abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 september 2004 @ 01:04:18 #1
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_21892483
Het is de bedoeling dat ik op m,n werk een bonus regeling ga krijgen. Echter is de vraag nu of deze op de zelfde manier als je salaris word belast? Ik heb altijd het idee van niet gehad. Volgens mij gaat daar meer belasting van af toch? Ik heb al op het internet gezocht maar niks kunnen vinden. Wat een kut site ook van de belastingdienst.

En de 2de vraag is dan meteen. Stel ik ga een hypotheek afsluiten. Word er dan ook rekening gehouden met de bonus inkomsten of kijken ze alleen naar het vaste inkomen? Ik denk maar weet het niet zeker is dat ze een hypotheek bepalen op het vaste inkomen.

Ook is het zo dat ik zelf aan moet geven hoe veel meer ik wil gaan verdienen. Ik moet een bedrag voor m,n vaste salaris verzinnen en een bedrag als bonus. Is toch vaag. Ik bedoel daar moeten zij toch mee komen? Of komt dit vaker voor?

Wie o wie kan me uit de brand helpen en mij antwoorden op mijn vragen geven?
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_21893066
Voor zover ik weet wordt een bonus gewoon net als salaris belast. Tenminste, ik heb nooit anders gemerkt.

En als je een hypotheek wilt afsluiten is het aan de hypotheekverstrekker om je bonus al dan niet mee te rekenen. Persoonlijk zou ik het niet snel doen, je kunt immers nooit zeker weten of je iedere maand wel je bonus krijgt. En ik denk dat ze aan een loonstrook wel kunnen zien hoe je salaris is opgebouwd, qua vast deel en bonus.
pi_21893078
Is het niet zo dat een bonus gewoon salaris is en dus opdezelfde manier belast wordt?
Bij mij is het iig zo dat als ik een bonus heb ( call centre werk; per verkocht product een bonus) , dat gewoon als salaris wordt uitbetaald.

Ik weet niet hoe het werkt als de bonus een groot geldbedrag is..
Even de belastingdienst bellen? Die kunnen het je , als het goed is, zo vertellen.
Что было, то прошло..
  zondag 12 september 2004 @ 01:46:18 #4
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_21893109
ik dacht altijd dat een bonus als extra inkomsten word gezien en dus dubbel belast word.

En Dat van die hypotheek is ook de reden dat ik dus GEEN bonus wil hebben.
Oke de bedoeling is dat ik elke maand m,n bonus ga krijgen. Maar het blijft toch kut betreft een hypotheek lijkt mij.
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
  zondag 12 september 2004 @ 02:03:57 #5
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_21893328
quote:
Op zondag 12 september 2004 01:46 schreef ook_gek het volgende:
ik dacht altijd dat een bonus als extra inkomsten word gezien en dus dubbel belast word.

En Dat van die hypotheek is ook de reden dat ik dus GEEN bonus wil hebben.
Oke de bedoeling is dat ik elke maand m,n bonus ga krijgen. Maar het blijft toch kut betreft een hypotheek lijkt mij.
Volgens mij hangt het er van af op welke grondslag ze loonbelasting inhouden. Gaan ze bij je gewone salaris uit van de maximale belastingvrije voet (heet tegenwoordig anders, maar het is al laat en ik krijg het niet meer bedacht), dan worden alle uitkeringen bóven het salaris volledig belast (meteen vanaf de eeste euro). Dacht ik dus...
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  zondag 12 september 2004 @ 02:13:08 #6
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_21893485
quote:
Op zondag 12 september 2004 02:03 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Volgens mij hangt het er van af op welke grondslag ze loonbelasting inhouden. Gaan ze bij je gewone salaris uit van de maximale belastingvrije voet (heet tegenwoordig anders, maar het is al laat en ik krijg het niet meer bedacht), dan worden alle uitkeringen bóven het salaris volledig belast (meteen vanaf de eeste euro). Dacht ik dus...
Enig idee hoe ik daar achter kom?

Leuk zo een bonus maar als ik er verdomt weinig van over houd is het natuurlijk kut

En dat hypotheek verhaal vind ik ook zwaar vervelend. Ik wil gewoon zeker zijn van elke maand een vast bedrag. En ja ze zeggen wel van als jij je werk goed doet krijg jij je bonus. Maar naar mijn idee kijkt de bank daar niet naar. Want het is nooit zeker of je het gaat halen voor de bank.
pi_21893740
Als je inkomsten worden op dezelfde manier belast; hoeveel je precies over die bonus moet betalen is dus afhankelijk van je persoonlijke situatie. Maar omdat er in je salaris al rekening gehouden is met o.a. je heffingskortingen en omdat bij de uitbetaling het hoogste tarief dat op jou van toepassing is, toegepast wordt, is de procentuele belasting hoger. Voor dat tarief kun je op je loonstrook kijken.

Of een bank rekening houdt met je bonus is afhankelijk van hoe lang jij die bonus al krijgt; over het algemeen nemen ze het gemiddelde van de afgelopen drie jaren.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  zondag 12 september 2004 @ 02:46:20 #8
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_21893883
quote:
Op zondag 12 september 2004 02:33 schreef _-rally-_ het volgende:
Als je inkomsten worden op dezelfde manier belast; hoeveel je precies over die bonus moet betalen is dus afhankelijk van je persoonlijke situatie. Maar omdat er in je salaris al rekening gehouden is met o.a. je heffingskortingen en omdat bij de uitbetaling het hoogste tarief dat op jou van toepassing is, toegepast wordt, is de procentuele belasting hoger. Voor dat tarief kun je op je loonstrook kijken.

Of een bank rekening houdt met je bonus is afhankelijk van hoe lang jij die bonus al krijgt; over het algemeen nemen ze het gemiddelde van de afgelopen drie jaren.
oke ik snap het.

Maar zo een bonus is nou niet iets geweldigs voor een hypotheek. Zeker niet wanneer je die net hebt en hij zal denk ik vrij hoog worden. Ze wilde me eerst op het minimum laten staan en de rest met een bonus verhogen.
  zondag 12 september 2004 @ 11:08:01 #9
56967 Cappucino
Niet denken, maar doen!
pi_21897668
Bonus wordt anders belast, percentage weet ik niet helemaal zeker, dat zou ik op moeten zoeken. Scheelt een paar %
Cash is fact, profit is an opinion!!
  zondag 12 september 2004 @ 12:08:22 #10
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_21898578
Bij uitbetaling wordt een bonus belast tegen "bijzonder tarief". Het tarief daarvan ligt hoger dan het percentage waartegen je normale salaris belast wordt. Het idee daar achter is, dat je in ieder geval genoeg belasting betaald hebt over je bonus, wanneer je door dat bedrag in een hogere schaal zou komen. Op je jaaroverzicht (krijg je aan het begin van het volgende jaar) staan de bedragen die je ontvangen hebt en de daar over betaalde belasting. Wanneer je meer belasting hebt betaald dan bij het ontvangen bedrag hoort, krijg je het verschil gewoon terug.
Per saldo betaal je dus niet meer belasting over een bonus dan over normaal salaris. Hou er natuurlijk wel rekening mee dat in je normale salaris de heffingskorting (vroeger belastingvrij bedrag) verwerkt is.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_21911353
quote:
Op zondag 12 september 2004 01:04 schreef ook_gek het volgende:

En de 2de vraag is dan meteen. Stel ik ga een hypotheek afsluiten. Word er dan ook rekening gehouden met de bonus inkomsten of kijken ze alleen naar het vaste inkomen? Ik denk maar weet het niet zeker is dat ze een hypotheek bepalen op het vaste inkomen.
Klopt tenzij de bonus contractueel is vastgelegd zoals een 13e maand enzo. Het is overigens wel zo dat indien je jaar in jaar uit een aanzienlijke bonus krijgt (maar welke niet vastligt) dan kun je die weer wel voor je hypotheek gebruiken.
pi_21917951
Als jij niet wilt dat de bonus meegeteld wordt voor de berekening van een hypotheek, dan zeg je dat gewoon. Als ze hem dan toch per se willen meetellen, dan kies je gewoon een hypotheekbedrag dat lager ligt dan wat je wordt aangeboden. Je hoeft namelijk niet het maximale hypotheekbedrag te nemen als je dat niet wilt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 13 september 2004 @ 19:10:52 #13
77956 Jaweh
Just take it easy....I'm
pi_21929183
Een en ander is te vinden op de belasting site, onder witte tabellen.
Overwerk, bonussen etc vallen onder bijzondere beloningen.
Verdien je tot 8513 eur/brut per jaar dan betaal je 33,70% belasting, v.a. 16266 is het 40,65% en v.a. 29544 is het 42,00% en v.a. 50653 is het 52,00%
Je gewone belasting is dus terug te vinden in de witte tabellen (pdf formaat), daarna moet je nog rekening houden met de percentage voor ww en sw (staan ook op de site vermeld).
Als er 1 schaap over de dam is, .....staat dat hek weer open....
--Do Not Follow Where The Path May Lead--
--Go Instead Where There Is No Path--
--And Leave A Trail--
  maandag 13 september 2004 @ 19:49:02 #14
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_21930047
quote:
Op maandag 13 september 2004 09:21 schreef miss_sly het volgende:
Als jij niet wilt dat de bonus meegeteld wordt voor de berekening van een hypotheek, dan zeg je dat gewoon. Als ze hem dan toch per se willen meetellen, dan kies je gewoon een hypotheekbedrag dat lager ligt dan wat je wordt aangeboden. Je hoeft namelijk niet het maximale hypotheekbedrag te nemen als je dat niet wilt.
Dat is het verhaal dus. De vaste inkomen zal erg laag zijn. Ze willen de rest door middel van bonus omhoog trekken. Het basis salaris zal tegen het minimum aan liggen. Dus een beetje hyphoteek is op die manier niet te krijgen.
  maandag 13 september 2004 @ 20:22:56 #15
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_21930932
quote:
Op maandag 13 september 2004 19:10 schreef Jaweh het volgende:
Een en ander is te vinden op de belasting site, onder witte tabellen.
Overwerk, bonussen etc vallen onder bijzondere beloningen.
Verdien je tot 8513 eur/brut per jaar dan betaal je 33,70% belasting, v.a. 16266 is het 40,65% en v.a. 29544 is het 42,00% en v.a. 50653 is het 52,00%
Je gewone belasting is dus terug te vinden in de witte tabellen (pdf formaat), daarna moet je nog rekening houden met de percentage voor ww en sw (staan ook op de site vermeld).
Oke ik zit dus in de groep VA 16266. Dat zou dus betekenen dat ik 40,65% belasting moet gaan betalen over mijn bonus die ik elke maand ga krijgen.

Nu heb ik op de belastings site zitten zoeken maar ik kan nou niet dat stukje vinden van jou. Heb jij een directe link naar dat stukje. Ik wil dat namelijk hebben voor morgen op m,n werk om mijn verhaal hart te maken. Zij blijven beweren bij hoog en laag dat ik niet meer dan normaal belasting moet betalen.
pi_21931176
quote:
Op maandag 13 september 2004 20:22 schreef ook_gek het volgende:
Nu heb ik op de belastings site zitten zoeken maar ik kan nou niet dat stukje vinden van jou. Heb jij een directe link naar dat stukje. Ik wil dat namelijk hebben voor morgen op m,n werk om mijn verhaal hart te maken. Zij blijven beweren bij hoog en laag dat ik niet meer dan normaal belasting moet betalen.
Je betaalt ook normaal belasting, dat hebben nu geloof ik al dertig mensen je verteld. De tarieven die genoemd worden zijn de normale belastingtarieven. Het marginale tarief is alleen vele malen hoger, net als dat het geval is met een salarisverhoging. Dat bonussen apart vermeld worden in de witte tabellen houdt daar verband mee.

Houd je er overigens ook rekening mee welke invloed het uitkeren van salarisverhogingen in de vorm van eenmalige bonussen kan hebben op de hoogte van je WAO en je pensioen?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  maandag 13 september 2004 @ 20:40:36 #17
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_21931435
quote:
Op maandag 13 september 2004 20:31 schreef nostra het volgende:

[..]

Je betaalt ook normaal belasting, dat hebben nu geloof ik al dertig mensen je verteld. De tarieven die genoemd worden zijn de normale belastingtarieven. Het marginale tarief is alleen vele malen hoger, net als dat het geval is met een salarisverhoging. Dat bonussen apart vermeld worden in de witte tabellen houdt daar verband mee.

Houd je er overigens ook rekening mee welke invloed het uitkeren van salarisverhogingen in de vorm van eenmalige bonussen kan hebben op de hoogte van je WAO en je pensioen?
Uhm oke nu snap ik het niet helemaal meer

Wat is het verschil tussen die 2 tabellen dan?
Dit is niet echt mijn ding en heb hier bijna nooit mee te maken. Dus dit alles is nieuw voor mij

Maar uhm goed wat ik dus nu niet meer helemaal begrijp is hoe dat nou precies zit met het belasten dan. Word dat normaak belast die bonus. Of juist weer niet?

Zal wel weer een domme vraag zijn. Maar goed
Ik zou zeggen. Leg het effe in jip en janneke taal uit als je dat zou willen
pi_21933220
quote:
Op maandag 13 september 2004 20:40 schreef ook_gek het volgende:
Zal wel weer een domme vraag zijn. Maar goed
Ik zou zeggen. Leg het effe in jip en janneke taal uit als je dat zou willen
Okay, bedragen en percentages zijn even fictief.

Stel je verdient 10.000 normaal salaris per jaar en krijgt een bonus van 5.000. Belasting is 30%. Over de eerst 2.000 per jaar hoef je geen belasting te betalen.

Je baas rekent in januari alvast uit dat je het komend jaar over 8.000 (10.000 - 2.000) belasting moet betalen. Dat is dus 30% x 8.000 = 2.400. Netto houd je in een jaar dus 10.000 - 2.400 = 7.600 over.

Dan is het december en je bent zo goed dat je 5 mille bonus krijgt. Dat is leuk. Ook hier betaal je 30% over, dus dat is 1.500. Maar de eerste 2.000 waarover je geen belasting hoeft te betalen, die heb je al volledig opgemaakt met je normale salaris.

De belastingdruk over je normale salaris is: 2.400 / 10.000 = 24%. Veel mensen denken dan ook dat ze ook maar 24% over de bonus hoeven te betalen, en dat is dus niet zo - maar dat betekent niet dat die zwaarder wordt belast. Je hebt de voordeeltjes alleen al volledig opgebruikt, waardoor er niets meer over is om met je bonus te verrekenen.

Tegenwoordig werkt het feitelijk in Nederland niet meer zo dat je over een bepaald bedrag geen belasting hoeft te betalen: je moet wel over je volledige loon belasting betalen, maar je krijgt nu een korting op de pure belasting. Feitelijk komt dat op hetzelfde neer, maar goed.

Wat betekenen die tabellen nu? In de normale witte tabel heeft de belastingdienst voor elk bruto maandloon uitgerekend wat de loonbelasting is, inclusief alle kortingen waar een werknemer recht op heeft. Daar is dus nog geen rekening gehouden met vakantiegeld en bonussen.

Als zo'n bonus aan de orde komt, dan mag (!) de tabel voor de bijzondere beloningen worden gehanteerd. Dat is over het algemeen in het voordeel van de werknemer, want als de gewone witte tabel gehanteerd zou worden, dan leidt dat vaak (maar niet altijd) tot een te hoge belastingdruk. Maar in sommige gevallen kan het voordelig zijn om toch de gewone witte tabel te hanteren, en dat mag de werkgever dan ook doen (voordeelregel).

De hantering van de bijzondere tabel kan je dus alleen maar een voordeel opleveren. Bijvoorbeeld als je dit jaar veel meer verdient dan vorig jaar, omdat de tarieven in de bijzondere tabel worden gebaseerd op je jaarloon van vorig jaar. Dat voordeel zal je vaak weer in moeten leveren met je aangifte inkomstenbelasting (omdat dan alles nog een keer berekend wordt, maar dan gewoon op 1 grote hoop gegooid), maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn - als jij verder geen inkomsten of aftrekposten hebt en het verschil beloopt niet meer dan 200 euro (ongeveer, uit mijn hoofd) dan mag je dat van onze lieve belastingdienst houden.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  dinsdag 14 september 2004 @ 17:49:51 #19
77956 Jaweh
Just take it easy....I'm
pi_21950567
http://www.belastingdienst.nl/9229250/menu/index.htm vervolgens in menu klikken op tabellen, dan witte tabellen en dan wat voor jouw van toepassing is.
Je kan ook beginnen op de site, klik op loonbelasting enz enz. Succes.
Als er 1 schaap over de dam is, .....staat dat hek weer open....
--Do Not Follow Where The Path May Lead--
--Go Instead Where There Is No Path--
--And Leave A Trail--
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')