Zie ik eruit alsof ik je vragen ga beantwoorden?quote:Op dinsdag 14 september 2004 11:49 schreef OProg het volgende:
En wat is nu eigenlijk het verschil met nu muziek uit de jaren 60/70 luisteren terwijl je 23 bent?
Je moet wat zeggen als je vragen op een slap lulverhaal niet kan antwoorden hequote:Op dinsdag 14 september 2004 11:51 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Zie ik eruit alsof ik je vragen ga beantwoorden?
dan al het spannends uit de 4 eeuwen daarvoor missen!quote:Op dinsdag 14 september 2004 11:34 schreef zodiakk het volgende:
20 jaar hedendaagse muziek aan je voorbij [...] laten gaan,
Ik vind dat jij je ideeen in een wat andere vorm dan een zogenaamde retorische vraag moet gieten. Ik heb het hier over klassieke muziek in de zin van componisten die allang onder de zoden liggen. Omdat er vroeger bijna alleen maar klassieke muziek was, gebruik ik het woord klassieke muziek. Muziek uit de jaren 60 en 70 zal wellicht over 100 jaar ook binnen deze definitie vallen.quote:Op dinsdag 14 september 2004 11:53 schreef OProg het volgende:
Je moet wat zeggen als je vragen op een slap lulverhaal niet kan antwoorden he
Misschien, maar waar het mij om gaat is dat als je IDM (of indierock) luistert, dat juist die muziek, omdat jij jezelf herkent in dat tijdsbeeld, een extra betekenis mee kan krijgen. Jij hebt de waan van die tijd zelf ervaren. En dat geeft 'huidige' muziek een speciale betekenis mee. Het is sentiment wat je aan de muziek ontleent. Dat lijkt een heel voor de hand liggend punt, maar wel een ervaring die je bij klassieke muziek mist. Klassiek biedt eigenlijk een hele formele muziekbelevenis. Het heeft misschien ook wel een bepaalde tijdgebonden betekenis, maar bijna niemand heeft uit eerste hand die tijdsgeest ervaren. Als je altijd verstoken bent gebleven van enig sentiment van de tijdsgeest in muziek, dan heb je, als je ouder wordt, misschien wat gemist. Je kan op het verkeerde paard gewed hebben, maar je hebt in ieder geval gewed! Omdat het nou eenmaal zo is dat als mensen ouder worden ze steeds meer los komen te staan van de 'waan van de dag'. Daarom wordt klassiek ook steeds aantrekkelijker, juist omdat zij ook losstaat van 'de waan van de dag'.quote:Op dinsdag 14 september 2004 11:54 schreef Zander het volgende:
Er is zoveel muziek te krijgen in zoveel verschillende genres dat je sowieso altijd het risico loopt dat je er op je 40ste achterkomt dat je op het verkeerde paard hebt gewed. Misschien denk je tegen die tijd wel: "Ach, had ik die indie-rock maar eerder ontdekt" en dan kunnen al je IDM-platen bij het grof vuil.
Waarom kan dat niet met klassieke muziek?quote:Op dinsdag 14 september 2004 11:34 schreef zodiakk het volgende:
Waarom niet je eigen tijd muzikaal beleven?
Dat zegt'ie toch niet? Als je niet naar klassiek luistert hoef je nog geen Top-40-538-Bre3z4h-loeikoe te wezen. Dat slaat nergens op. Er zijn zoveel andere stijlen dan alleen die twee.quote:Op dinsdag 14 september 2004 12:32 schreef wokje het volgende:
TS heeft gelijk, je kunt als BRE3ZAH chick beter naar 538 luisteren, daar word je pas wijzer van! Nee, dan krijg je echt geen midlifecrisis; die suffe 'moderne' liedjes van jou hebben écht wat te bieden!
Liever
Ongetwijfeld. Maar dat kan ik ook later doenquote:dan al het spannends uit de 4 eeuwen daarvoor missen!
Zeg nou zelf, iedere nerd kan van die prut top40 muziek in mekaar zetten. Laten "zingen" door een mooi koppie en je bent binnen! Het zou 'ns tijd worden dat TS zich eens fatsoenlijk in bijv. Bach of Chopin zou verdiepen. Daar zit echt zó veel meer in dan je denkt!![]()
Het zelfde gaat op voor Jimi Hendrix, Duane Allman, Jim Morisson, Nick Drake en dat soort dingen. Die liggen ook al 30 jaar onder de zoden en in die strekking vraag ik dus wat het verschil dan is als je er heden ten dage naar zit te luisteren.quote:Op dinsdag 14 september 2004 12:41 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Ik vind dat jij je ideeen in een wat andere vorm dan een zogenaamde retorische vraag moet gieten. Ik heb het hier over klassieke muziek in de zin van componisten die allang onder de zoden liggen. Omdat er vroeger bijna alleen maar klassieke muziek was, gebruik ik het woord klassieke muziek. Muziek uit de jaren 60 en 70 zal wellicht over 100 jaar ook binnen deze definitie vallen.
[..]
Klopt, maar dan had jij je niet druk gemaakt.quote:Op dinsdag 14 september 2004 13:20 schreef OProg het volgende:
Dat antwoord had je ook meteen kunnen geven trouwens.
Wat is de 'massa' dan, Weakling? Tijdsgeest bestaat wel, denk ik en bestaat denk ik vooral uit hoe men de toekomst in die periode ziet.quote:Op dinsdag 14 september 2004 13:20 schreef Weakling het volgende:
Wat is "de tijdsgeest"? Die term is compleet subjectief. Muziek die nu gemaakt wordt is voor mij niet gerelateerd aan de tijdsgeest die nu heerst. Met tijdsgeest wordt in mijn ogen bedoelt: de manier van denken en leven van de massa op een bepaald moment, individuele tijdsgeest bestaat niet.
Maar daar heb ik het niet over. Wij luisteren wel vanuit een tijdsgeest naar IDM (en andere muziek). Het probleem is alleen dat je vaak pas achteraf kan zien hoe die tijdsgeest eruit heeft gezien (Als je kan vergelijken hoe het toekomstbeeld van toen overeenkomt met het beeld van nu). Hoe dan ook, om even de discussie centraal te houden en niet te verzanden in allerlei filosofische toestanden, ik geloof meer in het 'sterven' van de tijdsgeest in de muziek over jaren en jaren. Het is juist die onmiddelijke, eigen ervaring die voor de extra betekenis zorgt. Als mensen van onze generatie (twintigers) naar muziek als de Beatles luisteren dan missen wij de representatie van de tijdsgeest die in die muziek verscholen ligt. Mensen die tot dezelfde generatie behoren als de Beatles horen dit wel en beleven deze muziek anders. Maar stel nou als op een gegeven moment iedereen uit die tijd dood is, dan is er wel een sentiment verloren gegaan en kunnen we die muziek alleen op de eigen merites beoordelen en beluisteren. Dat hoeft het niet minder briljant te maken, maar het lijkt mij handig als je je blik breed houdt en beide muziekbelevingen tegen elkaar kan zetten, om zo misschien meer van de wereld te begrijpen. Ook scheen het mij toe dat als je een midlife crisis hebt (en dus bezig bent met een herorientatie, of 'de balans opmaakt' zoals je soms hoort) , dat het dan veel prettiger is als je in die herorientatie gebruik kan maken van verschillende ervaringen.quote:Dat jij en ik naar (o.a.) IDM luisteren wil helemaal niet zeggen dat we muziek beleven in de huidige tijdsgeest. Ik durf zelfs te zeggen dat we dat wat betreft IDM niet doen. De huidige tijdsgeest, uitgaande dus van de massa, de grootste gemene deler, heeft totaal geen boodschap aan IDM, maar luistert naar hele andere muziek.
Ik zeg ook niet dat tijdsgeest niet bestaat, alleen is in mijn ogen tijdsgeest niet individueel, maar groepsgebonden. Anders zijn er net zoveel tijdsgeesten als er mensen zijn. Kan natuurlijk, maar naar mijn idee is dat niet de betekenis van tijdsgeest.quote:Op dinsdag 14 september 2004 13:42 schreef zodiakk het volgende:
Wat is de 'massa' dan, Weakling? Tijdsgeest bestaat wel, denk ik en bestaat denk ik vooral uit hoe men de toekomst in die periode ziet.
Dat heeft niets met generaties te maken, maar met ervaringen. Iemand van 20 uit de jungle van afrika die voor het eerst van zijn leven de Beatles hoort, zal die muziek net zo intens beleven als de mensen die het 35 jaar geleden voor het eerst hoorden. De 20 jarige uit de jungle zal de huidige tijdsgeest altijd blijven associeren met de Beatles.quote:Het is juist die onmiddelijke, eigen ervaring die voor de extra betekenis zorgt. Als mensen van onze generatie (twintigers) naar muziek als de Beatles luisteren dan missen wij de representatie van de tijdsgeest die in die muziek verscholen ligt. Mensen die tot dezelfde generatie behoren als de Beatles horen dit wel en beleven deze muziek anders. Maar stel nou als op een gegeven moment iedereen uit die tijd dood is, dan is er wel een sentiment verloren gegaan en kunnen we die muziek alleen op de eigen merites beoordelen en beluisteren.
Ik zeg ook niet dat je géén klassieke muziek moet luisteren. Maar wel met mate. Ik probeer hier een lans te breken voor muziek met een doorleefde context.quote:Op dinsdag 14 september 2004 14:20 schreef pyl het volgende:
De premisse van TS: "Dezelfde muziek, met dezelfde gestileerde muziektaal: klassiek" is je reinste onzin. "Klassieke muziek" is slechts een verzamelterm voor ongelofelijk veel soorten muziek, van zeer oud tot zeer jong, vanuit vrijwel alle landen van de wereld., om kort te gaan van Monteverdi tot Steve Reich.
En aangezien de premisse van TS op drijfzand staat, mag de rest ook niet serieus worden genomen. In tegenstelling tot Zodiakk zeg ik: er is ontzettend veel klassieke muziek om van te genieten, teveel voor één mensenleven. Dus: luister zoveel mogelijk klassieke muziek, voor het te laat is, voor je aan je midlife crisis begint.
![]()
Seborik vindt dit een leuk topic.quote:Op dinsdag 14 september 2004 14:45 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je géén klassieke muziek moet luisteren. Maar wel met mate. Ik probeer hier een lans te breken voor muziek met een doorleefde context.
Wat seborik betreft: dat hoopt hij helemaal niet. Hij vindt me geweldig. Toch, Seborik?
Strikt gezien heb je gelijk. Maar als de redenering in zijn extremen onderuit te halen is, betekent niet dat ze niet toepasbaar kan zijn in wat minder extreme situaties. Een begrip als tijdsgeest heeft natuurlijk geen oneindige reikwijdte, maar is een zeer aan context gerelateerd begrip. Maar dit is allemaal overduidelijk toch? Ik zie vooralsnog niet in hoe jouw kanttekeningen mij compleet onderuithalen.quote:Op dinsdag 14 september 2004 14:44 schreef Weakling het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat tijdsgeest niet bestaat, alleen is in mijn ogen tijdsgeest niet individueel, maar groepsgebonden. Anders zijn er net zoveel tijdsgeesten als er mensen zijn. Kan natuurlijk, maar naar mijn idee is dat niet de betekenis van tijdsgeest.
[..]
Dat heeft niets met generaties te maken, maar met ervaringen. Iemand van 20 uit de jungle van afrika die voor het eerst van zijn leven de Beatles hoort, zal die muziek net zo intens beleven als de mensen die het 35 jaar geleden voor het eerst hoorden. De 20 jarige uit de jungle zal de huidige tijdsgeest altijd blijven associeren met de Beatles.
Op dezelfde manier zal iemand die naar klassiek luistert zijn of haar huidige situatie en gevoelens koppelen aan die muziek. Het is nieuwe muziek in de oren van de luisteraar. De luisteraar weet niet dat de componist en de bijbehorende generatie dood is. Dat doet ook niet terzake bij het beluisteren van muziek die je voor het eerst van je leven hoort.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |