abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1525239
'Racende chauffeurs moeten rijbewijs kwijtraken'

Uitgegeven: 30-8-2001 15:41

VENLO/STRAELEN - Europa moet veel strenger optreden tegen vrachtwagenchauffeurs die te lang of te hard rijden. Van chauffeurs die te lang rijden met tonnen gevaarlijke stoffen aan boord, moet het rijbewijs worden afgenomen.

Dat bepleitte president Büssow van de regio Düsseldorf donderdagmiddag in Venlo, tijdens een grootscheepse grenscontrole op de A67 door de Duitse en Nederlandse politie. Aanleiding tot die controle is het grote aantal ongevallen dat door vrachtwagens wordt veroorzaakt.

In de eerste helft van 2001 veroorzaakten vrachtwagens in de regio Düsseldorf, die grenst aan Limburg en Gelderland, ruim 1600 ongevallen op een totaal van ruim 7000. Dat is is bijna een kwart. De oorzaken zijn vooral te lang en te hard rijden, gevaarlijk inhalen, slecht beveiligde lading en chauffeurs die afgeleid worden.

Aandacht afgeleid

"Vrachtwagenchauffeurs letten veel te weinig op de weg", waarschuwt Büssow. "Onder het rijden zetten ze koffie, ze kijken TV, ze lezen de krant, ze bellen of faxen en hebben altijd haast. Ze worden door de baas verplicht hun lading razendsnel af te leveren, waarbij in de planing nauwelijks rekening wordt gehouden met files en rusttijden. Chauffeurs zouden aan die werkdruk niet moeten toegeven en moeten weigeren levens op het spel te zetten."

Donderdag tussen 10 en 12 uur werden op de A67 bij Venlo tachtig vrachtwagens en bussen gecontroleerd. Daarbij kregen drie chauffeurs een rijverbod wegens te lang rijden, werden drie afvaltransporten terug naar Nederland gestuurd omdat de documenten niet deugden, werd een vrachtwagen van de weg gehaald vanwege technische mankementen, en een varkenstransport aan de kant gezet omdat "de varkens er in gepropt waren", aldus Büssow.

Steekproefsgewijs

Het Korps Landelijke Politiediensten controleert sinds kort dagelijks steekproefsgewijs vrachtwagens op de A67, waar statistisch gezien het meeste vrachtverkeer van Nederland over rijdt.

In België doet de politie hetzelfde op de corridor A21/A67, en in Duitsland de politie op de corridor A67/A40. Volgens Büssow halen veel vrachtwagenchauffeurs hun schouders op over de geringe boetes bij overtreding. "Ze zouden wel uitkijken als ze weten dat hun rijbewijs in beslag genomen zou kunnen worden", veronderstelt hij.

(c) ANP

--------------------------------------------------------

  donderdag 30 augustus 2001 @ 17:17:39 #2
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1525289
Tegen, die chauffeurs zijn getrainde professionals en kunnen dus beter rijden dan de gemiddelde nederlander.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1525295
Volkomen mee eens..

Wat dacht je trouwens van taxichauffeurs? Zag het van de week nog.. taxi van de ene maatschappij rijd met klanten over de weg, rontonde, kruispunt,.. taxi busje van de concurrent rijd op < 50 cm afstand achter hem aan.. collega busje er naast, wil inhalen, probeert mercedes te snijden, en rijd vervolgens hard weg en slaat een willekeurige weg in. En nee, dit is niet TCA / Taxi Direct.

Je zou maar als klant in zo'n auto zitten..

pi_1525475
Niet alleen chauffeurs moeten aangepakt worden, maar ook (en vooral) de eigenaars.
Verder moeten chauffeurs die ontslagen worden omdat ze "te lang rusten" of te laat zijn omdat ze de snelheidslimieten respecteren veel meer beschermd worden.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
pi_1525495
Ook eens... Er zitten te veel idioten tussen, van die Brennerpasfanaten. Als ze per sé met 120 willen inhalen met een benzeentank op hun vrachtwagen, doen ze dat maar in hun achtertuin...
pi_1525499
Ik ben er voor om de regels (snelheid bijvoorbeeld) te versoepelen, maar overtreders 10x zo hard aan te pakken. En dat geld voor ALLE verkeersdeelnemers.
pi_1525577
quote:
Op donderdag 30 augustus 2001 17:46 schreef heijx het volgende:
Niet alleen chauffeurs moeten aangepakt worden, maar ook (en vooral) de eigenaars.
Verder moeten chauffeurs die ontslagen worden omdat ze "te lang rusten" of te laat zijn omdat ze de snelheidslimieten respecteren veel meer beschermd worden.
Helemaal mee eens, die chauffeurs worden volgens mij in onmogelijke omstandigheden geplaatst waarin ze een balans moeten vinden tussen veiligheid en snelheid en met een beetje druk van de baas wordt al snel gekozen voor snelheid. Ik ben altijd al voorstander geweest van snelheidsbegrenzers en dat soort trucjes (ook in personenautos) om meer veiligheid te garanderen.
This is this. This ain't something else, this is this!
  donderdag 30 augustus 2001 @ 18:01:23 #8
4657 Fok.r
Ben weer aan de zomer toe...
pi_1525587
quote:
Op donderdag 30 augustus 2001 17:48 schreef FuTilE het volgende:
Ook eens... Er zitten te veel idioten tussen, van die Brennerpasfanaten. Als ze per sé met 120 willen inhalen met een benzeentank op hun vrachtwagen, doen ze dat maar in hun achtertuin...
Beste tuin dan....
pi_1528908
Niet helemaal mee eens.

Vaak is het niet eens zozeer de chauffeur die denkt eens lekker hard te gaan rijden of maar gewoon lekker lang door te rijden.
Veel chauffeurs, die voor een baas rijden, kunnen niet anders omdat ze in veel te korte tijd veel te grote afstand moeten afleggen. Tijd is geld is veelal het motto van hun baas.
Ik ken iemand die chauffeur is bij een distributiecentrum van Aldi. Zijn dan niet lange afstanden, maar ze worden wel aan erg veel regeltjes gebonden. Zo is er bijvoorbeeld een laadklepregistratie. Als de klep te lang open staat: verantwoorden bij de baas. Ook mag je alleen stilstaan op een plek waar je moet lossen. Als je even ergens bij een wegrestaurant moet plassen of wat dan ook: verantwoorden bij de baas... plaspauze hou je maar bij een Aldifiliaal zegt de baas dan. Zo zijn er nog tal van dingen waaraan ze zich hebben te houden. Als ze echt op tijd willen rijden moeten ze wel snel, anders halen ze de planning niet...

Als je al die chaffeurs dan maar snel het rijbewijs zou afpakken komen ze wel zonder werk te zitten...

  vrijdag 31 augustus 2001 @ 01:13:56 #10
11502 nipeng
The last ride is free
pi_1529006
Zoals hierboven gemeld: laat ze de werkgevers maar eens aanpakken. Zij dwingen die mensen tot dit gedrag.
pi_1529043
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2001 01:02 schreef 8714105 het volgende:
Niet helemaal mee eens.

Vaak is het niet eens zozeer de chauffeur die denkt eens lekker hard te gaan rijden of maar gewoon lekker lang door te rijden.
Veel chauffeurs, die voor een baas rijden, kunnen niet anders omdat ze in veel te korte tijd veel te grote afstand moeten afleggen. Tijd is geld is veelal het motto van hun baas.
Ik ken iemand die chauffeur is bij een distributiecentrum van Aldi. Zijn dan niet lange afstanden, maar ze worden wel aan erg veel regeltjes gebonden. Zo is er bijvoorbeeld een laadklepregistratie. Als de klep te lang open staat: verantwoorden bij de baas. Ook mag je alleen stilstaan op een plek waar je moet lossen. Als je even ergens bij een wegrestaurant moet plassen of wat dan ook: verantwoorden bij de baas... plaspauze hou je maar bij een Aldifiliaal zegt de baas dan. Zo zijn er nog tal van dingen waaraan ze zich hebben te houden. Als ze echt op tijd willen rijden moeten ze wel snel, anders halen ze de planning niet...


Ik werk toevallig bij een transport bedijf en weet uit ervaring hoe het er aan toegaat.
bv
Chauffers uren laten wachten op een lading want magazijn ruimte kost geld dus je zorgt dat je de goederen zo laat mogelijk binnen hebt.
Vrachtwagen overbeladen want een boete is goedkoper dan 2 keer rijden.
En die chauffeurs pikken dat ook nog allemaal uit angst voor hun baantje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')