwen optie; als je sterft is er niets meer.
een groot deel van de bevolking gelooft in deze theorie, waaronder ik
negeren doe ik het zeker niet, iets wat je onvermijdelijk zal meemaken lijkt me onlogisch om te negeren. het idee van een eeuwigdurende hemel lijkt me helemaal niks! vreselijk, een oneindig bestaan in extase. is niet elk moment hetzelfde? doe je dan elk moment hetzelfde? als je alleen maar extase kent, dan is het toch geen extase meer? want dan is er geen lijden wat je doet beseffen wanneer je niet-lijdt, dan voel je je goed (beter). ik weet niet in hoeverre je zintuigen hebt in het hiernamaals om die extase te ervaren, zijn er hoogte en diepte punten in je extase of is het 1 continu eeuwigdurend extase gevoel waardoor je geen vergelijking kan maken en dus eigenlijk behoorlijk saai is. geen afwisseling wat dan ook. of zouden er dingen zijn in de hemel die je kan doen, kan verzinnen? dan is er een einde aan wat je kan verzinnen, de dingen die ja kan verzinnen zou je op basis van wat je hier op aarde kent, je herbeleeft dan de dingen die je in dit leven leuk vind lijkt me. of er zijn nieuwe mogeljikheden die ik me simpelweg niet kan voorstellen. maar logischerwijs zou er een einde komen aan de dingen die je doet, tenzij je oneindig lang verschillende dingen doet (wat me erg vermoeiend lijkt eerlijk gezegdquote:op dinsdag 21 september 2004 04:14 schreef lamon het volgende:
de derde optie is de enige met meerwaarde. leef je leven goed, en je zal daarna een eeuwigheid in extase blijven doorbrengen.
het geloof in een hemel is dus het enige geloof dat je leven echt zin kan geven, hoe diep je ook nadenkt, als je er echt in zou geloven.
maar voor mij en vele anderen klinkt dat als niets meer dan een sprookje, en je kunt jezelf helaas niet dwingen om in zoiets te geloven.
dus ik ga voor de optie 'negeren, anders word je gek.', maar blij ben ik er niet mee.
doe er wat aan zou ik zeggenquote:
dus ik ga voor de optie 'negeren, anders word je gek.', maar blij ben ik er niet mee.
wie zegt dat geest en lichaam los van elkaar staan?quote:op dinsdag 21 september 2004 13:30 schreef mr_ivy het volgende:
leven is eindig. maar wie zegt dat de geest ook eindig is terwijl men er zó weinig over weet?
dat hangt er helemaal vanaf wie je als 'ik' ziet. in de tegenwoordige westerse tradities wordt 'ik' vereenzelvigd met je lichaam. in de meeste oosterse visies wordt je ziel 'los' gezien van je lichaam en wordt gesteld dat 'jij' eigenlijk je ziel bent. je ziel valt wel te vormen over verschillende levens en dat zal ook op bepaalde manieren invloed hebben op je karakter in een leven (talenten enz.).quote:op dinsdag 21 september 2004 04:14 schreef lamon het volgende:
(...)
de tweede optie reincarnatie is eigenlijk precies hetzelfde als de eerste, alleen bedoeld voor mensen die niet alleen hun einde proberen te negeren, maar er ook nog een troostende waarde aan proberen te geven.
als mensen die dit geloven echt over hun eigen theorie na zouden denken, zouden ze moeten beseffen dat wanneer je opnieuw geboren wordt als een ander persoon, dit net zo zinloos is als echt ophouden met bestaan. aangezien je je vorige leven niet meer herinnert, en je karakter ook weer opnieuw gevormd zal worden, is er geen moment na je dood waarop je ook maar enig nut ondervindt van het feit dat je opnieuw geboren bent. de persoon die je was is dood, dus de hele filosofie heeft geen enkele zin.
ik kan nu zeggen dat mijn ongeboren achterneefje (of zijn huisdier) een reincarnatie zal zijn van mijzelf, maar al zou het waar zijn, ik schiet er geen donder mee op. mijn huidige ik, en dus mijn hele bestaan, is dan nog steeds verdwenen.
dat lijkt me ook niks. dan is dit leven ook zinloos en fixeer je je alleen maar op het volgende.quote:de derde optie is de enige met meerwaarde. leef je leven goed, en je zal daarna een eeuwigheid in extase blijven doorbrengen.
(...)
ik zeg wederom niet dat ze los van elkaar staan, leesl; wij w e t e n er zo weinig overquote:op dinsdag 21 september 2004 16:46 schreef doffy het volgende:
[..]
wie zegt dat geest en lichaam los van elkaar staan?
je kan ook ingaan op wat we wél weten. wat dat aangaat ziet het er mi. naar uit dat lichaam en geest een onlosmakelijk geheel zijn, zodat als het lichaam sterft, ook de geest sterft. ik zie zelf geen argumenten voor het omgekeerde, maar ik ben benieuwd om jouw gedachten daarover te lezenquote:op dinsdag 21 september 2004 18:24 schreef mr_ivy het volgende:
ik zeg wederom niet dat ze los van elkaar staan, leesl; wij w e t e n er zo weinig over
we zijn het hier zowaar eens.quote:op dinsdag 21 september 2004 18:32 schreef doffy het volgende:
je kan ook ingaan op wat we wél weten. wat dat aangaat ziet het er mi. naar uit dat lichaam en geest een onlosmakelijk geheel zijn, zodat als het lichaam sterft, ook de geest sterft. ik zie zelf geen argumenten voor het omgekeerde, maar ik ben benieuwd om jouw gedachten daarover te lezen
zeer mee oneens. dat er op de lange termijn (ongeveer 100 jaar) geen blijvend resultaat te behalen is van al je plannen, denken en werken wil nog niet zeggen dat de resultaten op korte of middellange termijn niet kunnen bevredigen. en dat is waar we ons leven op inrichten: bevrediging op zoveel mogelijk manieren.quote:op dinsdag 21 september 2004 04:14 schreef lamon het volgende:
(...) als je sterft is er niets meer.
(...) als je er daadwerkelijk over nadenkt, verlies je al je bestaansredenen. het heeft geen zin om 1 of meerdere doelen na te streven, omdat het resultaat voor ieder mens hetzelfde is; er blijft niet meer over uiteindelijk.
een eeuwigheid lang klaarkomen lijkt me verschrikkelijk.quote:op dinsdag 21 september 2004 04:14 schreef lamon het volgende:
leef je leven goed, en je zal daarna een eeuwigheid in extase blijven doorbrengen.
wat we wel weten, is voor mij minder interessant dan dingen die we (nog) niet weten. dat heeft een veel grotere omvang. het kan ook zijn dat de lichaam als een soort van een buffer dient voor de geestelijke energie die je opspaart. wat ik verder interessant vind is dat wanneer men in staat van narcose is of in coma ligt, je biologische processen optimaal en minimaal functioneren. dan heb je in feite dus een "nutteloos" lichaam. pas als je wakker bent, dan beginnnen alle processen te werken etc. bovendien heeft je lichaam vele beperkingen je geest niet. je kunt veel creëren met je geest. dat is de reden dat ik niet veel heb met het lichamelijke.quote:op dinsdag 21 september 2004 18:32 schreef doffy het volgende:
[..]
je kan ook ingaan op wat we wél weten. wat dat aangaat ziet het er mi. naar uit dat lichaam en geest een onlosmakelijk geheel zijn, zodat als het lichaam sterft, ook de geest sterft. ik zie zelf geen argumenten voor het omgekeerde, maar ik ben benieuwd om jouw gedachten daarover te lezen
- waaruit concludeer jij dat we veel meer dingen niet weten dan wel weten? het is in mijn ogen meestal zo'n verromantisering: ach, we weten zo weinig, er kan nog zoveel meer zijn dan dat we waarnemen....zucht......wat overigens best waar kan zijn.quote:op woensdag 22 september 2004 13:08 schreef mr_ivy het volgende:
[..]
wat we wel weten, is voor mij minder interessant dan dingen die we (nog) niet weten. dat heeft een veel grotere omvang. het kan ook zijn dat de lichaam als een soort van een buffer dient voor de geestelijke energie die je opspaart. wat ik verder interessant vind is dat wanneer men in staat van narcose is of in coma ligt, je biologische processen optimaal en minimaal functioneren. dan heb je in feite dus een "nutteloos" lichaam. pas als je wakker bent, dan beginnnen alle processen te werken etc. bovendien heeft je lichaam vele beperkingen je geest niet. je kunt veel creëren met je geest. dat is de reden dat ik niet veel heb met het lichamelijke.
haha. volgens mij heb jij meer de neiging om teksten te verromantiseren dan dat ze dat werkelijk zijnquote:op woensdag 22 september 2004 13:49 schreef haushofer het volgende:
[..]
- waaruit concludeer jij dat we veel meer dingen niet weten dan wel weten? het is in mijn ogen meestal zo'n verromantisering: ach, we weten zo weinig, er kan nog zoveel meer zijn dan dat we waarnemen....zucht......wat overigens best waar kan zijn.
- je kunt veel creeeren met geest...ja, maar wat nou als die geest niets anders is dan een chemisch proces van je brein? dan wordt het opeens weer lichamelijk. weg romantiek![]()
naar mijn idee is de angst voor de dood eerder een drijfveer voor vooruitgang. we zoeken naar manieren om in leven te blijven, zowel in de feitelijke zijn (we willen niet sterven), als in figuurlijke zin (we laten het liefst sporen na dat we geleefd hebben, zodat we niet vergeten worden na onze dood).quote:op woensdag 22 september 2004 15:59 schreef mr_ivy het volgende:
de mens is bang voor de dood en dat is wellicht de grote belemmering.
neuh, ik heb niet zo'n neiging tot verromantiseren. ik snap ook niet echt waar je dat vandaan haalt.quote:op woensdag 22 september 2004 15:59 schreef mr_ivy het volgende:
[..]
haha. volgens mij heb jij meer de neiging om teksten te verromantiseren dan dat ze dat werkelijk zijn
weinig en veel zijn relatieve begrippen. weinig kan in huidige zin al veel zijn, al onze kennis, alles wat de mens weet.
neuh, ik beweer altijd precies het tegenovergestelde. al kun je voor die 10000 jaar net zo goed 700 jaar zetten.quote:verder zeg je het goed, in jouw ogen. wil je soms beweren dat we de afgelopen 10.000 jaar niet veel hebben geleerd? al zijn de mensen dom, maarja, we gaan op z'n minst vooruit. en gezien het feit dat we onze hersenen maar voor een klein deel gebruiken..
zonder elektriciteit kan niets bestaan? oneindige energie?quote:en trouwens, je geest is geen chemisch proces, het wordt beïnvloed door chemische processen. en het fundament waarop deze processen berusten is toch wel elektriciteit. zonder elektriciteit, oneindige energie, kan volgens mij niks bestaan.
de mens is bang voor de dood en dat is wellicht de grote belemmering.
nee, ik snap ook niet waarom jij het woord verromantisering relateerde aan mijn stukje tekst.quote:op woensdag 22 september 2004 17:01 schreef haushofer het volgende:
neuh, ik heb niet zo'n neiging tot verromantiseren. ik snap ook niet echt waar je dat vandaan haalt.
[..]
?quote:neuh, ik beweer altijd precies het tegenovergestelde. al kun je voor die 10000 jaar net zo goed 700 jaar zetten.
euuh, volgens mij lees jij langs mij heen of ik heb zuurstoftekorten? of jij hebt last van beide..quote:zonder elektriciteit kan niets bestaan? oneindige energie?![]()
het kan toch zo zijn dat die processen in je hersenen ( dmv neuronen) volledig je karakter ed bepalen? waarom moet er persé een onbepaalde factor in zitten...?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |