abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21886607
Nieuws: Bonaire kiest in referendum voor Nederland
September 11, 2004 - 09:36 AM

AMSTERDAM - Een overgrote meerderheid van de inwoners van Bonaire heeft vrijdag in een referendum de voorkeur uitgesproken voor een directe band met Nederland. Volgens de voorlopige uitslag van de peiling over de staatkundige structuur voor het eiland, koos 59 procent voor die optie. De opkomst lag rond 57 procent.

Ongeveer 25 procent van de kiezers wil een status als autonoom land binnen het Koninkrijk der Nederlanden en bijna 16 procent geeft de voorkeur aan het in stand houden van de huidige structuur: een Koninkrijk waarin Nederland, Aruba en de Nederlandse Antillen elk zelfstandig zijn en waarin Bonaire tot de Antillen behoort.

Minder dan 1 procent van de kiesgerechtigde Bonaireanen wilde helemaal geen relatie meer met Nederland of de Antillen en koos voor volledige zelfstandigheid.

De definitieve uitslag van het referendum wordt volgende week bekendgemaakt. Het resultaat is niet bindend, hoewel het Eilandsbestuur wel rekening moet houden met de mening van de bevolking.

Een directe band met Nederland, optie B op de stembiljetten, houdt in dat Bonaire met Den Haag overlegt over bijvoorbeeld onderwijs, justitie, ouderdomsvoorzieningen en gezondheidszorg. Het overleg met de Antilliaanse regering komt in deze opzet te vervallen. Op Bonaire en op de Bovenwindse eilanden Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba leeft het gevoel dat de Antilliaanse regering te veel energie en geld steekt in de zorg voor het grootste eiland, Curaçao, en de overige eilanden daardoor benadeelt.

De leider van Union Patriotico Bonaireano (UPB), Ramonsito Booi, was blij met de uitslag. "Nadat alle politieke partijen de afgelopen tijd hun visie op de toekomst hebben gegeven, hebben nu ook de Bonaireanen gesproken" , zei hij in een interview voor de radio. Booi, een voorstander van optie B, erkende dat de opkomst enigszins tegenviel. Hij vermoedt dat veel mensen nog met hun gedachten bij orkaan Ivan waren.

Het referendum zal waarschijnlijk pas over zes maanden concrete gevolgen hebben. Besprekingen over de staatkundige toekomst van de Antillen volgen pas als ook de bewoners van de andere eilanden hun stem hebben laten gelden. De bewoners van Saba en Sint Eustatius stemmen later dit jaar en Curaçao is in maart 2005 aan de beurt. Sint Maarten sprak al in 2000 een voorkeur uit voor een aparte status. Aruba maakt al sinds 1986 geen deel meer uit van de Antillen.
pi_21886872
Bonaire bij de EU?
pi_21886912
ja natuurlijk, die lui zien geld
pi_21886928
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 20:12 schreef Nuoro het volgende:
Bonaire bij de EU?
Dat is in deze context net zoiets als het statement Groningen in de EU.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_21886995
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 20:15 schreef Lucille het volgende:

[..]

Daar ben ik dan ook zwaar op tegen!
pi_21887058
Bonaire is als rijskdeel van het Koninkrijk der Nederlanden al een deel van de EU. In de Nederlandse paspoort voor een Bonairiaan staat ook EU.
pi_21887066
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 20:15 schreef Lucille het volgende:

[..]

ja, maar het idee is raar toch?

Maarja wat zijn dan de financiele gevolgen voor Nederland?
Moet Nederland dan ook gaan voorzien in de behoeften (onderwijs, defensie, sociale voorzieningen etc) van Bonaire?
Lijkt me nogal moeilijk gezien het feit dat de financiele situatie daar compleet anders is dan de Nederlandse. Ben geen antillen-expert, maar op mij komt dit over dat er dan een arm land deel gaat uitmaken van Nederland en haar overheid. Dat kan niet goed gaan lijkt me.
Overigens, zou dat dan ook betekenen dat ze daar met euro's gaan betalen?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2004 20:23:29 ]
pi_21887073
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 20:18 schreef Nuoro het volgende:

[..]

Daar ben ik dan ook zwaar op tegen!
hehe
pi_21887087
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 20:22 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

ja, maar het idee is raar toch?

Maarja wat zijn dan de financiele gevolgen voor Nederland?
Moet Nederland dan ook gaan voorzien in de economische behoeften van Bonaire?
Lijkt me nogal moeilijk gezien het feit dat de financiele situatie daar compleet anders is dan de Nederlandse. Ben geen antillen-expert, maar op mij komt dit over dat er dan een arm land deel gaat uitmaken van Nederland en haar overheid. Dat kan niet goed gaan lijkt me.
Overigens, zou dat dan ook betekenen dat ze daar met euro's gaan betalen?
Bonaire heeft 15,000 inwoners zo'n financiele dreun voor NL wordt het niet. Het is net zo groot als een dorp.
pi_21887088
En nu even andersom: hier een referendum, of wij die "verre gebieden" kwijt willen of niet.
censuur :O
pi_21887112
Ik ben in principe niet tegen provincie worden van NL. Integendeel NL zou economisch veel belangen bij hebben als Bonaire een provincie wordt. Kan veel Nederlandse bedrijven daar een filiaal vestigen en zich richten aan de Latijns Amerikaanse markt.
pi_21887113
Ik gun het Bonaire eerder als Turkije bij de EU
pi_21887153
Waarom zou dit nou financiële gevolgen voor Nederland hebben? Het enige verschil lijkt me dat een deel van het geld dat nu naar de Antilliaanse regering gaat, rechtstreeks naar Bonaire zou gaan.
pi_21887277
Geef eens een kaartje waar de Nederlandse eilandjes opstaan.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  zaterdag 11 september 2004 @ 21:16:59 #15
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_21888127
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 20:34 schreef UnderWorld_ het volgende:
Geef eens een kaartje waar de Nederlandse eilandjes opstaan.
Bonaire:

ABC-eilanden:

Groter overzicht:

Helemaal onderaan zie je Oranjestad (Aruba) en Willemstad (Curacao). Daar net rechts van is dus ook nog Bonaire.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zaterdag 11 september 2004 @ 22:25:13 #16
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_21889370
Sorry maar er staat toch nergens dat ze een provincie van Nederland willen worden?
Dat is Aruba ook niet.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_21889409
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 20:23 schreef Stratos het volgende:

[..]

Bonaire heeft 15,000 inwoners zo'n financiele dreun voor NL wordt het niet. Het is net zo groot als een dorp.
ow
daar had ik geen rekening mee gehouden, maar ik vind het idee gewoon nogsteeds raar.
Zijn er elders nog andere voorbeelden van eenzelfde soort situatie eigenlijk?
pi_21889444
Chill idee. Maak er 1 groot vakantie-oord van.
pi_21889803
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 22:26 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

ow
daar had ik geen rekening mee gehouden, maar ik vind het idee gewoon nogsteeds raar.
VS en Hawaii

Geassocieerde staten van de VS
Puerto RIco
US Virgin Islands.
pi_21889872
Oh, en dan kunnen alle bonen, of hoe die inwoners ook heten, dus zonder probleem verhuizen naar nederland, want dan is het geen immigreren meer? Nee, top-idee.
pi_21889893
quote:

[..]

ow
Frans Guyana?
pi_21889901
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 22:46 schreef veldmuis het volgende:
Oh, en dan kunnen alle bonen, of hoe die inwoners ook heten, dus zonder probleem verhuizen naar nederland, want dan is het geen immigreren meer? Nee, top-idee.
Dat kunnen ze sowieso al...
pi_21889943
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 22:47 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat kunnen ze sowieso al...
What a fucked-up place.
pi_21889974
Referendum Options
By Amigoe

Posted: Aug 15, 2004 17:38 UTC

KRALENDIJK (Amigoe) – The referendum date is approaching with great strides. After it turned out that the population still does not understand many aspects of the referendum, the chairman of the referendum committee Arthur Sealy made a concise description of the four options.

Option A: Bonaire remains part of the Netherlands Antilles
Bonaire remains part of the country Neth.Antilles, together with the other two, three, four, or five island groups that want this. With this option, the Neth.Antilles remains a constelation of island groups. The central government system will be maintained as well as the Island Councils and the Governing Boards. With this option, the Netherlands determines the international policy and the Netherlands is responsible for the military- and diplomatic affairs. The people keep the Dutch nationality and -passport. Still with this option, we keep the possibility for complete autonomy. At this moment, the Neth.Antilles has the LGO-status. There is a possibility to choose for the so-called UPG-status (ultra periphery territory).

Option B: A direct relation with the Netherlands
Bonaire steps out of the Neth.Antilles, but remains part of the Dutch Royal Kingdom. In this option, Bonaire has her own parliament and government. The other islands have no saying in the developments on Bonaire. Bonaire does as much as possible alone and only asks the Netherlands for help when and with what she can’t. Also with this option, the Netherlands is responsible for military- and diplomatic affairs. The people also keep the Dutch nationality and -passport. When it comes to it, Bonaire can herself choose for the LGO- or the UPG-status.

Option C: Autonomous within the Dutch Royal Kingdom
Bonaire steps out of the Netherlands Antilles, remains part of the Dutch Royal Kingdom, has a parliament and government of her own, and is protected against the ‘interference’ of the other islands. There is only one government level. A new Charter for the Kingdom of the Netherlands needs to be formulation in cooperation with the Netherlands, in which Bonaire is being added to the Kingdom as an independent country, just like Aruba. Also with this option, the Netherlands is responsible for military- and diplomatic affairs, and the people keep the Dutch nationality and -passport. Still, with this option there is the possibility to extend the degree of the autonomy to complete self-reliance and Bonaire can herself choose for the LGO- or the UPG-status.

Option D: Complete independence
Bonaire becomes an independent country and is no longer a part of the Neth.Antilles. Bonaire will no longer fall under the Charter for the Kingdom of the Netherlands. As an independent country, Bonaire pursues her own domestic, financial, and foreign policy and is herself completely responsible for her defense. The population gets the Bonerian nationality and –passport. The choice for an UPG- or LGO-status becomes invalid since Bonaire is no longer indirectly part of the European Community
pi_21890014
quote:

In de Cariben zie je dat meer. Het Franse deel van Sint Maarten bijv. is een provincie (departement) van Frankrijk. Je ziet daar bijv. ook Franse politie.

Voor Bonaire lijkt me dit wel de meest logische oplossing. In de huidige situatie steelt Curacao het brood uit de mond van Bonaire maar het is te klein qua inwoners voor autonomie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')