abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23544562
quote:
ALS DE ZAK WACHT…

Een veertiger loopt zijn kantoortje binnen. Op het bureau ligt een pakje sigaretten geduldig op hem te wachten. Het zijn misschien wel zijn laatste vrienden. “Roken brengt de gezondheid ernstige schade toe”, waarschuwt het pakje hem nog wel. Hij slaat er geen acht op en jaagt de brand in één der sigaretten. Met een diepe zucht laat hij zich in zijn bureaustoel zakken. Hij is voetbaltrainer en gisteren vond zijn vrouw nog dat hij thuis zo kribbig was. Zij voelt de impact van een plaats in de onderste regionen van de ranglijst duidelijk niet.

Het bord met schuifmagneetjes ligt binnen handbereik. Met trillende vingers trekt hij het naar zich toe. Zonder overtuiging begint hij te schuiven. Wat nu als hij zijn aanvallende middenvelder inwisselt voor een defensieve? Misschien zijn aanvallende middenvelder dan valse spits maken en een spits opofferen voor verdedigende zekerheid in de middenlinie? Wellicht zelfs een vijfde verdediger opstellen in een poging de boel achterin in ieder geval dicht te houden? Moedeloos schuift hij de linkervleugel wat dieper dan de rechter, om daarna toch maar weer uit te komen op het vaste systeem van zijn ploeg. Hij weet het niet meer.

Hij is ook al een tijdje gestopt met het vragen van advies aan zijn assistent. Die acteert momenteel loyaliteit, maar is straks de eerste die in de sloep zit, mocht de schuit daadwerkelijk zinken. Om daarna met droge voeten op de persconferentie te verklaren dat “dit zo’n geweldige kans is om op eigen benen te staan” en zijn positie in te nemen. Hoe anders was het vorig seizoen, toen ze nog veel wonnen. Iedereen was vriendelijk tegen hem en nu het tegenzit zien ze hem niet meer staan. Zuchtend beseft hij dat sommige clichés gewoon erg waar zijn.

Zijn vingers glijden door zijn dunner wordende haar, terwijl hij nog een trek van zijn sigaret neemt. Misschien maar eens een schokeffect veroorzaken, door zijn halve elftal in te ruilen. Niet dat de vervangers van hetzelfde niveau zijn als zijn basisspelers, maar het is wel een signaal. Al zal de pers dan wel weer klaar staan met de vernietigende commentaren. Ze zullen hem een wanhopig man noemen, die God zegene de greep een paar anderen inbrengt. De pers, die toch al niet schroomt om hun met gif doordrenkte pijlen op hem af te vuren. Dat terwijl driekwart van de journalisten niets van het spelletje snapt en maar wat raak schrijft. Laatst nog, toen hij zijn linkermiddenvelder had opgedragen de aanvallende rechtsback van de tegenstander te schaduwen. Dat deed hij perfect, maar men schreef dat hij onzichtbaar was.

Nee, met de pers heeft hij het wel gehad. Net als met die emotionele supporters, die met witte zakdoekjes begonnen te zwaaien en weinig vleiende leuzen scandeerden. Vorig jaar zongen ze nog voor hem en was hij de held. Hen neemt hij het nog niet eens zo kwalijk, ze handelen uit emotie. Ze zien hun club op degraderen staan. Met een bonkend hoofd verlaat hij zijn kantoor en rijdt naar huis. Morgen maar dezelfde elf opstellen en hopen dat ze nu hun plicht doen.

Een dag later zit hij er weer, alleen in zijn kantoortje. Wederom een nederlaag. Hij heeft alles al geprobeerd. Een donderspeech, een peptalk, wissels, het systeem veranderen, jeugd een kans geven. Er zit geen beweging meer in, alles loopt verkeerd. Het was weer een lijdensweg van negentig minuten, die een akelige verlenging kende in de vorm van een persconferentie. Met een schorre stem en prikkende ogen had hij maar weer eens de hoop uitgesproken dat het de volgende wedstrijd dan toch maar beter zou gaan en dat de ommekeer eens moet komen en dat je, als je nu eenmaal in de hoek van de klappen zit… Enfin, het bekende verhaal. Hij wil niet klagen, goed of laat krijgt iedere voetbaltrainer er mee te maken. Het verhaal van de goede tijden en de slechte tijden. Die wetenschap maakt het echter niet minder pijnlijk.

Maandagmorgen moet hij weer. Hij zal naar zijn werk gaan in onzekerheid. Hoe lang laat het bestuur hem nog spartelen? Mag hij weer een week gaan piekeren, om uiteindelijk weer nauwelijks iets te veranderen? Hij staart in de spiegel en schrikt van zijn gezicht. Een paar holle ogen onder een gerimpeld voorhoofd staren hem aan met de blik van een man die het niet meer weet. Onwillekeurig steekt hij een sigaret op en leest de waarschuwende tekst. Hij slaat er geen acht op. Hij weet het namelijk al, dat niets zo schadelijk voor de gezondheid is, als de wetenschap dat de zak wacht…
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 woensdag 24 november 2004 @ 17:58:34 #252
7889 tong80
Spleenheup
pi_23546458
.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_23546577
Wederom een mooie column, MM
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_23552089
Deze vind ik weer erg boeiend en vermakelijk.
That's all folks!
pi_23570103
Mijn dank!
www.thuisuiteten.nl
pi_23592806
Morgen ook op de FP!
www.thuisuiteten.nl
pi_23624374
Had hem nog niet gelezen. Leuk, een keer een andere soort. Je vertelt het net alsof je er zelf al ervaring mee hebt gehad.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_23624912
MM heeft ook dunner wordend haar
pi_23627971
Iedereen, SCH, iedereen.

Maar nee Suijk, ik was geen coach.
www.thuisuiteten.nl
pi_23696707
Voor zaterdag
quote:
HET ZAL JE KIND MAAR WEZEN

Bloedverwanten in de sport, het blijft altijd een complexe zaak. Voor de betreffende personen is het dikwijls leuk, zeker als je voor dezelfde ploeg uitkomt. Supporters vinden het doorgaans ook best aardig. Er zijn toch best nog aardig wat beroemde voetbalfamilies op te noemen. Meestal gaat het dan om broers. Denk aan Erwin en Ronald Koeman, Brian en Michael Laudrup en de broers Van der Gijp, die in lang vervlogen tijden een prima voorhoede vormden bij het inmiddels ter ziele gegane Dordtse Emma. Tweelingen zoals Frank en Ronald de Boer en Dennis en Gérard de Nooijer konden ook altijd op de nodige aandacht rekenen.

Het is al leuk als de broers samen in een team spelen, maar ook als ze tegen elkaar spelen is dat een reden voor vermaak. Zo mocht FC Twente-keeper Cees Paauwe ooit proberen de doelpogingen van zijn voor Feyenoord uitkomende broer Patrick te stoppen. Reken maar dat men daar in de familie over praat!

Het komt echter zelden voor dat een vader en een zoon samen in een team spelen. Dit is natuurlijk logisch, omdat een voetballoopbaan zelden zo lang gerekt wordt dat een vader een doorbraak van zijn zoon kan meemaken. Het gebeurde wel in IJsland, toen Arnar Gudjohnsen zijn afscheid van de nationale ploeg extra luister bij kon zetten door te worden vervangen door zijn eigen zoon Eidur. Meestal zie je een vader en een zoon in het voetbal echter als trainer en speler. Dat is direct een gevaarlijke zaak, zo wees het verleden al uit.

Johan Cruijff liet als trainer zijn eigen zoon Jordi debuteren in het eerste team van Barcelona en had ook nog een tijdje zijn schoonzoon als reservekeeper in de selectie zitten. Met name rond Jordi was er ophef. Niet dat Jordi een slechte speler was, maar hij kon toch nooit het vermoeden van zich afschudden dat hij door zijn vader voorgetrokken werd. Geen onlogische gedachte trouwens, want welke vader kan puur objectief zijn zoon beoordelen?

Het wordt pas extra pikant als de vader een bestuurlijke functie heeft. Fernando Sanz, een redelijke voorstopper van Málaga, mocht in de periode dat zijn vader voorzitter van Real Madrid was af en toe opdraven voor de “Koninklijke”. Het gerucht ging zelfs dat de trainer dit verplicht was, wilde hij aanblijven. We zagen het in Nederland ook bij FC Utrecht, waar Han Berger ooit als technisch directeur nogal treuzelde met het aantrekken van een aanvaller, om de doorbraak van zoon Ruud niet te dwarsbomen.

Het is iets waar je voor moet waken. We zagen het deze zomer nog. Bert van Marwijk wilde als trainer van Borussia Dortmund erg graag zijn schoonzoon Mark van Bommel aantrekken. Het ontbrak de Duitsers ook wel aan de financiële middelen, maar het verhaal ging ook dat men voorzichtig was met het aantrekken van familieleden van een trainer. Zeker nu het een nieuwe trainer betrof.

Je kunt je zoon dus beter maar bij de tegenpartij hebben zitten. Dat zorgt nog voor leuke televisie ook. Gert Kruys, oud-speler van FC Utrecht en thans trainer van De Graafschap, heeft ook een voetballende zoon. Rick, heet de jongen. Afgelopen zondag stond het duel tussen FC Utrecht en De Graafschap op het programma. Het was zo’n duel waarvoor je blind een 1 op je totoformulier invult. De club uit Doetinchem staat laatste en Utrecht staat keurig in de subtop. Normaliter een duel waar je nauwelijks aandacht aan besteedt, als je geen direct betrokkene bent.

Nu speelde de kwestie Kruys dus een rol. Zoonlief liet voor de wedstrijd vol bravoure in het programmablad optekenen dat pa “zijn borst nat kon maken” en senior stelde voor de wedstrijd dat Rick, mocht hij scoren, maar bij zijn vriendin moest gaan eten. Plaagstootjes vooraf, er was namelijk een gerede kans dat Rick niet in het veld zou komen. Mocht dit wel gebeuren, dan zou het wel erg toevallig zijn als hij zou scoren. Dat was Rick namelijk nog nooit gelukt in het eerste elftal.

U voelt het ongetwijfeld al aan. Rick mocht zich warm gaan lopen, iets wat hem bij het passeren van de dug-outs ongetwijfeld een vriendelijk knikje van pa opgeleverd moet hebben. Rick mocht zelfs invallen en Ricks eerste balcontact was een dodelijke uithaal in de bovenhoek. De Graafschap was zonder groots te spelen bezig om een 0-0 uit het vuur te slepen, maar Rick besloot anders. Uiteraard bleef de 1-0 staan en ging alle aandacht na de wedstrijd uit naar de familie Kruys. Junior deed breed lachend zijn verhaal voor de camera van Studio Sport en senior stond er wat verloren bij. In zijn functie van trainer van De Graafschap stond hij uiteraard stevig te balen, maar als vader moet hij zich toch ook zeker trots gevoeld hebben. Terugkomend op zijn uitspraken voor de wedstrijd meldde hij nog even dat Rick maar even met zijn “meissie in de stad moest gaan eten”.

Mijn gedachten gingen uit naar de overige gezinsleden. Wat als beiden thuis komen? Pa teleurgesteld, Rick helemaal in de zevende hemel. Trouwens, hoeveel eredivisietrainers zullen ’s avonds tijdens Studio Sport eens met een schuin oog naar hun eigen kroost gekeken hebben? Zij die een zoon hebben, moeten toch even geslikt hebben. En zij die een dochter hebben, zullen opgelucht gedacht hebben dat je een schoonzoon er altijd nog uit kunt trappen…
www.thuisuiteten.nl
pi_23696832
Het schot in de kruising heeft ie van z'n vader.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_23696879
leuk stuk .
  Trouwste user 2022 woensdag 1 december 2004 @ 18:15:17 #263
7889 tong80
Spleenheup
pi_23698900
Puik stukkie.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 1 december 2004 @ 18:20:30 #264
67174 Dos37
Come on Twente
pi_23699005
Mooi stuk
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_23699832
Dank u heren! Overigens was ma Kruys volgens de VI boos op Rick.
www.thuisuiteten.nl
pi_23699840
quote:
Op woensdag 1 december 2004 19:02 schreef methodmich het volgende:
Dank u heren! Overigens was ma Kruys volgens de VI boos op Rick.
Tuurlijk. Pa had nergens meer zin die avond.
Leuke column wederom!
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_23699922
Erg leuk om te lezen, je hebt het mooi verwoord.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 woensdag 1 december 2004 @ 19:22:44 #268
7889 tong80
Spleenheup
pi_23700249
Ik mis wel Rene en Willie.

pi_23700355
Verdraaid ja, de beroemdheden uit Helmond!
www.thuisuiteten.nl
pi_23754919
Ook op de FP nu!
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 4 december 2004 @ 12:06:50 #271
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_23754990
Leuk stukkie!
Grappig was ook wel dat je wat door het stadion voelde gaan toen Rick inviel, alsof mensen het voelde aankomen....
Dat stukje over het knikje van pa in je column klopt overigens niet MM .... alle spelers lopen zich warm aan de kant van de dug out van Utrecht
pi_23755280
Oh, dat was een verzonnen detail.
www.thuisuiteten.nl
pi_23791900
quote:
We love you László Bodnar!!
Roda JC – FC Groningen (5-1) Kerkrade, 04-12-2004

Roda-uit. Na een reeks van goede resultaten kregen we weer eens ‘vertrouwd’ dik op de broek. Omdat de wedstrijd maar niet in slaap wilde sukkelen (een hoop die ik na elke tegengoal opnieuw uitsprak) was het even knijpen voor een echt buitenproportionele nederlaag. Zover kwam het gelukkig niet, 5-1 is een uitslag waar ik de laatste paar seizoenen wel mee heb leren leven.

Overigens vallen er, buiten dat trainingspartijtje van de Roda Juliana Combinatie op het hoofdveld, nog genoeg andere dingen te beleven in het Parkstad Limburg Stadion. Zo kan je je bezig houden met zoveel mogelijk dingen opnoemen die je allemaal voor het geld van de reis + wedstrijd had kunnen doen, tellen hoelang het duurt voordat FC Groningen weer de bal verliest en luisteren naar wat de omroeper - die het publiek steevast aanspreekt met de hartverwarmende term “beste sportvrienden” - allemaal te vertellen heeft.
Verder kan je je echt verwonderen over het catering-beleid in Kerkrade. Voor de aanschaf van een hamburger dien je eerst bij het linkerraam een plastic muntje te kopen die je vervolgens twee meter naar rechts, bij een ander raam bedient hetzelfde meisje, kan inruilen voor de fel begeerde hamburger. Lachwekkend tafereel, zo uit Monty Python gegrepen. Ook de gesponsorde wissels aan Roda-zijde –“Deze wissel wordt mede mogelijk gemaakt door Flexanet!”- zouden niet misstaan in een parodie van een voetbalwedstrijd.

Genoeg te zien dus, daar in het diepe zuiden. Maar één gebeurtenis in het bijzonder wil ik nog even verder belichten. Na één van de Roda-goals rende doelpuntenmaker László Bodnar fanatiek naar het uitvak toe om ons vervolgens met woeste sprongen, fanatieke vuistjes, en agressieve schreeuwen zijn doelpunt onder onze neus te wrijven. Nee, het was duidelijk dat wij er als Groningers niet zo goed opstonden bij deze Bodnar, en hij zonet zoete wraak had genomen voor een nog te bepalen voorgeschiedenis. “Vreemd verschijnsel eigenlijk”, merkte iemand in de rust later op, “We staan hier gewoon naar een voetbalwedstrijd te kijken, komt er ineens Hongaar, van wie ik tot net nooit gehoord had, voorbij huppelen om ons uit te dagen. Als we hem nou minutenlang hadden uitgemaakt voor een hoerenkind, geblondeerde balzak en een lijer van nog wat terminale ziekte’s was zijn actie wel begrijpelijk geweest”. Maar inderdaad niets van dat alles. “We hebben die gozer helemaal niets misdaan, man!”, merkte een ander met een flauw glimlachje op. Erg verwonderlijk inderdaad. Want ik ben nog wel zo’n aardige knul! Ik help altijd oude vrouwtjes met oversteken, wijs Duitsers beleefd de weg wanneer ze die vragen en geef gul aan goede doelen. Waarom heeft László, de springende Hongaar, dan toch zo’n hekel aan me?

Normaal gesproken reageren wij als voetbalsupporters (lees:het schuim der Aarde) op zo’n daad door de betreffende speler één of ander schunnig spreekkoor toe te werpen. Met dat verschijnsel is het hele land na Sylvie Meis-gate inmiddels wel bekend. Maar behalve dat dat tegenwoordig nog maar weinig origineel is, mist het zijn doel ook volledig. Er even vanuit gaande dat het doel van die spreekkoren - behalve het beledigen en kwetsen – het uit het spel halen van de tegenstander is. De toegezongen speler is immers alleen nog maar gedrevener om sportieve revanche te halen op de fans die hem verbaal aanvallen. (Overigens bleven die geluiden bij deze wedstrijd uit.)
“We love you Bodnar! We do!” Dát hadden we moeten zingen! De rest van de wedstrijd lang! Hij zou er niets van begrepen hebben. (vertaald uit Hongaars-->)“Versta ik dat nou wel goed? Ik heb die jongens toch net zo kwaad gemaakt? Waarom zingen ze me nou al de hele tijd positief toe? Blijkbaar zijn het erg aardige mensen. Waarom heb ik ze eigenlijk net zo geprovoceerd? Waarom vond ik dat eigenlijk nodig?”
Overmand door schuldgevoelens had László de rest van de wedstrijd geen bal meer geraakt.

De beste reactie op provocatie: Sportief klappen of volledig negeren. Een paar weken terug zag ik na afloop van de wedstrijd Willem II – Groningen een Tilburgse supporter die klaarblijkelijk nog even een statement naar ons toe wilde maken. Met woeste passen begaf die zich richting ons vak om vervolgens zijn ontblote achterste aan ons te tonen. Doordat echter bijna alle Groningen-supporters al met hun gezicht naar de uitgang stonden kreeg hij totaal geen reactie. “Shit, ik had net zo goed met mijn reet naar een lantaarnpaal kunnen gaan zwaaien”, zag je hem denken toen die met een rode kop opstond. Tja, moonen naar straatverlichting wordt nou eenmaal niet als de meest stoere daad gezien. Met nog snellere passen verdween die maar weer gauw in de anonieme massa.
Een paar weken geleden kwam Twente-spits N’Kufo in het nieuws omdat hij de fanatieke aanhang van ADO Den Haag provoceerde. De Hagenezen schoten totaal uit hun slof toen de Tukker cynisch klappend voor hun tribune langs liep. Het leverde de spits na afloop kritiek op, maar zijn geplande doel zal die met zijn actie ongetwijfeld bereikt hebben. Wat als de Hagenezen nou totaal geen boodschap aan hem hadden gehad. Als ze hem volledig hadden genegeerd. Hij had wel door de grond kunnen zakken. “Wat sta ik hier nou eigenlijk dom in me handen te klappen? Ik sta gigantisch voor lul!” Met de staart tussen z’n benen had N’Kufo zich maar weer gauw naar de kleedkamer begeven. Nou hij de Den Haag-fans eens lekker wilde opnaaien was die zelf nogal afgegaan. Dat was niet helemaal de bedoeling natuurlijk.
Ook onze eigen László Bodnar was drie meter door de grond gezakt wanneer wij sportief hadden geapplaudisseerd voor zijn doelpunt, wat die blijkbaar graag met ons wilde delen. “Ik sta hier te springen als een wulpse chimpansee, maar niemand reageert op me. Wat ben ik eigenlijk een kneus!”

Een bloemetje voor Bodnar dus! Omdat we hem lekker wél lief vinden! En wanneer die volgend jaar met Roda JC langskomt in het Oosterpark zullen we hem wederom overladen met welkomstgeschenken. “We weten dat je ons niet erg aardig vindt, maar we hopen dat je misschien nog eens van gedachte wilt veranderen en ook onze sportvriend wordt. Wij vinden je namelijk een erg schattige Hongaar!”
En daarna weer negentig minuten lang: “We love you Bodnar! We do!” De groeiende schuldgevoelens en complete verwarring door al dat absurdisme, zullen arme László teveel worden. Vlak voor hij in tranen uitbarst en luid snikkend het veld afrent schopt die nog snel even de bal in zijn eigen doel. Een goede stap op weg naar een beter resultaat dan de 5-1 van afgelopen zaterdag lijkt me zo.
pi_23795907
Leuk stukje Cruoninga, alleen was het me niet echt opgevallen dat Bodnar zo voor jullie vak tekeer gegaan is. hij liep wel jullie kant op maar het leek mij meer een uiting van vreugde na zo'n mooi doelpunt dan dat hij jullie echt aan het provoceren was?

Maar goed, als jullie dat zo ervaren hebben, ik heb het niet gezien, was veel te blij met de 3-0
|De nummer 1 van Limburg speelt haar wedstrijden in het Parkstad Limburg Stadion|
pi_23796080
Leuk stukje Cruoninga (maar denk aan de kunst van de beperking!!!), kan me ook rot ergeren aan dat soort types.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')