'Een man stond achter het fornuis te koken, zijn partner ging in de tuin verse prei halen, maar de man achter het fornuis prefereerde de AH-voorgesneden prei'.
Op zich geen bijzondere reclame, in die zin dat het naar mijn weten de eerste "huis tuin en keuken"'commercial is waarin nu eens niet een hetero paar figureerde.
Volgens mij is dit tevens de reden dat Arjan Ederveen zijn medewerking heeft verleend om in deze commercial een rol te spelen.
Persoonlijk vind ik een dergelijke commercial een mooi iets en hoop dat het navolging zal vinden (corrigeer me gerust indien dit niet de eerste "huis tuin en keuken" commercial was met daarin een homo-paar)
Het wordt toch echt tijd dat er meer van dergelijke commercials komen, eveneens dat zangers als bv Gordon of Gerard Joling hun liefde voor een man gaan bezingen en dit eveneens in de bijgevoegde video-clip tot uiting komt.
Feit: iemand die elke dag 3 uur commerciele tv kijkt ziet per maand ruim 3000 commercials, de impact van commercials is enorm, en daarom zouden commercials als deze er tevens toe kunnen bijdragen dat de massa gewend raakt aan het zien van de man/man relatie, daarmede hopenlijk in de toekomst voorkomende dat sommigen vervelend reageren wanneer ze 2 mannen hand in hand zien lopen(hetgeen nu nog weleens gebeurd).
De eerste aanzet is er !
(kleine aanpassing in de hoop dat er meer on-topic gereageerd zal worden)
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 30-08-2001 00:11]
quote:Gaymes Bond in:
Op woensdag 29 augustus 2001 19:18 schreef Cosma-Shiva het volgende:
desnoods een Bond-film waarin James zich laat omringen en verwennen door mooie mannen.
De musical heet Foxtrot en een van de liedjes erin, destijds gezongen door Willem Nijholt snijdt exact aan wat jij zo graag zou willen zien Cosma-Shiva. Het liedje heet 'Sorry dat ik besta' en een strofe eruit is:
'Er moest toch ook een liedje zijn
al was het alleen maar een refrein
al waren het maar vier regeltjes
over Romeo en Julius
Maar we zijn er nog niet aan toe, taboe, taboe,
geen aria's nooit aria's voor de paria's'
De musical gaat overigens 1 september opnieuw in premiére. Deze keer met Paul de Leeuw in de rol van Jules.
Ik ben het overigens met je eens
quote:Ah, een primeur dus.
Op woensdag 29 augustus 2001 19:36 schreef ElizabethR het volgende:
opnieuw in premiére
quote:'t Is een hernieuwde productie met een nieuwe cast. Het is heel gebruikelijk in theaterkringen om dan weer van een premiére te spreken
Op woensdag 29 augustus 2001 19:38 schreef Koekepan het volgende:[..]
Ah, een primeur dus.
Vanwege de immer nog bestaande intolerantie in Nederland tov homosexuelen, de zaak E.Moumni, de ambtenaar die het homo-huwelijk weigerde te voltrekken etc. lijkt het me toe dat wanneer er in een commercial een homo-paar te zien is, voor mijn gevoel met een duidelijke bedoeling, iets heel belangrijks is, vind ik dat nieuws, reken maar dat hier reacties op zullen komen.
Golfer, ik denk dat het voor de vele homosexuelen in ons land woonachtig, die aangeven toch vaak te maken hebben met onbegrip en intolerantie een dergelijke commercial veel en veel belangrijker is dan jij vermoed.
Het gaat niet om AH, evenmin om de prei, maar om de massa een homo-paar te laten zien in een "huis-tuin-en keuken" commercial, en dat is zover ik weet niet eerder gebeurd.
In die zin is het dus zeker nieuws, ik had het graag in ANM zien staan, want daar hoort dit artikel imo thuis.
quote:
Op woensdag 29 augustus 2001 19:27 schreef Herald het volgende:[..]
Gaymes Bond in:
For Your Ass Only
Ontopic:
Ik heb de reclame vandaag gezien vond hem toch nog subtiel want het viel niet direct op dat het om homo's ging.
Of zat ik te slapen?
quote:Het ging idd niet om homo's, 2 personen figureerden in een tamelijk oninteressante commercial, ware het niet dat deze 2 personen (duidelijk een koppel) nu eens niet man/vrouw waren maar man/man.
Op woensdag 29 augustus 2001 23:31 schreef misterDre het volgende:[..]
![]()
Ontopic:
Ik heb de reclame vandaag gezien vond hem toch nog subtiel want het viel niet direct op dat het om homo's ging.Of zat ik te slapen?
Was mij ook al opgevallen dat er een homo stel in speelde.
Tja ach
Ze doen maar lekker
quote:Neeeee dat is 'et 'em nou juist he, het is helemaal niet lekker, die twee mannen met elkaar! Alleen de gedachte al. Stelletje viespeuken! Gadverdarrie!
Op donderdag 30 augustus 2001 00:07 schreef Ron_Jeremy het volgende:
Ze doen maar lekker
quote:Ja inderdaad! Voor een echt 'normaal' homo-paar kwam ie mij toch net wat te nichterig over
Op donderdag 30 augustus 2001 00:16 schreef tong80 het volgende:
Arjan Ederveen was net een echte homo.
Ik heb zoveel mensen horen foeteren op El Moumni, en nu er middels een commercial eindelijk een man/man relatie wordt getoond in een huiselijke situatie vindt men dat dan niet heel belangrijk, vooral gezien het feit dat helaas vele Nederlanders zeer intolerant zijn tov homosexuelen,zelfs sommige ouders hun kind niet meer willen zien wanneer deze aangeeft homosexueel te zijn.
Een dergelijke commercial lijkt voor sommigen misschien onbeduidend maar de impact van commercials is enorm, en om die reden is er reden genoeg om blij te zijn dat er eindelijk een commercial als deze is.
Ik vind het erg goed dat deze reclame uitgezonden wordt. Het valt me wel al op dat in nederlandse 'serieuze' televisieseries ook al steeds vaker op een neutrale manier homo-personages voorkomen. Videoclips en 'op jongeren gerichte' programma's blijven daar wel behoorlijk op achter.
quote:
Vanavond bij RTL4 een AH commercial, in het kort:'Een man stond achter het fornuis te koken, zijn partner ging in de tuin verse prei halen, maar de man achter het fornuis prefereerde de AH-voorgesneden prei'.
Op zich geen bijzondere reclame, in die zin dat het naar mijn weten de eerste "huis tuin en keuken"'commercial is waarin nu eens niet een hetero paar figureerde.
Volgens mij is dit tevens de reden dat Arjan Ederveen zijn medewerking heeft verleend om in deze commercial een rol te spelen.
Persoonlijk vind ik een dergelijke commercial een mooi iets en hoop dat het navolging zal vinden (corrigeer me gerust indien dit niet de eerste "huis tuin en keuken" commercial was met daarin een homo-paar)
Al een reactie op gegeven
Het wordt toch echt tijd dat er meer van dergelijke commercials komen, eveneens dat zangers als bv Gordon of Gerard Joling hun liefde voor een man gaan bezingen en dit eveneens in de bijgevoegde video-clip tot uiting komt.
Ik denk niet dat ze dit snel zullen doen. Ze zullen denk ik toch de massa willen bedienen en niet in een hokje geduwd willen worden dat zou niet erg commmercieel zijn
Feit: iemand die elke dag 3 uur commerciele tv kijkt ziet per maand ruim 3000 commercials, de impact van commercials is enorm, en daarom zouden commercials als deze er tevens toe kunnen bijdragen dat de massa gewend raakt aan het zien van de man/man relatie, daarmede hopenlijk in de toekomst voorkomende dat sommigen vervelend reageren wanneer ze 2 mannen hand in hand zien lopen(hetgeen nu nog weleens gebeurd).
In mijn beleving rust er nu al geen taboe meer op het tonen van man/man relaties in huis tuin en keuken situaties.
(Kijk naar het succes van in de Vlaamse pot al weer enkele jaren geleden en in de commercial van AMEV zaten ook homosexuelen) dus ik denk dat de impact wel mee zal vallen.
De eerste aanzet is er !(kleine aanpassing in de hoop dat er meer on-topic gereageerd zal worden)
quote:In die Amev commercial liet men diverse mensen zien, in de trand van "wij zijn er voor iedereen".
Op donderdag 30 augustus 2001 01:09 schreef misterDre het volgende:[..]
Groot verschil met deze is dat AH niet aan het einde roept: "wij zijn er voor iedereen".
Het is gewoon een prei-commercial, waarin een homo-koppel figureerd, het gaat hierbij niet om deze personen maar om die voorgesneden prei, daarom maakt het het juist niet tot een "voor iedereen" zoals het bij Amev wel was.
Gewoon, een homo-koppel, normaalste zaak van de wereld, de ene wil voorgesneden prei, zonder beestjes.
De Vlaamse pot was een comedy beetje een klucht zelfs.
Stel dat in een serie als Blauwblauw 2 mannelijke agenten verliefd op elkaar zouden worden, zouden gaan samenwonen etc, dat zou een andere impact hebben lijkt me.
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 30-08-2001 01:57]
quote:Denk niet dat het publiek daarop zit te wachten, ten eerste omdat James Bond wereldwijd wordt vertoond en niet alleen in Nederland. Ten tweede omdat de acteurs ook homo moet zijn, tenzij je heteroacteurs zover weet te krijgen dat die elkaar eens flink gaan aflebberen. Er zijn overigens wel films die gaan over homoseksualiteit die serieus zijn. Threesome vind ik een erg leuke film. Maargoed dat gaat over homoseksualiteit terwijl James Bond voornamelijk actie is. Echter zal de mannenliefde spraakmakender zijn dan de actiescenes waardoor de film een niet bedoeld imago krijgt (homofilm ipv actiefilm).
Op donderdag 30 augustus 2001 01:25 schreef Cosma-Shiva het volgende:
De Vlaamse pot was een comedy, als er geen taboe meer was zoals jij beweerd, waarom zou dan niet voor 1 keer James Bond een knappe man aan zijn zijde kunnen hebben ipv die eeuwige vrouw.
quote:In Vrouwenvleugel (1993-1995) bekende bewaker Troost aan zijn vrouw dat ie homo was. In Combat(1996) bleek Dijkema homoseksueel te zijn, zat zelfs aan zijn slapie te graaien. Dus een verliefde collega is denk ik niet vernieuwend. Ik zou er iig niet van opkijken.
Ik zie nu dat je zegt dat er geen taboe meer zou zijn in de zgn "huis tuin en keuken situaties", oke stel je dan eens voor dat in een serieus programma (geen comedy, soap of klucht) maar iets als bv Blauwblauw de ene mannelijke agent verliefd wordt op zijn mannelijke collega, dat zou dan toch wel vernieuwend zijn of niet?
quote:Dat zou idd kunnen zijn, maar waarom moet de Hero altijd in de armen van een vrouw terechtkomen?
Op donderdag 30 augustus 2001 01:53 schreef Herald het volgende:[..]
Denk niet dat het publiek daarop zit te wachten, ten eerste omdat James Bond wereldwijd wordt vertoond en niet alleen in Nederland. Ten tweede omdat de acteurs ook homo moet zijn, tenzij je heteroacteurs zover weet te krijgen dat die elkaar eens flink gaan aflebberen. Er zijn overigens wel films die gaan over homoseksualiteit die serieus zijn. Threesome vind ik een erg leuke film. Maargoed dat gaat over homoseksualiteit terwijl James Bond voornamelijk actie is. Echter zal de mannenliefde spraakmakender zijn dan de actiescenes waardoor de film een niet bedoeld imago krijgt (homofilm ipv actiefilm).
Overigens, je moest eens weten hoeveel van die zgn Hero's die zich omringd zien met vrouwen in die films in het dagelijks leven toch echt voorkeur hebben voor een man, sommige van die acteurs trouwen zelfs met een vrouw, om bepaalde geruchten te ontkrachten wellicht omdat ze bang zijn een volgend keer geen Hero meer te mogen spelen.
quote:Goed, er zijn wat voorbeelden te bedenken, maar ze zijn schaars, iig geen juiste afspiegeling van de sexuele geaardheid in Nederland.
In Vrouwenvleugel (1993-1995) bekende bewaker Troost aan zijn vrouw dat ie homo was. In Combat(1996) bleek Dijkema homoseksueel te zijn, zat zelfs aan zijn slapie te graaien. Dus een verliefde collega is denk ik niet vernieuwend. Ik zou er iig niet van opkijken.
Weet je wat het is Herald, commercials zetten trends, ik ben er zeker van dat die AH comercial belangrijker is als Dijkema in Combat, bepaalde series hebben een bepaald publiek, commercials ziet vrijwel iedereen jong en oud en tot in den treuren.
Wanneer bewaker Troost bv een spijkerbroek met hierop een smiley zou hebben gedragen, zou dat echt geen navolging hebben gehad.
Echter wanneer in commercials de veelal voorbeeldige types met smileys op hun jeans rondlopen loopt binnen de kortste keren half jeugdig nederland met een smiley op zijn spijkerbroek.
Ik wil hiermee niet zeggen, begrijp me niet verkeerd, dat de AH reclame mensen zou aansporen te kiezen voor een partner van hetzelfde geslacht, maar wel dat de impact van de commercials vele male groter is dan men aanneemt.
Probleem is alleen dat AH weliswaar een homostel in een huis-tuin-en-keuken-setting plaatst, maar dat deze reclame niet gericht is op een doelgroep die daar iets van zou kunnen leren. Deze reclame is overduidelijk gericht op 35-jarige, niet-onbemiddelde, arty (Arjan Ederveen!), tolerante (!) klanten.
Cosma's verbazing/enthousiasme is wel te begrijpen, en zeker ook te prijzen, maar niet geheel terecht. Goed beschouwd is de reclame misschien zelfs wel een beetje laf...
br.
quote:Beste broer (houd het maar op enthousiasme),
Op donderdag 30 augustus 2001 02:20 schreef broer het volgende:
Probleem is alleen dat AH weliswaar een homostel in een huis-tuin-en-keuken-setting plaatst, maar dat deze reclame niet gericht is op een doelgroep die daar iets van zou kunnen leren. Deze reclame is overduidelijk gericht op 35-jarige, niet-onbemiddelde, arty (Arjan Ederveen!), tolerante (!) klanten.
Cosma's verbazing/enthousiasme is wel te begrijpen, en zeker ook te prijzen, maar niet geheel terecht. Goed beschouwd is de reclame misschien zelfs wel een beetje laf...br.
Ookal is de AH commercial bedoelt voor de ongeveer 35-jarige niet onbemiddelde klanten, de anderen zullen de commercial zien, Ederveen is er om hun aandacht vast te houden (jongeren kennen hem van zijn Theo en Thea gebeuren, anderen van 30 min etc.), en hoe dan ook zal in vele huiskamers (dus ook niet doelgroep-huiskamers) het homo-paar te zien zijn.
Kun je uitleggen waarom je deze commercial goedbeschouwd zelfs een beetje laf vindt?
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 30-08-2001 02:31]
quote:LOL
Op donderdag 30 augustus 2001 00:11 schreef Koekepan het volgende:[..]
Neeeee dat is 'et 'em nou juist he, het is helemaal niet lekker, die twee mannen met elkaar! Alleen de gedachte al. Stelletje viespeuken! Gadverdarrie!
voorgesneden prei
Maar wat wil je nou horen cosma?
Hoera! Jubel!
Eindelijk de ketens van onze heterosamenleving afgeworpen!
quote:En? Heb je al andere gedachten over baby's an sich? Hebben die commmercials ervoor kunnen zorgen dat jij nu opeens wel een baby zou willen?
Op donderdag 30 augustus 2001 02:28 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Ik heb zelf geen baby's en wil er ook geen, desalniettemin zie ik dagelijks babys in tv-commercials voorbij kuieren, en ik ben dus echt de doelgroep niet om de up-en go te gaan aanschaffen, maar ik zie die commercials wel.
quote:Omdat ze een homostel laten zien in een commercial die bedoeld is voor mensen die toch al geen of weinig problemen hebben met homo's. Zo kunnen ze zich beroepen op een maatschappelijk 'vooruitstrevend' reclamebeleid, terwijl ze weten dat ze - door de zeer zorgvuldig uitgekozen doelgroep, nogmaals chapeau voor het reclamebureau - geen klanten gaan verliezen.
Kun je uitleggen waarom je deze commercial goedbeschouwd zelfs een beetje laf vindt?
br.
quote:Ik zal het moeten doen met wat jij te melden hebt natuurlijk.
Op donderdag 30 augustus 2001 02:30 schreef nipeng het volgende:[..]
LOL
Die voorgesneden preiMaar wat wil je nou horen cosma?
Hoera! Jubel!
Eindelijk de ketens van onze heterosamenleving afgeworpen!
Indien ik ga aangeven wat ik wil horen en jij gaat als zodanig replyen, lijkt me dat weinig interessant.
quote:Nee, maar ik zie die commercial dan ook niet als baby-promotie.
Op donderdag 30 augustus 2001 02:44 schreef broer het volgende:[..]
En? Heb je al andere gedachten over baby's an sich? Hebben die commmercials ervoor kunnen zorgen dat jij nu opeens wel een baby zou willen?
Ik bedoel dus te zeggen, dat je tevens in een commercial die bestemd is voor een bepaalde doelgroep, je wel degelijk een boodschap kunt verwerken die velen (dus ook de niet-doelgroep) zullen zien.
quote:Tja als je het zo bekijkt houden ze het een beetje veilig, maar misschien is dit het begin, ik denk ook dat Badedas niet zo snel 2 mannen onder de douche zal zetten, maar de ene man die de andere Badedas cadeau doet (als partner) kan weer wel.
Omdat ze een homostel laten zien in een commercial die bedoeld is voor mensen die toch al geen of weinig problemen hebben met homo's. Zo kunnen ze zich beroepen op een maatschappelijk 'vooruitstrevend' reclamebeleid, terwijl ze weten dat ze - door de zeer zorgvuldig uitgekozen doelgroep, nogmaals chapeau voor het reclamebureau - geen klanten gaan verliezen.
Dacht je dat AH twee Marokkaanse homo's van 18 in een flitsende, videoclipachtige commercial liet opdraven? Ik denk dat ze daar te veel klanten door zouden verliezen.
Ze kiezen dus een veilige weg, terwijl ze inderdaad, zoals jij stelt, ontzettend veel invloed zouden kunnen hebben. Ik vind dat jammer en een beetje laf...
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 30-08-2001 03:49]
quote:En de AH-reclame zie je ook niet als homopromotie, toch? Het ging om de prei, niet om het feit dat het twee homo's zijn.
Op donderdag 30 augustus 2001 03:01 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Nee, maar ik zie die commercial dan ook niet als baby-promotie.
quote:Ja, ze zullen het zien, maar de vormgeving etc. is voor hen zo onaantrekkelijk dat ze het niet zullen oppikken. (Denk ik.)
Ik bedoel dus te zeggen, dat je tevens in een commercial die bestemd is voor een bepaalde doelgroep, je wel degelijk een boodschap kunt verwerken die velen (dus ook de niet-doelgroep) zullen zien.
quote:Dat is zeker waar. Ik keur het ook in het geheel niet af. Ik vind het alleen niet zo bewonderenswaardig als jij het schijnt te vinden.
Het is iig een begin.
quote:Precies.
Op donderdag 30 augustus 2001 03:08 schreef broer het volgende:[..]
Uiteindelijk gaat het om wat een reclame teweeg kan brengen door simpelweg beelden zonder uitleg te laten zien.
quote:Eerder het tegenovergestelde.
In jouw geval had dat het besluit tot het 'nemen' van een baby kunnen zijn.
quote:Dat staat je netjes.
(Zat je nu te voeden tijdens het Fok!ken...)
quote:Vergeet niet dat Ederveen als het Theo typetje wel degelijk bij een groot publiek (inclusief kinders) erg geliefd was.
Ja, ze zullen het zien, maar de vormgeving etc. is voor hen zo onaantrekkelijk dat ze het niet zullen oppikken. (Denk ik.)
quote:Bewonderenswaardig van AH bedoel je?
Dat is zeker waar. Ik keur het ook in het geheel niet af. Ik vind het alleen niet zo bewonderenswaardig als jij het schijnt te vinden.
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 30-08-2001 03:41]
2. Zo groot wereldnieuws is dit toch ook weer niet? En de waarde van een reclame zoals deze lijkt me nagenoeg onbeduidend. Je ziet tegenwoordig overal homo's in terug, film, tv, boeken, tijdschriften, is dit dan niet een beetje oud nieuws of op zijn minst een beetje achterhaalt. Ouderen zie je ook in de reclames. Het zijn allemaal doelgroepen die je aanspreekt, zie er het bijzondere er niet van in.
quote:* bloost.
Op donderdag 30 augustus 2001 03:30 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Dat staat je netjes.
quote:Een deel van de bevolking is inderdaad beïnvloedbaar. In die zin heb je wel gelijk. Alle beetjes helpen.
Vergeet niet dat Ederveen als het Theo typetje wel degelijk bij een groot publiek (inclusief kinders) erg geliefd was.
Zijn aanwezigheid is dan ook volgens mij belangrijk om de aandacht vast te houden.
Ookal vind jij de vormgeving onaantrekkelijk, het personage en zelfs de stem (voor mensen die weglopen tijdens commercials) lokt kijkers.
quote:Ja, dat ene detail. Ik wilde er niet over beginnen, maar dat is toch wel weer ranzig en/of stigmatiserend.
en daarnaast subtiel (afgezien van 1 detail).
Of is het humor?
quote:Amen.
Hoe dan ook, AH heeft hiermee hopelijk een trend gezet, en dat zou een goede zaak zijn.
quote:Nou zeg..
Op donderdag 30 augustus 2001 02:49 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Ik zal het moeten doen met wat jij te melden hebt natuurlijk.
Indien ik ga aangeven wat ik wil horen en jij gaat als zodanig replyen, lijkt me dat weinig interessant.
Maar zo bijzonder vind ik dit nieuws niet.
Wat me wel verbaast is dat jij denkt dat AH een boodschap wilt meegeven.
Het gaat gewoon om het aanspreken van een doelgroep.
AH is echt geen wereldverbeteraar want anders was die commercial er al veel eerder geweest.
quote:Misschien zie je deze commercial morgen, laat dan nog even weten wat je ervan vind svp, het is geen Maarten en Rijk-achtige commercial.
Op donderdag 30 augustus 2001 03:44 schreef slakkie het volgende:
1. Ik heb de reclame niet gezien, maar 2 mannen in 1 huis zijn dat per defenitie homo's? Kunnen het niet gewoon 2 mensen zijn van het zelfde geslacht die een huis delen. Ik doe maar een gok, ik heb de reclame niet gezien.
quote:Hetgeen ik ook niet beweer.
2. Zo groot wereldnieuws is dit toch ook weer niet?
quote:Het is in deze commercial niet zo dat men homosexuelen als doelgroep beoogd heeft (of ik moet er heel erg naast zitten)
En de waarde van een reclame zoals deze lijkt me nagenoeg onbeduidend. Je ziet tegenwoordig overal homo's in terug, film, tv, boeken, tijdschriften, is dit dan niet een beetje oud nieuws of op zijn minst een beetje achterhaalt. Ouderen zie je ook in de reclames. Het zijn allemaal doelgroepen die je aanspreekt, zie er het bijzondere er niet van in.
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 30-08-2001 04:55]
quote:Deze commercial gaat niet over prei en niet over homo's maar over AH die, niet meer alleen "op de kleintjes wil letten" maar er "voor iedereen wilt zijn" alleen dit roepen ze niet hardop(subtiel).
Op donderdag 30 augustus 2001 01:25 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
In die Amev commercial liet men diverse mensen zien, in de trand van "wij zijn er voor iedereen".
Groot verschil met deze is dat AH niet aan het einde roept: "wij zijn er voor iedereen".
Het is gewoon een prei-commercial, waarin een homo-koppel figureerd, het gaat hierbij niet om deze personen maar om die voorgesneden prei, daarom maakt het het juist niet tot een "voor iedereen" zoals het bij Amev wel was.
Gewoon, een homo-koppel, normaalste zaak van de wereld, de ene wil voorgesneden prei, zonder beestjes.
Ik denk dat AH de komende weken met nog meer nieuwe commercials (er zijn er al 2) komt waarin iedere keer een ander deel van de samenleving zich kan herkennen waaruit uiteindelijk het "wij zijn er voor iedereen" beeld zal ontstaan.
De NS heeft ook zo'n serie succesvolle commercials gehad.
quote:De impact van deze commecial is inderdaad enormn. Na de discussies over homo huwelijk en foute imams sluit Albert Heijn naadloos aan bij de actualiteit en is het heel goede reclame voor albertheijn.
Op donderdag 30 augustus 2001 00:38 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Ik vrees dat wanneer vrijwel niemand bereid is inhoudelijk in te gaan op dit topic, er maar beter een slotje op kan.Ik heb zoveel mensen horen foeteren op El Moumni, en nu er middels een commercial eindelijk een man/man relatie wordt getoond in een huiselijke situatie vindt men dat dan niet heel belangrijk, vooral gezien het feit dat helaas vele Nederlanders zeer intolerant zijn tov homosexuelen,zelfs sommige ouders hun kind niet meer willen zien wanneer deze aangeeft homosexueel te zijn.
Een dergelijke commercial lijkt voor sommigen misschien onbeduidend maar de impact van commercials is enorm, en om die reden is er reden genoeg om blij te zijn dat er eindelijk een commercial als deze is.
quote:De NS ???????????????? je bedoeld toch niet de campagne " ieder zijn trein" want dat was wel het schoolvoorbeeld van hoe het niet moet.
Op donderdag 30 augustus 2001 08:44 schreef misterDre het volgende:[..]
Deze commercial gaat niet over prei en niet over homo's maar over AH die, niet meer alleen "op de kleintjes wil letten" maar er "voor iedereen wilt zijn" alleen dit roepen ze niet hardop(subtiel).
Ik denk dat AH de komende weken met nog meer nieuwe commercials (er zijn er al 2) komt waarin iedere keer een ander deel van de samenleving zich kan herkennen waaruit uiteindelijk het "wij zijn er voor iedereen" beeld zal ontstaan.
De NS heeft ook zo'n serie succesvolle commercials gehad.
quote:Het gaat er nou juist om dat het in deze reclame geen 'issue' is dat er een homstel in speelt, het had net zo goed een heterokoppel kunnen zijn. De gevallen waar jij het over hebt is het homo-element juist wél een belangrijk gegeven.
Op donderdag 30 augustus 2001 06:31 schreef Jenga het volgende:
Ik vind het een hele leuke reclame, maar snap in verband met dit topic niet wat er nou zo taboedoorbrekend of uniek aan zou moeten zijn. In een tijd waarin je geen Hilversumse presentator meer kunt zien zonder dat ie bekent dat ie homo is, waarin elke datingshow/quiz gewoon zijn homo-afleveringen kent, waarin Henk Kroll niet van de buis af te rammen is, zou z'n commercial baanbrekend zijn? Ik zal wel weer iets gemist hebben.
Even generaliserend,
homoseksuele paren hebben meestal wat meer te besteden,
aangezien ze (meestal) geen kinderen hebben,
en vaak creatieve,beterbetaalde beroepen uitoefenen.
De homo's in mijn vriendenkring iig wel.
AH staat bekend als de wat betere en duurdere supermarkt,
en weet ook precies wie bij hen shopt.
Door een dergelijke commercial te laten zien,
hebben ze wellicht juist die klanten wat meer aan zich willen binden.
Bang om homofoben voor het hoofd te stoten hoeven ze niet te zijn,
want oa allochtonen die daar moeite mee zouden kunnen hebben,doen toch vaker hun inkopen bij de toko's of goedkopere supermarkten,om maar even verder te generaliseren.
Als er maar in godsnaam niet lollig wordt gedaan in de betreffende reclame,gewoon laten zien wat je laat zien.
Twee mannen die samen zijn,
niets meer,niets minder.
Ik denk dat dat qua beeldvorming 100 keer beter werkt dan al die lollige relnichterige series en tv-optredens,
waarvan ik zo langzamerhand het gevoel krijg dat iedere tv-homo (pardon my French) persé leuk,vals,gevoelig en grappig moet zijn.
Het zijn net mensen,hoor.
quote:Ja, Tampax of OB kun je ook gebruiken voor een uitgewoonde kont. Je kringspier gaat echt wel lekken na een tijdje, tenslotte.
Het wordt toch echt tijd dat er meer van dergelijke commercials komen,
- Kijk, Eugene, ik kan er zelfs mee naar de sportschool!
- Oh, dolletjes, Emile, maar laat niemand aan het touwtje trekken als je je bicept laat groeien!
quote:Ja lekker, zo kan-ie wel weer... Als je nix zinnigs te melden heb ga dan in Onzin lopen blaten...
Op donderdag 30 augustus 2001 11:26 schreef links234 het volgende:Ja, Tampax of OB kun je ook gebruiken voor een uitgewoonde kont. Je kringspier gaat echt wel lekken na een tijdje, tenslotte.
- Kijk, Eugene, ik kan er zelfs mee naar de sportschool!
- Oh, dolletjes, Emile, maar laat niemand aan het touwtje trekken als je je bicept laat groeien!
Maareh, het is wel grappig om te zien dat homosexualiteit in dit spotje inderdaad geen rol speelt, alsof het 'heel gewoon' is (en dat is het ook natuurlijk )
niet letterlijk, maar KILL 'EM ALL
[Dit bericht is gewijzigd door Snipah op 30-08-2001 12:12]
quote:Ja die bedoel ik
Op donderdag 30 augustus 2001 08:57 schreef Squartaq het volgende:[..]
De NS ???????????????? je bedoeld toch niet de campagne " ieder zijn trein" want dat was wel het schoolvoorbeeld van hoe het niet moet.
quote:Ze willen nooit in een hokje geplaatst worden of een label krijgen, maar ze vragen er altijd wel zelf om, met hun aparte (vrouwelijk) kijk op de wereld.
Op donderdag 30 augustus 2001 12:11 schreef Vork het volgende:[..]
vertel..
quote:Net als die wijven! Bah!
Op donderdag 30 augustus 2001 12:13 schreef Snipah het volgende:[..]
Ze willen nooit in een hokje geplaatst worden of een label krijgen, maar ze vragen er altijd wel zelf om, met hun aparte (vrouwelijk) kijk op de wereld.
quote:Dus daarom moeten ze allemaal maar gedood worden? Dus Gabbers willen ook niet in een hokje geplaatst worden, maar doordat ze allemaal een ale kop hebben vragen ze d'r wel om dus moeten we ze maar allemaal doden?
Op donderdag 30 augustus 2001 12:13 schreef Snipah het volgende:
Ze willen nooit in een hokje geplaatst worden of een label krijgen, maar ze vragen er altijd wel zelf om, met hun aparte (vrouwelijk) kijk op de wereld.
* Vork slaat Snipah voor z'n kop met een rotte Prei Denk eens na.
quote:ja zeg, kill 'em all
Op donderdag 30 augustus 2001 12:14 schreef links234 het volgende:
Net als die wijven! Bah!![]()
quote:Ik kijk amper tot geen TV dus dat zal moeilijk gaan. Als je hem online hebt hou ik me aanbevolen.
Op donderdag 30 augustus 2001 04:39 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Misschien zie je deze commercial morgen, laat dan nog even weten wat je ervan vind svp, het is geen Maarten en Rijk-achtige commercial.
Antwoord op je vraag: natuurlijk is het niet zo dat 2 mannen in 1 huis per definitie homosexuelen zijn.
quote:Mja, je zegt het niet direct maar in de bewoordingen van de posting vind ik wel dat je het iets over de top behalndeld. IMHO voor alle duidelijkheid, om het te bespreken kan ik zeker begrijpen maar op de manier zoals je het bracht kwam het zo over.
Hetgeen ik ook niet beweer.
quote:Dat is niet wat ik heb gezegd, het enige wat ik heb gezegd is dat je doelgroepen hebt. En nu pakken ze de homo's en de 2 mannen onder 1 huis mensen, om het ff zo te zeggen. Ikzelf vind het geen taboebrekend iets dit. MIsschien als ik de reclame gezien heb dat ik er anders over denk maar for now niet.
Het is in deze commercial niet zo dat men homosexuelen als doelgroep beoogd heeft (of ik moet er heel erg naast zitten)
quote:Een aparte kijk op de wereld is alles waarom mensen maar dood moeten volgens jou?
Op donderdag 30 augustus 2001 12:13 schreef Snipah het volgende:Ze willen nooit in een hokje geplaatst worden of een label krijgen, maar ze vragen er altijd wel zelf om, met hun aparte (vrouwelijk) kijk op de wereld.
En als homo zijnde mag je me best in een hokje plaatsen of labelen hoor, dat vind ik niet erg... Zo lang het daar maar bij blijft en je me niet dood wenst/maakt omdat ik andere hersens heb dan jij
quote:Leek me beter.
Op donderdag 30 augustus 2001 13:41 schreef mad26 het volgende:Zo lang het daar maar bij blijft en je me niet dood wenst/maakt omdat ik meer hersens heb dan jij
quote:Mwah... Het moge duidelijk zijn dat ik ze meer gebruik, of ik ook meer heb dat is niet zo belangrijk
Op donderdag 30 augustus 2001 13:46 schreef shmoopy het volgende:[..]
Leek me beter.
quote:Beste slakkie, ik heb echt geen idee hoe ik een commercial online zou kunnen krijgen.
Op donderdag 30 augustus 2001 12:56 schreef slakkie het volgende:[..]
Ik kijk amper tot geen TV dus dat zal moeilijk gaan. Als je hem online hebt hou ik me aanbevolen.
quote:Ik begrijp dat het zo over komt, maar ik was erg verheugd dat men middels een commercial eindelijk probeert een bepaalde boodschap mee te geven (dus een die los staat van het product dat men wil promoten), ik ben jaren bezig geweest met de invloed van commercials op mensen (en mijn mening was dat men deze kans tot op heden had laten liggen), vandaar mijn enthousiasme.
Mja, je zegt het niet direct maar in de bewoordingen van de posting vind ik wel dat je het iets over de top behalndeld. IMHO voor alle duidelijkheid, om het te bespreken kan ik zeker begrijpen maar op de manier zoals je het bracht kwam het zo over.
De reden waarom ik het eveneens enthousiast heb gebracht is hetvolgende; stel ik zet neer: In AH commercial was homo-paar, goede zaak.
Dan zou men kunnen antwoorden met bv: Ja goed, perfect, lekker belangrijk of wat dan ook.
Ik wilde graag een discussie hierover op gang krijgen, de mening van anderen horen, zoals je ziet lopen die nogal uiteen, en door een kale weergave neer te zetten nodig ik niet echt uit tot een discussie.
quote:Oke, dan heb ik je verkeerd begrepen, aangezien je over ouderen begon had ik het vermoeden dat je dacht dat het in dit geval om een specifieke doelgroep ging.
Dat is niet wat ik heb gezegd, het enige wat ik heb gezegd is dat je doelgroepen hebt. En nu pakken ze de homo's en de 2 mannen onder 1 huis mensen, om het ff zo te zeggen. Ikzelf vind het geen taboebrekend iets dit. MIsschien als ik de reclame gezien heb dat ik er anders over denk maar for now niet.
Ik vind het wel in zekere zin taboebrekend, misschien is dit wel de eerste huis-tuin-en keuken commercial in Europa waarin een homopaar figureerde.
Eigenlijk zou het normaalste zaak van de wereld moeten zijn om in dergelijke commercials eveneens af en toe een homopaar te zien, maar tot op heden had ik dat niet eerder waargenomen, om die reden vond ik het dus wel degelijk goed nieuws.
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 30-08-2001 19:30]
quote:Waarom meen jij hier uitbuiting waar te nemen?
Op donderdag 30 augustus 2001 08:56 schreef Squartaq het volgende:[..]
De impact van deze commecial is inderdaad enormn. Na de discussies over homo huwelijk en foute imams sluit Albert Heijn naadloos aan bij de actualiteit en is het heel goede reclame voor albertheijn.
M.I. word het feit dat de twee homo lijken te zijn hier door de commecieel uitgebuit. En ik denk niet dat homo's daarop zitten te wachten.
Maar dat is mijn mening, hopelijk wil je aangeven waarom jij het als uitbuiting ziet.
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 30-08-2001 19:50]
quote:Daar ben ik het mee eens, alhoewel er soms toch wel van de stereotypen wordt afgewijkt.
Op donderdag 30 augustus 2001 19:47 schreef Herald het volgende:
je moet de doelgroep ook niet overschatten Cosma-Shiva. Reclame werkt nou eenmaal met stereotypen. Juist omdat je met een stereotyp al heel veel uitbeeldt en iedereen weet waar het overgaat.
Baby's bestaan ook met het syndroom van down, of met een wijnvlek. Maar die zie je ook niet op TV. Sommige mensen zijn gehandicapt, maar die zie je ook niet in een reclame. Niet om ze te pesten of te discrimineren. Maar omdat reclame simpel en doeltreffend moet zijn. In 30 seconden moet een commercial jou vertellen wat het is, wat de benefits zijn, en wie het gebruikt.
Reclame hangt vol met cliche's, auto reclames hebben meestal een man achter het stuur. Een model promoot de nieuwste make-up of shampoo. Dikke mensen zweten, dunne mensen sporten met een lach.
In de commercial van Uncle Ben's Rispino's(ofzo) laten ze zo'n heel lief snoezig meisje zien. Met haar onschuldige blik krijgt ze van de jongen zijn zakje rispino's. De clou is dat ze helemaal niet zo lief is want ze krijgt van iedereen de rispino's. De verboden reclame van Verkade (persiflage op Wetherse Echte) liet een vriendelijke opa zien die over zijn eerste koekje van zijn opa vertelde. De grap is dat het een egoistische lul is die het laatste koekje voor zichzelf houdt en zijn vieze klauw aan zijn kleinzoon's schone spenser afveegt. Hallmark heeft zo'n commercial waar stoere moterrijders een kaartje krijgen waar ze allemaal stil van worden. Dat soort 'twists' werken niet als je geen cliches en stereotypen gebruikt.
Bv het model met de make-up, zij zou bv wanneer ze aan het eind van de commercial half in beeld is (tot de taille) al is het maar 1 seconde een konijntje in haar armen kunnen houden, met als boodschap bv dat het hier diervriendelijke make-up betreft (ofwel nog mooier, als statement dat de fabrikant van deze make-up tegen het testen van oog-make-up op dieren is), is niet zo'n erg goed voorbeeld, ik ga er even over nadenken, en kom er vanavond nog op terug (dan edit ik dit wat mindere voorbeeld)
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 30-08-2001 21:19]
quote:neem de tijd, ik ga de komedie In & Out kijken
Op donderdag 30 augustus 2001 20:00 schreef Cosma-Shiva het volgende:
kom er vanavond nog op terug
quote:Als ik het goed begrepen heb zet mevrouw Cosma Shiva er vraagtekens bij dat een commercial waar 2 homosexuelen in meespelen niet meteen een voorlichtend effect heeft
Vanavond bij RTL4 een AH commercial, in het kort:'Een man stond achter het fornuis te koken, zijn partner ging in de tuin verse prei halen, maar de man achter het fornuis prefereerde de AH-voorgesneden prei'.
De eerste aanzet is er !
(kleine aanpassing in de hoop dat er meer on-topic gereageerd zal worden)
Gewoon ff lekker rellen trappen vanuit een linkse overtuiging heet dit .
Slotje graag!
quote:Ik begrijp niets van deze zin.
Op donderdag 30 augustus 2001 21:42 schreef Raaf het volgende:[..]
Als ik het goed begrepen heb zet mevrouw Cosma Shiva er vraagtekens bij dat een commercial waar 2 homosexuelen in meespelen niet meteen een voorlichtend effect heeft
Waar zet ik vraagtekens bij?, niet meteen een voorlichtend effect, waar heb je het over?
Je hebt het inderdaad niet goed begrepen vrees ik.
quote:De rare gedachtengangen zijn geheel aan u.
Wat een rare gedachtengang zeg!
quote:Ja dat zou je bijna denken, in Amsterdam ondervinden homosexuelen weinig problemen mbt intolerantie etc, in kleinere gemeenten echter zullen niet alle homosexuelen zich vrij voelen om net als hetero-sexuelen gearmt over straat te lopen en elkaar af en toe een kus te geven.
In n.l zijn homosexueel geaarde mensen al lang en breed geaccepteerd
Er zijn vele topics alhier waarin homosexuelen laten weten op welke problemen en intolerantie zij geregeld stuiten.
Om die reden is het een goede zaak dat men middels bv een commercial als deze geconfronteerd word met een homo-paar als zijnde de normaalste zaak van de wereld (hetgeen het natuurlijk ook is).
Wanneer diegenen die nog immer de wenkbrauwen fronsen wanneer een homopaar hand in hand voorbij loopt geregeld met het man/man beeld geconfronteerd worden, middels een commercial als deze, en hopelijk zullen er meerdere volgen, dan zal dat zeker (laten we dat hopen iig) een zekere impact hebben.
Zie dit niet als voorlichtend effect zoals jij dat noemt, immers men weet dat er vele homoparen zijn, maar wel als het doorbreken van het eeuwige man/vrouw paar in de commercials.
quote:Welke opbouw vind je zo sterk?
de bewuste commercial is gewoon grappig en is erg sterk van opbouw.
quote:Wanneer iemand een bepaalde mening over iets heeft en jij dat om wat voor reden dan ook niet kan begrijpen, hoeft dit niet per definitie gezeur te zijn.
Ik snap dit hele gezeur dan ook totaal niet.
quote:Ik wil niet onbeleefd zijn, maar vind je het erg dat ik hier niet serieus op inga.
Straks moeten alle zwarte acteurs nog gaan roepen dat mensen niet mogen discrimineren![]()
quote:Rellen trappen, waar heb je het in vredesnaam over?
Gewoon ff lekker rellen trappen vanuit een linkse overtuiging heet dit .
Slotje graag!
Ehm, goedenavond verders.
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 31-08-2001 00:23]
quote:Ik hecht waarde aan het feit dat er een commercial is waarin men naast het aanprijzen van een bepaald product tevens in zekere zin een boodschap meegeeft, in die zin dat er ipv een hetero-paar (zoals men gewend is in de commercials) nu een homopaar in figureerde, niet meer en niet minder.
Op vrijdag 31 augustus 2001 00:22 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik vind dat Cosma nu toch iets te veel waarde aan die reclame hecht.
Ik begin zelf zolangzamerhand een beetje het idee te krijgen dat men de waarde die ik hieraan hecht een beetje aan het aandikken is. (er wordt zelfs al gesuggereerd dat ik dit wereldnieuws zou vinden)
quote:Tja, het is ook geacteerd.
Ik heb die reclame gezien, en het gewoon-zijn van die homo's komt opzich wel natuurlijk over, maar op hetzelfde moment vind ik het alweer gemaakt.
quote:Die opmerking had van mij ook niet gehoeven, maar wellicht vond men dat noodzakelijk om niet de suggestie te wekken dat het hier 2 buurmannen betrof, men wilde klaarblijkelijk duidelijk stellen dat het hier een homo-paar betrof en vond het blijkbaar nodig dit te benadrukken door middel van deze vrij flauwe suggestieve grap.
Verder moet er weer een twijfelachtige opmerking over een prei in om het toch een beetje grappig te houden.
quote:Ik vraag me af in hoeveel landen er een commercials zijn over een huishoudelijke- of voedingsproducten waarin een homo-paren figureen.
Ook vermoed ik niet dat het zo'n grote stap is als waar jij het over hebt.
quote:Ik heb ook nooit beweerd en evenmin vermoed dat het de bedoeling was om middels deze commercial mensen spontaan hun mening t.o.v. homosexuelen te doen veranderen.
Mijn mening t.o.v. homo's verandert niet spontaan hierdoor.
Hetgeen ik wel goed vind aan deze commercial en welke invloed men wellicht beoogt heeft heb ik inmiddels al een keer of acht neergetypt, dus laat het hier verders bij.
quote:En je mening over prei?
Op vrijdag 31 augustus 2001 00:22 schreef I.R.Baboon het volgende:
Mijn mening t.o.v. homo's verandert niet spontaan hierdoor.
quote:Die verandert niet, maar mijn homo's heb ik vanaf nu het liefst gesneden.
Op vrijdag 31 augustus 2001 00:41 schreef links234 het volgende:
En je mening over prei?
quote:Brr... voor mij de komende weken geen prei meer.
Op vrijdag 31 augustus 2001 00:41 schreef links234 het volgende:[..]
En je mening over prei?
quote:Je KAN ook kiezen daaruit.
Op donderdag 30 augustus 2001 12:44 schreef Ringo het volgende:
Eigenlijk interesseert het mij geen zier of het echtpaar in een of andere truttencommercial homo danwel hetero is. Als ik kon kiezen tussen prei uit de tuin en een zak geplastificeerde soepgroente, wist ik het wel.
quote:Je kan ook OVERAL wat achterzoeken natuurlijk....
Op vrijdag 31 augustus 2001 00:40 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Die opmerking had van mij ook niet gehoeven, maar wellicht vond men dat noodzakelijk om niet de suggestie te wekken dat het hier 2 buurmannen betrof, men wilde klaarblijkelijk duidelijk stellen dat het hier een homo-paar betrof en vond het blijkbaar nodig dit te benadrukken door middel van deze vrij flauwe suggestieve grap.
quote:Dat is iets anders. Nederland kan best heel erg voorlopen wat dit soort dingen betreft, en als je zo'n reclame in een ander land (Amerika bijvoorbeeld) zou uitzenden zou het inderdaad een hele stap vooruit zijn. Maar in Nederland zelf vind ik het meer een "O, kijk eens hoe progressief we toch weer zijn"-actie van de Albert Heyn.
Op vrijdag 31 augustus 2001 00:40 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Ik vraag me af in hoeveel landen er een commercials zijn over een huishoudelijke- of voedingsproducten waarin een homo-paren figureen.
quote:Ik vind de reclame wel grappig.
Op vrijdag 31 augustus 2001 09:38 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Dat is iets anders. Nederland kan best heel erg voorlopen wat dit soort dingen betreft, en als je zo'n reclame in een ander land (Amerika bijvoorbeeld) zou uitzenden zou het inderdaad een hele stap vooruit zijn. Maar in Nederland zelf vind ik het meer een "O, kijk eens hoe progressief we toch weer zijn"-actie van de Albert Heyn.
Tot nu toe zijn homo's in series op televisie alleen in comedies gezien geweest. Waar het "nichterige" aspect overdreven belicht werd. (Kijk nou die homo, kijk dan hoe verwijfd, lachen !!).
Serieuze rollen komen in televisieseries nauwelijks of niet voor.
(In bioscoopfilms is het een ander verhaal). Ten dele misschien ook, omdat hetero acteurs zich er niet aan willen wagen en homo acteurs, niet steeds alleen voor homorollen gevraagd willen worden.
Ik denk, dat in dit opzicht deze commercial (nogmaals, ik moet hem nog zien) wel een (kleine) doorbraak is.
Weer es wat anders dan een opname van een roze zaterdag op het nieuws, met leernichten op een boot in een Amsterdams kanaal, zwaaiend met hun lid.
Zo en nu maar wachten met verder commentaar tot ik de bewuste commercial gezien heb.
quote:Dat hoeft ook niet, maar als iemand hem hier online vind hou ik me graag beschikbaar voor het krijgen van de URL.
Op donderdag 30 augustus 2001 19:19 schreef Cosma-Shiva het volgende:Beste slakkie, ik heb echt geen idee hoe ik een commercial online zou kunnen krijgen.
[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 31-08-2001 14:02]
Absoluut niet suggestief! En de manier waarop hij dat ding in zijn hand houdt!
'k Heb hem gisteren gezien. Ik vind het gewoon een grappige reclame, niks meer en niks minder.
quote:Milagro, waar heb je deze afbeelding vandaan (zover ik weet heb je de commercial nog niet gezien), staat de commercial ergens online? (Slakkie heeft al 2 keer verzocht om een eventuele url)
Op vrijdag 31 augustus 2001 13:55 schreef milagro het volgende:
[afbeelding]
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 31-08-2001 14:22]
quote:Van de AH site, of course!
Op vrijdag 31 augustus 2001 14:14 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Milagro, waar heb je deze afbeelding vandaan (zover ik weet heb je de commercial nog niet gezien), staat de commercial ergens online? (Slakkie heeft al 2 keer verzocht om een eventuele url)
quote:Dit betwijfel ik. Ja, misschien de boodschap 'kijk ons eens vernieuwend zijn en rekening houden met onze homoseksuele medemens', maar niet 'kijk nou jongens, homo's zijn ook mensen'. Toch ben ik het helemaal met je eens dat commercials zoals deze (en dan liefst zonder die dubbelzinnige woordgrapjes) een positieve impact kunnen hebben op de beeldvorming tov homo's. Of beter gezegd: ze kunnen het vreemde beeld dat (mede) door stereotyperende mediauitingen is ontstaan enigszins helpen bijstellen.
Op donderdag 30 augustus 2001 19:19 schreef Cosma-Shiva het volgende:
[...]een commercial eindelijk probeert een bepaalde boodschap mee te geven (dus een die los staat van het product dat men wil promoten)[..]
Hoe hard iedereen ook roept dat reclame ongeloofwaardig is en totaal geen effect heeft (zie hierboven: 'denk je dat ik nou opeens homo word?' en 'denk je dat ik nou opeens positief ga denken over homo's?'), feit is dat we televisie gebruiken om een beeld te vormen van de wereld waarin we leven - zeker als het gaat om mensen of activiteiten die we niet kennen uit onze directe omgeving. Zeker voor mensen die het fenomeen homo alleen kennen uit de nieuwsberichten over de Gay Pride en wat slechte tvseries zou het beeld dat in deze commercial wordt geschetst wel eens gezond kunnen zijn.
quote:Werkelijk een verademing om even niet aangevallen te worden (zie vorige pagina).
Op vrijdag 31 augustus 2001 15:22 schreef w.o.r. het volgende:[..]
Dit betwijfel ik. Ja, misschien de boodschap 'kijk ons eens vernieuwend zijn en rekening houden met onze homoseksuele medemens', maar niet 'kijk nou jongens, homo's zijn ook mensen'. Toch ben ik het helemaal met je eens dat commercials zoals deze (en dan liefst zonder die dubbelzinnige woordgrapjes) een positieve impact kunnen hebben op de beeldvorming tov homo's. Of beter gezegd: ze kunnen het vreemde beeld dat (mede) door stereotyperende mediauitingen is ontstaan enigszins helpen bijstellen.
quote:Ik vrees dat mensen de invloed van commercials idd danig onderschatten, immers indien commercials mensen niet behoorlijk zouden beïnvloeden zouden er inmiddels geen commerciële meer zenders bestaan (zij ontlenen hun bestaansrecht aan de commercials), en al evenmin zou er vrijwel jaarlijks een nieuwe commerciële zender erbij komen.
Hoe hard iedereen ook roept dat reclame ongeloofwaardig is en totaal geen effect heeft (zie hierboven: 'denk je dat ik nou opeens homo word?' en 'denk je dat ik nou opeens positief ga denken over homo's?'), feit is dat we televisie gebruiken om een beeld te vormen van de wereld waarin we leven - zeker als het gaat om mensen of activiteiten die we niet kennen uit onze directe omgeving. Zeker voor mensen die het fenomeen homo alleen kennen uit de nieuwsberichten over de Gay Pride en wat slechte tvseries zou het beeld dat in deze commercial wordt geschetst wel eens gezond kunnen zijn.
quote:Ik plaats niemand. De maatschappij plaatst / tolereert bepaald gedrag. Zolang we elkaar niet voor de voeten gaan lopen is er niks aan de hand.
Op donderdag 30 augustus 2001 13:41 schreef mad26 het volgende:[..]
En als homo zijnde mag je me best in een hokje plaatsen of labelen hoor, dat vind ik niet erg... Zo lang het daar maar bij blijft en je me niet dood wenst/maakt omdat ik andere hersens heb dan jij
Errata: When i made a statement 'bout killing gay men/women my mind was numb, i didn't think! My sincere apologies to anyone who feels invated in their private choice of life.
Let's all be happy both and
quote:Ik wilde juist daarom even laten weten dat je niet gek bent
Op vrijdag 31 augustus 2001 16:13 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Werkelijk een verademing om even niet aangevallen te worden (zie vorige pagina).
quote:Vergeet niet dat commercials gemaakt (verzonnen) worden door reclamemensen - die hun ideeën niet alleen aan hun opdrachtgevers, maar ook aan hun acteurs kunnen verkopen. Gebakken lucht twee kanten op, imo. Bv tegen AH: goed voor jullie imago (maatschappelijk betrokken ondernemer) en verkoop (doelgroepverbreding) en tegen Ederveen: laten zien dat niet alle homo's provocerende leernichten zijn, maatschappelijk belang. Maar goed, de achterliggende motieven vind ik persoonlijk minder belangrijk dan de (onbedoelde) effecten.
Arjan Ederveen
quote:Hmm, is niet perse waar denk ik. Adverteren is volgens mij vaak een geval van 'iedereen doet het dus kan ik niet achterblijven'. Of: 'we doen het nou al tien jaar en het gaat goed met onze omzet; we weten niet precies in hoeverre we dit aan ons reclamebudget de danken hebben (kun je ook niet onderzoeken als je het altijd al doet!), dus laten we het risico maar niet nemen om ermee te stoppen'. Zolang bedrijven zo blijven denken is er een markt voor advertentieruimte en kunnen ook steeds nieuwe commerciële zenders bij komen.
Ik vrees dat mensen de invloed van commercials idd danig onderschatten, immers indien commercials mensen niet behoorlijk zouden beïnvloeden zouden er inmiddels geen commerciële meer zenders bestaan (zij ontlenen hun bestaansrecht aan de commercials), en al evenmin zou er vrijwel jaarlijks een nieuwe commerciële zender erbij komen.
Ik denk dat vooral de onbedoelde effecten van televisiereclame groter zijn dan de meesten denken. Ik heb bijvoorbeeld eens gelezen over een onderzoek waarin een verband werd gevonden tussen sekse-stereotypen in commercials (in de ene conditie klassieke rolverdeling: vrouw wacht in de keuken tot man thuis komt; in de andere conditie omgekeerde genderrollen) en de toekomstverwachtingen van vrouwelijke kijkers (welke baan ze dachten te hebben over 10 jaar ofzo). Vrouwen die net naar een serie commercials met 'vrouw in keuken' hadden gekeken zagen zichzelf in de toekomst significant vaker als huisvrouw dan de vrouwen die de 'man in de keuken' commercials hadden bekeken (tijd geleden dat ik dit heb gelezen, maar dit was wel ongeveer de uitkomst).
Als je een bepaalde bevolkingsgroep steeds in een specifieke rol terugziet ga je (onbewust!) denken dat die rol onlosmakelijk met die groep verbonden is. In dit geval betrokken de vrouwen in de steekproef de eigenschappen van de commercial-vrouwen op zichzelf. Als in een commercial groepen voorkomen waar jij zelf niet binnen valt, is het risico dat je de getoonde stereotypen overneemt mi nog groter - je hebt dan geen reality-check.
quote:He, heerlijk meid... Kan ik rustig in de AH shoppen
Op vrijdag 31 augustus 2001 17:46 schreef links234 het volgende:
Anyway, ik ga voortaan maar naar de Konmar.
nieuwe commercials kun je meestal heel snel hier zien.
quote:Misschien omdat het homo's moeten zijn?
Op zaterdag 01 september 2001 01:53 schreef SittingDuck het volgende:
WAAROM MOETEN ZE DIE HOMO'S NOU WEER ZO homo over laten komen?
quote:Ga toch weg zeg.
desnoods een Bond-film waarin James zich laat omringen en verwennen door mooie mannen.
quote:ROFL vette reclame!! "beestjes" hehe.. kewle reclame.
Op zaterdag 01 september 2001 01:44 schreef evert het volgende:
commercial is te zien op www.adformatie.nl
bij nieuwe rtv campagnesnieuwe commercials kun je meestal heel snel hier zien.
quote:Beste Tranceaces, niet iedereen begint over het taboe-doorbrekende ed van deze commercial, slechts weinigen zijn deze mening toegedaan.
Op zaterdag 01 september 2001 12:57 schreef Tranceacces het volgende:
hehe..geinig zeg..dat iedereen zo begint over het taboe-doorbrekende e.d. van ons aller AH. Persoonlijk denk ik dat AH homo's maar al te graag in de winkel heeft vanwege het feit dat het zeer vaak tweeverdieners zijn..ofwel DINKIES, double-income-no-kids, om er effe een marketingterm tegenaan te gooien. Enfin..kwestie van geld dus, het taboedoorbrekende zal ze weinig boeien vrees ik.
Zelfs al zou het AH zelf weinig boeien (dit taboe-doorbrekende) dan nog wordt door deze commercial het al jarenlange vaste prik man/vrouw paar in dergelijke commercials doorbroken.
Helaas heb ik nog niet vernomen hoe eventuele homosexuele fokkers alhier tegenover deze commercial staan (wel reacties gezien, maar niet een echte mening), maar ik betwijfel of door deze commercial daadwerkelijk de homosexuele tweeverdieners zich nu en masse naar AH zullen begeven.
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 01-09-2001 18:38]
quote:Leuk dat je de commercial kan waarderen, maar had je niet beloofd nav het zien van deze commercial een inhoudelijke reactie te zullen geven?
Op zaterdag 01 september 2001 16:54 schreef slakkie het volgende:[..]
ROFL vette reclame!! "beestjes" hehe.. kewle reclame.
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 01-09-2001 18:27]
quote:Ja, het zou maar normaal worden: man-vrouw paren.
Op zaterdag 01 september 2001 18:24 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Zelfs al zou het AH zelf weinig boeien (dit taboe-doorbrekende) dan nog wordt door deze commercial het eeuwige man/vrouw paar doorbroken.
Dan is het einde natuurlijk zoek.....
Dit is echt niet nieuw. In de Philips Coolskin scheermachinereclame die inmiddels al lang niet meer te zien is zagen we een zingende jongen onder de douche die zich nat schoor. Zijn vriend schoor zich electrisch aan de wastafel. Toen hij z'n electrische schaarapparaat afspoelde krijste zijn vriend onder de douche omdat de 'electrische vriend' het warme water opendraaide. Was een overduidelijk homopaar wat daar schoor/douchte, tenminste, ben daar van uit gegaan: ken weinig heteromannen die zich halfnaakt staan te scheren terwijl op nog geen meter afstand je naakte platonische vriend staat te douchen.
Daarintegen ken ik wel heel veel heteromannen die het beslist aandurven met een prei een keuken in te lopen waar hun heterovriend staat te koken; hun vriendinnen zijn waarschijnlijk in de living bezig hun benen te ontharen.
Arjan Ederveen is homo, hij fungeert in deze reclame als zijnde homosexuele man die een prei plukt maar die aan de kant geschoven wordt omdat vriendje reeds gesneden biologische prei heeft gekocht bij Appie. Tenslotte plant hij die prei in een vaas bloemen. Boodschap: Koopt biologische waar! (Bij Albert Heijn.) Niet: Accepteert homo's!
Vooralsnog merk ik weinig reactie op deze commercial in mijn naaste omgeving. Dat komt denk ik niet omdat het thema niet controversieël is in de kringen waarin ik mij begeef, noch omdat men geïnteresseerd is in biologische groenten, maar vanwege het feit dat men geneigd is te zappen bij reclames. De schappen in de Appie lieten vandaag ook een schrikwekkend hoog 'leegheidsgehalte' zien in de non-biologische sectie (voornamelijk denk ik omdat de biologische teelt-ook al is 'ie op de bonus- nog steeds vele malen duurder is dan de reguliere prei) dus denk ik dat de reclame, die voor één week bedoeld was, snel vergeten is, en dus ook de maatschappelijke boodschap waarvan jij hoopte dat 'ie erin zat. Maar vooruit, het feit dat niemand het comissariaat voor de media heeft aangeklaagd wegens vuige homoporno in reclame geeft hoop voor de toekomst.
Misschien komt l'oréal wel met een lesbisch stel waarvan de ene uit wil gaan, maar de ander niet mee uitneemt als ze geen mousse in heur haar smeert, en in plaats van sloffen gewone schoenen aantrekt. De tijd zal het leren.
quote:Ik heb niks beloofd. Ik vind de reclame humor ipv dat ik er iets moet bijdenken van "ow nu beginnen de gelijke rechten". Nee, de grap vind ik nog wel "de beestjes". De reclame zit gewoon goed in mekaar. Verder doet het 2 mannen onder 1 dak gebeuren me echt helemaal niks. Ik blijf staan bij mijn mening.
Op zaterdag 01 september 2001 18:26 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Leuk dat je de commercial kan waarderen, maar had je niet beloofd nav het zien van deze commercial een inhoudelijke reactie te zullen geven?
[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 02-09-2001 15:57]
quote:Dit is dus dat ik eigenlijk ook bedoelde.
Op zondag 02 september 2001 14:59 schreef milagro het volgende:
Nu ik de commercial gezien heb, ligt de nadruk voor mij op vers versus voorverpakt. Ik denk eerlijk gezegd, had ik de discussie hier niet gevolgd en de commercial "rauw" gezien, was het feit dat het een homopaar was, mij niet eens zo opgevallen. De beestjes blijven bij mij meer "hangen" dan het feit dat het homopaar.
En de opmerking "wat moet ik dan met deze jongen" vind ik, nu ik het gezien heb, helemaal niet zo suggestief. Zeker niet als hij 'm als een boeket bloemen in een bakje water douwt.
Nee, ik denk, nu ik hem gezien heb, de vermeende beestjes op de verse prei de meeste impact zullen hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |