Eh, nouja, het ging om een nieuwe echo-techniek, waarmee beelden in 3D kunnen worden weergegeven, en mede de oorzaak is waarom in Engeland de grens voor het afbreken van de zwangerschap teruggebracht is naar 12 weken. Je ziet hoe de embryo (kind) de duim in de mond steekt, en dergelijke. Dat het dus een levend mens is. Stelling van de documentairemaker: vrouwen weten helemaal niet, wat ze aan leven bij zich dragen, als het geaborteerd wordt.quote:Op maandag 6 september 2004 11:41 schreef BBQ-kip het volgende:
Waarom weten vrouwen niet wat abortus (provocatus) inhoudt?
Ik heb het overigens niet gezien, mede omdat ik die Knevel een verschikkelijk vervelend mannetje vind.
Ik vat dat op alsof jij zegt: jij bent aan de pil en slikt 'm trouw, maar als je zwanger word dan heb je het kind maar te houden, anders had je maar geen seks moeten hebben.quote:Op maandag 6 september 2004 12:03 schreef Henk-Jan het volgende:
Een vrije keuze voor vrouwen? Kom nou. Vrouwen kunnen uit een heel scala aan voorbehoedsmiddelen kiezen, en wanneer ze dan alsnog zwanger worden, tja, moet het kindje dan daarvan het slachtoffer worden? Laten ze dan van tevoren goed nadenken, lijkt mij.
Of zie ik het nu te simpel?
Up up up up *bezwerend vingertje*, geen sex voor het huwelijk, jij!quote:Op maandag 6 september 2004 12:03 schreef Henk-Jan het volgende:
Nouja, helder.
Het klinkt misschien heel simpel, maar als mijn vriendin zwanger zou zijn geworden, ookal kwam het mij 'niet goed uit' of haar niet, ik zou nooit voor een abortus hebben gekozen. Dat is geen stoere taal, ik zou dat niet over m'n hart hebben kunnen verkrijgen.
Is dat niet erg kort door de bocht? Natuurlijk is abortus een laatste redmiddel, maar dat wil niet zeggen dat er geen behoefte bestaat aan een laatste redmiddel!quote:Desalniettemin, vanuit de vereniging voor abortusartsen (de naam precies weet ik niet meer) werd ook gezegd: hoe minder abortussen hoe beter, het blijft een laatste redmiddel. Op zich hoopgevend, hoewel ik het raar blijf vinden. Hoe kan je dan zo pro-abortus zijn?
Ja, dat zie je veel te simpel. Sex is één van de meest basale, maar ook overal aanwezige driften van de mens, of de christenheid dat nu leuk vindt of niet. Het gebeurt daarom altijd en overal, zelfs tegen de meest vreselijke verdrukkig in. Dat zit evolutionair zo ingebakken.quote:Een vrije keuze voor vrouwen? Kom nou. Vrouwen kunnen uit een heel scala aan voorbehoedsmiddelen kiezen, en wanneer ze dan alsnog zwanger worden, tja, moet het kindje dan daarvan het slachtoffer worden? Laten ze dan van tevoren goed nadenken, lijkt mij.
Moeilijke kwestie. En het is natuurlijk makkelijk om in een discussie over abortus met zo'n geval op de proppen te komen.quote:Op maandag 6 september 2004 12:14 schreef hemmes het volgende:
Maar stel nu he, stel (er wordt nu nogal singleminded gedacht vind ik in dit topic) STEL je bent een vrouw en wordt verkracht. Zou je dan het kind willen houden? Zou je ervan kunnen houden terwijl je weet dat de vader een verkrachter is? Het kind kan er niets aan doen, dat besef ik ook wel, maar moet je jezelf dan kwellen met het feit dat het kind eigenlijk van degene is die je heeft verkracht. Of stel het kind is ziek. Het kind wat in je groeit heeft een ziekte dat eigenlijk na de geboorte niet mee te leven is. Zou je dan het kind willen houden? In het laatste geval zou ik het erg egoisisch vinden om het toch ter wereld te laten komen. Wat heeft het kind er dan aan?
Denk je niet dat een kindje daar ook slachtoffer van kan worden als het wel geboren wordt?quote:Op maandag 6 september 2004 12:03 schreef Henk-Jan het volgende:
Nouja, helder.
Ik ben inderdaad tegen abortus, maar dat is een principekwestie.
Het klinkt misschien heel simpel, maar als mijn vriendin zwanger zou zijn geworden, ookal kwam het mij 'niet goed uit' of haar niet, ik zou nooit voor een abortus hebben gekozen. Dat is geen stoere taal, ik zou dat niet over m'n hart hebben kunnen verkrijgen.
Desalniettemin, vanuit de vereniging voor abortusartsen (de naam precies weet ik niet meer) werd ook gezegd: hoe minder abortussen hoe beter, het blijft een laatste redmiddel. Op zich hoopgevend, hoewel ik het raar blijf vinden. Hoe kan je dan zo pro-abortus zijn?
Een vrije keuze voor vrouwen? Kom nou. Vrouwen kunnen uit een heel scala aan voorbehoedsmiddelen kiezen, en wanneer ze dan alsnog zwanger worden, tja, moet het kindje dan daarvan het slachtoffer worden? Laten ze dan van tevoren goed nadenken, lijkt mij.
Nou, over die ethiek....dan krijg je weer uitspraken als " God heeft jou het leven gegeven" enzo. En daar kun je niets mee, want daar denken sommige mensen nou eenmaal anders over.quote:Op maandag 6 september 2004 12:18 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Moeilijke kwestie. En het is natuurlijk makkelijk om in een discussie over abortus met zo'n geval op de proppen te komen.
Mijn voorstel is om te discussieren over abortus provocatus als zodanig, en over de (beperkte?) voorlichting en de ethiek daaromtrent.
Mijn reactie op bovenstaande: daar heb ik geen antwoord op, ik zou het niet weten.
Haushofer heeft wel een punt. In de discussie is dit altijd lastig. Vandaar dat ik 'om God heen praat', tenminste, in het kader van deze discussie.quote:Op maandag 6 september 2004 12:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, over die ethiek....dan krijg je weer uitspraken als " God heeft jou het leven gegeven" enzo. En daar kun je niets mee, want daar denken sommige mensen nou eenmaal anders over.
Ik zelf ben voor abortus, zij het gematigd. Maar dat komt dus omdat ik een embrio niet als volwaaardig mens zie, met idem rechten. Bovendien zou ik, als man zijnde, het wat raar vinden om echt falikant tegen abortus te zijn, daar ik geen vrouw ben. En de vrouw heeft er toch het meeste last van, denk ik.
Ik vindt dat vrouwen dat voor zichzelf moeten weten.quote:Op maandag 6 september 2004 12:03 schreef Henk-Jan het volgende:
Ja, maar wat als het kind echt ongewenst blijkt te zijn en met dat gegeven op de wereld wordt gezet?? Lijkt me niet echt leuk voor het kind.quote:Op maandag 6 september 2004 12:32 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Het enige dat ik aanvoer, is dat het leven beschermwaardig is, dat derhalve abortus onethisch is, en dat er talloze andere middelen zijn om zwangerschap te voorkomen, en wanneer je dan toch zwanger wordt, je de gevolgen maar hebt te aanvaarden, omwille van het kind.
Dan maar doodmaken.quote:Op maandag 6 september 2004 12:35 schreef schatje het volgende:
[..]
Ja, maar wat als het kind echt ongewenst blijkt te zijn en met dat gegeven op de wereld wordt gezet?? Lijkt me niet echt leuk voor het kind.
nee, je kunt dat ook minder scherp stellen en zeggen: dan maar niet het bewustzijn geven dat het dit zelf ook zal weten.quote:Op maandag 6 september 2004 12:36 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Dan maar doodmaken.
Nogal scherp gesteld natuurlijk, maar is dat in feite niet wat hier gezegd wordt?
Dat klopt, want een kind van 18 weken hoort ook niet buiten de baarmoeder.quote:Op maandag 6 september 2004 12:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
nee, je kunt dat ook minder scherp stellen en zeggen: dan maar niet het bewustzijn geven dat het dit zelf ook zal weten.
Laten we wel wezen, hoe dan ook, als je een foetus van bijv. 18 weken uit de baarmoeder haalt, leeft het niet. Het heeft absoluut het moederlichaam nog nodig om te leven. Er is dus nog geen sprake van zelfstandig leven, hoe schitterend mooi die foto's ook zijn.
Dit klinkt cru, maar zo is het wel.
waar heb je het nou over? er zijn meer abortussen dan kinderloze stellen! dan zou je het probleem hebben van een 'overschot' aan pngewenste kinderen. Die kinderloze stellen die willen juist een kindje van hunzelf. Adoptie is meestal het alternatief voor als het niet lukt.quote:Op maandag 6 september 2004 12:44 schreef TeRRoRiTe het volgende:
Wat mij erg stoort is dat er duizenden vrouwen in Nederland zijn die een kindje willen, maar er geen kunnen krijgen. En er worden kosten nog moeiten gespaard voor behandelingen die pas na veelvuldig herhalen eens een keer aanslaan.
Als die klote behandelingen (en ze zijn klote, als je een meisje/vrouw kent die zo'n behandeling heeft ondergaan, vraag er dan eens naar) nou eens gestopt worden, en het hele taboe op baby adoptie werd doorbroken, zou er geen enkele reden meer zijn voor abortus, behalve op medische grond, als moeder en/of kind groot risico loopt bij het uitdragen van de zwangerschap. (risico op sterven/complicaties, niet risico op een minder goede carierre of het mislopen van een vakantie)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |