Dit valt me meteen op. Atheisme is natuurlijk ook een geloof. Het niet bestaan van een god is niet verifieerbaar noch falsifieerbaar. Datzelfde geldt voor de "wetenschappelijke methode" zelf. Gödel heeft dit min of meer gezegd in zijn onvolledigheids stelling. Alle coherente verzamelingen met stellingen is onvolledig, dwz. je hebt altijd een axioma nodig die niet te bewijzen is. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe Gödel zijn stelling dan heeft kunnen bewijzenquote:Op zondag 22 augustus 2004 13:00 schreef TheDeadGuy het volgende:
wetenschap = toetsbaar
geloof = verzinsel
ik zeg hier geloof ik ook niets over atheisme, meer over het verschil tussen iets geloven en iets toetsenquote:Op zondag 22 augustus 2004 18:29 schreef Tup het volgende:
[..]
Dit valt me meteen op. Atheisme is natuurlijk ook een geloof. Het niet bestaan van een god is niet verifieerbaar noch falsifieerbaar. Datzelfde geldt voor de "wetenschappelijke methode" zelf. Gödel heeft dit min of meer gezegd in zijn onvolledigheids stelling. Alle coherente verzamelingen met stellingen is onvolledig, dwz. je hebt altijd een axioma nodig die niet te bewijzen is. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe Gödel zijn stelling dan heeft kunnen bewijzen
quote:Op zondag 22 augustus 2004 18:42 schreef Bensel het volgende:
volgens de wetenschap is alles in formules en bewijzen te vatten. ook onregelmatigheden zijn in formules te bevatten.. Ken je de wet van Murphy? 9okee, geef toe, is niet erg wetenschappelijk. Men heeft wetenschappelijk 1 van z'n stellingen geprobeerd te bewijzen (brood valt altijd met de besmeerde kant naar beneden.) Nu blek echter, dat er een 50-50 verhouding was.. maar.. zegt de wet van Murphy ook niet dat dat komt omdat je het WILDE bewijzen)
logisch dat je er niet uitkomt, er is namelijk geen DE waarheid...quote:Op zondag 22 augustus 2004 16:30 schreef FuifDuif het volgende:
Mensen, zonder snel onder mijn verantwoordelijkheden uit willen komen; ik denk dat wij nooit hieruit zullen komen. De principes liggen te diep geworteld in onze zielen.
dat is de zinnigste post in dit hele topic van jequote:Op zondag 22 augustus 2004 20:16 schreef FuifDuif het volgende:
Ik ben er nog steeds, maar ik kan niet zo eenvoudig meer antwoorden bedenken voor jullie vragen. Ik moet hier echt nog eens goed over nadenken allemaal, want ik merk dat ik vaak vast kom te zitten en dan vreemde sprongen maak. Komt ook omdat ik zelf nog in de knoop zit met het geloof en nog niet precies weet wat ik wel en wat ik niet geloof. Ik kom er zeker nog op terug.
Elke achterlijke doctrine heeft om te overleven een vijand nodig.quote:Op zondag 22 augustus 2004 15:33 schreef wonko het volgende:
Dus iemand die op een eiland in de zuidzee opgroeit en nooit het woord god heeft gehoord zal branden in de hel? Want het is een ongelovige? Wat is dat toch met die gelovigen? Dat ze zich beter voelen dan de rest.
Gödel's bewijs was informeel.quote:Op zondag 22 augustus 2004 18:29 schreef Tup het volgende:
Alle coherente verzamelingen met stellingen is onvolledig, dwz. je hebt altijd een axioma nodig die niet te bewijzen is. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe Gödel zijn stelling dan heeft kunnen bewijzen
En ben nu niet weer zo snel tevreden met een visie die in je opkomt, gewoon blijven nadenken, das gezonder dan geloven.quote:Op zondag 22 augustus 2004 20:16 schreef FuifDuif het volgende:
Ik ben er nog steeds, maar ik kan niet zo eenvoudig meer antwoorden bedenken voor jullie vragen. Ik moet hier echt nog eens goed over nadenken allemaal, want ik merk dat ik vaak vast kom te zitten en dan vreemde sprongen maak. Komt ook omdat ik zelf nog in de knoop zit met het geloof en nog niet precies weet wat ik wel en wat ik niet geloof. Ik kom er zeker nog op terug.
Ik denk dat dit te vinden is onder de noemer het collectieve bewustzijn, heeft niets met God te maken. Wij kunnen nl. uitzonderingen daargelaten nog niet zelfstandig denken.quote:Op maandag 23 augustus 2004 08:48 schreef ioko het volgende:
Fuifduif, ik zit nog even te spelen met het idee van een pseudowerkelijkheid. Hoe zie je dat voor je?
Worden onze hersenen (collectief) beheerst door een hoger macht, waardoor we alleen de beperkte werkelijkheid zien? Of heeft deze hogere macht eenvoudigweg de 'instellingen' van de wereld waarin we leven aangepast?
En mijn laatste en meest belangrijke vraag, waarom bestaat deze pseudowerkelijkheid? Met welk doel worden we van de echte werkelijkheid afgehouden?
Vervolg van de discussie onder "gelovigen worden misleid".quote:Op zondag 22 augustus 2004 23:19 schreef Alper het volgende:
Zéeen die niet met elkaar mengen!
http://www.harunyahya.com/download/download.php?id=16297
TIME TO GET:quote:Op maandag 23 augustus 2004 10:18 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Vervolg van de discussie onder "gelovigen worden misleid".
Natuurfilms die het hebben over brakwater bij mondingen van grote rivieren zijn dan maar goedkope fake-documentaires ?
o no... Ik communiseer met akkersloot alleen nog maar met plaatjes, aangezien hij zinnen en woorden niet lijkt te snappen.quote:Op maandag 23 augustus 2004 14:23 schreef speknek het volgende:
Is dat een banaanvraag, db70?
uhu, klopt welquote:Op maandag 23 augustus 2004 14:26 schreef db70 het volgende:
[..]
o no... Ik communiseer met akkersloot alleen nog maar met plaatjes, aangezien hij zinnen en woorden niet lijkt te snappen
Niet gekozen voor marsmannetjes ?quote:Op maandag 23 augustus 2004 14:27 schreef Boomstam het volgende:
uhu, klopt wel
Ja inderdaad. Want marsmannetjes en een God die ongelovigen straft zijn allebei even geloofwaardig.quote:Op maandag 23 augustus 2004 15:06 schreef FuifDuif het volgende:
[niet gekozen voor marsmannetjes? ]
Ik wist wel dat Akkersloot niet voor rede vatbaar was, maar nu is daar dan het bewijs.
Hoe zo voegde die niets toe. Je zei dat je niets tegen geloven had maar wel tegen de sociaal-politieke invloed die die religies al snel hebben. Toch een goede reactie op "vooral in de randstad wordt geloof belachelijk gemaakt".quote:Op maandag 23 augustus 2004 15:50 schreef PeterM het volgende:
-edit door Peter-M (post voegde niets toe)
repeatquote:Op maandag 23 augustus 2004 09:10 schreef MarMar het volgende:
denk jij dat atheist zijn uit een soort "gemakszucht" voortkomt? is dat omkeerbaar ook niet aan te voeren als "zoek maar geen verklaringen, want god is de verklaring?" dat is imo ook op te vatten als een soort "makkelijke weg"
en of je nu wel of niet in een god gelooft, een leven bestaat nooit uit lauter vaststaande feiten imo
Vanuit het christemdom bekeken kan niemand terug komen vanauit de dood, behalve Jezus himself.quote:Op maandag 23 augustus 2004 19:13 schreef Haushofer het volgende:
Misschien een beetje offtopic, maar ik heb nog een leuke kronkel.
kZag gister op RTL-4 ( zeer wetensgappelijk verantwoord) een docu over bijna dood ervaringen. De vraag was hoe dit ontstond, maar wat mij wel intrigeerde, was dat er ONGELOVIGE mensen waren die in hun ervaring ook een gevoel van perfectie en absolute vrede voelden ( dit is dan de hemel, neem ik aan) . Maw: als dit waar zou zijn, zouden dus ook niet-gelovigen in die hemel komen.
Ja, maar als het klopt, zijn ze toch mooi in de hemel geweest ! ( stelletje profiteursquote:Op maandag 23 augustus 2004 19:22 schreef Boomstam het volgende:
[..]
Vanuit het christemdom bekeken kan niemand terug komen vanauit de dood, behalve Jezus himself.
Dat zou betekenen dat deze mensen dan nooit helemaal dood zijn gegaan maar *bijna*
En de gewone sterveling Lazarus..quote:Op maandag 23 augustus 2004 19:22 schreef Boomstam het volgende:
Vanuit het christemdom bekeken kan niemand terug komen vanauit de dood, behalve Jezus himself.
Dat zou betekenen dat deze mensen dan nooit helemaal dood zijn gegaan maar *bijna*
tss oneerlijkquote:Op maandag 23 augustus 2004 19:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar als het klopt, zijn ze toch mooi in de hemel geweest ! ( stelletje profiteurs)
Ik wil niet Schorpioen's lijn doorkruizen om dit topic op slot te gooien, maar ik stel inderdaad wel voor dat er geen deel twee komt.quote:Op maandag 23 augustus 2004 19:28 schreef Davitamon het volgende:
Ik geloof in kabouters. Er zijn geen bewijzen tegen kabouters en als die er al wel zijn, zijn deze bedoeld om de mensheid op de proef te stellen. Alleen goede mensen wijken niet af van de Algehele Kabouter Waarheid en doorstaan deze ultieme proef.
Ja, geweldige redenatie FuifDuif, werkelijk.
Ach bij de apocalyps gaat Jezus eigenhandig alle ongelovigen vermoorden, dus je krijgt je genoegdoening nog wel.quote:Op maandag 23 augustus 2004 19:47 schreef Boomstam het volgende:
tss oneerlijkstrax ben ik voor niets christen. Ik eis de doodstraf voor alle mensen met een positieve bijna dood ervaring
![]()
ja oke maar die heeft een helpend handje van bovenaf gehad.quote:Op maandag 23 augustus 2004 19:46 schreef speknek het volgende:
[..]
En de gewone sterveling Lazarus..
* Boomstam zet de popcorn alvast klaarquote:Op maandag 23 augustus 2004 19:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Ach bij de apocalyps gaat Jezus eigenhandig alle ongelovigen vermoorden, dus je krijgt je genoegdoening nog wel.
(as if)
Als er een God bestaat, denk ik niet dat die een boek naar de mensen toe heeft gegooid. Ik zie dat boek meer als maatschappelijk werk. Daar hoef je niet ongelovig voor te zijn !quote:Boom:
ongelovigen accepteren deze bewijsvoering daardoor niet omdat die vinden dat er niet iets van een god is
Dan kun je dus ook niet discusseren over het bestaan van God.quote:Ik stazelf denk niet open voor een evt. NIET bestaan van een God.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |