Wat hebben teksten als: "schiet de homo's dood" nog met kunst te maken?quote:Op woensdag 15 september 2004 08:47 schreef woordenaar het volgende:
Dat is kunst. Deze man wil zijn gevoelens uiten.
Ik denk evenveel alsquote:Op woensdag 15 september 2004 09:52 schreef Seborik het volgende:
[..]
Wat hebben teksten als: "schiet de homo's dood" nog met kunst te maken?
quote:Fuck hirsi ali Somali
Dit is rico chemically.
Ben aan zet stuur een skut-raket.
Naar die kanker slet je bent goedkoper dan een easy-jet.
Twee maanden in Nederland en dan al zo bijdehand.
Kanker hoer kanker stront vlek.Sla je op je bek, breek je nek.
Wat je denkt wat je denkt.Je bent een excuus allochtoon doe is gewoon.
Want ik weet waar je hooitje woont.Kanker hoer altijd op de loer.
Met je dicht genaaide snee bij de vvd in de vorm van zalm.
Fuck cda fuck vvd dit is DHC.Motherfucker met volkert van der G.
Wat je denkt wat je denkt.Hardcore gangster shit daar zorg ik voor.
We zijn bezig met het voorbereiden op een liquidatie op hirsi ali.
Dat is mijn reactie voor de ordes die ze zei op de televisie praten over intergratie.
Het heeft geen zin want je blijft een ziekelijk irritant Voor jouw vaginale complicatie.
Bestaat geen vaccinatie of andere medicijn je kan beter geen vijand van mij zijn den haag is mijn terrein.Kanker huis-neger steek je neer want je bent vies.
Je bent een allochtoon met een te hoge toon vieze kloon van een autochtoon.Slet als een skelet.
Kut kabinet Automobilisten zien je maar net.Zwakke aids patiënt.
Je was eerst een moslim nu ben je een jood in zware nood in Somalië was je al blij met een stukje brood kwam hier in een houten bood.Je keek om je heen en genood toen Nederland je assiel aanbood.Want je kwam zogenaamd uit de goot.Je maakte je eigenland zwarter dan wie je al was.Je kreeg van Zalm een stikker die flikker gore konte likker. Je maakt moe weetje wat ik doe ik snij je in tweeën en dump je in 1 van de zeven zeeën.
Ik weet dat je baalt dat je kut is weggehaald.Omdat je geen orgasme meer krijgt.
Kanker skelet zonder kut.
Den Haag Connection.
En de groep die dat gemaakt heeft treedt wel in De Melkweg of Nighttown op?quote:Op woensdag 15 september 2004 10:01 schreef woordenaar het volgende:
[..]
Ik denk evenveel als
Dat maakt niets uit, het is en blijft immers kunst.quote:Op woensdag 15 september 2004 10:02 schreef SCH het volgende:
[..]
En de groep die dat gemaakt heeft treedt wel in De Melkweg of Nighttown op?
Waarom, wat is er kunst aan?quote:Op woensdag 15 september 2004 10:02 schreef woordenaar het volgende:
[..]
Dat maakt niets uit, het is en blijft immers kunst.
Dat maakt nogal wat uit. Het gaat er hierom dat deze groepen geprogrammeerd worden op respectabele poppodia en niet om de vraag of deze man zijn nummers mag maken. Dat is een essentieel verschil. Ik leg mijn klachten niet neer bij de artiest maar bij de podia.quote:Op woensdag 15 september 2004 10:02 schreef woordenaar het volgende:
[..]
Dat maakt niets uit, het is en blijft immers kunst.
Om zo dom en narrowminded te zijn dat je het discrimineren zoals dat bij jezelf als 'gekleurde medemens' gebeurt veroordeelt en dan vervolgens een andere groep mensen uitkiest om inferieur te noemen, en het voor jezelf acceptabel maakt om homo's nog in elkaar te slaan ook.quote:Op woensdag 15 september 2004 10:03 schreef Seborik het volgende:
[..]
Waarom, wat is er kunst aan?
Bullshit, zo'n 'respectabel poppodium' mag nog altijd zelf kiezen wie ze er laten optreden.quote:Op woensdag 15 september 2004 10:04 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat maakt nogal wat uit. Het gaat er hierom dat deze groepen geprogrammeerd worden op respectabele poppodia en niet om de vraag of deze man zijn nummers mag maken. Dat is een essentieel verschil. Ik leg mijn klachten niet neer bij de artiest maar bij de podia.
En ik mag ze daar toch op bekritiseren?quote:Op woensdag 15 september 2004 10:32 schreef CybErik het volgende:
[..]
Bullshit, zo'n 'respectabel poppodium' mag nog altijd zelf kiezen wie ze er laten optreden.
Je kunt je afvragen of je een cultuur wil waarin om haat wordt geroepen. In Jamaïca is het geaccepteerd. Hier niet. Dit soort teksten zijn hier onwenselijk.quote:Op woensdag 15 september 2004 10:32 schreef CybErik het volgende:
[..]
Bullshit, zo'n 'respectabel poppodium' mag nog altijd zelf kiezen wie ze er laten optreden.
En daarnaast... het is toch de cultuuuuuuuuuuuuuuuuuuur en die dient behouden te worden?![]()
Dus Skrewdiver of andere nazibands zijn ook welkom?quote:Op woensdag 15 september 2004 10:32 schreef CybErik het volgende:
[..]
Veroordeel jij het podium meer dan de zanger?quote:Op woensdag 15 september 2004 10:04 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat maakt nogal wat uit. Het gaat er hierom dat deze groepen geprogrammeerd worden op respectabele poppodia en niet om de vraag of deze man zijn nummers mag maken. Dat is een essentieel verschil. Ik leg mijn klachten niet neer bij de artiest maar bij de podia.
Dat iemand tien jaar geleden een uiterst dubieuze tekst heeft ingezongen vind ik op zichzelf geen reden om hem nu maar van het podium te weren. Kwalijker is het natuurlijk dat hij kennelijk onlangs ook nog in opspraak is gekomen door de vermeende mishandeling van een (of meer) homo's op Jamaica. Dat vind ik al een betere reden om hem niet te programmeren voor de Melkweg.quote:De huidige commotie rond Buju Banton, die deze maand wel optrad op het Reggae Sundance-festival in Eindhoven en gisteren nog in het Belgische Oudenaarde, is vooral gebaseerd op het nummer Boom bye bye. Dat liegt er inderdaad niet om. Het is een verwerpelijk staaltje homohaat. Het merkwaardige is dat Boom bye bye al tien jaar oud is. En toen al was het omstreden. Zo omstreden zelfs dat Bantons carrière er danig onder te lijden had. Sindsdien staat het dan ook niet meer op zijn repertoire. Homofoob is hij, en met hem al die andere dancehall-artiesten, nog wel degelijk.
Dat moet de Melkweg beslissen. Ik zou er niet heen gaan, maar als zo'n 'respectabel poppodium' besluit zo'n band er te laten optreden moeten zij dat weten. En daar mag je ze natuurlijk wel om bekritiserenquote:Op woensdag 15 september 2004 10:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Dus Skrewdiver of andere nazibands zijn ook welkom?
Ik veroordeel de argumenten van de programmeur. Dat het allemaal niet zo erg is volgens hem en dat we het moeten relativeren want teksten roepen niet op tot daden. Het stoort me dat als het om homoseksualiteit gaat er nogal eens wat gemakkelijjk wordt gedaan.quote:Op woensdag 15 september 2004 10:52 schreef Doc het volgende:
Veroordeel jij het podium meer dan de zanger?
Dat is heel delicaat en ik ben ook geen voorstander van censuur maar ik vind wel dat er van een zaal als De Melkweg een zeker beleid mag worden verwacht. Of vindt jij dat ze alles moeten kunnen programmeren. Ook Skrewdiver?quote:Hoe ver moet je daarin gaan? Je verbied de schrijver nietz'n boeken teschrijven maar iedere drukker die het durft uitte geven is fout? Op die manier komen we uit bij de Amerikaanse versie van "freedom" of speech: iedereen mag zeggen wat-ie vind alleen The Corporates bepalen wat we mogen horen.
Ik zou toch liever ook iets in de preventieve sfeer doen. Het zaaien en oproepen tot haat en het aan de jeugd duidelijk maken dat homo's achtelrlijke wezens zijn die je gewelddadig mag benaderen, vind ik verwerpelijk. Ik hoop maar dat ik niet degene ben die door een fan van Buju wordt aangepakt.quote:Mijn mening over deze Buju is de volgende: pak 'm op wat-ie doet en niet op wat-ie zegt. Pak dus ook degenen aan dien handelen naar aanleiding van wat-ie zegt.
Waarom moet het perse op een wettelijke basis? Je kan toch een beroep doen op de verantwoordelijkheid van programmeurs en directies om geen bands uit te nodigen die discriminerende en racistische teksten zingen. De zaal bepaalt dat uiteindelijk zelf uiteraard.quote:Als er een wettelijke basis is om dit optreden geen doorgang te laten hebben, schrap het dan: is die wettelijke basis er niet, dan moet het door gaan. Anders komen we in een hellend vlak waar ik niet wil kokmen: wie bepaald welke teksten mogen? Teksten waarin drugs verheerlijkt worden? Black Metal teksten waarin in gezongen wordt over dood en verderf? Teksten waarin zelfmoord als oplossing genoemd wordt? Teksten waarin over abortus gezongen wordt? Wie bepaald die grens?
Hoewel ik niet snel die Buju zou boeken, snap ik de argumenten van de programeur wel wel, en vind ze valide. Mensen moet je beoordelen op hun daden en niet zozeer op hun meningen. En overigens geldt dat niet alleen wat homoseksualiteit hoor (zie black metal teksten en dergelijke).quote:Op woensdag 15 september 2004 11:08 schreef SCH het volgende:
Ik veroordeel de argumenten van de programmeur. Dat het allemaal niet zo erg is volgens hem en dat we het moeten relativeren want teksten roepen niet op tot daden. Het stoort me dat als het om homoseksualiteit gaat er nogal eens wat gemakkelijjk wordt gedaan.
Ik weet het niet heel zeker maar heel vaag staat me bij dat Skrewdriver ooit wel eens heeft opgetreden in de Melkweg (of paradiso?). Maar als de teksten wettelijk toelaatbaar zijn, dan zou Skrewdriver ook geprogrammeerd kunnen worden.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:08 schreef SCH het volgende:
Dat is heel delicaat en ik ben ook geen voorstander van censuur maar ik vind wel dat er van een zaal als De Melkweg een zeker beleid mag worden verwacht. Of vindt jij dat ze alles moeten kunnen programmeren. Ook Skrewdiver?
Exact dezelfde argumenten worden gebruikt door ouders die artiesten aanwillen pakken die over zelfmoord zingen. Zou dat ook verboden moeten worden? En teksten waarbij gezongen wordt over de geneugten van (hard)drugs? Ook preventief verbieden?quote:Op woensdag 15 september 2004 11:08 schreef SCH het volgende:
Ik zou toch liever ook iets in de preventieve sfeer doen. Het zaaien en oproepen tot haat en het aan de jeugd duidelijk maken dat homo's achtelrlijke wezens zijn die je gewelddadig mag benaderen, vind ik verwerpelijk. Ik hoop maar dat ik niet degene ben die door een fan van Buju wordt aangepakt.
Als er geen wettelijke basis is dan moet een podium kunnen programmeren. Zelfs als ze het niet met een mening eens zijn. Anders krijg je zaken als "corporate censorship".quote:Op woensdag 15 september 2004 11:08 schreef SCH het volgende:
Waarom moet het perse op een wettelijke basis? Je kan toch een beroep doen op de verantwoordelijkheid van programmeurs en directies om geen bands uit te nodigen die discriminerende en racistische teksten zingen. De zaal bepaalt dat uiteindelijk zelf uiteraard.
Mijn oproep was vooral bedoeld om er niet te gemakkelijk over te doen: ik heb me erg gestoord waarop de programmeur van de Melkweg op de radio de bezwaren wegwuifde en erg relativerend deed over hatelijke teksten.
En om zo dom en narrowminded te zijn dat je het discrimineren en uitschelden van je politieke vijanden wel prima vindt en verdedigd als zijnde kunst maar wanneer het je eigen minderheidsgroep betreft wel op de achterste poten gaat staan.quote:Op woensdag 15 september 2004 10:09 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Om zo dom en narrowminded te zijn dat je het discrimineren zoals dat bij jezelf als 'gekleurde medemens' gebeurt veroordeelt en dan vervolgens een andere groep mensen uitkiest om inferieur te noemen, en het voor jezelf acceptabel maakt om homo's nog in elkaar te slaan ook.
Dat is een hele kunst, sebbo.
Precies. Jammer dat de Melkweg de geschiedenisboeken in wil als poppodium dat een homofobe rapper ongestoord liet optreden. Ik zou het in elk geval niet willen als ik eigenaar van zo'n tent was.quote:Op woensdag 15 september 2004 10:09 schreef shmoopy het volgende:
Om zo dom en narrowminded te zijn dat je het discrimineren zoals dat bij jezelf als 'gekleurde medemens' gebeurt veroordeelt en dan vervolgens een andere groep mensen uitkiest om inferieur te noemen, en het voor jezelf acceptabel maakt om homo's nog in elkaar te slaan ook.
Dat is een hele kunst, sebbo.
Precies, woorden in combinatie met daden zorgen wel degelijk voor na-aapgedrag.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:05 schreef Zander het volgende:
Ik vind het kwalijkste dat het bij Buju Banton kennelijk niet alleen bij woorden blijft, maar hij helaas ook de daad bij het woord voegt. Dat vind ik persoonlijk wel een reden om hem niet te laten spelen in de Melkweg.
Dat weet ik niet hoor, ik wil zeker niet te snel aan die vrijheid tornen.quote:Op woensdag 15 september 2004 13:59 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik dacht dat jij voor volledige vrijheid van meningsuiting was, SCH?
Waarom?quote:Ik vind het trouwens best, laat hem maar optreden.
Neuh, want het gaat helemaal niet om kinderen die naar zo'n concert komen. Ik vind dat de directie er over na moet denken of ze dit soort artiesten in de programmering willen en als ze daar op aangesproken worden moeten zorgen dat ze een fatsoenlijk verhaal hebben.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:26 schreef Zander het volgende:
Tja, maar is het dan de taak van de zaalprogrammeurs om te zorgen dat kinderen niet in aanraking komen met dit soort artiesten?
Nu ik lees dat ie het ook in daden uitvoert begin ik te twijfelen, maar in beginsel ben ik voor zo ver mogelijk gaande vrijheid van meningsuiting. Wat voor debiele dingen mensen daar dan ook mee doen. Maar goed, als iemand het ook echt uitvoert, dan hoeft het van mij idd niet zo nodig.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat weet ik niet hoor, ik wil zeker niet te snel aan die vrijheid tornen.
Maar ik ben wel voor zuiverheid van redenering en ik vind dat De Melkweg slechte argumenten hanteert.
[..]
Waarom?
Ik las "dat er van verdacht werd" ook zich daadwerkelijk in daad tegen homoos te richten. Vooralsnog zonder verdere bron of wat dan ook.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:05 schreef Zander het volgende:
Ik vind het kwalijkste dat het bij Buju Banton kennelijk niet alleen bij woorden blijft, maar hij helaas ook de daad bij het woord voegt. Dat vind ik persoonlijk wel een reden om hem niet te laten spelen in de Melkweg.
Alle optredens van gangsterrappers ook maar schrappen evenals optreden van black metal bands? Onafhankelijk van of je die muziek nou goed vind denk ik niet dat je dat moet voorstellen.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:10 schreef Seborik het volgende:
[..]
Precies, woorden in combinatie met daden zorgen wel degelijk voor na-aapgedrag.
Maar je hebt toch wel wel een zekere verantwoordelijkheid en moraal als zaaleigenaar?quote:Op woensdag 15 september 2004 14:35 schreef Doc het volgende:
[..]
Alle optredens van gangsterrappers ook maar schrappen evenals optreden van black metal bands? Onafhankelijk van of je die muziek nou goed vind denk ik niet dat je dat moet voorstellen.
quote:Op woensdag 15 september 2004 11:27 schreef Doc het volgende:
Exact dezelfde argumenten worden gebruikt door ouders die artiesten aanwillen pakken die over zelfmoord zingen. Zou dat ook verboden moeten worden? En teksten waarbij gezongen wordt over de geneugten van (hard)drugs? Ook preventief verbieden?
In mijn mening is de artiest die zingt niet verantwoordelijk voor de daden vande luisteraar. Ik vind wel dat artiesten zorgvuldig mogen zijn en moeten beseffen dat ze wel invloed hebben,maar dat is iets anders dan dat ze verantwoordelijk zijn voor daden van anderen.
Het is inderdaad een morele kwestie: "bepaal ik wat het publiek mag zien en horen ook als het wettelijk gewoon mag?"quote:Op woensdag 15 september 2004 14:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar je hebt toch wel wel een zekere verantwoordelijkheid en moraal als zaaleigenaar?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |