abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 september 2004 @ 23:24:25 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21775643
Aanradertje: 3 delige docu over het politieke klimaat in de jaren 60.
Voor mij, als oudere jongere, zo herkenbaar allemaal.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 5 september 2004 @ 23:31:00 #2
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_21775784
Ik (28 jaar, liberaal conservatief) kijk in ieder geval!!! Ben erg benieuwd!!
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  zondag 5 september 2004 @ 23:36:17 #3
94405 Tarak
pi_21775917
Mag ik nu al Marcel van Dam gaan afzeiken?

Er is nu al, alle reden toe..

Ik vind het wel een mooie documentaire trouwens!!

FANTASTISCH dat spotje van de CPN!!!

[ Bericht 11% gewijzigd door Tarak op 05-09-2004 23:41:55 ]
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_21776437
Wat waren we toch naïef in die tijd, maar wat een leuke beelden tussendoor om terug te zien.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 6 september 2004 @ 00:05:03 #5
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_21776552
Die docu bevestigde al mijn vooroordelen over die hele jaren-60 generatie. Het is altijd leuk om bevestiging te krijgen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_21776582
quote:
Op maandag 6 september 2004 00:05 schreef Lemmeb het volgende:
Die docu bevestigde al mijn vooroordelen over die hele jaren-60 generatie. Het is altijd leuk om bevestiging te krijgen.
Welke vooroordelen?
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 maandag 6 september 2004 @ 00:12:39 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_21776704
Jammer heb het gemist. Open die topics dan ook eerder golfert.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 6 september 2004 @ 00:13:45 #8
94405 Tarak
pi_21776727
Het was een leuke documentaire, ben benieuwd naar de andere twee delen!!!
  maandag 6 september 2004 @ 00:38:32 #9
94405 Tarak
pi_21777188
quote:
Op maandag 6 september 2004 00:12 schreef tong80 het volgende:
Jammer heb het gemist. Open die topics dan ook eerder golfert.

Misschien komt deel 1 online te staan......

In ieder geval kun je deel 2 en deel 3 nog gaan bekijken!!
  Trouwste user 2022 maandag 6 september 2004 @ 00:40:54 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_21777224
Dat ga ik zeker doen

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 6 september 2004 @ 00:41:06 #11
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_21777228
quote:
Op maandag 6 september 2004 00:06 schreef golfer het volgende:
Welke vooroordelen?
Die over betweterige, intolerante PvdA'ers enzo. Stiekeme meelopers. Dat het onder die generatie uitmaakt in welk type auto je rijdt en welke kleren je draagt, god hoe klein van geest en bekrompen kan een mens zijn ?

Wel grappig dat Theo van Gogh, buiten de maker zelf, weer de enige in die hele documentaire was die het zelf doorhad.
  maandag 6 september 2004 @ 00:53:39 #12
94405 Tarak
pi_21777422
quote:
Op maandag 6 september 2004 00:41 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Die over betweterige, intolerante PvdA'ers enzo. Stiekeme meelopers. Dat het onder die generatie uitmaakt in welk type auto je rijdt en welke kleren je draagt, god hoe klein van geest en bekrompen kan een mens zijn ?

Wel grappig dat Theo van Gogh, buiten de maker zelf, weer de enige in die hele documentaire was die het zelf doorhad.
Zo zie je maar het belang van status is van alle tijden!!
Achteraf is het altijd makkelijker om iets te analyseren, als je er midden inzit in een generatie die zichzelf heel progressief vindt dan heb je niet door dat je eigenlijk dezelfde regels volgt als je ouders gedaan hebben. Volgens mij zijn vakken zoals sociologie en psychologie ook pas in die tijd op gekomen. De psychologisering van de samenleving wanneer is dat eigenlijk begonnen?

Er waren toen trouwens ook vreselijke studies die bij gebrek aan wetenschappelijkheid of wegens teveel overlap met bestaande studies terecht alweer opgeheven zijn, dat vind ik ook erg grappig om over te horen van collega's en zo.

De documentaire geeft een mooi tijdsbeeld, wel ben ik het met je eens dat een deel van die generatie haar ehh......twee dingen: wereldbeeld niet of weinig heeft aangepast (hiermee bedoel ik: teveel is blijven hangen in een "zie mij progressief zijn en omdat ik progressief ben, heb ik gelijk want progressief=goed, niet progressief=slecht "-mentaliteit) en die generatie heeft nog niet geanalyseerd wat de jaren zestig nu werkelijk voor invloed hebben gehad op de nederlandse samenleving. Die analyse begint nu pas, maar dat komt ook weer doordat de tijdsgeest omgeslagen is, de pendule is weer van links naar rechts aan het gaan en de huidige tijdsgeest is de anti-these op de these van de jaren zestigmentaliteit.

Wat blijft Hegel toch actueel!!!

Het is ook wel logisch dat nu de analyse komt, de jaren zestig generatie zat op het hoogtepunt van hun carriere op tactische posities in opiniemakend Nederland (niet bewust maar toch) en was demografisch relatief groot.. Inmiddels is de groep jongere generaties zo groot dat er eindelijk meer ruimte was voor tegengeluiden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Tarak op 06-09-2004 01:02:22 ]
  maandag 6 september 2004 @ 01:29:41 #13
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_21777909
quote:
Op maandag 6 september 2004 00:53 schreef Tarak het volgende:
De documentaire geeft een mooi tijdsbeeld, wel ben ik het met je eens dat een deel van die generatie haar ehh......twee dingen: wereldbeeld niet of weinig heeft aangepast (hiermee bedoel ik: teveel is blijven hangen in een "zie mij progressief zijn en omdat ik progressief ben, heb ik gelijk want progressief=goed, niet progressief=slecht "-mentaliteit) en die generatie heeft nog niet geanalyseerd wat de jaren zestig nu werkelijk voor invloed hebben gehad op de nederlandse samenleving.
Die mentaliteit, da's precies wat ik bedoel. En die is helaas nog alom aanwezig.

Het rare is, dat ikzelf al sinds jaar en dag overtuigd op een linkse partij stem (niet de PvdA). Maar van dit soort jaren 60-betweters gaan m'n haren altijd direct instinctief recht overeind staan, al voordat ze hun mond hebben opengetrokken. Je pikt ze er zo uit.
  zondag 12 september 2004 @ 20:02:18 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21908910
*sgopje*

Vanavond laat dus tweede deel.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 12 september 2004 @ 23:06:04 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21913690
Nu dus Tong!
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 12 september 2004 @ 23:35:35 #16
94405 Tarak
pi_21914466
Deel 2 is ook mooi!! En lekker kritisch!!

Dat baarden in de jaren zestig nog zo mode waren. Fantastisch!!

Of ben ik de enige die kijkt?
pi_21914571
Zolang ze Janmaat maar niet serieus gaan nemen vind ik het best. Die vent was gewoon fout

Verder is het een toffe docu over iets waar je nooit iets over hebt gehoord.
pi_21914598
Hier was ik al bang voor.
  zondag 12 september 2004 @ 23:49:35 #19
94405 Tarak
pi_21914804
Waar haalt iemand het gore lef vandaan om het verlies van het been van mevrouw Schuurman "geen disproportionele straf" te noemen?

Zeker iemand die al 25 jaar als een parasiet van de samenleving profiteert (okay het heeft er niets mee te maken, maar het voegt wel iets toe aan m'n ergernis).
pi_21914822
Overigens vind ik het opmerkelijk dat er haast geen connectie wordt gelegd met de wereldpolitiek in de jaren tachtig. Ik mis de verharding, de economische malaise of bijv. de Koude Oorlog en de fascisten in Zuid-Amerika.
  zondag 12 september 2004 @ 23:53:55 #21
94405 Tarak
pi_21914898
quote:
Op zondag 12 september 2004 23:39 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Zolang ze Janmaat maar niet serieus gaan nemen vind ik het best. Die vent was gewoon fout

Verder is het een toffe docu over iets waar je nooit iets over hebt gehoord.
Ik vond de oppervlakkigheid van de argumenten waarmee Janmaat achteraf bezien benaderd werd, nogal tekenend voor de tijd.
pi_21914973
quote:
Op zondag 12 september 2004 23:53 schreef Tarak het volgende:

[..]

Ik vond de oppervlakkigheid van de argumenten waarmee Janmaat achteraf bezien benaderd werd, nogal tekenend voor de tijd.
Ja absoluut. Ik denk dat figuren als Van Kooten & De Bie dat toch beter konden. Of Erik van Muiswinkel.
  zondag 12 september 2004 @ 23:57:29 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21914975
Ik ben van die jaren 60-generatie en ja, keurig politiek correct links, maar als ik nu die beelden terug zie...

Verder wel weer genoten van het tijdsbeeld en vooral de bijpassende muziek.
Poef.....gone! ©golfer
pi_21915118
Hoezo? Zag je je zelf?

Ik ben in elk geval 'not to blame'. Niet politiek opgevoed en opgegroeid in een tijd dat alles slecht ging. Zodat je weet hoe het voelt om niet veel te hebben. Waarschijnlijk een privilege want sommige mensen kunnen niet omgaan met een economische crisis. Dat ik links ben geworden is in elk geval niet te danken aan een familietraditie. Zelf denken en heroverwegen. Altijd van mening kunnen veranderen. Dat houdt je brein gezond.
  maandag 13 september 2004 @ 00:06:20 #25
94405 Tarak
pi_21915173
quote:
Op maandag 13 september 2004 00:03 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hoezo? Zag je je zelf?

Ik ben in elk geval 'not to blame'. Niet politiek opgevoed en opgegroeid in een tijd dat alles slecht ging. Zodat je weet hoe het voelt om niet veel te hebben. Waarschijnlijk een privilege want sommige mensen kunnen niet omgaan met een economische crisis. Dat ik links ben geworden is in elk geval niet te danken aan een familietraditie. Zelf denken en heroverwegen. Altijd van mening kunnen veranderen. Dat houdt je brein gezond.
Ik weet nog (ik zal een jaar of zes/zeven geweest zijn, begin jaren tachtig, hypotheekrente 14%) dat ik van m'n moeder op m'n kop kreeg als ik teveel beleg op m'n brood deed.

Die goeie ouwe tijd. :')

[ Bericht 2% gewijzigd door Tarak op 13-09-2004 00:12:34 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')