abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21496586
Zoals overal zijn de vakanties weer ten einde. Mijn vrouw moest vanavond voor de eerste keer dit seizoen weer turnen. Na een paar oefeningen heeft ze dorst, vult haar waterfles uit een kraan die 6 weken of langer niet is gebruikt.

Ze drinkt vervolgens de fles leeg, en ja hoor, een kwartier later is ze al misselijk (18:30 uur) Het water smaakte echter niet vreemd zegt ze.

Inmiddels loopt ze aan alle kanten leeg, alles wijst op een flinke voedselvergiftiging.

Is het verstandig een huisarts te bellen, of kunnen we het nog even aankijken? Normaal ga ik niet zo snel naar een arts met een misselijkheid. Maar ik weet niet of dit extreem is?

Kan iemand hier duidelijkheid over geven (leuke woordgrap...)
pi_21497080
Legionella?
pi_21497118
Als dat water 6 weken heeft stil gestaan, heb je grote kans dat er de "veteranenziekte" in zit. Ik zou zeker informeren bij de dokter, die weet er meer van. Gewoon even bellen, liever preventief een rekening, dan een enkeltje ziekenhuis!
Wartaal.
  maandag 23 augustus 2004 @ 22:39:55 #4
13058 DJ-B
Think before you act.
pi_21497123
Ik zou op safe spelen en zeker een doker opzoeken of bellen!
pi_21497134
Dit klinkt inderdaad naar Legionella.

Dokters advies is zeer raadzaam.
Ik kwam, Ik zag en kneep er tussenuit
pi_21497160
Eerste hulp van het dichtsbijzijnde ziekenhuis, of idd de huisartsenpost die dienst heeft raadplegen.
pi_21497183
Hoeft geen legionella te zijn, er zitten veel meer ziekmakende bacterieen in stilstaand water. Toch maar ff naar de huisarts, het kan vanalles zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2004 22:43:10 ]
pi_21497199
Ehhhm, van veteranenziekte weet ik dat het probleem niet bij opdrinken onstaat,maar door inademen van de waterdamp. Daarom is een fontein o.i.d. gevaarlijk.

Ik bel de huisarts even zo denk ik. Ik ga eerst even kijken hoe het gaat, ze ligt nu in bed.
pi_21497200
Naar de dokter!!

Niet om je bang te maken maar wel om je de eventuele gevaren laten te zien: Oom van mij heeft waarschijnlijk iets verkeerds gegeten en ligt nu al bijna een maand op de intensive care...
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_21497241
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 22:39 schreef Billy_daKid het volgende:
Als dat water 6 weken heeft stil gestaan, heb je grote kans dat er de "veteranenziekte" in zit. Ik zou zeker informeren bij de dokter, die weet er meer van. Gewoon even bellen, liever preventief een rekening, dan een enkeltje ziekenhuis!
Ik neem aan dat er koud water is gedronken. Over het algemeen is de temperatuur van water uit de kraan lager dan 20 graden. De legionellabacterie groeit alleen in stilstaand water tussen de 20 en 55 graden. In Nederland is er trouwens maar 1 geval bekend van besmetting in een particuliere woning. Lijkt mij dus sterk dat het legionella is.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_21497247
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 22:43 schreef Marsepein het volgende:

Ik bel de huisarts even zo denk ik. Ik ga eerst even kijken hoe het gaat, ze ligt nu in bed.
Oke, maar je kan altijd even telefonisch advies inwinnen lijkt mij
pi_21497285
Info over legionella:
Besmetting vindt plaats via de longen. Aangenomen wordt dat de infectie overgebracht wordt door het inademen van de bacterie in zeer kleine druppeltjes water, verspreid in de lucht (nevel). De ziekte kan niet van de ene mens op de andere worden overgedragen en is niet besmettelijk. Het drinken van water vormt geen risico.

bron: http://www.minvws.nl/zoeken/vragen/legionella/
pi_21497287

Een flinke voedselvergiftiging moet je zeker mee uitkijken! (heb zelf ook nog wat herinneringen aan de symptomen die jij noemt. Ben toen iig 4 Kg afgevallen in 1.5 dag tijd )

Dus ook ik zou wat advies bij de dokter vragen, zeker aangezien het hier gaat om water wat een hele tijd heeft stil gestaan!
pi_21497290
volgens mij hoef je niet zo snel in paniek te raken want legionella word via de lucht verspreid voor zover ik weet en niet in het water zelf

herinner je je die mensen nog die na het bezoeken van zo'n festiviteit ziek waren geworden? dat kwam van een of andere bubbelbad demonstratie gelooof ik... nou denk ik niet dat die mensen allemaal stiekum uit een bubbelbad hebben staan drinken... hehehe

vriend van mij zit in de luchtbehandeling enzo en die vertelde me dat legionelle heel vaak in water zit maar dat het eeerst aerosol moet raken ofzo
pi_21497318
Ze ligt nu lief te slapen, en de misselijkheid is aardig weg. Ze voelt zich op dit moment meer dan 200% beter.

De laatste keer overgeven is al bijna een uur geleden. Ik wacht het nog een uurtje af, is dat zonder problemen voorbij gegaan dan ga ik ook naar bed.

Het is misschien een beetje een vies praatje, maar de eerste paar keer overgeven was alleen maar water, er is dus erg weinig 'opgenomen'.
pi_21497349
Het kan ook de inspanning na weken rust zijn geweest, dan wil eten of drinken nog wel eens verkeerd vallen.
  maandag 23 augustus 2004 @ 22:50:14 #17
81735 tuut84
WWW.TANKMEISTERS.NL
pi_21497356
HOE HEYT DAN
het leven is geen krentebol. anders had je wel een krent in de kont zitten
  maandag 23 augustus 2004 @ 22:50:44 #18
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_21497366
[quote[Dit klinkt inderdaad naar Legionella.

Dokters advies is zeer raadzaam.[/quote]

Legionella is echt pertinente onzin. De incubatietijd van legionella is meer dan een week, en is een longziekte...en ik kan het weten, ik heb deze nic niet voor niks. .

Zal wel een voedselvergiftiging zijn, veroorzaakt door de in het water achtergelaten toxinen, geproduceerd door e.o.a bacterie/
Als je twijfelt, gewoon een dokter bellen...
Echte diehards gebruiken postduiven
pi_21497397
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 22:48 schreef Marsepein het volgende:
Ze ligt nu lief te slapen, en de misselijkheid is aardig weg. Ze voelt zich op dit moment meer dan 200% beter.

De laatste keer overgeven is al bijna een uur geleden. Ik wacht het nog een uurtje af, is dat zonder problemen voorbij gegaan dan ga ik ook naar bed.

Het is misschien een beetje een vies praatje, maar de eerste paar keer overgeven was alleen maar water, er is dus erg weinig 'opgenomen'.
Ok, maar hou haar wel goed in de gaten verder, kan zo ineens weer verkeerd zijn.
pi_21497404
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 22:45 schreef Lucille het volgende:
Ik neem aan dat er koud water is gedronken. Over het algemeen is de temperatuur van water uit de kraan lager dan 20 graden. De legionellabacterie groeit alleen in stilstaand water tussen de 20 en 55 graden. In Nederland is er trouwens maar 1 geval bekend van besmetting in een particuliere woning. Lijkt mij dus sterk dat het legionella is.
Als dat water serieus 6 weken heeft stil gestaan, is het aannemelijk te denken dat na die paar lekkere warme weken, het water in dat gebouw boven de 20 graden is geweest. Heb je zelf niet gemerkt dat na een lange warme dag, het kraanwater warmer is dan normaal?
Wartaal.
pi_21497453
ze was dus gewoon flink misselijk...
is ze niet gewoon zwanger?

gefeliciteerd alvast
pi_21497483
als er morgen geen verbetering zou ik even naar de dokter gaan, heb hetzelf ook een keer gehad bij een squash-hal, water gedronken ben er ook een week goed ziek van geweest. Hoeft niks ernstigs te zijn maarja het is wel klote
Even a broken clock is right twice a day.
  maandag 23 augustus 2004 @ 22:56:45 #23
56951 Najra
---------------
pi_21497490
Ik wil alleen ff zeggen dat ik vind dat jullie best lang op vakantie gaan.
Dank u en beterschap.
This space is reserved for a very funny quote I stole to make me look half the dumbass I truly am.
pi_21497527
geef d'r alvast maar een pot augurken...
pi_21497563
Legionella lijkt me niet waarschijnlijk zoals hier al wordt gezegd. Dat treedt meestal op in stilstaand open water. Bijv een watertank. In leidingen niet zo gauw.
Als het een ouderwetse kraan/leiding is geweest is er een kans op loodvergiftiging.
Hoe dan ook: naar de dokter!!
Voer de vrede...
Fok needs you! Cybernations!
Boxxy ain't trollin'
pi_21497586
Ok, bedankt voor alle reacties. Ik heb naar aanleiding van jullie tips even met de huisartsenpost hier gebeld. De dienstdoende arts verwacht ook een voedselvergiftiging, en zeker geen legionella.

Voorlopig uitzieken is zijn advies, omdat ze alweer een uur niet meer heeft overgegeven is het niet spoedeisend op dit moment. Vermodelijk komt er wel nog meer diaree morgenochtend.

Waarschijnlijk gaat het haar morgen al veel beter omdat ze vrij snel is gaan overgeven. Als ze zich morgen in de loop van de dag nog beroerd voelt kan ze met haar eigen huisarts contact opnemen.
pi_21497615
Oh ja, zwanger is ze niet, double dutch en zo. (Ook is het precies vandaag vlaggetjesweek!) En hoef ik door dit geintje geen angst voor een niet werkende anticonceptiepil te hebben

[citaat]Elk nadeel heb ze voordeel[/citaat]
pi_21497672
Mooi.. nu wachten op de rekening
Wartaal.
  maandag 23 augustus 2004 @ 23:09:12 #29
93965 Leffe48
Blond dan wel te verstaan.
pi_21497768
Cabin Fever
*Gaat nu topic lezen
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
  maandag 23 augustus 2004 @ 23:19:58 #30
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_21498030
Beterschap

En voortaan de kraan ff eerst laten lopen
pi_21498350
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 22:52 schreef Billy_daKid het volgende:

[..]

