FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Wat is goed rijden?
Miss_Uservrijdag 10 september 2004 @ 17:05
Regelmatig hoor je mensen opscheppen over hoe hard ze rijden, hoe laat ze remmen of hoe schiun ze in de bocht kunnen (dat laatste vooral bij motorrijders natuurlijk). Daarmee bedoelen die opscheppers natuurlijk te suggereren dat ze goed kunnen rijden. Maar iedereen weet dat een gaspedaal intrappen (/gashendel opendraaien) nog niet goed rijden is. Wat dan wel? Ik hou het op het volgende:

1. Veilig rijden: breng jezelf en de andere verkeersdeelnemers niet in gevaar
2: Doorstroming: Belemmer de doorstroming van het verkeer niet
3. Beleefdheid: geef ook anderen de ruimte, je bent niet alleen op de weg.
4. Comfort: Hou je ritje comfortabel voor jezelf, je passagiers en andere weggebruikers

En dat in die volgorde, dus beleefdheid alleen als dat de doorstroming niet belemmert, doorrijden alleen als dat niet ten koste gaat van veiligheid etc.

Bepaalde vaardigheden -voertuigbeheersing- zijn belangrijk, maar instrumenteel aan de bovenstaande punten (vooral 1). Goed kunnen remmen is belangrijk, een stoppie (motorstunt waarbij je zo hard op het voorwiel remt dat het achterwiel gecontroleerd loskomt) is wel knap, maar heeft niets met goed rijden te maken.

Benieuwd naar reacties, voorbeelden etc.
tuut84vrijdag 10 september 2004 @ 17:06
een deuk in je auto rijden dat is niet goed rijden
Everettvrijdag 10 september 2004 @ 17:08
Inzicht in het verkeer. Dus vooruit kunnen kijken en inzien wat er mogelijk kan gebeuren (en daar dus op inspelen).
ploderusvrijdag 10 september 2004 @ 17:10
Ik maak eigenlijk onderscheid tussen goed rijden en goed deelnemen aan het verkeer. Hetgeen jij in je openingspost noemt vind ik goed deelnemen aan het verkeer, terwijl ik dingen als goed kijken, inzicht hebben, goede voertuigbeheersing hebben enz vind horen bij goed rijden.
MikeyManvrijdag 10 september 2004 @ 17:31
Ik vind het belangrijkste dat je geen anderen in gevaar brengt... Zowel de passagiers als andere weggebruikers dus... De rest vind ik van minder belang...
Maar als je het over goed rijden hebt, vind ik inderdaad inzicht erg belangrijk (en dat zie je vaak bij andere weggebruikers al kilometers vantevoren fout gaan ), veel files en andere irritaties zouden door wat inzicht een stuk kunnen worden verminderd...
En vooral bij mensen die weinig rijden/net hun rijbewijs hebben gaat het op dat laatste punt vaak erg snel mis...
Toen ik net mijn rijbewijs had kon ik alles met een auto (nogsteeds hoor ), had dan ook al aardig wat rij-ervaring in competitieverband... Maar verkeersinzicht was een ander verhaal... Gelukkig kwam dat ook vrij snel, en kan ik na drie jaar rijbewijs en een kilometer of 20 á 30 duizend zeggen dat ik nog nooit iemand in gevaar heb gebracht...
SvenThaManvrijdag 10 september 2004 @ 17:36
Jouw lijst is denk ik redelijk compleet Bike Chickie. Anticiperen is ook erg belangrijk, o.a. wat Everett zegt.
quote:
veel files en andere irritaties zouden door wat inzicht een stuk kunnen worden verminderd...
the_sheepvrijdag 10 september 2004 @ 17:40
Vooral die 2e vind ik het belangrijkste. Ik irriteer me kapot op de weg met al die slome kutjanussen om me heen.
E.r.w.i.nvrijdag 10 september 2004 @ 17:59
Ik vind het belangrijk dat je verkeersinzicht hebt (bijvoorbeeld vantevoren kunnen zien dat iemand van baan gaat wisselen), snel en veilig kunt reageren op onverwachte situaties (noodstop anyone?) en goede voertuigcontrole hebt (hard rechtdoor kan bijvoorbeeld iedere idioot, neem nu eens een bocht goed en hard én netjes).
2cvvrijdag 10 september 2004 @ 18:11
Ik kachel 70 over de snelweg om mijn gebruik te drukken. Dan kan ik over 10 jaar nog steeds rijden.
cyber_rebelvrijdag 10 september 2004 @ 18:28
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:40 schreef the_sheep het volgende:
Vooral die 2e vind ik het belangrijkste. Ik irriteer me kapot op de weg met al die slome kutjanussen om me heen.
Ik irriteer me altijd aan al die spookrijders..
mannyvrijdag 10 september 2004 @ 18:32
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 18:28 schreef cyber_rebel het volgende:

[..]

Ik irriteer me altijd aan al die spookrijders..
het is

je ergens AAN ergeren

en

iets irriteert je


Ik erger mij aan al die spookrijders of die spookrijders irriteren mij.....
Cyberdoggvrijdag 10 september 2004 @ 19:05
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 18:32 schreef manny het volgende:

[..]

het is

je ergens AAN ergeren

en

iets irriteert je


Ik erger mij aan al die spookrijders of die spookrijders irriteren mij.....
En nu? Ga je nog een nuttige bijdrage leveren aan dit topic?

Ik vind goed rijden: inzicht in het verkeer, anticiperen en een goede wagen beheersing.
Roadstervrijdag 10 september 2004 @ 19:15
Als iedereen dit zou doen zou het super gaan op de weg. Probleem is dat je op een gegeven moment geen geduld meer hebt (althans ik dan) als er bijvoorbeeld al 10x een bouwvakkersbusje via een voorsorteervak voor linksaf toch rechtsaf is gegaan, dan is het op zn tijd over bij mij met het rustig/veilig/comfortabel rijden.

Schuin door de bocht gaan kan trouwens ook met de auto hoor
Klonkvrijdag 10 september 2004 @ 19:17
Goed rijden = nooit van jezelf zeggen dat je goed rijdt, op die manier zorg je ervoor dat je open blijft staan voor (terechte) kritiek op je rijstijl
Patrick281zaterdag 11 september 2004 @ 12:35
Rijden als een godenzoon qua voertuigbeheersing is inderdaad nog geen goed rijden.
Als je een auto van rechts over het hoofd ziet dan kan je die mooie bocht daarvoor niet meer navertellen.

Dus tja goed rijden is ..rijden hoe je het geleerd hebt met rijles.
Je aan de maximumsnelheid houden, ruimte geven aan anderen, geen actie's buiten het boekje.
Dus vooral geen eigen inbreng.. rijden als een robot.

MouseOverzaterdag 11 september 2004 @ 14:34
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 18:11 schreef 2cv het volgende:
Ik kachel 70 over de snelweg om mijn gebruik te drukken. Dan kan ik over 10 jaar nog steeds rijden.
En dan lach je mensen uit die vinden dat eendjes niet op de autoweg horen
Paxliezaterdag 11 september 2004 @ 16:17
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 12:35 schreef Patrick281 het volgende:
Rijden als een godenzoon qua voertuigbeheersing is inderdaad nog geen goed rijden.
Als je een auto van rechts over het hoofd ziet dan kan je die mooie bocht daarvoor niet meer navertellen.

Dus tja goed rijden is ..rijden hoe je het geleerd hebt met rijles.
Je aan de maximumsnelheid houden, ruimte geven aan anderen, geen actie's buiten het boekje.
Dus vooral geen eigen inbreng.. rijden als een robot.

Ben ik het niet mee eens, soms is het juist handig om even te hard rijden om ruimte te maken voor iemand.
Patrick281zaterdag 11 september 2004 @ 16:33
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 16:17 schreef Paxlie het volgende:
Ben ik het niet mee eens, soms is het juist handig om even te hard rijden om ruimte te maken voor iemand.
Daar is oom agent het niet mee eens.
Bekeuring terwijl je net attent was voor een ander.

En waarom moet je altijd even hard rijden .. is even iets zachtter niet goed dan?

Anticiperen = ver vooruit kijken.. even hard zijn echt van die last moment beslissingen.
Rijd dan 100 meter eerder iets harder of iets langzamer.

En trouwens als iedereen zich aan de max. snelheid houd volgens het boekje dan volstaat een simpele baan opschuiven wel als je ruimte moet maken voor iemand.
The_strangerzaterdag 11 september 2004 @ 16:34
Veilig rijden bevat meteen al de andere genoemde categorieen...

om veilig te rijden, moet je anticiperen, is een goede doorstroming belangrijk, comfort draagt ook bij aan je veiligheid etc...
Paxliezaterdag 11 september 2004 @ 16:36
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 16:33 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

Daar is oom agent het niet mee eens.
Bekeuring terwijl je net attent was voor een ander.

En waarom moet je altijd even hard rijden .. is even iets zachtter niet goed dan?

Anticiperen = ver vooruit kijken.. even hard zijn echt van die last moment beslissingen.
Rijd dan 100 meter eerder iets harder of iets langzamer.

En trouwens als iedereen zich aan de max. snelheid houd volgens het boekje dan volstaat een simpele baan opschuiven wel als je ruimte moet maken voor iemand.
Ik rij met mijn motor liever naar een stukje vooruit naar een open plek dan dat ik me laat afzakken naar een plek, al hou ik ook regelmatig in voor een auto (alleen snappen die mensen dat nooit)
aKrazaterdag 11 september 2004 @ 16:42
goed1 (het ~, ~en/~eren)
1 wat goed is <=> kwaad
2 één of meer artikelen, voorwerpen
3 textiel
4 [Belg.] landgoed [Belg., niet alg.]

goed2 (bn.)
1 juist, zoals het behoort, zoals verwacht wordt <=> fout
2 van hoge kwaliteit => best, waard; <=> slecht
3 gunstig, voordelig <=> slecht
4 deugdzaam, oprecht <=> slecht
5 flink, behoorlijk <=> slecht
6 aardig, vriendelijk
7 gezond, normaal, welvarend <=> slecht
8 kundig, bedreven
9 prettig, aangenaam <=> slecht [scherts.] [Belg.] [inf.] [Belg., niet alg.]

rij·den1 (onov.ww.)
1 (van voertuigen) zich voortbewegen => bollen
2 (van voertuigen, wegen) zo aanvoelen bij het voortbewegen als de bepaling noemt
3 op en neer, heen en weer gaan

rij·den2 (ov.ww.)
1 zich voortbewegen met (een voertuig) => bollen, karren
2 zich voortbewegen op (een rijdier)
3 met een voertuig vervoeren

BazzoSzaterdag 11 september 2004 @ 16:46
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:05 schreef Miss_User het volgende:
[..blabla..]
1. Veilig rijden: breng jezelf en de andere verkeersdeelnemers niet in gevaar
2: Doorstroming: Belemmer de doorstroming van het verkeer niet
3. Beleefdheid: geef ook anderen de ruimte, je bent niet alleen op de weg.
4. Comfort: Hou je ritje comfortabel voor jezelf, je passagiers en andere weggebruikers
[..blabla..]
BoJozaterdag 11 september 2004 @ 17:13
ik kan niet goed rijden
Patrick281zondag 12 september 2004 @ 10:40
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 16:36 schreef Paxlie het volgende:
al hou ik ook regelmatig in voor een auto (alleen snappen die mensen dat nooit)
Dat maak ik ook mee ..
Sjoewezondag 12 september 2004 @ 10:55
Rekening houden met de mensen die minder goed rijden dan jezelf
ninja-modzondag 12 september 2004 @ 13:11
Als puntje 2 nou eens bij iedereen goed zou zitten...
Je hoeft niet eens te scheuren om een beetje vlot door het verkeer te gaan...
D-FENSzondag 12 september 2004 @ 20:35
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:05 schreef Miss_User het volgende:

1. Veilig rijden: breng jezelf en de andere verkeersdeelnemers niet in gevaar
2: Doorstroming: Belemmer de doorstroming van het verkeer niet
3. Beleefdheid: geef ook anderen de ruimte, je bent niet alleen op de weg.
4. Comfort: Hou je ritje comfortabel voor jezelf, je passagiers en andere weggebruikers
Laat je ego thuis en reis volgens de vier geboden
Ridocarzondag 12 september 2004 @ 21:09
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 16:33 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

...

En trouwens als iedereen zich aan de max. snelheid houd volgens het boekje dan volstaat een simpele baan opschuiven wel als je ruimte moet maken voor iemand.
Als iemand in wilt voegen? Bedoel je dat?
Als je volgens het boekje zou rijden, dan zou diegene die de snelweg op wilt ervoor moeten zorgen dat hij/zij veilig op de snelweg kan invoegen. Dat is niet de taak van de bestuurder die al op de snelweg zit.
Natuurlijk ga ik naar links wanneer iemand moet invoegen, maar theoretisch-verkeerstechnisch gezien is dit niet de juiste methode. Volgens het boekje zou je zelfs bekeurd kunnen worden voor het "onnodig gebruik maken van de linker rijstrook."
Ridocarzondag 12 september 2004 @ 21:19
Goed rijden is voor mij openstaan voor kritiek. Als iemand bij mij meerijdt probeer ik altijd de ander naar zijn/haar zin te maken. En dat gaat niet als je snel/gevaarlijk/roekeloos rijdt.
Goede voorbeelden zijn bijzondere verrichtingen als achteruitrijden enzo. Ik kijk liever twee keer dan dat ik helemaal niets heb gezien. Soms stap ik zelfs even uit om de situatie van buiten op te nemen als ik mijzelf niet helemaal vertrouw met het schatten van afstanden.
Misschien ben ik een beetje overdreven bezig maar sinds een paar hele domme acties ben ik wel gaan nadenken over mijn bewuste deelname aan het verkeer.
Patrick281zondag 12 september 2004 @ 23:29
quote:
Op zondag 12 september 2004 21:09 schreef Ridocar het volgende:
Natuurlijk ga ik naar links wanneer iemand moet invoegen, maar theoretisch-verkeerstechnisch gezien is dit niet de juiste methode. Volgens het boekje zou je zelfs bekeurd kunnen worden voor het "onnodig gebruik maken van de linker rijstrook."
Zou kunnen ..
Ik heb het anders wel geleerd met lessen.

Maar het is wel mede voor je eigen veiligheid .. en inderdaad om die ander wat te helpen.
Eerst deel van de zin word wel eens niet over nagedacht...
marruuukzondag 12 september 2004 @ 23:40
rijden zonder te botsen en slingeren is goed
Parabolamaandag 13 september 2004 @ 11:21
De 4 punten van TS geven denk ik wel een aardige indicatie van de punten waarop je 'deelnemen aan het verkeer' (eens met ploderus) zou moeten beoordelen. Wat ik mis, is het 'hoe dit te bereiken'. Volgens mij is er al heel veel gewonnen als je je bewust bent van je beperkingen en die van je voertuig en daarnaar handelt. En dat met de 4 punten van TS in ons achterhoofd
Rietvaerdermaandag 13 september 2004 @ 13:32
Kneedowns, wheelies, stoppies en burnouts
Falcomaandag 13 september 2004 @ 16:15
Goeie OP! Hard rijden is m.i. het gemakkelijkst juist. Je hoeft alleen maar dat rechterpedaal in te drukken. Wat echt goed rijden voor mij ook is, is dat je doorhebt hoe andere verkeerdeelnemers kunnen reageren en wat daarvan hun achterliggende gedachte/reden is.
Als je bijv. op een 50 km weg door de stad achter iemand rijdt die niet 50 gaat maar iets langzamer en wat twijfelend rijdt, kan je die idd vervloeken. Maar wat je ook kan denken is: 'hee die bestuurder weet de weg niet helemaal in de stad en moet ergens een wijk inslaan om op de plek van bestemming te komen.' Je kan zelf dan in gedachten houden dat die bestuurder voor je toch op een gegeven moment ergens anders heen rijdt dan jij en daarop dus anticiperen. Zo zijn er nog legio voorbeelden natuurlijk te verzinnen.
Patrick281maandag 13 september 2004 @ 16:25
quote:
Op maandag 13 september 2004 16:15 schreef Falco het volgende:
Goeie OP! Hard rijden is m.i. het gemakkelijkst juist. Je hoeft alleen maar dat rechterpedaal in te drukken.
En een bocht cq remtechniek hoef je niet te hebben bij hard rijden?
Niet dat de meesten het ook echt hebben..
Miss_Userdonderdag 16 september 2004 @ 15:41
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 12:35 schreef Patrick281 het volgende:
Rijden als een godenzoon qua voertuigbeheersing is inderdaad nog geen goed rijden.
Als je een auto van rechts over het hoofd ziet dan kan je die mooie bocht daarvoor niet meer navertellen.

Dus tja goed rijden is ..rijden hoe je het geleerd hebt met rijles.
Je aan de maximumsnelheid houden, ruimte geven aan anderen, geen actie's buiten het boekje.
Dus vooral geen eigen inbreng.. rijden als een robot.

Is natuurlijk niet helemaal waar. Je leert wel een hoop goede dingen met rijles, dingen die bijdragen aan 'goed rijden', maar 'volgens de regeltjes' rijden is nog niet altijd goed rijden. En bovendien, actie's buiten het boekje kunnen vaak wel, de kunst is alleen in te schatten wanneer.

en het leukste is als het net kan
Miss_Userdonderdag 16 september 2004 @ 16:06
quote:
Op maandag 13 september 2004 13:32 schreef Rietvaerder het volgende:
Kneedowns, wheelies, stoppies en burnouts
Is dit een poging om stoer te zijn?

Of grappig?

Neem van me aan, je bent geen van beiden

Maar dat zul je wel gewend zijn, je staat binnen PTA bekend als notoir topicverneuker
Miss_Userdonderdag 16 september 2004 @ 16:08
quote:
Op zondag 12 september 2004 21:19 schreef Ridocar het volgende:
Goed rijden is voor mij openstaan voor kritiek.
quote:
Op maandag 13 september 2004 11:21 schreef Parabola het volgende:Volgens mij is er al heel veel gewonnen als je je bewust bent van je beperkingen en die van je voertuig en daarnaar handelt.
Dat is allebei waar, maar makkelijker gezegd dan gedaan.
Rietvaerderdonderdag 16 september 2004 @ 16:15
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:06 schreef Miss_User het volgende:

[..]

Is dit een poging om stoer te zijn?

Of grappig?

Neem van me aan, je bent geen van beiden

Maar dat zul je wel gewend zijn, je staat binnen PTA bekend als notoir topicverneuker


Dat zegt misschien meer over jou dan over mij, er zijn best mensen die dat grappig vinden. Moraalridders idd niet nee.

Zulke topics hebben toch geen zin. Zodra iedereen in de auto of op de motor stapt rijden ze toch zoals ze zelf denken dat goed is.
Patrick281donderdag 16 september 2004 @ 16:19
quote:
Op donderdag 16 september 2004 15:41 schreef Miss_User het volgende:
Is natuurlijk niet helemaal waar. Je leert wel een hoop goede dingen met rijles, dingen die bijdragen aan 'goed rijden', maar 'volgens de regeltjes' rijden is nog niet altijd goed rijden.
Geef eens een voorbeeld dan..

Het is wel zo dat je nog een nobody bent na het halen van een rijbewijs en nog wel een kilometertje of 100.000 nodig hebt om een beetje ervaring op te doen.
quote:
En bovendien, actie's buiten het boekje kunnen vaak wel, de kunst is alleen in te schatten wanneer.

en het leukste is als het net kan


Adrenaline...
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:06 schreef Miss_User het volgende:Is dit een poging om stoer te zijn?

Of grappig?

Neem van me aan, je bent geen van beiden

Maar dat zul je wel gewend zijn, je staat binnen PTA bekend als notoir topicverneuker
Niet alleen binnen PTA .. of Fok! uberhaupt..
... maar even meeten en je ziet dat het een meer dan aardige jongen is.

Rietvaerderdonderdag 16 september 2004 @ 16:21
Ik kan sommige topics soms gewoon niet uitstaan. En op andere moment kan ik niet serieus en ben ik melig
Patrick281donderdag 16 september 2004 @ 16:23
Je was alweer net even eerder met posten dan ik ..

Wanneer mag je weer motor-forummen?
Miss_Userdonderdag 16 september 2004 @ 16:25
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:15 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]



Dat zegt misschien meer over jou dan over mij, er zijn best mensen die dat grappig vinden. Moraalridders idd niet nee.
Aggut, je hebt je mooraalridder-sneltoets weer gevonden En je gaap smiley ook Knap man!

Als het meer over mij zegt dan over jou, zegt het kennelijk ook meer over heel veel users hier. Maar dat wil je natuurlijk liever niet horen. Geeft niet hoor, leef jij maar lekker in je eigen werkelijkheidje.

En dat je er op MF uitgebonjourd ben lag natuurlijk ook niet aan jou
Rietvaerderdonderdag 16 september 2004 @ 16:26
Kan ik het nog goedmaken Miss User

Ik laat maar even andere personen bepalen of ik goed kan rijden..... maar ik vind van wel.

En daarbij vind ik dat voertuigbeheersing en anticiperen het belangrijkst is.

Als je eenmaal goed overweg kan met het verkeer kan je je richten op de voertuigbeheersing.
En wat is voertuigbeheersing dan? Allereerst fatsoenelijk kunnen remmen. Een noodstop goed kunnen uitvoeren, en dat onderschatten heel veel mensen en met name motorrijders, je hoort vrij vaak dat iemand o zo schuin kan, of o zo goed kan stoppieën en zo lang op het achterwiel kan rijden.... maar de meeste kunnen niet eens fantsoenelijk remmen.

En verder denk ik wel dat het kunnen uitvoeren van wheelies en stoppie iets zegt over je voertuigbeheersing
Miss_Userdonderdag 16 september 2004 @ 16:27
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:19 schreef Patrick281 het volgende:

[.

Niet alleen binnen PTA .. of Fok! uberhaupt..
... maar even meeten en je ziet dat het een meer dan aardige jongen is.

Dat heb je soms, mensen die volledig debiliseren zodra ze de anonimiteit van internet om zich heen hebben. Sneu eigenlijk Maja, ik kan hem natuurlijk alleen beoordelen op wat ik hier zie.
Rietvaerderdonderdag 16 september 2004 @ 16:28
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:25 schreef Miss_User het volgende:

Aggut, je hebt je mooraalridder-sneltoets weer gevonden En je gaap smiley ook Knap man!

Als het meer over mij zegt dan over jou, zegt het kennelijk ook meer over heel veel users hier. Maar dat wil je natuurlijk liever niet horen. Geeft niet hoor, leef jij maar lekker in je eigen werkelijkheidje.

En dat je er op MF uitgebonjourd ben lag natuurlijk ook niet aan jou
Ok, neem aan dat je mijn reply hierboven nog niet gelezen had

Laten we zeggen dat de meeste users hier koekblik rijders zijn, en ja, 90% daarvan kan sowieso niet rijden in mijn ogen. En dat is geen kwestie van het niet willen horen, maar van te zien krijgen.... en ja, soms zelfs horen (piepende bandjes enzo)

En tja, MF, dat is gewoon een klote forum waar de moderators niet tegen scooterrijdende jochies kunnen
Rietvaerderdonderdag 16 september 2004 @ 16:30
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:27 schreef Miss_User het volgende:
Dat heb je soms, mensen die volledig debiliseren zodra ze de anonimiteit van internet om zich heen hebben.
Je begrijpt Pepijn verkeerd. Ik doe niet anders dan dat ik in het echt ben. Ik zeg gewoon wat ik denk.

Dus omdat ik hier mijn mening geef debiliseer ik de anomiteit van het internet Vreemd...

In het echt geef ik mijn mening net zo goed als ik daar zin in heb. En ja, daarbij kan je ook gewoon aardig zijn.... knap he >?
Rietvaerderdonderdag 16 september 2004 @ 16:32
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:23 schreef Patrick281 het volgende:

Wanneer mag je weer motor-forummen?
Die gasten kunnen een metertje of 20 in de aarde zakken.
Miss_Userdonderdag 16 september 2004 @ 16:33
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:26 schreef Rietvaerder het volgende:
Kan ik het nog goedmaken Miss User
sure
quote:
Ik laat maar even andere personen bepalen of ik goed kan rijden..... maar ik vind van wel.

En daarbij vind ik dat voertuigbeheersing en anticiperen het belangrijkst is.

Als je eenmaal goed overweg kan met het verkeer kan je je richten op de voertuigbeheersing.
En wat is voertuigbeheersing dan? Allereerst fatsoenelijk kunnen remmen. Een noodstop goed kunnen uitvoeren, en dat onderschatten heel veel mensen en met name motorrijders, je hoort vrij vaak dat iemand o zo schuin kan, of o zo goed kan stoppieën en zo lang op het achterwiel kan rijden.... maar de meeste kunnen niet eens fantsoenelijk remmen.
Noodstop is idd essentieel voor de veiligheid, maar dan nog: hoe beter je aniticipeert, hoe minder vaak je m nodig zult hebben. Door goed vooruit te kijken, maar ook door vooruit te denken (wat gaat die vent in die rode auto doen als straks die vrachtwagen invoegt?) kun je een hoop ellende voor zijn.
quote:
En verder denk ik wel dat het kunnen uitvoeren van wheelies en stoppie iets zegt over je voertuigbeheersing
Een stoppie wel, een wheelie is een kunstje dat je iedere aap kunt leren
Rietvaerderdonderdag 16 september 2004 @ 16:35
Dat geld toch voor alles? Alles is te leren. Ik vind dat er geen verschil zit in het leren van een wheelie of een stoppie.

En dan nog, sommige dingen kun je gewoon niet voor zijn en waar je dus wel je remmetjes nodig hebt..... niets is zo onbetrouwbaar als een auto leert de ervaring. En dan vooral bejaarden en vrouwen..... Uitzonderingen daar gelaten
Miss_Userdonderdag 16 september 2004 @ 16:37
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:30 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]

Je begrijpt Pepijn verkeerd. Ik doe niet anders dan dat ik in het echt ben. Ik zeg gewoon wat ik denk.

Dus omdat ik hier mijn mening geef debiliseer ik de anomiteit van het internet Vreemd...

In het echt geef ik mijn mening net zo goed als ik daar zin in heb. En ja, daarbij kan je ook gewoon aardig zijn.... knap he >?
dat is idd niet wat ik begreep. Als ik iemand met grote regelmatig stompzinnig zie doen en ik hoor dat het IRL zo'n aardige knul is, kan ik maar 1 conclusie trekken. Dat heeft niets met zeggen wat je denkt te maken. Het gemak waarmee je mij uitmaakt voor moraalridder en hoe snel je klaar staat met je gaap smileys getuigt toch echt (ik zeg maar gewoon wat ik denk) van stommigheid. Ik kan er niets anders van maken. En als bepaalde topics je niet aan staan, reageer je toch gewoon niet?
lurf_doctordonderdag 16 september 2004 @ 16:39
http://www.hetnieuwerijden.nl/
Patrick281donderdag 16 september 2004 @ 16:41
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:33 schreef Miss_User het volgende:
Noodstop is idd essentieel voor de veiligheid, maar dan nog: hoe beter je aniticipeert, hoe minder vaak je m nodig zult hebben. Door goed vooruit te kijken, maar ook door vooruit te denken (wat gaat die vent in die rode auto doen als straks die vrachtwagen invoegt?) kun je een hoop ellende voor zijn.
Zo betrapte ik mij er maandag op dat ik bijna thuis was en nog helemaal mijn voorrem niet gebruikt had.
En dan heb ik toch een aardig stukje snelweg gehad en dan nog een stuk door de bebouwde kom.
Gewoon gas los en de remmende werking van een 2 cylinder genieten, soms een beetje bijremmen met alleen de voetrem.

Ik heb sowiezo een hekel aan mensen die erg snel gaan remmen, vooral op de snelweg.
Met de auto deed ik zelfs wel eens alleen met de handrem iets bijremmen tegen irritante remlichtjes.
Miss_Userdonderdag 16 september 2004 @ 16:42
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:35 schreef Rietvaerder het volgende:
Dat geld toch voor alles? Alles is te leren. Ik vind dat er geen verschil zit in het leren van een wheelie of een stoppie.
Het verschil is dat de basistechniek voor een stoppie nuttig kan zijn in het verkeer en die van een wheelie niet.
quote:
En dan nog, sommige dingen kun je gewoon niet voor zijn en waar je dus wel je remmetjes nodig hebt..... niets is zo onbetrouwbaar als een auto leert de ervaring. En dan vooral bejaarden en vrouwen..... Uitzonderingen daar gelaten
Mijn ervaring is dat bejaarden vooral ergelijk zijn maar zelden gevaarlijk. Gevaarlijk zijn de onderruitgezakte basebalpetjes die nog maar net boven het stuurtje van hun golf GTI uitkomen en de zogenaamd ervaren leasebakrijder die nog even wat stukken doorneemt in de ochtendspits. IN beide gevallen gaat het om mannen btw
Rietvaerderdonderdag 16 september 2004 @ 16:42
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:37 schreef Miss_User het volgende:

[..]

dat is idd niet wat ik begreep. Als ik iemand met grote regelmatig stompzinnig zie doen en ik hoor dat het IRL zo'n aardige knul is, kan ik maar 1 conclusie trekken. Dat heeft niets met zeggen wat je denkt te maken. Het gemak waarmee je mij uitmaakt voor moraalridder en hoe snel je klaar staat met je gaap smileys getuigt toch echt (ik zeg maar gewoon wat ik denk) van stommigheid. Ik kan er niets anders van maken. En als bepaalde topics je niet aan staan, reageer je toch gewoon niet?
Zou ik kunnen doen ja. Maar dat doe ik niet. Ik ben niet zo vaak serieus hoor

Maar je hebt misschien wel gelijk, ik gebruik Fok! eigenlijk alleen maar voor ons motorclubje..... alles daar buiten is soms gewoon weleens grappig.... en tja, dan ben ik niet zo serieus nee.
Miss_Userdonderdag 16 september 2004 @ 16:44
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:41 schreef Patrick281 het volgende:

[..]


Gewoon gas los en de remmende werking van een 2 cylinder genieten,
Patrick281donderdag 16 september 2004 @ 16:44
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:37 schreef Miss_User het volgende:
dat is idd niet wat ik begreep. Als ik iemand met grote regelmatig stompzinnig zie doen en ik hoor dat het IRL zo'n aardige knul is, kan ik maar 1 conclusie trekken.
Wat mij betreft wel de goede ..

Ik vind Riet in het echt wel degelijk anders .. hij voelt het blijkbaar anders.
Hij heeft gewoon geen idee wat hij hier doet er zijn toch al wat Fok! voorvalletjes geweest.
Rietvaerderdonderdag 16 september 2004 @ 16:45
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:42 schreef Miss_User het volgende:

[..]

Het verschil is dat de basistechniek voor een stoppie nuttig kan zijn in het verkeer en die van een wheelie niet.
[..]

Mijn ervaring is dat bejaarden vooral ergelijk zijn maar zelden gevaarlijk. Gevaarlijk zijn de onderruitgezakte basebalpetjes die nog maar net boven het stuurtje van hun golf GTI uitkomen en de zogenaamd ervaren leasebakrijder die nog even wat stukken doorneemt in de ochtendspits. IN beide gevallen gaat het om mannen btw
Ja, maar het ene is niet moeilijker om te leren dan het ander.

Ja euh..... die GTI's ook idd, zullen we maar gewoon zeggen dat 90% van de koekblikken gevaarlijk en niet te vertrouwen zijn ?

Laatst op de invoegstrook.... een bejaard oma'tje in een autotje, reed naast een auto die gewoon op de rechterbaan reed op de snelweg, komt ze ineens naar links toe, bijna tegen die auto naast haar aan Ze KIJKEN gewoon niet....

Ach ja, er zijn al zoveel topics en discussies over geweest..... maar je komt er gewoon niet uit
Rietvaerderdonderdag 16 september 2004 @ 16:47
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:44 schreef Patrick281 het volgende:


Ik vind Riet in het echt wel degelijk anders .. hij voelt het blijkbaar anders.
Hij heeft gewoon geen idee wat hij hier doet
Ja, wat doe ik op deze wereld?

* Rietvaerder , die zomaar wat doet

Ach ja, ik ben in het echie misschien wat aftastend naar hoe andere mensen zijn.... maar verder niet anders dan hier, vind ik dan.

Who cares anyway, als je maar lol met elkaar hebt
Googolplexiandonderdag 16 september 2004 @ 16:50
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:05 schreef Miss_User het volgende:
knip

1. Veilig rijden: breng jezelf en de andere verkeersdeelnemers niet in gevaar
2: Doorstroming: Belemmer de doorstroming van het verkeer niet
3. Beleefdheid: geef ook anderen de ruimte, je bent niet alleen op de weg.
4. Comfort: Hou je ritje comfortabel voor jezelf, je passagiers en andere weggebruikers

knip
Dat vat het wat mij betreft goed samen. Maar al deze regeltjes zijn sterk afhankelijk van de mening die de chauffeur over zichzelf heeft. Waar jongeren vaak van mening zijn dat flink doorrijden veiliger is (omdat ze vinden dat ze een goede voertuigbeheersing hebben en zodoende ongelukken kunnen voorkomen ) willen de oudjes nog wel eens voor minder gevaarlijk (maar daarom niet minder irritant) oponthoud zorgen. Of ineens twee banen opschuiven zonder te kijken (omdat de nek niet meer zo flexibel is).

Ik ben dan ook van mening dat een controlerend orgaan met regelmaat herexamens op het rijbewijs zou moeten uitvoeren. Want de mening of iemand goed kan rijden of niet is sterk afhankelijk van "the eye of the beholder". Imho is het echt verbazingwekkend hoeveel mensen die DUIDELIJK niet in staat zijn om een voertuig normaal over de weg te sturen toch in het bezit zijn van een rijbewijs. En hoe weinig mensen eigenlijk op de hoogte zijn van de laatste verkeersregels. Of überhaupt verkeersregels in het algemeen.

Iemand die bijvoorbeeld vijf keer is gezakt mag nog steeds zijn rijbewijs halen. Er wordt dan verder niet aandacht besteed aan het feit dat die persoon misschien helemaal geen aanleg heeft en zodoende van de weg geweerd moet worden of een zeer intensieve cursus moet ondergaan. One lucky shot (examen #9 ofzo) en de persoon mag vrij en blij de weg op sturen.

Dus de regeltjes kloppen wel maar de mate waarin men denkt dat men een goed chauffeur is (zonder bevestiging van mensen die daar over kunnen oordelen) maakt het hele verhaal weer instabiel.
Miss_Userdonderdag 16 september 2004 @ 16:50
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:45 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]

...
Ja euh..... die GTI's ook idd, zullen we maar gewoon zeggen dat 90% van de koekblikken gevaarlijk en niet te vertrouwen zijn ?

...
Ach ja, er zijn al zoveel topics en discussies over geweest..... maar je komt er gewoon niet uit
Misschien dat je dingen wat minder zwart-wit moet zien. het overgrote deel van de automobilisten rijdt gewoon redelijk, het zijn er maar een paar die gevaarlijk zijn. Als jij continue over koekblikken praat en volhoudt in je overdrijving van 90% volhoudt, jaag je aardig wat mensen tegen je in het harnas. Onnodig, niet leuk voor jou, niet leuk voor die mensen en het topic wordt er ook niet beter van.
Patrick281donderdag 16 september 2004 @ 16:51
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:47 schreef Rietvaerder het volgende:
Ach ja, ik ben in het echie misschien wat aftastend naar hoe andere mensen zijn.... maar verder niet anders dan hier, vind ik dan.
Woorden worden wat letterlijker genomen dan mondelinge mededelingen waar je een gezicht bijziet.
Zeker die ontwapende glimlach die jij hebt.
Gecombineerd met wat gehakkel soms..


Rietvaerderdonderdag 16 september 2004 @ 16:51
Waar woon jij dan, Waddeneilanden?

En koekblikken is gewoon een lokale term....
Rietvaerderdonderdag 16 september 2004 @ 16:53
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:51 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

Woorden worden wat letterlijker genomen dan mondelinge mededelingen waar je een gezicht bijziet.
Zeker die ontwapende glimlach die jij hebt.
Gecombineerd met wat gehakkel soms..


Hou toch op man

Nobody is perfect...... sommige mensen hebben een gaylook in dr ogen terwijl ze beweren dat ze hetero zijn en gaan plotseling met hun knieeën tegen je aanzitten aan de tafel bij de Mac

Patrick281donderdag 16 september 2004 @ 16:54
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:50 schreef Miss_User het volgende:
Onnodig, niet leuk voor jou, niet leuk voor die mensen en het topic wordt er ook niet beter van.
Ik had net al geedit over iets van inlevingsvermogen..

Maar hoe goed was jij daarin toen je nog net 19 was.
Miss_Userdonderdag 16 september 2004 @ 16:59
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:54 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

Ik had net al geedit over iets van inlevingsvermogen..

Maar hoe goed was jij daarin toen je nog net 19 was.
Nog steeds niet goed, ben hooguit wat geraffineerder geworden in de manier waarop
Patrick281donderdag 16 september 2004 @ 17:01
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:59 schreef Miss_User het volgende:
Nog steeds niet goed, ben hooguit wat geraffineerder geworden in de manier waarop
Precies ..je leert een leven lang.
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:53 schreef Rietvaerder het volgende:
Nobody is perfect...... sommige mensen hebben een gaylook in dr ogen terwijl ze beweren dat ze hetero zijn en gaan plotseling met hun knieeën tegen je aanzitten aan de tafel bij de Mac

Tot zover vanaf hier ..
Rietvaerderdonderdag 16 september 2004 @ 17:02
Ben je nu ineens uitgeluld

Patrick281donderdag 16 september 2004 @ 17:05
quote:
Op donderdag 16 september 2004 17:02 schreef Rietvaerder het volgende:
Ben je nu ineens uitgeluld

Ik ga naar huis .. laat ik je niet verder confronteren met mijn spychologie.
Rietvaerderdonderdag 16 september 2004 @ 17:12
Mag wel hoor, vanavond op MSN
Patrick281donderdag 16 september 2004 @ 18:08
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:35 schreef Rietvaerder het volgende:
niets is zo onbetrouwbaar als een auto leert de ervaring. En dan vooral bejaarden en vrouwen.....
En jongeren onder de 23 in het algemeen volgens de statistieken.
Daarbij heb jij nog niet eens een autorijbewijs.

Auto's hebben toch wel wat moeite met vlotte verplaatsingen op de weg en overzicht zoals wij ze gewend zijn omdat ze groter zijn dan motorfietsen .. misschien moet je eens meer dan 1 rijlesje nemen dan kan jij je inleven inplaats van altijd maar prediken dat de (I quote:) "koekblikkers" dat moeten doen.
quote:
Op donderdag 16 september 2004 15:41 schreef Miss_User het volgende:

en het leukste is als het net kan
.. alleen soms kan het ook net niet ..

Ik had net even een momentje met de motor.
Kan je nog alweer 11 jaar rijden .. maar toch..

Soms denk ik dat deze motor met zijn ingebouwde computer meer inhoud heeft dan mijn eigen hersens.

hollander172donderdag 16 september 2004 @ 18:19
quote:
Op donderdag 16 september 2004 18:08 schreef Patrick281 het volgende:
misschien moet je eens meer dan 1 rijlesje nemen dan kan jij je inleven inplaats van altijd maar prediken dat de (I quote:) "koekblikkers" dat moeten doen.
Eens, in een auto heb je veel minder overzicht, raamstijlen etc. zitten in de weg, je zit lager, de knopjes van de radio dagen je uit om ze in te drukken.

Nee zonder dollen, hij moet het inderdaad eens proberen. Zal ie zien dat dat ook zo makkelijk nog niet is.
Rietvaerderdonderdag 16 september 2004 @ 20:09
Ik ga niet in een auto rijden. Heb het 1x gedaan met mn verjaardag, ik ging stukje rijden met pa om de GPS uit te testen, zegt ie ineens, moet jij stukje rijden.

Ik euh..... euhhhhh.... euhhhhh nou Ahh toe nou, ok

Toch een beetje nieuwsgierig

Maar nee, ik vond het niks..... enne heb nooit gezegd dat het makkelijk is
Martijntjuhdonderdag 16 september 2004 @ 20:33
De OP bevat genoeg goede punten die kunnen aangeven of je goed kan rijden. Voertuigbeheersing is erg belangrijk in het verkeer. Iedereen die denkt dat hij een goede voertuigbeheerging heeft kan ik aanraden een ANTI-slipcursus te volgen. Zeker de eerste keren zul je zien dat je je voertuig helemaal niet zo goed onder controle hebt dan je daadwerkelijk denkt.

Anticiperen op het overige verkeer (zoals in eerdere post ook al eens is aangegeven, in kunnen schatten hoe anderen kunnen reageren) is erg belangrijk.

Ik heb nu 3 jaar mijn rijbewijs en heb ondertussen meer dan 60.000 km gemaakt, maar leer nog steeds elke dag in het verkeer. Concentratie is ook vrij belangrijk.