Aflevering 3: Belgen zijn stiekemerds
![]()
België tegen Nederland - de onderlinge cultuurverschillen komen inmiddels duidelijk aan het licht. Neem de wijze van conflicthantering.
Wat Mick doet om zichzelf onmogelijk te maken in het Belgische kamp is nu wel duidelijk: hij keert zich van de groep af en is ronduit agressief. Maar hoe reageert de groep op hem?
De Belgen deden een korte poging om Micks gedrag in de groep te bespreken, maar dat liep al snel uit op een scheldpartij (aflevering 2). Het eindigde in het ontlopen en vermijden van confrontaties: weglopen van elkaar en apart slapen.
Vanaf dat moment werd de stijd in kliekjes gevoerd. De typische Vlaamse wandelgangenpolitiek: het vervolg wordt besproken in de bosjes, weg van het centrale kamp. Stiekem worden plannen gesmeed om het spel heimelijk te verliezen, zodat ze Mick kunnen wegstemmen. Ik zou hetzelfde doen, maar ik ben dan ook een Belg.
Als ik Mick was, zou ik me na het zien van deze aflevering serieus genaaid voelen. Dan had ik liever in het Nederlandse kamp gezeten. Niet dat ze Mick daar sympatieker hadden gevonden. Maar hij had wel duidelijk, face-to-face, te horen gekregen wat zijn kampgenoten zo storend vonden. Waarschijnlijk zou er stante pede een middagmeeting georganiseerd worden met als thema ‘agressie op het strand’.
Of neem de situatie in de Mangrove, waar Sara steeds apathischer en ongemotiveerder voor zich uit zit te staren. De twee verstoten zielsgenoten Ernestine en Klaar overleggen kort om de gitaren op elkaar af te stemmen, maar benaderen haar daarna duidelijk. ‘Neem je verantwoordelijkheid! Of je herpakt jezelf, of je gaat naar huis, want hier worden wij chagrijnig van!’ Hard maar duidelijk. Sara weet waar ze staat, en ze kan kiezen om zich al dan niet aan te passen.
Dat is het voordeel van directe confrontatie. Dan hoef je tenminste niet thuis in je zetel te vernemen dat iedereen uitspuwde, dat de groep opzettelijk een spel heeft verloren!
Robin
Robin werkt samen met zijn boezemvriend Joris Bruyninckx in de ondersteuning en creatieve ontwikkeling van radio -en televisieconcepten. Meer info
www.psychoproductions.be
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.