quote:
Op maandag 6 september 2004 00:41 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Die over betweterige, intolerante PvdA'ers enzo. Stiekeme meelopers. Dat het onder die generatie uitmaakt in welk type auto je rijdt en welke kleren je draagt, god hoe klein van geest en bekrompen kan een mens zijn
![]()
?
Wel grappig dat Theo van Gogh, buiten de maker zelf, weer de enige in die hele documentaire was die het zelf doorhad.
Zo zie je maar het belang van status is van alle tijden!!
Achteraf is het altijd makkelijker om iets te analyseren, als je er midden inzit in een generatie die zichzelf heel progressief vindt dan heb je niet door dat je eigenlijk dezelfde regels volgt als je ouders gedaan hebben. Volgens mij zijn vakken zoals sociologie en psychologie ook pas in die tijd op gekomen. De psychologisering van de samenleving wanneer is dat eigenlijk begonnen?
Er waren toen trouwens ook vreselijke studies die bij gebrek aan wetenschappelijkheid of wegens teveel overlap met bestaande studies terecht alweer opgeheven zijn, dat vind ik ook erg grappig om over te horen van collega's en zo.
De documentaire geeft een mooi tijdsbeeld, wel ben ik het met je eens dat een deel van die generatie haar ehh......twee dingen: wereldbeeld niet of weinig heeft aangepast (hiermee bedoel ik: teveel is blijven hangen in een "zie mij progressief zijn en omdat ik progressief ben, heb ik gelijk want progressief=goed, niet progressief=slecht "-mentaliteit) en die generatie heeft nog niet geanalyseerd wat de jaren zestig nu werkelijk voor invloed hebben gehad op de nederlandse samenleving. Die analyse begint nu pas, maar dat komt ook weer doordat de tijdsgeest omgeslagen is, de pendule is weer van links naar rechts aan het gaan en de huidige tijdsgeest is de anti-these op de these van de jaren zestigmentaliteit.
Wat blijft Hegel toch actueel!!!
Het is ook wel logisch dat nu de analyse komt, de jaren zestig generatie zat op het hoogtepunt van hun carriere op tactische posities in opiniemakend Nederland (niet bewust maar toch) en was demografisch relatief groot.. Inmiddels is de groep jongere generaties zo groot dat er eindelijk meer ruimte was voor tegengeluiden.
[ Bericht 5% gewijzigd door Tarak op 06-09-2004 01:02:22 ]
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?