abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 september 2004 @ 23:23:36 #1
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_21815359

Johanes Brahms (1833 - 1897)

Sinds korte tijd geniet ik weer erg van de muziek van deze beste kerel. Het is alleen zo sneu dat hij zo ondergesneeuwd wordt door Bach, Beethoven en Russische kanjers als Tsjaikovski en Rachmaninoff. Nog sneuer is dat hij eigenlijk een paar decennia te laat is geboren. Hij was niet bepaald vooruitstrevend qua stijl in zijn periode, eerder conservatief. Zo werd zijn eerste symfonie werd gekscherend de 10e van Beethoven genoemd. Toch is deze componist een ware genius met een eigen typische stijl: melancholiek, zwaamoedig en soms toch een vleugje vrolijkheid.

De toppertjes:

- Pianoconcerten 1 en 2 (voor mij is dr niet echt een favo)
- De Hongaarse dansen
- De vioolsonate (volgens mij heeft hij er meerdere gecomponeerd, maar er zit echt één hele mooie tussen)
- De eerste ballade van opus 10 (het opbouwende middengedeelte is ijzersterk)
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  dinsdag 7 september 2004 @ 23:46:11 #2
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_21815887
Is er ook nog een puntje dat je duidelijk wilt maken, of wil je een discussie starten?

Ik ben het niet met je eens. Hij is wellicht wat minder bekend dan Bach en Mozart, maar toch zéker even bekend als Tsjaikovski en Rachmaninoff!
Pianomuziek, vioolmuziek en kleine converten vind ik zelf wat toeganklijker dan bijvoorbeeld de hongaarse dansen en de opus' (als ik de goede muziek voor me haal), zeker de piano vind ik supergoed!
Action is the enemy of thoughts
pi_21817968
Hij wordt helemaal niet ondergesneeuwd. Er is zelfs een rijtje van grote B's. Bach, Beethoven en Brahms. Een zeer bekend rijtje. De Hongaarse dansen zijn extreem toegankelijk. Evenals zijn pianowalsen.

Ik mis echt de symfonieën en overtures. Dat zijn toch zijn werken waarmee hij het bekendst is geworden bij het grote publiek. Verder zijn de pianosolowerken zeer aan te raden. Ik noemde al de walsen, maar ook de pianostukken opus 117, 118 en 119 zijn erg interessant en ook zeer goed te spelen voor de wat gevorderde pianist.

Wanneer je geïnteresseerd bent in Brahms, loont het zeer de moeite om wat over hem te gaan lezen in de vorm van een biografie. Bekijk dan ook goed de relatie met de familie Schumann. Ja, dé Schumann.

Absolute topper in zijn oeuvre vind ik Ein deutsches Requiem.
pi_21817984
Oh, en natuurlijk het dubbelconcert en z'n vioolconcert, wat een uiterst bekend toernooiconcert is.
  woensdag 8 september 2004 @ 09:20:28 #5
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_21819326
Oke, misschien was ik wat te negatief . Maar ik heb altijd het idee dat Brahms in een vergetelhoekje gedumpt wordt, maar dat is dan ten opzichte van echt grote jongens als Bach en Mozart enzo.
Seborik: speel je zelf ook een paar van die intermezzi? Momenteel speel ik al een behoorlijke tijd no. 1 en 3 van opus 117.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_21820389
Ik meende dat hij ook bevriend was met Dvorak? Ik heb zijn dubbele Cello Concert, maar ik geef toch de voorkeur aan die van Dvorak. (beide staan op 1 cd)
pi_21820446
quote:
Op woensdag 8 september 2004 09:20 schreef Falco het volgende:
Seborik: speel je zelf ook een paar van die intermezzi? Momenteel speel ik al een behoorlijke tijd no. 1 en 3 van opus 117.
Wel gedaan, maar sinds een aantal jaren speel ik niet meer...

[ Bericht 0% gewijzigd door Seborik op 08-09-2004 10:56:57 ]
pi_21820467
quote:
Op woensdag 8 september 2004 02:02 schreef Seborik het volgende:

When in panic or in doubt:
run in circles, scream and shout
pi_21820488
quote:
Op woensdag 8 september 2004 10:47 schreef This_World_Is_Lost het volgende:
Ik heb zijn dubbele Cello Concert,
Viool & Cello (+orkest)
pi_21846885
quote:
Op woensdag 8 september 2004 02:02 schreef Seborik het volgende:
Dat vind ik ook zijn mooiste werk.vooral de uitvoering van het Wiener Philharmonic is prachtig.
Aldus.
pi_21847578
Dankzij Brahms heeft Mahler niet de Beethoven-prijs gewonnen, wat hem een glansrijke carriere als componist kostte
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_21848266
Mahler is dan ook maar matig vergeleken bij Brahms. Gna-gna-gna, jammer dat Nederland een echt Mahler-land is.
pi_21854186
Ik hou ook erg van Brahms

Het begon met het vioolconcert. Dat concert ontroerde me echt. De solo's zijn zo mooi (en zo verdomd moeilijk natuurlijk)

Ik vind het ook erg leuk om me in zijn levensverhaal te verdiepen. Het is leuk om te weten hoe en waarom hij dingen geschreven heeft. Ik ben alleen nog op zoek naar de titel van een concert wat hij geschreven heeft voor zijn vriend (violist) Joachim.
Ze hadden elkaar toen jaren niet gesproken vanwege een ruzie. (Brahms geloofde de exvrouw van de violist en had haar een brief gestuurd om dat te melden. Die is toen gebruikt in de rechtzaak om te scheiden. Ze werd verdacht van overspel.) Toen schreef Brahms een heel erg mooi concert met een moeilijke vioolpartij wat Joachim toen toch heeft aangenomen om te doen.
in al die jaren bleef Joachim wel gewoon Brahms stukken uitvoeren.

Ik ben benieuwd naar de naam van dat stuk. Weet iemand het???
pi_21854545
Dat is het dubbelconcert voor viool en cello.
pi_21855185
quote:
Op donderdag 9 september 2004 22:22 schreef Seborik het volgende:
Mahler is dan ook maar matig vergeleken bij Brahms. Gna-gna-gna, jammer dat Nederland een echt Mahler-land is.
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')