abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21942244
Ik ken ze, en het zijn aardige lui, maar ze gaan een groot probleem krijgen. Dit weten ze nnu nog niet, maar ik wel, want ik luister niet teveel naar klassiek. Stel je voor, de jaren verstrijken, je passeert de 30, de 35, schrukt tegen de veertig aan en langzaam maar zeker zak je weg in de moerasjaren tussen viriele jeugdigheid en berustende bejaardheid. Het staat met neonletters boven de meeste veertigers: midlife-crisis. En dan kom je tot het besef dat je al je hele leven naar oude muziek hebt geluisterd: klassiek. Van je 15e tot nu: klassiek. Dezelfde muziek, met dezelfde gestileerde muziektaal: klassiek.

En dan besef je ook dat je 20 jaar hedendaagse muziek aan je voorbij hebt laten gaan, je hebt je niet geworpen in de woelige wereld van moderne muziek. Je hebt niet in de waan de muziekdag geleefd, geproefd van de nieuwe smaakjes die zich elke jaar aandienden, je hebt niet meegemaakt hoe muzikale invloeden elkaar aanstaken en ontwikkelden. Je hebt, in een van de vele retrospectieve avonden die je nou eenmaal hebt als crisisveertiger, van een gedistingeerde afstand ontelbare uitvoeringen beluisterd van dezelfde componist, tientallen jaren lang. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik wil niet dat als mijn midlifecrisis zich aankondigt als harige bierbuik, ik in het maanlicht tot het besef kom dat ik nog eens 40 jaar gedoemd ben om klassiek te luisteren. Waarom dus al die oeroude zwaarte al vanaf je 20ste op je schouders dragen? Waarom niet je eigen tijd muzikaal beleven? Klassiek is mooie muziek, maar luister het niet te vaak, je hebt er nog genoeg tijd voor.
pi_21942273
Bedankt voor de wijze raad. Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken.
pi_21942524
Kan ik het roerend mee eens zijn. Durf verder te kijken dan je neus lang is
  dinsdag 14 september 2004 @ 11:49:40 #4
14505 OProg
A Life in Music
pi_21942550
En wat is nu eigenlijk het verschil met nu muziek uit de jaren 60/70 luisteren terwijl je 23 bent?
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_21942588
Het een sluit het ander niet uit, hoor.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_21942589
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 11:49 schreef OProg het volgende:
En wat is nu eigenlijk het verschil met nu muziek uit de jaren 60/70 luisteren terwijl je 23 bent?
Zie ik eruit alsof ik je vragen ga beantwoorden?
  dinsdag 14 september 2004 @ 11:53:08 #7
14505 OProg
A Life in Music
pi_21942612
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 11:51 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Zie ik eruit alsof ik je vragen ga beantwoorden?
Je moet wat zeggen als je vragen op een slap lulverhaal niet kan antwoorden he
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
pi_21942637
Er is zoveel muziek te krijgen in zoveel verschillende genres dat je sowieso altijd het risico loopt dat je er op je 40ste achterkomt dat je op het verkeerde paard hebt gewed. Misschien denk je tegen die tijd wel: "Ach, had ik die indie-rock maar eerder ontdekt" en dan kunnen al je IDM-platen bij het grof vuil.

[ Bericht 2% gewijzigd door Zander op 14-09-2004 12:02:45 ]
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  dinsdag 14 september 2004 @ 12:32:57 #9
50241 wokje
Oosters Roerbakpannetje
pi_21943305
TS heeft gelijk, je kunt als BRE3ZAH chick beter naar 538 luisteren, daar word je pas wijzer van! Nee, dan krijg je echt geen midlifecrisis; die suffe 'moderne' liedjes van jou hebben écht wat te bieden!
Liever
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 11:34 schreef zodiakk het volgende:
20 jaar hedendaagse muziek aan je voorbij [...] laten gaan,
dan al het spannends uit de 4 eeuwen daarvoor missen!
Zeg nou zelf, iedere nerd kan van die prut top40 muziek in mekaar zetten. Laten "zingen" door een mooi koppie en je bent binnen! Het zou 'ns tijd worden dat TS zich eens fatsoenlijk in bijv. Bach of Chopin zou verdiepen. Daar zit echt zó veel meer in dan je denkt!
Your best friend is you, I'm my best friend too
I share the same views and hardly ever argue
pi_21943364
Maar er is meer moderne muziek dan alleen top40-hitjes natuurlijk.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_21943470
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 11:53 schreef OProg het volgende:
Je moet wat zeggen als je vragen op een slap lulverhaal niet kan antwoorden he
Ik vind dat jij je ideeen in een wat andere vorm dan een zogenaamde retorische vraag moet gieten. Ik heb het hier over klassieke muziek in de zin van componisten die allang onder de zoden liggen. Omdat er vroeger bijna alleen maar klassieke muziek was, gebruik ik het woord klassieke muziek. Muziek uit de jaren 60 en 70 zal wellicht over 100 jaar ook binnen deze definitie vallen.
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 11:54 schreef Zander het volgende:
Er is zoveel muziek te krijgen in zoveel verschillende genres dat je sowieso altijd het risico loopt dat je er op je 40ste achterkomt dat je op het verkeerde paard hebt gewed. Misschien denk je tegen die tijd wel: "Ach, had ik die indie-rock maar eerder ontdekt" en dan kunnen al je IDM-platen bij het grof vuil.
Misschien, maar waar het mij om gaat is dat als je IDM (of indierock) luistert, dat juist die muziek, omdat jij jezelf herkent in dat tijdsbeeld, een extra betekenis mee kan krijgen. Jij hebt de waan van die tijd zelf ervaren. En dat geeft 'huidige' muziek een speciale betekenis mee. Het is sentiment wat je aan de muziek ontleent. Dat lijkt een heel voor de hand liggend punt, maar wel een ervaring die je bij klassieke muziek mist. Klassiek biedt eigenlijk een hele formele muziekbelevenis. Het heeft misschien ook wel een bepaalde tijdgebonden betekenis, maar bijna niemand heeft uit eerste hand die tijdsgeest ervaren. Als je altijd verstoken bent gebleven van enig sentiment van de tijdsgeest in muziek, dan heb je, als je ouder wordt, misschien wat gemist. Je kan op het verkeerde paard gewed hebben, maar je hebt in ieder geval gewed! Omdat het nou eenmaal zo is dat als mensen ouder worden ze steeds meer los komen te staan van de 'waan van de dag'. Daarom wordt klassiek ook steeds aantrekkelijker, juist omdat zij ook losstaat van 'de waan van de dag'.

Ik vind het dus belangrijk dat je juist in de tijdsgeest bent gedoken en je niet (muzikaal gezien) al moet opstellen als een soort muziekluisteraar op een tijdloze wolk. Daar heb je later in je leven nog altijd de tijd voor. Balans, zeg maar.
pi_21943992
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 11:34 schreef zodiakk het volgende:
Waarom niet je eigen tijd muzikaal beleven?
Waarom kan dat niet met klassieke muziek?
  dinsdag 14 september 2004 @ 13:11:59 #13
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_21944082
Er bestaan klassieke stukken die een stuk meer takkeherrie herbergt dan de ergste defmetal.
Dus klassiek is het dus niet alleen maar saai en rustig.

Dus een lang verhaal TS, maar niet echt 100% waterdicht.

Maar als cultureel (erf)goed beschouw ik het ook lang niet zo hoogstaand als algemeen word aangenomen..
.. meer iets van "nepkakkerij".
pi_21944184
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 12:32 schreef wokje het volgende:
TS heeft gelijk, je kunt als BRE3ZAH chick beter naar 538 luisteren, daar word je pas wijzer van! Nee, dan krijg je echt geen midlifecrisis; die suffe 'moderne' liedjes van jou hebben écht wat te bieden!
Liever
Dat zegt'ie toch niet? Als je niet naar klassiek luistert hoef je nog geen Top-40-538-Bre3z4h-loeikoe te wezen. Dat slaat nergens op. Er zijn zoveel andere stijlen dan alleen die twee.
quote:
dan al het spannends uit de 4 eeuwen daarvoor missen!
Zeg nou zelf, iedere nerd kan van die prut top40 muziek in mekaar zetten. Laten "zingen" door een mooi koppie en je bent binnen! Het zou 'ns tijd worden dat TS zich eens fatsoenlijk in bijv. Bach of Chopin zou verdiepen. Daar zit echt zó veel meer in dan je denkt!
Ongetwijfeld. Maar dat kan ik ook later doen
  dinsdag 14 september 2004 @ 13:20:18 #15
14505 OProg
A Life in Music
pi_21944266
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 12:41 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Ik vind dat jij je ideeen in een wat andere vorm dan een zogenaamde retorische vraag moet gieten. Ik heb het hier over klassieke muziek in de zin van componisten die allang onder de zoden liggen. Omdat er vroeger bijna alleen maar klassieke muziek was, gebruik ik het woord klassieke muziek. Muziek uit de jaren 60 en 70 zal wellicht over 100 jaar ook binnen deze definitie vallen.
[..]
Het zelfde gaat op voor Jimi Hendrix, Duane Allman, Jim Morisson, Nick Drake en dat soort dingen. Die liggen ook al 30 jaar onder de zoden en in die strekking vraag ik dus wat het verschil dan is als je er heden ten dage naar zit te luisteren.

Maar daar geef je dan in het tweede deel antwoord op en dat is iets dat imho ook ten dele gezegt kan worden van de hierboven genoemde namen. Tis maar net hoe je er tegen aan kijkt.

Dat antwoord had je ook meteen kunnen geven trouwens.
  dinsdag 14 september 2004 @ 13:20:48 #16
27648 Weakling
available in strong mint
pi_21944280
Wat is "de tijdsgeest"? Die term is compleet subjectief. Muziek die nu gemaakt wordt is voor mij niet gerelateerd aan de tijdsgeest die nu heerst. Met tijdsgeest wordt in mijn ogen bedoelt: de manier van denken en leven van de massa op een bepaald moment, individuele tijdsgeest bestaat niet.

Dat jij en ik naar (o.a.) IDM luisteren wil helemaal niet zeggen dat we muziek beleven in de huidige tijdsgeest. Ik durf zelfs te zeggen dat we dat wat betreft IDM niet doen. De huidige tijdsgeest, uitgaande dus van de massa, de grootste gemene deler, heeft totaal geen boodschap aan IDM, maar luistert naar hele andere muziek.

Je hele OP geldt ook als je " klassiek" verandert in " IDM" of welke ander muziekgenre dan ook. Als je je beperkt in je muzikale voorkeuren, geen of weinig kennis neemt van andere stromingen, dan loop je tegen precies hetzelfde aan als degene die altijd klassiek heeft geluisterd. Je moet een beetje een "allesvreter" zijn om alle geuren en kleuren van het muzikale spectrum mee te maken.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_21944695
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 13:20 schreef OProg het volgende:

Dat antwoord had je ook meteen kunnen geven trouwens.
Klopt, maar dan had jij je niet druk gemaakt. .
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 13:20 schreef Weakling het volgende:
Wat is "de tijdsgeest"? Die term is compleet subjectief. Muziek die nu gemaakt wordt is voor mij niet gerelateerd aan de tijdsgeest die nu heerst. Met tijdsgeest wordt in mijn ogen bedoelt: de manier van denken en leven van de massa op een bepaald moment, individuele tijdsgeest bestaat niet.
Wat is de 'massa' dan, Weakling? Tijdsgeest bestaat wel, denk ik en bestaat denk ik vooral uit hoe men de toekomst in die periode ziet.
quote:
Dat jij en ik naar (o.a.) IDM luisteren wil helemaal niet zeggen dat we muziek beleven in de huidige tijdsgeest. Ik durf zelfs te zeggen dat we dat wat betreft IDM niet doen. De huidige tijdsgeest, uitgaande dus van de massa, de grootste gemene deler, heeft totaal geen boodschap aan IDM, maar luistert naar hele andere muziek.
Maar daar heb ik het niet over. Wij luisteren wel vanuit een tijdsgeest naar IDM (en andere muziek). Het probleem is alleen dat je vaak pas achteraf kan zien hoe die tijdsgeest eruit heeft gezien (Als je kan vergelijken hoe het toekomstbeeld van toen overeenkomt met het beeld van nu). Hoe dan ook, om even de discussie centraal te houden en niet te verzanden in allerlei filosofische toestanden, ik geloof meer in het 'sterven' van de tijdsgeest in de muziek over jaren en jaren. Het is juist die onmiddelijke, eigen ervaring die voor de extra betekenis zorgt. Als mensen van onze generatie (twintigers) naar muziek als de Beatles luisteren dan missen wij de representatie van de tijdsgeest die in die muziek verscholen ligt. Mensen die tot dezelfde generatie behoren als de Beatles horen dit wel en beleven deze muziek anders. Maar stel nou als op een gegeven moment iedereen uit die tijd dood is, dan is er wel een sentiment verloren gegaan en kunnen we die muziek alleen op de eigen merites beoordelen en beluisteren. Dat hoeft het niet minder briljant te maken, maar het lijkt mij handig als je je blik breed houdt en beide muziekbelevingen tegen elkaar kan zetten, om zo misschien meer van de wereld te begrijpen. Ook scheen het mij toe dat als je een midlife crisis hebt (en dus bezig bent met een herorientatie, of 'de balans opmaakt' zoals je soms hoort) , dat het dan veel prettiger is als je in die herorientatie gebruik kan maken van verschillende ervaringen.

Dus eigenlijk geef ik een therapeutisch advies.
pi_21945066
Ik heb eigenlijk wel spijt dat ik zo lang naar al die zogenaamd alternatieve pop heb geluisterd voordat ik mijn zoektocht in de klassieke muziek begon. Wanneer ik nu naar mijn in vijftien jaar zorgvuldig opgebouwde popplatencollectie kijk dan vind ik daar maar heel weinig variatie en goede muziek tussen zitten. Het is allemaal zó verschrikkelijk intellectueel of heel erg stoer maar muzikaal is het bijna nooit.
pi_21945484
De premisse van TS: "Dezelfde muziek, met dezelfde gestileerde muziektaal: klassiek" is je reinste onzin. "Klassieke muziek" is slechts een verzamelterm voor ongelofelijk veel soorten muziek, van zeer oud tot zeer jong, vanuit vrijwel alle landen van de wereld., om kort te gaan van Monteverdi tot Steve Reich.

En aangezien de premisse van TS op drijfzand staat, mag de rest ook niet serieus worden genomen. In tegenstelling tot Zodiakk zeg ik: er is ontzettend veel klassieke muziek om van te genieten, teveel voor één mensenleven. Dus: luister zoveel mogelijk klassieke muziek, voor het te laat is, voor je aan je midlife crisis begint.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  dinsdag 14 september 2004 @ 14:29:26 #20
36923 Wodan
Hond van de donder.
pi_21945694
Seborik, die al vanaf zijn 12de intensief klassiek luistert, zegt dat je een ongeluk kunt krijgen met veel bloed en botbreuken.
  dinsdag 14 september 2004 @ 14:44:21 #21
27648 Weakling
available in strong mint
pi_21946055
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 13:42 schreef zodiakk het volgende:
Wat is de 'massa' dan, Weakling? Tijdsgeest bestaat wel, denk ik en bestaat denk ik vooral uit hoe men de toekomst in die periode ziet.
Ik zeg ook niet dat tijdsgeest niet bestaat, alleen is in mijn ogen tijdsgeest niet individueel, maar groepsgebonden. Anders zijn er net zoveel tijdsgeesten als er mensen zijn. Kan natuurlijk, maar naar mijn idee is dat niet de betekenis van tijdsgeest.
quote:
Het is juist die onmiddelijke, eigen ervaring die voor de extra betekenis zorgt. Als mensen van onze generatie (twintigers) naar muziek als de Beatles luisteren dan missen wij de representatie van de tijdsgeest die in die muziek verscholen ligt. Mensen die tot dezelfde generatie behoren als de Beatles horen dit wel en beleven deze muziek anders. Maar stel nou als op een gegeven moment iedereen uit die tijd dood is, dan is er wel een sentiment verloren gegaan en kunnen we die muziek alleen op de eigen merites beoordelen en beluisteren.
Dat heeft niets met generaties te maken, maar met ervaringen. Iemand van 20 uit de jungle van afrika die voor het eerst van zijn leven de Beatles hoort, zal die muziek net zo intens beleven als de mensen die het 35 jaar geleden voor het eerst hoorden. De 20 jarige uit de jungle zal de huidige tijdsgeest altijd blijven associeren met de Beatles.

Op dezelfde manier zal iemand die naar klassiek luistert zijn of haar huidige situatie en gevoelens koppelen aan die muziek. Het is nieuwe muziek in de oren van de luisteraar. De luisteraar weet niet dat de componist en de bijbehorende generatie dood is. Dat doet ook niet terzake bij het beluisteren van muziek die je voor het eerst van je leven hoort.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_21946075
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 14:20 schreef pyl het volgende:
De premisse van TS: "Dezelfde muziek, met dezelfde gestileerde muziektaal: klassiek" is je reinste onzin. "Klassieke muziek" is slechts een verzamelterm voor ongelofelijk veel soorten muziek, van zeer oud tot zeer jong, vanuit vrijwel alle landen van de wereld., om kort te gaan van Monteverdi tot Steve Reich.

En aangezien de premisse van TS op drijfzand staat, mag de rest ook niet serieus worden genomen. In tegenstelling tot Zodiakk zeg ik: er is ontzettend veel klassieke muziek om van te genieten, teveel voor één mensenleven. Dus: luister zoveel mogelijk klassieke muziek, voor het te laat is, voor je aan je midlife crisis begint.
Ik zeg ook niet dat je géén klassieke muziek moet luisteren. Maar wel met mate. Ik probeer hier een lans te breken voor muziek met een doorleefde context.

Wat seborik betreft: dat hoopt hij helemaal niet. Hij vindt me geweldig. Toch, Seborik?
  dinsdag 14 september 2004 @ 14:50:28 #23
36923 Wodan
Hond van de donder.
pi_21946194
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 14:45 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat je géén klassieke muziek moet luisteren. Maar wel met mate. Ik probeer hier een lans te breken voor muziek met een doorleefde context.

Wat seborik betreft: dat hoopt hij helemaal niet. Hij vindt me geweldig. Toch, Seborik?
Seborik vindt dit een leuk topic.

Tevens vindt hij dat je altijd het nu in het oog moet houden, maar je tegelijkertijd ook zeker kunt genieten van het verleden. Seborik heeft er wel een beetje spijt van, dat hij ten tijde van die stinkende Nirvanahippies alleen maar naar Bach zat te luisteren.
pi_21946576
Sorry Zodiakk ik heb al veel onzin verhalen gehoord maar de jouwe slaat echt alles. Nou kan ik er wel op ingaan op jou theorie. Maar omdat je zoveel onzin uitkraamt heb ik er gewoon geen behoefte aan.
pi_21946785
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 14:44 schreef Weakling het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat tijdsgeest niet bestaat, alleen is in mijn ogen tijdsgeest niet individueel, maar groepsgebonden. Anders zijn er net zoveel tijdsgeesten als er mensen zijn. Kan natuurlijk, maar naar mijn idee is dat niet de betekenis van tijdsgeest.
[..]

Dat heeft niets met generaties te maken, maar met ervaringen. Iemand van 20 uit de jungle van afrika die voor het eerst van zijn leven de Beatles hoort, zal die muziek net zo intens beleven als de mensen die het 35 jaar geleden voor het eerst hoorden. De 20 jarige uit de jungle zal de huidige tijdsgeest altijd blijven associeren met de Beatles.

Op dezelfde manier zal iemand die naar klassiek luistert zijn of haar huidige situatie en gevoelens koppelen aan die muziek. Het is nieuwe muziek in de oren van de luisteraar. De luisteraar weet niet dat de componist en de bijbehorende generatie dood is. Dat doet ook niet terzake bij het beluisteren van muziek die je voor het eerst van je leven hoort.
Strikt gezien heb je gelijk. Maar als de redenering in zijn extremen onderuit te halen is, betekent niet dat ze niet toepasbaar kan zijn in wat minder extreme situaties. Een begrip als tijdsgeest heeft natuurlijk geen oneindige reikwijdte, maar is een zeer aan context gerelateerd begrip. Maar dit is allemaal overduidelijk toch? Ik zie vooralsnog niet in hoe jouw kanttekeningen mij compleet onderuithalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')