abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25480830
Nou, de Scandinavische Vierschanzentoernee is toch ook een niet te versmaden hoofdprijs.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_25480850
Het seizoen is ook bijna afgelopen. Nog een wedstrijd op de Holmenkollen en dan als afsluiting lekker vliegen in Planica.
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_25506360
sorry boys je kan niet alles weten. laten we maar hopen dat de laatste 3 wedstijden iets spectaculairs opleveren. ik probeer het nog 1 keer en ik maak het mijzelf wat makkelijk;

de winnaar van vandaag is een springer die dit seizoen al 1 of meerdere wedstrijden heeft gewonnen.

inkoppen maar ........................................................................................
lukt het, dan lukt het. lukt het niet, dan lukt het niet. moeilijk nee tocht !!!!
pi_25506430
waarschijnlijk de winterdepressie voorbij
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 19:52 schreef Leatherface het volgende:
Typisch dat die Hautamaeki meestal pas goed begint te springen wanneer de belangrijkste prijzen al verdeeld zijn.
lukt het, dan lukt het. lukt het niet, dan lukt het niet. moeilijk nee tocht !!!!
pi_25507534
quote:
Op zondag 13 maart 2005 13:26 schreef petervanhal het volgende:
waarschijnlijk de winterdepressie voorbij
[..]

Hautamaeki heeft naar mijn weten nog nooit de 4schanzentournee of een individuele wereldtitel gewonnen. In het verleden was het wel vaker zo dat hij pas aan het eind van het seizoen in vorm raakte.
pi_25508760
je moet in het leven soms toeslaan als de rest zwakker is
pi_25508866
quote:
Op zondag 13 maart 2005 19:40 schreef petervanhal het volgende:
je moet in het leven soms toeslaan als de rest zwakker is
Daar moet ik je volledig gelijk in geven.
  donderdag 17 maart 2005 @ 14:27:38 #130
30919 mitt
Michael Corleone
pi_25542951
alleen nog Planica nu
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_25567255
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 14:27 schreef mitt het volgende:
alleen nog Planica nu
Volgens mij wel.

Wildhoezl sprong in de training met 234 m verder dan het wereldrecord van 231 m van Hautamaeki, maar hij klapte zijn landingsgestel niet op tijd uit, om het zo maar te zeggen. Dat gaat dus niet de boeken in.
pi_25581751
voorlopig het laatste weekend van het skispringen, nog even 2 dagen genieten van het vliegen in planica. hopelijk speelt het weer het spelletje leuk mee, en gaan de wedstrijden vlotjes over de buehne
pi_25586011
het leek aanvangkelijk een Noord dagje te worden, maar de Finse-zegereeks zet voort. 2 finnen in de top-3 in het wb-klassement.

snif nog een dagje te gaan
pi_25598143
Męn, dus gewoon de zesde zege van Hautamaeki op rij.
pi_25598154
Met slechts 0.1 punt voor op Wildhoelzl.
pi_25598229
Ik neem mijn woorden over McHighflyer terug
pi_25604482
Hopelijk een nieuw wereldrekord vandaag. 243 is een mooi getal
  zondag 20 maart 2005 @ 14:34:49 #138
23234 zjroentje
DiFontaine
pi_25610516
Romoeren springt het. 239 meter.
  zondag 20 maart 2005 @ 14:40:54 #139
30919 mitt
Michael Corleone
pi_25610676
243 is meteen wel heel erg ver

misschien iets voor Funaki volgend jaar
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_25610739
jammer voor ahonen, nieuw WR maar telt niet omdat hij de landing niet kon maken. Wat een vluchten allemaal zeg
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_25628683
jongens/meiden

bedankt voor de feedback, en de reacties. tot in juli/augustus aan de schans
pi_25632738
quote:
Op maandag 21 maart 2005 09:40 schreef petervanhal het volgende:
jongens/meiden

bedankt voor de feedback, en de reacties. tot in juli/augustus aan de schans
Jij ook bedankt voor een mooi schansspring jaar op eurosport.
pi_25636380
Doei Peter.
pi_25678402
Winterseizoen voorbij en ik kom erachter dat er een Nlandse (!) chatbox is over schansspringen...typisch

Voor iedereen die zich nog zorgen maakt over Janne: hij is er gelukkig met een paar beurze plekken vanaf gekomen. Oke, de rib die hij al gebroken had is weer geknakt, maar verder niks aan de hand, gelukkig.
RANE RULEZZ!!

Iemand vroeg zich af hoe het met Toni Nieminen is: hij is gestopt met springen en nu actief als commentator hier bij de Finse tv tijdens schansspringwedstrijden, wat ie best goed doet.

Laten we hopen dat er in de toekomst weer wat meer Nlanders meespringen in de top (A of B), lijkt me best eenzaam nu voor Boy van Baarle Was wel erg leuk om afgelopen december als stadionspeaker in Lahti hem in het Nlands aan te kunnen kondigen.
Weet iemand eigenlijk of er ook Nlandse dames zijn die springen of ben ik de enige? Bij mijn clubgenoten hier in Lahti sta ik dus bekend als de Vliegende Hollandse...

Op naar het zomereisoen en hopelijk springt de jury komende winter wat voorzichtiger met de springers om!
Rane rulezz!!
pi_25701488
Nog een celeb!
  donderdag 24 maart 2005 @ 09:27:07 #146
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_25701548
Ik bedacht me ook dat skispringen heel leuk zou zijn om te doen. Maar ja, mezelf kennende overleef ik hooguit 2 sprongen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_25701601
Wheheh, ik ga er iig niet aan beginnen, wil nog wel even doorleven. Maar lijkt me idd erg gaaf
pi_25701641
Ik benijd die mannen ook wel. Het lijkt me echt een fantastisch gevoel als je zo in de lucht hangt, vooral natuurlijk bij het skivliegen.
pi_25704173
celeb?? No way...ik ken schanscelebs, maar daar houdt t ook mee op

aanrader: mocht je ergens zijn waar kleine schansen zijn, vraag of je een les kan krijgen, doen wij ook regelmatig voor volwassenen die het een keertje willen uitpoberen. Eerst van de landingshelling glijden om aan de lange springlatten te wennen en als t goed gaat van de kleinste schans af. Heb je in ieder geval een beetje een idee hoe het is om te springen...
Rane rulezz!!
pi_25731119
Het is echt mijn droom om schans te (leren) springen. Ik ben alleen al redelijk oud om te beginnen en ook redelijk lang (191 cm). Wat zouden jullie me aanraden om te doen.
pi_25731472
ligt eraan, hoe ben je gebouwd. Volgens mij moet je iig niet te veel wegen. Als je het wil gewoon een keer proberen. Schijnbaar is het wel veeeeeeeel vallen voordat je kan landen. Je begint iig wel op een klein schansje he.
pi_25735867
Jah, ik weet dat het langzaam wordt opgebouwd. Ik weeg ongeveer 72 kilo (en een BMI van rond 20). En het lijkt me echt heel leuk om het een keer te doen.
pi_25737327
Als je wedstrijdspringer moet worden, moet je BMI geloof ik onder de 20 liggen. Dus hup, die sportschool in.
pi_25737370
dat is dus gewoon ongezond he, bmi onder de 20
maar laten we reeel zijn, veel skispringers zien er ook uit als wandelende skeletten
pi_25737705
Fuck, ik heb het fout.

Je BMI moet boven de 20 liggen, anders moet je met kortere latten springen.

Oeps.
pi_25737730
Dat is zeker een maatregel tegen al te ongezonde praktijken. Als ik het goed heb is die regeling dit seizoen ingevoerd. Terechte maatregel ter bevordering van de gezondheid naar mijn mening
pi_25737770
Yep, die maatregel is dit seizoen ingevoerd.
pi_25738307
Ja idd er zijn erg veel anorexia gevallen in het skispringen.
pi_25748608
Volgensmij valt dat bij mijzelf in elk geval nog wel mee.

Maar hoe kan je het een keer proberen?
pi_25754781
De BMI regel luidt: met uitrusting (pak en schoenen) moet je BMI minstens 20 zijn en zonder (je eigenlijke BMI dus) mag niet onder de 18,5 uitkomen.
Mijn BMI is ook zo ongeveer 20 en daar kan ik prima mee springen. Natuurlijk, als je echt aan topspringen denkt, is het goed om wat minder te wegen, dan zweef je beter. daarom is het goed dat er nu in ieder geval grenzen aan gesteld zijn, er waren inderdaad gevallen van gevaarlijke dunheid geconstateerd (bv anorexia bij Sven Hannawald)

Vanuit Nland is Willingen bij mijn weten de dichtsbijzijne schansspringplek. Zoals ik al zei: vraag of je een keer een les of wat kan krijgen als je ergens heen gaat waar schansen zijn. Vorige week hadden wij bv een Ier op bezoek die het ook een keertje wilde uit proberen. Hij heeft een les of 5 gehad en ik geloof dat zn beste sprong 13 meter was (vd K15).
Rane rulezz!!
pi_25754841
Klinkt zo lullig, de K15, maar ja als je er staat is het denk ik toch een heel ander geval. Lahti, wat is je record?
pi_25755335
Mijn record...even denken...o ja, 33 meter! (van de K38) De grootste schans die ik bedwongen heb, was een K47, maar ik heb toen nogal slecht gesprongen en het resultaat was ten hoogste 30 meter. Maar bij iedere grotere schans is het weer wennen aan de hogere snelheid, langere aanloop etc etc.
Ben best tevreden over dit resultaat, ik spring pas ruim twee jaar...
Rane rulezz!!
pi_25755427
op welke termijn kan je dan van de k90 af, nog een jaar of nog 2 jaar. Hoe werkt zoiets?
pi_25756026
Gewoon direct van de K215 in Planica.
pi_25756063
Ik zie trouwens dat je een vrouw bent, hoe gaat dat eigenlijk? Zijn er wel fatsoenelijke wedstrijden voor vrouwen? Ik heb er eigenlijk nog nooit iets van gehoort of gezien.
pi_25756131
en je woont ook nog in lahti, dan moet je wel gaan skispringne he
  zaterdag 26 maart 2005 @ 15:05:03 #167
101274 Burbo
Ajax dus.
pi_25757710
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 11:13 schreef jde_kok het volgende:
Janne Ahonen is ook al jaren mijn favoriet, hij doet het gelukkig erg goed. Ben blij dat hij al weer wat wedstrijden gewonnen heeft, nu de vierschansentoernee nog...
pi_25757996
fijn en waarom quote je dit bericht van 4 maanden geleden??
pi_25823696
Op hoog niveau zijn er sinds dit seizoen COC wedstrijden voor vrouwen, maar tot dat je dat bereikt hebt, spring je met de mannen mee. Althans, hier in Finland, ik weet niet of er in Dld en O'rijk wel aparte wedstrijden voor vrouwen georganiseerd worden. Daar springen verhoudingsgewijs nl meer vrouwen. Ook in Noorwegen komen er aardig wat vrouwen vd schans af, maar hier ben je als vrouw (of meisje, wij hebben 4 meisjes onder de 12 jaar die springen) nog best een uitzondering in het schansspringwereldje. En als Nlandse vrouw (die ook nog trainer is) ben je helemaal een bezienswaardigheid Maar het wereldje is klein, je komt elkaar altijd weer tegen bij wedstrijden, dus nu weet bijna iedereen wel wie ik ben en waar ik vandaan kom...
Rane rulezz!!
pi_25823713
En inderdaad Lahti..toen ik hier kwam, heb ik gewoon de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ik ook nog schansspringen kan leren. Voetbal kan ik wel weer oppakken als ik weer naar huis ga, dacht ik. (niet gedacht dat ik zo lang hier zou blijven hangen...)
Rane rulezz!!
pi_25823885
Trouwens Lahti, heb je misschien een foto van jezelf in actie? lijkt me wel leuk op hier te zien

Hoe ben je in Lahti terechtgekomen trouwens?
pi_25823989
Actiefoto? nee, ik die heb ik niet, sorry.

In een notendop: op vakantie in Finland in '96, verliefd geworden op t land, vakantiewerk in Lahti in '97. Na mn studie eerst n wereldreis, maar wilde nog steeds hierheen "voor een jaar, daarna zie ik wel weer verder"....dat is nu ruim twee en n half jaar geleden
Rane rulezz!!
pi_25824014
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 08:59 schreef Lahti het volgende:
Actiefoto? nee, ik die heb ik niet, sorry.

In een notendop: op vakantie in Finland in '96, verliefd geworden op t land, vakantiewerk in Lahti in '97. Na mn studie eerst n wereldreis, maar wilde nog steeds hierheen "voor een jaar, daarna zie ik wel weer verder"....dat is nu ruim twee en n half jaar geleden
Wel gaaf dat je dan ook bent gaan schansspringen. Hoe is dat eigenlijk om te leren? Is het moeilijk, moet je echt veel trainingsuren maken? En moet je ook in bijvoorbeeld het krachthonk krachttraining doen? En begin je met een schans van 10 meter ofzo?
pi_25824090
Jammer, lijkt me wel erg cool om foto's van mezelf te hebben als ik door de lucht vlieg
pi_25824859
Ik heb wel sprongen op video. Hoort bij de training: sprongen worden opgenomen, kan je later in slow motion de sprongen analyseren.

Hoe begin je met schansspringen...eerst moet je aan de lange latten wennen ntrlk, dus begin je met de landingshelling af te glijden (dus nog geen sprong, alleen maar naar beneden glijden en zorgen dat je skis recht blijven, dat je blijft staan etc) En als dat goed gaat, naar het kleinste schansje (dat is bij ons 's winters een K8, 's zomers de K15 (op de K8 ligt geen plastic).
En qua springen is het devies vooral heel vaak de schans op. Ik heb 3 a 4 keer in de week schanstraining, daarnaast inderdaad kracht-/sneöheidstraining. 's winters wat minder dan 's zomers vanwege wedstrijden. 's zomers doen we de krachttraining zo veel mogelijk buiten, 's winters op de binnenbaan.
De training bestaat vnl uit hoogspringen over horden, verspringen vanuit stand of 5 sprongen achter elkaar, traplopen op snelheid, hardlopen (sprint) en afsprong oefenen. Voor dat laatste hebben we ntrlk trainers om ons op te vangen en: een plank op wieltjes warmee je een soort glijbaan afgaat en dan kan je je afspring oefenen. Aan het eind ligt dan een dikke valmat, zodat je tenminste zacht terecht komt.

Zo, da's een heel verhaal, hopelijk heb ik een beetje duidelijk beeld kunnen scheppen van wat je allemaal doet als schansspringer...
Rane rulezz!!
pi_25832094
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 10:19 schreef Lahti het volgende:

Zo, da's een heel verhaal, hopelijk heb ik een beetje duidelijk beeld kunnen scheppen van wat je allemaal doet als schansspringer...
Zeker
Erg leuk om te horen!
pi_25832281
leuk verhaal idd. Zou graag zo'n fimpje zien
pi_25875509
tja, laat ik nou geen digitale beelden meer hebben

Ik zal eraan denken van de zomer als we weer sprongen opnemen (ik censureer ntrlk wel, alleen goeie sprongen mogen op het wereldwijde web)
Rane rulezz!!
  donderdag 31 maart 2005 @ 10:40:09 #179
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_25875600
Nou ja, goede sprongen zie ik al genoeg op TV, ik ben juist vooral benieuwd naar de grote mislukkingen. .
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_25875767
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 10:36 schreef Lahti het volgende:
tja, laat ik nou geen digitale beelden meer hebben

Ik zal eraan denken van de zomer als we weer sprongen opnemen (ik censureer ntrlk wel, alleen goeie sprongen mogen op het wereldwijde web)
he alles is meegenomen. wil gewoon graag eens zien hoe iemand die niet zomaar 120m vna een k120 springt het leert. En natuurlijk extra leuk omdat je hier ook post
pi_25876745
Ik snap t, ik snap t, maar t is echt waar: op t moment heb ik geen digitale beelden, alleen een videoband. Dus een paar mnd geduld
Rane rulezz!!
pi_25910960
slechte sprongen sensureerde ik ook altijd LAHTI.

opvallend is wel dat sinds een vrouwelijke springheldin dit topic heeft betreedt het nog nooi zo actief is geweest

voor de heren/dames die willen zien hoe je springen leert. eind april is er op de kunstskibaan in soest een kennismakingsochtend met niels de groot, en konrad kral

verder ben ik wel jaloers op je dat je nog springt. mijn laatste sprongen waren in meinerzhagen( op zo'n 3 uur rijden uit mijn woonplaats leiden) in de zomer van 2000 op de hs 68. eigenlijk ben ik heel benieuwd hoe ik het er nu af breng. toen ik sprong woog ik 57-59 kg nu met mijn 32 jaar ahum 78kg. toch lastig in de aanloop-hocke
pi_25917508
ach peter heb je toch een mooie aanloopsnelheid, dat de zwaartekracht daarna ietwat in je nadeel werkt, ach ja dat moet je maar voor lief nemen.

lahti mag blijven idd

en jij ook hoor peter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')