quote:phluphy - vrijdag 17 september 2004 @ 22:44
Er zijn vandaag 4 ( !!! ) onderzoeken gedaan en mijn menneke is bek-af, Jeroen en ik hebben zoveel mogelijk tijd bij hem doorgebracht om hem te troosten.
De uitslagen van vandaag geven het volgende voorlopige beeld:
Constatering zware schade aan het hersengebied van waaruit de motoriek aangestuurd wordt. Prognose somber, ontwikkelingen altijd mogelijk maar onzeker, bla bla, usual story.
Overige hersenfuncties (vermogen tot dingen aanleren, gevoelens uiten, communicatie etc.): wel aanwezig, maar niet veel, verwachting voor de toekomst onduidelijk.
Je zou denken dat een mens bij dit nieuws de aarde onder zijn voeten voelt wegzakken, maar voor mij betekende dit bericht: hij krijgt zijn kansje! Er zal volgende week een ethisch team (artsen en een ethicus) gevormd worden die gaan beginnen met beeldvorming van een advies aan de ouders (wij). Ze doen maar.... voorlopig kijk ik van dag tot dag hoe hij het doet en vorm mijn eigen beeld. Ik heb nu al een paar keer het tegendeel bewezen van hun constateringen: zo zou hij niet schrikken van geluid (hij hoort het wel maar hersenen geven geen schriksignaal door).
Echter, toen mijn zus naast me zat met kangoeroe-en en ze een hoestaanvalletje kreeg, voelde ik hem toch echt schrikken !
(Ik moet stoppen van verpleging dus hou het verder kort)
Vanaf morgen verblijven we in het Ronald McDonalds huis, hier 5 min. vandaan. Ik kan er ook internetten dus hou jullie op de hoogte.
Al met al: ik ben vandaag weer een beetje blijer dan gisteren, ook al gaan we waarschijnlijk een hele zware, heel onzekere toekomst tegemoet. Zolang Danyel het volhoudt, zullen wij samen strijden. Ons kind zal een zorgenkindje zijn, maar ik verheug me nu al op elk moment en elke minuut die ons gegund wordt.
quote:phluphy - zaterdag 18 september 2004 @ 09:23
Op vrijdag 17 september 2004 22:54 schreef golfer het volgende:
Ethisch team zal ongetwijfeld een heel verhaal tegen jullie op gaan hangen over "kwaliteit van het leven van een kind", maar uiteindelijk zijn jullie de enigen die daar een beslissing over moeten nemen. Volg daarin je hart.
(tevens @ Merisse): Laat dat ethisch team maar komen, ben er helemaal klaar voor. Diegenen die mij wat beter kennen van FOK vinden mij altijd een "lieverd", maar ik kan behoorlijk van me afbijten en voor mijn rechten opkomen (in dit geval voor de rechten van mijn kind).
@ Catootje: het kan inderdaad gebeuren dat het team een ADVIES uitbrengt m.b.t. euthanasie, maar ze mogen dit niet BESLISSEN (daarbij zijn ze redelijk behoudend; dit is een Katholiek ziekenhuis).
@ Printscreen: wat een prachtig gedicht...
* Update*
Danyel heeft een rustige nacht gehad. Ik ben hem daarstraks even "goedemorgen" gaan wensen en hij maakte een heerlijk wakkere, fitte indruk. Zometeen om 10.00 krijgt hij zijn wasbeurt en daarna weer lekker kangoeroe-en.
Gisteren was er overigens weer grote schrik (nog geen tijd gehad dit te schrijven).
Hij hield zijn voeding niet meer binnen, al een hele nacht lang niet. Dus zijn ze weer overgegaan op voeding via infuus. De grote angst was dat er iets mis zou zijn met zijn darmen (verdraaiing of zo). Dus volgde er een zoveelste onderzoek (constrastfoto) en het wachten op de uitslag.
Wat zou de kinderchirurg besluiten? Wel/niet kijkoperatie? In dat geval weer aan de beademing voor een paar dagen, de kans dat hij niet uit de narcose komt, etc. etc. etc.
EINDELIJK kregen we ook eens GOED nieuws: op de foto was niets zorgwekkends te zien.
Vanmiddag proberen we weer over te stappen op borstvoeding via de sonde.
Ik wil nog wat kwijt aan alle "ouders" in "oud" :
Geniet van je kindje, realiseer je dat niets vanzelfsprekend is.
Voel je echter niet ongemakkelijk of schuldig tegenover ons, wij zijn op onze manier erg gelukkig met Danyel. Ik ben ook niet jaloers op andere ouders met gezonde kindjes, want hoe gezond hun kindje ook is, het is Danyel niet.
Danyel heeft ons gekozen, en daar zal hij een goede reden voor hebben gehad.
Men zegt wel eens: ieder krijgt wat-ie aankan. Dat klopt wel zo'n beetje.
Jeroen denkt nu al na over het bouwen van een aangepaste zijspan voor de motor, want hij moet en zal die (wereld)reis met zijn kind maken waar hij altijd over droomde
Misschien lopen we wat hard van stapel, want Danyel is nog steeds niet buiten gevaar. Maar wij geloven in hem en blijven de positieve pet ophouden.
De afgelopen week heb ik erg veel gehad aan jullie steun hier op FOK. Het van me afschrijven elke dag heeft zeker bijgedragen aan het verwerkingsproces. En verder werd ons vertrouwen alsmaar groter naarmate we jullie aanmoedigingen bleven ontvangen.
Ik zou wel een T-shirt voor Danyel willen laten maken: I FOK! (of bestaan die al) ?
Hulde aan het verplegend personeel van het UMC Radboud, zowel op de kraamafdeling als op neonatologie. Zonder hun steun, support, aandacht en kennis hadden we het een stuk moeilijker gehad. De heren medici wil ik natuurlijk ook bedanken voor hun inzet en bijdrage. Maar het is niet (helemaal) dankzij hen dat Danyel staat waar hij nu staat, het meeste lof is voor Danyel's kracht en vechtlust
wij spreken het overigens uit als Daniël, niet als Denjel
quote:Ik ben ook niet jaloers op andere ouders met gezonde kindjes, want hoe gezond hun kindje ook is, het is Danyel niet.
lieve phluphie, ik heb je nooit alleen een lieverd gevonden. je bent iemand die ergens voor staat. bemoedigend, meelevend en inderdaad een lieverd. danyel boft met jou (en jeroen natuurlijk, maar ik heb het nu even over jou)quote:Phluphy schreef Diegenen die mij wat beter kennen van FOK vinden mij altijd een "lieverd", maar ik kan behoorlijk van me afbijten en voor mijn rechten opkomen (in dit geval voor de rechten van mijn kind).
Niets meer aan toe te voegen..helemaal mee eens !!quote:Op zaterdag 18 september 2004 17:19 schreef PrintScreen het volgende:
Lieve Danyel
Je bent alweer een week oud vandaag, en in die week heb jij laten zien wat vechten inhoud.
Laat in de aankomende week ook maar aan de artsen zien dat jij veel meer kan dan hun denken.
Moet je eens zien wat jij hier op Fok! hebt teweeg gebracht.
Zoveel mensen die van je houden, die voor je bidden en elke dag een kaarsje voor je branden,
zoveel mensen die dankzij jou nu één zijn.
Als je dat als baby al in je mars hebt, moet je toch wel een heel bijzonder ventje zijn.
Danyel, ga zo door, vecht, vecht samen met je pappa en mamma.
Phluph en Jeroen, geniet weer met volle teugen van jullie wonderkindje, en als jullie met hem kangaroën, geef hem dan als het kan een kus en knuffel van mij.
Jullie natuurlijk ook een kus en knuffel, ook al kennen jullie me niet.
[afbeelding]
Ze spreken geen oordeel uit, ze geven advies. De ouders kunnen dan nog altijd zelf beslissen. Ik denk dat het juist goed is als een team van deskundigen Danyel bekijkt. Zij staan er immers emotioneel verder vanaf, en kunnen, lijkt me, objectiever naar de te verwachten kwaliteit van leven kijken. Immers, Phluphy geeft zélf al aan dat Jeroen en zij (begrijpelijk!!) hun grenzen steeds verleggen. Het lijkt me vreselijk spannend om zo'n gesprek aan te gaan...quote:Op zaterdag 18 september 2004 14:47 schreef Merisse het volgende:
Wat ik zei van dat etisch team, ik zou zelf zoiets hebben, komt er zo'n team van medische halfgoden een oordeel uitspreken over mijn zoon... brrrrr Maar jullie zijn sterk en wijs en kunnen dat best handelen
©Arthur Umbgrovequote:Middenin de storm
als het zand alles verblind
Begint het leven
met het kleinste geluid
En alles word stil:
de wind, de wolken en het zand
Ik haal de doek van mijn gezicht
En kijk naar het leven in mijn hand
mijn kind, mijn kind
En ik wil dat mijn handen muren zijn
Joh, dat zal best, maar ik kan me levendig voorstellen dat het anders VOELT. Herstel, voor MIJ zou dat anders voelen.quote:Op zaterdag 18 september 2004 19:48 schreef Moonah het volgende:
Ze spreken geen oordeel uit, ze geven advies.
Een mooi stukje... ook even beluisterdquote:Op zaterdag 18 september 2004 20:00 schreef Dagonet het volgende:
[..]
©Arthur Umbgrove
real-audio versie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |