Netto zo'n 1700 euriequote:Op vrijdag 3 september 2004 20:00 schreef misterikke het volgende:
Wat verdiend een eerste en tweede graadsleerlaar eigenlijk zo'n beetje bij zijn start?
Spannend, veel succes en laat hier af en toe eens horen hoe het gaat.quote:Op zaterdag 4 september 2004 13:45 schreef furanku het volgende:
Heb gisteren mijn boeken opgehaald voor de opleiding Leraar Basisonderwijs
Dus ik meld mij ook maar even in dit topic als aankomend docent.
Het zijn nét mensen hèquote:Op zondag 5 september 2004 13:28 schreef ANGE het volgende:
Vind het wel grappig zo... al die leraren die ook weer moeten beginnen...
Ik wil niet vervelend doen, maar je maakt hier wel een erg hardnekkige fout en je snapt wel dat een andere taalpurist dat dan ook weer meteen wil verbeterenquote:Op vrijdag 27 augustus 2004 11:58 schreef Christine het volgende:
[..]
[...] en dat je ze dus ten alle tijden moet wijzen op spelfouten of incorrect taalgebruik.
Uhm.. ik zou het niet weten. Op de lerarenopleiding krijg je meteen al een snuffelstage, zodat je een beetje aan het leraarschap kunt ruiken, maar dat is geen vergelijking met het échte werk. Kijk, je kunt wel een uurtje voor de klas gaan staan en denken: oh, dit is leuk. Maar je weet pas écht hoe het voelt als je langere tijd voor de klas staat. Dan kan het moeilijker worden (leerlingen gaan je uittesten, je merkt dat wanneer je een fout maakt, deze fout je kan blijven achtervolgen, etc), maar ook leuker - wanneer je een band met de leerlingen hebt opgebouwd.quote:Op zondag 5 september 2004 15:32 schreef Christine het volgende:
Wat ik me afvraag, is er een manier waarop je van te voren al kunt kijken of het echt leuk is om voor de klas te staan?
Hoezo denk je dat eigenlijk?quote:Maar daadwerkelijk voor de klas staan is iets wat misschien ontzettend gaat tegenvallen.
Toch lastig dan om er achter te kunnen komen of het je ligt...quote:Op zondag 5 september 2004 15:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Uhm.. ik zou het niet weten. Op de lerarenopleiding krijg je meteen al een snuffelstage, zodat je een beetje aan het leraarschap kunt ruiken, maar dat is geen vergelijking met het échte werk. Kijk, je kunt wel een uurtje voor de klas gaan staan en denken: oh, dit is leuk. Maar je weet pas écht hoe het voelt als je langere tijd voor de klas staat. Dan kan het moeilijker worden (leerlingen gaan je uittesten, je merkt dat wanneer je een fout maakt, deze fout je kan blijven achtervolgen, etc), maar ook leuker - wanneer je een band met de leerlingen hebt opgebouwd.
Vanwege de door jou genoemde voorbeelden Een presentatie geven is iets heel anders dan elke dag voor de klas staan, dus misschien valt dat wel heel erg tegen.quote:Hoezo denk je dat eigenlijk?
Hm, als ik je "CV" bekijk:quote:Op zondag 5 september 2004 15:58 schreef Christine het volgende:
Toch lastig dan om er achter te kunnen komen of het je ligt...
zie ik het probleem niet zo.quote:Ik vind het niet erg om presentaties te geven, en ben goed in het spreken in het openbaar. Ook ben ik goed met kinderen en tieners
Is dit voor PABO of voortgezet onderwijs?quote:Ik zit een beetje met het feit dat ik een éénjarige kopopleiding wil gaan doen
Da's waar. Maar 't is wel leukquote:Vanwege de door jou genoemde voorbeelden Een presentatie geven is iets heel anders dan elke dag voor de klas staan, dus misschien valt dat wel heel erg tegen.
Ik heb als leerling nooit gedacht dat ik ooit voor de klas zou komen. Ik had altijd een verschikkelijke hekel aan spreekbeurten, presentaties etc. (kwam mede doordat ik veel stotterde, nu gelukkig niet meer). En nu draai ik gewoon mijn lessen of er niets aan de hand is.quote:Op zondag 5 september 2004 15:32 schreef Christine het volgende:
Wat ik me afvraag, is er een manier waarop je van te voren al kunt kijken of het echt leuk is om voor de klas te staan? Ik vind het bijvoorbeeld niet erg om presentaties te geven, en ben goed in het spreken in het openbaar. Ook ben ik goed met kinderen en tieners, maar daadwerkelijk voor de klas staan is iets wat misschien ontzettend gaat tegenvallen.
Zonder bevoegdheid? Of heb je inmiddels je 2e-graads in deeltijd gedaan?quote:Op zondag 5 september 2004 16:36 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
[..]
Ik heb als leerling nooit gedacht dat ik ooit voor de klas zou komen. Ik had altijd een verschikkelijke hekel aan spreekbeurten, presentaties etc. (kwam mede doordat ik veel stotterde, nu gelukkig niet meer). En nu draai ik gewoon mijn lessen of er niets aan de hand is.
Wiskunde von ik wel altijd erg leuk, ik heb ook examen gedaan in wiskunde A en B (toen kon dat nog). Met mijn studie wiskunde aan de TU Delft ging het niet meer zo goed, 2 jaar geleden ben ik heel toevallig in contact gekomen met mijn oude school. Ik ben een tijdje roostermaker geweest op die school. Toen ben ik als het ware voor de klas 'geduwd' (niet onder dwang hoor ), eerst af en toe meekijken bij de wiskunde docenten, daarna wat lessen geven aan verschillende klassen en nu dan docent.
Bijna....quote:Op zondag 5 september 2004 14:55 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Het zijn nét mensen hè
Ik maak me er persoonlijk nog niet zo druk om, over 4 jaar ziet het er waarschijnlijk weer anders uit, maar voor velen is het natuurlijk zeer vervelend.quote:Nieuws - Voorpagina (Dagblad de Limburger)
Duizenden banen weg op scholen
GPD
Den Haag - Op basis- en middelbare scholen verdwijnen meer dan elfduizend banen. Tegelijkertijd komen er steeds meer jonge leraren op de arbeidsmarkt. Daardoor groeit de werkloosheid in het onderwijs twee keer zo snel als in andere sectoren. Pabo-studenten voelen zich bekocht omdat ze een paar jaar geleden nog overgehaald werden om leerkracht te worden.
Dat zegt Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond (AOb). Door bezuinigingen op onderwijs aan kinderen met een leerachterstand, raken zeker 4250 leerkrachten hun baan kwijt. Ook op de regionale opleidingscentra (roc's) vallen flinke klappen. Daar zullen naar schatting 7000 banen verdwijnen, omdat zij straks niet meer automatisch inburgeringscursussen verzorgen.
,,Dit kabinet investeert niet in onderwijs,'' aldus Dresscher, die gistermiddag een toespraak hield ter gelegenheid van de start van het nieuwe schooljaar.
Volgens de onderwijsbond voelen vooral pabo-studenten zich bekocht. Een paar jaar geleden werden ze door overheidscampagnes overgehaald om leerkracht te worden. Ze zouden verzekerd zijn van een baan, omdat er een groot tekort was aan jonge docenten. ,,Pas afgestudeerden merken nu massaal dat er nauwelijks banen zijn te vinden,'' aldus Dresscher. Bij de onderwijsbond komen veel klachten binnen. ,,Ik sta bij verschillende gemeenten ingeschreven, maar ik ben nog geen een keer gebeld,'' zo horen wij van veel jonge starters.
Om jonge docenten toch zo veel mogelijk binnen boord te houden, pleit de onderwijsbond voor het opzetten van invalpools. Invalkrachten krijgen dan een vast contract als invaller op verschillende scholen waardoor zij zeker zijn van werk en inkomen.
donderdag 09 september 2004
Misschien is het over 4 jaar nog wel veel erger. Ik las het artikel vandaag ook in de krant ja, maar ik wist dit allang. Iemand die een beetje in het onderwijs zit, wéét dat het op de basisscholen best tegenvalt qua werkaanbod. Je mag jezelf in je handen wrijven als je ergens kunt vervangen voor een zwangerschapsverlofje of zo, maar voor de rest valt het bar tegen hoor. Ik heb ook nooit begrepen waarom ze zulke berichten de wereld in hielpen. Pabo's hebben nu al moeite met stageplekken te vinden. In de Randstad ja, daar heb je misschien nog kans op werk, maar in de rest van Nederland? Ik hou m'n hart vast.quote:Evil Jur schreef in het andere topic
Dit nieuwsbericht leek me een goede reden om een nieuw deel te openen:
Nieuws - Voorpagina (Dagblad de Limburger)
Duizenden banen weg op scholen
GPD
Den Haag - Op basis- en middelbare scholen verdwijnen meer dan elfduizend banen. Tegelijkertijd komen er steeds meer jonge leraren op de arbeidsmarkt. Daardoor groeit de werkloosheid in het onderwijs twee keer zo snel als in andere sectoren. Pabo-studenten voelen zich bekocht omdat ze een paar jaar geleden nog overgehaald werden om leerkracht te worden.
Dat zegt Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond (AOb). Door bezuinigingen op onderwijs aan kinderen met een leerachterstand, raken zeker 4250 leerkrachten hun baan kwijt. Ook op de regionale opleidingscentra (roc's) vallen flinke klappen. Daar zullen naar schatting 7000 banen verdwijnen, omdat zij straks niet meer automatisch inburgeringscursussen verzorgen.
,,Dit kabinet investeert niet in onderwijs,'' aldus Dresscher, die gistermiddag een toespraak hield ter gelegenheid van de start van het nieuwe schooljaar.
Volgens de onderwijsbond voelen vooral pabo-studenten zich bekocht. Een paar jaar geleden werden ze door overheidscampagnes overgehaald om leerkracht te worden. Ze zouden verzekerd zijn van een baan, omdat er een groot tekort was aan jonge docenten. ,,Pas afgestudeerden merken nu massaal dat er nauwelijks banen zijn te vinden,'' aldus Dresscher. Bij de onderwijsbond komen veel klachten binnen. ,,Ik sta bij verschillende gemeenten ingeschreven, maar ik ben nog geen een keer gebeld,'' zo horen wij van veel jonge starters.
Om jonge docenten toch zo veel mogelijk binnen boord te houden, pleit de onderwijsbond voor het opzetten van invalpools. Invalkrachten krijgen dan een vast contract als invaller op verschillende scholen waardoor zij zeker zijn van werk en inkomen.
Ik maak me er persoonlijk nog niet zo druk om, over 4 jaar ziet het er waarschijnlijk weer anders uit, maar voor velen is het natuurlijk zeer vervelend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |