abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21915625
Ik heb de ballen verstand van kerken en stromingen, toch wil ik 't, als buitenstaander eens over gereformeerden hebben. Dus wat geloof-technische zaken betreft, luidt de disclaimer; correct me if I'm wrong mbt deze openingspost.

Eerst even lekker stigmatiseren. Gereformeerden. Zo op-t-oog keurige mensen, zonder fratsen. Huisje, boompje, beestje. Rijtjeswoning, opeltje (vectra of astra) voor de deur, meer dan 2 kinderen, goeie banden met de familie en lekker blind CDA stemmen. Omdat 't zo hoort. Iedereen te vriend. Keurig opgevoed. Geen onkruid tussen de tegels, afgestofte kozijnen, Hollandse pot. Conservatief. Vrouw doet de was, krant en pantoffels in de bekende houding, boodschappen en lapt trouw de ramen. Vooral niet opvallen lijkt de missie. Nagels met de nagelknipper, maximumsnelheid en bier = thee.

Maar willen ze dit wel? Is dit 't leven? Verplicht aardig doen tegen iedereen? Gaat het altijd zo goed? Is die opel nou echt zo fantastisch? Hoe gaaf is het om in het gereformeerde-keurslijf te zitten?

Natuurlijk niet man. Niemand wil zo leven. Frustraties!

Zo onstaan extreme vormen van afgunst, roddel, achterklap en andere, nog extremere vormen van terreur. Collectief gefrustreerd.

Hier in de buurt stikt het van de gereformeerden. Maar is dit een typisch heilig, of schijnheilig volk, that's the question. Waar ze elke zondag naast elkaar in de banken zitten met de handjes over elkaar. Een voor 't oog, hechte gemeenschap.
Vandaag wilde ik even een stukje toeren en dan kom je ze weer massaal tegen. Altijd die vieze schijnheilige maximumsnelheid, keurig die regeltjes. Zondagsrijders, een bron van ergernis. Nou dit is dus tevens de waarheid achter het mysterieuze fenomeen zondagsrijders. Een opel astra sedan met 2 grijze bloemkool-koppen op de achterbank. Gereformeerden! Het is dat ik me wel aardig in kan houden, maar het liefst druk ik ze van de weg. God wil het kennelijk nog net niet zo, maar hij is het wel van plan!
En lekker wandelen en (weer) bij familie op bezoek, als de dienst erop zit. Ik zweer je dat die koppen er ongelukkig uitzien, als ik ze voorbij zie slenteren. Daar straalt de verveling en ergernis vanaf. De refo's lijken ook het enige volk ter wereld, die graag bij hun schoonfamilie op bezoek gaan.
Overal naar binnen kijken bij de wandeling, ook zo'n valse tic. Ronduit asociaal gewoon, de ware aard dus van het beestje. En die misgunnende blik, als je toevallig een grotere auto als een opel vectra op de oprit hebt staan. Wat zal je verguisd worden.
Maar gereformeerden zijn zakelijk ook min- of meer verplicht elkaar tegemoet te komen. Want je ziet in de kleinere gemeenschappen onder de plaatselijke middenstand ook veel gereformeerde families. En die kennen elkaar natuurlijk allemaal, via de kerk. Al generaties lang. Maar als je per ongeluk een keer je vreten of schoeisel bij de concurrent koopt, hang je. Dat is dus typisch de overtreffende trap van not-done in die gemeenschap. Dan word je vanaf de geboorte min of meer gehersenspoeld met de gedachte dat je niets met bepaalde families te maken mag hebben.
Oh en wat betreft de neukerij. Uiteraard deelt niemand met elkander uit lust het bed. Maar er wordt bij wijze in de biechtstoel nog op elkaar ingeneukt. Och wat een taboe toch. Iedereen heeft zo z'n behoefte aan z'n kwakje te lozen zo af- en toe, behalve de refo's. Maar die stiekemerds rukken zich vaak het hardst op de meest zieke fantastieen.

Gaat het leven van de refo nou zo over rozen? Zijn ze echt zo hecht en gelukkig als ze eruit willen zien? Of heb ik in z'n geheel niet ongelijk. :')
The gum you like, is coming back in style.
  maandag 13 september 2004 @ 00:37:30 #2
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_21915801
Nou, ik denk dat het ze nogal wat zekerheid geeft, dat "refo" zijn. En dat zal ze wel bevallen. Een paar dingen die je noemt zijn trouwens ook gebruikelijk in kleine gemeenschappen, en niet voorbehouden aan alleen refo's. Roddelen, naarbinnen kijken en
quote:
En die kennen elkaar natuurlijk allemaal, via de kerk. Al generaties lang. Maar als je per ongeluk een keer je vreten of schoeisel bij de concurrent koopt, hang je.
zijn daar goeie voorbeelden van
lege ton
  maandag 13 september 2004 @ 00:46:15 #3
57050 Radiohost
Typische radionerd
pi_21915954
Sjonge zeg...jij hebt echt wat issues he. Kijk eerst es naar jezelf zou ik zeggen. De gedachte om iemand van de weg te drukken omdat men zich (zoals het hoort) aan de maximumsnelheid houdt, lijkt me niet echt gezond hoor. Maar nee, in jouw egocentrische manier van denken komt het misschien niet in je op dat die mensen echt gelukkig zijn zoals ze zijn en dat ze helemaal niet van de weg afgedrukt willen worden, maar gewoon op tijd bij hun schoonfamilie willen aankomen zonder boetes. Nou ja, zo kan ik nog wel ff doorgaan, maar you'll get the point eventually...
"Meneer had mayonaise besteld?"
pi_21915988
quote:
Op maandag 13 september 2004 00:46 schreef Radiohost het volgende:
-knip-
Gereformeerd zeker.
pi_21916000
tsss

jaloers ofzo ?

ennuuh .. jij bent zeker perfect ofniet ?
chanceless
  maandag 13 september 2004 @ 00:52:18 #6
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_21916047
quote:
Op maandag 13 september 2004 00:28 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
(Youp-van-'t-Hek-achtig verhaal)
Je vergeet nog dat de ouders hun kinderen pushen om met iemand binnen de kerk een relatie te beginnen. Ze mogen wel iemand anders trouwen ... zo modern willen ze dan ook wel weer lijken ... maar ze hebben toch liever een gristelijk schoonzoontje/dochtertje. :') Paar 'subtiele' hints: "Goh, is dat geen leuk(e) meisje/jongen?"

Toch is ieder mens anders. Maar het zijn wel leuke, komische vooroordelen in je OP.
  maandag 13 september 2004 @ 00:52:32 #7
57050 Radiohost
Typische radionerd
pi_21916051
quote:
Op maandag 13 september 2004 00:48 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

[..]

Gereformeerd zeker.
Zo, heb je daar lang over moeten nadenken? Je reacties zijn van net zulk hoog niveau als je openingspost. Maar als je perse antwoord wilt: nee hoor. Mijn mening om aso's zoals jij in strafkampen te plaatsen zou in die kringen ook niet zo gewaardeerd worden schat ik zo in...
pi_21916082
quote:
Op maandag 13 september 2004 00:52 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Je vergeet nog dat de ouders hun kinderen pushen om met iemand binnen de kerk een relatie te beginnen. Ze mogen wel iemand anders trouwen ... zo modern willen ze dan ook wel weer lijken ... maar ze hebben toch liever een gristelijk schoonzoontje/dochtertje. Paar 'subtiele' hints: "Goh, is dat geen leuk(e) meisje/jongen?"

Pre-cies.
pi_21916141
Tuurlijk jongen
Iemand Fien soms gezien?
pi_21916150
quote:
Op maandag 13 september 2004 00:52 schreef Radiohost het volgende:

[..]

Zo, heb je daar lang over moeten nadenken? Je reacties zijn van net zulk hoog niveau als je openingspost. Maar als je perse antwoord wilt: nee hoor. Mijn mening om aso's zoals jij in strafkampen te plaatsen zou in die kringen ook niet zo gewaardeerd worden schat ik zo in...
Wat je lang noemt, 2 minuten.

En zo hoogstaand vond ik die reactie nou ook weer niet hoor. Toch bedankt.

Ps, je wilt er best een beetje bij horen hè, zo'n gemeenschap. Boefje.
  maandag 13 september 2004 @ 01:00:42 #11
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_21916175
Katwijk, of ze er gereformeerd zijn weet ik niet, maar er was wel ooit een tijd dat MTV daar niet op de kabel zat, en RTL+ wel :-)

Tevens werd er zo nu en dan een metal band geweerd uit het lokale jeugdcentrum, dankzij de pastor danwel dominee, of weetikveel hoe zo'n vlaggedrager heet.

Enfin, dat soort lui heb je overal I guess, "mijn waarheid is de waarheid, en de rest kan stikken", het hoeft niet per se met religie te maken te hebben.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  Milf maandag 13 september 2004 @ 01:00:49 #12
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_21916178
quote:
Op maandag 13 september 2004 00:52 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Je vergeet nog dat de ouders hun kinderen pushen om met iemand binnen de kerk een relatie te beginnen. Ze mogen wel iemand anders trouwen ... zo modern willen ze dan ook wel weer lijken ... maar ze hebben toch liever een gristelijk schoonzoontje/dochtertje. Paar 'subtiele' hints: "Goh, is dat geen leuk(e) meisje/jongen?"

Toch is ieder mens anders. Maar het zijn wel leuke, komische vooroordelen in je OP.
Ik had vroeger verkering met een gereformeerde jongen.... De moeder riep mij op een gegeven moment bij zich ( ik had al bijna anderhalf jaar met hem ) "je kunt niet met mijn zoon verder. Je bent niet van de kerk en als je met hem wilt trouwen zul je je moeten bekeren doe je dat niet zul je een einde aan de relatie moeten maken"
Mijn bek hing op mijn schoen

Hij was later heel erg uitgevallen tegen zijn moeder omdat ze dat tegen me had gezegd maar ik vond het werkelijk belachelijk...... Vond het gewoon zielig voor hem eigenlijk

Maar ff ontopic

Ik heb geen flauw idee of de mensen gelukkig zijn..... maar geloof of niet.... houden veel mensen niet een masker voor voor de "buitenwereld"?
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_21916191
ik ben het helemaal met je eens Johnny_footballhero!!
  maandag 13 september 2004 @ 01:04:07 #14
57050 Radiohost
Typische radionerd
pi_21916222
quote:
Op maandag 13 september 2004 00:59 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

[..]

Wat je lang noemt, 2 minuten.

En zo hoogstaand vond ik die reactie nou ook weer niet hoor. Toch bedankt.

Ps, je wilt er best een beetje bij horen hè, zo'n gemeenschap. Boefje.
In tegenstelling tot jou behoor ik tot die mensen die niet iedereen in hokjes wilt duwen. Zou je ook eens moeten doen, is best verfrissend. Krijg je een hele andere kijk op de wereld waardoor je erachter komt dat de manier waarop je er eerst tegenaan keek helemaal niet de enige juiste was. Aan de andere kant moet je ook niet het onmogelijke van jezelf eisen natuurlijk, dus blijf jij maar lekker in hokjes denken. Das wel heel erg 1957, maar goed...dat moet je maar even op de koop toe nemen dan he
pi_21916236
Prachtig verhaal TS
Onderbroeken zonder knopen hoef je alleen maar af te stropen!
  maandag 13 september 2004 @ 01:07:34 #16
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_21916269
Totaal ongefundeerde opruiende incorrecte openingspost.

geweldig!
[KNE]-Mod
pi_21916310
Bekijk het positief, je kunt beter tussen gereformeerden wonen dan tussen katholieken of islamieten.
pi_21916314
quote:
Op maandag 13 september 2004 01:05 schreef Onderbroek het volgende:
Prachtig verhaal TS
Wartaal.
  maandag 13 september 2004 @ 01:11:26 #19
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_21916316
quote:
Op maandag 13 september 2004 01:10 schreef plugger het volgende:
Bekijk het positief, je kunt beter tussen gereformeerden wonen dan tussen katholieken of islamieten.
Katholieken brouwen goed bier.
[KNE]-Mod
  maandag 13 september 2004 @ 01:16:17 #20
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_21916368
en ik er gewoon serieus op ingaan hè
lege ton
pi_21916704
quote:
Op maandag 13 september 2004 01:10 schreef plugger het volgende:
En welke onzin in je kop gaf jouw een machtiging voor deze onzin in je kop.Lul dat je bent aanzetten tot haat.Ik ben RK en heb niks tegen moslims kan het soms heel goed met ze vinden.
Lul niet zo dom of rot op.

Je zal wel een heiden zijn of niet.
  maandag 13 september 2004 @ 02:08:48 #22
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_21916731
quote:
Op maandag 13 september 2004 02:01 schreef newsman het volgende:

[..]

En welke onzin in je kop gaf jouw een machtiging voor deze onzin in je kop.Lul dat je bent aanzetten tot haat.Ik ben RK en heb niks tegen moslims kan het soms heel goed met ze vinden.
nee jij bent een schoolvoorbeeld RK schooljongetje, menneke
quote:
hoer ajb op met je 'RK' gebeuren hier... je maakt er alleen maar je mede-RK'ers belachelijk mee.

[ Bericht 3% gewijzigd door dr.dunno op 13-09-2004 02:17:37 (typo in code 8-)) ]
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  maandag 13 september 2004 @ 02:09:49 #23
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_21916734
quote:
Op maandag 13 september 2004 01:11 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Katholieken brouwen goed bier.
ik wilde net even zeggen; hup brabant hup!
pi_21916759
Uhh ja ik merk dat ik 10 jaar ouder ben dr.dunno.

Waar dit topic verder over gaat lijkt me bagger.
pi_21916765
quote:
Op maandag 13 september 2004 02:01 schreef newsman het volgende:

[..]

Sorry. Ik vind het sukkels. Allemaal.
quote:
Ik omschrijf het liever als religieus onbelast.
  maandag 13 september 2004 @ 02:18:47 #26
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_21916772
quote:
Op maandag 13 september 2004 02:15 schreef newsman het volgende:
Uhh ja ik merk dat ik 10 jaar ouder ben dr.dunno.
21?
quote:
Waar dit topic verder over gaat lijkt me bagger.
het indrukken van het knopje 'reageren' en vervolgens tekst neerplempen is niet obligaat hoor; zint het topic je niet, ga je toch naar een ander?
  maandag 13 september 2004 @ 02:20:19 #27
85508 EMW
Vivimus quad somniamus
pi_21916775
quote:
Op maandag 13 september 2004 01:00 schreef nikky het volgende:

[..]

Ik had vroeger verkering met een gereformeerde jongen.... De moeder riep mij op een gegeven moment bij zich ( ik had al bijna anderhalf jaar met hem ) "je kunt niet met mijn zoon verder. Je bent niet van de kerk en als je met hem wilt trouwen zul je je moeten bekeren doe je dat niet zul je een einde aan de relatie moeten maken"
Mijn bek hing op mijn schoen
pi_21916779
Wait and see thats the story, about me
pi_21916793
Wat is je probleem?
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_21916820
quote:
Ik heb de ballen verstand van kerken en stromingen, toch wil ik 't, als buitenstaander eens over gereformeerden hebben. Dus wat geloof-technische zaken betreft, luidt de disclaimer; correct me if I'm wrong mbt deze openingspost.
-knip-
Ben zelf gereformeerd en kom regelmatig in contact met andere gereformeerden.
Maar ik herken mijzelf of andere gereformeerden absoluut niet in jouw verhaal....
Do what you love, love what you do!
  maandag 13 september 2004 @ 02:33:38 #31
85508 EMW
Vivimus quad somniamus
pi_21916832
quote:
Op maandag 13 september 2004 02:31 schreef kree het volgende:

[..]

Ben zelf gereformeerd en kom regelmatig in contact met andere gereformeerden.
Maar ik herken mijzelf of andere gereformeerden absoluut niet in jouw verhaal....
Hier zie je wel. Beetje schijnheilig alles ontkennen.
pi_21916834
laat ik gewoon zeggen dat ik het niet zo op gelovige mensen heb en zeker niet wanneer dit geloof hun leven gaat bepalen
  maandag 13 september 2004 @ 02:35:05 #33
85508 EMW
Vivimus quad somniamus
pi_21916837
quote:
Op maandag 13 september 2004 02:34 schreef www.manowar.be het volgende:
laat ik gewoon zeggen dat ik het niet zo op gelovige mensen heb en zeker niet wanneer dit geloof hun leven gaat bepalen
Of als ze visjes achter op hun auto gaan plakken
pi_21916842
quote:
Op maandag 13 september 2004 02:33 schreef EMW het volgende:

[..]

want......
Do what you love, love what you do!
pi_21916851
quote:

[..]

FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  maandag 13 september 2004 @ 02:40:33 #36
85508 EMW
Vivimus quad somniamus
pi_21916853
quote:
Op maandag 13 september 2004 02:35 schreef kree het volgende:

[..]

want......
Of je reageert gewoon niet
pi_21916856
quote:
Op maandag 13 september 2004 02:40 schreef EMW het volgende:

[..]

Of je reageert gewoon niet
Of je geeft gewoon even antwoord.
pi_21916859
quote:

[..]

Hij schrijft zelf dat hij de ballen verstand van heeft
Ook ik beleef mijn geloof heel anders dan hier omschreven.
Dring ook niemand wat op hoor
Maar als moeder ben ik blij dat mijn kinderen er ook voor kiezen.
  maandag 13 september 2004 @ 02:44:49 #39
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_21916864
Ik neem aan dat TS het heeft over Gereformeerde bondskerken (de rokken zeg maar, of refo genoemd). Deze kerken zijn trouwens eigenlijk de zware tak van de hervormden en maken ook deel uit van de hervormde kerk.

Je hebt namelijk ook nog gewone gereformeerden, vrjigemaakt gereformeerden en nederlands gereformeerden. Maar gereformeerden zijn qua geloofsbeleving veel lichter dan hervormden.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  maandag 13 september 2004 @ 02:46:53 #40
85508 EMW
Vivimus quad somniamus
pi_21916868
quote:
Op maandag 13 september 2004 02:41 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Of je geeft gewoon even antwoord.
Je stelt geen vraag
pi_21916870
quote:
Op maandag 13 september 2004 02:46 schreef EMW het volgende:

[..]

Je stelt geen vraag
Die andere user wel.
  maandag 13 september 2004 @ 02:51:10 #42
85508 EMW
Vivimus quad somniamus
pi_21916880
quote:
Op maandag 13 september 2004 02:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Die andere user wel.
Wat heb jij met die ander te maken?
pi_21916882
quote:
Op maandag 13 september 2004 02:51 schreef EMW het volgende:

[..]

Wat heb jij met die ander te maken?
Dit is een forum
  maandag 13 september 2004 @ 02:55:07 #44
85508 EMW
Vivimus quad somniamus
pi_21916894
quote:
Op maandag 13 september 2004 02:51 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dit is een forum
Damn, ik wist dat je dat ging zeggen

You win
pi_21916896
pi_21918412
He ja, een refo-bash topique. Gezellig... [13.gif]

Henk-Jan, was TS de oren!
En weer een stukje onzinnige proza.
pi_21919349
quote:
knip
ik heb dan waarschijnlijk het geluk gehad dat mijn moeder katholiek was en dat zij mij en m'n broer en zus zo behoedt heeft voor een te gereformeerde opvoeding.
pi_21919813
Gereformeerden, zijn mensen.

En niets menselijks is hun vreemd.

Je hebt gereformeerde pedo's, gereformeerde die het achter hun ellebogen hebben. Alleen waarom moet altijd vermeldt staan dat ze gereformeerd zijn. Net of dat het daardoor komt, als dat zo was, had niemand anders er last van lijkt mij.
Iemand Fien soms gezien?
pi_21919938
Mja, ik ken ook gereformeerden. En dat zijn vaak idd wat rare mensen. Ze geloven de Bijbel van "kaft tot kaft". En praten nogal graag over de kerk. Niet mijn type mensen. Maar je kunt ze wel fijn shockeren. " Zal ik die plaat es voor Uw kop weghalen ?" Die doet het altijd wel goed.
  maandag 13 september 2004 @ 16:24:02 #50
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_21925707
quote:
Op maandag 13 september 2004 11:38 schreef Haushofer het volgende:
Mja, ik ken ook gereformeerden. En dat zijn vaak idd wat rare mensen. Ze geloven de Bijbel van "kaft tot kaft". En praten nogal graag over de kerk. Niet mijn type mensen. Maar je kunt ze wel fijn shockeren. " Zal ik die plaat es voor Uw kop weghalen ?" Die doet het altijd wel goed.
Piepermuntsie fretters aldus SL.
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_21926178
Ah joh, volgens mij weet bijna niemand in dit topic waar 'ie het over heeft. Onderscheid refo/grefo en hervormd valt inderdaad nogal weg.
Zo zijn er hervormden die veel zwaarder zijn dan grefo's, en grefo's die veel zwaarder zijn dan hervormden. Dat kan je nu eenmaal niet onder één noemer vatten.
pi_21926242
Misschien leuk om dit topic eens te openen op http://forum.gkv.nl.
pi_21929438
Henk-Jan,

Opel astra of mitsubishi carisma?
pi_21939895
Gereformeerden... De Duitse legerleiding zei in de oorlog: de Gereformeerde Kerken in Nederland is de grootste verzetorganisatie in Nederland, er is geen land mee te bezeilen. Zo ook een Engelse historicus (na de oorlog): de Gereformeerde Kerken in Nederland hebben zonder twijfel het meeste gedaan voor de joden, en vanuit deze kerken kwamen de meeste verzetsstrijders.
Gereformeerden hebben van oudsher af een afkeer tegenover betutteling van overheidswege. De Duitsers moesten het dan ook 'ontgelden' in onze visie, maar dit heeft verschillende voormannen letterlijk de kop gekost. Maar er tegenin gingen ze!
Mensen die uit een Gereformeerd nest afkomstig zijn zullen zich hierin herkennen. Een stuk onverzettelijkheid, een stuk principialiteit. Geen meewaaien met allerlei winden, maar zich staande houden op grond van hun principes.

Dan is het wel makkelijk een grote mond op te zetten tegen 'de gereformeerden' en dergelijke, maar hoe leef je nou zelf? En wat weet je nu werkelijk van hen?

Kijk, als je liever een spetterende minister-president ziet, prima, maar ik heb liever een kundige man, die misschien eruit ziet als een Harry Potter, maar in elk geval werkelijk iets te zeggen heeft, dan een rockstar die zijn macht ontleent aan zijn uitstraling. Om maar iets te noemen. Misschien houd je meer van schone schijn en soft links gepraat dan van oprechtheid en geen flauwekul. Dat kan.
pi_21940270
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 08:47 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Prima post. Ben benieuwd of TS hier een goed antwoord op heeft, zonder terug te vallen op generalistisch geblaat of op de man spelend gedrag.
En weer een stukje onzinnige proza.
pi_21940695
quote:
Op maandag 13 september 2004 11:38 schreef Haushofer het volgende:
De ervaring die ik heb met gereformeerden is totaal anders. Dat ze de bijbel van "kaft tot kaft" geloven is iets wat je niet direct in de omgang waarneemt. Ook is mijn ervaring dat ze niet praten over de kerk, ze weten hoe ik er over denk of willen het niet weten.
pi_21940723
quote:

Kijk, als je liever een spetterende minister-president ziet, prima, maar ik heb liever een kundige man, die misschien eruit ziet als een Harry Potter, maar in elk geval werkelijk iets te zeggen heeft
Dat hij als Harry Potter uitziet is bijzaak, maar deed die man maar eens iets intelligents.. Al ziet hij er uit als een smurf..
pi_21940749
quote:
Gereformeerden... De Duitse legerleiding zei in de oorlog: de Gereformeerde Kerken in Nederland is de grootste verzetorganisatie in Nederland, er is geen land mee te bezeilen. Zo ook een Engelse historicus (na de oorlog): de Gereformeerde Kerken in Nederland hebben zonder twijfel het meeste gedaan voor de joden, en vanuit deze kerken kwamen de meeste verzetsstrijders.
Gereformeerden hebben van oudsher af een afkeer tegenover betutteling van overheidswege. De Duitsers moesten het dan ook 'ontgelden' in onze visie, maar dit heeft verschillende voormannen letterlijk de kop gekost. Maar er tegenin gingen ze!
Mensen die uit een Gereformeerd nest afkomstig zijn zullen zich hierin herkennen. Een stuk onverzettelijkheid, een stuk principialiteit. Geen meewaaien met allerlei winden, maar zich staande houden op grond van hun principes.

Dan is het wel makkelijk een grote mond op te zetten tegen 'de gereformeerden' en dergelijke, maar hoe leef je nou zelf? En wat weet je nu werkelijk van hen?

Kijk, als je liever een spetterende minister-president ziet, prima, maar ik heb liever een kundige man, die misschien eruit ziet als een Harry Potter, maar in elk geval werkelijk iets te zeggen heeft, dan een rockstar die zijn macht ontleent aan zijn uitstraling. Om maar iets te noemen. Misschien houd je meer van schone schijn en soft links gepraat dan van oprechtheid en geen flauwekul. Dat kan.
Go Henk-Jan, Go
Iemand Fien soms gezien?
pi_21940897
In het Nederlands Dagblad van vanmorgen stond een interview met Maarten 't Hart. Ook altijd leuk om te lezen:
quote:
(...) de Gereformeerde Bond in Katwijk. Daar slaan ze elkaar de hersens in vanwege de kerkfusie. Jammer dat ik daar niet tussen zit, het leverde een prachtige roman op. Ze schroeven de wieldoppen van de auto van de dominee af. Gooien de ruiten in. Het heeft ook wel iets moois: we hebben een principe en daar staan we voor. Ik heb toch veel met de mensen die niet meegaan met de fusie. Goede gereformeerden. Kennelijk heb ik daar nog een zwak voor.
quote:
(...) dat iemand als Andries Knevel mijn boeken leest, vind ik merkwaardig. Hij verklaart dat niet. Het boeit hem, hij vindt het leuk, moet er om lachen. Dat er vaak theologie in zit, vindt hij ook boeiend. Ik ben wel drie keer in Het elfde uur geweest. Dat is raar, want dan blijkt dat je met zo'n Knevel heel goed kunt opschieten. Het komt omdat hij ook zo'n gereformeerde jongen is. Je hoeft maar een half woord te zeggen en je begrijpt elkaar.
Wat heb je nou aan dit soort stukjes? Aan de ene kant is 't Hart nog steeds geintrigeerd door de 'gereformeerden' vanwege hun principes en hun bereidheid daarvoor offers te brengen, aan de andere kant vindt hij het heel storend.
Of, zoals Geert Mak schrijft (over WO II): de Gereformeerden zijn vreselijk hard, onbuigzaam, maar je kan er wel bij onderduiken.

Ik denk dat hij een vrij realistisch beeld geeft. Ook als ik naar mijzelf en mijn eigen 'kringetje' kijk: aan de ene kant is er een enorme bereidheid een ander te helpen, een grote openheid. Maar aan de andere kant blijven we staan waar we staan, ten koste van bijna alles. Dat is in wezen best boeiend. Jammer dat vaak alleen onze slechte kant wordt belicht, en niet de goede.

Maar da's natuurlijk mijn mening.
pi_21941051
quote:
(...) en bier = thee (...)
Wat betreft die 'bier=thee': Abraham Kuyper (voorman van de gereformeerden in het begin van de 20e eeuw) zei:

Bij den chocoladeketel en water- en melkkaraf
kweekt men geen geslacht van kloeke Calvinisten

P.S. Hij doelt hier niet op thee
pi_21941314
Misschien zou je er niet zo serieus op in moeten gaan. Is het dan zo treffend dat het ontkracht dient te worden?

Satire.
pi_21941392
Blijkbaar ben jij daar ook niet zo gevoelig voor (zie post boven de jouwe).
pi_21941985
Ik denk dat de TS zich teveel heeft laten inspireren door z'n direkte omgeving. Voor veel mensen geldt vaak dat hun direkte omgeving voor hen de doorsnee samenleving is en de bakker staat dan model voor alle bakkers in de wereld, de slager voor alle slagers en de gereformeerde buren staan model voor alle andere gereformeerden
pi_21942073
Ach nee jongen, ik had zin om een willekeurige groep mensen op een satirische manier onder de loep te nemen.
pi_21942109
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 11:26 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Ach nee jongen, ik had zin om een willekeurige groep mensen op een satirische manier onder de loep te nemen.
en ik nam TS op een satirische manier onder de loep
pi_21942417
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 11:39 schreef Henk-Jan het volgende:
Moet dat op WFL?
L van lachen ?
  dinsdag 14 september 2004 @ 12:05:54 #70
18044 Qyuip
Smurfig berichtje hoor.
pi_21942816
Dit stond vorige week in het Utrechts Nieuwsblad.
quote:
HOEVELAKEN - Een 14-jarige leerling van het Van Lodensteincollege in Hoevelaken is op het matje geroepen. Hij heeft een 80-jarige man uit Hooglanderveen aan zijn lot overgelaten toen die hulpeloos in een greppel lag.

De man moest uitwijken na een plotselinge manoeuvre van de fietsende scholier. Allerlei acties zijn de afgelopen jaren op touw gezet om de overlast in te dammen. Zo heeft de politie speciale controles uitgevoerd en heeft de school uitgebreid aandacht besteed aan de verkeersveiligheid.

Het Van Lodensteincollege trekt leerlingen uit de wijde omtrek van de twee schoolgebouwen in Amersfoort en Hoevelaken. Veel leerlingen komen op de fiets vanaf de Veluwe en Gelderse Vallei.

De reformatorische scholieren zijn herkenbaar doordat de meisjes rokken dragen. De klachten gaan vaak over gedrag dat thuis en op school niet wordt getolereerd. De kinderen spugen soms naar andere weggebruikers en schelden hen uit. Vooral bewoners uit Leusden hebben geregeld blijk gegeven van hun ergernis over het gedrag van de Lodo's, zoals de leerlingen van de reformatorische school worden genoemd. De bejaarde man van het ongeluk liep maandag enkele kneuzingen op. Hij kreeg hulp van een groepje scholieren dat kort na zijn val aan kwam fietsen.

Het slachtoffer krijgt binnenkort bezoek van de 'woeste' fietser. De directie van het Van Lodensteincollege verplicht de jongen uit Barneveld daartoe.

Directeur De Jong: "Hij zwenkte plotseling over de weg toen hij een sjekkie aan het draaien was. Een stukje verderop is hij gestopt. Toen hij zag dat anderen zich om het slachtoffer bekommerden, is hij doorgereden. Maar dat valt natuurlijk niet goed te praten".
En even verder zoeken laat zien dat er al jaren klachten zijn over de Lodo's. Kortom er is nog hoop.
De refo's zijn uiteindleijk ook gewoon nomale mensen.
Dat heb ik toch weer mooi gesmurft.
pi_21942898
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 12:05 schreef Qyuip het volgende:
De refo's zijn uiteindleijk ook gewoon nomale mensen.
Daarom.
Iemand Fien soms gezien?
  dinsdag 14 september 2004 @ 12:16:16 #72
98796 Toodles
Semper Et Ubique
pi_21942989
Leven en laten leven. Als iedereen da nou eens lekker ging doen, zouden we een stuk minder druk zijn
  dinsdag 14 september 2004 @ 12:35:07 #73
101188 Jaeder
Int. wl. zt. int. disc.pr.
pi_21943346
Beter iemand met de verkeerde principes dan iemand zonder principes...
  zondag 26 september 2004 @ 18:59:07 #74
98841 Cochese
pave the rainforest
pi_22220018
Komijnekaas bevat een ingrediënt dat je nogal naïef maakt...

Niemand had gedacht dat dit een nieuwe geloofsrichting zou spuien, maar ondertussen weten we wel beter. Vetter zijn dochters die uit de gereformeerde kerk stappen en menen de schade in te moeten halen ;-)

Schrijf daar 's iets over!
Supermodels on my D
pi_22220564
Gereformeerden hebben in elk geval geen biechtstoel waarop ze elkaar kunnen neuken. Biechten hoort bij de kattekliekjes.

Ik heb grote moeite met die mensen die op een ander neerkijken omdat hij/zij niet gelovig is (dan ga je naar de hel...), maar het intussen zelf achter de ellebogen hebben. Jammer genoeg zijn dat er nogal wat en ik moet heel eerlijk bekennen dat ik het idee heb dat het percentage van dat soort types onder de zware refo's nogal hoog is. Ik sta vrij sympathiek tegenover het geloof an sich (ben bijvoorbeeld webmaster van de site van een oecumenisch-christelijke dierenbeschermingsorganisatie), maar ik sta iets minder positief tegen een bepaald type beoefenaar van dat geloof.

Ik had laatst een format voor een TV-programma bedacht. Het is bij gereformeerden (maar ook bij veel andere christenen) vaak zo dat ze zich overduidelijk profileren als christenen. Alleen gedragen ze zich er niet altijd naar ("Heb uw naaste lief zoals uzelf" en dergelijke zaken). Het zou leuk zijn om bij het wat hypocriete type bijvoorbeeld een in lompen gehulde zwerver(ster) aan te laten kloppen om om hulp te vragen. De kans is groot dat de deur zonder pardon wordt dichtgesmeten (of niet eens wordt opengedaan). Dan confronteer je ze een dag later met de uitspraak van Jezus: "Wat gij doet aan de minste van uw broeders, doet gij aan Mij" Nou ja, en meer varianten. Een soort test zeg maar. Kijken hoe goed ze hun Heer werkelijik volgen...

Is het wat?

Mijn beste vriend, evangelisch christen, vond het niet eens een diep beledigend idee.
pi_22220616
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 12:35 schreef Jaeder het volgende:
Beter iemand met de verkeerde principes dan iemand zonder principes...
Ik neig ernaar te roepen: "Daar ben ik het mee eens!". Maar aan de andere kant heb ik toch liever een principeloos typje dan een extremistische terrorist die uit principe tientallen mensen de dood in sleurt...
pi_22223508
quote:
Op zondag 26 september 2004 19:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
de dood in sleurt...
deze uitgezonderd dan?
Iemand Fien soms gezien?
pi_22626515
Waarom lacht hier niet gewoon iedereen om?

Als je toch thuis komt van je werk of school, dan heb je toch geen eens zin meer om na het lezen van zo'n openingspost iets anders te typen dan: ?

Geweldig TS, mijn bijdrage:

pi_22636404
Heiden~ afkomstig van "heidebewoner". Wordt persoon mee aangeduid die buiten de gemeenschap woont, en dus minder onder invloed van in die gemeenschap geldende waarden staat. Is opgekomen in het verre verleden toen de gemeenschappelijke waarden gedomineerd werden door christelijke kerken. Heiden betekent dus "niet-christelijk".

Dat wil niet zeggen dat een heiden er niet haar eigen religieuze gebruiken op na houdt. (Kerk heeft een aantal gebruiken geannexeerd, zoals de kerstboom en carnaval). Ook heidenen zijn religieus belast
God put a smile upon your face
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')