Zou het juist zijn?
Ik denk dat het voor perfecte vrijheid wel zou moeten.
Ik bedoel, waarom ben ik verplicht belasting te betalen, waarom moet ik aan een overheid vragen of ik een huisje mag bouwen ergens op de hei, waarom spelen zei de baas over me?
Begrijp me goed, ik bedoel niet dat ik graag in zo'n gemeenschap zou willen leven, maar soms denk ik na, waar mensen het recht vandaan halen, dat als ik ze geen geld (belasting) geef, zij me mogen opsluiten,
jullie mening?
quote:Je vergeet dat er in elke maatschappij ook zwakkeren zijn als zieken, ouderen en kinderen die niet voor zichzelf kunnen zorgen. Daarom heeft zo'n ultieme vrije maatschappijen ook onprettige haken en ogen.
Op dinsdag 28 augustus 2001 17:07 schreef -Gandalf- het volgende:
Ik zag vond met de zoekoptie nog geen topic hierover, toch ben ik benieuwd naar jullie meningen.Zou het juist zijn?
Ik denk dat het voor perfecte vrijheid wel zou moeten.
Ik bedoel, waarom ben ik verplicht belasting te betalen, waarom moet ik aan een overheid vragen of ik een huisje mag bouwen ergens op de hei, waarom spelen zei de baas over me?Begrijp me goed, ik bedoel niet dat ik graag in zo'n gemeenschap zou willen leven, maar soms denk ik na, waar mensen het recht vandaan halen, dat als ik ze geen geld (belasting) geef, zij me mogen opsluiten,
jullie mening?
Anarchisme, geinig, maar toch niet haalbaar.
Dit topic moest trouwens in filosofie forum staan
Anarchisme is de leer dat alle mensen gelijk (=de zelfde rechten hebbende) zijn en dat niemand gerechtigd is om je te zeggen wat te doen en te laten, geen god en geen centale overheid.
De gemeenschap bepaalt de regels gezamenlijk en IEDEREEN heeft een stem in de beslissing.
Dat dit niet werkt in een land met 16 miljoen inwoners zoals nederland staat natuurlijk buiten kijf, maar er zijn bedrijven die volgens dit principe werken en tijdens de spaanse burgeroorlog in de jaren 30 werden hele landstreken succesvol volgens dit principe van zelfbetuur bestuurd.
Waar het mij voornamelijk om ging is het waar mensen het recht vandaan halen om mij iets op te dragen,
* -gandalf- zal nooit vrij zijn
quote:Vergeten? Het is mi juist essentieel in het streven naar (positieve) vrijheid. Plicht en verantwoordelijkheid zijn een belemmering van de positieve vrijheid ('vrij zijn tot...').
Op dinsdag 28 augustus 2001 17:34 schreef heijx het volgende:
Tegenwoordig worden bij het streven naar vrijheid maar al te vaak de beginselen van verantwoordelijkheid en plichten vergeten.
Ze dragen wel weer bij aan de negatieve vrijheid ('vrij zijn van...') van anderen, maar als je streeft naar absolute vrijheid, dan moet je streven naar individuele vrijheid. Anders is het een onhaalbaar doel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |