abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21495031
Goh, zit ik net een docu te kijken, wordt er beweerd dat de Middeleeuwers, en de kerk toen, helemaal niet geloofden in een platte aarde. Men ging gewoon uit van een keurige bol.

Het hele sprookje dat Columbus een conflict zou hebben met de Kerk, omdat die volhield dat de aarde plat zou zijn, is volledig uit de duim gezogen in 1828 door ene meneer Washington Irving, die een deels-fictieve biografie schreef over Columbus.

http://www.bede.org.uk/flatearth.htm

Opmerkelijk, ik dacht altijd dat middeleeuwers incl kerk geloofden in een platte aarde. .
  maandag 23 augustus 2004 @ 21:11:26 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_21495116
Nee hoor, Columbus heeft nooit een conflict met de kerk gehad hierover. In zijn tijd wisten de meeste zeelui al dat de aarde een bol was en zelfs de kerk was min of meer wel overstag. De enige reden dat de kerk zich op de vlakte hield was vanwege het probleem dat bij een ronde aarde de tegenvoeters een probleem zouden hebben bij jezus' terugkomst op aarde. Hoe moesten zij hem dan kunnen zien?

In de Griekse oudheid waren er al geleerden die wisten dat de aarde rond was.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_21495139
Is de aarde bol?
pi_21495183
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 21:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:

en zelfs de kerk was min of meer wel overstag. De enige reden dat de kerk zich op de vlakte hield was vanwege het probleem dat bij een ronde aarde de tegenvoeters een probleem zouden hebben bij jezus' terugkomst op aarde. Hoe moesten zij hem dan kunnen zien?
Er wordt beweerd dat de kerk nóóit heeft geleerd dat de aarde plat was. .
Ze is dus ook niet 'overstag' gegaan.
pi_21495223
een platte bol
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
  maandag 23 augustus 2004 @ 21:16:10 #6
66444 Lord_Vetinari
pi_21495241
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 21:13 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Er wordt beweerd dat de kerk nóóit heeft geleerd dat de aarde plat was. .
Ze is dus ook niet 'overstag' gegaan.
Jawel hoor, dat heeft ze wel. Maar gelukkig niet lang. Het bewegen van de aarde om de zon, dat is een heel ander verhaal. Dat heeft men heel lang volgehouden.
pi_21495367
En Galileo Galilei dan?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_21495405
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 21:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Jawel hoor, dat heeft ze wel.
Bron? Ik zit al te googlen. .
quote:
Maar gelukkig niet lang. Het bewegen van de aarde om de zon, dat is een heel ander verhaal. Dat heeft men heel lang volgehouden.
Yep, Galileo, Keppler, etc.
Dat ging erom of de aarde in het middelpunt stond of niet, en niet om de vorm van de aarde.
  maandag 23 augustus 2004 @ 21:23:59 #9
66444 Lord_Vetinari
pi_21495445
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 21:20 schreef Kogando het volgende:
En Galileo Galilei dan?
Wat is daarmee? Die had een conflict over het bewegen van de aarde en de plaats in het heelal. Niet over de vorm.
  maandag 23 augustus 2004 @ 21:26:09 #10
14827 Kogando
Modelprutser
pi_21495501
Ohja.. ik dacht altijd dat hij degene was die beweerde dat de aarde rond was en daarom onthoofd werd. Maar hij blijkt dus te hebben beweerd dat de aarde om de zon draaide.
  maandag 23 augustus 2004 @ 21:27:54 #11
66444 Lord_Vetinari
pi_21495546
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 21:26 schreef Kogando het volgende:
Ohja.. ik dacht altijd dat hij degene was die beweerde dat de aarde rond was en daarom onthoofd werd. Maar hij blijkt dus te hebben beweerd dat de aarde om de zon draaide.
En onthoofd is ie ook al niet. Hij stierf gewoon in zijn bed.
pi_21495682
alleen de bijbel doet deze bewering

Openbaring 7

1 En na dezen zag ik vier engelen staan op de vier hoeken der aarde, houdende de vier winden der aarde, opdat geen wind zou waaien op de aarde, noch op de zee, noch tegen enigen boom.
  maandag 23 augustus 2004 @ 21:37:56 #13
14827 Kogando
Modelprutser
pi_21495807
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 21:33 schreef het_fokschaap het volgende:

Openbaring 7

1 En na dezen zag ik vier engelen staan op de vier hoeken der aarde, houdende de vier winden der aarde, opdat geen wind zou waaien op de aarde, noch op de zee, noch tegen enigen boom.
Dus de aarde is ook nog vierkant..
pi_21495989
Een vierkante platte bol ja

Maar zoals al eerder gezegd, de oude Grieken wisten al dat de aarde een bol was. Grote opschudding was er in de middeleeuwen toen Copernicus, en later Galileo, beweerden dat de Aarde niet het centrum van het universum was, maar gewoon om de zon draaide.
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
  maandag 23 augustus 2004 @ 22:20:57 #15
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_21496681
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 21:33 schreef het_fokschaap het volgende:

Openbaring 7

Ik denk niet dat je er vanuit kan gaan deze engelen ooit te zien, alleen dat de wind niet meer waaien zal. What will you do, when the wind doesn't blow anymore
pi_21496703
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 21:45 schreef ChillyWilly het volgende:
Een vierkante platte bol ja

Maar zoals al eerder gezegd, de oude Grieken wisten al dat de aarde een bol was. Grote opschudding was er in de middeleeuwen toen Copernicus, en later Galileo, beweerden dat de Aarde niet het centrum van het universum was, maar gewoon om de zon draaide.
Dat was eerder in de Renaissance dan in de Middeleeuwen. Bovendien heeft Copernicus alleen beweerd dat de aarde om de zon draaide; Galileo pas toonde aan dat de zon evenmin het centrum van het universum is.
  maandag 23 augustus 2004 @ 22:28:22 #17
81237 releaze
best of both worlds
pi_21496842
hmm.. dan zal de kerk dus ook pas zo'n..hoeveel was het 150 jaar geleden, voor het eerst hebben toegegeven dat de aarde NIET het centrum van het universum was? Ik dacht dat ze pas 150 geleden hadden toegegeven dat de aarde rond was.. althans, zo heb ik het op school geleerd..
pi_21496968
Volgens mij hebben ze het pas in 1992 toegegeven.
pi_21497035
Als het over Middeleeuwers gaat, gaat het vaak natuurlijk over de mensen die in de boeken terecht zijn gekomen: Kerklieden, wetenschappers, vorsten, etcetera. Wat het 'gewone' volk dacht, hoeft daar niet mee in overeenstemming te zijn.
pi_21498918
Het 'gewone volk' kon ook op een hoge heuvel of kerktoren klimmen, en ineens een stukje verder over de horizon kijken. .

't Was in ieder geval wel een leuke docu (met Terry Jones), waaruit bleek dat in de Middeleeuwen de kerk juist pro-wetenschap was.
pi_21502492
De aarde is rond.. als een pannekoek
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 09:39:46 #22
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_21502586
Sommige (vroeg-)middeleeuwse kaartmodellen, zoals onderstaande TO-kaart, laten wel een platte aarde zien. Maar dat moet je eigenlijk zien als een onbeholpen poging om een bolvorm op een plat vlak weer te geven.

Bovendien was zo'n kaart niet bedoeld als weergave van de werkelijke aarde, maar als symbool van de symmetrie en ordening die god aan de wereld zou hebben gegeven.
Maar als je nu zo'n kaart ziet, kun je inderdaad denken dat de middeleeuwers dachten dat de aarde plat was.
pi_21504053
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 09:39 schreef Frollo het volgende:
Maar als je nu zo'n kaart ziet, kun je inderdaad denken dat de middeleeuwers dachten dat de aarde plat was.
Da's dan niet erg slim, want hedendaagse kaarten zijn ook nog steeds afgebeeld op een plat vlak.
pi_21504118
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 11:12 schreef Monidique het volgende:

[..]

Da's dan niet erg slim, want hedendaagse kaarten zijn ook nog steeds afgebeeld op een plat vlak.
Alleen dan in het vierkant, in plaats van rond.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_21504149
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 11:15 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Alleen dan in het vierkant, in plaats van rond. :')
Soms en soms weer niet.

Maar goed, is het dan snugger om te denken dat de mens uit de vroeg-éénentwintigste eeuw geloofde dat de Aarde eigenlijk een plat vierkant was? Nee, niet slechts op basis van zo'n kaart, lijkt mij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')