quote:Jij geeft het tenminste toe.
Op dinsdag 3 december 2002 23:21 schreef Summoner het volgende:
Pain of Salvation, Dream Theater en Symphony X zijn mijn favorieten. Maar ook Shadow Gallery, Queensryche, Ayreon, Everon etc.Eigenlijk ben ik het progmetal/rock nog maar net aan het ontdekken.
quote:Hm, ik zit juist met het idee dat het normale deathmetal genre helemaal fucking uitgekouwd is
Op woensdag 4 december 2002 09:05 schreef Cynic het volgende:
Tja, ik zit een beetje met het feit dat veel nieuwe death-metal ook redelijk progressief is.
Noem es wat bands? (buiten Opeth dan) Ik vind The Crown wel veel afwijken van de gemiddelde deathmetal band, maar of ze dan progressief zijn, GEEN IDEE
quote:Nou, eigenlijk Nile, Cryptopsy, Cynic en dan zijn er nog wel een paar (sorry, ik ben heeeeeeeeeel moe op het moment, dus het denken gaat ook supertraag)
Op woensdag 4 december 2002 09:07 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Hm, ik zit juist met het idee dat het normale deathmetal genre helemaal fucking uitgekouwd is
Noem es wat bands? (buiten Opeth dan)
quote:Die kende ik al... Behalve Cynic, ja zegmaar "CULTUUR BARBAAR!!!"
Op woensdag 4 december 2002 09:08 schreef Cynic het volgende:[..]
Nou, eigenlijk Nile, Cryptopsy, Cynic en dan zijn er nog wel een paar (sorry, ik ben heeeeeeeeeel moe op het moment, dus het denken gaat ook supertraag)
quote:Of Aghora, Cantara (die kent vast niemand
Op woensdag 4 december 2002 09:13 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Die kende ik al... Behalve Cynic, ja zegmaar "CULTUUR BARBAAR!!!"
quote:Die ex-Cynic bassist gaat trouwens toch met Mike Portnoy een progressievemetal band opstarten?
Op woensdag 4 december 2002 09:15 schreef Cynic het volgende:[..]
Of Aghora, Cantara (die kent vast niemand
)
quote:Ik geloof dat mensen die prog-metal spelen per definitie 10 projecten hebben lopen, dus dat zou best eens zo kunnen zijn
Op woensdag 4 december 2002 09:17 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Die ex-Cynic bassist gaat trouwens toch met Mike Portnoy een progressievemetal band opstarten?
quote:Sean Malone heet ie. En ze gaan "OSI" oprichten, echt een band, niet een brijproject geloof ik. Debuut komt begin 2003 uit.
Op woensdag 4 december 2002 09:18 schreef Cynic het volgende:[..]
Ik geloof dat mensen die prog-metal spelen per definitie 10 projecten hebben lopen, dus dat zou best eens zo kunnen zijn
quote:Wel grappig dat Paul Masvidal vroeger in een black-metal achtige band speelde
Op woensdag 4 december 2002 09:22 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Sean Malone heet ie. En ze gaan "OSI" oprichten, echt een band, niet een brijproject geloof ik. Debuut komt begin 2003 uit.
Ik luister vrij weinig naar (voor mij) nieuwe muziek de laatste tijd eigenlijk
Artension
Symphony X
Sun Caged
Queensryche
Rush
Vanden Plas
Fates Warning
Liquid Tension Experiment
Haji's Kitchen (tja, is dit prog?)
Tja, wat is progressief of symfonisch en wat niet.
Je kunt natuurlijk de cliché's noemen zoals lange composities, veel instrumentale stukken, bergen Mellotron's, Moogs en gefreak op gitaar.
De omschrijving van progressive rock die ik altijd aanhou: Muziek die de grenzen van de muziek opzoekt en daaroverheen gaat, slimme productie, echt iets met de muziek vertellen etc.
Als je er zo tegenaan kijkt zijn bands als Tool, Porcupine Tree, Radiohead en zelfs de Smashing Pumpkins zo progressief als het maar kan.
Bands als Yes etc. noem ik liever symfonisch eigenlijk.
Tangerine Dream, Klaus Schulze etc. valt meer onder (Berlin School) electronica he...
But why bother: All good music is progressive in nature
quote:Dat is ook ongeveer ook mijn idee, maar toch is het niet altijd even duidelijk. Een band als The Flower Kings of Spock's Beard worden meestal omschreven als progressieve rock. Maar ze zijn natuurlijk zo conservatief en ouderwets als de pest. Dus dat zou dan weer meer symfonische rock moeten zijn. En idd, bands als Tool, Radiohead of Godspeed You Black Emperor zijn zo progressief als het maar kan. Maar in dat hokje zal je ze nooit vinden.
Op woensdag 4 december 2002 10:53 schreef Sunjammer het volgende:
De omschrijving van progressive rock die ik altijd aanhou: Muziek die de grenzen van de muziek opzoekt en daaroverheen gaat, slimme productie, echt iets met de muziek vertellen etc.
quote:Mjah, als je naar The Flower Kings kijkt... die gooien heel veel stijlen in een pot, mixen dat en leggen er een eigen saus overheen. Als je het op zo'n manier bekijkt kun je het progressive noemen.
Op woensdag 4 december 2002 11:10 schreef MuadDib het volgende:[..]
Dat is ook ongeveer ook mijn idee, maar toch is het niet altijd even duidelijk. Een band als The Flower Kings of Spock's Beard worden meestal omschreven als progressieve rock. Maar ze zijn natuurlijk zo conservatief en ouderwets als de pest. Dus dat zou dan weer meer symfonische rock moeten zijn. En idd, bands als Tool, Radiohead of Godspeed You Black Emperor zijn zo progressief als het maar kan. Maar in dat hokje zal je ze nooit vinden.
Tool en Radiohead zijn toch bekender bij het brede publiek en voor veel van die mensen staat progressive gelijk aan Emerson, Lake & Palmer (die in hun tijd zeker progressive waren).
Daarom is 'progressive rock' zo moeilijk te definiëren. De grenzen zijn zo vaag. Inherent aan de stijl he .
Laten we het dan ook maar niet over Nine Inch Nails hebben hehe
Bij symfo denk ik meer aan bands als Yes, Twelth Night, Collage, Coda, Renaissance etc.
(Uitspraak van John Mitchell van Arena: There's nothing more regressive than a progressive rock fan)
[Dit bericht is gewijzigd door Sunjammer op 04-12-2002 11:21]
quote:Die is wel goed idd
Op woensdag 4 december 2002 11:15 schreef Sunjammer het volgende:
Uitspraak van John Mitchell van Arena: There's nothing more regressive than a progressive rock fan
quote:Wel geinig ja... en weet je, ik denk dat ie gelijk heeft. En Clive Nolan (ook Arena) zei net zoiets toen ik 'm interviewde... toch typisch
Op woensdag 4 december 2002 11:31 schreef MuadDib het volgende:[..]
Die is wel goed idd
maar goed, wat nou precies het verschil is tussen prog en symfo is.. en wat prog nou eigenlijk is.. ik zou het niet weten
kenmerkend voor prog vind ik lange nummers, ingewikkelde composities en het blijven ontwikkelen van je stijl
maar mijn top van bands die volgens mij wel daarin thuishoren:
1. Yes
2. Dream Theater
3. Genesis
4. IQ
5. Marillion
verder kom ik nog niet helaas, maar bands waar ik "mee bezig ben":
King Crimson, Supertramp, UK, Emerson, Lake & Palmer, Camel, Ayreon en Rush
maar ja er is zoveel muziek, ik kom er gewoon niet aan toe om alles echt goed te luisteren.. ben op het moment meer bezig met oude hardcore punk.. ongeveer het tegenovergestelde van dit
quote:Nee, waarschijnlijk zijn Nightwish en Symphony X niet echt prog-metal idd... nou ja, er zitten veel synthesizers in en het rockt als een gek, dus maakt het mij niet zoveel uit hoe het genoemd wordt...
Op dinsdag 3 december 2002 19:11 schreef StarGazer het volgende:
Nightwish is toch echt geen prog metal dudeSymphony X neigt ook meer naar power metal. Maar geeft niet, iig goede smaak
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |