Stout | dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:02 |
Mijn zoon van net 3 is uitgekeken op de peuterspeelzaal. Hij is ook volgens de juffen daar en het Cb toe aan de kleuterschool, de peuterspeelzaal biedt helaas weinig tot geen uitdaging meer. De juffen willen graag wat meer aanbieden maar de rest van de groep is daar niet aan toe. Zijn interesses liggen bij samen spelen, letters en cijfers etc. Dus ook dingen waar 3 jarigen nog eigenlijk niet mee bezig moeten zijn. Het Cb adviseerd ons toch om daarin wel mee te gaan omdat je anders weer de kans loopt dat hij zich gaat vervelen . Gelukkig vind hij fietsen ook erg leuk dus doet ie dat veel maar ja, dat kan op school weer niet Ik vind het erg belangrijk dat hij er heen blijft gaan vanwege de sociale vaardigheden die hij erop doet maar aan de andere kant wil ik ook geen aversie tegen school opbouwen. Wie herkent dit en hoe ben je er mee omgegaan ? | |
p-etr-a | dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:07 |
Waarom zit hij al zo lang op de peuterspeelzaal dan? Ik dacht dat kinderen pas als ze 3 waren daar mee begonnen, en dan 1 jaar daar zaten om daarna door te stromen naar groep 1. Als ik jou was zou ik nu met hem rustig thuis een paar dingetjes gaan doen met behulp van leerboekjes of computerprogramma's, verder weet ik ook niet hoe je zijn interesse kan blijven wekken. Uit jouw verhaal wordt redelijk duidelijk dat hij op zoek is naar nieuwe uitdagingen, maar naar de basisschool mag hij niet, dan zal het denk ik toch op thuis aankomen. | |
mallemeid | dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:07 |
Ik herken het wel van mijn zusje, die was (en is!) ook erg leergierig, maar ze vond het wel superleuk daar, gewoon lekker spelen en doen. Wat we thuis wel deden was haar gewoon veel stimuleren met letters leren en leren tellen, het alfabet etc.. | |
mallemeid | dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:15 |
p-etr-a als kinderen 2 zijn gaan ze al naar de psz ![]() | |
Troel | dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:17 |
Ik zou in ieder geval als je wat doet dat overleggen met de school waar hij heen gaat als hij vier is. Vaak worden verkeerde letters en dergelijke aangeleerd (verkeerde schrijfwijze), wat weer moeilijk af te leren is. | |
p-etr-a | dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:19 |
quote:Oh oké ![]() Toen ik kind was was dat met drie jaar, of helemaal niet. Ik ben helemaal niet naar de peuterspeelzaal geweest dus ![]() Waarom doen ze dat tegenwoordig zo jong? En is dat verplicht? | |
moussy | dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:23 |
René is uitgekeken op dr naam, ze wil graag karel heten, heeft ze toch mooi ff pech. Je kan niet álles willen. | |
lily | dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:28 |
quote:Nee hoor, is niet verplicht. Ik heb mijn zoontje pas met 3 jaar gebracht (je kunt ze natuurlijk ook gewoon thuis houden). Stout: ik heb er geen ervaring mee, Damon heeft het er nog prima naar zijn zin... | |
Rewimo | dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:36 |
Ik had dit al in het peuter- en kleutertopic gezet, nog maar een keertje ![]() Stout, hoe staat de school ertegenover? Misschien kun je eens gaan praten met ze of hij af en toe een (half) dagje mee mag draaien? Al denk ik eerlijk gezegd dat het hem bij de kleuters ook nog weleens tegen kan vallen... want dan leert hij nog steeds niet meteen lezen of schrijven. Heb je al eens contact gezocht met Pharos? Die hebben vast tips voor je, en misschien ook wel materiaal. Zoals iemand hierboven al schreef is het wel een goed idee om met de school te praten, zodat je hem de letters en dergelijke meteen goed aanleert. Heeft de school misschien een remedial teacher? Die kan wellicht ook advies geven. | |
Stout | dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:43 |
Hoi Helaas mag hij niet komen oefenen, hij mag dat pas een maand voor ie vier word, school is bang dat als ze met 1 beginnen , er meer volgen. School snapt het probleem wel maar kan er dus niets mee doen helaas. Eerder naar school is een optie maar dan moet je een gigantische medische molen door (oa kinderpsychologe ) en dan nog krijg je maar zelden toestemming van het ministerie van onderwijs. Ik heb nu wat boekjes mee genomen uit de bieb, misschien kan ik daar wat mee. Gelukkig ben ik zelf docent dus wat die letter en cijfers betreft zit het wel goed ![]() Hij is dus al met 2 naar de psz gegaan omdat hij zich thuis verveelde, dit is overigens niet zomaar gebeurt maar op advies van de kinderarts en het CB. Thuis gaat het dus ook wel redelijk, hij vermaakt zich prima met van alles (ook gewoon lekker spelen met auto's, treinen, puzzels ) en vooral het speelgoed en spullen van zijn broer van bijna 5. In elk geval bedankt voor het meedenken ! Ik sta open voor meer suggesties ! | |
phileine | dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:43 |
tja, ik heb al eerder dit soort dingen gezegd dus het zal me niet in dank worden afgenomen, maar ik denk dat het slechtste wat je nu kunt doen is hem uit de omgeving halen die bij zijn leeftijd past. Als hij zo hoogbegaafd is als Stout denkt krijgt hij het sociaal gezien nog moeilijk genoeg, dan wil je echt niet ook nog in een uitzonderingspositie zitten tussen kinderen die veel ouder zijn. Daarmee maak je een kind doodongelukkig. En ik spreek uit ervaring. Je kunt niet vroeg genoeg leren je aan te passen aan de norm. | |
Stout | dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:53 |
quote:Jij leest echt niet goed meid : ik schreef nl : Ik vind het erg belangrijk dat hij er heen blijft gaan vanwege de sociale vaardigheden die hij erop doet maar aan de andere kant wil ik ook geen aversie tegen school opbouwen. daarnaast zeg ik niet dat hij hoogbegaafd is , maar UITGEKEKEN OP DE PEUTERSPEELZAAL dus daar vraag ik ervaringen over, niet weer die discussie over hoogbegaafd zijn of niet, dat maakt me geen BAL uit ,maar wat me wel uitmaakt is het GELUK van mijn kind IK WIL HEM DUS NIET VAN DE PEUTERSPEELZAAL HALEN MAAR ZOEK DUS SAMEN MET DE JUFFEN EEN OPLOSSING zodat hij wel zijn sociale vaardigeheden, vriendjes etc opbouwd en dus straks ook lekker naar school kan gaan en in zijn eigen leeftijdscategorie kan plaatsen en tegelijkertijd zichzelf lekker in zijn velletje kan voelen door ook materiaal aan geboden te krijgen waar hij ZELF om vraagt. Van mij hoeft het echt niet hoor. (maar goed dat is blijkbaar nog steeds niet duidelijk ) sorry, maar ik was hier al bang voor en heb daar dus echt geen zin in, ik wil het beste voor mijn kind maar ik durf hier dus nu echt geen vragen meer te stellen, | |
Troel | dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:53 |
quote:Ik zie nergens dat Stout dat zo zegt. Ze zegt alleen dat zijn interesses ergens anders liggen. Daarvoor hoeft ie echt niet weg bij de peuterspeelzaal. Het probleem is denk alleen dat er op een PSZ minder mogelijkheden zijn voor kinderen die voorlopen op bepaalde onderdelen, en ze vraagt m.i. hoe ze daar toch een beetje aan tegemoet kan komen. | |
Stout | dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:54 |
dankje troel !![]() | |
moussy | dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:58 |
quote:Dat komt vanuit eerdere topics. | |
Troel | dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:59 |
quote:maar dat is hier in principe niet van belang. Straks wordt een moeilijke zwangerschap waarover ze misschien in een eerder topic over schreef ook onderdeel van de uitleg waarom iets wel of niet te doen ![]() | |
phileine | dinsdag 24 augustus 2004 @ 10:00 |
Ik reageerde op Rewimo met dat verhaal over al halve dagen naar de lagere school. Verder heeft Stout op andere plekken vaak gezegd haar zoon hoogbegaafd is. Dat betekent dus dat hij zijn hele leven tegen dit soort dingen blijft aan lopen en beter zo snel mogelijk kan leren daar handigheid in te krijgen. Dus jullie kunnen dat in dit verband niet zo interessant vinden, ik wel. Overigens had ik niet begrepen dat hij al eerder dan normaal naar de psz was gegaan, dus dat hij sowieso al in een "ander" traject zit dan de rest. Dan zijn mijn opmerkingen ook een beetje mosterd na de maaltijd. Maar goed, ik dacht al dat je zo zou reageren dus ik hou me er verder maar buiten. | |
mallemeid | dinsdag 24 augustus 2004 @ 10:00 |
Nouja, er zijn iig wel een paar goeie tips gekomen... | |
Troel | dinsdag 24 augustus 2004 @ 10:02 |
quote:Ik had ook al verwacht dat jij zo zou reageren ![]() | |
Stout | dinsdag 24 augustus 2004 @ 10:04 |
Bedankt voor de tips, we gaan er zker wat mee doen. | |
Rewimo | dinsdag 24 augustus 2004 @ 10:05 |
Bij Christan zie ik het ook, die vindt er al een tijd niet veel meer aan op de crèche. Maar ja, die is weer een stukje ouder dan Timo en over 2 maanden mag hij naar school. Hij zal zijn tijd uit moeten zitten. Op de crèche signaleren ze dat ook, hij is echt toe aan school. Hij wil nu ook steeds letters en cijfers leren, heel erg leuk om te zien. Maar Timo is een stuk jonger en hij heeft dus veel meer tijd te overbruggen. Een heel jaar vervelen is echt zonde. Ik kan me dus goed voorstellen dat je een oplossing zoekt. | |
phileine | dinsdag 24 augustus 2004 @ 10:05 |
quote:ja maar ik had het van te voren al voorspeld en jij niet dus dat telt niet | |
Rewimo | dinsdag 24 augustus 2004 @ 10:10 |
quote:Ik schreef ook: af en toe een half dagje. Zeker niet als structurele oplossing, maar meer als tegemoetkoming. Maar goed, de school begint er niet aan, dus die mogelijkheid is er sowieso niet. | |
Jessicaa | dinsdag 24 augustus 2004 @ 10:47 |
Moeilijk hoor Stout. Je wilt toch dat ze het naar hun zin hebben. Ik heb zoals je gelezen hebt ook wat problemen met Bo nu en de peuterspeelzaal. Wel op een ander vlak maar de uitkomst is t zelfde. Ze heeft het niet naar haar zin. En ze kunnen nog lang genoeg dingen moeten enzo. Maar ja de jouwe wil juist graag veel meer. Als hij echt absoluut niet naar de de speelzaal wilt zou ik hem niet dwingen. En de sociale contacten kan je misschien ook buiten de speelzaal uitbreiden. Ik zou zeker kijken naar een basisschool die op zijn speel en leernivo aansluit. En je daar goed in gaan verdiepen. En als je hem misschien thuis meer aanbied heeft hij dat op op de speelzaal misschien minder nodig. En kan hij de speelzaal gebruiken om lekker te dollen en zich uit te leven. Sterkte ermee ![]() | |
S-A-I-N-T | dinsdag 24 augustus 2004 @ 10:49 |
Hoi Stout, Ik weet niet hoe het op een psz er aan toe gaat. Maar werk op een kdv. En daar kom je soms ook zulke kinderen tegen. Wat wij doen is zo een kind extra aandacht geven met kleine opdrachtjes, moeiljker speelgoed aanbieden. Op die manier worden de kinderen geprikkeld en is er ook nog tijd om lekker te spelen. Vaak zit de psz bij een basis school misschien dat daar wat matriaal geleend kan worden zodat hij daarmee kan spelen. Groetjes klein_spookje | |
Jonnetje | dinsdag 24 augustus 2004 @ 10:56 |
Al geplaatst in het dreumes-, peuter- en kleutertopic... ![]() Dan maar een crosspostje. Stout... zoiets hadden wij thuis ook met mijn broertje. Maar dan met de kleuterschool... Hij kon al een beetje lezen en gaf soms ook aan dat hij wel wat wou leren rekenen, ik mocht van mijn moeder daar niet meer op in gaan (ja, ik was de gene die hem het meest stimuleerde ![]() Tot Kasper dus naar school ging... Ik heb nog nooit mijn broertje zo boos gezien. Als hij dan uit school kwam, vroeg mijn moeder: "en, hoe was het op school?" Waarop hij antwoorde: "IK HEB WEER NIKS GELEERD! ![]() Dat heeft hij tamelijk lang gedaan, en toen is mijn moeder dus maar naar de juf gestapt. Die gaf ook al aan dat het haar al op gevallen was dat Kasper het knutselen en spelen wel interressant vond, maar dat hij liever wou leren lezen, rekenen en schrijven. In overleg is toen besloten dat iedereen weer verder mocht met stimuleren, en als hij in groep 2 nog zo was hij mee mocht lezen met groep 3. uiteindelijk las hij in groep 2 dus mee met groep3, en toen hij in groep 3 zat las hij (samen met nog twee jongetjes) mee met groep 5 ![]() | |
miss_dynastie | dinsdag 24 augustus 2004 @ 11:07 |
Het belangrijkste voor Timo lijkt me goede begeleiding. Ik denk niet dat je die van de PSZ mag verlangen. Naar groep 1 zou geen oplossing zijn in mijn ogen, hij zal toch moeten leren met leeftijdgenootjes om te gaan en juist de PSZ is een manier om dat te leren. Ik zou dus proberen om in samenwerking met mensen die er verstand van hebben op een andere manier uitdagingen te zoeken voor hem en de PSZ te zien als een plek waar je lekker met andere kinderen kan spelen, waar je niet per se iets hoeft te leren (zo is het leven immers; je hebt werk en plezier, hij moet de PSZ als 'plezier' gaan zien). Ik denk dat het belangrijk is een omgeving voor Timo te creeëren waar hij aan zijn 'honger naar kennis' toe kan geven, maar ook zo snel mogelijk leert zich aan te passen aan de wereld om zich heen. Succes ![]() | |
Stout | dinsdag 24 augustus 2004 @ 11:26 |
miss dynastie, heb je enig idee waar ik die mensen kan vinden ? Het Cb heeft net gebeld (timo is besproken ivm peuterspeelzaal) en die raden aan naar de schoolbegeleidingsdienst te gaan Kent iemand dat ? | |
moussy | dinsdag 24 augustus 2004 @ 11:36 |
quote:Daar starten ze met de onderzoeken die jij hier al ergens aanhaalde. | |
poemojn | dinsdag 24 augustus 2004 @ 12:26 |
Miss_D als ik Phileine begrijp vindt zij juist dat een hb kind school/psz als 'werk' moet zien en de vrije tijd als 'plezier'. Als de psz zich niet bij Timo's behoeften kan aanpassen, of hij nu wel of niet hb is, zul je die situatie ook automatisch wel krijgen. Ik denk idd dat de psz niet voldoende aan die behoefte tegemoet kan komen. Ze kunnen blijkbaar wel leeftijdgenootjes bieden maar geen ontwikkelingsgelijken (ideaal zou een combinatie daarvan zijn maar zover ik weet bestaat dat niet). Als hij idd hb is is de kans erg groot dat zijn voorsprong tov leeftijdsgenoten steeds groter wordt. En daarvoor kent het onderwijs vooral oplossingen voor de korte termijn voor, tenzij het verschil met leeftijdsgenoten niet zo groot is dat verbreding en verdieping van de leerstof al voldoende uitdaging bieden om school leuk te houden (en de psz geeft nu dus aan dat zij dat niet kunnen). Anders moet je de periode tot hij volwassen genoeg is om zelf zijn omgeving vorm te geven overbruggen (=werk, vrienden ed op niveau kan vinden). Stout, kennen jullie niet andere mensen met kinderen van Timo's leeftijd die ongeveer dezelfde interesses hebben? Misschien is het dan nog een idee om ze regelmatig samen te laten spelen, om en om bij ouders thuis, en kan hij daarin voldoende bevrediging vinden om het nog een jaar op de psz uit te houden want dat heb jij blijkbaar liever? Ken je het CBO? Misschien hebben zij tips voor de psz? | |
Grijs | dinsdag 24 augustus 2004 @ 13:16 |
Gelukkig herken ik het verhaal van jou niet helemaal, Stout, want het lijkt me inderdaad niet erg leuk als je kind het niet naar de zin heeft. Maar enkele (kleine) overeenkomsten zie ik wel. Daan is ook erg bezig met cijfers en letters. Voordat hij naar de psz ging kende hij alle letters al en nu vindt hij woorden ook interessant (hij herkent zijn eigen naam al een poos, kent veel logo's van bedrijven zoals AH, Aldi, Edah, Ikea etc.) Ook maakt hij nu kleine sommetjes ("die plant heeft 4 blaadjes, maar als er drie vanaf gaan, dan blijft er nog maar 1 over" was een opmerking die zomaar vanuit het niets uit zijn mond kwam), maar op de psz heb ik dat nooit verteld en daar wisten ze dat ook niet. Kennelijk is hij daar echt met andere dingen bezig. Nu vind ik het wel een voordeel dat hij op de psz op een zgn. 3-jarigengroep zit, waardoor de groep toch iets ouder is. Eigenlijk heb ik dus geen tips voor je ![]() | |
miss_dynastie | dinsdag 24 augustus 2004 @ 13:25 |
quote:Ik ken het niet, maar het lijkt me wel slim om in eerste instantie de weg te volgen die het cb aanraadt, kunnen zij niet helpen, dan kun je altijd nog zoeken naar een stichting of organisatie voor hb kinderen. Het probleem is alleen dat je Timo dan zo in een hokje plaatst, en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Erg moeilijk allemaal ![]() | |
Jessicaa | dinsdag 24 augustus 2004 @ 13:30 |
Je kan het natuurlijk ook een draai geven. Iemand met scheve oogjes plaats je ook niet in een hokje, die moet gewoon geholpen worden anders kan die niet goed zien en zal zich daardoor misschien minder prettig gaan voelen en zich minder goed ontwikkelen. Iemand die meer intresse heeft dan geboden kan worden kan je dus ook die intresse geven zodat hij zich beter voelt en zich beter zal ontwikkelen. Ik denk dat er veel minder een probleem van gemaakt moet worden. Iemand in een hokje plaatsten word zon term dat ik denk get. Alsof dat allemaal maar negatief is. Als je iets lichamelijks heb of je loopt achter kan er alle hulp gevonden worden en is het altijd goed. En als iemand voor loopt word het vaak als negatief gezien. Want het zullen de ouders wel zijn die het willen enz enz. Zo zie en hoor ik t vaak om me heen. Jammer want uiteindelijk heeft toch iedereen t beste voor met zijn of haar kind. | |
miss_dynastie | dinsdag 24 augustus 2004 @ 13:41 |
quote:Precies, zo is het ook, en dat is erg jammer ![]() Ik twijfel zeker niet aan de goede bedoelingen van Stout, maar ik ben bang dat school dat wel gaat doen, als je gelijk een ander pad bewandelt dan wordt aangeraden het enzovoort wat jij bedoelt, zeg maar. School gaat ook niet altijd uit van de beste bedoelingen van de ouders; die benaderen het soms ook in eerste instantie als 'interessant doen'. Je kan het altijd proberen, kunnen zij hem niet helpen (en dat merk je redelijk snel), dan kun je elders hulp zoeken. Stout: is Timo al getest of is hij daar nog te jong voor? | |
loezzie | woensdag 25 augustus 2004 @ 09:47 |
[quote]Op dinsdag 24 augustus 2004 11:26 schreef Stout het volgende: die raden aan naar de schoolbegeleidingsdienst te gaan Kent iemand dat ? [/quote even een antwoord van en lurker. de schoolbegeleidingsdienst is er juist voor kinderen die op één of andere manier buiten het gewone schoolsysteem vallen. Zij kunnen je over het algemeen doorverwijzen naar de juiste personen. Waarschijnlijk gaan ze wel onderzoeken waarom je zoontje niet meer naar de psz wel, maar krijgen jij en de psz ook adviezen over hoe jullie hiermee om moeten gaan. Ik zou je adviseren de schoolbegeleidingsdienst te bellen en je "probleem" voor te leggen. | |
Angel22 | woensdag 25 augustus 2004 @ 10:59 |
Time Out Bevelandseweg 140 1703 AX Heerhugowaard tel.: 072-5721412 Dit is het adres van de schoolbegeleidingsdienst in jouw woonplaats Stout. En dit is de url van het CBO http://www.cbo.nl/home_html Hoop dat je er wat mee kan stout... | |
Stout | vrijdag 27 augustus 2004 @ 07:02 |
We hebben contact gehad. | |
Rewimo | vrijdag 27 augustus 2004 @ 07:24 |
Goed zo Stout, ik hoop dat ze jou en Timo kunnen helpen, zodat hij een zo goed mogelijke start kan maken op school. | |
Jessicaa | vrijdag 27 augustus 2004 @ 07:39 |
En Stout vertel. Hadden ze advies? Heb je een afspraak? Wat was je indruk? | |
milagro | vrijdag 27 augustus 2004 @ 07:52 |
bij mijn nichtje was er ook sprake van een voorsprong. ze mocht dus eerder naar school, en sloeg ook een klas over. echter op de middelbare school meteen al, merkten ze dat ze juist weer op haar tenen liep, ze ergens nog veels te speels was tov haar klasgenootjes. je kan dus eerst vooruitlopen, maar later toch weer gelijktrekken met je leeftijdsgenootjes, maar doordat je dus niet bij leeftijdsgenootjes zit, juist weer moeite hebben de boel bij te benen. verder kan een kind voorlijk zijn qua intelligentie, maar als dat niet gelijk op gaat op emotioneel vlak kan dat problemen geven. ik ben zelf ook niet zo voor kleine kinderen " vooruit te sturen" , laat ze lekker bij leeftijdsgenootjes zitten, maar geef ze wat extra, uitdagender stof, thuis of indien mogelijk op school. maar ja ik ben geen deskundige, slechts moeder ![]() | |
poemojn | vrijdag 27 augustus 2004 @ 10:42 |
Ze kan ook gewoon pech hebben gehad, Milagro. Er is veel verschil in 'speelsheid' tussen klassen in het voortgezet onderwijs. Mijn klas ging op feestjes rustig ook verstoppertje spelen en tikkertje ed. Andere klassen gingen alleen zitten & drinken & kletsen over liefde. | |
diawlke | vrijdag 27 augustus 2004 @ 13:49 |
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar mijn moeder heeft me verteld dat ze met mij ook zo'n probleem had, ik wilde erg graag leren lezen toen het nog te vroeg was daarvoor. Het werd haar afgeraden om me dat op voorhand te leren, omdat ik me dan weer zou gaan vervelen als het lezen in de klas werd aangeleerd en dit het probleem dus vooruitschoof. In de plaats heeft ze mij dan veel informatieboekjes voorgelezen en laten ontdekken. Uiteindelijk heb ik dan op jonge leeftijd veel over de natuur geleerd; een andere interesse dus dan op school aan bod komt. Misschien kan je hem een soort hobby 'geven' die voor iets oudere kinderen meestal interessanter is en waar hij zich mee bezig kan houden zodat hij zich niet verveelt. Ik geef maar een voorbeeld: een moeilijkere puzzel die hij mee kan nemen of een vorm van model bouwen (lego of iets dat wel nog aangepast is voor kinderen)... Ik zou dus eigenlijk niet op eigen houtje hem leren lezen, want buiten het feit dat je hem de letters verkeerd kan leren schrijven, geeft het hem dan verveling wanneer zijn klasgenootjes leren lezen. Daarmee is je probleem dan niet opgelost. Hoogbegaafd of niet, dat maakt uiteindelijk niet veel uit, een kind heeft volgens mij toch recht op een gezonde ontwikkeling. Misschien kun je er wel goed op letten dat hij op andere vlakken (emotioneel, sociaal) bijblijft met zijn leeftijdsgenootjes, want als het hier wat trager gaat valt dat misschien niet meer op, omdat hij het op een ander vlak wel zo goed doet. | |
milagro | vrijdag 27 augustus 2004 @ 13:57 |
quote:ik bedoel enkel te zeggen dat een kind voorlijk kan zijn op een bepaald moment maar dat later weer in of liever uit kan lopen ![]() ook kan een kind qua leerstof voor lopen daardoor een klas over mogen slaan, maar emotioneel ms helemaal nog niet meekunnen en dat kan met de jaren opbreken (van emotioneel op de tenen moeten lopen, word je niet bepaald zelfverzekerd) als die 2 zaken niet in evenwicht zijn, kun je m.i. zo'n kind beter in zijn eigen klasje laten zitten en wat extra (moeilijker) leerstof geven of gewoon wat meer mee laten helpen (de juf , de andere kids). een jaar is op die leeftijd een wereld van verschil. | |
Moonah | vrijdag 27 augustus 2004 @ 20:38 |
Kinderen hebben in hun ontwikkeling periodes waarin ze extra ontvankelijk zijn voor het leren van bepaalde vaardigheden. De meeste kinderen zijn rond 5/6 jaar erg geïnteresseerd in letters. Komt dus mooi uit met ons schoolse systeem. Maar als je kind eerder ermee bezig is, is het toch zonde om hem/haar daarin af te remmen? Een kind dat wat eerder dan gemiddeld probeert te gaan lopen zet je toch ook niet terug in de box? Vanuit mijn vak moet ik eerlijk bekennen niet zo dol te zijn op ouders die hun kinderen thuis al hebben leren lezen/schrijven/rekenen. Maar er is een groot verschil tussen thuis 'schooltje spelen' en een kind extra aanbod geven in de vorm van boekjes, letterspelletjes ed. Als ze eraan toe zijn leren ze het zichzelf toch wel! De suggestie van een extra interesse kweken (bv natuur, maar het kan bv ook Engels(spreken) zijn) vind ik wel een goede. | |
Rewimo | vrijdag 27 augustus 2004 @ 20:54 |
Christan vindt cijfers en letters ook erg leuk. Ik gaf hem van de week een setje sjablonen die ik al een poos had liggen en hij greep als eerste naar die met de letters. Hij wilde dat ik er een stel voor hem tekende. Dat doe ik dan, en dan zeg ik ook welke letters het zijn. Of ie het onthoudt weet ik niet, een paar kent hij er inmiddels wel. Als hij ermee komt ga ik er wel op in ![]() Ik kon zelf met 4 lezen en ik ben benieuwd of hij dat ook gaat doen. Maar dat mag hij zelf bepalen. Ik dring het niet op, maar ik zal het ook niet afremmen. Voorlezen vindt hij heerlijk, en ik ook. Dat doen we dus vaak. En hij 'leest' ook voor aan mij. Prachtig om te horen dat ze hele zinnen kunnen onthouden, want van daadwerkelijk lezen is natuurlijk geen sprake ![]() | |
#ANONIEM | maandag 25 oktober 2004 @ 11:06 |
ik zal mijn verhaaltje even hier neer zetten, aangezien de openingspost erg overeenkomt. ik kom net van het consultatie bureau, en daar dacht de arts dat Tom (2jr) heel misschien wel eens hoogbegaafd zou kunnen zijn ![]() Dus we hebben een afspraak met de huisarts straks, ik ben benieuwd wat ze er mee gaan doen, en of ze er uberhaubt al iets mee kunnen doen. De arts op het CB zei dat het wel handig was hem te testen in de toekomst omdat het voor hem zelf heel vervelend zou kunnen zijn, ivm. een mogelijk te saaie leerstof en dat ik het even moest aankaarten op de peuterspeelzaal zodat ze hem een beetje meer in de gaten kunnen houden en hij wellicht wat moeilijkere taakjes kon krijgen voor kinderen van 1 en misschien wel 2jr ouder. Ik weet eigenlijk niet echt wat ik er van moet denken, hij is heel erg snel met praten maar, hoogbegaafd? Het klinkt leuk maar dat is het vaak helemaal niet, ik hoop eigenlijk dat ie gewoon lekker normaal is. ![]() ze baseren het op het feit dat hij 2jr is, enorm rustig alles opneemt en luisterd, en alle begrippen en omgekeerden al begrijpt en gebruikt, hij maakt zinnen van soms wel 6 woorden en daar komen woorden in voor als fantastisch en verdrietig, regenboog, hij praat ik de ik vorm wat blijkbaar erg jong is, ik ga dit ik doe dat, ik ben tom, ik ben 2jaar etc. Wij hadden het idee dat hij gewoon slim is, verder heb ik er niet echt over na gedacht, ik heb ook geen goed vergelijkings materiaal aangezien mijn oudste een autisme stoornis heeft en dus juist erg laat was qua praten .. maar ik weet dus niet wat de norm is voor een kind van 2jr ik ben misschien toch iet wat sceptisch over dit soort uitspraken .. | |
Rewimo | maandag 25 oktober 2004 @ 11:44 |
Beetje scepsis lijkt me heel gezond hoor ![]() Ik vind het overigens net als jij nogal vreemd dat ze dit voornamelijk op zijn goede praten baseren. Anderzijds mag je er hopelijk vanuit gaan dat ze dit niet zomaar zeggen. | |
ThE_ED | maandag 25 oktober 2004 @ 11:49 |
Ik heb het zelf gehad, en het enige wat je kunt doen is gewoon een beetje extra steun vanuit de kant van de ouders denk ik. Van de andere kant heb ik een jaartje kleuterschool extra gedaan omdat ik daar toch nog wat te speels was. (Ik ben wel een late leerling, maar qua kennisbniveau wilden ze me we doorlaten.) Op zo'n jonge leeftijd is er denk ik toch heel moelijk iets te zeggen over wat nou het beste is om te doen. Ik zelf ben van mening; lekker laten spelen en spelenderwijs laten leren zo gewoon en zo goed mogelijk als dat kan. Als daarbij wat extra steun in bijvoorbeeld de vorm van leerstof nodig is; dan is dat wel ok denk ik. Maar je moet het ook niet gaan overdrijven. | |
Gia | maandag 25 oktober 2004 @ 11:54 |
Ik weet niet hoe jij tegenover "Kinderen op de computer", maar onze oudste hield absoluut niet van knutselen, tekenen e.d., wat best wel een probleem was op de peuterspeelzaal en kleuterschool. Want dat moest daar wel! Computeren vond hij echter reuze leuk en er waren, ook toen al, heel veel spelletjes voor die leeftijd. Hij zat dus op de peuterspeelzaal en daarna de kleuterschool braaf zijn tijd uit, maar vermaakte zich thuis het beste, op de computer. (Tomsoeker, heette dat toen ![]() Spelen met andere kinderen deed hij overigens wel. En nog steeds maakt hij heel makkelijk vrienden. Dus dat maakte die tijd nog enigszins leuk. Overigens wilde zijn juf hem ook nog eens drie jaar laten kleuteren, omdat hij zijn werkjes nooit af had! Hebben wij dus niet goed gevonden. Ook dat extra jaar kleuteren wekt bij hem niet de interesse tot knutselen en kleuren. Hij is doorgegaan naar groep 3 en zit nu in de brugklas, waar hij erg goede cijfers haalt. (Maar nog steeds vindt hij tekenen en knutselen een crime) | |
#ANONIEM | maandag 25 oktober 2004 @ 12:07 |
Ik heb het er net over gehad mijn zijn juf op de peuterspeelzaal en ze vond hem zelf "heel erg bij de tijd" ze stelde voor om bij hem nu een soort 3-delige test doen om te kijken hoe ver hij nu precies is, deze test is eigenlijk voor v.a 3jr. dus ik ben dus wel benieuwd hoe hij die maakt, verder maak ik me er niet echt druk om, hij is een super vrolijk kind! (de meeste kinderen uit zijn klas zijn 3 maar gelukkig vind hij wel een goede aansluiting). | |
Gia | maandag 25 oktober 2004 @ 12:14 |
quote:Da's onze oudste ook. Altijd vrolijk en gezellig. Zit heel lekker in zijn vel en gaat met veel plezier naar school. Dus, houd dat vast dat vrolijke. Het maakt iemand tot een stabiele persoonlijkheid. ![]() Onze jongste is erg serieus en een piekeraar. Lijkt met zijn 10 jaar al in de pubertijd te zitten. Doet vaak erg moeilijk. Zou wel willen dat hij wat vrolijker was vaak. | |
#ANONIEM | maandag 25 oktober 2004 @ 12:26 |
tom is echt een heel erg makkelijk kind, rustig, serieus en bijna altijd vrolijk. (behalve als ie nee te horen krijgt! ![]() ik ben wel benieuwd of computeren hem iets doet, straks even uitproberen. [ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2004 12:27:04 ] | |
Gia | maandag 25 oktober 2004 @ 12:58 |
Die van ons zaten al met 2,5 à 3 jaar Puttputt te spelen. En de Boerderij, vonden ze ook heel leuk. Want al klikte je maar op een bloemetje, dan gebeurde daar al iets mee. Heel goed spel om oog-hand coördinatie te ontwikkelen. Probleem is wel dat ik ze nu bijna niet meer achter die pc vandaan krijg. Maar ja, mezelf ook niet. De oudste is nu op kamp en de jongste weet niks anders te doen dan Runescape. ![]() Die moet dadelijk het konijnenhok maar eens schoon gaan maken. En vanavond nog voetbaltraining. Ook weer een uur weg van de pc. | |
#ANONIEM | maandag 25 oktober 2004 @ 13:01 |
(offtopic: geweldige ondertitel heb je trouwens) | |
_Boo_ | maandag 25 oktober 2004 @ 13:07 |
quote:Couldn't agree more. Verder gewoon thuis samen wat oefenen met letters en cijfers. | |
Gia | maandag 25 oktober 2004 @ 13:12 |
quote:Ikke? Slaat op mijn hartklep, niet op mijn toetsenbord, hoor. | |
poemojn | maandag 25 oktober 2004 @ 13:20 |
Samen oefenen met letters en cijfers? Daar waren mijn ouders allebei erg op tegen omdat je dan in groep 3 dat niet meer kunt leren. ![]() | |
_Boo_ | maandag 25 oktober 2004 @ 13:23 |
Op school krijg je het toch weer op een hele andere manier uitgelegd. | |
Rewimo | maandag 25 oktober 2004 @ 13:30 |
quote:Dat hou je toch niet tegen als ze het echt willen leren. Ik kon op mijn vierde lezen en schrijven. Heb me wel een rotje verveeld in de eerste klas, dat wel... Christan is net 4 geworden en gaat morgen voor het eerst naar school. Wij hebben van zijn juf een papier gekregen met daarop de schrijfwijze van de letters. Als de kinderen belangstelling tonen voor letters kunnen de ouders ze in elk geval op de juiste manier aanleren. Vond ik wel slim ![]() | |
Loena-tik- | maandag 25 oktober 2004 @ 13:51 |
quote:Wel als je je kind naar een Montessorischool doet ![]() | |
poemojn | maandag 25 oktober 2004 @ 13:55 |
Ik vind hun standpunt ook wat achterhaald, als Myrthe tzt wil weten welke letter de MacDonalds-M is vertellen we dat gewoon. ![]() | |
Loena-tik- | maandag 25 oktober 2004 @ 14:10 |
Connor verveelde zich overigens een hoedje op de peuterspeelzaal( had ook het idee dat de leidsters kindser waren dan Connor moet ik zeggen) Ook hij had veel interesse in cijfers en letters en zijn ook gewoon thuis aan de slag gegaan, hij kon toen hij 3,5 jaar was alle letters schrijven. En voor degenen die weer denken dat er weer een trotse ouder komt opscheppen over hun "hoogbegaafde" kind, ik wil daar alleen over zeggen dat ik altijd bang ben geweest dat Connor hoogbegaafd is. Het is absoluut geen pretje voor zo`n kind, valt vaak buiten de boot in de klas, lijkt me zo erg voor mijn kind. Maar goed Connor zit nu lekker op de kleuterschool en heeft het eerste halfjaar helemaal geen interesse gehad in schrijven en lezen. Hij had eindelijk het buitenspelen uitgevonden( ons grijze muisje zat namelijk bijna altijd binnen en wilde liever geen contact maken met andere kinderen), hij heeft meerdere vriendjes in de klas en een vriendje in de straat. Deze mamma is helemaal gelukkig ![]() Lijkt wel reclame voor Montessori-onderwijs, maar goed wat voor het ene kind goed is kan voor het andere juist slecht zijn | |
Loena-tik- | maandag 25 oktober 2004 @ 14:13 |
quote:Helemaal mee eens Poemojn!!! Maar ik denk dat je een kind van die leeftijd dat soort dingen ook pas kunt leren als ze het zelf aangeven dat ze dat willen, anders blijft het toch niet hangen. | |
Gia | maandag 25 oktober 2004 @ 14:24 |
quote:Inderdaad. Onze zoon is altijd graag naar school gegaan, maar hij zat op een 'gewone' basisschool. Omdat het een middenmoter was, was dat voor hem geen probleem. Een vriendje van hem verveelde zich echter te pletter. En dat zie je op veel scholen met kinderen die wat makkelijker de dingen oppikken. Erg jammer dat daar nog steeds niet beter mee omgegaan wordt. Hij zit nu op de vmbo-brugklas op een scholengemeenschap waar alles onder één dak zit. Hij doet het erg goed. Komt thuis, begint meteen zijn huiswerk te maken wat hij die dag heeft opgekregen, werkt dus vooruit, en gaat vervolgens Engelse en Franse woordjes leren. Doet hij elke dag even en laat ze altijd overhoren. Hij haalt dus allemaal negens en tienen voor Frans en Engels en wordt al Stuud genoemd. Zijn antwoord is dan dat hij geen zin heeft om putjesschepper te worden. We verwachten eigenlijk wel dat de school zal beginnen over doorstromen naar de dakpanklas na de kerst. Onze zoon weet zelf nog niet of hij dat wil, goede cijfers voelt natuurlijk erg fijn, en gaat hij een trapje hoger, dan kan dat uiteraard wat minder worden. Ach we zien wel. Het belangrijkst is en blijft dat hij met plezier naar school gaat. En eerst mavo en dan havo is natuurlijk ook altijd mogelijk. Daarbij is hij erg jong, pas 12, dus toch nog 6 jaar leerplichtig. | |
#ANONIEM | maandag 25 oktober 2004 @ 16:11 |
Ik heb nog nooit gehoord over Montessori-onderwijs, maar het klinkt intressant. ff googlen ![]() | |
phileine | dinsdag 26 oktober 2004 @ 15:22 |
Het is niet zo heel gek dat evt. hoogbegaafdheid wordt gekoppeld aan de spraakontwikkeling. Spraak heeft toch wel erg veel met denk-processen te maken. Ik-zeggen duidt op een bepaald vermogen om te kunnen gaan met abstract denken, en dàt heeft weer veel te maken met de ontwikkeling van de intelligentie. Wat het voorspelt voor de toekomst zou ik alleen niet weten. | |
bastardhost | dinsdag 26 oktober 2004 @ 15:44 |
Die malle molen valt 100% mee en wanneer je al eerder door de kinderarts bent doorverwezen snap ik ff niet waarom je hier verhaal komt halen. Jij moet heel eenvoudig de kinderarts bellen, twee geweldige ochtenden doorbrengen bij de psycholoog met die kleine en dan heerlijk een vrijbrief halen voor wat jullie met z'n drieen goed achten voor hem punt uit afgelopen (zou Storm zeggen, die nadat wij hebben doorgepakt binnen 2 maand op school zat) | |
Troel | dinsdag 26 oktober 2004 @ 22:24 |
quote:Spreek me nog een keertje aan op MSN, zal ik je helemaal inlichten ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 26 oktober 2004 @ 22:46 |
bastardhost, de reden dat ik hier verhaal haal is omdat ik deze kant van kinderpsychologie? nog niet ken, ik heb het er met mijn huisarts over gehad en hem stond het nogal tegen om zo'n jong kind al een labeltje op te plakken en het leek hem persoonlijk beter om daar mee te wachten tot tom 4 is en naar het basis onderwijs gaat, ivm mogelijke voorsprong daar en verveling, aangezien de peuterspeelzaal er nu al op in speelt en hij wat dat betrefd wel goed zou zitten. Aan de ene kant ben ik nu wel heel erg nieuwschierig, aan de andere kant ben ik ook wel ompraatbaar naar de visie van mijn huisarts. En ik was heel erg nieuwschierig naar ervaringen van andere ouders met dit onderwerp, vandaar mijn post. ![]() Troel, graag. Wat ik er over vond was erg droge tekst ![]() | |
Gia | woensdag 27 oktober 2004 @ 00:20 |
even schoonmaken ![]() [ Bericht 88% gewijzigd door BE op 27-10-2004 19:40:31 ] | |
Karin | woensdag 27 oktober 2004 @ 12:47 |
Logician ik snap dat je ervaringen van andere ouders wilt horen hoor, vind het raar dat je dat zou moeten uitleggen. Blijkbaar is het nog altijd erg taboe om je kind hoogbegaafd te noemen. Ik neem aan dat niemand er op zit te wachten dat zijn kind anders is en dat je juist daarom wat ervaringen wilt lezen. | |
lady-wrb | woensdag 27 oktober 2004 @ 13:12 |
luca is een tijdje geleden door omstandigheden gescreend door riagg jeugdzorg. wat daaruitkwam was een nogal wisselend beeld. bepaalde ontwikkelingen waren geheel conform zijn leeftijd (manier van tekenen enzo) maar hij is wel bovenmatig intelligent bevonden. geen idee wat dat nou weer inhoudt en ik ben ook niet van plan iets in mijn opvoeding aan te passen op dat gebied. | |
lady-wrb | woensdag 27 oktober 2004 @ 13:15 |
laat ook maar | |
#ANONIEM | woensdag 27 oktober 2004 @ 13:45 |
Karin: Het is inderdaad ontzettend fijn om ervaringen van anderen te lezen, ik weet dat ik er qua zekerheid of hij het wel of niet heeft, niets mee opschiet, maar het lezen van ervaringen is heel prettig. Lady-wrb: ik denk ook dat het niet nodig is dingen aan te passen, tenzij een kind er zelf om vraagt door middel van zijn gedrag natuurlijk ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door BE op 27-10-2004 19:42:15 ] | |
Gia | woensdag 27 oktober 2004 @ 13:54 |
quote:Heel goed. Onze oudste is op zijn 6de getest en bleek ook intelligenter dan hij moest zijn. Daarbij heeft hij ADD. (Is dus niet druk). Hij zit nu op het vmbo en doet het boven verwachting goed. Wat ik dus wil zeggen: Een kind kan wel intelligent zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat hij ook goed kan en vooral wil leren. Er teveel mee bezig zijn kan, naar mijn mening, ook weerzin tegen leren opwekken. Dus gewoon lekker kind laten zijn. Als hij/zij meer kan dan een gemiddeld kind, komt dat er echt wel uit. | |
bastardhost | woensdag 27 oktober 2004 @ 14:20 |
Hey, lieve Logician, mijn post was voor de topicstarter bedoeld... echt niet voor jou... Van jouw weet ik maar al te goed hoeveel moeite je doet en hebt gedaan.... voor alle kids niets dan respect voor je!! | |
BE | woensdag 27 oktober 2004 @ 19:42 |
Ik heb alle ge-editte posts maar even verwijderd, want een hele pagina met edits doet het topic ook geen goed. ![]() En weer on-topic verder. ![]() | |
bastardhost | vrijdag 29 oktober 2004 @ 00:02 |
Ik bedenk me net Logician.... PDD en Asparger liggen heel dicht bij elkaar... waar Tom zijn voordeel van heeft, kan Chavez wel eens plagen | |
Anitra | vrijdag 29 oktober 2004 @ 09:24 |
Mijn dochter van bijna 10 is op het randje van hoogbegaafd. Is met testen bewezen, zowel IQ-test als EQ -test. Uit de EQ test blijkt dat ze daarin achter loopt, wat meer kinderen met een hoog IQ hebben. maar omdat zij dus een flink stel hersen heeft, maar emotioneel dingen niet weet op te lossen, krijg je dus veel problemen met haar. Zij kan b.v. het onderscheid tussen een volwassenen en een kind niet maken als ze tegen je praat. Met als gevolg dat ze als een proffesor tegen haar klasgenoten praat en tegen ons alsof we haar vriendjes zijn. Ondanks alle problemen die ze gehad heeft, heeft ze altijd een perfect rapport gehad. zit me te bedenken dat ik dit al eens een keer neer gezet heb, weet alleen even niet waar | |
lady-wrb | vrijdag 29 oktober 2004 @ 10:08 |
quote:wordt daar nog wat aan gedaan anitra? | |
#ANONIEM | vrijdag 29 oktober 2004 @ 13:30 |
leg eens uit basterhost? | |
Anitra | vrijdag 29 oktober 2004 @ 15:46 |
Momenteel helemaal niks dankzij de geweldige jeugdzorg in Nederland ![]() Het enige wat ik kan blijven doen is Djen achter haar kont aan blijven zitten zoals vandaag. Het is weer compleet mis en moet me erg inhouden om niet uit mijn vel te springen. Waarom kan een kind met zoveel hersens niet nadenken? Niet doen wat er gevraagd word? Blegh, heb het gewoon even gehad met dat inteligent zijn, ik wil gewoon dat mijn kind een kind kan zijn, maar dat gaat niet echt........ | |
lady-wrb | vrijdag 29 oktober 2004 @ 16:38 |
quote:jeugdzorg is regiogebonden. ik heb gelukkig geen klagen over de jeugdzorg hier. ze nemen luca's problemen erg serieus en er wordt ook met spoed actie ondernomen. bij jeugdzorg zuidholland ben ik na een jaar zeuren, nog niet doorgedrongen en dat heb ik nu dan ook maar opgegeven. dan toch niet. maar als ik jou was zou ik gewoon blijven proberen of desnoods iets via de huisarts proberen te forceren. ze zouden verdorie blij moeten zijn met een moeder die zo voor het belang van haar kind staat. | |
#ANONIEM | vrijdag 29 oktober 2004 @ 16:40 |
sterkte Anitra. | |
#ANONIEM | maandag 31 januari 2005 @ 12:09 |
Het heeft even geduurd, maar we hebben wat test uitslagen binnen. De juf van Tom (bijna 2,5jr) heeft vanmorgen de uitslagen van 3 v.d 4 cito toetsen die ze bij hem zou afnemen gegeven, (dit gebeurde nadat een arts van het consultatie bureau opperde dat hij wel heel erg bij de tijd was, en dat het misschien een idee was hem wat testjes te laten doen om te kijken hoe ver hij dan voor liep, zie voorgaand in dit topic). Eentje was voor taal voor kinderen v.a3jr en daar heeft hij een A score, en de andere was ook voor taal maar dan voor kinderen v.a 3,5jr en daar heeft hij ook een A score, dan was er nog een voor kinderen v.a 3,5 jr over begrippen en daar had hij een B score, nu gaan ze nog een andere toets doen ze zegt dat het wel in op die lijn zit van (hoog) begaafd.. ik ben best benieuwd naar de uitslag van de laatste test, het stomme is dat ik nooit extra met hem met woordjes oid bezig ben, (en ben dit ook niet van plan, laat maar lekker kind zijn) maar ik ben stiekem wel trots op mijn kleine mannetje ![]() [ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 31-01-2005 15:07:22 ] | |
arda | dinsdag 1 februari 2005 @ 11:19 |
Logician, Ik ben vandaag wat andere topics aan het bekijken. Ik ben je al op een paar andere tegen gekomen. Langzaam krijg ik de indruk dat je het best moeilijk hebt. Ik wil toch ook even reageren. Onze Bart heeft ook vrij jong testen gehad. Men dacht toen dat hij wel eens hoog-begaafd kon zijn. Hij verveelde zich en hield niet van herhaling. Ook zijn taalgebruik was erg ver vooruit op andere kinderen. Nu jaren later blijkt dus dat hij helemaal niet hoog-begaafd is. Ik weet niet of je het zo nog weet maar Bart heeft PDD-NOS. Lang heeft men gedacht aan Asperger. Dit zijn kinderen die zowiezo met het taalgebruik opvallen. Nu Bart ouder is valt dit bij hem niet meer op. Ook bij de diagnose bij de psychiater werd Asperger op een gegeven moment uitgesloten. Mij werd ooit gezegd dat Bart zijn "gebrek" probeert te verdoezelen door het moeilijke taalgebruik. Nu ik deze berichten heb gelezen komen er allemaal oude herinneringen boven. Ik moet zeggen dat ik nu nooit meer hoor dat hij zo geweldig is met taal. En hoog-begaafd wordt helemaal niet meer gezegd. Over sommige dingen natuurlijk wel. Hij weet alles over de maan, de sterren en dat soort dingen. Maar dat hoort natuurlijk bij zijn diagnose. Als een kind zich verveelt op de peuterspeelzaal kan het natuurlijk ook liggen aan het feit hoe lang hij er al naar toe gaat. Bij ons mag een kind pas vanaf 3 jaar. Ze maken alles 1 keer mee. Dat is meer als genoeg, vindt men hier. Misschien gaat een kind zich ook vervelen omdat zo'n kind vaak wat oudere kindjes opzoekt. Deze gaan dan ineens naar de Basisschool en er komen hele kleintjes voor terug. Sterkte allemaal, Arda |