Sidekick | woensdag 15 september 2004 @ 21:19 |
quote:Miljoenennota nu al in handen RTL NieuwsDe nog geheime Miljoenennota is uitgelekt. De Miljoenennota die pas aanstaande dinsdag tijdens Prinsjesdag officieel zou worden gepresenteerd, staat nu op de website van RTL Nieuws na te lezen. Komend weekend worden alle stukken door de regering naar de media verzonden. Dit alles onder strenge voorwaarden. Zo moet men ervoor tekenen dat ze voor Prinsjesdag niets naar buiten zal worden gebracht. Bron: Fok! En te vinden op: http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/miljoenennota_2004.xml
Ik lees het nu door, en ik zie de volgende concrete maatregelen:
- Het kabinet streeft naar een maximaal overheidstekort van 3%. Afgelopen jaar was dat al 3.2%. - Loonmatiging voor de komende 2 jaar. - WAO gaat aangepakt worden, waarbij er een gedeeltelijke privatisering plaatsvind. Doel is om de instroom op maximaal 25.000 volledig arbeidsongeschikten terug te brengen. - WW ingekort, en toegangseisen worden verscherpt. (besparing: 150 miljoen) - VUT wordt aangepakt, en in plaats daarvan komt er een levensloopregeling. - Vennnootschapsbelasting wordt verlaagd naar 30% - Vermindering van administratieve lasten met 25% verminderen, waar er al 18% is verminderd - Code Tabaksblad wordt wettelijk vastgelegd. - 1 standaardverzekering in de zorg wordt ingevoerd - Hoger onderwijs krijgt (meer) vrijheid in collegegelddifferentiaties en selectie van studenten. - Veiligheid: Binnen 6 jaar een afname van de criminaliteit met 25% bewerkstelligen dmv prestratiecontracten. - Gekozen burgemeester, en vernieuwing van het kiesstelsel.
Wat telkens weer terugkomt is het voornemen om structurele hervormingen door te voeren. Mijn inziens is het gewoon bezuinigen dmv de kaasschaafmethode. Over de gehele linie van de sociale voorzieningen wordt er bezuinigd, zonder duidelijke concrete visie, behalve het algemene verhaal dat de dure sociale voorzieningen de economische groeiperspectieven tempert, en dat te riante voorzieningen mensen te weinig stimuleert om te werken. Natuurlijk, daar zit een grote kern van waarheid in, maar geen specifieke effecten worden genoemd bij de maatregelen. Het is een algemeen verhaal om staatsschuldfetisisme uit te oefenen. En het erge is dat ze hun doelstelling van 3% niet eens hebben gehaald! Terwijl in deze uitgelekte plannen toch duidelijk is te lezen dat een tekort boven de 3% als onverantwoord wordt met de vergrijzing die op komst is.
Al met al zijn er weinig verrassingen, maar het volgende viel me wel op:
"Dit neemt niet weg dat het kabinet de dialoog met de sociale partners, als belangrijke institutionele partners voor de sociaal-economische ontwikkeling, wil voortzetten. Werkgevers en werknemers (verenigd in organisaties) vervullen een belangrijke rol waar het gaat om de invulling en de inrichting van het sociaal-economisch terrein."
Mooie woorden om een soort poldermodel te prijzen, maar in de praktijk komt er niets van terecht, en mislukt elk overleg. De uitgelekte stukken zitten vol met mooie woorden, maar het wordt eens tijd dat er ook eindelijk wat gebeurd met effect.
[ Bericht 0% gewijzigd door Sidekick op 15-09-2004 21:32:21 ] |
sooty | woensdag 15 september 2004 @ 21:38 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 21:19 schreef Sidekick het volgende:
[..] ... - WW ingekort, en toegangseisen worden verscherpt. (besparing: 150 miljoen) ... Welk .doc is dat ? Ik kan het zo snel niet vinden. (Zoekfunctie in word laat het afweten). |
Kaalhei | woensdag 15 september 2004 @ 21:44 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 21:19 schreef Sidekick het volgende: Wat telkens weer terugkomt is het voornemen om structurele hervormingen door te voeren. Mijn inziens is het gewoon bezuinigen dmv de kaasschaafmethode. Ik denk dat dat de enige methode is om ons Rijnlandse model dat sinds de jaren 70 eigenlijk niet meer functioneert op een acceptabele manier af te bouwen. Ik denk dat het subiet afschaffen van veel vormen van sociale zekerheid de zittende regering te veel stemmen zal gaan kosten en daarom gaat elk jaar een stapje verder.quote:Over de gehele linie van de sociale voorzieningen wordt er bezuinigd, zonder duidelijke concrete visie, behalve het algemene verhaal dat de dure sociale voorzieningen de economische groeiperspectieven tempert, Nee, dat is niet waar. Het is gewoon simpelweg niet meer te betalen zeker niet met de vergrijzing in het vooruitzicht.quote: en dat te riante voorzieningen mensen te weinig stimuleert om te werken. Dat is evident en het is een legitieme methode om in de sociale zekerheid in te grijpen.quote: Natuurlijk, daar zit een grote kern van waarheid in, maar geen specifieke effecten worden genoemd bij de maatregelen. Wat bedoel je hier precies mee?quote: Het is een algemeen verhaal om staatsschuldfetisisme uit te oefenen. Een groot gedeelte van onze inkomsten gaat linea recta richting rente op staatschulden. Het lijkt me niet meer dan gezond om te proberen dit kwijt te raken. Zonder de door de Keynesiaanse politiek veroorzaakte staatsschuld zouden de huidige ingrepen wrs. niet eens nodig zijn.quote: En het erge is dat ze hun doelstelling van 3% niet eens hebben gehaald! Terwijl in deze uitgelekte plannen toch duidelijk is te lezen dat een tekort boven de 3% als onverantwoord wordt met de vergrijzing die op komst is. Ja, wat is het nu? Bashen om te bashen? Bezuinigen ze dan is het staatschuldfetisjisme, wat dat ook zou moeten zijn. Bezuinigen ze te weinig, dan loop je ook te mekkeren.quote:Al met al zijn er weinig verrassingen, maar het volgende viel me wel op:
"Dit neemt niet weg dat het kabinet de dialoog met de sociale partners, als belangrijke institutionele partners voor de sociaal-economische ontwikkeling, wil voortzetten. Werkgevers en werknemers (verenigd in organisaties) vervullen een belangrijke rol waar het gaat om de invulling en de inrichting van het sociaal-economisch terrein." Pappen en nathoudenquote:Mooie woorden om een soort poldermodel te prijzen, maar in de praktijk komt er niets van terecht, en mislukt elk overleg. De uitgelekte stukken zitten vol met mooie woorden, maar het wordt eens tijd dat er ook eindelijk wat gebeurd met effect. Er gebeurt genoeg met effect, alleen moet je bv. niet verwachten dat het kabinet de miljardenschuld binnen twee jaar wegwerkt, zeker niet met die mekkerende vakbonden, de opper-egoisten. |
Sidekick | woensdag 15 september 2004 @ 21:52 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 21:38 schreef sooty het volgende:
[..]
Welk .doc is dat ? Ik kan het zo snel niet vinden. (Zoekfunctie in word laat het afweten). #6, eerste alinea. In #12, tweede alinea, zag ik het getal van 150 miljoen besparing voorbijkomen. |
lenin | woensdag 15 september 2004 @ 22:00 |
Godveredomme! sorry ik kan het even niet anders uitdrukken! geen extra geld voor onderwijs nee natuurlijk niet we maken het nog minder toegankelijk door het collegegeld vrij te geven! Nederland wordt steeds meer een land waar je als je wilt studeren een hele dikke portomonee moet hebben en waar straks alleen maar de kinderen van de tandarts en advocaat in de collegebanken zitten. Lang leve de kenniseconomie van Nederland dus bij deze:
D66 WAAR ZIJN JULLIE???? WAAROM ROEPEN JULLIE DAT JULLIE KENNISECONOMIE ZO'N WARM HART TOEDRAGEN TERWIJL JULLIE KEER OP KEER INSTEMMEN MET DE ENE NA DE ANDERE BEZUINIGING OP DIT GEBIED? JULLIE ZIJN ONGELOOFWAARDIG GEWORDEN EN MOETEN JULLIE SCHAMEN!!!!!!
Ik hoop dat de regeringspartijen ook inzien dat dit schandalig is maar vrees het ergste! |
Kaalhei | woensdag 15 september 2004 @ 22:06 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 22:00 schreef lenin het volgende: Godveredomme! sorry ik kan het even niet anders uitdrukken! geen extra geld voor onderwijs nee natuurlijk niet we maken het nog minder toegankelijk door het collegegeld vrij te geven! Nederland wordt steeds meer een land waar je als je wilt studeren een hele dikke portomonee moet hebben en waar straks alleen maar de kinderen van de tandarts en advocaat in de collegebanken zitten. Lang leve de kenniseconomie van Nederland dus bij deze:
D66 WAAR ZIJN JULLIE???? WAAROM ROEPEN JULLIE DAT JULLIE KENNISECONOMIE ZO'N WARM HART TOEDRAGEN TERWIJL JULLIE KEER OP KEER INSTEMMEN MET DE ENE NA DE ANDERE BEZUINIGING OP DIT GEBIED? JULLIE ZIJN ONGELOOFWAARDIG GEWORDEN EN MOETEN JULLIE SCHAMEN!!!!!!
Ik hoop dat de regeringspartijen ook inzien dat dit schandalig is maar vrees het ergste! Waar de illusie vandaan komt dat overheidsinterventie in een bepaalde sector, i.c. onderwijs, zorgt voor een betere uitkomst is mij volledig onbekend. |
DrWolffenstein | woensdag 15 september 2004 @ 22:07 |
@ Rechtse maatregelen |
Sidekick | woensdag 15 september 2004 @ 22:09 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 21:44 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Dat is evident en het is een legitieme methode om in de sociale zekerheid in te grijpen. [..]
Wat bedoel je hier precies mee? Zoals je al zegt is het een legitiem argument om in de sociale zekerheid in te grijpen, maar waarom moet de toegangseisen voor de WW nu precies van "26/39" (van de afgelopen 39 weken moeten er 26 zijn gewerkt) naar "39/52" worden opgeschroefd? Waarom niet de gehele WW afschaffen om nog meer arbeidsparticipatie te forceren?quote:Zonder de door de Keynesiaanse politiek veroorzaakte staatsschuld zouden de huidige ingrepen wrs. niet eens nodig zijn. Nee, zonder welvaart ook geen luxe-problemen. 
Het is lastig te zeggen hoe de ontwikkeling van Nederland zou zijn gelopen zonder overheidstekorten, maar ik denk echt dat een land in een opbouwende fase niet zonder een begrotingstekort kan (of beter gezegd, investeringen). Was er in de jaren 50 een goede situatie waar bedrijven via een vrije markt zorg kon dragen voor zaken die de overheid deed?
Maar dat is eigenlijk behoorlijk offtopic.quote:[..]
Ja, wat is het nu? Bashen om te bashen? Bezuinigen ze dan is het staatschuldfetisjisme, wat dat ook zou moeten zijn. Bezuinigen ze te weinig, dan loop je ook te mekkeren. Ik constateer dat het kabinet haar eigen doelstelling niet heeft gehaald. Maar er is ook sprake van bezuinigen zonder visie imho, enkel vanwege het begrotingstekort daarbij makkelijk gebruik makend van algemene redenaties over arbeidsparticipatie en vergrijzing.quote: [..]
Pappen en nathouden [..]
Er gebeurt genoeg met effect, alleen moet je bv. niet verwachten dat het kabinet de miljardenschuld binnen twee jaar wegwerkt, zeker niet met die mekkerende vakbonden, de opper-egoisten. Gezien de tekst wil het kabinet het toch met die vakbonden doen.  |
sooty | woensdag 15 september 2004 @ 22:12 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 21:52 schreef Sidekick het volgende:
[..]
#6, eerste alinea. In #12, tweede alinea, zag ik het getal van 150 miljoen besparing voorbijkomen. Gevonden. Thanx.  |
kLowJow | woensdag 15 september 2004 @ 22:14 |
quote:Voorts werd het kabinet begin dit jaar verrast door aanzienlijke tekorten bij de decentrale overheden. Terwijl de voorgaande jaren beperkte overschotten gebruikelijk waren..." Ze zijn toch zelf flink gaan schrappen in de budgetten... hoezo dan verrast? |
Sidekick | woensdag 15 september 2004 @ 22:15 |
Op de FP staan overigens meer maatregelen:quote:De belangrijkste punten uit de Miljoenennota:
Portemonnee- en ander slecht nieuws: - De no-claim in de gezondheidszorg wordt geen 200 euro, maar stijgt naar 250 euro. - De koopkracht van alle Nederlanders staat in de min. Sociale minima met kinderen worden ontzien door verhoging van de kinderkorting, en de AOW krijgt een toeslag om de ergste pijn te verzachten. Om de koopkracht van chronisch zieken te repareren wordt het snijden in ziekenvervoer en zelfzorgmiddelen verzacht (25 miljoen). Ook gaat er 25 miljoen extra naar de bijzondere bijstand. - Pc-privé regeling (al afgeschaft), en dubbel spaarloon wordt afgeschaft. - Collegegeld gaat voor studenten in september 2005 met 100 euro omhoog. - Het grijze kenteken verdwijnt.
Sociale zekerheid: - Gouden handdrukken worden gekort op de WW, en het recht op WW wordt ingeperkt. - Vut- en pre-pensioen worden niet meer fiscaal gestimuleerd. - WAO wordt hervormd. - Kabinet streeft naar 40-urige werkweek voor ambtenaren, die er volgend jaar in salaris niets bijkrijgen. - Als werkgevers en vakbonden in cao's loonstijgingen afspreken, legt het kabinet die niet dwingend op aan de hele bedrijfstak.
Overige punten: - Verlaging vennootschapsbelasting van 34,5% naar 31,5% in 2005, en in de twee jaar daarna tot 30,5% en 30%. - Er komen drie extra spitsstroken (A1, A13 en A59). - Meer geld voor AIVD en politie om terreur te bestrijden (10 miljoen extra). - Tot 2008 in totaal 8.000 cellen extra. - 120 miljoen extra voor verbeteren veiligheid. - Er komt een burgerservicenummer voor betere service aan de burgers. - voor stimuleren wetenschapelijk toponderzoek wordt 100 miljoen uitgetrokken.
Opmerkelijk: Over het bevorderen en beschermen van de gezondheid: "Het kabinet heeft drie speerpunten geformuleerd: terugdringen van roken (minister Remkes uitgezonderd), overgewicht en diabetes."
In een reactie zegt het ministerie van Financiën dat de uitgelekte Miljoenennota slechts een 'oer-oer-oer-versie' betreft. "Het is nog niet eens het stuk dat voor advies naar de Raad van State is gegaan", aldus een woordvoerder van het ministerie. Hij zegt dat in de definitieve miljoenennota een aantal zaken niet zijn opgenomen die in de uitgelekte stukken wel voorkomen. Welke wilde hij niet zeggen. "Wij gunnen RTL niet de lol de verschillen te gaan duiden..." |
Kaalhei | woensdag 15 september 2004 @ 22:16 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 22:09 schreef Sidekick het volgende: Zoals je al zegt is het een legitiem argument om in de sociale zekerheid in te grijpen, maar waarom moet de toegangseisen voor de WW nu precies van "26/39" (van de afgelopen 39 weken moeten er 26 zijn gewerkt) naar "39/52" worden opgeschroefd? Waarom niet de gehele WW afschaffen om nog meer arbeidsparticipatie te forceren? Dat krijg je er nooit in een keer door, veel te rigoreus.quote:Nee, zonder welvaart ook geen luxe-problemen.  Het is lastig te zeggen hoe de ontwikkeling van Nederland zou zijn gelopen zonder overheidstekorten, maar ik denk echt dat een land in een opbouwende fase niet zonder een begrotingstekort kan (of beter gezegd, investeringen). Nonsense, veel Aziatische tijgers hebben hier totaal geen last van gehad. Ook het begin van de IR in de UK werd vnl. door private fondsen gefinancieerd.quote:Was er in de jaren 50 een goede situatie waar bedrijven via een vrije markt zorg kon dragen voor zaken die de overheid deed? Nofi, maar ik begrijp je wederom niet.quote:Ik constateer dat het kabinet haar eigen doelstelling niet heeft gehaald. Maar er is ook sprake van bezuinigen zonder visie imho, enkel vanwege het begrotingstekort daarbij makkelijk gebruik makend van algemene redenaties over arbeidsparticipatie en vergrijzing. Nee, het begrotingstekort is een tool en geen target. Het wordt handig gebruikt door m.n. Zalm om meer bezuinigingen erdoor te krijgen, en dat is tactisch vrij handig.quote:Gezien de tekst wil het kabinet het toch met die vakbonden doen.  Ik weet niet of Lodewijkje het wel met Gerritje wil doen. |
Major_Star | woensdag 15 september 2004 @ 22:38 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 21:38 schreef sooty het volgende:
[..]
Welk .doc is dat ? Ik kan het zo snel niet vinden. (Zoekfunctie in word laat het afweten). 't Is ook geen tekst... 't is een plaatje in een word document... |
sooty | woensdag 15 september 2004 @ 22:40 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 22:38 schreef Major_Star het volgende:[..] 't Is ook geen tekst... 't is een plaatje in een word document... Dat verklaart veel.  Bek houwe nu, mafkees. 
 |
Sidekick | woensdag 15 september 2004 @ 22:46 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 22:16 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Dat krijg je er nooit in een keer door, veel te rigoreus. Ja, zonder daadkracht kom je niet ver.  |
Meki | woensdag 15 september 2004 @ 22:50 |
Mensen die werken worden Keihard aangepakt Mensen die lui zijn en die niet werken ontvangen een Beloning |
Dora_van_Crizadak | woensdag 15 september 2004 @ 22:58 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 22:50 schreef Meki het volgende: Mensen die werken worden Keihard aangepakt Mooi zo, worden de moslims tenminste eens een keer ontzien. |
Meki | woensdag 15 september 2004 @ 23:01 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 22:58 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..]
Mooi zo, worden de moslims tenminste eens een keer ontzien. Hoezo Ontzien Moslims werken ook hoor en zij betalen net als Nederlanders Belasting |
Dora_van_Crizadak | woensdag 15 september 2004 @ 23:05 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 23:01 schreef Meki het volgende:
[..]
Hoezo Ontzien Moslims werken ook hoor en zij betalen net als Nederlanders Belasting . Het was maar een grapje hoor . |
Meki | woensdag 15 september 2004 @ 23:08 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 23:05 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:[..]  . Het was maar een grapje hoor  . Ik neem aan dat je werkt Wij krijgen straf van de overheid om dat we werken en de werklozen krijgen beloning
[ Bericht 0% gewijzigd door Meki op 15-09-2004 23:16:05 ] |
Dora_van_Crizadak | woensdag 15 september 2004 @ 23:13 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 23:08 schreef Meki het volgende:[..] Ik neem dat je werkt Uiteraard.quote:Wij krijgen straf van de overheid om dat we werken en de werklozen krijgen beloning Ik heb er geen problemen mee als mensen die niet kunnen werken (doordat ze geen werk kunnen vinden of door arbeidsongeschiktheid) een uitkering krijgen. Alleen moet het natuurlijk niet zo zijn dat mensen die wel kunnen werken, maar die gewoon te lui zijn om werk te zoeken een uitkering krijgen. Dit kabinet pakt die groep al een stuk harder aan. |
Sidekick | woensdag 15 september 2004 @ 23:16 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 22:50 schreef Meki het volgende:
Mensen die lui zijn en die niet werken ontvangen een Beloning Bijstand wordt de komende 2 jaar bevroren, de WW en de WAO gaan flink aangepakt worden, en de VUT wordt minder toegankelijk. Ik zie dat niet als een beloning. |
Meki | woensdag 15 september 2004 @ 23:17 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 23:13 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..]
Uiteraard. [..]
Ik heb er geen problemen mee als mensen die niet kunnen werken (doordat ze geen werk kunnen vinden of door arbeidsongeschiktheid) een uitkering krijgen. Alleen moet het natuurlijk niet zo zijn dat mensen die wel kunnen werken, maar die gewoon te lui zijn om werk te zoeken een uitkering krijgen. Dit kabinet pakt die groep al een stuk harder aan. daar heb ik ook geen problemen mee Maar ik heb net gelezen wat de overheid in petto heeft en dat is erger dan vorig jaar |
Meki | woensdag 15 september 2004 @ 23:19 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 23:16 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Bijstand wordt de komende 2 jaar bevroren, de WW en de WAO gaan flink aangepakt worden, en de VUT wordt minder toegankelijk. Ik zie dat niet als een beloning. en de uitkering voor ouderen die al 65-jaar zijn worden weer verlaagd en de thuiszorg voor ouderen is weer duurder geworden
---- Het gaat nu goed met de economie van Nederland , waarom worden dan weer de lonen bevroren voor 2 jaar en alle prijzen stijgen |
SuperRembo | woensdag 15 september 2004 @ 23:31 |
Kamervoorzitter Frans Weisglas: "... prinsjesdag wordt op deze manier een schijnverloning" Hoezo, was dat het nog niet?  |
Sidekick | woensdag 15 september 2004 @ 23:43 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 23:31 schreef SuperRembo het volgende:Kamervoorzitter Frans Weisglas: "... prinsjesdag wordt op deze manier een schijnverloning" Hoezo, was dat het nog niet?  Hehe, ja. 
Ik kan niet zeggen dat er nu echt iets nieuws naar voren komt. |
Flumina | woensdag 15 september 2004 @ 23:54 |
quote: Over het bevorderen en beschermen van de gezondheid: "Het kabinet heeft drie speerpunten geformuleerd: terugdringen van roken (minister Remkes uitgezonderd), overgewicht en diabetes". Wat een studentikoze humor zeg. |
UnderWorld_ | donderdag 16 september 2004 @ 02:25 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 21:19 schreef Sidekick het volgende:
[..] Over de gehele linie van de sociale voorzieningen wordt er bezuinigd, zonder duidelijke concrete visie, behalve het algemene verhaal dat de dure sociale voorzieningen de economische groeiperspectieven tempert, en dat te riante voorzieningen mensen te weinig stimuleert om te werken. Natuurlijk, daar zit een grote kern van waarheid in, maar geen specifieke effecten worden genoemd bij de maatregelen. Dat is juist de specifieke reden Sidekick, om de groeiperspectieven te stimuleren en om afhankelijkheid tegen te gaan.
[ Bericht 15% gewijzigd door UnderWorld_ op 16-09-2004 02:32:53 ] |
Takkesteeg | donderdag 16 september 2004 @ 02:52 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 23:43 schreef Sidekick het volgende:[..] Hehe, ja.  Ik kan niet zeggen dat er nu echt iets nieuws naar voren komt. Had je dat verwacht dan?
En dat 'uitlekken', trap jij daar in?? Part of the game, my Friend! Sneaky Stuff waar 'wij' in Nederland niet op zitten te wachten en waar zo snel mogelijk een eind aan gemaakt moet worden willen wij niet verdwijnen als algemeen onderdaan van 'ons'verenigd europa. |
xFriendx | donderdag 16 september 2004 @ 08:33 |
Mijn pa dacht het volgende:
ze hebben dit express laten uitlekken. Neem als voorbeeld even de 100 euro verhoging van het collegegeld. WIj gaan nu met z´n allen lopen zeuren (we zijn tenslotte Nederlanders). Op Prinsjesdat zelf is er een nieuwe versie van de miljoenennota, waarin die 100 opeens 75 is. Wij blij natuurlijk want het is omlaag, en daar zijn we vaak al snel tevreden mee. Het is net een soort onderhandelen. Je wil 75, zegt 100, daarna drop je en geef je die ander het gevoel dat je wel omlaag wil voor hem/haar, maar heeft nu de overheid dan alsnog haar zin. |
Legolas_Greenleaf | donderdag 16 september 2004 @ 08:42 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 08:33 schreef xFriendx het volgende: Mijn pa dacht het volgende:
ze hebben dit express laten uitlekken. Neem als voorbeeld even de 100 euro verhoging van het collegegeld. WIj gaan nu met z´n allen lopen zeuren (we zijn tenslotte Nederlanders). Op Prinsjesdat zelf is er een nieuwe versie van de miljoenennota, waarin die 100 opeens 75 is. Wij blij natuurlijk want het is omlaag, en daar zijn we vaak al snel tevreden mee. Het is net een soort onderhandelen. Je wil 75, zegt 100, daarna drop je en geef je die ander het gevoel dat je wel omlaag wil voor hem/haar, maar heeft nu de overheid dan alsnog haar zin. Zou nog kunnen, maar d'r was toch al 2 maanden geleden bekend dat het 100 euro was? |
Chris_Redfield | donderdag 16 september 2004 @ 08:51 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 21:19 schreef Sidekick het volgende:
- Veiligheid: Binnen 6 jaar een afname van de criminaliteit met 25% bewerkstelligen dmv prestratiecontracten. Lees nog meer boetes uitschrijven. |
RubberenRobbie | donderdag 16 september 2004 @ 08:52 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 08:33 schreef xFriendx het volgende: Mijn pa dacht het volgende:
ze hebben dit express laten uitlekken. Neem als voorbeeld even de 100 euro verhoging van het collegegeld. WIj gaan nu met z´n allen lopen zeuren (we zijn tenslotte Nederlanders). Op Prinsjesdat zelf is er een nieuwe versie van de miljoenennota, waarin die 100 opeens 75 is. Wij blij natuurlijk want het is omlaag, en daar zijn we vaak al snel tevreden mee. Het is net een soort onderhandelen. Je wil 75, zegt 100, daarna drop je en geef je die ander het gevoel dat je wel omlaag wil voor hem/haar, maar heeft nu de overheid dan alsnog haar zin. Ach ja, het meeste wat via RTL is uitgelekt en wat ik heb gelezen, was mij al wel redelijk bekend. Het is wel wat concreter, maar ik vermoed niet dat het een onderhandelingstactiek is. Het onderhandelen gebeurt tijdens de Algemene Beschouwingen, die v.a. volgende week woensdag beginnen. Eerst komt het prijzen (coalitie) en het afschieten (oppositie), maar als de begrotingen van de departementen worden behandeld, kunnen fracties amenderen.
Soms gebeurt dat ook: vorig jaar is het bedrag waarvoor een pc kon worden gekocht verlaagd naar 1415 euro, om ervoor te zorgen dat er nog een kerstpakket met enig belastingvoordeel gegeven kon worden. Daarnaast is het bijtellingspercentage voor het privégebruik van de auto van de zaak verhoogd van 20% naar 22%. |
ExtraWaskracht | donderdag 16 september 2004 @ 09:40 |
Enige lastenverlaging voor de werkende burgers kon er niet van af? Spijtig, want dat zou de economie wel eens erg ten goede kunnen komen (i guess). |
SCH | donderdag 16 september 2004 @ 09:50 |
En nu meteen doorzetten en die hele poppenkast rond prinsjesdag afschaffen. (apart topic?) |
Chris_Redfield | donderdag 16 september 2004 @ 10:58 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 09:50 schreef SCH het volgende: En nu meteen doorzetten en die hele poppenkast rond prinsjesdag afschaffen. (apart topic?) Nooit gedacht dat ik dit nog eens zou zeggen, maar inderdaad SCH afschaffen die zooi. |
Harry_Sack | donderdag 16 september 2004 @ 14:51 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 08:33 schreef xFriendx het volgende: Mijn pa dacht het volgende:
ze hebben dit express laten uitlekken. Neem als voorbeeld even de 100 euro verhoging van het collegegeld. WIj gaan nu met z´n allen lopen zeuren (we zijn tenslotte Nederlanders). Op Prinsjesdat zelf is er een nieuwe versie van de miljoenennota, waarin die 100 opeens 75 is. Wij blij natuurlijk want het is omlaag, en daar zijn we vaak al snel tevreden mee. Het is net een soort onderhandelen. Je wil 75, zegt 100, daarna drop je en geef je die ander het gevoel dat je wel omlaag wil voor hem/haar, maar heeft nu de overheid dan alsnog haar zin. Je pa heeft gelijk. Zo werkte dat bijv. ook met de invoering van de euro. Het stomme is dat de meeste mensen dat nog accepteren voor waar ook. Het is beleid, dus is er al over nagedacht, het kan niet anders. Niets is minder waar. |
Harry_Sack | donderdag 16 september 2004 @ 15:00 |
ik zal het hier ook nog maar even posten, uit de volkskrant van vandaag:quote:Kabinet: recessie blijft nog Van onze verslaggevers
DEN HAAG - De bodem van de recessie voor Nederland is nog niet bereikt. Volgens het kabinet blijft vooral de export achter bij de wereldhandel en is er daardoor nog geen einde gekomen aan de 'neergaande fase van conjunctuur'. Dat staat in de woensdag uitgelekte Miljoenennota voor 2005.
Het is ongebruikelijk dat de Miljoenennota uitlekt. Minister Zalm van Financiën presenteert het stuk pas volgende week dinsdag, op Prinsjesdag, aan de Tweede Kamer. 'Schandelijk', vindt Tweede-Kamervoorzitter Weisglas het uitlekken van de nota via, in eerste instantie, RTL Nieuws. Een woordvoerder van het ministerie van Financiën meldt dat er oude versies circuleren en dat nog flink wat cijfers veranderd kunnen zijn.
De aanhoudende somberheid van het kabinet over de economie is opmerkelijk. Enkele weken geleden werd bekend dat het Centraal Planbureau (CPB) voor het eerst in jaren de economische groei naar boven heeft bijgesteld. Het CPB verwacht voor dit jaar 1,25 procent groei en voor volgend jaar 1,5 procent.
Het kabinet noemt dit niet meer dan een 'zwak' economisch herstel. Bovendien wijst het kabinet op dreigende risico's als een koersstijging van de euro of een hogere olieprijs. Hierdoor zou zowel de inflatie als de consumptie kunnen tegenvallen.
Lichtpuntjes zijn er mogelijk wel. Er is een kans dat de Nederlandse economie door de toenemende wereldhandel op sleeptouw wordt genomen. Ook het consumentenvertrouwen zou zich komend jaar sneller kunnen herstellen dan verwacht. Het kabinet waarschuwt echter dat deze zaken lastig te voorspellen zijn en dat structurele maatregelen nodig blijven om het 'groeivermogen' van de economie te verbeteren.
Nederland moet voorkomen dat de 'zware griepaanval' van de economie een 'chronische ziekte' wordt, aldus de Miljoenennota. Het kabinet gaat daarom door op de weg van het hervormen van de sociale zekerheid. De WAO en de WW worden hervormd. VUT en prepensioen worden afgeschaft, althans de fiscale stimulering van de regelingen. Het kabinet heeft het CPB laten onderzoeken wat het effect is van een verhoging van de pensioenleeftijd tot 67 jaar. Een besluit hierover is nog niet genomen.
Om Nederland aantrekkelijker te maken voor buitenlandse bedrijven gaat de winstbelasting geleidelijk omlaag. Uiteindelijk moet dit tarief dalen van 34,5 naar 30 procent. Ook gaat het kabinet door met het beperken van bureaucratie en administratieve rompslomp. Het CPB heeft becijferd dat een daling van de bureaucratie met een kwart - het doel van het kabinet - kan zorgen voor een stijging van de economische groei met maximaal 1,5 procent over een periode van 15 jaar. Het kabinet stelt dat de koopkracht volgend jaar voor iedereen onder druk staat. Voor ouderen en minima met kinderen heeft het kabinet de koopkrachtdaling beperkt.
Volgens de Miljoenennota moet Nederland in 2007 weer harder groeien dan het gemiddelde in de Europese Unie. Bovendien moet er zo snel mogelijk een einde komen aan de stijging van de werkloosheid. Nederland beschikt over een goed pensioenstelsel, aldus de nota, en iedereen heeft recht op AOW. Het veiligstellen van dit stelsel in het licht van de vergrijzing ziet het kabinet als 'opdracht'. De verliezen van de pensioenfondsen op de effectenbeurs maken dit 'extra lastig'.
De overheidsfinanciën komen wel enigszins op orde. Volgend jaar rekent minister Zalm op een tekort van 2,6 procent. Dit tekort wordt echter beïnvloed door de slechte economie. Het structurele langetermijnbegrotingssaldo verbetert daarentegen snel. Volgend jaar zal het tekort naar verwachting nog 1,4 procent bedragen. Ik gok niet op een Balkenende 3 in elk geval.. Wat een stelletje klootzakken zeg 
Hoe kun je nou op een groeiende economie rekenen als: -Je het onderwijs duurder maakt, terwijl dat ministerie zichzelf exorbitant beloont met bonussen, gratificaties e.d. -Je het grijze kentekenbewijs afschaft, zodat er nog meer kleine ondernemers over de kop gaan -Je als een bezetene iedereen maar aan het werk moet houden, want stel je voor dat er een groep is die anders is dan de rest -Je de sociale zekerheid verkwanseld en uitbuit en aan de andere kant belachelijke reintegratieregels opstelt. -Je de markt laat beslissen hoe het met je eigen land gaat (hoezo beleid?) -Je absoluut geen enkel perspectief biedt voor de komende jaren, want wat houdt het bedwingen van de staatsschuld in als je niet investeert in duurzaamheid?
Ik begin zo onderhand te denken dat dit kabinet helemaal niet zoveel verschilt van het vorige LPF drama |
Kaalhei | donderdag 16 september 2004 @ 15:35 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 15:00 schreef Harry_Sack het volgende:ik zal het hier ook nog maar even posten, uit de volkskrant van vandaag: [..] Ik gok niet op een Balkenende 3 in elk geval.. Wat een stelletje klootzakken zeg  Hoe kun je nou op een groeiende economie rekenen als: -Je het onderwijs duurder maakt, terwijl dat ministerie zichzelf exorbitant beloont met bonussen, gratificaties e.d. -Je het grijze kentekenbewijs afschaft, zodat er nog meer kleine ondernemers over de kop gaan -Je als een bezetene iedereen maar aan het werk moet houden, want stel je voor dat er een groep is die anders is dan de rest -Je de sociale zekerheid verkwanseld en uitbuit en aan de andere kant belachelijke reintegratieregels opstelt. -Je de markt laat beslissen hoe het met je eigen land gaat (hoezo beleid?) -Je absoluut geen enkel perspectief biedt voor de komende jaren, want wat houdt het bedwingen van de staatsschuld in als je niet investeert in duurzaamheid? Ik begin zo onderhand te denken dat dit kabinet helemaal niet zoveel verschilt van het vorige LPF drama Heb je eigenlijk wel eens iets van economisch onderwijs gevolgd? |
freako | donderdag 16 september 2004 @ 15:46 |
 |
sizzler | donderdag 16 september 2004 @ 15:48 |
quote:We gaan er allemaal op achteruit
We gaan er in 2005 allemaal op achteruit, omdat het kabinet opnieuw flink bezuinigt. In de Miljoenennota spreekt het kabinet de hoop uit dat komend jaar het laatste met forse bezuinigingen wordt.
,,Met deze ingrepen wordt voorkomen dat de huidige 'zware griepaanval' een 'chronische ziekte' wordt'', staat in de gisteren uitgelekte nota te lezen. De meeste maatregelen die het kabinet daarin aankondigt, zijn de afgelopen weken al uitgelekt. Een overzicht van de belangrijkste plannen:
ONDERWIJS
Het collegegeld voor studenten stijgt met ¤100. Geen studiefinanciering meer voor studenten ouder dan 30 jaar. Universiteiten en hogescholen mogen vanaf september 2005 zelf de hoogte van het collegegeld vaststellen. Ze mogen ook studenten selecteren. Er komt ¤90 miljoen extra voor veiligheid in scholen.
SOCIAAL BELEID
Ontslagvergoedingen voor werknemers worden gekort op de ww-uitkering. Alleen werknemers die op 1 januari 2005 57 jaar of ouder zijn kunnen nog met de vut of prepensioen. De koopkracht van AOW'ers met klein pensioen en minima met kinderen is door het kabinet gerepareerd. Zij gaan er in 2005 niet 2 procent maar circa 0,25 procent op achteruit. De AOW gaat daarvoor ¤60 omhoog. Per 1 januari wordt de ww voor mensen met weinig werkervaring ('kortdurende ww') afgeschaft. Ook wordt het moeilijker een gewone ww-uitkering te krijgen. Ambtenaren gaan er ook in 2005 niet op vooruit. Het kabinet wil dat ze voortaan weer 40 uur gaan werken.
VEILIGHEID
Er komen circa 100 extra manschappen voor politie en veiligheidsdienst AIVD. Het kabinet trekt ¤80 miljoen extra uit om veelplegers, die grote aantallen misdrijven plegen, in de cel te houden. De komende jaren is er ¤120 miljoen extra voor vergroting van de veiligheid in de grote steden.
BELASTINGEN
De winstbelasting (vpb) voor bedrijven daalt van 34 naar 31,5 procent. De pc-privéregeling verdwijnt, net als het voordeel van het grijs kenteken. Het kabinet maakt een uitzondering voor 7000 gehandicapten. De opbrengst van de energiebelastingen gaat ¤316 miljoen omhoog. De fiscale aftrek voor zelfstandigen omhoog van ¤6585 naar ¤8345. Een pakje witmerk sigaretten 15 cent duurder, een pakje witmerk shag 20 cent duurder. Opbrengst ¤14 miljoen naar Monumentenzorg. Het dubbel voordeel van spaarloon voor mensen met twee banen verdwijnt. Verruiming van de fiscale aftrek voor familieleden bij weekendbezoek aan gehandicapt gezinslid. Afschafing gebruikersdeel onroerend-zaakbelasting jaar uitgesteld tot 2006. Huiseigenaren die hypotheek grotendeels hebben afgelost, gaan volgend jaar minder eigenwoningforfait betalen.
GEZONDHEIDSZORG
Behandelingen tegen zweten, snurken en correctie van flaporen, buikwanden en borsten verdwijnen uit ziekenfonds. Er komt een no-claim in het ziekenfonds van ¤250. Er is ¤25 miljoen extra voor terugdraaien van bezuinigingen op het zittend ziekenvervoer (per taxi). Een aantal zelfzorgmedicijnen (bijv. pijnstillers) wordt toch vergoed voor langdurig zieken http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1095258867376.html |
Harry_Sack | donderdag 16 september 2004 @ 16:25 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 15:35 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Heb je eigenlijk wel eens iets van economisch onderwijs gevolgd? geef je les? |
George-Butters | donderdag 16 september 2004 @ 17:09 |
Het probleem bij de regering ligt in de presentatie van de maatregelen. Ze brengen als Calvijnen alleen het slechte nieuws in beeld zonder daar een positief beeld bij te creeeren. Daarbij zijn verschiedene maatregelen in tegenstelling met elkaar waardoor het beeld nog verder vertroebeld wordt.
Het wijzende vingertje waar ik op moet kotsen  |
Kaalhei | donderdag 16 september 2004 @ 17:19 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 16:25 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
geef je les? Moet ik les geven om kritiek te mogen hebben? |
SCH | donderdag 16 september 2004 @ 17:21 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 17:19 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Moet ik les geven om kritiek te mogen hebben? Zou je zelf niet eens opletten bij je economie-lessen in plaats van iedereen die een afwijkende mening heeft over economische issues te verwijten geen kennis van zaken te hebben. Economie is geen dogma maar een onderwerp waar je heel verschillend over kan denken. Ik vind dat jij teveel in dogma's en wetten denkt. |
Kaalhei | donderdag 16 september 2004 @ 17:26 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 17:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Zou je zelf niet eens opletten bij je economie-lessen in plaats van iedereen die een afwijkende mening heeft over economische issues te verwijten geen kennis van zaken te hebben. Economie is geen dogma maar een onderwerp waar je heel verschillend over kan denken. Ik vind dat jij teveel in dogma's en wetten denkt. Nonsense, er zijn in de economie een zeer groot aantal wetten. |
George-Butters | donderdag 16 september 2004 @ 17:27 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 17:26 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Nonsense, er zijn in de economie een zeer groot aantal wetten. Mwoah... Het is op basis van aannames geen wetten. |
Kaalhei | donderdag 16 september 2004 @ 17:31 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 17:27 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Mwoah... Het is op basis van aannames geen wetten. Nee, er zijn een groot aantal aspecten waar zekerheid over is. Overigens is dit geen discussie over economie, waar over (sociale) wetenschappen in het algemeen. |
SCH | donderdag 16 september 2004 @ 17:32 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 17:26 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Nonsense, er zijn in de economie een zeer groot aantal wetten. Er is een aantal wetten die vrijwel allen weer verschillend geinterpreteerd worden en eigenlijk ook niet meer dan aannames zijn.
Ik heb het al vaker gezegd: houd eens op met jouw waarheden rond economie als de enige waarheid voor te schrijven en ieder die iets anders beweert belerend en kleinerend toe te spreken. Je kan beter. |
Kaalhei | donderdag 16 september 2004 @ 17:42 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 17:32 schreef SCH het volgende: Er is een aantal wetten die vrijwel allen weer verschillend geinterpreteerd worden en eigenlijk ook niet meer dan aannames zijn. Wederom niet correct. Een grote serie basiswetten, waarvoor uiteraard ook sterk empirisch bewijs voor is, wordt door alle economen geaccepteerd. Overigens impliceert jouw opmerking dat de wetenschap van de economie gebaseerd is op aannames die verschillend geinterpreteerd kunnen worden, dat economie en zelf alle sociale wetenschappen, geen wetenschap is. Het is een aardige poging om een heel scala aan argumenten tegen je ideeen en convicties uit te schakelen, maar daar blijft het dan ook bij. Het is verstandiger om ethische argumenten in te brengen tegen een economisch argument, ipv de economie af te doen als een schijnwetenschao.quote:Ik heb het al vaker gezegd: houd eens op met jouw waarheden rond economie als de enige waarheid voor te schrijven en ieder die iets anders beweert belerend en kleinerend toe te spreken. Je kan beter. Ik heb er een ontzettende hekel aan als mensen die totaal geen verstand van zaken hebben absolute uitspraken doen over deze zaken. Nu vind ik het geen probleem als het incidenteel gebeurt, maar het gebeurt hier aan de lopende band. De natuurkundige reageert ook geirriteerd als hier elke dag iemand zegt de wet van behoud van energie niet bestaat. Als daarna ook nog wordt gezegd dat hij zijn ideeen niet als absolute wet mag opleggen en het eigenlijk onzin is, zou hij ook fel reageren. Ik vind mezelf dus eik nog een lieverdje. |
Harry_Sack | donderdag 16 september 2004 @ 17:43 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 17:19 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Moet ik les geven om kritiek te mogen hebben? Nee, maar doe dat dan constructief ofzo, dan help je dit draadje misschien wel aan een meerwaarde |
evil_cupido | donderdag 16 september 2004 @ 17:51 |
revolutie dan maar? |
kLowJow | donderdag 16 september 2004 @ 18:48 |
quote:CDA: wel geld voor studenten boven de dertig DEN HAAG (ANP) - Het CDA keert zich tegen het plan van staatssecretaris Rutte (Onderwijs) om universiteiten en hogescholen geen geld meer te geven voor studenten boven de dertig. Hiermee lijkt er in de Tweede Kamer geen meerderheid voor dit plan, dat officieel pas op prinsjesdag bekend wordt. ... http://www.volkskrant.nl/ANP/BIN/ANP-160904-127-anp.html |
Sidekick | donderdag 16 september 2004 @ 20:19 |
quote: Ook D66 laat zich al horen:quote:D66: bezuinigingen onderwijs moeten van tafel DEN HAAG - Coalitiepartij D66 vindt dat de bezuinigingen op onderwijs die het kabinet voor volgend jaar voorstelt van tafel moeten. Volgens D66-leider Dittrich gaat het onder meer om de verhoging van het collegegeld met 100 euro. Ook wordt er 100 miljoen bezuinigd op het gemeentelijke achterstandenbeleid, en gesneden in de bekostiging van studenten van boven de 30 jaar. Met dat laatste is een bedrag van 50 miljoen euro gemoeid. Ook wil het kabinet universiteiten en hogescholen niet meer betalen voor studenten van buiten de Euroepse Unie. Zij krijgen alleen nog een beurs. Per saldo levert dit 20 miljoen euro op. Op dit laatste punt is ook het CDA donderdag gaan dwarsliggen, waardoor er hiervoor geen Kamermeerderheid is. Wat D66 als financiële dekking voor de wijzigingen aanlevert, is donderdag nog onduidelijk. Dittrich presenteert zijn plannen in ieder geval tijdens de algemene politieke beschouwingen in de Tweede Kamer. Wanneer die beschouwingen plaatshebben, nog niet bekend. Aanvankelijk zouden die woensdag beginnen, maar in verband met ziekte van premier Balkenende is het debat over de kabinetsplannen voor 2005 uitgesteld. Bron: LC |
skiczukie | donderdag 16 september 2004 @ 20:23 |
Miljoenennota.. Wat wel een voordeel is; de kongign hoeft niks voor te lezen!
Zag je die kale van RTL ff trots kijken! |
RubberenRobbie | donderdag 16 september 2004 @ 20:36 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 20:23 schreef skiczukie het volgende:Miljoenennota..  Wat wel een voordeel is; de kongign hoeft niks voor te lezen! Zag je die kale van RTL ff trots kijken! De Koningin leest de Miljoenennota niet voor, maar de troonrede. Maar goed, je hoeft de Miljoenennota niet belangrijk te vinden, dat doen wij wel.
En ja, mag Frits Wester trots zijn? Of gun je de man zijn pleziertje niet? 
Nog even on-topic over de post van Sidekick: ik had eigenlijk niet anders verwacht van D66. Als ze klakkeloos akkoord zouden gaan, zouden ze veel geloofwaardigheid verliezen. In januari 2003 was onderwijs dusdanig hét item van D66! Ze waren zowat een one-issue partij geworden. Ik verwacht wel dat de soep niet zo heet gegeten wordt als dat deze wordt opgediend en dat uiteindelijk D66 wel inbindt (nadat ze eraan zijn herinnerd dat de stijging van het collegegeld al is gehalveerd in de zomer). |
Kaalhei | donderdag 16 september 2004 @ 21:35 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 17:43 schreef Harry_Sack het volgende: Nee, maar doe dat dan constructief ofzo, dan help je dit draadje misschien wel aan een meerwaarde Wie de schoen past, trekke hem aan. Vooruit dan maar weer:  quote:Op donderdag 16 september 2004 15:00 schreef Harry_Sack het volgende:Ik gok niet op een Balkenende 3 in elk geval.. Wat een stelletje klootzakken zeg  Vind je het erg als ik hier nier verder op inga?  quote:Hoe kun je nou op een groeiende economie rekenen als: -Je het onderwijs duurder maakt, terwijl dat ministerie zichzelf exorbitant beloont met bonussen, gratificaties e.d. -Je het grijze kentekenbewijs afschaft, zodat er nog meer kleine ondernemers over de kop gaan -Je als een bezetene iedereen maar aan het werk moet houden, want stel je voor dat er een groep is die anders is dan de rest -Je de sociale zekerheid verkwanseld en uitbuit en aan de andere kant belachelijke reintegratieregels opstelt. -Je de markt laat beslissen hoe het met je eigen land gaat (hoezo beleid?) -Je absoluut geen enkel perspectief biedt voor de komende jaren, want wat houdt het bedwingen van de staatsschuld in als je niet investeert in duurzaamheid? Om te beginnen heeft de groei van de economie te maken met zeer veel parameters. Een groot gedeelte van de parameters is bekend, maar niet van alle parameters is bekend welk effect ze in welke situatie hebben. De situatie die we hebben is analoog aan het voorspellen van het weer. Ook hier weten we een aardige indicatie te geven, maar in het geval van een grote dynamiek en een lange tijdsperiode wordt de uitkomst steeds onzekerder. Een fraaie illustratie hiervan is de weersvoorspelling in het AD, het betrouwbaarheidsinterval divergeert naarmate de tijd verstrijkt.
Je eerste argument bestaat uit twee stukken. Het tweede, de exorbitante beloningen in het ministerie van O.C.W., is een geval dat inherent is aan ambtenaren. Het beleid van het kabinet is erop gericht dit te bestrijden. Overigens is het een wel eens aardig om door het ministerie te lopen, hier hangen letterlijk de Karel Appels aan de muur. Maar ook dit is het gevolg van ‘oud’ beleid. Het eerste stuk van je eerste argument is al een heel stuk beter. Ik betwijfel echter over er een causaliteit is tussen iets minder overheidsuitgaven en een minder snel groeiende economie. Ik denk dat in samenlevingen waar minder collectieve fondsen worden gespendeerd aan onderwijs, niet perse minder vruchtvolle R&D zou worden uitgevoerd. Kijk eens naar de VS, bijvoorbeeld.
Je tweede argument, het afschaffen van het grijs kenteken, is te bestrijden met het argument dat de vereenvoudiging van het belastingstelsel er toe zou kunnen leiden dat de efficiency van de overheid omhoog gaat waardoor er op macroschaal minder belasting geheven zou hoeven te worden. Zo kan deze maatregel ertoe leiden dat 9 van de 10 erop vooruit gaan, maar 1 op de 10 achteruit (i.c. het M.K.B.). Implementeer je echter 2 van deze maatregelen, dan zal ca. 99% erop vooruit gaan en ca. 1% niet.
Je derde argument heeft niets met economische groei te maken. Een hogere arbeidsparticipatie leidt tot een hogere welvaart, ergo economische groei. GDP = GDP/uur x uren gewerkt/capita x arbeidsparticipatie. De eerste factor is bij ons zeer hoog, mede a.g.v. de trade-off tussen de 1e en de 2e factor. De tweede en de derde factor zijn in NL zeer laag. Willen we groeien dan moeten we ze allebei omhoog schroeven en daar zijn we nu ook mee bezig: We gaan weer terug naar de 40-urige werkweek en de sociale voorzieningen worden vereenvoudigd. Hiermee is meteen het eerste gedeelte van je vierde argument behandeld. Om het tweede gedeelte (reïntegratieregels) te behandelen heb ik te weinig kennis van zake als het gaat om arbeidsrecht, misschien dat jij me kan verlichten. Het vijfde argument, “de markt laat beslissen hoe het met je eigen land gaat”, is mijns inziens een heel erg vreemde. Als ik je goed begrijp dan denk ik dat je refereert aan het vergroten van de vrijheid van de markt. Hetgeen dat je echter goed moet beseffen is dat economische groei altijd en alleen maar vanuit de private sector kan geschieden. De private sector beknotten in haar vrijheden leidt dan ook tot minder welvaart en groei. Overigens moet de overheid de markt wel beknotten in haar vrijheden als er marktfalen optreedt, maar dat is er meer op gericht om de transacties tussen de actoren eerlijk te houden.
Het laatste argument “wat houdt het bedwingen van de staatsschuld in als je niet investeert in duurzaamheid”, gaat er vanuit dat het Keynesiaanse macro-economische model nog steeds zou werken. Alhoewel er nog geen consensus in de economische wereld is loopt de ene na de andere econoom over van het kamp van Keynes naar het kamp van von Hayek. Keynes had tot de jaren 70, vaak wordt 1973 als omslagjaar gebruikt, een monopolie op het denken over macro-economie en de ideeën van von Hayek lagen te verstoffen. Hierna kreeg Keynes concurrentie van von Hayek’s ideeën, die elke dag sterker en sterker wordt. Op het moment is waarschijnlijk zelfs een merendeel van de macro-economen aanhanger van de theorieën van de oude Oostenrijker. Het beleid van Thatcher, Reagan, maar ook grote gedeelten van het Europese economische plan zijn gebaseerd op von Hayek’s ideeën.quote:Ik begin zo onderhand te denken dat dit kabinet helemaal niet zoveel verschilt van het vorige LPF drama Vind je het erg als ik hier nier verder op inga? 
Tijd voor een biertje, nu |
Koos Voos | donderdag 16 september 2004 @ 21:41 |
 |
George-Butters | donderdag 16 september 2004 @ 22:03 |
http://teletekst.nos.nl/gif/109-01.html
Goed nieuws D66 lijkt het niet eensch met de voorgestelde bezuinigingen op onderwijs. |
George-Butters | donderdag 16 september 2004 @ 22:18 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 21:35 schreef Kaalhei het volgende:
Je derde argument heeft niets met economische groei te maken. Een hogere arbeidsparticipatie leidt tot een hogere welvaart, ergo economische groei. GDP = GDP/uur x uren gewerkt/capita x arbeidsparticipatie. De eerste factor is bij ons zeer hoog, mede a.g.v. de trade-off tussen de 1e en de 2e factor. De tweede en de derde factor zijn in NL zeer laag. Willen we groeien dan moeten we ze allebei omhoog schroeven en daar zijn we nu ook mee bezig: We gaan weer terug naar de 40-urige werkweek en de sociale voorzieningen worden vereenvoudigd. Hiermee is meteen het eerste gedeelte van je vierde argument behandeld. Om het tweede gedeelte (reïntegratieregels) te behandelen heb ik te weinig kennis van zake als het gaat om arbeidsrecht, misschien dat jij me kan verlichten. Ik wil graag op bovenstaande stuk ingaan.
Uit onderzoeken blijkt dat juist deeltijd werkers een enorme productiviteit hebben en gelukkig zijn. Landen met lange werkdagen hebben allemaal een lage productiviteit. (misschien met uitzondering Japan) Daarnaast is het geluk in die landen een stuk lager.
In bijvoorbeeld GB is de werkweek gemiddeld 44 uur. Dat komt doordat de lonen laag zijn en de vaste lasten hoog. Problemen voorkomend uit het gebrek aan tijd om aan andere dingen te besteden is daar veel groter. Fastfood is juist door het gebrek aan tijd erg groot met de gevolgen voor de gezondheid.
Ik denk dat flexibilisering van de werkweek meer zin heeft dan dom meer uren draaien. Het puur plannen van werk kan ook bijdragen aan de productiviteit. Je ziet ook bij bedrijven waar lange dagen gedraait worden (advocatenbureaus) juist veel prive dingen in de tijd van de baas gedaan (moeten) worden. Mensen zitten dus wel langer op het werk, maar doen relatief weinig meer.
Daarnaast wil ik toch even Keynes beschermen. De problemen met Keynes zijn de moeilijkheden met het voorspellen in welke lijn de economie zit. (daalt de economische groei of zou hij al weer aantrekken?), en daarnaast het feit dat regeringen de keyniaanse theorie niet goed uitvoerden. In tijden van voorspoed werd niet gespaard voor de 7 magere jaren to come. De zalmnorm is een voorzichtige toepassing van Kenyaanse theorie. Ook daar is echter in de goede jaren 90 toch te weinig gespaard. Ondanks dat de staatsschuld van 80 naar 53% is gedaald. |
Kaalhei | donderdag 16 september 2004 @ 22:40 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 22:18 schreef George-Butters het volgende: Ik wil graag op bovenstaande stuk ingaan. SMS dan: 'reageer' naar 6565 en win een dvd-speler!!!  quote:Uit onderzoeken blijkt dat juist deeltijd werkers een enorme productiviteit hebben Ja, dat is waar en dat heb ik net ook al aangeven. Het marginale nut van een uur extra werk is meestal dalend.quote:en gelukkig zijn. Ja, dat klopt ook vaak. quote: Landen met lange werkdagen hebben allemaal een lage productiviteit. (misschien met uitzondering Japan) Daarnaast is het geluk in die landen een stuk lager. Kijk, ik vind eik dat ik, jij en de regering ons helemaal niet mee moeten bemoeien met het aantal uren dat een persoon in NL werkt. Ik zie voor me een assenstelsel met op de y-as 'de hoeveelheid geluk' en op de x-as 'het aantal werkuren in een week'. Hierin staat bergparabool die start in (0,0) en eindigt in (7x24, 0). In het eerste geval (0,0) werk je niet, heb je dus (in dit model) niets te vreten en ben je derhalve niet bepaald gelukkig. In het tweede geval (7x24, 0) werk je letterlijk 24-7 en dan ben je wrs. ook zo ongelukkig als een goudvis in een bierblikje. Maar waar het optimum van geluk ligt is voor elke persoon anders. De een wil 60 uur werken, de ander 10 uur en indien je jezelf voorziet in je behoeftes dan moet je doen wat jou het gelukkigste maakt. Een overheid die zegt dat iedereen 40 uur moet werken is absoluut verkeerd bezig, net als een vakbeweging die voor iedereen een 38 urige werkweer wil. Overigens vind ik dat de overheid wel deze onzin met haar werknemers kan uithalen mits het juridisch mogelijk is, het zijn immers haar werknemers.quote:In bijvoorbeeld GB is de werkweek gemiddeld 44 uur. Dat komt doordat de lonen laag zijn en de vaste lasten hoog. Problemen voorkomend uit het gebrek aan tijd om aan andere dingen te besteden is daar veel groter. Fastfood is juist door het gebrek aan tijd erg groot met de gevolgen voor de gezondheid. Lage lonen komen voort uit een lage productiviteit. Alhoewel er wel een correlatie is tussen de lengte van de werkweek en de consumptie van McDonalds is er geen sprake van harde causaliteit in mijn geval. Ik gooi het eerder op een slechte (school!) opvoeding als het gaat om voeding. Hetgene wat het belangrijkste in ons leven is (eten en drinken) wordt door het onderwijs bijna volledig genegeerd. voor mij onbegrijpelijk.quote:Ik denk dat flexibilisering van de werkweek meer zin heeft dan dom meer uren draaien. Het puur plannen van werk kan ook bijdragen aan de productiviteit. Je ziet ook bij bedrijven waar lange dagen gedraait worden (advocatenbureaus) juist veel prive dingen in de tijd van de baas gedaan (moeten) worden. Mensen zitten dus wel langer op het werk, maar doen relatief weinig meer. Eensch is.quote:Daarnaast wil ik toch even Keynes beschermen. De problemen met Keynes zijn de moeilijkheden met het voorspellen in welke lijn de economie zit. (daalt de economische groei of zou hij al weer aantrekken?), en daarnaast het feit dat regeringen de keyniaanse theorie niet goed uitvoerden. In tijden van voorspoed werd niet gespaard voor de 7 magere jaren to come. De zalmnorm is een voorzichtige toepassing van Kenyaanse theorie. Ook daar is echter in de goede jaren 90 toch te weinig gespaard. Ondanks dat de staatsschuld van 80 naar 53% is gedaald. Ja, je hebt een heel sterk punt (alhoewel ik me kan voorstellen dat Keynes dan nog niet werkt, maar dat terzijde). Ik denk echter dat dit een probleem is van democratieen die kiezen om de 3-5 jaar. Voor een goede uitwerking van de theorie zou je een kabinet moeten hebben dat een volledig cyclus ( i.c. 14 jaar) zit. Deze heeft geen incentive om uit te geven wat het heeft, itt kabinetten die 4 jaar zitten. Ik denk echter dat het vertrouwen in de politiek 0 zou zijn als men om de 14 jaar zou mogen stemmen. Goede post trouwens |
George-Butters | donderdag 16 september 2004 @ 23:01 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 22:40 schreef Kaalhei het volgende:Goede post trouwens Thanx |
Meki | donderdag 16 september 2004 @ 23:02 |
daarom moeten jullie demonstreren |
George-Butters | donderdag 16 september 2004 @ 23:03 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 23:02 schreef Meki het volgende: daarom moeten jullie demonstreren Waarom?
En waarom moet jij niet demonstreren? |
Meki | donderdag 16 september 2004 @ 23:04 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 23:03 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Waarom?
En waarom moet jij niet demonstreren? ik ben minderjarig om deze duivelse plannen tegen te houde |
Fys | donderdag 16 september 2004 @ 23:09 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 22:18 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Daarnaast wil ik toch even Keynes beschermen. De problemen met Keynes zijn de moeilijkheden met het voorspellen in welke lijn de economie zit. (daalt de economische groei of zou hij al weer aantrekken?), en daarnaast het feit dat regeringen de keyniaanse theorie niet goed uitvoerden. In tijden van voorspoed werd niet gespaard voor de 7 magere jaren to come. De zalmnorm is een voorzichtige toepassing van Kenyaanse theorie. Ook daar is echter in de goede jaren 90 toch te weinig gespaard. Ondanks dat de staatsschuld van 80 naar 53% is gedaald. Het sparen voor de 7 magere to-come is natuurlijk niet helemaal waar. De recessie wordt o.a. veroorzaakt door het feit de mensen juist minder uit gaan geven (uit angst voor de recessie, ironisch genoeg). Als mensen tijdens de tijden van voorspoed alvast 'de buikriem aanhalen' zal dit alleen maar zorgen voor een vroegtijdige economische remming.
Natuurlijk kunnen Nederlanders zelf geen absolute invloed uitoefenen hierop omdat onze economie zo open is, en daarom afhankelijk van reuzen als de V.S. en Frankrijk (en de rest van de Westerse landen ) |
UnderWorld_ | donderdag 16 september 2004 @ 23:14 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 22:03 schreef George-Butters het volgende:http://teletekst.nos.nl/gif/109-01.htmlGoed nieuws D66 lijkt het niet eensch met de voorgestelde bezuinigingen op onderwijs. De overheid spendeert vele miljarden elk jaar aan onderwijs, dan wordt er voor een aantal tientallen miljoenen hervormingen doorgevoegd en het populisme overheerst weer. Hoe is het mogelijk  |
George-Butters | donderdag 16 september 2004 @ 23:15 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 23:14 schreef UnderWorld_ het volgende:[..] De overheid spendeert vele miljarden elk jaar aan onderwijs, dan wordt er voor een aantal tientallen miljoenen hervormingen doorgevoegd en het populisme overheerst weer. Hoe is het mogelijk  het gaat om de seinen dude. |
George-Butters | donderdag 16 september 2004 @ 23:19 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 23:09 schreef Fys het volgende:[..] Het sparen voor de 7 magere to-come is natuurlijk niet helemaal waar. De recessie wordt o.a. veroorzaakt door het feit de mensen juist minder uit gaan geven (uit angst voor de recessie, ironisch genoeg). Als mensen tijdens de tijden van voorspoed alvast 'de buikriem aanhalen' zal dit alleen maar zorgen voor een vroegtijdige economische remming. Natuurlijk kunnen Nederlanders zelf geen absolute invloed uitoefenen hierop omdat onze economie zo open is, en daarom afhankelijk van reuzen als de V.S. en Frankrijk (en de rest van de Westerse landen  ) Wat je bijleent tijdens de jaren van economische krimp of verminderde groei. Moet je betalen ten tijden van groei. Als regering streef je naar stabiliteit, en vereffenen van groei en krimp. De regering heeft zoals je zegt een beperkte invloed op de economie. |
Kaalhei | donderdag 16 september 2004 @ 23:21 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 23:09 schreef Fys het volgende: Het sparen voor de 7 magere to-come is natuurlijk niet helemaal waar. De recessie wordt o.a. veroorzaakt door het feit de mensen juist minder uit gaan geven (uit angst voor de recessie, ironisch genoeg). Als mensen tijdens de tijden van voorspoed alvast 'de buikriem aanhalen' zal dit alleen maar zorgen voor een vroegtijdige economische remming. Ik zou het eerder wijten aan de varkenscyclus (pig cycle)quote:Natuurlijk kunnen Nederlanders zelf geen absolute invloed uitoefenen hierop omdat onze economie zo open is, en daarom afhankelijk van reuzen als de V.S. en Frankrijk (en de rest van de Westerse landen  ) Correct, al is Duitsland voor NL van veel groter belang. En wil het nu net niet zo goed gaan bij onze Ootserburen.... |
Kaalhei | donderdag 16 september 2004 @ 23:24 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 23:19 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Wat je bijleent tijdens de jaren van economische krimp of verminderde groei. Moet je betalen ten tijden van groei. Als regering streef je naar stabiliteit, en vereffenen van groei en krimp. De regering heeft zoals je zegt een beperkte invloed op de economie. Het is een aardige theorie, maar ik bedenk me nu ineens: Wat nu als de omvang van de structurele groei, en dan heb ik het dus over 20-50 jaar, beinvloed wordt door de aan- of afwezigheid van Keynesiaanse politiek, het zeven jaar sparen en het zeven jaar uitgeven dus. Misschien remt deze politiek de structurele groei wel, tenminste dat zou ik intuitief denken. Ik ruik een afstudeeropdracht....... |
George-Butters | donderdag 16 september 2004 @ 23:37 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 23:24 schreef Kaalhei het volgende:[..] Het is een aardige theorie, maar ik bedenk me nu ineens: Wat nu als de omvang van de structurele groei, en dan heb ik het dus over 20-50 jaar, beinvloed wordt door de aan- of afwezigheid van Keynesiaanse politiek, het zeven jaar sparen en het zeven jaar uitgeven dus. Misschien remt deze politiek de structurele groei wel, tenminste dat zou ik intuitief denken. Ik ruik een afstudeeropdracht....... De kenyaanse economie stimuleert in magere tijden de economie ten tijden van een magere stijging van het brutobinnenlandsproduct. Ten tijden van grote stijgingen in het brutobinnenlandsproduct wordt dit terugbetaald. Doordat je een bredere basis hebt valt het terug betalen minder zwaar. Hierdoor zou het stimuleren van de economie juist een hogere structurele groei opleveren.
Bovendien verlaagt de rem op de economie de kans op het onstaan van luchtbellen zoals de bloembollenbol in de gouden eeuw van de Republiek. Welke de oorzaak waren van het instorten van ons rijk.
Mmmm economie is niet mijn hoofdstudie, zover zit ik er nog niet in (ben technisch bedrijfskundige). Al ben ik nu wel bezig met een lerarenopleiding algemene economie. |
Harry_Sack | vrijdag 17 september 2004 @ 01:33 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 21:35 schreef Kaalhei het volgende:[..] Wie de schoen past, trekke hem aan. Vooruit dan maar weer:  [..] Vind je het erg als ik hier nier verder op inga?  [..] Om te beginnen heeft de groei van de economie te maken met zeer veel parameters. Een groot gedeelte van de parameters is bekend, maar niet van alle parameters is bekend welk effect ze in welke situatie hebben. De situatie die we hebben is analoog aan het voorspellen van het weer. Ook hier weten we een aardige indicatie te geven, maar in het geval van een grote dynamiek en een lange tijdsperiode wordt de uitkomst steeds onzekerder. Een fraaie illustratie hiervan is de weersvoorspelling in het AD, het betrouwbaarheidsinterval divergeert naarmate de tijd verstrijkt. Je eerste argument bestaat uit twee stukken. Het tweede, de exorbitante beloningen in het ministerie van O.C.W., is een geval dat inherent is aan ambtenaren. Het beleid van het kabinet is erop gericht dit te bestrijden. Overigens is het een wel eens aardig om door het ministerie te lopen, hier hangen letterlijk de Karel Appels aan de muur. Maar ook dit is het gevolg van ‘oud’ beleid. Het eerste stuk van je eerste argument is al een heel stuk beter. Ik betwijfel echter over er een causaliteit is tussen iets minder overheidsuitgaven en een minder snel groeiende economie. Ik denk dat in samenlevingen waar minder collectieve fondsen worden gespendeerd aan onderwijs, niet perse minder vruchtvolle R&D zou worden uitgevoerd. Kijk eens naar de VS, bijvoorbeeld. Je tweede argument, het afschaffen van het grijs kenteken, is te bestrijden met het argument dat de vereenvoudiging van het belastingstelsel er toe zou kunnen leiden dat de efficiency van de overheid omhoog gaat waardoor er op macroschaal minder belasting geheven zou hoeven te worden. Zo kan deze maatregel ertoe leiden dat 9 van de 10 erop vooruit gaan, maar 1 op de 10 achteruit (i.c. het M.K.B.). Implementeer je echter 2 van deze maatregelen, dan zal ca. 99% erop vooruit gaan en ca. 1% niet. Je derde argument heeft niets met economische groei te maken. Een hogere arbeidsparticipatie leidt tot een hogere welvaart, ergo economische groei. GDP = GDP/uur x uren gewerkt/capita x arbeidsparticipatie. De eerste factor is bij ons zeer hoog, mede a.g.v. de trade-off tussen de 1e en de 2e factor. De tweede en de derde factor zijn in NL zeer laag. Willen we groeien dan moeten we ze allebei omhoog schroeven en daar zijn we nu ook mee bezig: We gaan weer terug naar de 40-urige werkweek en de sociale voorzieningen worden vereenvoudigd. Hiermee is meteen het eerste gedeelte van je vierde argument behandeld. Om het tweede gedeelte (reïntegratieregels) te behandelen heb ik te weinig kennis van zake als het gaat om arbeidsrecht, misschien dat jij me kan verlichten. Het vijfde argument, “de markt laat beslissen hoe het met je eigen land gaat”, is mijns inziens een heel erg vreemde. Als ik je goed begrijp dan denk ik dat je refereert aan het vergroten van de vrijheid van de markt. Hetgeen dat je echter goed moet beseffen is dat economische groei altijd en alleen maar vanuit de private sector kan geschieden. De private sector beknotten in haar vrijheden leidt dan ook tot minder welvaart en groei. Overigens moet de overheid de markt wel beknotten in haar vrijheden als er marktfalen optreedt, maar dat is er meer op gericht om de transacties tussen de actoren eerlijk te houden. Het laatste argument “wat houdt het bedwingen van de staatsschuld in als je niet investeert in duurzaamheid”, gaat er vanuit dat het Keynesiaanse macro-economische model nog steeds zou werken. Alhoewel er nog geen consensus in de economische wereld is loopt de ene na de andere econoom over van het kamp van Keynes naar het kamp van von Hayek. Keynes had tot de jaren 70, vaak wordt 1973 als omslagjaar gebruikt, een monopolie op het denken over macro-economie en de ideeën van von Hayek lagen te verstoffen. Hierna kreeg Keynes concurrentie van von Hayek’s ideeën, die elke dag sterker en sterker wordt. Op het moment is waarschijnlijk zelfs een merendeel van de macro-economen aanhanger van de theorieën van de oude Oostenrijker. Het beleid van Thatcher, Reagan, maar ook grote gedeelten van het Europese economische plan zijn gebaseerd op von Hayek’s ideeën. [..] Vind je het erg als ik hier nier verder op inga?  Tijd voor een biertje, nu Luister Kaalhei, als je al over causaliteit begint, dan ben je mij teveel bezig met bio-rationalisme en ernstige verstarring van denkbeelden. Namelijk het elimineren van zgn. overbodige factoren.
Ik ben geen econoom, wil het ook niet worden, maar let wel op mijn huishoudboekje en de stabiliteit van mijn omgeving. Je argument dat dit kabinet hard bezig is om oud beleid de deur uit te doen voor bijvoorbeeld het ministerie van onderwijs, is kul. Het is nota bene Dijkstal nog geweest die het nodig vindt om ministersalarissen te verhogen. Voor het departement van onderwijs geldt overigens dat hier het meeste geld aan beloningen verkwist wordt.
e.v. Het zou kunnen laten leiden tot betere maatregelen, is mij te experimenteel; Als ik naar de bank ga met een ondernemingsplan en een verzoek voor een starterslening, dan zal ik toch echt mijn stinkende best moeten doen om die bankmeneer te overtuigen dat het geinvesteerde geld zich gaat terugverdienen. Waarom gelden die regels voor dit kabinet niet? Een grijs kenteken is wat mij betreft een succesvol begrip, waarvan je kan zeggen dat het succes berust op empirische gegevens. Hoe je het ook wend of keert, elk bedrijf heeft logistiek nodig om te kunnen overleven. Daarnaast weet je gewoon dat elk systeem fraude kent.
Welvaart staat wat mij betreft niet gelijk aan het aantal mensen dat werkt. Welzijn is namelijk ook een onderdeel van welvaart, tenzij je de lopende band als middelpunt neemt in plaats van de menselijke factoren die nodig zijn om die lopende band succesvol te maken 
Je hebt je biertje verdient, maar ik kan niet zeggen dat je oordeelt naar empirische gegevens. Eerder naar technocratische rationaliteit..
Kep nog wel een leuke voor je trouwens, waarom moet je juist meer belasting betalen op het moment dat iedereen al moet bezuinigen? |
PJORourke | vrijdag 17 september 2004 @ 02:32 |
quote:Op vrijdag 17 september 2004 01:33 schreef Harry_Sack het volgende: Kep nog wel een leuke voor je trouwens, waarom moet je juist meer belasting betalen op het moment dat iedereen al moet bezuinigen? Ja, da's idd een heel zwak punt van dit kabinet. We krijgen minder, maar betalen meer. Waar blijft godverdomme die lastenverlichting?  |
Fys | vrijdag 17 september 2004 @ 08:13 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 23:21 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ik zou het eerder wijten aan de varkenscyclus (pig cycle) Zou je mij dat uit kunnen leggen? |
tuut84 | vrijdag 17 september 2004 @ 08:16 |
zal wel |
Jalu | vrijdag 17 september 2004 @ 08:18 |
quote:Op vrijdag 17 september 2004 02:32 schreef PJORourke het volgende:
[..]
We krijgen minder, maar betalen meer. Sinds wanneer is dit nieuw in Nederland? We zijn toch al twintig jaar zo bezig; met als gevolg een belastingdruk waar een Scandinavisch land zich niet voor zou schamen maar tegelijkertijd een voorzieningenniveau waar een sowjet-republiek in de jaren tachtig zich bijkans de neus voor zou ophalen... |
sjun | vrijdag 17 september 2004 @ 08:55 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 22:00 schreef lenin het volgende: Godveredomme! sorry ik kan het even niet anders uitdrukken! geen extra geld voor onderwijs nee natuurlijk niet we maken het nog minder toegankelijk door het collegegeld vrij te geven! Nederland wordt steeds meer een land waar je als je wilt studeren een hele dikke portomonee moet hebben en waar straks alleen maar de kinderen van de tandarts en advocaat in de collegebanken zitten. Lang leve de kenniseconomie van Nederland dus bij deze:
D66 WAAR ZIJN JULLIE???? WAAROM ROEPEN JULLIE DAT JULLIE KENNISECONOMIE ZO'N WARM HART TOEDRAGEN TERWIJL JULLIE KEER OP KEER INSTEMMEN MET DE ENE NA DE ANDERE BEZUINIGING OP DIT GEBIED? JULLIE ZIJN ONGELOOFWAARDIG GEWORDEN EN MOETEN JULLIE SCHAMEN!!!!!!
Ik hoop dat de regeringspartijen ook inzien dat dit schandalig is maar vrees het ergste! Om hoeveel procent op het totale budget besteed aan onderwijs gaat je tiriade? Welke eigen bijdrage mag er eigenlijk van belanghebbenden worden gevraagd aan een investering in hun eigen algemene ontwikkeling en kansen op de arbeidsmarkt?
Je overdramatiseert in mijn ogen, verder kom je niet met alternatieven aan ter dekking van de begroting. |
Vhiper | vrijdag 17 september 2004 @ 08:59 |
quote:Op woensdag 15 september 2004 22:00 schreef lenin het volgende: Godveredomme! sorry ik kan het even niet anders uitdrukken! geen extra geld voor onderwijs nee natuurlijk niet we maken het nog minder toegankelijk door het collegegeld vrij te geven! Nederland wordt steeds meer een land waar je als je wilt studeren een hele dikke portomonee moet hebben en waar straks alleen maar de kinderen van de tandarts en advocaat in de collegebanken zitten. Lang leve de kenniseconomie van Nederland dus bij deze:
D66 WAAR ZIJN JULLIE???? WAAROM ROEPEN JULLIE DAT JULLIE KENNISECONOMIE ZO'N WARM HART TOEDRAGEN TERWIJL JULLIE KEER OP KEER INSTEMMEN MET DE ENE NA DE ANDERE BEZUINIGING OP DIT GEBIED? JULLIE ZIJN ONGELOOFWAARDIG GEWORDEN EN MOETEN JULLIE SCHAMEN!!!!!!
Ik hoop dat de regeringspartijen ook inzien dat dit schandalig is maar vrees het ergste! Had je nou echt de illusie dat van de ideetjes van D66 ook maar iets terechtkwam deze kabinetsperiode?? Die zitten gewoon op een klein stukje pluche omdat het CDA en VVD van de kiezer niet samen verder mocht, maar doet uiteraard voor spek en bonen mee. |
sjun | vrijdag 17 september 2004 @ 09:01 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 14:51 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Je pa heeft gelijk. Zo werkte dat bijv. ook met de invoering van de euro. Het stomme is dat de meeste mensen dat nog accepteren voor waar ook. Het is beleid, dus is er al over nagedacht, het kan niet anders. Niets is minder waar. Waarom zou men zomaar zonder nadenken wat gaan wat doen Harry? Zou Balkenende II er alleen maar zitten om burgers te pesten en hen het leven zuur te maken zoals jij lijkt uit te dragen? |
Kaalhei | vrijdag 17 september 2004 @ 09:06 |
quote:Op vrijdag 17 september 2004 08:13 schreef Fys het volgende:[..] Zou je mij dat uit kunnen leggen? http://nl.wikipedia.org/wiki/Varkenscyclus |
sjun | vrijdag 17 september 2004 @ 09:21 |
quote:Op donderdag 16 september 2004 15:00 schreef Harry_Sack het volgende:ik zal het hier ook nog maar even posten, uit de volkskrant van vandaag: [..] Ik gok niet op een Balkenende 3 in elk geval.. Wat een stelletje klootzakken zeg  Omdat men eindelijk eens het begrotingstekort wensty tegen te gaan zodat er voor de komende jaren nog iets van een sociaal vangnet (dus geen hangmat) overeind gehouden kan worden?quote:Hoe kun je nou op een groeiende economie rekenen als: -Je het onderwijs duurder maakt, terwijl dat ministerie zichzelf exorbitant beloont met bonussen, gratificaties e.d. Doorrekenen van een hoger percentage van de de kostprijs aan de genieter van de service kan in mjin ogen geen kwaad Harry. Hetgeen op het ministerie van O&W aan het licht kwam wordt sinds die tijd ook tegen gegaan. Je maakt nogal populistisch je puntjes, alsof Balkenende II zou inzetten op vergroting van bonussen bij O&W. Zo is het natuurlijk niet.quote:-Je het grijze kentekenbewijs afschaft, zodat er nog meer kleine ondernemers over de kop gaan Hoe minder uitzonderingsregels, hoe minder misbruik, hoe minder extra gelden kwijt voor controle op misbruik. Een middenstander kan deze eenmalig gestegen kosten nog wel doorberekenen in de verleende dienst of service (het gaat namelijk niet om jaarlijks structurel stijgende kosten). Het kan inderdaad betekenen dat zwakke broeders afvallen. Dit is vaker zo met maatregelen die een samenleving als geheel voordeel op moeten leveren. Ik vind niet dat de overheid zwakte in zaken structureel zou moeten blijven subsidiëren. quote:-Je als een bezetene iedereen maar aan het werk moet houden, want stel je voor dat er een groep is die anders is dan de rest Als meer mensen aan de bijdragende kant van de staatsfiannciën dan aan de ontvangende kant staan vergroot dat de solidariteit met de ontvangende kant omdat minder van meer mensen gevraagd hoeft te worden ter bekostiging van het levensonderhoud van deze mensen.quote:-Je de sociale zekerheid verkwanseld en uitbuit en aan de andere kant belachelijke reintegratieregels opstelt. Verkwanseling en uitbuiting vind ik SP termen die hier niet op zijn plaats zjin. Om uitgebuit te worden moet je wel wat doen in een arbeidsrelatie. Daarvan is geenszins sprake want jouw verhaal gaat niet over arbeidenden voor loon, laat staan dat deze voor hun arbeid onderbetaald zouden worden. In geval van vermindering van rekeningen spreek je ook niet over verkwanseling. Dit laatste nu beijvert Balkenende II.quote:-Je de markt laat beslissen hoe het met je eigen land gaat (hoezo beleid?) De markt beslist niet op alle deelgebieden van beleid Harry. Wat mij betreft zou er meer marktconform gedacht kunnen worden op het gebied van bijvoorbeeld, cultuur of kunst maar dat gebeurt niet. Verder kan iets dat jou onwaarschijnlijk voorkomt nog steeds beleid zijn. Ik vind het nogal aanmatigend om jezelf impliciet als maatstaf voor beleidsvoering neer te zetten.quote:-Je absoluut geen enkel perspectief biedt voor de komende jaren, want wat houdt het bedwingen van de staatsschuld in als je niet investeert in duurzaamheid? Je investeert wel degelijk in duurzaamheid van samenleven als je mensen meer kostenbewustzijn bijbrengt.quote:Ik begin zo onderhand te denken dat dit kabinet helemaal niet zoveel verschilt van het vorige LPF drama Ik begin bijna te denken dat je een wettisch socialistische gelovige bent die alles wat in strijd is met je heilsleer hevig verkettert. Je dramatiseert nogal en komt nergens met alternatieven voor beleidsvoorstellen waarvan nog niet eens zeker is dat deze ongewijzigd zullen worden gedaan op het moment van de officiële presentatie.
Zolang er geen evenwicht is tussen inkomsten en uitgaven en onze overheid met begrotingstekorten zit zal er moeten worden nagedacht om dat evenwicht structureel te hervinden om niet in potverteren te vervallen. Zo voorkom je dat er een na ons de zondvloed mentaliteit ontstaat. Zoals je hebt kunnen lezen in de Volkskrant van eergisteren heeft ook Wouter Bos dit wel in het snotje, al zij hij dit niet met zoveel woorden. |
Vhiper | vrijdag 17 september 2004 @ 09:49 |
quote:Op vrijdag 17 september 2004 09:21 schreef sjun het volgende:
Omdat men eindelijk eens het begrotingstekort wensty tegen te gaan zodat er voor de komende jaren nog iets van een sociaal vangnet (dus geen hangmat) overeind gehouden kan worden? Is er nog iets over dan? quote:Doorrekenen van een hoger percentage van de de kostprijs aan de genieter van de service kan in mjin ogen geen kwaad Harry. Hetgeen op het ministerie van O&W aan het licht kwam wordt sinds die tijd ook tegen gegaan. Je maakt nogal populistisch je puntjes, alsof Balkenende II zou inzetten op vergroting van bonussen bij O&W. Zo is het natuurlijk niet. Wel als daardoor de kosten voor de "genieter" niet langer draagbaar worden. Mag ik je er verder even op wijzen dat de overheid voor minimaal zo'n 35% en maximaal voor 52% "meegeniet" van de vruchten van dat onderwijs, dan hebben we de andere belastingen nog niet eens meegerekend.quote:Hoe minder uitzonderingsregels, hoe minder misbruik, hoe minder extra gelden kwijt voor controle op misbruik. Een middenstander kan deze eenmalig gestegen kosten nog wel doorberekenen in de verleende dienst of service (het gaat namelijk niet om jaarlijks structurel stijgende kosten). Het kan inderdaad betekenen dat zwakke broeders afvallen. Dit is vaker zo met maatregelen die een samenleving als geheel voordeel op moeten leveren. Ik vind niet dat de overheid zwakte in zaken structureel zou moeten blijven subsidiëren. Nonsense. Het grijs kenteken is voornamelijk interessant voor de kleine ondernemer (Zeker voor de eenmanszaken en VOFjes), de VPB verlaging is voornamelijk interessant voor de grote ondernemingen. Het is dus de gewone, kleine ondernemer die de winsten van de multinationals moet gaan spekken. Wees dus niet verbaast als de kleine ondernemer niet zo blij is met dit besluit.quote:Als meer mensen aan de bijdragende kant van de staatsfiannciën dan aan de ontvangende kant staan vergroot dat de solidariteit met de ontvangende kant omdat minder van meer mensen gevraagd hoeft te worden ter bekostiging van het levensonderhoud van deze mensen. Klopt, is ook leuk bedacht, maar er is een probleempje wat de overheid nog niet heeft opgelost. Waar zijn de banen om al die mensen weer aan het werk te krijgen? We hebben nu al 470.000 werklozen en maar 125.000 beschikbare baantjes.quote:Verkwanseling en uitbuiting vind ik SP termen die hier niet op zijn plaats zjin. Om uitgebuit te worden moet je wel wat doen in een arbeidsrelatie. Daarvan is geenszins sprake want jouw verhaal gaat niet over arbeidenden voor loon, laat staan dat deze voor hun arbeid onderbetaald zouden worden. In geval van vermindering van rekeningen spreek je ook niet over verkwanseling. Dit laatste nu beijvert Balkenende II. Het gaat dan ook om de keuze van Balkenende II over welke rekeningen ze willen betalen en welke ze laten liggen. De rekening van de gewone man hapt momenteel wel erg veel stof.quote:De markt beslist niet op alle deelgebieden van beleid Harry. Wat mij betreft zou er meer marktconform gedacht kunnen worden op het gebied van bijvoorbeeld, cultuur of kunst maar dat gebeurt niet. Verder kan iets dat jou onwaarschijnlijk voorkomt nog steeds beleid zijn. Ik vind het nogal aanmatigend om jezelf impliciet als maatstaf voor beleidsvoering neer te zetten. Gelukkig beslist de markt niet alles, maar de overheid gooit wel erg veel over de rug van de markt. Zoek het maar uit is steeds meer de boodschap, verpakt in leuke zinssnedes als "De burger moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen" en "De burger moet meer zelf doen"quote:Je investeert wel degelijk in duurzaamheid van samenleven als je mensen meer kostenbewustzijn bijbrengt. Ik denk dat iedereen wel weet dat het leven duur is, alleen frappant dat juist de overheid op het salarisstrookje als grootste kostenpost voorkomt...Hun bezuinigingsdrift is wel leuk en aardig, maar voor de burger is daar nog geen kostenbesparing van teruggezien (Belastingverlaging? OZB afschaffing? Zelfs het kwartje van Kok is ons nog niet teruggegeven!)quote:Zolang er geen evenwicht is tussen inkomsten en uitgaven en onze overheid met begrotingstekorten zit zal er moeten worden nagedacht om dat evenwicht structureel te hervinden om niet in potverteren te vervallen. Zo voorkom je dat er een na ons de zondvloed mentaliteit ontstaat. Zoals je hebt kunnen lezen in de Volkskrant van eergisteren heeft ook Wouter Bos dit wel in het snotje, al zij hij dit niet met zoveel woorden. Een begrotingsevenwicht is leuk, maar de manier waar het momenteel op bereikt moet worden is erg eenzijdig. De rekening wordt compleet bij de gewone man neergelegd. |
Harry_Sack | vrijdag 17 september 2004 @ 11:18 |
quote:Op vrijdag 17 september 2004 09:01 schreef sjun het volgende:
[..]
Waarom zou men zomaar zonder nadenken wat gaan wat doen Harry? Zou Balkenende II er alleen maar zitten om burgers te pesten en hen het leven zuur te maken zoals jij lijkt uit te dragen? Ja, best wel. Tenzij je tot de gelukkige quote top 100 hoort. Dit kabinet wekt behoorlijk wat ergernis, zo erg dat de vakbonden dat inmiddels ook vinden en zelfs de partij van de arbeid schoorvoetend begint toe te geven dat er nu een reeks belangrijke beslissingen voorkomen moeten worden voordat het helemaal omslaat in chaos. De maatregelens om fraude te bestrijden, werken alleen maar averechts en het werkt alleen maar fraude in de hand. De fout die Balkenende maakt, is dat hij lijkt te denken dat mensen zich wel aanpassen aan zijn beleid danwel normen en waarden (bijvoorbeeld, alleenstaanden moeten meer belasting gaan betalen dan samenwonenden en dat soort onzin). |
Harry_Sack | vrijdag 17 september 2004 @ 11:25 |
quote:Op vrijdag 17 september 2004 09:21 schreef sjun het volgende:
[..]
Omdat men eindelijk eens het begrotingstekort wensty tegen te gaan zodat er voor de komende jaren nog iets van een sociaal vangnet (dus geen hangmat) overeind gehouden kan worden? [..]
Doorrekenen van een hoger percentage van de de kostprijs aan de genieter van de service kan in mjin ogen geen kwaad Harry. Hetgeen op het ministerie van O&W aan het licht kwam wordt sinds die tijd ook tegen gegaan. Je maakt nogal populistisch je puntjes, alsof Balkenende II zou inzetten op vergroting van bonussen bij O&W. Zo is het natuurlijk niet. [..]
Hoe minder uitzonderingsregels, hoe minder misbruik, hoe minder extra gelden kwijt voor controle op misbruik. Een middenstander kan deze eenmalig gestegen kosten nog wel doorberekenen in de verleende dienst of service (het gaat namelijk niet om jaarlijks structurel stijgende kosten). Het kan inderdaad betekenen dat zwakke broeders afvallen. Dit is vaker zo met maatregelen die een samenleving als geheel voordeel op moeten leveren. Ik vind niet dat de overheid zwakte in zaken structureel zou moeten blijven subsidiëren. [..]
Als meer mensen aan de bijdragende kant van de staatsfiannciën dan aan de ontvangende kant staan vergroot dat de solidariteit met de ontvangende kant omdat minder van meer mensen gevraagd hoeft te worden ter bekostiging van het levensonderhoud van deze mensen. [..]
Verkwanseling en uitbuiting vind ik SP termen die hier niet op zijn plaats zjin. Om uitgebuit te worden moet je wel wat doen in een arbeidsrelatie. Daarvan is geenszins sprake want jouw verhaal gaat niet over arbeidenden voor loon, laat staan dat deze voor hun arbeid onderbetaald zouden worden. In geval van vermindering van rekeningen spreek je ook niet over verkwanseling. Dit laatste nu beijvert Balkenende II. [..]
De markt beslist niet op alle deelgebieden van beleid Harry. Wat mij betreft zou er meer marktconform gedacht kunnen worden op het gebied van bijvoorbeeld, cultuur of kunst maar dat gebeurt niet. Verder kan iets dat jou onwaarschijnlijk voorkomt nog steeds beleid zijn. Ik vind het nogal aanmatigend om jezelf impliciet als maatstaf voor beleidsvoering neer te zetten. [..]
Je investeert wel degelijk in duurzaamheid van samenleven als je mensen meer kostenbewustzijn bijbrengt. [..]
Ik begin bijna te denken dat je een wettisch socialistische gelovige bent die alles wat in strijd is met je heilsleer hevig verkettert. Je dramatiseert nogal en komt nergens met alternatieven voor beleidsvoorstellen waarvan nog niet eens zeker is dat deze ongewijzigd zullen worden gedaan op het moment van de officiële presentatie.
Zolang er geen evenwicht is tussen inkomsten en uitgaven en onze overheid met begrotingstekorten zit zal er moeten worden nagedacht om dat evenwicht structureel te hervinden om niet in potverteren te vervallen. Zo voorkom je dat er een na ons de zondvloed mentaliteit ontstaat. Zoals je hebt kunnen lezen in de Volkskrant van eergisteren heeft ook Wouter Bos dit wel in het snotje, al zij hij dit niet met zoveel woorden. Nou ja, je hebt in elk geval een mening. Niet de mijne, want ik vind de jouwe vrij eng, bijvoorbeeld 'de zwakkere broeder die afvalt'.. Kleine ondernemers worden sowieso niet gesteund door Balkenende, net als zieken en zwakken. Je durft toch niet serieus te menen dat eenieder die het niet redt, maar kan verrekken? Ik neem aan dat je het niet leuk zou vinden als een wanhopige gek zich op het tuinpaadje van je koophuisje begeeft op zoek naar waardevolle spulletjes?
kostenbewustheid is niets 'eigen verantwoordelijkheids' meer, het is regelrecht een zoek het zelf maar uit policy. Daar is Nederland niet groot van geworden.
Kortom, beleid is meer dan een boekhoudpost, Sjun.. |
Harry_Sack | vrijdag 17 september 2004 @ 13:20 |
zelfs de Telegraaf buigt een beetje mee:quote:CPB: kabinet schuldig aan traag herstel economie RIJSWIJK - Het Centraal Planbureau (CPB) vindt dat het kabinet Balkenende door zijn beleid mede schuldig aan het trage herstel van de Nederlandse economie. Het bureau schrijft dat in de Macro Economische Verkenning (MEV) die volgende week samen met de Miljoennota wordt gepresenteerd. De Volkskrant citeert vrijdag uit de MEV.
"Onzekerheid bij burgers en bedrijven over de directe gevolgen van de diverse maatregelen lijkt een duidelijk herstel van vertrouwen nog in de weg te staan," aldus het CPB.
De economische groei wordt volgend jaar geraamd op 1,5 procent. De onzekerheid waar het CPB op doelt, zorgt er mede voor dat de consument de hand op de knip houdt en het bedrijfsleven minder investeert.
Volgens het CPB "lijkt de stemming meer bepaald te worden door onzekerheid over de gevolgen van diverse maatregelen voor de eigen situatie, een onzekerheid die mede gevoed wordt door de spanningen tussen het kabinet en de sociale partners." bron
De Volkskrant:quote:Kabinet schuldig aan trage groei Van onze verslaggevers Nico Goebert Gijs Herderscheê
AMSTERDAM - Het kabinet heeft zelf schuld aan het trage herstel van de economie. Volgend jaar trekt de economische groei slechts mondjesmaat aan, omdat consumenten de hand op de knip houden en bedrijven nauwelijks investeren. Burgers en bedrijfsleven zijn onzeker over de gevolgen van het kabinetsbeleid.
'Onzekerheid bij burgers en bedrijven over de directe gevolgen van de diverse maatregelen lijkt een duidelijk herstel van vertrouwen nog in de weg te staan.' Dat zegt het Centraal Planbureau (CPB) in de jaarlijkse Macro Economische Verkenning (MEV), die volgende week dinsdag samen met de Miljoenennota wordt gepubliceerd.
De economische groei trekt in 2005 met een kwart procent aan tot 1,5 procent. Dat is vrijwel geheel te danken aan de groeiende export. Het herstel blijft daarmee achter bij het Europese gemiddelde. De achteruitgang van de concurrentiepositie in de afgelopen jaren verhindert dat de Nederlandse economie ten volle profiteert van de internationale economische opleving.
Het CPB stelt vast dat het kabinet toch kiest voor hervorming en versterking van de economie ondanks de nadelige effecten op korte termijn. Die keuze moet ertoe leiden dat het op langere duur economisch beter gaat. 'Maar vooralsnog lijkt de stemming meer bepaald te worden door onzekerheid over de gevolgen van diverse maatregelen voor de eigen situatie, een onzekerheid die mede gevoed wordt door de spanningen tussen het kabinet en de sociale partners', stelt het Planbureau vast.
Hoewel de economie langzaam maar zeker beter presteert, is daar op de arbeidsmarkt nog weinig van te merken, blijkt uit de MEV. Dit jaar neemt de werkgelegenheid met 1,25 procent af, de grootste daling in twintig jaar. De werkloosheid loopt, volgens de raming van het CPB, volgend jaar nog op tot 550 duizend of 7 procent van de beroepsbevolking, meer dan het dubbele van 2001. Het Planbureau ziet inmiddels tekenen van herstel, maar acht loonmatiging nog steeds geboden, ondanks lastenverzwaringen door de overheid en hogere pensioenpremies.
De inkomens van werknemers en uitkeringsgerechtigden stijgen dan ook niet of nauwelijks. 'Een gelijktijdige daling van zowel lonen als uitkeringen is in de afgelopen decennia alleen in 1991 voorgekomen', zegt het Planbureau. Daardoor nemen ook de bestedingen af. 'In de naoorlogse periode ontwikkelde de consumptie zich alleen in het begin van de jaren tachtig nog slechter.' bron |
pberends | vrijdag 17 september 2004 @ 15:32 |
quote:Miljoenennota al uitgelekt! De regering wilde met de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing toch transparanter zijn? Dat is nu dan toch mooi gelukt? |
pberends | vrijdag 17 september 2004 @ 15:33 |
quote:Op vrijdag 17 september 2004 13:20 schreef Harry_Sack het volgende:zelfs de Telegraaf buigt een beetje mee: [..] bronDe Volkskrant: [..] bron Dat is logisch. In Nederland hebben wij zo'n ineffeciente overheid, dat ik vind dat de overheid altijd schuldig is aan trage economisch groei. In een land als de VS kan je de overheid niet echt meer verantwoordelijk houden voor een trage groei, in Nederland duidelijk nog wel. |
kLowJow | vrijdag 17 september 2004 @ 15:34 |
quote:Op vrijdag 17 september 2004 15:32 schreef pberends het volgende:
[..]
De regering wilde met de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing toch transparanter zijn? Dat is nu dan toch mooi gelukt? Eén van de taken van de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing is het laten uitlekken van de miljoenennota? |
pberends | vrijdag 17 september 2004 @ 15:37 |
quote:Op vrijdag 17 september 2004 15:34 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Eén van de taken van de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing is het laten uitlekken van de miljoenennota? Stond dat niet in de Miljoenenjota? |
sjun | vrijdag 17 september 2004 @ 15:53 |
quote:Op vrijdag 17 september 2004 11:25 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Nou ja, je hebt in elk geval een mening. Niet de mijne, want ik vind de jouwe vrij eng, bijvoorbeeld 'de zwakkere broeder die afvalt'.. Door een zin wat te veranderen en weg te halen uit de context van middenstanders waarin het stond kun je leuk chargeren en sentimentaliseren. Wetticisten van diverse geloofsovertuigingen grijpen dergelijke kansen direct aan als ze zich voordoen. Jammer dat ook jij deze open gelaten kans meende te moeten benutten.quote:Kleine ondernemers worden sowieso niet gesteund door Balkenende, net als zieken en zwakken. Want...quote: Je durft toch niet serieus te menen dat eenieder die het niet redt, maar kan verrekken? Je gaat maar door buiten de context van het stukje waarin ik het plaatste Harry. Nu schrijf jij me middels een suggestieve vraagstelling zelfs impliciet toe voorstander te zijn van het laten verrekken van elk onzelfredzame mens. Triest dat je zo je gelijk probeert binnen te trekken...
 quote: Ik neem aan dat je het niet leuk zou vinden als een wanhopige gek zich op het tuinpaadje van je koophuisje begeeft op zoek naar waardevolle spulletjes? Ik leef niet in een koophuisje, heb geen tuin dus ook geen tuinpaadje. Wie in de buurt waar ik woon op zoek gaat naar waardevolle spulletjes moet al even een tik van de molen gehad hebben
 quote:kostenbewustheid is niets 'eigen verantwoordelijkheids' meer, het is regelrecht een zoek het zelf maar uit policy. Daar is Nederland niet groot van geworden. Daar is Nederland juist heel groot van geworden. Of dacht je dat alle handelslieden en kooplui in de gouden eeuw werden gesubsidieerd voor hun initiatieven?quote:Kortom, beleid is meer dan een boekhoudpost, Sjun.. Je conclusie is mij te kort door de bocht. Neergens beweer ik dat beleid slechts een boekhoudpost zou zijn Harry. |
Harry_Sack | vrijdag 17 september 2004 @ 15:56 |
quote:Op vrijdag 17 september 2004 15:33 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat is logisch. In Nederland hebben wij zo'n ineffeciente overheid, dat ik vind dat de overheid altijd schuldig is aan trage economisch groei. In een land als de VS kan je de overheid niet echt meer verantwoordelijk houden voor een trage groei, in Nederland duidelijk nog wel. wees eens lief en leg dat eens aan Sjun uit |
pberends | vrijdag 17 september 2004 @ 16:05 |
quote:Op vrijdag 17 september 2004 15:56 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
wees eens lief en leg dat eens aan Sjun uit Wat je ziet is de incoherentie van de verweesde economie in samenstelling tot de realiseerde doelstellingen van Napoleon rondom de 17e eeuw, toen waren er al valuta's die devalueerde tot een niveau waarvan zelfs Bill Clinton zei dat het schadelijk is voor het vertrouwen en de integriteit van de overheid naar de burger toe, wat ook weer zijn gevolgen had voor het kapitilistische systeem dat we sinds de 2e Wereldoorlog kennen. |
sjun | zondag 19 september 2004 @ 08:10 |
quote:Op vrijdag 17 september 2004 16:05 schreef pberends het volgende:
[..]
Wat je ziet is de incoherentie van de verweesde economie in samenstelling tot de realiseerde doelstellingen van Napoleon rondom de 17e eeuw, toen waren er al valuta's die devalueerde tot een niveau waarvan zelfs Bill Clinton zei dat het schadelijk is voor het vertrouwen en de integriteit van de overheid naar de burger toe, wat ook weer zijn gevolgen had voor het kapitilistische systeem dat we sinds de 2e Wereldoorlog kennen. Ik zie eerder een verweesde samenleving die valse hoop krijgt uit handige bevordering van het maatschappelijke hospitalisatiesyndroom ter binding van het electoraat. Het overige meer Ryaneske deel van je verhaal laat ik daarbij even in haar triviale waarde. |
Harry_Sack | zondag 19 september 2004 @ 09:31 |
quote:Op zondag 19 september 2004 08:10 schreef sjun het volgende:
[..]
Ik zie eerder een verweesde samenleving die valse hoop krijgt uit handige bevordering van het maatschappelijke hospitalisatiesyndroom ter binding van het electoraat. Het overige meer Ryaneske deel van je verhaal laat ik daarbij even in haar triviale waarde. Je lijkt een beetje uit vorm, Sjun. 
49% van de hoogopgeleiden die nog in een maakbare samenleving van eigen verantwoordelijkheid eerst geloven, vind ik toch best wel schrikbarend hoog, ook al is dat percentage natuurlijk slinkend momenteel. quote:.. Het streven naar eigen verantwoordelijkheid is nog het populairst onder hoger opgeleiden: 49 procent van de mensen met een universitaire of hbo-opleiding kan zich erin vinden. Van de lager opgeleiden is dat slechts 20 procent. Volgens onderzoeksdirecteur Lampert is het kabinetsbeleid geënt op een ideaalbeeld dat slechts op een kleine groep van toepassing is. 'De mondige, zelfredzame burger is een modelplaatje waar vooral hoger opgeleiden aan voldoen', aldus Lampert. (http://www.volkskrant.nl/binnenland/1095397559885.html)
Overigens ben ik benieuwd hoe deze Prinsjesdag gaat vallen, het lijkt me niet dat er spectaculaire wijzigingen in aangebracht zullen worden. |