abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21447581
Hoi,
Ik vroeg me dus af of er hier meiden zijn die het moeder-zijn combineren met studeren... Hoe doen jullie dit dan? Stellen jullie je studies uit en gaan jullie werken of hoe gaat dat?

Ik ben hier over aan het nadenken omdat de kans bestaat dat ik ongepland zwanger ben (ik ben 19 en studeer nog). Ik ben ergens een pilletje vergeten te nemen en heb nu dus buikpijn enzo... (eigenlijk ben ik nogal ongerust, maar panikeren doe ik pas als het zeker is)

Ik zou dus graag ervaringen hiermee willen horen, want het lijkt me toch erg moeilijk om toch te blijven studeren (en soms tegelijk te werken) en een baby te verzorgen hebben....
Bedankt alvast voor jullie tijd

Griet
If you obey all the rules, you miss all the fun! :P
pi_21447607
Toekomst!
Knappe jongen die dit nog kan onderschatten.
pi_21447871
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2004 17:40 schreef DJ-Maurits het volgende:
Toekomst!

't Lijkt me lastig, maar als je genoeg hulp krijgt van bijvoorbeeld je ouders of vriend(financiën, oppas tijdens college) moet het wel te doen zijn.
pi_21447988
Vriendin van mij doet dat ook, ze is nu 20, heeft een kindje van 3 a 4 jaar, maar ze doet gewoon nog HBO MER.

Ouders of vrienden passen op, als zij naar school is.

edit: voltijd
Every culture is different. Respect and try to learn it.
  zaterdag 21 augustus 2004 @ 17:58:30 #5
43792 Miguel
No Hay Igual!
pi_21447990
Ja als je wilt studeren kun je dat maar net betalen als je de rest van je vrije tijd werkt... Het lijkt me dat dit niet te combineren is met een studie Indien echt zwanger raad ik je alleen aan om de abortus niet te laten plegen bij dezelfde kliniek als die vrouw uit Engeland
pi_21448016
Is goed te doen, maar dan wel in deeltijd. Ik heb in deeltijd mijn hbo studie afgemaakt en 70% van de studenten die dat deden hadden een kind(eren). In deeltijd kan je ook in 4 jaar afstuderen, maar de studie is veel flexibeler en beter naar je hand te zetten qua planning.

Maar ik zou me pas hierover zorgen gaan maken als daadwerkelijk blijkt dat je zwanger bent.
Installing a new program will always screw up at least one old one.
  zaterdag 21 augustus 2004 @ 18:15:37 #7
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_21448319
quote:
[b]
Maar ik zou me pas hierover zorgen gaan maken als daadwerkelijk blijkt dat je zwanger bent.
Als je er nu nog de tijd voor hebt om er "zonder paniek" er over na te denken, is denk ik stukken prettiger.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_21448454
Ik weet niet of het overal is, maar hier in Groningen heeft de universiteit een aantal plaatsen voor kinderopvang voor kinderen van studenten..
Zo wordt je toch in staat gestelt om door te studeren..
Hoe dat verder zit weet ik niet, maar ik wilde je iig dit even laten weten...

Het zou mij niets verbazen als andere universiteiten hetzelfde hebben..
Je zal het vast niet meer fulltime kunnen doen, maar het is te doen..

Ik ken iemand die 3 kinderen heeft, en lerarenopleiding biologie doet... Ergens tijdens die "opleiding"(het is zeg maar een jaar of 2 na je studie) heeft ze haar derde kind gekregen...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zaterdag 21 augustus 2004 @ 19:42:29 #9
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_21449924
Ik ken meerdere mensen die een studie gedaan hebben in de periode dat ze kinderen kregen. Het is zeker mogelijk. Misschien dat je parttime studeren met fulltime studeren af kan wisselen?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Vis een optie? zaterdag 21 augustus 2004 @ 19:47:53 #10
70532 loveli
N
pi_21450042
Een vriendin van me is afgestudeerd (geneeskunde) terwijl ze 2 kinderen had. Haar studievertraging was korter dan anderhalf jaar. Inmiddels heeft ze er 3 en is ze aan het promoveren.
Enne... je weet wat de gevolgen van seks kunnen zijn, dus nadenken onder verantwoordelijkheid en de gevolgen kan echt geen kwaad.
crap in = crap out
  zaterdag 21 augustus 2004 @ 20:30:37 #11
39446 303
(C) Roland
pi_21451331
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2004 18:15 schreef kless het volgende:

[..]

Als je er nu nog de tijd voor hebt om er "zonder paniek" er over na te denken, is denk ik stukken prettiger.
Je hebt nog 9 maanden

Nee, even serieus. Als je parttime gaat studeren kan je ook lessen gedurende de voltijd volgen (althans, bij mijn opleiding). Praat er eens over met je dekaan een dezer dagen.
Installing a new program will always screw up at least one old one.
pi_21465247
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2004 17:58 schreef Miguel het volgende:
Ja als je wilt studeren kun je dat maar net betalen als je de rest van je vrije tijd werkt... Het lijkt me dat dit niet te combineren is met een studie Indien echt zwanger raad ik je alleen aan om de abortus niet te laten plegen bij dezelfde kliniek als die vrouw uit Engeland
Jij gaat ervan uit dat ik indien zwanger abortus wil laten plegen. Ik heb deze topic net gepost omdat ik géén abortus wil plegen. Voor de rest heb ik een erg stabiele relatie van 2 jaar en 3 maanden met een jongen die 27 is, maar momenteel werkloos is. We willen binnen korte termijn gaan samenwonen.

Mijn kinderwens is zowiezo heel groot, maar natuurlijk was het niet de bedoeling om er al aan te beginnen voordat ik werk had.
  zondag 22 augustus 2004 @ 15:16:59 #13
55900 GM
vind ik dan toch
pi_21465368
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 15:11 schreef diawlke het volgende:

[..]

Jij gaat ervan uit dat ik indien zwanger abortus wil laten plegen. Ik heb deze topic net gepost omdat ik géén abortus wil plegen. Voor de rest heb ik een erg stabiele relatie van 2 jaar en 3 maanden met een jongen die 27 is, maar momenteel werkloos is. We willen binnen korte termijn gaan samenwonen.

Mijn kinderwens is zowiezo heel groot, maar natuurlijk was het niet de bedoeling om er al aan te beginnen voordat ik werk had.
Mocht je inderdaad zwanger zijn, dan vind ik dat een dapper keuze van je. Het lijkt mij erg moeilijk om studie en een pasgeboren kind te combineren, maar ik heb al diverse posts gezien dat het niet onmogelijk is. Hoofdzaak is natuurlijk wel dat je vriend je daar OOK in steunt.
"IK HEB GEMERKT DAT JE HET LEVEN HET BEST KUNT NEMEN ZOALS HET OP JE AF KOMT
Dat lijkt me hoogst onverantwoordelijk.....
MIJ IS HET ALTIJD GOED BEVALLEN"
pi_21465392
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2004 19:47 schreef loveli het volgende:
...
Enne... je weet wat de gevolgen van seks kunnen zijn, dus nadenken onder verantwoordelijkheid en de gevolgen kan echt geen kwaad.
Ik neem al 4 of 5 jaar de pil zonder problemen. Nu is er iets mis gegaan omdat ik in de eerste week eentje ben vergeten. Dat wil zeggen dat als je 7 dagen ervoor nog seks hebt gehad, dit een risico kan zijn. Erna hebben we veilig gevreën; maar van daar voor is er dus nog een kans dat het raak was.
Nu zal die kans wel zo groot niet zijn, maar ik vertrouw zowiezo niet te erg op hormonen. Ik was eigenlijk van plan om over een maand een spiraaltje te laten zetten.

Ik neem ook de volledige verantwoordelijkheid van deze nalatigheid. Daarom wil ik ook geen abortus plegen, omdat dit tegen mijn overtuigingen in gaat. (ik ben niet in het algemeen tegen abortus, maar in dit geval wel)
pi_21465834
Ikzelf heb dus geen kinderen (nee, dat zou d'r nog aan ontbreken zeg ) maar ik ben dus wel zo'n kind. Mijn moeder werd met 21 zwanger, en ik werd geboren toen zij net 22 was. Zij heeft de wiskundefaculteit aan de universiteit afgemaakt in de 2 jaar na mijn geboorte. Heel veel vrouwen in Rusland deden dat rond die tijd zo. Ze heeft er overigens geen spijt van, ze heeft er alleen spijt van dat ze met m'n vader toen getrouwd is, ze was liever alleen geweest.

M'n oma's zorgden later voor mij, toen ik 2 of zo was totdat ik een jaar of 8 was. Ik ging pas naar school toen ik 7 was en ik was te ziek voor kindergarten.
En daarvoor kon mijn moeder met de universiteit afspraken maken waardoor ze alles wat kon buiten de universiteit heeft gedaan, thuis, als een soort huiswerk.

Tja en hier in Nederland... je krijgt natuurlijk extra studiefinanciering... Je kunt veel opleidingen in deeltijd doen (al heb je dan volgens mij geen recht op studiefinanciering), een bachelor duurt dan wel 6 jaar, maar goed. En verder, ja de ouders natuurlijk, enneh de vader, wat is daarmee? Hij heeft namelijk ook nog ouders, en dat kind is net zo goed een kleinkind van hen als het van jouw ouders een kleinkind is.
pi_21466610
Ik weet dat mijn vriend zijn moeder erg graag kleinkinderen wil, het lijkt zelfs alsof ze het erg vindt dat ze nog moet wachten totdat ik afgestudeerd ben. Zijn vader is onlangs gestorven, maar hij had daar al een tijdje geen contact meer mee (heeft iets met de echtscheiding te maken). Zijn moeder zit trouwens thuis, want ze is op vervroegd pensioen omdat ze een spierziekte heeft (ze is 51). Ik denk wel dat ik bij haar terecht kan voor eventuele opvang ofzo.
pi_21466725
Overigens ligt het ook wel aan het soort onderwijs dat je op je onderwijsinstelling krijgt. Op de uni van Maastricht heb je bijvoorbeeld weinig onderwijsuren, waardoor je veel thuis (of in de bieb) moet doen. Doe je dat thuis, dan kun je dus gewoon bij een kindje zijn. Kost natuurlijk ook tijd, maar het is niet zo dat je er bijna niet bent.

Extra dingen zoals stage en een semester buitenland worden echter wel moeilijk... Jammer, maar zo zit het dan eenmaal.
  zondag 22 augustus 2004 @ 16:51:21 #18
55900 GM
vind ik dan toch
pi_21467144
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:24 schreef diawlke het volgende:
Ik weet dat mijn vriend zijn moeder erg graag kleinkinderen wil, het lijkt zelfs alsof ze het erg vindt dat ze nog moet wachten totdat ik afgestudeerd ben. Zijn vader is onlangs gestorven, maar hij had daar al een tijdje geen contact meer mee (heeft iets met de echtscheiding te maken). Zijn moeder zit trouwens thuis, want ze is op vervroegd pensioen omdat ze een spierziekte heeft (ze is 51). Ik denk wel dat ik bij haar terecht kan voor eventuele opvang ofzo.
Misschien een onnozele vraag, maar is het niet tijd om wat zekerheid te krijgen? Oftewel, een test te doen?
"IK HEB GEMERKT DAT JE HET LEVEN HET BEST KUNT NEMEN ZOALS HET OP JE AF KOMT
Dat lijkt me hoogst onverantwoordelijk.....
MIJ IS HET ALTIJD GOED BEVALLEN"
pi_21467252
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:51 schreef GM het volgende:

Misschien een onnozele vraag, maar is het niet tijd om wat zekerheid te krijgen? Oftewel, een test te doen?
Dat kan nog niet meteen hoor, pas vanaf de dag dat je ongesteld moet worden kan je testen.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  zondag 22 augustus 2004 @ 17:34:55 #20
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_21468095
Ik heb er voor gekozen om verder te studeren.
Ik begin in oktober weer en werk er dan 2 dagen in de week bij, ik heb 1 dag in de week college.
Als ik straks op stage ga dan doe ik dat voor 3 dagen in de week, het duurt allemaal wat langer maar het is in mijn en in haar belang dat ik m'n studie afmaak.
Bij ons helpt de school overigens helemaal niet met kinderopvang et cetera sommige andere hogescholen wel.
pi_21468814
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 16:58 schreef Angeles het volgende:

[..]

Dat kan nog niet meteen hoor, pas vanaf de dag dat je ongesteld moet worden kan je testen.
Inderdaad, ik heb nog een strip pillen om te nemen tot donderdag en dan duurt het tot maandag ongeveer dat ik ofwel een geldige test kan doen ofwel dat ik mijn regels (ten laatste) krijg.
pi_21469530
doe even normaal zeg

[ Bericht 84% gewijzigd door nikky op 22-08-2004 18:54:11 ]
pi_21483092
Mijn zus werd ook zwanger in haar studie tijd. Ze heeft toen een jaar studievrij genomen, het kindje kwam in nov. en is in sep. erop is ze weer verder gegaan met de studie. Haar kindje ging toen naar het kdv of bleef een dagje bij papa thuis. Alhoewel het wel heavy is geweest, heeft ze het allemaal wel gered en heeft ze d´r diploma´s gehaald.
Het voelt goed hè?
A je to!
  zondag 12 september 2004 @ 12:22:06 #24
13857 Nokia3310
the one and only Nokia tune
pi_21898781
Lees dit topic nu pas en ben wel benieuwd, ben je zwanger of niet?
NSJ & Lowlands still on my mind
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')