abonnement Unibet Coolblue
pi_21477504
Inderdaad, West-Afrikanen hebben veelal een hoog percentage fast-twitch spiervezels wat een bijdrage levert aan de explosiviteit. Echter het torso van een gemiddelde West-Afrikaan en de longinhoud zijn relatief kleiner dan die van de gemiddelde Europeaan. Veel blanke zwemmers hebben daarbij een bovenlichaam dat de vorm heeft van een surfplank en samen met de grotere longinhoud hebben zij dus wel degelijk een groter drijfvermogen. Hierdoor zullen blanken waarschijnlijk wel een kleine voorsprong houden in het zwemmen.

Andere disciplines waarin de blanke European van nature beter presteert dan de zwarte Afrikaan zijn krachtsporten, zoals worstelen en gewichtsheffen. Door het koude Europese klimaat heeft de evolutie ervoor gezorgd dat de mens aldaar een gezet lichaamstype ontwikkelde; een groot en gespierd licaam, vooral het bovenlichaam, met relatief kleine armen en benen. Dit lichaamstype is voordelig in sporten waar de nadruk meer ligt op pure kracht dan op snelheid (explosiviteit).
pi_21477716
Uiteindelijk moet iedereen hard werken om te presteren. Hoe getalenteerd je ook bent of welke genetische voorsprong je ook hebt het gaat uiteindelijk om de inzet. Ben je wat minder bevoordeelt dan moet je een schepje extra geven. Topsport is wordt niet gevormd door gemiddelden maar door extremen.

P.S. Worstelen is geen pure krachtsport.
  maandag 23 augustus 2004 @ 01:25:25 #78
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_21477768
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 01:00 schreef Aetius het volgende:
Inderdaad, West-Afrikanen hebben veelal een hoog percentage fast-twitch spiervezels wat een bijdrage levert aan de explosiviteit. Echter het torso van een gemiddelde West-Afrikaan en de longinhoud zijn relatief kleiner dan die van de gemiddelde Europeaan. Veel blanke zwemmers hebben daarbij een bovenlichaam dat de vorm heeft van een surfplank en samen met de grotere longinhoud hebben zij dus wel degelijk een groter drijfvermogen. Hierdoor zullen blanken waarschijnlijk wel een kleine voorsprong houden in het zwemmen.

Andere disciplines waarin de blanke European van nature beter presteert dan de zwarte Afrikaan zijn krachtsporten, zoals worstelen en gewichtsheffen. Door het koude Europese klimaat heeft de evolutie ervoor gezorgd dat de mens aldaar een gezet lichaamstype ontwikkelde; een groot en gespierd licaam, vooral het bovenlichaam, met relatief kleine armen en benen. Dit lichaamstype is voordelig in sporten waar de nadruk meer ligt op pure kracht dan op snelheid (explosiviteit).
En toch vraag ik mij af of dat surplus aan explosiviteit op de korte zwemnummers (50 m vrij bv) geen voordeel zou kunnen opleveren ( ttz , meer voordeel oplevert dan hun mindere drijfcapaciteit als nadeel geeft)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_21477991
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 01:21 schreef sampoo het volgende:
Uiteindelijk moet iedereen hard werken om te presteren. Hoe getalenteerd je ook bent of welke genetische voorsprong je ook hebt het gaat uiteindelijk om de inzet. Ben je wat minder bevoordeelt dan moet je een schepje extra geven. Topsport is wordt niet gevormd door gemiddelden maar door extremen.

P.S. Worstelen is geen pure krachtsport.
In een tijd waarin het in zeer competatieve topsport draait om honderdsten van seconden kan een klein genetisch voordeel het verschil maken. Ik ben het echter met je eens dat inzet en tal van andere factoren een even belangrijke invloed op de prestaties hebben.

De wet der gemiddelden geldt trouwens ook voor extremen. In een door blanken gedomineerde sport zullen er meer blanke "extremen" zijn.
pi_21478027
Tsja waarom winnen negers altijd de 100 meter sprint...............kheb wel een idee.
0800-0227789
pi_21478079
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 23:32 schreef Dentist het volgende:
In tegenstelling tot jouw 'redenatie' is dit geen mening, maar de conclusie van een wetenschappelijk onderzoek, dat onder andere is getoetst op validiteit. Er zijn overigens wereldwijd talloze van deze onderzoeken die dit feit (het fysieke verschil tussen 'rassen' en hun relatie tot sport) ondersteunen.
Wetenschappelijk onderzoek moet je ook kritisch bekijken. Een interpretatie daarvan is altijd mogelijk.
quote:
4. There are obvious physical differences between populations living in different geographic areas of the world. Some of these differences are strongly inherited and others, such as body size and shape, are strongly influenced by nutrition, way of life, and other aspects of the environment. Genetic differences between populations commonly consist of differences in the frequencies of all inherited traits, including those that are environmentally malleable.
bron : American Journal of Physical Anthropology, vol. 101, pp 569-570, 1996
Er wordt gesproken over verschil in populaties. Ik stel dat gemiddelden geen goede maatstaaf is voor het potentieel van negers in de zwemsport. Als de standaarddeviatie van de ene populatie bijvoorbeeld verschilt van de andere dan zou een gemiddeld lagere geschiktheid geen punt zijn. Verder wordt er ook gesteld dat ook een hoop verschillen niet genetisch bepaald zijn. Dit zijn kanttekeningen die ik bij het lezen van een paar regels kan opnoemen. Onderzoekers moeten iets te melden hebben en willen maar al te vaak te kortzichtig te werk gaat. Als jij dan ook alleen maar de conclusie leest wat enkel een interpretatie is van de onderzoekers over het eigen onderzoek is
quote:
Daar komt nog bij dat elke theorie, per definitie, zijn uitzonderingen in de praktijk heeft. Dat is allemaal te verantwoorden binnen een wetenschappelijk onderzoek en geen enkele reden om het resultaat van het onderzoek in twijfel te trekken (dat gebeurt pas als de afwijkingen statistisch gezien te groot worden).
Ik geloof best dat de gemiddelde blanke beter zwemt dan de gemiddelde neger maar als je de beste 10 negers en de beste 10 blanken op aarde neemt en men ze allemaal een goede training geeft dan zou het best kunnen dat de negers de overhand hebben. Een beetje in de trant van dat de meeste Afrikanen zijn arm maar de rijkste Afrikaan zou de rijkste man van de wereld kunnen zijn.
quote:
Overigens heeft de hoeveelheid mensen die een sport wil bedrijven weinig te maken met de reden van succes. Het gaat erom of de persoon aanleg voor iets heeft. Daar begint het mee, zonder aanleg zul je nooit een topatleet worden. Mét aanleg heb je een kleine kans om dat te worden, maar pas dan komt wilskracht en trainingsarbeid erbij kijken.
Hoe wil jij ontdekken of je wel of niet aanleg hebt? Ik kan aanleg hebben voor worstelen maar als ik dat nooit nastreef dan zal ik dat ook nooit te weten komen. Wordt Pietje uit Nederland olympisch kampioen worstelen dan zal het een voorbeeldfunctie geven waardoor ik en veel andere Nederlanders zich meer gaan inleven met het worstelen en zodoende doordat er meer de sport bedrijven zal je meer succes krijgen. Je wilt toch bevoorbeeld niet stellen dat de gemiddelde Japanner een goede bouw heeft om bijvoorbeeld goed te scoren in de open klasse Judo?
quote:
Maar goed, dit was m'n laatste post in dit topic.. Op het moment dat wetenschappelijk onderbouwde feiten worden afgedaan als een 'mening', zeker met de redenatie die erop volgt, dan heeft het weinig zin om hierop door te gaan.
Je redenatie klopt maar het is wat mij betreft niet relevant voor de gestelde hypotese.

Zoals er niet zoiets is als DE blanke of DE chinees is er ook niet zoiets als DE neger. Je kan twee "negers" nemen die genetisch veel meer verschillen dan het verschil van een willekeurige neger en blanke. Als je dit niet snapt dan kan ik begrijpen dat je mijn kijk op de zaken niet kan vatten.
pi_21478232
quote:
Op maandag 23 augustus 2004 01:44 schreef Aetius het volgende:

[..]

De wet der gemiddelden geldt trouwens ook voor extremen. In een door blanken gedomineerde sport zullen er meer blanke "extremen" zijn.
Het punt is dat de zwemsport minder gedomineerd wordt door blanken dan bijvoorbeeld de paardensport en daar zou je niet echt van een genetisch voordeel kunnen spreken. Ik stel dat op het moment dat er meer zwarten geintresseerd raken in zwemmen en de mogelijkheden beter worden dan zal er ook meer succes zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')