abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21744612
Balkenende over normen en waarden:
quote:
In het begeleidend interview schaart hij zich achter de stelling dat leerlingen weer u moeten zeggen tegen hun docenten. "Er is een tijd geweest van 'zeg maar Jan of Piet'. Ik denk dat er een zekere afstand moet zijn tussen de leerkracht, die een andere rol heeft, en de leerling."
www.nu.nl

Wat een bemoeizucht en betutteling ten top! Ik bepaal zelf wel wanneer ik U zeg tegen een docent en wanneer jij. Bij mijn opleiding in Nederland zegt iedereen eigenlijk jij tegen elkaar en werken we zelfs op voornaam-basis, waarschijnlijk omdat het zo'n kleine opleiding is. Tegen docenten van andere faculteiten zeg ik meestal u, zeker als ik ze nog niet ken.

Trouwens, hier is Zweden is het bij WET zo geregeld dat er geen verschil in "rangorde" mag bestaan tussen studenten en docenten. Dus: gewoon met de voornaam aanspreken, gewoon jij zeggen. Dat vind ik nou pas een briljante benadering, een speciale wet om de student te beschermen tegen authoritair gedoe van docenten. Waarom zou je in godsnaam extra afstand willen scheppen tussen leerling en docent?

[ Bericht 2% gewijzigd door biawa op 04-09-2004 13:14:05 (typo) ]
  Moderator / Redactie FP zaterdag 4 september 2004 @ 12:24:32 #2
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_21744630
ach ja, christenhonden he?

afvoeren die bak ellende!
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_21744635
Op het hoger onderwijs vind ik het ook normaal om de afstand juist zo klein mogelijk te maken.
Ik denk wel dat het op de basisscholen en middelbare scholen niet verkeerd is om de kinders de meesters en juffen met 'u' en 'mevrouw/ meneer' aan te laten spreken.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 4 september 2004 @ 12:26:54 #4
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_21744667
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 12:24 schreef Biancavia het volgende:
Op het hoger onderwijs vind ik het ook normaal om de afstand juist zo klein mogelijk te maken.
Ik denk wel dat het op de basisscholen en middelbare scholen niet verkeerd is om de kinders de meesters en juffen met 'u' en 'mevrouw/ meneer' aan te laten spreken.
Hier ben ik het ook wel mee eens, leeftijds verschil is ook nog eens heel groot. Maar het is geen slechte zaak om 'u' te zeggen.
Maar goed op HBO/WO is dat een heel ander verhaal, vooral als je nog eens gaat stappen met de juf Spaans
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
pi_21744758
Enig fatsoen hebben Hollanders toch niet, kansloze missie van Balkenende.
GIRO 800800
  zaterdag 4 september 2004 @ 12:38:37 #6
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_21744863
Van een aantal van mijn leraren mocht ik geen u zeggen, dan voelden ze zich zo oud
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_21744898
Ik ontken ook niet dat het niet beleefd is om U te zeggen tegen oudere mensen, maar mag ik dat alsjeblieft zelf bepalen Jan-Peter?
Ik vind het onderwijs nou juist een geval apart. Ik denk dat het de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt als de afstand met de docent/leraar verkleind wordt, want dan heb je veel meer interactie.
pi_21744916
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 12:33 schreef Notoire_Gek het volgende:
Enig fatsoen hebben Hollanders toch niet, kansloze missie van Balkenende.
Klopt.

Oh,ja, je hebt geen 80 km/h gefietst, maar 30 km/h
pi_21744944
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 12:38 schreef HarigeKerel het volgende:
Van een aantal van mijn leraren mocht ik geen u zeggen, dan voelden ze zich zo oud
Dat zeggen sommigen bij mij ook.

Voor de rest is tweetalig op dat punt erg relaxed, bij de lessen in het Engels hoef je je niet eens zorgen te maken.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_21744960
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 12:42 schreef operator82 het volgende:

Oh,ja, je hebt geen 80 km/h gefietst, maar 30 km/h
GIRO 800800
pi_21745136
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 12:45 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Bedankt voor de bevestiging.
pi_21745246
Ik vind dat je zowiezo tot en met de middelbare school u moet zeggen...
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
  zaterdag 4 september 2004 @ 13:09:30 #13
19840 Libris
Live from Singapore
pi_21745317
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 12:44 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Dat zeggen sommigen bij mij ook.

Voor de rest is tweetalig op dat punt erg relaxed, bij de lessen in het Engels hoef je je niet eens zorgen te maken.
Bij het in het Engels lesgeven (wat ik doe), is het 'probleem' dat mijn studenten mij Sir noemen, Mister Friso. Achternaam begin ik niet aan, dat kunnen ze toch niet uitspreken.
Ik vind het een nuttelozen actie van Balkenende, u zeggen is alleen maar een symptoon van respect. Het wordt nu zo krampachtig, als we U zeggen (of als een normen en waarden show op televisie uitzenden (teletekst)) wordt het allemaal weer vriendelijk en mooi in Nederland... Sigh..
pi_21745379
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:09 schreef Libris het volgende:

[..]

Bij het in het Engels lesgeven (wat ik doe), is het 'probleem' dat mijn studenten mij Sir noemen, Mister Friso. Achternaam begin ik niet aan, dat kunnen ze toch niet uitspreken.
Ik vind het een nuttelozen actie van Balkenende, u zeggen is alleen maar een symptoon van respect.
Sir kan nog, maar ik heb het over gewoon aanspreken. "Could you help me." als voorbeeld. In het NL moet je dan kiezen tussen 2 vormen, jij of U, in het Engels niet.
quote:
Het wordt nu zo krampachtig, als we U zeggen (of als een normen en waarden show op televisie uitzenden (teletekst)) wordt het allemaal weer vriendelijk en mooi in Nederland... Sigh..
Eens, alsof het beter wordt als je U gaat zeggen.
Some say in ice
  † In Memoriam † zaterdag 4 september 2004 @ 13:15:43 #15
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_21745416
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 12:22 schreef biawa het volgende:

Trouwens, hier is Zweden is het bij WET zo geregeld dat er geen verschil in "rangorde" mag bestaan tussen studenten en docenten. Dus: gewoon met de voornaam aanspreken, gewoon jij zeggen. Dat vind ik nou pas een briljante benadering, een speciale wet om de student te beschermen tegen authoritair gedoe van docenten. Waarom zou je in godsnaam extra afstand willen scheppen tussen leerling en docent?
Het is een beleefdheidsvorm en dat kan bij kinderen helemaal geen kwaad.
Het is geen taak van dhr Balkenende om zich hiermee te bemoeien, leraren bepalen zelf hun grenzen.
pi_21745727
Ouderen tutoieren doe je niet. Het is in mijn ogen volstrekt debiel om 'je' of 'jij' tegen de docent te zeggen. Gewoon U, dat zeg je toch ook te de buschaffeur, de politieman enz. enz.
  zaterdag 4 september 2004 @ 13:36:12 #17
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_21745754
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:04 schreef vdo28 het volgende:
Ik vind dat je zowiezo tot en met de middelbare school u moet zeggen...
Ze mogen ook tot de middelbare school iets aan spelling doen.

Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
pi_21745793
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:34 schreef Steijn het volgende:
Ouderen tutoieren doe je niet. Het is in mijn ogen volstrekt debiel om 'je' of 'jij' tegen de docent te zeggen. Gewoon U, dat zeg je toch ook te de buschaffeur, de politieman enz. enz.
True, true. Maar het verplicht stellen is, IMO, iets té. Juist omdat er ook mensen van 25 zijn die les geven en die willen niet altijd met U worden aangesproken.
Some say in ice
  zaterdag 4 september 2004 @ 13:38:20 #19
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_21745797
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:34 schreef Steijn het volgende:
Zeg jij ook U tegen je ouders?
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_21745880
prof Balkenende he
  † In Memoriam † zaterdag 4 september 2004 @ 13:52:40 #21
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_21746031
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:38 schreef HarigeKerel het volgende:

[..]

Zeg jij ook U tegen je ouders?
Ik zei idd altijd "u" tegen mijn ouders .
  zaterdag 4 september 2004 @ 13:55:17 #22
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_21746074
Ik niet. Maar toch behandel ik ze met respect.
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
  zaterdag 4 september 2004 @ 13:56:07 #23
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_21746089
ik zei altijd halve zool tegen die lul die voor de klas stond als hij weer eens iets doms zat uit te kramen, die lijn heb ik doorgezet naar Balkenende
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_21746114
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:52 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Ik zei idd altijd "u" tegen mijn ouders .
Dat vind ik zo'n afstand geven..
  † In Memoriam † zaterdag 4 september 2004 @ 14:17:35 #25
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_21746387
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:57 schreef KiwiTjuHh het volgende:

Dat vind ik zo'n afstand geven..
* Loedertje ook
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: