Publius dan, 'Virgil' is zo vies anglicaans... Of Maro, als we dan toch fan-achtig gaan doenquote:Op woensdag 15 september 2004 11:44 schreef Henk-Jan het volgende:Ik doe mijn best... Die ouwe Virgil was zo gek nog niet.
Tsja, de piraten in Asterix hebben zelfs Prediker gelezenquote:Die zin komt trouwens ook voor in Asterix...
zoals gezegd hoeft voor jezelf leven geen slecht punt te zijn, maar dat is het in jouw optiek wel.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:39 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Natuurlijk denk ik niet dat het alleen maar om geld gaat. Ik betoog alleen dat het vooral lijkt te gaan om jezelf, egocentrisch.
Dat bewijs je overigens ook zelf door je laatste alinea.
Leuk hè. Maar het geeft geen antwoord op mijn vragen. Er wordt gezegd: ethiek is feitelijk onzinnig, want ethiek is niet meer dan... enzovoorts.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:40 schreef Doffy het volgende:
[..]
Je kan nog zo proberen om een "Derde-Rijk"-ethiek aan de evolutie te hangen, maar dat gaat je niet lukken. En dat komt met name omdat je met bovenstaande post met name te kennen geeft werkelijk niets van evolutie te snappen!
Tuurlijk, gehandicapten zouden in de natuur sneller worden opgegeten dan niet-gehandicapten, maar dat wil niet zeggen dat ze geen deel uit zouden maken van een sociale groep van soortgenoten! Lees eerst eens iets over een onderwerp voordat je ermee aan de haal gaat...
Geweldig hè; zijn ze op zoek naar Tragicomix, vraagt de dienstdoende dienstklopper: hoe schrijf je dat, met de 't' van timeo Danaos et dona ferentes? HAHAquote:Op woensdag 15 september 2004 11:47 schreef Doffy het volgende:
[..]
Publius dan, 'Virgil' is zo vies anglicaans... Of Maro, als we dan toch fan-achtig gaan doen
[..]
Tsja, de piraten in Asterix hebben zelfs Prediker gelezenDus ze kennen hun Latijnse klassiekers natuurlijk zéker
quote:Op woensdag 15 september 2004 11:48 schreef Henk-Jan het volgende:
Leuk hè. Maar het geeft geen antwoord op mijn vragen. Er wordt gezegd: ethiek is feitelijk onzinnig, want ethiek is niet meer dan... enzovoorts.
quote:Maar wanneer het gaat om gehandicapten (bijvoorbeeld) ligt dat ineens heel anders.
Wat is er opeens anders dan? DEFINIEER ETHIEK DAN EENS! Natuurlijk zijn er 'rules of conduct', en dat mag je van mij ethiek noemen.quote:Daarom wil ik weten: hoe kijkt men nu tegen ethiek aan; is het nu onzin; of is het nu een overblijfsel uit het verleden waar we aan vast moeten blijven houden (en zo ja, waarom dan)?; of is het iets dat nog steeds geldt, maar...
Ik vind het verwarrend, ik krijg het nog niet helemaal helder.
Ow ja, uit Asterix en het Eerste Legioen, geweldigquote:Op woensdag 15 september 2004 11:49 schreef Henk-Jan het volgende:
Geweldig hè; zijn ze op zoek naar Tragicomix, vraagt de dienstdoende dienstklopper: hoe schrijf je dat, met de 't' van timeo Danaos et dona ferentes? HAHA![]()
Ethiek is niet onzinnig alleen zien sommigen waaronder ik het niet als absoluut geldend. Het is belangrijk voor een stabiele samenleving. Maar onze ethiek is bijvoorbeeld niet beter van een andere cultuur.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:48 schreef Henk-Jan het volgende:
Er wordt gezegd: ethiek is feitelijk onzinnig, want ethiek is niet meer dan... enzovoorts.
Maar wanneer het gaat om gehandicapten (bijvoorbeeld) ligt dat ineens heel anders.
het geeft i.i.g. aan dat ethiek eigenlijk ook heel subjectief ingevuld kan worden. Dus ook weer terug naar jezelf? misschien is dat ook wel waar uiteindelijk alles omdraait: jezelf?quote:Op woensdag 15 september 2004 11:59 schreef Henk-Jan het volgende:
Miss Sly's definitie spreek mij wel aan. Maar wie kan met zo'n definitie uit de voeten?
Wat is deugd als je alleen maar spreekt over een 'stabiele samenleving' en 'overleven van DNA'? Wat is gerichtheid op waarden?
Eigenlijk slaat het allemaal nergens meer op dan.
dat is niet raar, want die persoon had wel de intentie om je schade te berokkenen. Vandaar ook de toevoeging 'bewust'. Als iemand per ongeluk (buiten zijn/haar wil om dus) je iets aandoet, kun je dat vergeven, omdat je weet dat je zelf ook niet onfeilbaar bent en wel eens fouten maakt waarmee je een ander per ongeluk iets kunt aandoen.quote:Op woensdag 15 september 2004 12:22 schreef Henk-Jan het volgende:
Maar het is toch raar, dat ik bozer word op iemand die mij geen schade berokkent dan op iemand die mij wel schade berokkent?
Evolutionair gezien is dit het verschil tussen aangevallen worden of niet. Dus is het logisch dat je heftiger reageert als je aangevallen wordt; simpele afweerreactie.quote:Op woensdag 15 september 2004 12:22 schreef Henk-Jan het volgende:
Maar het is toch raar, dat ik bozer word op iemand die mij geen schade berokkent dan op iemand die mij wel schade berokkent?
In eerste instantie ben je dat wel; dat gebeurt altijd als er iets onverwachts gebeurt. Alleen zodra je merkt dat het geen aanval was, kom je tot rust en wind je je niet op. Wat is daar zo onlogisch aan?quote:Op woensdag 15 september 2004 12:28 schreef Henk-Jan het volgende:
Is dus niet logisch; want waarom ben ik dan niet boos op degene die mij per ongeluk deed struikelen?
Ja, maar dat gaat in tegen wat net betoogd werd over de 'ethiek' die tot nut van de maatschappij of tot nut van jezelf is.quote:Op woensdag 15 september 2004 12:30 schreef Doffy het volgende:
'Perceptie' is belangrijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |