Tjeetje. Het is maar een studentenkamer, ik wil hier niet mijn hele leven blijven! Het wordt wel heel erg duur zo..quote:Op woensdag 8 september 2004 08:41 schreef MSXUser het volgende:
Ongeaarde contactdozen en grote huishoudelijke apparaten is af te raden (volgens mij mag het niet eens worden aangesloten zonder aarde). Waarschijnlijk moet er dus iemand langskomen om eea. aan te leggen.
Over contactdozen vastzetten: Als ik het zo lees moet je aan de slag met muurvuller en dergelijke. Ofwel, spanning eraf zetten, wandcontactdoos volledig loshalen, gaten in de muur opvullen, vervolgens nieuwe gaten boren en de wandcontactdoos opnieuw aansluiten.
Je kan het risico natuurlijk nemen. Totdat het fout gaat natuurlijk.quote:Op woensdag 8 september 2004 08:44 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Tjeetje. Het is maar een studentenkamer, ik wil hier niet mijn hele leven blijven! Het wordt wel heel erg duur zo..
Iedereen in mijn huis heeft ongeaarde stopcontacten en een koelkast (en vaak ook magnetron) op haar kamer!
Daarvoor zit je in een studentenhuisquote:Op woensdag 8 september 2004 08:44 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Tjeetje. Het is maar een studentenkamer, ik wil hier niet mijn hele leven blijven! Het wordt wel heel erg duur zo..
Iedereen in mijn huis heeft ongeaarde stopcontacten en een koelkast (en vaak ook magnetron) op haar kamer!
Kun je dat niet ergens aankaarten? Ik heb net even rondgekeken en wandcontactdozen voor keukenapparatuur moeten altijd zijn voorzien van randaarde. Het is dus niet te hopen dat er binnenkort een keuringsdienst langskomt, want dat zou wel eens kunnen betekenen dat jullie (tijdelijk) worden afgesloten.quote:Op woensdag 8 september 2004 08:44 schreef bloempjuh het volgende:
Daar ben ik dan lekker mee. Heeft het bedrijf waar ik mijn koelkast heb gekocht het recht om het ding mee terug te nemen als er geen geaard stopcontact is?quote:Op woensdag 8 september 2004 09:04 schreef MSXUser het volgende:
[..]
Kun je dat niet ergens aankaarten? Ik heb net even rondgekeken en wandcontactdozen voor keukenapparatuur moeten altijd zijn voorzien van randaarde.
Nee, dat mogen ze niet. Als het bedrijf die je koelkast brengt zich letterlijk aan de regelshoudt, sluiten ze je koelkast domweg niet aan (mag je zelf doen op eigen risico). Waarschijnlijk zal het allemaal zo'n vaart niet lopen, maar kaart het in ieder geval aan bij je huisbaas. In de NEN1010 norm is immers vastgelegd dat keukens, badkamers, schuren/kelders en zolders (bij de CV ketel) altijd randaarde aangelegd moet worden. Sinds een aantal jaren is het zelfs zo dat nieuwbouw volledig van randaarde moet zijn voorzien (dus ook de woonkamer, slaapkamers, enz.).quote:Op woensdag 8 september 2004 09:11 schreef bloempjuh het volgende:
Daar ben ik dan lekker mee. Heeft het bedrijf waar ik mijn koelkast heb gekocht het recht om het ding mee terug te nemen als er geen geaard stopcontact is?
Ze zitten echt op de muur 'geplakt', alleen de draden zitten echt in de muur. Kan ik het dan vastplakken ofzo? Het is echt een stopcontact dat ik veel wil gebruiken, maar nu veroorzaakt het vooral stof!quote:Op woensdag 8 september 2004 09:51 schreef roy_huij het volgende:
Ik zou het stopcontact gewoon een keer opendraaien... ff kijken of er behalven een blauwe en bruine draad toevallig ook een groen gele los hangt.... (niet aangesloten is) is dat het geval dan hoef je er alleen een nieuw contact op te zetten wat wel een aalsuiting heeft voor die groen gele graad (aarding).
En voor het vastzetten van die stopcontacten... opbouw of inbouw? maw zijn ze veronken in de muur of steken ze een groot stuk uit?
lekker ouderwetse opbouwquote:Op woensdag 8 september 2004 09:55 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ze zitten echt op de muur 'geplakt', alleen de draden zitten echt in de muur. Kan ik het dan vastplakken ofzo? Het is echt een stopcontact dat ik veel wil gebruiken, maar nu veroorzaakt het vooral stof!
Vol als in: Er kan geen andere stekker meer bij, want dan moet ik er een andere uithalen die dan weer nergens terecht kanquote:Op woensdag 8 september 2004 10:01 schreef DoctorB het volgende:
Wat bedoel je met 'vol' van je stopcontact?
Dat er met verlengsnoeren al heel veel apparaten en lampen aanhangen of dat er gewoon geen plek meer is om de stekker in te steken?
Ik heb er een met schakelaar en stopcontact, maar die zit niet los. De ene die wel loszit heeft geen plastic plaat, is echt alleen een kastje. Zat volgens mij vast aan het behang ofzo, maar dat is nu los.quote:Op woensdag 8 september 2004 09:59 schreef roy_huij het volgende:
[..]
lekker ouderwetse opbouwkwam ik ook tegen in mijn appartement. vaak kun je die heel makkelijk opendraaien. Dan zie je dat de onderste plastic plaat tegen de muur blijft zitten... Daar zitten weer wat schroeven in waar ie mee aan de muur vast zit als het goed is. Die zullen dus wel los zitten. Je kunt proberen ze eerst eens een beetje aan te draaien.. soms helpt dat al. En ja anders zou je ze los kunnen draaien en de gaten vullen en opnieuw monteren.. of er wat lijm achter smeren.
Is het z'n contact met 1 stopcontact en 1 schakelaar?
Kan ik dan als ik wegga geld vragen aan de volgende bewoner voor de moeite die ik heb gedaan om het hier leefbaarder te maken?quote:Op woensdag 8 september 2004 10:21 schreef DoctorB het volgende:
ik zou voor een paar euro nieuwe opbouw contactdoze kopen en ze goed vast aan de muur schroeven. (kun je gelijk 4 weg contactdozen nemen)
En gewoon de schroefjes vastdraaien in het midden van de contacten heb je vast al geprobeerd zeker?quote:Op woensdag 8 september 2004 10:17 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik heb er een met schakelaar en stopcontact, maar die zit niet los. De ene die wel loszit heeft geen plastic plaat, is echt alleen een kastje. Zat volgens mij vast aan het behang ofzo, maar dat is nu los.
Tuurlijk.quote:Op woensdag 8 september 2004 10:25 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Kan ik dan als ik wegga geld vragen aan de volgende bewoner voor de moeite die ik heb gedaan om het hier leefbaarder te maken?
Ik heb nog nooit een 4 weg opbouw contactdoos gezien bij de doe het zelfzaak, waar heb je die vandaan. En heb je dan niet vier aalsuitingen vanuit de muur nodig ( voor ieder contact 1) Of lus je die zelf door of doet die contact doos dat?quote:Op woensdag 8 september 2004 10:21 schreef DoctorB het volgende:
ik zou voor een paar euro nieuwe opbouw contactdoze kopen en ze goed vast aan de muur schroeven. (kun je gelijk 4 weg contactdozen nemen)
Haha, jaquote:Op woensdag 8 september 2004 10:32 schreef DoctorB het volgende:
[..]
Tuurlijk.
Je hebt 2 jaar geleden 10 euro uitgegeven voor twee contactdozen en de nieuwe bewoner moet die dan betalen.![]()
In dat geval, met kit ff buitenkant bietje vastplakken... wel beetje netjes hequote:Op woensdag 8 september 2004 10:36 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Haha, ja
Ik blijf hier geen twee jaar, dat is het hele eieren eten. Maar de tijd dat ik hier zit wil ik wel een beetje fatsoenlijk kunnen leven. Dus zonder losse stopcontacten en met een koelkast
Geaard op de verwarming is goed.quote:Op woensdag 8 september 2004 10:56 schreef hooibaal het volgende:
Bij ons in huis is de brandweer laatst komen controleren of alles met gas en elektriek goed is aangesloten, en of dat brandveilig is. Ze zijn daar na branden in studentenhuizen in Delft en Utrecht nog al wat strenger op geworden. Als het niet goed zou zijn, dan krijg je sowieso een boete (waarschijnlijk voor rekening van de huisbaas), maar daarna een nieuwe controle, en als het dan nog niet goed is mag je kaarsjes gaan branden (over brandveiligheid gesproken)
Maar wat doen die suffe gasten van de brandweer: die kijken alleen of er een geaard stopcontact achter je koelkast en magnetron zit, en niet of de aarde wel is aangesloten. De hele tweede verdieping zit hier trouwens geaard op de verwarming, maar dat terzijde.
Als je dus voor 2 euro extra een geaard stopcontact koopt zit je altijd goed
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |