Ik heb zelf een instructeurscursus gevolgd in krav maga , heb het nog nie helemaal gehaald maar ben al weer bezig voor volgende ronde.
Persoonlijk heb ik een hekel aan politiek. Ook vind ik het vergelijken van vechtsporten meestal appels met peren vergelijken. Vandaar dat ik er liever niet op in ga wat nou het beste is. Uiteraard prijs ik krav maga om de practische zelfverdedigingstechnieken en zo. Maar vergeet niet de waarde die andere vechtsporten kunnen hebben op zowel zelfverdedigingsgebied als andere aspecten in het leven zoals cultuur, sociale omgang in de vereniging etc. Elke vechtsport kan gigantisch veel voor mensen betekenen . Als je ontzettend hecht aan de oude japanse cultuur en kata's en vormen en zo, dan is het niet zinvol om krav maga te gaan doen alleen voor zelfverdediging. Dat is hetzelfde als voetbal met volleybal vergelijken.
Het feit dat krav maga wordt gegeven aan politie,beveiliging en militaire eenheden in Israel en daarbuiten zie ik als een groot voordeel omdat de technieken zo in de praktijk voldoende getest en ge-evalueerd worden. Ook wordt het aan beroeps en doelgroepen aangepast.
Ook is het redelijk beperkt waardoor je een aantal dingen goed leert uitvoeren ipv een hele boel verschillende technieken een beetje of redelijk leert.
we hebben liever 1 oplossing voor 10 problemen dan andersom.
Op de cursus kwamen we zelf met dingen en als de instructeur het niet wist werd het uitgezocht en kwam hij er later op terug. Het systeem ontwikkelt zich duidelijk en de technieken veranderen ook als blijkt dat iets niet goed werkt.
Ik denk niet dat je krav maga met een andere vechtsport moet proberen te vergelijken.
Ik zou niet weten wat er op lijkt. Aikido iig in de verste verte niet.
Wat betreft agressieve mannetjes, dat zal jouw persoonlijke opvatting zijn. Ik heb zelf goede ervaringen met krav maga leraren en studenten.
Wel voer je de technieken vaak op een redelijk agressieve manier uit.
Laten we onthouden dat je zelfverdediging traint en vaak traint op gevaarlijke situaties waarin je zelfs vecht voor je leven. Dan red je het niet met een wijzende vinger en een aai over zijn bol.
MIjn instructeur (eyal yanilov,
www.krav-maga.com) heeft dondersgoed uitgelegd waar zelfverdediging ophoudt en je te ver gaat als je doorgaat.
Als een instructeur dat niet uitlegt ligt het niet aan het systeem maar aan de instructeur.
Verder heb ik van Nederlandse instructeurs niet echt les gehad en wil ik daar niet over oordelen.
Wat ik gezien heb tot dusver van de lessen in Den Haag waar ik gekeken heb, was wel gecontroleerd en absoluut niet te agressief.