Als dat water serieus 6 weken heeft stil gestaan, is het aannemelijk te denken dat na die paar lekkere warme weken, het water in dat gebouw boven de 20 graden is geweest. Heb je zelf niet gemerkt dat na een lange warme dag, het kraanwater warmer is dan normaal?
Warmer dan normaal ja, maar echt geen 20 graden.
pi_21500090
Sterkte voor haar!

Let er wel op dat ze voldoende water binnen krijgt. ( kleine beetjes, ook al is het moeilijk. )
Als er hele hoge koorts ontstaat ook attentie!
Evt bij aanhoudende diarree/braken ORS halen bij de apotheek ( zoutoplossing)
Klote zo'n bacterie. ( althans dat neem ik aan)
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_21502289
Het is vanacht nog diverse keren mis gegaan. Ze voelt zich wel beter, maar is niet gaan werken. Ze probeert af toe wat te drinken. Ik heb regelmatig contact met haar, ik zit helaas op mijn werk.
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:17:34 #34
101582 Lloyd-R-Q
Real Gentleman
pi_21502331
Veel succes vrouw van Marsepein! Erg vervelend dit...
pi_21502338
Voedselvergiftiging treedt bij mijn weten niet in na 15 minuten dus ik denk dat de wijzende vinger richting het water onterecht is. Meestal gaat het iets om wat je 1 of 2 dagen daarvoor hebt gegeten en daardoor wordt de link niet altijd gelegd tussen het ziek worden en voedsel.

Owja, sterkte nog hé
pi_21502897
Legionella lijkt mij sterk qua incubatietijd, maar ik heb even internet doorgespit, en het is wél mogelijk dat legionella ontstaat in gewoon drinkwater.
quote:
De Legionella Bacterie komt algemeen in elk water voor, dus ook in drinkwater, en vermenigvuldigt zich het snelst vanaf een graad of veertig. Krijgt men een grotere hoeveelheid bacteriën binnen, dan loopt men de kans om ziek te worden. Deze ziekte kreeg de naam 'veteranenziekte' nadat tientallen oorlogsveteranen stierven na een reünie waar water met Legionella was besmet.
De veteranenziekte valt in eerste instantie niet zo op, de symptomen komen overeen met gewone griep. Na een dag of veertien beginnen de symptomen meer op een longontsteking te lijken en nadat de koorts is opgelopen kan men overlijden. Als de besmetting vroegtijdig wordt geconstateerd is de kans op genezing het grootst, oudere mensen zijn het meest vatbaar.
In de drinkwatertank maakt de bacterie weinig kans zich te ontwikkelen. Vooral warmwaterleidingen zijn de besmettingsbronnen. Als er warm water getapt wordt koelt het water in de leiding langzaam af en is de temperatuur in de leiding voor de bacterie erg gunstig. De bacterie groeit eigenlijk in het 'oude' water.
Om de bacterie te verwijderen uit het leidingsysteem zou je voor het douchen eerst je leidingen moeten doorspoelen, een vuistregel hiervoor is één minuut doorspoelen op ruim zeventig graden voor iedere meter leiding, geteld vanaf het apparaat waarmee het water wordt verwarmd. De Legionella zit aan de binnenkant van de leiding in een 'slurrie'. Als een waterleiding lang in gebruik is groeien er aan de binnenkant protozoën (oerdiertjes), waarin de bacterie huist. Koperen leidingen blijven het schoonst, de koperionen remmen een beetje de ontwikkeling van de Legionella, polyester leidingen geven meer kans op bacteriegroei. Warmwaterapparaten dienen daarom ruim boven de zeventig graden te zijn afgesteld.
bron: http://www.snijderfiltertechniek.nl/legionella.html

Een kraan die warm en koud water levert, en waar voor het laatst warm water door is gestroomd voordat deze uit ging voor een langere tijd, kan in theorie dus legionella bevatten...
pi_21503336
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 10:06 schreef innovative het volgende:
Legionella lijkt mij sterk qua incubatietijd, maar ik heb even internet doorgespit, en het is wél mogelijk dat legionella ontstaat in gewoon drinkwater.
[..]

bron: http://www.snijderfiltertechniek.nl/legionella.html

Een kraan die warm en koud water levert, en waar voor het laatst warm water door is gestroomd voordat deze uit ging voor een langere tijd, kan in theorie dus legionella bevatten...
Maar besmet worden gaat niet door het drinken van water dus...
pi_21517197
OK, bedankt allemaal voor de reacties, het gaat inmiddels een stuk beter, de hele dag is er niets op een abnormale manier uitgekomen. Zojuist heeft ze wat witte rijst gegeten en wat boullion gedronken.

Het gaat dus weer beter!

Allen bedankt voor de steun!
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 20:30:33 #39
101582 Lloyd-R-Q
Real Gentleman
pi_21517619
Graag gedaan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')