abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 augustus 2004 @ 15:29:04 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_21486963
Een geweldig boek, dat nog geen eigen topic heeft. Was het eerste boek van Neal Stephenson dat ik las. Sindsdien ben ik verkocht van hem, en dit boek.
Hier is een stuk te lezen trouwens
http://www.cryptonomicon.com/text.html
Geweldig verhaal over de rijkdom, de queste voor schatten, de slag om de noordatlantische oceaan, de oorlog in de pacific, het breken van codes en gewoon een te gekke thriller.
Wat vinden jullie?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 23 augustus 2004 @ 15:43:04 #2
48996 ed_reeb
vroem vroem vrrrooeeeeeeem
pi_21487251
op zich wel een gaaf boek, maar er zitten wat "langzame stukken" in
beer
  maandag 23 augustus 2004 @ 16:28:27 #3
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_21488179
Ik heb het bijna uit (vanavond vroeg naar bed ) en vind het een geweldig boek!
Alleen jammer dat de vertaling wat zwak is. Misschien over een tijd de Engelse paperback kopen en 'm herlezen.
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
pi_21489587
Ik moet bekennen dat ik het boek (Engelse versie overigens) al een hele tijd op de plank heb liggen, maar er nog steeds niet aan toegekomen ben . Pratchett en Banks 'dringen telkens voor' . Binnenkort moet ik er toch maar eens voor gaan zitten.

Overigens is 'Snow Crash' van Stephenson ook heel erg aan te raden.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:31:02 #5
45206 Pietverdriet
pi_21489718
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 16:28 schreef Phaedrus het volgende:
Ik heb het bijna uit (vanavond vroeg naar bed ) en vind het een geweldig boek!
Alleen jammer dat de vertaling wat zwak is. Misschien over een tijd de Engelse paperback kopen en 'm herlezen.
Als je het in het engels kan lezen moet je dat altijd doen vind ik, ik lees zoveel mogelijk de originele taal, zover ik die beheers, vertalingen zijn geen verbetering imho
  maandag 23 augustus 2004 @ 17:31:50 #6
45206 Pietverdriet
pi_21489736
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 17:25 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Ik moet bekennen dat ik het boek (Engelse versie overigens) al een hele tijd op de plank heb liggen, maar er nog steeds niet aan toegekomen ben . Pratchett en Banks 'dringen telkens voor' . Binnenkort moet ik er toch maar eens voor gaan zitten.

Overigens is 'Snow Crash' van Stephenson ook heel erg aan te raden.
Vond snow crash goed, maar Cryptonomicon beter
:-)
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 15:16:36 #7
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_21509611
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 17:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je het in het engels kan lezen moet je dat altijd doen vind ik, ik lees zoveel mogelijk de originele taal, zover ik die beheers, vertalingen zijn geen verbetering imho
Gedeeltelijk mee eens. Je moet dan namelijk wel de originele taal dermate goed beheersen dat er voor jou minder verloren gaat dan wanneer je de vertaling zou lezen. En dat gaat voor weinig mensen op vrees ik. Tenzij de vertaling behoorlijk slecht is natuurlijk...

In het geval van Cryptonomicon had ik geen keus: het was een cadeau.
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 16:14:23 #8
45206 Pietverdriet
pi_21511096
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 15:16 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

Gedeeltelijk mee eens. Je moet dan namelijk wel de originele taal dermate goed beheersen dat er voor jou minder verloren gaat dan wanneer je de vertaling zou lezen. En dat gaat voor weinig mensen op vrees ik. Tenzij de vertaling behoorlijk slecht is natuurlijk...

In het geval van Cryptonomicon had ik geen keus: het was een cadeau.
hoe meer engelse werken je leest, hoe beter je engels wordt natuurlijk.
:-)
Ik moet echter toegeven dat zowel mijn engels als duits zodanig zijn, dan als ik het met mensen spreek, zij niet horen dat ik een Nederlander ben, en lezen doe ik het net zo makkelijk.
Heb alleen een probleem met schrijven in alle talen, ben nogal woordblind.
pi_21511218
Leg eens uit waarover het gaat, als je wilt? (Je noemde wat steekwoorden maar ik ben benieuwd naar wat meer details.) Ik ben ook weer wat aan het lezen de laatste tijd, en ik zag dat je hem in een adem noemde met Eco. Ik ben benieuwd. .
Wittgenstein
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 16:39:32 #10
45206 Pietverdriet
pi_21511785
Het is een thriller die zich op een aantal verhaal/tijdslijnen afspeelt.
De tweede wereldoorlog, in de states, engeland, duitsland, atlantische oceaan. Pacific
Heden, Pacific en VS
Het gaat over de Enigma codes, en het belang van codes in WW2 en het kraken ervan. Over het belang van codes in internet bankieren, en de waarde van geld.
Het gedeelte in ww 2 speelt zich met verschillende hoofpersonen op verschillende plaatsen af, je hebt de (verschillende) code verhaal lijnen, en een verhaal lijn over een japanse goud schat, die de centrale banken van oa de filipijnen en Indonesie hebben leeg gehaald.
verder is er de verhaal lijn in het heden over een stel lui die een eigen virtuele valuta willen opzetten om een echte internet cash te creeren. Het is een vreselijk spannende techno thriller, geschreven door iemand die verdomt goed weet (voor een keer) waar ie het over heeft.
Alle verhaallijnen lopen paralel door het boek, en komen aan het eind samen.
Ik hoop dat mijn korte samen vatting (vrijwel zonder spoilers) een beetje recht doet aan het verhaal. Het zit vol humor, spanning en zowaar een (klein beetje) romantiek.
Goed om er bij te lezen is "the code book" van Simon Sing om het belang van codes en cryptografie te begrijpen en waarom de enigma codes kraken zo belangrijk was voor het winnen van de slag om de noord atlantische oceaan. Zonder deze te kraken, en de slag tussen de duikboten en de konvooien hadden de gealieerden namelijk de tweede wereldoorlog niet gewonnen.
pi_21511961
Klinkt hardstikke goed! Ik vind het belangrijk dat een schrijver boven de stof staat, als het ware. (Brown valt voor mij heel hard af, ik heb het boek ook meteen aan iemand cadeau gedaan.) Het klinkt veelbelovend in ieder geval, ik ga er meteen morgen in beginnen (of zodra ik hem kan lenen).
Wittgenstein
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 16:52:03 #12
45206 Pietverdriet
pi_21512113
Enne, koekepan, lees hem in het engels als dat gaat.
pi_21512348
Natuurlijk gaat dat. .

(Sorry, mijn trots te na om dit onvermeld te laten.)
Wittgenstein
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 17:04:23 #14
45206 Pietverdriet
pi_21512440

Heb de vertaling niet gelezen, wil dat geeneens, maar het engels dat een van de hoofdpersonen wordt gebruikt ( een US Marinier) overleeft geen enkele vertaling ongeschonden.
pi_21512742
Kan het me zo voorstellen! Dat geldt ook zo voor het Engels van Dean Moriarty in On the Road:

"Why, Sa-a-al!" said Dean. "Well now - ah - ahem - yes, of course, you've arrived - you old sonumbitch you finally got on that old road. Well, now, look here - we must - yes, yes, at once - we must, we really must! ..."

Nou ja, je moet het boek gelezen hebben natuurlijk, maar je kunt soms wel zeggen dat het talent van een schrijver af te meten is aan de onvertaalbaarheid van zijn romans. (Om eens een cliché om te keren.)
Wittgenstein
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 17:23:59 #16
45206 Pietverdriet
pi_21512893
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 17:17 schreef Koekepan het volgende:
Kan het me zo voorstellen!
snip
Nou ja, je moet het boek gelezen hebben natuurlijk, maar je kunt soms wel zeggen dat het talent van een schrijver af te meten is aan de onvertaalbaarheid van zijn romans. (Om eens een cliché om te keren.)
lees dit maar eens, stond trouwens ook in de OP
http://www.cryptonomicon.com/text.html
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 17:33:13 #17
45206 Pietverdriet
pi_21513106
voor de fans van neal stephenson, er staat een geweldig artikel van hem online bij de Wired:
http://www.wired.com/wire(...)=1&topic=&topic_set=
als je het online wilt lezen
http://www.wired.com/wired/archive/4.12/ffglass_pr.html
als je het wilt printen
Is een reportage over het aanleggen van intercontinentale telecom kabels, en de geschiedenis daarvan.
Aanrader!
pi_21513126
Je bedoelt Shaftoe dus? Maar eh, leuk! hij lijkt z'n research inderdaad wel aardig te hebben gedaan, zo te lezen. Veelbelovend!
Wittgenstein
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 15:51:35 #19
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_21599707
uitstekend boek inderdaad. Enoch root is een extreem cool figuur. Een van mijn favouriete boeken, en een geweldige schrijver.
Widening the bell curve.. one step at a time
  dinsdag 21 september 2004 @ 15:47:03 #20
45206 Pietverdriet
pi_22106406
Zijn baroque cycle komt trouwens met een deel 3
The Baroque Cycle van Neal Stephenson
pi_22140359
Is het science fiction?
Helpt waar hij kan!
  woensdag 22 september 2004 @ 22:50:23 #22
45206 Pietverdriet
pi_22140673
quote:
Op woensdag 22 september 2004 22:38 schreef NoSigar het volgende:
Is het science fiction?
Is wat SF?
pi_22159789
Een boek met de titel Cryptonomicon (Ken je dat? Heb ik veel goeds over gehoord ).
Ik las zoiets ergens dacht ik, maar wat ik hier lees doet me niet echt aan sf denken.
Helpt waar hij kan!
  donderdag 23 september 2004 @ 21:48:21 #24
45206 Pietverdriet
pi_22161126
Nou, ligt er aan hoe je SF definieerd, zou het echter niet zo willen noemen. Denk dat iemand anders het zo alleen indeeld omdat de schrijver ook SF geschreven heeft en dat het daarom SF moet zijn? Ofzo?
pi_22161275
Kan, ik weet er weinig van eerlijk gezegd. Na het lezen van jouw verhalen over dit boek zocht ik wat op internet en stuitte op een oude recensie uit de Groene Amsterdammer. Volgens mij heb ik het daarvandaan.

Hier is dat stuk: http://www.groene.nl/2001/0133/gk_cryptonomicon.html

De eerste zin begrijp ik al niet goed, geloof ik:

"Bij gebrek aan objectieve antwoorden op vragen over de geschiedenis groeit het belang van fictieteksten als historiografie."
Helpt waar hij kan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')