Ik heb geen idee wat de link was maar wil 'm wel terugzetten als iemand de link nog heeft?quote:Op donderdag 2 september 2004 02:42 schreef Steijn het volgende:
Elisa, het zou zowaar informatief worden.Zet die link gewoon terug, dit is zeker geen spam.
Meer...quote:Wat is Usenet?
Voor het het WWW bestond en voordat email overal werd gebruikt bestond online communicatie vooral uit het plaatsen van tekstberichten op elektronische bulletin boards, die tegenwoordig discussiefora of nieuwsgroepen worden genoemd. Usenet begon als een verzameling van deze bulletin board. Het werd in 1979-1980 ontwikkeld door Steve Bellovin, Jim Ellis, Tom Truscott en Steve Daniel op de Duke Universiteit in Amerika. Het bestaat uit een reeks discussiegroepen ("newsgroups") met namen die hiërarchisch zijn geclassificeerd naar onderwerp. Je kunt berichten ('articles' of 'messages') sturen naar deze discussiegroepen die vervolgens worden doorgezonden naar andere met elkaar verbonden computersystemen. Usenet is dus geen netwerk maar een systeem voor asynchrone (in-tijd-vertraagde) verspreiding van discussieteksten tussen samenwerkende computer-gastheren. In de loop der jaren nam het aantal nieuwsgroepen sterk toe. Over alle mogelijke onderwerpen werden er in de hele wereld duizenden nieuwsgroepen in het leven geroepen.
De discussiebijdragen aan al die nieuwsgroepen vormden een steeds waardevoller bron van informatie. Iemand begin een discussie over een bepaald onderwerp, en anderen reageren daarop. Zo'n discussielijn ('thread') kan gemakkelijk honderden bijdragen bevatten. Zij reageren niet alleen op de eerste discussiebijdrage, maar op op elkaar. Sommigen beginnen een aanverwante nieuwe discussielijn. Het resultaat hiervan was vaak een zeer onoverzichtelijk (want slecht gestructureerd) breiwerk van discussielijnen en lijntjes die elkaar aanvullen, tegenspreken, of parallel lopen. Het probleem was dus dat er in Usenet een slecht gestructureerde informatiestroom ontstond waarin het zeer moeilijk was om een speciaal stukje informatie te vinden.
In 1995 werd er door Deja News een gebruiksvriendelijke interface voor Usenet ontwikkeld. Deja News begon de berichten te archiveren en te indexeren. Hierdoor werd het mogelijk om in het archief te zoeken en berichten te sorteren. Het gebruiksgemak van Deja News was erg groot en het flexibel zoeken in de archieven leverde menigeen een schat van informatie op.
In februari 2001 werd de Unsenet discussiedienst van Deja.com overgenomen door Google Inc. Sindsdien is de toegankelijkheid tot de databank van Usenet aanzienlijk verbeterd. Met nieuwe zoek- en bladerinstrumenten kan men het hele archief met meer recente bijdragen ontsluiten. Google Groups omvat het gehele archief van Unsenet discussiegroepen sinds 1981. Google Groups bieden een webgebaseerde toegang tot Usenet. De Google Groups kunnen niet meer worden benaderd met een nieuwsreader zoals Outlook Express of Netscape Messenger.
Sommige discussiegroepen worden gemodereerd. In gemodereerde groepen worden de berichten eerst naar een moderator gestuurd die toestemming moet geven voordat deze berichten in de discussiegroep verschijnen. In niet-gemodereerde groepen kan iedereen direct zijn eigen bericht in de groep plaatsen.
Google Groups maakt het mogelijk om berichten te plaatsen die niet in de archieven worden opgenomen. Het stelt mensen ook in staat om hun artikelen uit het archief te verwijderen ('nuking a post'). Via een Automatic Removal Took kan de auteur zijn eigen artikel zelf uit het archief verwijderen.
Weet je wel hoe laat het isquote:Op donderdag 2 september 2004 02:55 schreef Megumi het volgende:
Elisa ze had het linkje natuurlijk wel even kunnen lezen.
http://nl.news-admin.org/info/usenet.html maar bovenstaande link is ook goed.quote:Op donderdag 2 september 2004 02:48 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat de link was maar wil 'm wel terugzetten als iemand de link nog heeft?
Ja. Hoezo.quote:Op donderdag 2 september 2004 03:02 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Weet je wel hoe laat het is![]()
idd, je moet niet blind staren op wat iedereen zegt.quote:Op donderdag 2 september 2004 02:55 schreef Megumi het volgende:
...
Maar wel voorzichtig wezen met de adviezen. Want moderatie is er vaak dus ook niet.
Niet iedereen heeft zin om op dit tijdstip veel text te lezen die hem/haar in eerste instantie niet lokt vanwege de openingspostquote:Op donderdag 2 september 2004 03:19 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ja. Hoezo.![]()
Die ken ik. En daar laat ik het bij.quote:Op donderdag 2 september 2004 03:41 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft zin om op dit tijdstip veel text te lezen die hem/haar in eerste instantie niet lokt vanwege de openingspost
Kent iemand * ome Johan?*
Vroeger las ik veel in nieuwsgroepen en volgens mij heb ik die Ome Johan regelmatig voorbij zien komen. Dat is toch die vent die altijd zoveel scheldt?quote:Op donderdag 2 september 2004 03:41 schreef Loedertje het volgende:
Kent iemand * ome Johan?*
quote:Op donderdag 2 september 2004 03:56 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Vroeger las ik veel in nieuwsgroepen en volgens mij heb ik die Ome Johan regelmatig voorbij zien komen. Dat is toch die vent die altijd zoveel scheldt?
Maar jij kent hem dus persoonlijk?quote:Op donderdag 2 september 2004 04:04 schreef Megumi het volgende:
![]()
Nee wel een keer ontmoet maar toen wist ik het nog niet precies. Maar goed ook eigenlijk.quote:Op donderdag 2 september 2004 04:06 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Maar jij kent hem dus persoonlijk?
Hoe is hij dan in het echt? Een klein iel verlegen mannetje zekerquote:Op donderdag 2 september 2004 04:07 schreef Megumi het volgende:
Nee wel een keer ontmoet maar toen wist ik het nog niet precies. Maar goed ook eigenlijk.
Beste wel aardig eigenlijk.quote:Op donderdag 2 september 2004 04:09 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Hoe is hij dan in het echt? Een klein iel verlegen mannetje zeker?
Johan Voorhaar?quote:Op donderdag 2 september 2004 03:56 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Vroeger las ik veel in nieuwsgroepen en volgens mij heb ik die Ome Johan regelmatig voorbij zien komen. Dat is toch die vent die altijd zoveel scheldt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |