abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1512023
Bron: De Volkskrant.
quote:

De zeven Rutgers Huizen, bureaus voor seksualiteit en geboorteregeling, sluiten de komende maanden hun deuren. Wie anoniem de morning-afterpil wil hebben of over seksuele problemen wil praten, kan voorlopig nergens meer terecht. De Rutgers Stichting wordt na 32 jaar omgevormd tot kenniscentrum. Huisartsen, Riaggs en abortusklinieken moeten de hulpverlening overnemen.

De vestiging in Den Haag wordt 1 oktober al gesloten, die in Utrecht volgt eind dit jaar. Groningen gaat zelfstandig verder. De bureaus in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Arnhem worden vanaf volgend jaar 'proeftuinen' waar alleen hulp wordt gegeven aan vaste doelgroepen, zoals allochtonen of chronisch zieken. Er worden protocollen getest die later door de reguliere gezondheidszorg kunnen worden gebruikt. Het ministerie van VWS stelt daarvoor twee miljoen gulden subsidie beschikbaar.

De 120 medewerkers in de Rutgers Huizen verzorgen jaarlijks 25 duizend consulten, die de cliënten zelf betalen. Zij willen anoniem blijven of kunnen niet naar hun eigen arts, zoals (buitenlandse) studenten en toeristen.

Aan de dreigende sluiting is tot nu toe geen ruchtbaarheid gegeven. Medewerkers krijgen over drie weken de toekomstplannen te horen. Interim-directeur M. Wiebosch voert gesprekken met gezondheidscentra, abortusklinieken en GGZ-instellingen over overname van de hulp. Publiciteit zou volgens haar de onderhandelingen schaden.

De ondernemingsraad is echter sceptisch en vreest dat veel expertise verloren gaat. Huisartsen en Riaggs zitten niet te wachten op een stroom cliënten met complexe medisch-seksuologische problemen.

De sluiting van de Rutgers Huizen is het gevolg van een beleidswijziging die minister Borst van Volksgezondheid in 1994 in gang zette. Hulpverlening bij seksuele problemen moest worden geïntegreerd in de reguliere gezondheidszorg; subsidie voor de stichting werd teruggeschroefd.

Vanwege financiële problemen werd de afgelopen decennia het aantal bureaus al teruggebracht van zestig naar zeven. Om te overleven fuseerde de stichting twee jaar geleden met het Nederlands Instituut voor Sociaal Sexuologisch Onderzoek (Nisso) tot de Rutgers Nisso Groep (RNG). Rutgers Consult, de nieuwe dochteronderneming die zich bezighoudt met voorlichting en training, leed het afgelopen jaar forse verliezen. De Rutgers Stichting ondervindt daarvan nu de gevolgen.

De Raad van Bestuur erkent in een interne nota dat de anonieme hulpverlening in een grote behoefte voorziet. Daarom wordt geprobeerd om met de eerstelijns gezondheidszorg nieuwe laagdrempelige centra te vormen. Medewerkers vinden het bizar dat de Rutgers Stichting dan eerst moet worden opgeheven.

De OR noemt in een brief aan Wiebosch de hulpverlening aan doelgroepen 'praktisch onhaalbaar'. De groepen zijn volgens medewerkers 'om politieke redenen' gekozen zonder dat is bekeken wie gebruikmaken van de Rutgers Huizen.

In mijn ogen een trieste zaak, zeker gezien het feit dat met name vaak op Fok! verwezen is naar de Rutgersstichting bij problemen aangaande seksualiteit en/of anonimiteit.

Juist de Rutgershuizen hebben vaak er voor gezorgd dat, met name jongeren, hun vragen/problemen op dat gebied anoniem kwijt konden.

Ik hoop echt dat hier snel een goed alternatief voor komt.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1512031
Zonde, ik heb er nog weleens een pilletje gehaald
  dinsdag 28 augustus 2001 @ 23:14:57 #3
15013 -B-
Persona Non Grata
pi_1512043
Slechte zaak. Hebben zo'n soort geintje al eerder proberen uit te halen met de Kindertelefoon

[Dit bericht is gewijzigd door -B- op 29-08-2001 09:06]

Speculeren is andere koek dan speculaas.
pi_1512124
Vroeger had je nog zoiets als de NVSH, bestaat dat eigenlijk nog?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1512419
Ik heb intussen even rondgekeken op Internet en volgens mij bestaat de NVSH inderdaad niet meer.

Eigen vraag dus beantwoord.

Poef.....gone! ©golfer
pi_1512466
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2001 23:14 schreef -B- het volgende:
Slechte zaakje.
sneu voor je maar bij de Rutgers Huizen kun je dat nu dus niet meer laten onderzoeken.
  woensdag 29 augustus 2001 @ 08:22:52 #7
11922 Pikakonijn
Oke bye i love you
pi_1513315
Ik vind dit een hele slechte ontwikkeling

Er zijn mensen die niet zomaar naar de huisarts durfen te gaan met hun problemen.
Deze mensen kunnen na sluiting dus nergens terecht en de hulpverlening in het algemeen is toch zo moeilijk te vinden.

Zelf meegemaakt met mijn gokverslaafd vriend 2,5 uur lopen zoeken naar het cad

Nou zou je ongewenst zwanger zijn en je wilt dat je ouders er niets van af weten(hebben goede band met huisarts), dan kun je nu nog terecht bij de rutgershuizen, maar waar moet je straks naartoe?

Ik hoop daarom dat er snel een alternatief voor de rutgershuizen komt.

Groetjes Pikakonijn

Om mensen te houden, moet je van ze houden :) Zit je te denken om een konijntje te nemen, kijk eens op www.bunnybin.nl
pi_1513357
Ben er nog nooit geweest, maar vind het een HELE SLECHTE ontwikkeling.
De annonimiteit verdwijnt en straks krijgen wij dan misschien dezelfde taferelen als in engeland waar de meeste abortussen onder tieners plaatsvinden in europa en het hoogste aantal tienermoeders zijn (volgens een actualiteitenprogramma op tv).
  woensdag 29 augustus 2001 @ 08:59:41 #9
11922 Pikakonijn
Oke bye i love you
pi_1513393
quote:
Op woensdag 29 augustus 2001 08:43 schreef Juup© het volgende:
Ben er nog nooit geweest, maar vind het een HELE SLECHTE ontwikkeling.
De annonimiteit verdwijnt en straks krijgen wij dan misschien dezelfde taferelen als in engeland waar de meeste abortussen onder tieners plaatsvinden in europa en het hoogste aantal tienermoeders zijn (volgens een actualiteitenprogramma op tv).
Ben ik het helemaal mee eens
Om mensen te houden, moet je van ze houden :) Zit je te denken om een konijntje te nemen, kijk eens op www.bunnybin.nl
pi_1513414
Erg slechte zaak. De Rutgerhuizen waren de enige plek waar je als jongere naar toe kunt. De enige plaats waar je heen durft! Ik ben er ook nog geholpen toen ik en mn vriendin een groot probleem hadden.

Ben ze nog dankbaar dat ze er toen waren, m'n leven had er heel anders uit gezien als er toen geen Rutgerstichting was.

Wederom bedankt, mevr. Borst

woensdag 29 augustus 2001 @ 17:41:52 #11
3542 Gia
User under construction
pi_1517243
quote:
Op woensdag 29 augustus 2001 09:05 schreef Ron_Jeremy het volgende:
Ik ben er ook nog geholpen toen ik en mn vriendin een groot probleem hadden.
Hoezo 'groot'?
pi_1517320
quote:
Op woensdag 29 augustus 2001 09:05 schreef Ron_Jeremy het volgende:
Erg slechte zaak. De Rutgerhuizen waren de enige plek waar je als jongere naar toe kunt. De enige plaats waar je heen durft!
Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')