abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21953715
Aan de Melkweg

Beste mensen,

Ik kom graag in de Melkweg maar ben echt verbijsterd over jullie standpunt aangaande de Jamaicaanse artiest Buju Banton. Vooral de laconieke manier waarop jullie programmeur er in de pers over te woord staat. Het zal allemaal goed bedoeld zijn maar ik snap er niks van en ik vind het ook erg kwalijk. Ik hoorde hem ook op radio 1 en hij praat erover op een manier die ik echt niet begrijp.

Natuurlijk valt er van alles over te zeggen maar het gaat om het principe. Als dit min of meer goed gepraat wordt dan is het hek van de dam. Kan ik binnenkort dan ook een neonazistische band in de Melkweg verwachten? Natuurlijk is vrijheid van meningsuiting een groot goed maar ik neem aan dat jullie toch stelling zullen nemen tegen racisme en discriminatie. En ik voel me door de manier waarop deze artiest over homo's zingt, wel degelijk geraakt.

Ik hoop dat jullie lering trekken uit mijn reactie en wellicht die van anderen en ik verwacht dat jullie er nog een keer goed over nadenken. En ik zou het ook niet vervelend vinden om een reactie te krijgen.

Met vriendelijke groet
SCH

Deze Jamaicaanse rapper zingt teksten als "schiet de homo's dood" en "homo ren voor de kogel" etcetera en wordt ook nog eens verdacht van geweld tegen homo's. Op zich maakt het me niet zo veel uit maar de manier waarop die gast van de melkweg hier over praat, maakt me kwaad.

Alsof hij Skrewdriver wel zou programmeren.
pi_21953746
Gelijk heb je, Buju Banton is een verachtelijk figuur!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_21954136
het maakt mij niet uit zolang de muziek goed is en ze niet openlijk nazi zijn.
ik wacht op de nieuwe cd van dissection.
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
pi_21962625
Dat is kunst. Deze man wil zijn gevoelens uiten.
pi_21963366
quote:
Op woensdag 15 september 2004 08:47 schreef woordenaar het volgende:
Dat is kunst. Deze man wil zijn gevoelens uiten.
Wat hebben teksten als: "schiet de homo's dood" nog met kunst te maken?
pi_21963447
COC voert actie tegen concerten Banton

Het COC gaat actie voeren tegen optredens van de Jamaicaanse dancehall-zanger Buju Banton op 20 en 21 september in Amsterdam en Rotterdam. Hij speelt dan in De Melkweg en Nighttown. De anti-homoteksten van Banton hebben zowel in Europa als in de Verenigde Staten tot opschudding geleid.

AMSTERDAM

Op steeds meer plaatsen rijst protest. De Uitmarkt Amsterdam schrapte eind augustus het optreden van Buju Banton vanwege zijn controversiële teksten. Zijn tournee door Scandinavië is in zijn geheel geschrapt, evenals concerten in Berlijn, Hamburg en Darmstadt. Het COC denkt nog na over de vorm van de actie.
'Onbegrijpelijk dat De Melkweg het concert door laat gaan', zegt een COC-woordvoerder. 'De teksten van meneer Banton gaan een stap te ver. Hij zingt letterlijk dat homo's doodgeschoten moeten worden. Dat is wat anders dan de smakeloze grapjes van bijvoorbeeld Eminem. We willen aandacht vragen voor de situatie van homo's en lesbiennes op Jamaica. Die is zeer slecht.'
Homoseksualiteit is strafbaar op Jamaica en volgens Amnesty International doet de politie op het eiland mee aan geweld tegen homo's. De Britse homorechten-activist Peter Tatchell is een campagne begonnen tegen de 'moordmuziek' van sommige Jamaicaanse dancehall-artiesten.
Tatchells organisatie Outrage! voert campagne tegen zangers als Buju Banton, Beenie Man en Elephant Man vanwege hun antihomo-teksten. Homohaat is geen nieuw verschijnsel in de Jamaicaanse dancehall-scene. Geweld tegen homo's wordt in de teksten van sommige artiesten openlijk gepropageerd.
De Melkweg ziet geen reden om het optreden af te zeggen. Volgens de programmeur zijn songteksten niet de oorzaak van haat en geweld.

(volkskrant)
pi_21963474
Parool: 28-8:

De Jamaicaanse dancehall-zanger Buju Banton mag vandaag niet optreden op de Uitmarkt. De reden: Banton schrijft niet alleen homovijandige teksten, hij zou ook nog doen wat hij predikt.
Ook in het buitenland is dancehall, een moderne vorm van reggae, omstreden. De eveneens Jamaicaanse zanger Beenie Man kan er van meepraten. Nadat onlangs in Engeland een optreden van hem na protesten van de lokale homobeweging werd afgelast, mag hij nu ook niet optreden op een MTV-festival in het Amerikaanse Miami.
Reggae, was dat niet die lekker lome, tropische muziek, waarbij in de teksten werd opgeroepen toch vooral lief te zijn voor elkaar? Er is het een en ander veranderd op Jamaica sinds de dagen van Bob Marley. De klassieke reggae (die in de teksten trouwens behoorlijk militant kon zijn) wordt er vooral voor toeristen gemaakt. Jonge Jamaicanen prefereren dancehall, eerder ook wel bekend als ragga, een genre dat kan worden omschreven als een Caribische hiphopvariant.
Zingen is toegestaan binnen de dancehall, maar vaker wordt gerapt. Het gebeurt over een veelal computergestuurd ritme, dat klinkt als een ver opgevoerde versie van de aloude reggaebeat. Het is het geluid dat iedere Amsterdammer wel eens heeft gehoord: uit de BMW naast je voor het stoplicht bijvoorbeeld. Vooral onder Surinaamse jongeren is dancehall hier geliefd.
Even heftig als de dancehall-muziek zijn de teksten, die net als die van Amerikaanse rappers overlopen van stoere machopraat. Maar waar het voor Nederlanders vaak al moeilijk te volgen is waar die Amerikanen het precies over hebben, zijn de teksten van Jamaicaanse dancehall-artiesten nog veel ontoegankelijker. Er is niet alleen dat razende tempo, ook bedient men zich bij voorkeur van het patois, de alleen voor ingewijden te begrijpen Jamaicaanse straattaal.
De huidige commotie rond Buju Banton, die deze maand wel optrad op het Reggae Sundance-festival in Eindhoven en gisteren nog in het Belgische Oudenaarde, is vooral gebaseerd op het nummer Boom bye bye. Dat liegt er inderdaad niet om. Het is een verwerpelijk staaltje homohaat. Het merkwaardige is dat Boom bye bye al tien jaar oud is. En toen al was het omstreden. Zo omstreden zelfs dat Bantons carrière er danig onder te lijden had. Sindsdien staat het dan ook niet meer op zijn repertoire. Homofoob is hij, en met hem al die andere dancehall-artiesten, nog wel degelijk.
Maar daarmee wijken Banton en de zijnen geenszins af van de gangbare opinie op Jamaica, een land waar de machocultuur alom is en homoseksualiteit zelfs officieel verboden. Ook vredesduif Bob Marley was er fel op tegen.
Onlangs gaf Beenie Man een verklaring uit waarin hij zijn 'oprechte verontschuldigingen' aanbood aan degenen die hij met zijn songs zou hebben beledigd. Tekenend voor het Jamaicaanse taboe op homoseksualiteit was dat hij in zijn verklaring het woord niet eens in de mond nam.
pi_21963494
quote:
Op woensdag 15 september 2004 09:52 schreef Seborik het volgende:

[..]

Wat hebben teksten als: "schiet de homo's dood" nog met kunst te maken?
Ik denk evenveel als
quote:
Fuck hirsi ali Somali
Dit is rico chemically.
Ben aan zet stuur een skut-raket.
Naar die kanker slet je bent goedkoper dan een easy-jet.
Twee maanden in Nederland en dan al zo bijdehand.
Kanker hoer kanker stront vlek.Sla je op je bek, breek je nek.

Wat je denkt wat je denkt.Je bent een excuus allochtoon doe is gewoon.
Want ik weet waar je hooitje woont.Kanker hoer altijd op de loer.
Met je dicht genaaide snee bij de vvd in de vorm van zalm.
Fuck cda fuck vvd dit is DHC.Motherfucker met volkert van der G.
Wat je denkt wat je denkt.Hardcore gangster shit daar zorg ik voor.

We zijn bezig met het voorbereiden op een liquidatie op hirsi ali.
Dat is mijn reactie voor de ordes die ze zei op de televisie praten over intergratie.
Het heeft geen zin want je blijft een ziekelijk irritant Voor jouw vaginale complicatie.
Bestaat geen vaccinatie of andere medicijn je kan beter geen vijand van mij zijn den haag is mijn terrein.Kanker huis-neger steek je neer want je bent vies.
Je bent een allochtoon met een te hoge toon vieze kloon van een autochtoon.Slet als een skelet.
Kut kabinet Automobilisten zien je maar net.Zwakke aids patiënt.

Je was eerst een moslim nu ben je een jood in zware nood in Somalië was je al blij met een stukje brood kwam hier in een houten bood.Je keek om je heen en genood toen Nederland je assiel aanbood.Want je kwam zogenaamd uit de goot.Je maakte je eigenland zwarter dan wie je al was.Je kreeg van Zalm een stikker die flikker gore konte likker. Je maakt moe weetje wat ik doe ik snij je in tweeën en dump je in 1 van de zeven zeeën.

Ik weet dat je baalt dat je kut is weggehaald.Omdat je geen orgasme meer krijgt.
Kanker skelet zonder kut.
Den Haag Connection.
pi_21963501
quote:
Op woensdag 15 september 2004 10:01 schreef woordenaar het volgende:

[..]

Ik denk evenveel als
En de groep die dat gemaakt heeft treedt wel in De Melkweg of Nighttown op?
pi_21963508
quote:
Op woensdag 15 september 2004 10:02 schreef SCH het volgende:

[..]

En de groep die dat gemaakt heeft treedt wel in De Melkweg of Nighttown op?
Dat maakt niets uit, het is en blijft immers kunst.
pi_21963521
quote:
Op woensdag 15 september 2004 10:02 schreef woordenaar het volgende:

[..]

Waarom, wat is er kunst aan?
pi_21963527
quote:
Op woensdag 15 september 2004 10:02 schreef woordenaar het volgende:

[..]

Dat maakt nogal wat uit. Het gaat er hierom dat deze groepen geprogrammeerd worden op respectabele poppodia en niet om de vraag of deze man zijn nummers mag maken. Dat is een essentieel verschil. Ik leg mijn klachten niet neer bij de artiest maar bij de podia.
pi_21963591
quote:
Op woensdag 15 september 2004 10:03 schreef Seborik het volgende:

[..]

Waarom, wat is er kunst aan?
Om zo dom en narrowminded te zijn dat je het discrimineren zoals dat bij jezelf als 'gekleurde medemens' gebeurt veroordeelt en dan vervolgens een andere groep mensen uitkiest om inferieur te noemen, en het voor jezelf acceptabel maakt om homo's nog in elkaar te slaan ook.
Dat is een hele kunst, sebbo.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_21963671
"De Melkweg ziet geen reden om het optreden af te zeggen. Volgens de programmeur zijn songteksten niet de oorzaak van haat en geweld. "

Dat vind ik zo'n slap argument
pi_21963698
De programmeur is een rund. Songteksten die explicieit oproepen tot haat en geweld met daarbij een performer die hier volledig achter staat en dit uit in zijn gedrag, hebben wel degelijk een effect op mensen.
pi_21963719
Battie boy get up and RUUNN!! ...
Ik kon er altijd wel de humor van inzien al is het wel fout ja
pi_21963894
quote:
Op woensdag 15 september 2004 10:04 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat maakt nogal wat uit. Het gaat er hierom dat deze groepen geprogrammeerd worden op respectabele poppodia en niet om de vraag of deze man zijn nummers mag maken. Dat is een essentieel verschil. Ik leg mijn klachten niet neer bij de artiest maar bij de podia.
Bullshit, zo'n 'respectabel poppodium' mag nog altijd zelf kiezen wie ze er laten optreden.
En daarnaast... het is toch de cultuuuuuuuuuuuuuuuuuuur en die dient behouden te worden?
pi_21964000
quote:
Op woensdag 15 september 2004 10:32 schreef CybErik het volgende:

[..]

Bullshit, zo'n 'respectabel poppodium' mag nog altijd zelf kiezen wie ze er laten optreden.
En ik mag ze daar toch op bekritiseren?
pi_21964137
quote:

[..]

En daarnaast... het is toch de cultuuuuuuuuuuuuuuuuuuur en die dient behouden te worden?
Je kunt je afvragen of je een cultuur wil waarin om haat wordt geroepen. In Jamaïca is het geaccepteerd. Hier niet. Dit soort teksten zijn hier onwenselijk.
pi_21964165
quote:

[..]

Dus Skrewdiver of andere nazibands zijn ook welkom?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 15 september 2004 @ 10:52:45 #21
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_21964223
quote:
Op woensdag 15 september 2004 10:04 schreef SCH het volgende:

[..]

Veroordeel jij het podium meer dan de zanger?

Hoe ver moet je daarin gaan? Je verbied de schrijver nietz'n boeken teschrijven maar iedere drukker die het durft uitte geven is fout? Op die manier komen we uit bij de Amerikaanse versie van "freedom" of speech: iedereen mag zeggen wat-ie vind alleen The Corporates bepalen wat we mogen horen.

Mijn mening over deze Buju is de volgende: pak 'm op wat-ie doet en niet op wat-ie zegt. Pak dus ook degenen aan dien handelen naar aanleiding van wat-ie zegt. Als er een wettelijke basis is om dit optreden geen doorgang te laten hebben, schrap het dan: is die wettelijke basis er niet, dan moet het door gaan. Anders komen we in een hellend vlak waar ik niet wil kokmen: wie bepaald welke teksten mogen? Teksten waarin drugs verheerlijkt worden? Black Metal teksten waarin in gezongen wordt over dood en verderf? Teksten waarin zelfmoord als oplossing genoemd wordt? Teksten waarin over abortus gezongen wordt? Wie bepaald die grens?
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_21964296
Het is mij niet helemaal duidelijk of hij nou nog steeds homofobe teksten zingt of niet. Volgens het artikel is de commotie vooral gebaseerd op een nummer dat al tien jaar oud is en niet meer op zijn repertoire staat:
quote:
De huidige commotie rond Buju Banton, die deze maand wel optrad op het Reggae Sundance-festival in Eindhoven en gisteren nog in het Belgische Oudenaarde, is vooral gebaseerd op het nummer Boom bye bye. Dat liegt er inderdaad niet om. Het is een verwerpelijk staaltje homohaat. Het merkwaardige is dat Boom bye bye al tien jaar oud is. En toen al was het omstreden. Zo omstreden zelfs dat Bantons carrière er danig onder te lijden had. Sindsdien staat het dan ook niet meer op zijn repertoire. Homofoob is hij, en met hem al die andere dancehall-artiesten, nog wel degelijk.
Dat iemand tien jaar geleden een uiterst dubieuze tekst heeft ingezongen vind ik op zichzelf geen reden om hem nu maar van het podium te weren. Kwalijker is het natuurlijk dat hij kennelijk onlangs ook nog in opspraak is gekomen door de vermeende mishandeling van een (of meer) homo's op Jamaica. Dat vind ik al een betere reden om hem niet te programmeren voor de Melkweg.

Maar: hoewel ik absoluut niet achter dit soort teksten en handelingen sta, zijn er ongetwijfeld tientallen andere artiesten te verzinnen die ook geen zuiver geweten hebben en toch nog steeds op grote podia spelen. Neem bijv. James Brown, die een verleden heeft van vrouwenmishandeling, geweldpleging, drugmisbruik, etc. Toch speelt de man nog over de hele wereld.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 15 september 2004 @ 10:58:39 #23
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_21964356
De situatie komt me overigens bekend voor: zo in 1990 zou Type O Negative optreden in De Melkweg. Dat zou het foutste van het foutste zijn (want racistisch en fascistisch) en studenten (waaronder mijn toenmalige vriendin) en autonomen hebben toen er voor gezorgd dat dat optreden niet doorging door De Melkweg te belagen. Ik wilde daar toen ook al niet aan meedoen. Het grappige was dat die vriendin ook fanatiek Slayer fan was en de teksten vam Type O zijn niet veel "fouter" dan die van Slayer. Later was Type O volkomen geaccepteerd en bleek het met die teksten ookwel mee te vallen.

Persoonlijk vind ik dat je dergelijke zaken via wettelijke richtlijnen moet aanpakken en niet via een volksgericht.
pi_21964388
Ik heb Buju Banton trouwens een keer live gezien, in 1998 op Parkpop waar hij voor honderdduizenden mensen speelde. Kan me niet echt openlijke anti-homoteksten herinneren van het optreden, maar goed: zoals in het artikel ook al gesteld wordt, is dat Jamaicaanse patois ook niet echt goed te verstaan.
pi_21964494
quote:
Op woensdag 15 september 2004 10:50 schreef SCH het volgende:

[..]

Dus Skrewdiver of andere nazibands zijn ook welkom?
Dat moet de Melkweg beslissen. Ik zou er niet heen gaan, maar als zo'n 'respectabel poppodium' besluit zo'n band er te laten optreden moeten zij dat weten. En daar mag je ze natuurlijk wel om bekritiseren
pi_21964568
quote:
Op woensdag 15 september 2004 10:52 schreef Doc het volgende:

Veroordeel jij het podium meer dan de zanger?
Ik veroordeel de argumenten van de programmeur. Dat het allemaal niet zo erg is volgens hem en dat we het moeten relativeren want teksten roepen niet op tot daden. Het stoort me dat als het om homoseksualiteit gaat er nogal eens wat gemakkelijjk wordt gedaan.
quote:
Hoe ver moet je daarin gaan? Je verbied de schrijver nietz'n boeken teschrijven maar iedere drukker die het durft uitte geven is fout? Op die manier komen we uit bij de Amerikaanse versie van "freedom" of speech: iedereen mag zeggen wat-ie vind alleen The Corporates bepalen wat we mogen horen.
Dat is heel delicaat en ik ben ook geen voorstander van censuur maar ik vind wel dat er van een zaal als De Melkweg een zeker beleid mag worden verwacht. Of vindt jij dat ze alles moeten kunnen programmeren. Ook Skrewdiver?
quote:
Mijn mening over deze Buju is de volgende: pak 'm op wat-ie doet en niet op wat-ie zegt. Pak dus ook degenen aan dien handelen naar aanleiding van wat-ie zegt.
Ik zou toch liever ook iets in de preventieve sfeer doen. Het zaaien en oproepen tot haat en het aan de jeugd duidelijk maken dat homo's achtelrlijke wezens zijn die je gewelddadig mag benaderen, vind ik verwerpelijk. Ik hoop maar dat ik niet degene ben die door een fan van Buju wordt aangepakt.
quote:
Als er een wettelijke basis is om dit optreden geen doorgang te laten hebben, schrap het dan: is die wettelijke basis er niet, dan moet het door gaan. Anders komen we in een hellend vlak waar ik niet wil kokmen: wie bepaald welke teksten mogen? Teksten waarin drugs verheerlijkt worden? Black Metal teksten waarin in gezongen wordt over dood en verderf? Teksten waarin zelfmoord als oplossing genoemd wordt? Teksten waarin over abortus gezongen wordt? Wie bepaald die grens?
Waarom moet het perse op een wettelijke basis? Je kan toch een beroep doen op de verantwoordelijkheid van programmeurs en directies om geen bands uit te nodigen die discriminerende en racistische teksten zingen. De zaal bepaalt dat uiteindelijk zelf uiteraard.

Mijn oproep was vooral bedoeld om er niet te gemakkelijk over te doen: ik heb me erg gestoord waarop de programmeur van de Melkweg op de radio de bezwaren wegwuifde en erg relativerend deed over hatelijke teksten.
pi_21964884
Slap antwoord van De Melkweg - maakt me nog bozer:

De Melkweg is wars van elke vorm van discriminatie en geweld,

maar ook vóór vrijheid van meningsuiting en tégen censuur.

Wat betreft het optreden van Buju Banton op 20 september as.

willen wij niet plaatsnemen op de stoel van de aanklager en

de rechter tegelijk.

Wij hebben Banton om een verklaring gevraagd en de inhoud

daarvan geeft ons geen enkele aanleiding om het concert niet

door te laten gaan.

De Directie

FOK!-Schrikkelbaas woensdag 15 september 2004 @ 11:27:00 #28
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_21964951
quote:
Op woensdag 15 september 2004 11:08 schreef SCH het volgende:

Ik veroordeel de argumenten van de programmeur. Dat het allemaal niet zo erg is volgens hem en dat we het moeten relativeren want teksten roepen niet op tot daden. Het stoort me dat als het om homoseksualiteit gaat er nogal eens wat gemakkelijjk wordt gedaan.
Hoewel ik niet snel die Buju zou boeken, snap ik de argumenten van de programeur wel wel, en vind ze valide. Mensen moet je beoordelen op hun daden en niet zozeer op hun meningen. En overigens geldt dat niet alleen wat homoseksualiteit hoor (zie black metal teksten en dergelijke).
quote:

Dat is heel delicaat en ik ben ook geen voorstander van censuur maar ik vind wel dat er van een zaal als De Melkweg een zeker beleid mag worden verwacht. Of vindt jij dat ze alles moeten kunnen programmeren. Ook Skrewdiver?
Ik weet het niet heel zeker maar heel vaag staat me bij dat Skrewdriver ooit wel eens heeft opgetreden in de Melkweg (of paradiso?). Maar als de teksten wettelijk toelaatbaar zijn, dan zou Skrewdriver ook geprogrammeerd kunnen worden.
quote:
Ik zou toch liever ook iets in de preventieve sfeer doen. Het zaaien en oproepen tot haat en het aan de jeugd duidelijk maken dat homo's achtelrlijke wezens zijn die je gewelddadig mag benaderen, vind ik verwerpelijk. Ik hoop maar dat ik niet degene ben die door een fan van Buju wordt aangepakt.
Exact dezelfde argumenten worden gebruikt door ouders die artiesten aanwillen pakken die over zelfmoord zingen. Zou dat ook verboden moeten worden? En teksten waarbij gezongen wordt over de geneugten van (hard)drugs? Ook preventief verbieden?

In mijn mening is de artiest die zingt niet verantwoordelijk voor de daden vande luisteraar. Ik vind wel dat artiesten zorgvuldig mogen zijn en moeten beseffen dat ze wel invloed hebben,maar dat is iets anders dan dat ze verantwoordelijk zijn voor daden van anderen.
quote:
Waarom moet het perse op een wettelijke basis? Je kan toch een beroep doen op de verantwoordelijkheid van programmeurs en directies om geen bands uit te nodigen die discriminerende en racistische teksten zingen. De zaal bepaalt dat uiteindelijk zelf uiteraard.

Mijn oproep was vooral bedoeld om er niet te gemakkelijk over te doen: ik heb me erg gestoord waarop de programmeur van de Melkweg op de radio de bezwaren wegwuifde en erg relativerend deed over hatelijke teksten.
Als er geen wettelijke basis is dan moet een podium kunnen programmeren. Zelfs als ze het niet met een mening eens zijn. Anders krijg je zaken als "corporate censorship".
pi_21965828
quote:
Op woensdag 15 september 2004 10:09 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Om zo dom en narrowminded te zijn dat je het discrimineren zoals dat bij jezelf als 'gekleurde medemens' gebeurt veroordeelt en dan vervolgens een andere groep mensen uitkiest om inferieur te noemen, en het voor jezelf acceptabel maakt om homo's nog in elkaar te slaan ook.
En om zo dom en narrowminded te zijn dat je het discrimineren en uitschelden van je politieke vijanden wel prima vindt en verdedigd als zijnde kunst maar wanneer het je eigen minderheidsgroep betreft wel op de achterste poten gaat staan.
pi_21967854
quote:
Op woensdag 15 september 2004 10:09 schreef shmoopy het volgende:
Precies. Jammer dat de Melkweg de geschiedenisboeken in wil als poppodium dat een homofobe rapper ongestoord liet optreden. Ik zou het in elk geval niet willen als ik eigenaar van zo'n tent was.

En wat kneuzen als Buju Banton betreft: gewoon wegblijven en ook Jamaica boycotten. Hoe minder Europeanen naar dat eiland op vakantie gaan, des te harder komt de klap aan en des te dieper komen ze in de problemen.
  woensdag 15 september 2004 @ 13:59:39 #31
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_21968109
Ik dacht dat jij voor volledige vrijheid van meningsuiting was, SCH?

Ik vind het trouwens best, laat hem maar optreden.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_21968217
Ik vind het kwalijkste dat het bij Buju Banton kennelijk niet alleen bij woorden blijft, maar hij helaas ook de daad bij het woord voegt. Dat vind ik persoonlijk wel een reden om hem niet te laten spelen in de Melkweg.

Axl Rose heeft zich bijv. in een songtekst ook weleens niet zo netjes uitgelaten over immigranten, negers en homo's (zie de lyrics van "One in a million"), maar het COC heeft ook niet voor de Kuip staan protesteren toen Guns N' Roses naar Nederland kwam. Tenminste, ik kan het me niet herinneren.
pi_21968308
quote:
Op woensdag 15 september 2004 14:05 schreef Zander het volgende:
Ik vind het kwalijkste dat het bij Buju Banton kennelijk niet alleen bij woorden blijft, maar hij helaas ook de daad bij het woord voegt. Dat vind ik persoonlijk wel een reden om hem niet te laten spelen in de Melkweg.
Precies, woorden in combinatie met daden zorgen wel degelijk voor na-aapgedrag.
pi_21968325
quote:
Op woensdag 15 september 2004 13:59 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik dacht dat jij voor volledige vrijheid van meningsuiting was, SCH?
Dat weet ik niet hoor, ik wil zeker niet te snel aan die vrijheid tornen.
Maar ik ben wel voor zuiverheid van redenering en ik vind dat De Melkweg slechte argumenten hanteert.
quote:
Ik vind het trouwens best, laat hem maar optreden.
Waarom?
  Redactie Frontpage woensdag 15 september 2004 @ 14:15:24 #35
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_21968436
Het is nooit bewezen dat een agressieve tekst ook daadwerkelijk agressie veroorzaakt. Zoals al eerder werd gezegd , in de black metal worden ook de meest vreselijkste dingen geroepen ! In de popmuziek ook hoor ! Al die jonge mensen die denken dat de liefde tussen een jongen en meisje (zoals beschreven door bijvoorbeeld N Sync) echt werkt moeten liggen niet veel later bij de psychiater op de bank. Liefdes liedjes zijn schadelijker dan menig mens denkt !

Anyway , ik ben absoluut tegen censuur en het is out of the question wat kunst is of niet. Wat kunst is kan niemand bepalen. Dat voel je , dat maak je mee. Onze Salvador Dali lunchde ooit eens met Franco , John Lennon liep met een swatstika band om zijn arm door Hamburg , Elvis had banden met de CIA enz enz.....
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
pi_21968521
Lezen Billy. Woorden met daarbij ook visuele input (of dit rolgedrag). Daarbij moet je altijd uitgaan van overzichtsstudies en daarbij is bij kinderen wel degelijk dit effect aangetoond. Er zijn individuele studies die het tegendeel bewijzen, maar wanneer je alles op een groot hoop stort en er wat fratsen mee uithaalt, levert het wel degelijk resultaten op.
pi_21968616
Natuurlijk is er effect, gisteren niet die zaak gevolgd over misbruik door en met kinderen? Met MTV als inspiratiebron? Zal wel even een linkje zoeken.
pi_21968641
Ja, wel op tv gezien, maar heb me er niet in verdiept. Daarbij ging het ook met name om het gedrag dat vertoond werd (in clips op emtievie).
pi_21968717
Tja, maar is het dan de taak van de zaalprogrammeurs om te zorgen dat kinderen niet in aanraking komen met dit soort artiesten? Het lijkt mij meer zaak dat ouders zelf in de gaten houden waar hun koters naar luisteren, anders kun je wel aan de gang blijven.

Als een of andere reggae-artiest een dikke spliff op het podium rookt en ondertussen het Marijuana-evangelie predikt (iets wat veel meer in reggae-teksten voorkomt dan homohaat), dan kun je je ook afvragen of dat nou wel zo bevorderlijk is voor de tere kinderziel.
pi_21968783
quote:
Op woensdag 15 september 2004 14:26 schreef Zander het volgende:
Tja, maar is het dan de taak van de zaalprogrammeurs om te zorgen dat kinderen niet in aanraking komen met dit soort artiesten?
Neuh, want het gaat helemaal niet om kinderen die naar zo'n concert komen. Ik vind dat de directie er over na moet denken of ze dit soort artiesten in de programmering willen en als ze daar op aangesproken worden moeten zorgen dat ze een fatsoenlijk verhaal hebben.

Ik ben niet bij voorbaat tegen het optreden maar wel tegen de manier waarop de Melkweg het verdedigt.
  woensdag 15 september 2004 @ 14:33:00 #41
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_21968865
quote:
Op woensdag 15 september 2004 14:10 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat weet ik niet hoor, ik wil zeker niet te snel aan die vrijheid tornen.
Maar ik ben wel voor zuiverheid van redenering en ik vind dat De Melkweg slechte argumenten hanteert.
[..]

Waarom?
Nu ik lees dat ie het ook in daden uitvoert begin ik te twijfelen, maar in beginsel ben ik voor zo ver mogelijk gaande vrijheid van meningsuiting. Wat voor debiele dingen mensen daar dan ook mee doen. Maar goed, als iemand het ook echt uitvoert, dan hoeft het van mij idd niet zo nodig.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 15 september 2004 @ 14:33:35 #42
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_21968878
quote:
Op woensdag 15 september 2004 14:05 schreef Zander het volgende:
Ik las "dat er van verdacht werd" ook zich daadwerkelijk in daad tegen homoos te richten. Vooralsnog zonder verdere bron of wat dan ook.

Ik kan me voorstellen dat je in dat geval voorzichtig bent maar kan me desondanks voorstellen dat je die gast laat optreden. Zoals je al zei viel hetop parkpop toenderdertijd niet op dat het zo ant-homo was en het aantal acties tegen homoos is ook niet gestegen nav dat optrden.
  Redactie Frontpage woensdag 15 september 2004 @ 14:34:18 #43
95179 TheGrandWazoo
pi_21968905
Mensen die naar zo'n concert gaan zijn meestal geen kinderen. Mensen die het concert bezoeken zijn volwassen genoeg om dit alles met een bak zout te nemen. Mochten er echte homofoben op af komen , dan is dat een trieste zaak maar helaas de werkelijkheid. Verbieden ? Dan is het einde zoek want dan kun je wel meer zaken gaan verbieden. Aan de andere kant , het taboe mag ook wel weer eens terug komen. Denk maar aan Freek zijn show van twee weken geleden
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 15 september 2004 @ 14:35:27 #44
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_21968936
quote:
Op woensdag 15 september 2004 14:10 schreef Seborik het volgende:

[..]

Precies, woorden in combinatie met daden zorgen wel degelijk voor na-aapgedrag.
Alle optredens van gangsterrappers ook maar schrappen evenals optreden van black metal bands? Onafhankelijk van of je die muziek nou goed vind denk ik niet dat je dat moet voorstellen.
pi_21968965
Waar ligt de grens tussen seks à la MTV en verkrachting? Vandaag vonnist de rechter in Rotterdam vier hoofdverdachten in een geruchtmakende zaak. 'Die kinderen ontlenen hun ideeën aan MTV-clips.'

ROTTERDAM

Kalverliefde anno 2003: Tessa, Linda, Beatrice en Roos hebben een afspraakje met een paar jongens in het ouderlijk huis van een van hen. Vooral Linda kijkt er reikhalzend naar uit. Ze is een beetje verliefd op Wally; net als zij 13 jaar oud, een schattig ventje met zijn donkere ogen en krullen. Misschien raken ze dit keer wel aan de praat.
Maar het loopt een beetje anders. De jongens willen per se ipsen, en Linda wordt bij twee andere jongens ingedeeld. Beatrice haakt meteen af, want ipsen is pijpen en daar heeft ze geen zin in. De andere meiden hebben dat wel vaker gedaan, onder meer in een fietsenkelder.
Linda heeft eigenlijk niks met de jongens waaraan ze dit keer is gekoppeld. Maar ze doet toch maar wat ze willen. Nadat ze de twee heeft bevredigd, loopt ze door het huis op zoek naar Wally.
Maar als ze een deur opentrekt zit daar haar beste vriendin, Roos, met het geslachtsdeel van háár vriend in haar mond. Wat een rotavond! Linda is kwaad. De twee hartsvriendinnen praten dágen niet met elkaar.
Het is maar een voorbeeld uit een omvangrijk zedenproces dat sinds eind vorig jaar speelt in Rotterdam-West. De namen zijn veranderd, de leeftijden kloppen. De meisjes waren destijds tussen de 13 en 15 jaar oud, de jongens tussen de 13 en 17. Tegen de vier hoofdverdachten doet de rechtbank vandaag uitspraak. Er is twee jaar jeugd-tbs tegen hen geeist. Eerder werden vijf andere jongens veroordeeld, er volgen er nog vier.
Behandeling van zedenmisdrijven door jongeren vindt plaats achter gesloten deuren. Politie en Openbaar Ministerie zijn gewoonlijk terughoudend met informatie over dergelijke zaken. In dit geval echter is actief naar buiten getreden.
De zaak wordt voorgesteld als een van de grootste zedenzaken uit de geschiedenis. Meisjes zouden zijn gechanteerd met foto's en gedwongen tot groepsverkrachtingen, 'ervaren rechercheurs' mochten in de Korpskrant vertellen hoe geschokt ze waren door wat ze waren tegengekomen.
Daarmee wordt de zaak geen recht gedaan, zegt advocaat Marcello Jansen van een van de verdachten. 'De rechtbank heeft tijdens de behandeling zelf gezegd dat dit geen verkrachting is geweest in de traditionele zin van het woord.' Eerder klaagde Jansens collega Karin Blonk al over 'onzinverhalen' over de foto's en de ongefundeerde waardeoordelen van de rechercheurs.
Het boven beschreven incident is juist illustratief voor de ondoorzichtigheid van het gebeurde, zegt Jansen. 'Het is heel wat anders dan iemand die vanachter een bosje springt en iemand verkracht met het mes op de keel. Maar naar buiten toe hebben politie en OM de zaak wel zo aangezet.'
De lijn in de ondervragingen over het beschreven incident is in dit geval veelzeggend. De verbalisanten vroegen nogal door op het feit dat 'Linda' verliefd was op een van de 'verkrachters'. De gedachtegang daarachter is duidelijk; als ze verliefd was op de één, hoe zou ze dan een ander hebben kunnen pijpen? Antwoord dat de verbalisanten vermoedden: dat doet een meisje dat verliefd is niet. Dus: ze is gedwongen.
'Dat is nou net het probleem in dit soort zaken', zegt advocaat Errol Weening. 'De politie begrijpt dat niet, een gemiddelde advocaat begrijpt dat niet, en de rechter waarschijnlijk ook niet. Maar dat betekent niet dat het niet kán. Er gaapt een enorme kloof tussen hún zeden en de zeden van de straat. Die kinderen ontlenen hun ideeën over wat normaal is aan de rapclips op MTV. De jongens én de meisjes. Maar die rechters kijken nooit MTV. Weten díe veel.'
Maar de rechtbank moet kiezen en kiest vrijwel altijd voor het verhaal van een meisje dat aangifte doet, zeggen de advocaten Blonk, Weening en Jansen. Ook al komt de aangifte maanden na het gebeurde, is haar verhaal ongeloofwaardig en de voorgeschiedenis vreemd en ondoorzichtig. De rechtbank gaat ervan uit dat het verhaal van een meisje dat aangifte doet, klopt.
'Dat is bijna nooit een juridische keuze', zegt Weening, 'maar een morele keuze. Ik benijd de rechtbank niet: het is een duivels dilemma.'
pi_21968987
quote:
Op woensdag 15 september 2004 14:35 schreef Doc het volgende:

[..]

Alle optredens van gangsterrappers ook maar schrappen evenals optreden van black metal bands? Onafhankelijk van of je die muziek nou goed vind denk ik niet dat je dat moet voorstellen.
Maar je hebt toch wel wel een zekere verantwoordelijkheid en moraal als zaaleigenaar?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 15 september 2004 @ 14:37:45 #47
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_21968991
Mijn mening over het effect van artiesten op gedrag van anderen
quote:
Op woensdag 15 september 2004 11:27 schreef Doc het volgende:
Exact dezelfde argumenten worden gebruikt door ouders die artiesten aanwillen pakken die over zelfmoord zingen. Zou dat ook verboden moeten worden? En teksten waarbij gezongen wordt over de geneugten van (hard)drugs? Ook preventief verbieden?

In mijn mening is de artiest die zingt niet verantwoordelijk voor de daden vande luisteraar. Ik vind wel dat artiesten zorgvuldig mogen zijn en moeten beseffen dat ze wel invloed hebben,maar dat is iets anders dan dat ze verantwoordelijk zijn voor daden van anderen.
  woensdag 15 september 2004 @ 14:40:17 #48
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_21969067
lekker boeiend, Buju Banton was al geschrapt van de Uitmarkt vanwege dit gedoe.
De Paradiso reageerde daarop; ze vonden het annuleren maar onzin, ze hadden hem al op de programmering staan en waren niet van plan om dat te wijzigen. Het gaat dan ook om een album uit 1992 ofzo.
De muziek is niet bepaald een agressieve stroming te noemen. Sterker nog, het aardt maar bij een hele selecte groep liefhebbers.
En natuurlijk ruikt het COC lont en duikt er als de kippen bovenop om zich maar weer eens in de kijker te werken. Blijkbaar is de jarenlange gay-paradeterreur niet voldoende.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 15 september 2004 @ 14:40:59 #49
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_21969089
quote:
Op woensdag 15 september 2004 14:37 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar je hebt toch wel wel een zekere verantwoordelijkheid en moraal als zaaleigenaar?
Het is inderdaad een morele kwestie: "bepaal ik wat het publiek mag zien en horen ook als het wettelijk gewoon mag?"

Dat is wat ik dus 'corporate censorship' noem, en wat als argument gebruikt kan worden om bv in het zuiden van de VS bands te boycotten die pro-choice zijn om maar wat te noemne.
  Redactie Frontpage woensdag 15 september 2004 @ 14:41:18 #50
95179 TheGrandWazoo
pi_21969102
* yawn

Popmuziek krijg altijd de schuld van deze duivelse zaken. Dat hebben we nu al jaaaaaren achter elkaar gehoord. Plak maar weer waarschuwingsstickers op de cd hoesjes , sluit de bronx af voor de rest van de wereld en laat die enge Wacko Jacko maar weer wat hitjes scoren.

Verantwoordelijkheid ligt bij de ouders. Ook wat muziek betreft tegenwoordig. Vooral omdat deze de laatste tijd veel meer visueel van belang is dan muzikaal.
(Superworm)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')