en die heeft een scherptegebied van een halve centimeter ofzo?quote:Op woensdag 29 september 2004 21:59 schreef MaartenGrendel het volgende:
Wel gaaf, ik dacht dat die Canon 50mm f0.95 samen met wat andere oude objectieven die ook zo rond de f1.0 zitten de meest lichtsterke ooit waren.
[afbeelding]
Canon 50mm f0.95 volledig open, photo.net/Donald Largo Jr.
Wat mij vooral opvalt zijn de onscherpte van het scherpe gebied (:P) en de nogal ruwe bokeh.quote:Op woensdag 29 september 2004 22:01 schreef capibar het volgende:
[..]
en die heeft een scherptegebied van een halve centimeter ofzo?
Leuk dat je hierover begint; Collateral is inderdaad opgenomen met high-definition digitale videocamera's en dus niet met 35mm film zoals gebruikelijk bij bioscoopfilms.quote:Op woensdag 29 september 2004 22:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[...]
de film collateral schijnt ook helemaal in het aanwezige licht gefilmd te zijn (ook geen kunstlicht) maar nu met heel gevoelige digitale camera´s
[[url= http://www.darkhorizons.com/2004/collateral/collateral.jpg ]afbeelding[/url]]
Of dit tweede helemaal waar is weet ik niet, maar vast staat dat digitale opname technieken steeds gevoeliger worden, en dat maakt het alleen maar mooier. Ben benieuwd of men nog eens komt met camera´s zo gevoelig als het oog, of nog gevoeliger, maar dan wel bij dezelfde scherpte en kleurverhouding.
Nooit meer flitsen.
Ik bedoelde eigenlijk,quote:Op woensdag 29 september 2004 22:25 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Leuk dat je hierover begint; Collateral is inderdaad opgenomen met high-definition digitale videocamera's en dus niet met 35mm film zoals gebruikelijk bij bioscoopfilms.
Voordeel hiervan is dat het dynamisch bereik, vooral bij nachtopnames, veel groter is, en dat de locatie en acteurs zonder veel kunstlicht heel gedetailleerd en duidelijk weergegeven worden.
Deze camera's zijn dus al een stuk gevoeliger als het menselijk oog, maar voor het mooie plaatje zijn contrast en kleurverzadiging ook opgeschroefd.
De techniek staat voor niets.
Als het er nu al is voor de high end markt dan is het geen kwestie van "of" maar van "wanneer" lijkt me.quote:Op woensdag 29 september 2004 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk,
hoop dat dit de consumentenmarkt bereikt.
ik ben eigenlijk wel benieuwd of de standaard vakantie filmer lichtsterkte iets boeit...quote:Op woensdag 29 september 2004 23:02 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Als het er nu al is voor de high end markt dan is het geen kwestie van "of" maar van "wanneer" lijkt me.
Ah, op die manier.quote:Op woensdag 29 september 2004 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk,
hoop dat dit de consumentenmarkt bereikt.
nooit meer flitsen met fotograferen, nooit meer lampen bij het filmen, reken maar van yesquote:Op woensdag 29 september 2004 23:04 schreef capibar het volgende:
[..]
ik ben eigenlijk wel benieuwd of de standaard vakantie filmer lichtsterkte iets boeit...
Wel zodra ze er een populaire term (a la Megapixel) aan vasthangen!quote:Op woensdag 29 september 2004 23:04 schreef capibar het volgende:
[..]
ik ben eigenlijk wel benieuwd of de standaard vakantie filmer lichtsterkte iets boeit...
Het meeste stoort mij die vent met zijn enge kopquote:Op woensdag 29 september 2004 22:18 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Wat mij vooral opvalt zijn de onscherpte van het scherpe gebied (:P) en de nogal ruwe bokeh.
Maarja, het is wel een leuke lens om mee te patsen...in de vitrine ofzo...
Moody, de 100-400 is idd erg groot op tele maar ik betwijfel of ie veel groter is dan de 300 f/4 of 70-200 f/2.8. En die worden niet kleiner als je uitzoomed. En ik denk dat de 100-400 misschien wel minder scherp is dan die andere maar nog altijd erg goed presteerd. Maar of dat voor jou genoeg is dat weet jij alleen.quote:Op dinsdag 28 september 2004 20:20 schreef Moody het volgende:
[..]
Bedankt voor je inbreng.
Als de 70-200 f/2.8 IS net zo duur was als een 300 f/4L zou ik die eerste meteen genomen hebben. Met 1.4x converter is het een prima lens. Alleen kost deze set bijna 2000 euro, zo'n 1000 euro meer dan ik wil uitgeven
De 100-400 lijkt me ook leuk, alleen is deze duidelijk minder scherp dan andere genoemde lenzen en is hij erg groot op telezoom. (ook lijkt die push/pull-zoom me 3x niets)
Maarja, zoals je zegt heeft een 300 f/4L ook zijn beperkingen. Ik ga geen lens van 1250 euro kopen als je hem maar in weinig situaties kan gebruiken.
Een 70-200 2.8 (non-IS) met 1.4x converter lijkt me momenteel een leuke keus.
Maar dan kan ik voor die prijs net zo goed een 100-400 kopen die wél IS heeft
Arrgg
Het zal wel een 70-200 f/4L worden, die veeeel later wordt bijgestaan door een 300 f/4L
Hey Borelius, mooie foto!quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 23:09 schreef Borelius het volgende:
Hoi Xilantof,
Ik heb hem inderdaad, een zeer puike lens. En ja, die lens is tevens een uitstekende portret-lens. Helaas kan ik je daar zo even geen voorbeeld van laten zien, maar het is prima. Overigens heb ik niet de DI-versie, die kwam net even later beschikbaar.
Deze foto is ook met de Tamron gemaakt: LAMMETJES
Daar heb ik eerlijk gezegd niet echt wat van gemerkt en als het al zo is, dan is dat eerder een voordeel dan een nadeel. Bij de meeste mensen daalt de nerveusiteit met het toenemen van de afstand van de fotograaf en zijn enge toestel.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 23:13 schreef Xilantof het volgende:
[..] ......heb je er geen "last" van bij portretten dan je vrij ver van het model af moet staan? omdat ie natuurlijk ong. 135 mm beeldhoek krijgt...
De algemene opvatting is dat 135mm juist ideaal is voor portretten.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 23:13 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Hey Borelius, mooie foto!
heb je er geen "last" van bij portretten dan je vrij ver van het model af moet staan? omdat ie natuurlijk ong. 135 mm beeldhoek krijgt...
Daarover zijn de meningen verdeeld, een flink aantal fotografen waaronder ondergetekende vindt een 135 voor portret net niet meer ideaal (wel bruikbaar overigens) omdat je perspectivisch nogal een vlak plaatje krijgt. Gebruik je een brandpunt van tussen de 80 en 105mm dan treedt die vervlakking nog nét niet op en wordt de 'kop' een stuk fraaier afgebeeld.quote:Op zondag 3 oktober 2004 04:42 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
De algemene opvatting is dat 135mm juist ideaal is voor portretten.
Ik weet momenteel even niet wat er voor een 35-70 wordt gevraagd, je zag ze bij de vorige edities van 'Houten' nogal eens achteloos op het hoekje van een tafel liggen met een uiterst klein stickertje erop.quote:Op zondag 3 oktober 2004 10:38 schreef Borelius het volgende:
Misschien is zo'n lens op de beurs in Houten wel voor een prikkie te scoren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |