abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21939743
Als kind van een rechtgeaarde antroposofische moeder, ben ik opgegroeid met een pop in mijn armen die mijn moeder zelf had gemaakt. Later kreeg ik ook wel plastic poppen, maar de stoffen pop is altijd mijn lieveling gebleven. Hoewel ik weinig van de antroposofie heb meegenomen in mijn volwassen leven, wil ik nu ik zelf een kleintje heb toch ook wel erg graag zo'n pop voor haar maken (inmiddels ben ik erachter dat dit soort poppen "zonnekindpoppen" worden genoemd). Ooit heb ik in Engeland in een antroposofische poppenmakerij gewerkt, dus je zou zeggen dat ik de klappen van de zweep moet kennen. In het speeltuinbankje bleek dat meer mensen geïnteresseerd waren in wat uitgebreidere werkomschrijvingen. Vandaar dit topic. Ik ben pas vrij laat begonnen met foto's, dus de eerste stappen kan ik alleen maar beschrijven. Hopelijk is dat duidelijk genoeg.

Omdat Isa nog te klein is om een naam te verzinnen, en ik vind dat geen pop naamloos door het leven mag, heb ik deze pop "Daantje" gedoopt. de reden lijkt me duidelijk

Voor meer informatie over zonnekindpoppen, zie bijvoorbeeld deze link
mooi he, alles
pi_21939745
Ik heb gekozen voor een pop met bewegende armen en benen (zitten vast met knopen), ongeveer de maat van een babyborn, omdat er voor de babyborn veel patronen voor kleertjes zijn. In zonnekindtaal is dat een "ledematenpop".

We beginnen met het hoofdje. Voor het hoofd heb je een stuk wit/beige tricot nodig van ongeveer 35 bij 45 centimeter (kan bijvoorbeeld van een oud t-shirt) en ongeveer 80 gram gewassen schapenwol. Het is belangrijk dat de wol gewassen is, omdat ongewassen wol nog erg naar schaap ruikt en daardoor honden aan kan trekken. Je moet de wol uitpluizen om de harde stukjes eruit te halen. Kaarden kan ook, maar pluis het daarna nog een keertje met je handen door om de vezels wat door de war te gooien.

Vorm de schapenwol ruweg tot een bol en span daar de tricot omheen. Trek de randen naar elkaar toe en hou ze vast in je vuist met een klein beetje wol ertussen om het nekje te vormen. Nu is het zaak om de bal steeds strakker te maken, zodat je uiteindelijk een bol overhoudt met een omtrek van ongeveer 30 centimeter (meten vanaf voorkant nek, via neus, over voorhoofd, kruin, achterhoofd, naar achterkant hals). Je "masseert" het tricot, en trekt daarbij het nekje steeds strakker aan. Dat is behoorlijk zwaar werk. Als je het echt niet redt, kun je wat wol eruit halen, maar bedenk wel dat een hoofdje behoorlijk hard moet zijn omdat het anders snel uitzakt.

Als je de gewenste maat hebt, bindt je de nek af met een stukje ijzergaren. Sla het een paar keer om de nek heen, en bindt het af met een platte knoop. Meet nog één keer de omtrek na.Nu gaan we de hoofdcontouren afbinden. Je moet even bepalen wat de zijkanten zijn van het hoofdje. De voor- en achterkant is waar de draadrichting van het tricot recht loop, de "oren" waar het tricot in een cirkeltje gaat.

Neem een stuk ijzergaren van ongeveer anderhalve meter. Hecht de draad vast op één van de oorpunten. Daarna sla je de draad twee keer dwars om het hoofdje heen, om de lijn van de ogen te vormen. Trek de draad strak aan en maak een platte knoop. Zet de draden vast op het oorpunt van waaruit je was begonnen. Vanuit dat punt ga je voor de fontanel bovenlangs het hoofd, naar het andere oorpunt. Trek de draad een beetje aan en zet vast met een paar steekjes. Maak nu van oor tot oor, via de hals, de kinlijn. Rijg de draad in een lange naald, en steek nu dwars door het hoofd van oor tot oor. Trek de draad iets aan en hecht af. De begindraad en deze einddraad kun je via de hals aan elkaar vastknopen, of kort afknippen. Trek tot slot de draad die recht over het achterhoofd loopt (de achterkant van de "ogendraad") naar beneden, de hals in, om zo een ruimer achterhoofd te vormen.

Voor de neus vorm je met je vingers direct onder de ogenlijn een propje van de vulling. Rijg een dunne draad en maak met kleine steekjes een cirkeltje rondom het propje en trek de draad aan. Als de neus naar je zin gevormd is, smeer je er wat lijm op om hem te fixeren. Om te voorkomen dat het "vel" snel slijt, kun je een stukje leukoplast over de neus heen plakken. Een zonnepop ziet er trouwens ook prima uit zonder neus, vooral bij kleine popjes is het erg lastig de neus in goede proporties te maken en kun je hem beter weglaten.

mooi he, alles
pi_21939749
Voor het vel heb je een stuk huidkleurig tricot nodig van ongeveer 30 bij 35 centimeter. Daar naai je een soort "kokertje van". Span het om het dikste punt van het hoofdje om af te meten hoe breed de koker moet zijn, afspelden en daarna stikken. Als je het op de naaimachine doet gebruik dan een tricotsteek, want er komt behoorlijk veel spanning op te staan. Deze koker wordt voor het hoofd en de romp, dus halverwege de stiklijn spring je even in voor het nekje. De verhoudingen hoofd/romp moeten ongeveer 1:1,5 zijn. Laat op het stuk voor het hoofd bovenaan een paar centimeter extra voor het dichtnaaien.

Keer het kokertje om en trek het (van onderaf) over het hoofdje heen. Zorg dat de naad goed recht achter loopt. Bind het nekje af met een roze draad. Maak van het stuk dat bovenaan het hoofdje uitsteekt vier "flapjes" door in te knippen, en naai ze plat op het hoofdje vast.

Nu gaan we de plek van de ogen en de mond bepalen met spelden. De twee ogen en de mond vormen een gelijkzijdige driehoek. Zorg dat je het mondje niet te laag maakt, dat geeft de pop een "oude" uitdrukking.
Neem nu een stevige blauwe draad (of bruin als je bruine ogen wilt) in een lange naald. Steek de naald door het oogpunt naar het achterhoofd. De draad die nu nog aan de voorkant uit het oog steekt, rijg je weer door de naald en ook die steek je via het oog naar het achterhoofd. Trek de twee draden die nu aan het achterhoofd uitsteken een beetje aan om een oogkas te vormen, en knoop ze met een platte knoop aan elkaar vast. Herhalen bij het andere oog. Later kun je de ogen en mond er echt gaan opschilderen of opnaaien.

Nu het haar. Hiervoor gebruik je ruwe wol, bijvoorbeeld mohair. Speld de haargrens af (oorpunten, voorhoofd, achterhoofd) en rijg er een gekleurd draadje langs. Als je kiest voor bijvoorbeeld een paardestaart, speld je midden op het achterhoofd een kruin af. Ik heb gekozen voor twee staartjes/vlechtjes dus ik rijg ook nog een gekleurd draadje om de scheiding aan te geven, en heb twee kruinen schuin boven de oorpunten gedefinieerd.

Gebruik voor het haar een zo dun mogelijke naald met een stompe punt. Pak een stukje tricot op bij de kruin. Trek de naald door, maar laat het stuk voor de staart afhangen. Nu ga je naar het verste punt op de haargrens, pakt daar met je naald ook een stukje tricot door en trekt aan. Dan weer terug door de kruin en naar het tegenovergestelde verste punt op de haargrens en weer terug naar de kruin. Deel zo het hoofd in steeds kleinere vlakken om het tricot gelijkmatig te belasten. Eindig de draad steeds in de kruin, en laat het overgebleven stuk afhangen voor de staart. Op deze manier maak je het hele hoofd vol met haar.

Voor de pony gebruik je een stiksteek. Je trekt steeds om en om een steek helemaal aan om het vast te zetten, en de andere laat je in een lusje hangen dat je later openknipt. Je kunt op deze manier ook het hele hoofd bedekken met stekeltjes of krulletjes. Knip tot slot de pony en de staartjes op de gewenste lengte.

volgende keer gaan we verder met het lijf, beste cursisten.
mooi he, alles
  dinsdag 14 september 2004 @ 08:44:18 #4
24188 Belana
kloon van belana
pi_21939870
Wat leuk Phileine! Ik ben zelf niet zo creatief en handig helaas, maar ik vind het erg leuk om de vorderingen van Daantje te zien!
stormy waters...
sailin'
pi_21939941
Wat gaaf Phileine! Ik ga je vorderingen volgen.
Fake it till you make it...
  dinsdag 14 september 2004 @ 08:55:36 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_21939953
Leuk Phileine!
  dinsdag 14 september 2004 @ 09:19:25 #7
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_21940155
Oh wat leuk Phileine!

Meer!
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  Jubileum moderator dinsdag 14 september 2004 @ 09:34:51 #8
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_21940336
Wat leuk Phil!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_21940383
Wat gaaaaaaaaaaaaf!!!!!!!!

en nu ben ik wel heel benieuwd hoe zo "tvp" werkt want dit topic wil ik erg graag in de gaten houden, so pleaseeeee tell me!!!
Kijk ook eens op de vernieuwde site van Susanne
  dinsdag 14 september 2004 @ 09:39:32 #10
336 Jessicaa
een kaarsje brand voor Danyel
pi_21940391
Wat schattig!
Dat zal Isa vast heel leuk gaan vinden.
  Jubileum moderator dinsdag 14 september 2004 @ 09:48:08 #11
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_21940495
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 09:39 schreef Luckepuk het volgende:

en nu ben ik wel heel benieuwd hoe zo "tvp" werkt want dit topic wil ik erg graag in de gaten houden, so pleaseeeee tell me!!!
Helemaal bovenaan zie je een rijtje opties staan met oa. logout, bookmarks etc etc. Daar staat ook My Active Topics. Als je daar op klikt, in jouw geval http://forum.fok.nl/user/active/49891 dan zie je een rijtje van de topics waar je in hebt gereageerd. Zo zie je in 1 oogopslag of er nieuwe reacties bij zijn gekomen en kun je die topics in de gaten houden.

Nog een manier is om het topic te bookmarken. Naast het bovenaan in dit topic staat een mapje. Als je daar op klikt komt het topic in je bookmarks.
Door helemaal bovenaan op Bookmarks te klikken (naast wijzig profiel en opties) krijg je ook een overzicht van de topics die je gebookmarkt hebt.

En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_21940559
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 09:48 schreef Lois het volgende:

[..]

uitleg van Lois

Ik wist wel dat het zoiets simpels moest zijn, vandaar dat dit domme blondje er al nooit over durfde te beginnen! Thanks!!
Kijk ook eens op de vernieuwde site van Susanne
pi_21942150
wat leuk! ik heb ooit ook 2 van deze poppen gemaakt, maar dan wat kleiner (25 cm?) en niet met bewegende armen en benen maar met zo'n 'lappenlijfje' (van hele zachte stof een beetje als die tut-poppen, weet niet of dat wat zegt?). 1 meisje met blonde vlechtjes en een blauw lijfje en 1 donker meisje met zwarte kleine vlechtjes, samengebonden in 2 staartjes, en dan allemaal gekleurde kraaltjes in het haar!). Volgens mij heb ik ze nog ergens liggen...
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_21942631
Schattig hoor, zo'n zonnekindpop. Het zou leuk zijn als het voor Isa net zo waardevol is als voor jou destijds!
Ik ben niet zo handig met handwerken, ik heb er ook helemaal niets mee, dus ik zal geen cursist van je worden. Evengoed veel succes met je Daantje
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_21942753
Zonnekindpoppen
*krijgt spontaan zin om er ook weer eens een te maken
pi_21942815
Ik heb ook een keertje stoffen poppetjes gemaakt..maar niet zo professioneel als deze (wat logisch is aangezien ik toen een jaar of...12 was? ) Was wel erg leuk om te doen.
  dinsdag 14 september 2004 @ 12:05:55 #17
100034 Beaker12345.....etc
Bas & Jopie zijn kicken ho
pi_21942817
Daantje
Dit zijn Bas & Jopie
pi_21942847
Ik had ook voor de oudste een lijsje gemaakt, met een stevig lijfje maar niet met scharnierende ledematen. ook donker met een mooie blauwflanellen puntmuts. Ik ben er nog steeds trots op, maar helaas heeft oudste er niks mee

Was al wel een poos van plan een keer zo'n grotere te proberen te maken, dus deze fotohandleiding komt mooi van pas (als HIJ er dan niet mee wil spelen speel IK er wel mee. Puh, wat denkt ie wel niet.)
  dinsdag 14 september 2004 @ 15:39:01 #19
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_21947392
dat is echt leuk zeg en schattig ook
pi_21947731
Mooi hoor Phileine, ik ken ze wel die poppen(mijn zus maakt ze ook), wou dat ik ook zo handig was maar helaas, ik weet niet eens hoe een naaimachine werkt
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_21948618
Wauw, ik weet (nog) niet of ik er een zelf ga maken.
Maar ik vind de poppen echt heel schattig en mooi!

Ik vind het ook geweldig dat je de werkwijze hier neer zet! Zodat anderen het ook kunnen proberen.
W ~ H ~ T
  † In Memoriam † dinsdag 14 september 2004 @ 16:37:37 #22
7074 moussy
kuttekop
pi_21948902
Ik vind die poppen geweldig .... heb er zelf ook 1 gehad en die viel van narigheid uitelkaar, daarna is ze ritueel begraven Voor René wilde ik er ook altijd 1 maar zó crea en handig ben ik niet

zeg dan dat ik bb nog op moet meten
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_21952025
Door die naam alleen al heb ik zin om er eentje te maken
pi_21955168
Helaas heb ik 2 linkerhanden wat dit soort dingen betreft
Wel een beetje jammer want het ziet er supergaaf uit
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_21955692
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 18:58 schreef heaven7 het volgende:
Door die naam alleen al heb ik zin om er eentje te maken
pas op hoor, want ze zijn verslavend!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo