...en dan bedoel ik niet langs gereden met de trein of auto of dat je vliegtuig er even landde voor die tussenlanding. Maar nee ik bedoel dus dat je écht in het centrum geweest. Dus dat je iets cultureels gedaan hebt, of dat je lekker gewinkeld hebt, of dat je daar je helemaal laveloos hebt gedronken bijvoorbeeld.
Bij mij zijn het er momenteel 10:
- Amsterdam
- Luxemburg
- Parijs
- Andorra la Vella
- Wenen
- Bonn
- Berlijn
- Praag
- Bratislava
- Athene
Op zich wel een aardig lijstje, maar mijn doel is om alle Europese hoofdsteden aan te doen, dus ik ben nog wel even bezig. In ieder geval ben ik van plan om ooit een hele Europese rondreis via Bern, Vaduz, San Marino, Rome, Vaticaanstad en Monaco. Dat schiet tenminste dan lekker op. Een andere Europese rondreis rond de Oostzee (Warschau, Vilnius, Riga, Talinn, Helsinki, Stockholm, Oslo, Kopenhagen) tikt ook aan, maar het zijn wel allemaal ambitieuze ideëen, die veel tijd en geld kosten, maar als de kans er is, ga ik zeker zulke dingen doen.
Buiten Europa lijken mij de hoofdsteden Buenos Aires, Peking en Tokio prachtig mooi, maar laat ik eerst een poging wagen dat Europese project te voltooien. Het zal er toch nooit van komen, maar ja
![]()
.
Van alle hoofdsteden die ik bezocht heb vind ik de jofelste Berlijn gevolgd door Parijs en Bratislava. Berlijn is ruw, kolossaal, gehard door littekens en heeft superveel verschillende kanten. Dat kan ik echt waarderen. De vervelendste hoofdstad is met stip Amsterdam, omdat die stad toch net niet de allure heeft van een metropool wat Amsterdam toch zo graag wil hebben.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>