abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21556992
Ik ben aan het kijken voor een kavel. Nu is de maximale nokhoogte van de huizen die erop gebouwd mogen worden 7,5m met een lessenaarsdak (licht schuin lopend 10-15graden). Is het dan mogelijk om een derde verdieping te hebben of krijg je nu enkel een vliering. Zelf heb ik het idee dat een derde verdieping erg krap wordt of zie ik dit verkeerd.
was ik nog niet duidelijk genoeg........
pi_21557003
---> LIF
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_21557104
Wat zie jij als derde verdieping? er van uitgaande dat je begane grond, 1e, 2e en 3e verdieping hebt, heb je dus minder dan 2 m per verdieping... da's krap, sterker nog, dat is niet te doen..

Bedoel je de 2e verdieping (dus begane grond, 1e en 2e) dan ligt het helemaal aan het huis... Maar in dat geval heb je 2,5 meter per verdieping. Dan zal de bovenste misschein wat laag zijn aan de randen, maar met een goede architect is daar wel wat aan te doen...
pi_21557177
ja oké, begane grond, 1e verdieping en 2e verdieping (in totaal 3 verdiepingen...)
het gaat om een 2/1 kap huis......
een andere eis is weer dat de huizen niet gespiegeld mogen zijn, maar zich "moeten presenteren als twee villa's".
pi_21557342
Je moet uitzoeken wat wettelijk de minimale plafondhoogte is, dan kun je het zelf uitrekenen.
pi_21557367
Dat is wel erg krap moet ik zeggen.

Per verdieping zo'n 2.5 meter aanhouden, en dan nog de dikte van de vloer. Hou je zowat 1.5 meter over, dan lijkt me toch veels te laag.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  donderdag 26 augustus 2004 @ 15:02:19 #7
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_21557416
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 14:38 schreef KickAss het volgende:
Ik ben aan het kijken voor een kavel. Nu is de maximale nokhoogte van de huizen die erop gebouwd mogen worden 7,5m met een lessenaarsdak (licht schuin lopend 10-15graden). Is het dan mogelijk om een derde verdieping te hebben of krijg je nu enkel een vliering. Zelf heb ik het idee dat een derde verdieping erg krap wordt of zie ik dit verkeerd.
Je kunt uitgaan van een plafondhoogte van 2,60 m, een dikte van de verdiepingsvloer van ongeveer 30 cm. Dus met 2 keer 2,90m kom je op 5,80m. Dan heb je nog de dikte van het dak van ook ruim 30 cm en heb je ongeveer 1,40m op het hoogste punt over. Das niet hoog, hooguit een stouwruimte voor spulletjes die je niet onmiddelijk nodig hebt.

Om op je vraag terug te komen, je zag het niet verkeerd!

(nog ff wat info opgezocht:)
http://www.berkvens.nl/html/informatie_bouwbesluit.php#

[ Bericht 9% gewijzigd door JaapB op 26-08-2004 15:11:35 ]
Waar zouden we zijn zonder de "on"
  donderdag 26 augustus 2004 @ 15:17:45 #8
53835 Razzmatazz
I fell asleep on your sofa..
pi_21557720
de grond in! mooie kelder met muziekluisterruimte, wha...
'Cos aren't you the one with your Razzmatazz and the nights on the town?
pi_21557734
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 15:02 schreef JaapB het volgende:

Je kunt uitgaan van een plafondhoogte van 2,60 m, een dikte van de verdiepingsvloer van ongeveer 30 cm. Dus met 2 keer 2,90m kom je op 5,80m. Dan heb je nog de dikte van het dak van ook ruim 30 cm en heb je ongeveer 1,40m op het hoogste punt over. Das niet hoog, hooguit een stouwruimte voor spulletjes die je niet onmiddelijk nodig hebt.
Wat hierboven staat klopt aardig.. Alleen ik snap niet waarom je een 3e verdieping wilt op je woning..

Je zegt zelf dat de woningen zich moeten presenteren als een villa! Een moderne vila heeft geen 3 verdiepingen. Hooguit 2.. Aangezien villa's worden gebouwd op grote kavels hebben ze over het algemeen meer vloeroppervlakte. Hierdoor gaan ze nooit zo ver de lucht in..
pi_21557757
En als je inderdaad de ruimte nodig hebt bouw je onder je huis een mooie kelder (zoals Razzmatazz net al dumpte).. Prefab kelder is tegenwoordig niet zo duur meer..
pi_21557768
Een gek idee je zou bij de beganegrond op -1M kunnen beginnen. dan zou het net moeten kunnen of niet?
  donderdag 26 augustus 2004 @ 15:22:09 #12
48996 ed_reeb
vroem vroem vrrrooeeeeeeem
pi_21557821
verdiepingshoogte =2.60 + ca 20 cm vloer.. afhankelijk van de beukbreedte

alleen als je het handig speelt zijn er ruimtes in een woning die geen 2.60 hoog hoeven te zijn volgens het bouwbesluit: alleen verblijfsruimtes. dus toilet, badkamer, berging, etc kunnen lager. tot 2.30m Dus door in je bouwaanvraag met NEN2580 te spelen kun je tot een soort derde verdieping komen. Aangezien je een dakhelling hebt moet je dan nog met je GEbruiksruimte spelen die geldt voor alle oppervlakte die hoger dan 1,5m is.
als je een vloer van 20 cm kan realiseren en ruimtes ontwerpt die geen verblijfsruimte zijn (vergunningstechnisch) kun je drie verdiepingen realiseren.

beer
pi_21557858
Dit noem ik nu een villa !!

1 verdiepingen boven het maaiveld (in zulle huizen heb je meestal geen vliering of een heel kleintje) en een mooie kelder die eventueel een uit-/ingang naar een verdiept terras heeft.

Bij mijn vorige baas heb ik meerdere van zulke woningen constructief berekent..

Ga bijvoorbeeld eens bij plan "Overgooi" in Almere kijken.. Kan je leuke ideeen opdoen..

[ Bericht 0% gewijzigd door codeho op 26-08-2004 15:32:57 ]
pi_21557865
volgens mij is de minimale plafondhoogte opgetrokken van 2.40m naar 2.60m. Lekker verhaal dan, wordt het dus niet echt wat met een derde verdieping.....
oja, ff voor de duidelijkheid, de nokhoogte is het hoogste punt aan de buitenkant van het huis??
  donderdag 26 augustus 2004 @ 15:24:41 #15
93175 pakpapier
ja ?............hallo
pi_21557882
behoort een stukje uitgraven op het gelijkvloers tot de optie ? zo spaar je een heleboel ruimte uit voor een verdieping....

[ Bericht 3% gewijzigd door pakpapier op 26-08-2004 15:26:58 (grove typefout......sorry...mijn schuld) ]
Je mag nooit het vel van de beer verkopen voor de moeder van de porseleinkast een put gegraven heeft voor een ander.
pi_21557964
sorry, met een begane grond, 1e verdieping en tweede verdieping. Er zal dus maar 1 verdieping op kunnen en een soort vliering, of er moet een kelder in. Dat laatste is nou niet echt wat ik zoek......
En ik vraag het omdat ik nu een redelijk grote rijtjeswoning heb, met begane grond, 1e verdieping en een behoorlijk grote zolder. Ik wil er uiteraard qua huis ook wat op vooruit gaan. Misschien maar eens overleggen met een architect wat mogelijk is..
pi_21557996
Wat heb je eigenlijk te besteden en waar in Nederland denk je te gaan wonen..
pi_21558117
Of is dat te veel gevraagd..
pi_21558132
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 15:29 schreef codeho het volgende:
Wat heb je eigenlijk te besteden en waar in Nederland denk je te gaan wonen..
is dat interessant/relevant?
Het is in ieder geval nieuwbouw, kan de kavel + een behoorlijk huis wel betalen, alleen is een eis van mij en mijn vriendin een zolder/2e verdieping. En aangezien dit hier dan waarschijnlijk niet kan met deze nokhoogte....
  donderdag 26 augustus 2004 @ 15:38:52 #20
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_21558206
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 15:28 schreef KickAss het volgende:
sorry, met een begane grond, 1e verdieping en tweede verdieping. Er zal dus maar 1 verdieping op kunnen en een soort vliering, of er moet een kelder in. Dat laatste is nou niet echt wat ik zoek......
En ik vraag het omdat ik nu een redelijk grote rijtjeswoning heb, met begane grond, 1e verdieping en een behoorlijk grote zolder. Ik wil er uiteraard qua huis ook wat op vooruit gaan. Misschien maar eens overleggen met een architect wat mogelijk is..
Ligt er ook een beetje aan waar je woont, maar wij zijn op dit moment met een Duitse architect en aannemer in de weer om iets leuks te bouwen. Mogen gelukkig wel iets hoger dan 7,50m.
Is altijd lastig om een goed midden te vinden tussen wens en uitvoering, daar zijn we ook al achter
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_21558219
Weet anders nog wel een paar projecten waar je riante woningen neer kan zetten.
Maar ik blijf er bij dat als je een echte vila wilt bouwen je op de 1e verdieping al een dijk van een ruimte hebt. En tegenwoordig heeft elke "echte" villa een kelder..
pi_21558300
er zijn namelijk niet zoveel kavels beschikbaar meer en dan vertel ik liever even niet waar het is, voordat ik een optie heb genomen, als ik die al neem!
pi_21558343
Heb net zelf een huis gekocht dus je hoeft niet bang te zijn dat ik snel een optie neemt.. Ben wel benieuwd wat de prijzen daar voor een kaveltje zijn.. Kan ik even vergelijken met de kavels die hier nog te koop staan..
pi_21558364
het gaat dus niet om een echte villa he, ze beschrijven het zo, om te laten zien dat de 2/1 kap niet een spiegeling van elkaar mag zijn wat je heel vaak tegenkomt.
Ten eerste is dat al jammer omdat je dan ook al duurder uit bent omdat je vaak geen aannemer kunt vinden die dit standaard doet.
Ik ben wel benieuwd welke projecten je bedoelt Codeho, is altijd interessant he
pi_21558709
Voor een een boel huizen moet je gaan kijken bij plan "Overgooi" in Almere. (aan de weg van Almere richting Amsterdam).

voor architecten:
www.atelier3.nl
www.selekthuis.nl

Er zijn nog een paar delen in Nederland waar ze alleen maar Villa's neer zitten.. Zal kijken of ik daar nog de spullen van terug vinden..
pi_21558953
Woningen van selekthuis zijn "standaard" woningen.. Je kan hier kiezen uit standaard typen woningen waar je eventueel wat persoonlijke aanpassingen als optie kan doen.. Woningen zijn van een redelijke prijs..
  donderdag 26 augustus 2004 @ 16:59:32 #27
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_21560164
Dit soort regeltjes kun je vinden in het boekje Bouwbesluit.

Maar 3 verdiepingen zal krap worden lijkt me met 7,50 m. Maar je kunt ook wat beneden maaiveld beginnen.

De minmale doorloopruimte van een deur willen ze al veranderen naar 2,35 m of dit is zelfs al veranderd. Dus dan zit je een vloer van 15 cm dik al op 2,50 m per verdieping, maal 3 zit je dan precies op 7,50, maar op je dak moet nog van alles komen, zoals een dakbalklaag, afschotlaag etc. dus ik vrees dat je dat niet redt
pi_21560432
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 16:59 schreef Ixnay het volgende:
Dit soort regeltjes kun je vinden in het boekje Bouwbesluit.

Maar 3 verdiepingen zal krap worden lijkt me met 7,50 m. Maar je kunt ook wat beneden maaiveld beginnen.

De minmale doorloopruimte van een deur willen ze al veranderen naar 2,35 m of dit is zelfs al veranderd. Dus dan zit je een vloer van 15 cm dik al op 2,50 m per verdieping, maal 3 zit je dan precies op 7,50, maar op je dak moet nog van alles komen, zoals een dakbalklaag, afschotlaag etc. dus ik vrees dat je dat niet redt
Anders lees je ook eens de berichten van ander mensen in deze topic. Minimale inwendige hoogte in een woning is tegenwoordig 2600mm. En een vloer van 150 dik worden bijna niet meer toegepast in een woning. Laat staan in zo'n grote woning al meneer gaat krijgen. Dan ga je al snel (inclusief deklaag) naar de 250 a 300mm.

Eerst lezen, dan pas wat zeggen..
pi_21560666
Ik meen ooit gehoord te hebben dat je een X-aantal procenten van de tekening mag afwijken. Dacht zelfs dat het 10% was. In dat geval zit je met 7,50 al op 8,25 en zou alles in een ander perspectief komen... Kun je niet met iemand van bouw- en woningtoezicht gaan praten over mogelijkheden?? Ik neem aan dat de hele buurt dit probleem heeft.
  donderdag 26 augustus 2004 @ 17:56:13 #30
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_21561525
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 17:09 schreef codeho het volgende:

[..]

Anders lees je ook eens de berichten van ander mensen in deze topic. Minimale inwendige hoogte in een woning is tegenwoordig 2600mm. En een vloer van 150 dik worden bijna niet meer toegepast in een woning. Laat staan in zo'n grote woning al meneer gaat krijgen. Dan ga je al snel (inclusief deklaag) naar de 250 a 300mm.

Eerst lezen, dan pas wat zeggen..
Ik heb geen zin om alles door te nemen. En die minmale hoogte verschilt per functie, dat hoef ik niet allemaal te weten, daar hebben we al bouwkundigen voor.
Idem voor die vloer. En een gewone kanaalplaatvloer is standaard volgens mij nog steeds gewoon 150.
pi_21575167
Natuurlijk heb je nog steeds een kanaalplaatvloer van 150mm. Maar die wordt bij woningen met kleine overspanningen toegepast. Meneer hier heeft het wel over een "villa" waarbij men toch wel van grotere overspanningen kan praten.. En zelf blijf ik er bij dat het doorbuigingsgedrag van een 150mm kanaalplaatvloer niet top is..

Functie is woningbouw dus geen andere functie..
pi_21575308
Het gaat om een twee onder 1 kap huis hoor, niet een "villa"
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 11:45:09 #33
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21575374
Je kunt toch een kelder maken ipv een zolder?
pi_21577763
een twee onder één kap kan al een "villa" zijn.. maar het maakt verder niet uit..

En al een optie op je kaveltje genomen.. Ze hebben hier nog wel wat staan:

A ¤ 195.000,- v.o.n. ± 715 m2 (incl. ± 195 m2water)
B ¤ 215.000,- v.o.n. ± 795 m2 (incl. ± 225 m2 water)
C ¤ 265.000,- v.o.n. ± 810 m2 (incl. ± 95 m2 water)
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 16:35:22 #35
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_21581229
Ik weet ook wel dat je 150 niet vaak meer tegenkomt bij grote overspanningen, maar ik ging uit van het minimale, zodat de TS beneden z'n 7,50 meter bleef.

Maar ik zou gaan graven als ik de TS was, en ik wilde per se een zolder.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ixnay op 27-08-2004 16:42:10 ]
pi_21633602
Ik zou ipv een zolder liever een kelder willen.. Meer kubieke meters voor het zelfde geld. En je zit ook niet met van die schuine hoeken door je kap.
pi_21635173
Compenseer het door de beganegrond 1m onder de voordeur neer te leggen.

Hoge plafonds zijn fijn, 345, 290 en wederom 290 op zolder hiero
pi_21639798
-edit: offtopic verwijderd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')