abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21698718
Je weet wel, het stukje internet dat werkt als een forum, maar het toch niet helemaal is.
usenet is namelijk voor iedereen (bijna) geheel bereikbaar.
"dus er wordt ook niet gemodereerd, geband of waarschuwingen gegeven?" hoor ik jullie al vragen. "Dan zal dat usenet vast een zooitje zijn"
Dat het een zooitje is valt best wel mee, er zijn af en toe ongenuanceerde uitspraken die eigenlijk niet door de beugel kunnen, maar over het algemeen gaat het er vrij rustig aan toe.

Enkele verschillen tov een normaal forum:

Een forum heeft een bepaalde ledengroep dat mag posten.
Usenet daarentegen staat bijna volledig beschikbaar voor iedereen.

Een forum werkt via het WWW
Usenet gebruikt mailservers om berichten te zenden/ontvangen

Een forum is mooi aangekleed, mooie layout, kleuren, animatie, smilies.
Usenet is zo kaal als het maar kan zijn. Zelfs html-code kan niet worden toegepast. alles in hetzelfde lettertype en -grootte.

Op Fok! kun je je posts nog editen.
Wat je post op usenet blijft zo op usenet.

Een forum is centraal beheerd.
Usenet wordt beheerd door duizenden newsservers verspreid over de hele wereld

Meer weten? http://nl.news-admin.org/info/usenet.html

[ Bericht 3% gewijzigd door Loedertje op 02-09-2004 02:50:03 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  † In Memoriam † donderdag 2 september 2004 @ 02:40:49 #2
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_21699085
* Loedertje is een usenetjunk !

*PLOINK*
  donderdag 2 september 2004 @ 02:42:01 #3
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_21699099
Kheb m'n handen al vol aan dit forum.
pi_21699107
Elisa, het zou zowaar informatief worden. Zet die link gewoon terug, dit is zeker geen spam.
  † In Memoriam † donderdag 2 september 2004 @ 02:48:44 #5
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_21699158
quote:
Op donderdag 2 september 2004 02:42 schreef Steijn het volgende:
Elisa, het zou zowaar informatief worden. Zet die link gewoon terug, dit is zeker geen spam.
Ik heb geen idee wat de link was maar wil 'm wel terugzetten als iemand de link nog heeft?

Elisa wist niet wat usenet was en dacht door de opeingspost dat het om ordinaire spam ging. (niet iedereen weet wat usenet exact is en heeft zin om erin te duiken )

Verwijt het haar dus niet.
  † In Memoriam † donderdag 2 september 2004 @ 02:51:43 #6
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_21699173
quote:
Wat is Usenet?

Voor het het WWW bestond en voordat email overal werd gebruikt bestond online communicatie vooral uit het plaatsen van tekstberichten op elektronische bulletin boards, die tegenwoordig discussiefora of nieuwsgroepen worden genoemd. Usenet begon als een verzameling van deze bulletin board. Het werd in 1979-1980 ontwikkeld door Steve Bellovin, Jim Ellis, Tom Truscott en Steve Daniel op de Duke Universiteit in Amerika. Het bestaat uit een reeks discussiegroepen ("newsgroups") met namen die hiërarchisch zijn geclassificeerd naar onderwerp. Je kunt berichten ('articles' of 'messages') sturen naar deze discussiegroepen die vervolgens worden doorgezonden naar andere met elkaar verbonden computersystemen. Usenet is dus geen netwerk maar een systeem voor asynchrone (in-tijd-vertraagde) verspreiding van discussieteksten tussen samenwerkende computer-gastheren. In de loop der jaren nam het aantal nieuwsgroepen sterk toe. Over alle mogelijke onderwerpen werden er in de hele wereld duizenden nieuwsgroepen in het leven geroepen.

De discussiebijdragen aan al die nieuwsgroepen vormden een steeds waardevoller bron van informatie. Iemand begin een discussie over een bepaald onderwerp, en anderen reageren daarop. Zo'n discussielijn ('thread') kan gemakkelijk honderden bijdragen bevatten. Zij reageren niet alleen op de eerste discussiebijdrage, maar op op elkaar. Sommigen beginnen een aanverwante nieuwe discussielijn. Het resultaat hiervan was vaak een zeer onoverzichtelijk (want slecht gestructureerd) breiwerk van discussielijnen en lijntjes die elkaar aanvullen, tegenspreken, of parallel lopen. Het probleem was dus dat er in Usenet een slecht gestructureerde informatiestroom ontstond waarin het zeer moeilijk was om een speciaal stukje informatie te vinden.

In 1995 werd er door Deja News een gebruiksvriendelijke interface voor Usenet ontwikkeld. Deja News begon de berichten te archiveren en te indexeren. Hierdoor werd het mogelijk om in het archief te zoeken en berichten te sorteren. Het gebruiksgemak van Deja News was erg groot en het flexibel zoeken in de archieven leverde menigeen een schat van informatie op.

In februari 2001 werd de Unsenet discussiedienst van Deja.com overgenomen door Google Inc. Sindsdien is de toegankelijkheid tot de databank van Usenet aanzienlijk verbeterd. Met nieuwe zoek- en bladerinstrumenten kan men het hele archief met meer recente bijdragen ontsluiten. Google Groups omvat het gehele archief van Unsenet discussiegroepen sinds 1981. Google Groups bieden een webgebaseerde toegang tot Usenet. De Google Groups kunnen niet meer worden benaderd met een nieuwsreader zoals Outlook Express of Netscape Messenger.

Sommige discussiegroepen worden gemodereerd. In gemodereerde groepen worden de berichten eerst naar een moderator gestuurd die toestemming moet geven voordat deze berichten in de discussiegroep verschijnen. In niet-gemodereerde groepen kan iedereen direct zijn eigen bericht in de groep plaatsen.

Google Groups maakt het mogelijk om berichten te plaatsen die niet in de archieven worden opgenomen. Het stelt mensen ook in staat om hun artikelen uit het archief te verwijderen ('nuking a post'). Via een Automatic Removal Took kan de auteur zijn eigen artikel zelf uit het archief verwijderen.
Meer...
pi_21699192
Elisa ze had het linkje natuurlijk wel even kunnen lezen. Of op google kijken wat het is. Maar inderdaad nieuwsgroepen zijn een leuke bron van informatie. En wat ook leuk is. Je kunt er via google ook in zoeken. Zo meenig pc porbleempje kunnen oplossen. Maar wel voorzichtig wezen met de adviezen. Want moderatie is er vaak dus ook niet.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 2 september 2004 @ 02:58:42 #8
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_21699215
Het is wel leuk om met Google er doorheen te bladeren.
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
  Redactie Games donderdag 2 september 2004 @ 03:00:25 #9
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_21699223
"Usenet, het digitale winkelcentrum"
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  † In Memoriam † donderdag 2 september 2004 @ 03:02:51 #10
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_21699240
quote:
Op donderdag 2 september 2004 02:55 schreef Megumi het volgende:
Elisa ze had het linkje natuurlijk wel even kunnen lezen.
Weet je wel hoe laat het is
pi_21699286
quote:
Op donderdag 2 september 2004 02:48 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat de link was maar wil 'm wel terugzetten als iemand de link nog heeft?
http://nl.news-admin.org/info/usenet.html maar bovenstaande link is ook goed.
  donderdag 2 september 2004 @ 03:18:50 #12
28669 Chirma
Ik moest kloppen..
pi_21699319
nee, nooit van gehoord
Ik ben het. Chirma, de wonderhond.
  donderdag 2 september 2004 @ 03:19:42 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_21699328
quote:
Op donderdag 2 september 2004 03:02 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Weet je wel hoe laat het is
Ja. Hoezo.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_21699332
quote:
Op donderdag 2 september 2004 02:55 schreef Megumi het volgende:
...
Maar wel voorzichtig wezen met de adviezen. Want moderatie is er vaak dus ook niet.
idd, je moet niet blind staren op wat iedereen zegt.
Maar wonder boven wonder zijn de meeste posts zinvol.

* Ridocar zit meestal in nl.auto en sinds kort lurkend op nl.motorfiets.
  † In Memoriam † donderdag 2 september 2004 @ 03:41:37 #15
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_21699471
quote:
Op donderdag 2 september 2004 03:19 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ja. Hoezo.
Niet iedereen heeft zin om op dit tijdstip veel text te lezen die hem/haar in eerste instantie niet lokt vanwege de openingspost

Kent iemand * ome Johan?*
  donderdag 2 september 2004 @ 03:45:41 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_21699505
quote:
Op donderdag 2 september 2004 03:41 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft zin om op dit tijdstip veel text te lezen die hem/haar in eerste instantie niet lokt vanwege de openingspost

Die ken ik. En daar laat ik het bij.
  donderdag 2 september 2004 @ 03:56:54 #17
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_21699568
quote:
Op donderdag 2 september 2004 03:41 schreef Loedertje het volgende:
Vroeger las ik veel in nieuwsgroepen en volgens mij heb ik die Ome Johan regelmatig voorbij zien komen. Dat is toch die vent die altijd zoveel scheldt?
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
  donderdag 2 september 2004 @ 04:04:36 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_21699612
quote:
Op donderdag 2 september 2004 03:56 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Vroeger las ik veel in nieuwsgroepen en volgens mij heb ik die Ome Johan regelmatig voorbij zien komen. Dat is toch die vent die altijd zoveel scheldt?
  donderdag 2 september 2004 @ 04:06:08 #19
92926 Joipoidoipoipoi
pi_21699622
quote:
Op donderdag 2 september 2004 04:04 schreef Megumi het volgende:
Maar jij kent hem dus persoonlijk?
pi_21699626
gebruit ut nooit en kweenie of ik er van gehoord heb...
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
  donderdag 2 september 2004 @ 04:07:22 #21
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_21699627
quote:
Op donderdag 2 september 2004 04:06 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Maar jij kent hem dus persoonlijk?
Nee wel een keer ontmoet maar toen wist ik het nog niet precies. Maar goed ook eigenlijk.
  donderdag 2 september 2004 @ 04:09:30 #22
92926 Joipoidoipoipoi
pi_21699644
quote:
Op donderdag 2 september 2004 04:07 schreef Megumi het volgende:
Nee wel een keer ontmoet maar toen wist ik het nog niet precies. Maar goed ook eigenlijk.
Hoe is hij dan in het echt? Een klein iel verlegen mannetje zeker ?
  donderdag 2 september 2004 @ 04:10:07 #23
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_21699647
quote:
Op donderdag 2 september 2004 04:09 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Hoe is hij dan in het echt? Een klein iel verlegen mannetje zeker ?
Beste wel aardig eigenlijk.
pi_21699684
quote:
Op donderdag 2 september 2004 03:56 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Johan Voorhaar?
Dat is een geval apart. Die heeft meer mailaccounts dan wie dan ook.
Het prototype baggeraar op usenet.
Zijn posts zijn meestal van het niveau "ik sla een wak in je schedel". Niet te hoog inschatten dus.
pi_21699794
Ik gebruikte het vroeger nog wel veel.

Wat zou je aanraden als reader? Vroeger gebruikte ik gewoon altijd netscape, of (r)tin.
[KNE]-Mod
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')