Uitgegeven: 30-8-2001 15:41
VENLO/STRAELEN - Europa moet veel strenger optreden tegen vrachtwagenchauffeurs die te lang of te hard rijden. Van chauffeurs die te lang rijden met tonnen gevaarlijke stoffen aan boord, moet het rijbewijs worden afgenomen.
Dat bepleitte president Büssow van de regio Düsseldorf donderdagmiddag in Venlo, tijdens een grootscheepse grenscontrole op de A67 door de Duitse en Nederlandse politie. Aanleiding tot die controle is het grote aantal ongevallen dat door vrachtwagens wordt veroorzaakt.
In de eerste helft van 2001 veroorzaakten vrachtwagens in de regio Düsseldorf, die grenst aan Limburg en Gelderland, ruim 1600 ongevallen op een totaal van ruim 7000. Dat is is bijna een kwart. De oorzaken zijn vooral te lang en te hard rijden, gevaarlijk inhalen, slecht beveiligde lading en chauffeurs die afgeleid worden.
Aandacht afgeleid
"Vrachtwagenchauffeurs letten veel te weinig op de weg", waarschuwt Büssow. "Onder het rijden zetten ze koffie, ze kijken TV, ze lezen de krant, ze bellen of faxen en hebben altijd haast. Ze worden door de baas verplicht hun lading razendsnel af te leveren, waarbij in de planing nauwelijks rekening wordt gehouden met files en rusttijden. Chauffeurs zouden aan die werkdruk niet moeten toegeven en moeten weigeren levens op het spel te zetten."
Donderdag tussen 10 en 12 uur werden op de A67 bij Venlo tachtig vrachtwagens en bussen gecontroleerd. Daarbij kregen drie chauffeurs een rijverbod wegens te lang rijden, werden drie afvaltransporten terug naar Nederland gestuurd omdat de documenten niet deugden, werd een vrachtwagen van de weg gehaald vanwege technische mankementen, en een varkenstransport aan de kant gezet omdat "de varkens er in gepropt waren", aldus Büssow.
Steekproefsgewijs
Het Korps Landelijke Politiediensten controleert sinds kort dagelijks steekproefsgewijs vrachtwagens op de A67, waar statistisch gezien het meeste vrachtverkeer van Nederland over rijdt.
In België doet de politie hetzelfde op de corridor A21/A67, en in Duitsland de politie op de corridor A67/A40. Volgens Büssow halen veel vrachtwagenchauffeurs hun schouders op over de geringe boetes bij overtreding. "Ze zouden wel uitkijken als ze weten dat hun rijbewijs in beslag genomen zou kunnen worden", veronderstelt hij.
(c) ANP
--------------------------------------------------------
Wat dacht je trouwens van taxichauffeurs? Zag het van de week nog.. taxi van de ene maatschappij rijd met klanten over de weg, rontonde, kruispunt,.. taxi busje van de concurrent rijd op < 50 cm afstand achter hem aan.. collega busje er naast, wil inhalen, probeert mercedes te snijden, en rijd vervolgens hard weg en slaat een willekeurige weg in. En nee, dit is niet TCA / Taxi Direct.
Je zou maar als klant in zo'n auto zitten..
quote:Helemaal mee eens, die chauffeurs worden volgens mij in onmogelijke omstandigheden geplaatst waarin ze een balans moeten vinden tussen veiligheid en snelheid en met een beetje druk van de baas wordt al snel gekozen voor snelheid. Ik ben altijd al voorstander geweest van snelheidsbegrenzers en dat soort trucjes (ook in personenautos) om meer veiligheid te garanderen.
Op donderdag 30 augustus 2001 17:46 schreef heijx het volgende:
Niet alleen chauffeurs moeten aangepakt worden, maar ook (en vooral) de eigenaars.
Verder moeten chauffeurs die ontslagen worden omdat ze "te lang rusten" of te laat zijn omdat ze de snelheidslimieten respecteren veel meer beschermd worden.
quote:Beste tuin dan....
Op donderdag 30 augustus 2001 17:48 schreef FuTilE het volgende:
Ook eens... Er zitten te veel idioten tussen, van die Brennerpasfanaten. Als ze per sé met 120 willen inhalen met een benzeentank op hun vrachtwagen, doen ze dat maar in hun achtertuin...
Vaak is het niet eens zozeer de chauffeur die denkt eens lekker hard te gaan rijden of maar gewoon lekker lang door te rijden.
Veel chauffeurs, die voor een baas rijden, kunnen niet anders omdat ze in veel te korte tijd veel te grote afstand moeten afleggen. Tijd is geld is veelal het motto van hun baas.
Ik ken iemand die chauffeur is bij een distributiecentrum van Aldi. Zijn dan niet lange afstanden, maar ze worden wel aan erg veel regeltjes gebonden. Zo is er bijvoorbeeld een laadklepregistratie. Als de klep te lang open staat: verantwoorden bij de baas. Ook mag je alleen stilstaan op een plek waar je moet lossen. Als je even ergens bij een wegrestaurant moet plassen of wat dan ook: verantwoorden bij de baas... plaspauze hou je maar bij een Aldifiliaal zegt de baas dan. Zo zijn er nog tal van dingen waaraan ze zich hebben te houden. Als ze echt op tijd willen rijden moeten ze wel snel, anders halen ze de planning niet...
Als je al die chaffeurs dan maar snel het rijbewijs zou afpakken komen ze wel zonder werk te zitten...
quote:Ik werk toevallig bij een transport bedijf en weet uit ervaring hoe het er aan toegaat.
Op vrijdag 31 augustus 2001 01:02 schreef 8714105 het volgende:
Niet helemaal mee eens.Vaak is het niet eens zozeer de chauffeur die denkt eens lekker hard te gaan rijden of maar gewoon lekker lang door te rijden.
Veel chauffeurs, die voor een baas rijden, kunnen niet anders omdat ze in veel te korte tijd veel te grote afstand moeten afleggen. Tijd is geld is veelal het motto van hun baas.
Ik ken iemand die chauffeur is bij een distributiecentrum van Aldi. Zijn dan niet lange afstanden, maar ze worden wel aan erg veel regeltjes gebonden. Zo is er bijvoorbeeld een laadklepregistratie. Als de klep te lang open staat: verantwoorden bij de baas. Ook mag je alleen stilstaan op een plek waar je moet lossen. Als je even ergens bij een wegrestaurant moet plassen of wat dan ook: verantwoorden bij de baas... plaspauze hou je maar bij een Aldifiliaal zegt de baas dan. Zo zijn er nog tal van dingen waaraan ze zich hebben te houden. Als ze echt op tijd willen rijden moeten ze wel snel, anders halen ze de planning niet...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |