abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21861050
Ik heb 3 jaar PABO afgerond (4 jaar PABO gedaan maar kon deze wegens gezondheidsredenen niet afmaken).
Met een beetje geluk kan ik deze afgeronde 3 jaar PABO omzetten in een MBO-diploma onderwijsassistent (dan heb ik tenminste iets) maar dat traject is nog lopende en een hoop bureaucratische rompslomp wat maar niet op wil schieten.

Ik wil over een jaar of 1 a 2 wel weer gaan studeren (PABO kan waarschijnlijk niet ivm mijn gezondheid) anders komt het er voor mn 30ste niet meer van en dan blijf ik eeuwig schoonmaakster of productiemedewerkster omdat na je 30ste een studie onbetaalbaar wordt binnenkort -met die nieuwe regeling van 6500 collegegeld per jaar voor 30ers- als je verder niet al een hoge opleiding (en dus goedverdienende baan) hebt of een rijke partner die je kan onderhouden.

Ik heb nog geen idee wat ik wil doen maar gezien mijn gezondheidstoestand en het feit dat ik eigenlijk geen geld meer overheb om te studeren moet het een korte studie worden.
Nu vroeg ik me af voor welke studies (MBO, HBO of Uni) ik met 3 jaar PABO (heb propedeuse al) of met een MBO-diploma onderwijsassistent ik vrijstellingen kan krijgen -zodat ik mijn studie eerder af kan ronden-.
Studies waarbij ik bepaalde vrijstellingen kan krijgen zijn voor mij wel zo aantrekkelijk want dat verkort de studieduur immers weer en dus de studiekosten.

Balen dat ik mijn PABO niet heb kunnen afmaken, veel vrijstellingen vallen dan weg omdat ik immers mn diploma niet heb.
Maar met mijn 3 jaar PABO heb ik wel alle theorie in ieder geval afgerond (hoefde alleen nog afstudeerstage en afstudeerscriptie) dus dat levert wellicht toch nog een aantal vrijstellingen op.

Iemand die een site weet waar ik dit op kan vinden? Of maakt u maar een lijstje met opleidingen+vakken waar ik vrijstellingen voor kan krijgen :-)
pi_21861103
Geen HBO vrijstellingen. PABO is een veredelde MBO opleiding. Heb je je P gehaald?
pi_21861123
yep, die is binnen :-) (wel pas in mn laatste jaar haha omdat ik nog 3 flutwerkstukjes moest maken en dit 3 jaar heb uitgesteld maar dat doet er niet toe, hij is binnen)
  vrijdag 10 september 2004 @ 15:44:03 #4
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_21861556
Kijk eens op http://www.handicap-studie.nl/
Hier vind je heel veel informatie, ook over chronische ziektes en studie.
Je kunt namelijk financiële steun krijgen als je om gezondheidsredenen je studie moet afbreken, lijkt me de moeite wel om uit te zoeken.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 10 september 2004 @ 16:06:22 #5
88200 C-Devil
Ik ben niet aardig
pi_21862059
Je kan een hbo studie pedagogiek doen, krijg je veel vrijstellingen en de mogelijkheid om het in 2 jaar te doen. Dit is op de hva iig wel het geval. (met je PABO P)
Hoezo compromis, heb ik het mis dan?
- Loesje
pi_21871690
Je kan in elk geval bij de meeste opleidingen een vrijstelling krijgen voor de keuzevakken. Verder is er wellicht een vrijstelling mogelijk voor de praktijkstage, als de studie naar keuze tenminste ook nog een afstudeerstage heeft. Voor de rest waarschijnlijk voor een aantal algemene HBO vaardigheden. Ik denk dat je op ongeveer een jaar aan vrijstellingen mag rekenen.

2 dingen:
- Je begint formeel aan een nieuwe opleiding en men is je niks verplicht.
- Ga geen opleiding doen omdat je veel vrijstellingen krijgt, maar doe iets wat je leuk vindt en later iets mee wilt gaan doen. Liever 1500 euro meer betalen dan straks bv moeten stoppen uit motivatiegebrek.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 11 september 2004 @ 10:22:29 #7
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21876582
Bij alle leraren opleidingen zul je wel wat vrijstellingen kunnen krijgen net als bij pedagogiek. Deze zijn wel HBO. Op de uni wete ik het niet.
pi_21878682
Ik vraag me echter wel af waarom topicstarter denkt een nieuwe studie met succes te voltooien als de PABO niet afgemaakt kon worden wegens gezondsheidsredenen. Op elke HBO studie zal men een afstudeerstage moeten doorlopen van ongeveer een half jaar. Daar ontkom je niet aan. Ook zal er een scriptie geschreven moeten worden. Waarom dan niet dat jaartje PABO doorzetten?

De universiteit lijkt me te hoog gegrepen. Met alle respect, maar als het halen van de propedeuse al zo lang duurt dan vrees ik voor de rest. Overigens zal je op de universiteit enkel voor de keuzevakken vrijstelling kunnen krijgen. Dat scheelt je hooguit 3 maanden, dan moet je dus nog minimaal 2,5 jaar om in elk geval een bachelor diploma te halen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 12 september 2004 @ 17:00:15 #9
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_21904825
Geen idee waarom zij dit denkt, Neuralnet, beetje een vaag verhaal en gereageerd wordt er ook niet meer door haar (tulpje6).
Ik weet ook niet echt at er bij haar onder "gezondheidsredenen" wordt verstaan, dus het is een beetje vaag allemaal.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_21904988
Ik denk niet dat je op de universiteit vrijstellingen kunt krijgen, bij ons (pedagogische wetenschappen in Leiden) kon dat voor zover ik weet alleen met een afgeronde relevante HBO-opleiding, dan kon je de studie in drie jaar doen inplaats van vier. Bij universitaire studies die helemaal niet aansluiten op de PABO lijkt het me zeker niet dat je vrijstellingen kunt krijgen.

HBO zou op zich wel kunnen, studies die inhoudelijk aansluiten op de PABO, zoals SPH of HBO pedagogiek, of inderdaad bij lerarenopleidingen. Maar ik weet niet of dat je echt jaren scheelt.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_21915592
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 12:49 schreef Neuralnet het volgende:
Ik vraag me echter wel af waarom topicstarter denkt een nieuwe studie met succes te voltooien als de PABO niet afgemaakt kon worden wegens gezondsheidsredenen. Op elke HBO studie zal men een afstudeerstage moeten doorlopen van ongeveer een half jaar. Daar ontkom je niet aan. Ook zal er een scriptie geschreven moeten worden. Waarom dan niet dat jaartje PABO doorzetten?

De universiteit lijkt me te hoog gegrepen. Met alle respect, maar als het halen van de propedeuse al zo lang duurt dan vrees ik voor de rest. Overigens zal je op de universiteit enkel voor de keuzevakken vrijstelling kunnen krijgen. Dat scheelt je hooguit 3 maanden, dan moet je dus nog minimaal 2,5 jaar om in elk geval een bachelor diploma te halen.
Met gezondheidsredenen bedoel ik dat sinds een halfjaar mijn ogen binnen een paar dagen heel erg achteruit zijn gegaan (blnde vlekken in beeld o.a). Loop al 8 jaar met mijn ogen te kloten na het kijken in een zonsverduistering 8 jaar geleden maar artsen kunnen tot nu toe mijn klachten niet verklaren.
Afgelopen jaar was de 3e keer dat het zomaar ineens erger werd, de vorige keren kon ik er nog redelijk mee functioneren, maar nu met die happen uit mijn beeld wordt dat een stuk moeilijker en wordt ik voor het eerst ook gewoon echt in mijn functioneren beperkt (het kutte is dus alleen dat ik dat niet aan kan tonen want er wordt dus niks gevonden).
Voor de klas staan kan ik wel vergeten als ik de klas niet eens goed kan overzien. Ook lezen gaat nauwelijks meer.
Opzich is het weten dat je straks niks met je diploma kunt nog geen reden om dan ook maar je studie stop te zetten (als ik dat jaartje had doorgezet had ik in ieder geval mn HBO diploma gehaald) maar ik was al iemand bij wie de studie niet geweldig liep, die niet supergemotiveerd was voor de het vak: ik was theoretisch zeer goed (alleen zo perfectionistisch in werkstukjes maken dat ik er veel te lang op zit/zat, ook een reden waarom het halen van mn propedeuse zo lang heeft geduurd.....dat lag niet aan dat ik niet goed genoeg was, maar omdat ik gewoon 3 flutwerkstukjes maken heel lang heb uitgesteld vanwege allerlei redenen) maar praktisch niet zo goed (stages liepen vaak niet lekker want ik zat eigenlijk nooit lekker in mn vel, het was eigenlijk sowieso helemaal niet de studie die mij me paste maar ik ben gewoon nooit gestopt).

Het feit dat ik ZONDER gezondsheidsklachten al een heel minimale kans had mijn eindstage te halen (men raadde me al aan er een jaar tussenuit te gaan of een andere studie te gaan zoeken etc, leuk als je dat in je laatste jaar krijgt te horen}:|) maakte dat ik MET gezondsheidsklachten (waar ik zelf ook nog es zo mee zat dat ik niet eens wist hoe ik hiermee moest leven, vond/ vind het een onverdraaglijke gezondsheidskwaal) al helemaaaaal geen kans maakte om die stage tot een goed einde te gaan brengen, alle motivatie ontbrak ook nog es door al die klachten, was alleen nog maar met mijn ogen bezig en hoe erg ik dat vond dus lekker gemotiveerd aan een stage beginnen zat er al niet in. Om dan over een afstudeerscriptie bedenken en uitvoeren nog maar te zwijgen.

Dus ik ben gestopt. Soms denk ik: 'ik ga het gewoon afmaken, dat lukt best, dan heb ik tenminste iets, tis maar een jaartje, was is een jaar nou?' maar als ik dan denk aan wat ik allemaal moet doen, aan hoe groot je motivatie in zo'n laatste jaar moet zijn, aan mijn gezondheid en hoe die in de weg zal zitten, aan de kosten die ik maak als ik het weer niet haal en het weer tevergeefs is etc. dan zakt de moed me in de schoenen.

De universiteit heeft me altijd meer aangsproken als het HBO, omdat ik juist iemand ben die goed kan leren en dieper over sommige dingen nadenkt dan op mijn studie eigenlijk noodzakelijk was. Ik ben meer een theoretisch dan een praktisch iemand.
Maarja goed uni vergt tegenwoordig ook erg veel van je. Wordt ook steeds praktischer etc. Ik ben absoluut niet creatief dus tegen de tijd dat er een afstudeerproject of ander project aan zit te komen dan loop ik weer totaal vast omdat ik niks kan bedenken (de motivatie niet heb om wat te bedenken, wil eigenlijk gewoon een diploma en feiten naar binnen stampen en daar wat kritisch over denken, that's it...met mijn gezondheid en mijn algehele welzijn ben ik te futloos om ergens veel energie in te steken).

De reden dat ik de PABO niet af kon maken was dus dat het al niet lekker liep en ik met mijn gezondheid de stage niet inkan.
Op een andere studie kan ik misschien wel afstuderen, bij een studie/ beroep waar je minder met je ogen moet doen dus bijv. Voor het voor de klas staan is goed zien noodzakelijk, voor iets waarbij je achter een computer zit al stukken minder.
Momenteel zie ik het echter ook somber in hoor, met mijn gezondheid en hoe kut ik me daar onder voel, dat ik een andere studie wel tot een goed einde zal kunnen brengen. Ogen zijn gewoon te belangrijk.

Omdat ik 4 jaar erg lang vind en dat al helemaal niet ga redden denk ik, heb ik deze topic geplaatst.
pi_21921373
Wat vreemd dat ze niks kunnen vinden. Je zou verwachten dat men op z'n minst een beschadiging in het hoornvlies moet kunnen aantonen of desnoods middels een test erkenning kunnen geven dat het probleem er is. Zodat je tenminste aanspraak kan maken op subsidieregelingen en begeleiding. Als ze niks kunnen vinden, dan zou er geen beschadiging moeten zijn en dan zou het moeten wegtrekken. Dat kan bijna niet. :s Het heel lang dragen van contactlenzen zou ook kunnen bijdragen aan verminderd zicht, maar niet zo extreem als jij het hebt.

Ik kan me voorstellen dat de motivatie ontzettend is gedaald als het echt niet meer kan. Het probleem is dat zo'n beetje alle studies en ook de maatschappij veel op "zien" gericht is aangezien boeken toch gelezen moeten worden. Als je enkel iets theoretisch wil is de universiteit een mogelijkheid, maar besef dat de zuiver theoretische studies eigenlijk niet meer bestaan. Dat komt omdat zelfs in de wetenschap feitenkennis wel belangrijk is, maar niet het doel. Feiten kan je immers opzoeken, maar het gaat veelal om de praktische toepassing. Een universitaire bachelor duur 3 jaar, maar verwacht vanwege het hogere niveau niet meer dan een half jaar vrijstelling. Veel theorie vind je in de gamma en alfa studies zoals Psychologie, rechten en geschiedenis. Je zal niet weer 4 jaar moeten studeren, maar naar gelang je studiekeuze zal het toch minimaal 2 jaar tot 2,5 zijn. Mocht je daarna nog een master willen, maar dat is niet verplicht, komt er nog 1 jaar bij.

Op een HBO-opleiding krijg je sneller vrijstellingen, maar het zal niet extreem veel meer zijn dan 2 jaar. Dan moet je ook nog 2 jaar. Opleidingen waarbij je veel achter de computer zit zijn onder andere Informatica achtige opleidingen, maar dat moet je dan wel leuk vinden (of denken dat je dat leuk gaat vinden). Je zou ook kunnen kiezen voor een duale variant van een studie. Dat heeft als voordeel dat je meteen gaat werken (en leren) in het vakgebied zodat je redelijk snel kan bepalen of je het werk aankan.

Ik denk dat het belangrijk is dat je bedenkt wat je na een studie wilt gaan doen en daar je studie op uitkiest. Een theoretische studie volgen is leuk en interessant, maar je wilt neem ik aan ook aan het werk om centen te verdienen. Wat je ogen betreft, vraag een second opinion aan bij een andere arts of bezoek een optometrist. Er bestaan speciale brillen met prismaglas erin die het licht breekt in een andere hoek. Dat wil wel eens helpen tegen gaten in het beeld.
pi_21922030
Volgens mij kun je met die p alleen in het 2e jaar van de pabo beginnen, verder niks. Ik heb nog ergens een propedeusediploma journalistiek liggen, is altijd een fijn 'achter de handje'
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_21922301
Topicstarter heeft 3 jaar PABO afgerond en wil juist niet meer naar de PABO.
pi_21922764
quote:
Op maandag 13 september 2004 13:53 schreef Neuralnet het volgende:
Topicstarter heeft 3 jaar PABO afgerond en wil juist niet meer naar de PABO.
Toch is het vaak het papiertje wat telt, ze heeft alleen een propedeusediploma van een specifieke studie, misschien kan ze ook in het 2e jaar SPW ofzo beginnen, maar veel meer zit er niet in denk ik..
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_21944935
quote:
Op maandag 13 september 2004 13:41 schreef nozem het volgende:
Volgens mij kun je met die p alleen in het 2e jaar van de pabo beginnen, verder niks. Ik heb nog ergens een propedeusediploma journalistiek liggen, is altijd een fijn 'achter de handje'
Mijn gegevens blijven als het goed is 5 jaar bewaard, dus binnen 5 jaar kan ik nog besluiten mijn PABO af te maken....(dus alleen nog 4e jaar te doen)..alhoewel dat ook niet helemaal zeker is, want de PABO is helemaal vernieuwd in het jaar wat na mij kwam en ze zijn nu bezig alles NOG meer te vernieuwen, er worden binnenkort hele nieuwe eisen gesteld aan een PABO-student etc. (binnen nu en paar jaar). Dus misschien ben ik als ik binnen die 5 jaar terugga alsnog wel 2 jaar bezig ofzo vanwege alle extra stof die er is bijgekomen of moet ik toch weer in het 2e jaar beginnen oid.

Na die 5 jaar kan ik als er niet teveel veranderd instromen in het 2e jaar denk ik, omdat ik mijn P al heb.

Ik zit me nu af te vragen of ik niet toch moet proberen de PABO af te maken, volgend schooljaar bijv. en dan niet in voltijd maar m deeltijd doen, dat laatste jaar....vraag me af of dat kan....misschien heb ik in deeltijd nl wel minder stage ;-) maar dat zal wel niet.
pi_21949898
Deeltijd houdt over het algemeen in dat je een groot deel van de punten haalt doordat je in de praktijk werkzaam bent in het vakgebied. Je draait dan niet minder uren. Dat is ook wel logisch, want een volledige studie blijft natuurlijk 240 ECTS houden. Je kan als deeltijder wel je eigen deeltijd belastig creëeren. Gewoon doen alsof je een voltijder bent en de vakken volgen die je nodig hebt.

Je punten vervallen niet zomaar. Als je nu bv 180 hebt, dan moet je er nog 60 bij halen. Worden bepaalde vakken dan niet meer aangeboden, dan zijn er altijd alternatieve vakken. Maar als je nog jaren gaat wachten dan heb je wel kans dat je er helemaal uit bent natuurlijk.
pi_21964518
vraagje voor de topicstarter: als je zicht sterk verminderd is, en je wil toch naar de uni. Hoe denk je dat dan te gaan doen met het volgen van bijvoorbeeld hoorcolleges waarbij je met een paar honderd man in een collegezaal zit. Kun je dan de sheets nog wel lezen? Of moet je dan voor elk college een kwartier van te voren aanwezig zijn om voor aan te kunnen zitten?

verder succes met het vinden van het studie. Ik denk wel dat je eerst een leuke studie moet zoeken en daarna pas moet kijken naar de vrijstellingen. Alleen een studie kiezen om de vrijstellingen lijkt me geen gemotiveerde keuze.
pi_21968185
Gelukkig komen de sheets van de hoorcolleges over het algemeen op internet te staan.
pi_21969502
ook niet altijd

Maar dan nog, dan zit je flink te schrijven wat de docent vertelt, kom je thuis, blijkt het allemaal op sheet te staan. Schrijf je de volgende keer maar niks meer op, mis je toch weer de helft.

Lijkt mij niet echt handig......
pi_21971867
Niet schrijven, enkel opletten. Het is enkel ter verduidelijking. Elk vak is in principe zonder hoorcolleges te doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')